جریمه

خلافی غیر قابل پرداخت خودرو و نحوه پرداخت جریمه آن

پلیس راهور می‌گوید اگر جریمه شویم و تا ۶۰ روز خلافی خودرو را پرداخت نکنیم، جریمه ما ۲ برابر می‌شود و باید مبلغ بیشتری را به‌عنوان تخلف بپردازیم. معمولا می‌توانیم بدون نیاز به مراجعه حضوری به نمایندگی‌ها پلیس+10 مبلغ جریمه خود را ببنیم و آنلاین پرداخت کنیم. حتی اگر بخواهیم می‌توانیم از امکان پرداخت قسطی خلافی خودرو استفاده کنیم. اما خیلی‌ وقت‌ها جریمه به‌صورت جریمه غیرقابل پرداخت صادر می‌شود. برای همین راننده‌ها نگران می‌شوند که نتوانند در زمان تعیین شده آن را پرداخت کنند و مجبور شوند نهایتا دو برابر بابت جریمه هزینه کنند. اگر می‌خواهید دقیقا بدانید که جریمه غیر قابل پرداخت چیست و چگونه باید پرداخت شود، این مقاله را بخوانید.

منطور از جریمه غیر قابل پرداخت چیست؟

اگر موقع رانندگی قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکنیم یا حواسمان به آن‌ها نباشد، جریمه می‌شویم. این جریمه ممکن است به شکل‌های مختلفی برای ماشین ما صادر شود. به‌طور کلی در سیستم راهنمایی و رانندگی ۴ نوع جریمه تعریف شده است:

  1. جریمه دوبرگی که در مواقعی که راننده به دستور ایست پلس توجه نمی‌کند صادر می‌شود.
  2. جریمه تسلیمی که در حضور خود راننده برای پلاک خودروی متخلف ثبت و به او تحویل می‌شود.
  3. جریمه الصاقی که معمولا زمانی صادر می‌شود که راننده داخل ماشین حضور ندارد. مثلا ماشین در محل پارک ممنوع توقف کرده است و پلیس جریمه را به ماشین می‌چسباند.
  4. جریمه‌های دوربین راهنمایی و رانندگی که توسط دوربین‌های پلیس می‌شوند و مرکز ثبت تخلفات رانندگی آن‌ها را صادر می‌کنند.

حالا سوال اینجاست که جریمه خودرو غیر قابل پرداخت چیست؟ اگر بخواهیم قبوض جریمه یا خلافی‌های ماشین را به صورت آنلاین یا حتی با دستگاه‌های خودپرداز پرداخت کنیم باید شناسه پرداخت و قبض جریمه را داشته باشیم. اما ثبت جریمه‌هایی که به‌صورت دستی نوشته و توسط پلیس صادر می‌شوند، در سیستم راهور کمی طول می‌کشد. برای همین به این دسته از جریمه‌ها که شناسه قبض و پرداخت ندارند و نمی‌توانیم اینترنتی آن‌ها را پرداخت کنیم خلافی غیر قابل پرداخت می‌گویند.

جریمه‌های غیرقابل پرداخت جزو کدام دسته قرار می‌گیرند؟

گفتیم که غیر قابل پرداخت بودن خلافی یعنی اینکه این جریمه‌ها بدون شناسه پرداخت و قبض هستند و امکان پرداخت آنلاین آن‌ها را نداریم. بنابراین خلافی غیر قابل پرداخت معمولا یک جریمه تسلیمی است که در حضور راننده صادر و دست او داده شده است. البته در قبوض تسلیمی اطلاعاتی مانند مشخصات راننده و ماشین، نوع و محل تخلف، تاریخ و زمان تخلف، مشخصات افسر و مشخصات گواهینامه ثبت می‌شود.

درواقع صدور جرایم تسلیمی توسط افسر راهنمایی و رانندگی با یک دست‌افزار انجام می‌شود و  این تخلفات در سیستم ثبت تخلفات راهور با تاخیر ثبت و برایشان شناسه قبض و شناسه پرداخت تعیین می‌شوند. یعنی تا قبل از ثبت جریمه‌های تسلیمی در سیستم راهور نمی‌توانیم آن‌ها را به‌صورت اینترنتی پرداخت کنیم.

خلافی خودرو غیر قابل پرداخت

جریمه دوبرگی غیر قابل پرداخت چیست؟

در پاسخ به این سوال که خلافی خودرو غیر قابل پرداخت چیست، دیدیم که خلافی خودرو غیر قابل پرداخت درواقع همان قبوض جریمه تسلیمی هستند که پلیس به‌صورت دستی و در حضور راننده صادر می‌کند و به دست او می‌دهد. اگر راننده‌ای به قوانین راهنمایی‌ورانندگی بی‌توجهی کند و پلیس بخواهد جلوی ماشین او را بگیرد و راننده به فرمان پلیس هم  توجهی نشان ندهد و فرار کند، پلیس برای او  جریمه دوبرگی صادر می‌کند.

یعنی یک مبلغ جریمه بیشتر علاوه بر جریمه مربوط به تخلف رانندگی هم برای راننده ثبت می‌شود که باید همراه مبلغ خلافی پرداخت شود. جریمه دوربرگی براساس پلاک راننده متواری صادر می‌شود و برای ثبت آن نیازی به دفترچه جریمه نیست.

به‌طورکلی در حال حاضر بیشتر جریمه‌هایی مربوط به تخلفات رانندگی با استفاده از سیستم‌های جدید و الکترونیک صادر می‌شوند و پلیس راهور به‌ندرت برگه جریمه کاغذی صادر می‌کند. خیلی وقت‌ها هم تخلف و مبلغ جریمه برای راننده پیامک می‌شود. اگر این پیامک برای شما فرستاده نمی‌شود بررسی کنید که در زمان تعویض پلاک و صدور کارت خودرو شماره موبایل شما درست ثبت شده باشد.

خلافی غیر قابل پرداخت کرونا

همزمان با شیوع کرونا یک‌سری محدودیت‌ها برای ترددهای بین شهری و استانی خودروها اعمال شده بود. مثلا ورود و خروج به هر یک از شهرهای ممنوعه به ترتیب یک میلیون (شهرهای قرمز) و ۵۰۰ هزار تومان (شهرهای نارنجی) جریمه داشت. جرایم کرونایی هم اگر با قبض شما تسلیمی صادر شده باشد یک جریمه غیرقابل پرداخت هستند و امکان پرداخت آنلاین تا زمان ثبت در سامانه راهور را ندارند.

درواقع فرقی نمی‌کند که قبض تسلیمی به‌دلیل کدام تخلف راهنمایی‌ورانندگی برایتان صادر شده است. ممکن است چراغ قرمز را رد کنید و پلیس جلوی‌تان را بگیرد یا در حال صحبت با موبایل باشید که توسط پلیس متوقف می‌شوید. یا در زمان محدودیت‌های کرونایی با ماشین وارد شهرهای قرمز و نارنجی شده باشید. در تمام این موارد جریمه شما شناسه قبض و پرداخت ندارد.

پرداخت جریمه غیر قابل پرداخت

نحوه پرداخت جریمه غیر قابل پرداخت

حالا که متوجه شدیم خلافی غیر قابل پرداخت یعنی چی؟ سوال مهم بعدی این است که اگر یک قبض جریمه تسلیمی از پلیس گرفتیم چگونه باید جریمه را پرداخت کنیم؟

می‌توانید چند روزی صبر کنید تا شناسه پرداخت و قبض جریمه شما صادر شود. سپس به راحتی جریمه را با روش های مختلف بصورت اینترنتی پرداخت کنید. معمولا پرداخت قبض جریمه تسلمی ۶۰ روز از تاریخ صدور آن مهلت دارد و نهایتا تا 20 روز شناسه قبض جریمه‌های تسلمی صادر می‌شود. اگر هم برای پرداخت این نوع جرایم عجله دارید می‌خواهید حتما در همان روزهای اول پرداخت آن را انجام بدهید باید به‌صورت حضوری به یکی از مراکز پلیس+۱۰ مراجعه  و جریمه خود را تسویه کنید.

اگر 20 روز از تاریخ جریمه شدن شما گذشت و همچنان شناسه قبضی برایتان صادر نشد هم می‌توانید از یکی از روش‌های زیر شناسه قبض جریمه تسلیمی مربوطه را دریافت کنید:

  • شماره VIN خودرو را به‌همراه یک ستاره به سرشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید تا شناسه قبض و میزان کل جریمه خودرو برایتان ارسال شود.
  • به مراکز پلیس+10 مراجعه کنید و با تحویل مدارک خودرو و کارت شناسایی معتبر، برگه خلافی خودرو را دریافت کنید. در این برگه شناسه قبض جریمه شما نوشته شده است.

اگر هم می خواهید شناسه تمامی جریمه‌های خود را چک کنید باید استعلام خلافی خودرو بگیرید. یک راه سریع برای این است که کد دستوری *۱۱۰# را شماره‌گیری کنید و با استفاده از کد وین مبلغ جریمه‌های خود را ببینید.

زمانی که پلیس به‌دلیل تخلف راهنمایی‌ورانندگی جلوی یک ماشین را می‌گیرید حتما مدارک ماشین و گواهینامه راننده را کنترل می‌کند. یکی از مدارک مهمی که حتما باید در این شرایط همراه داشته باشید  بیمه شخص ثالث دارای اعتبار است. پس حتما حواستان باشد همیشه قبل از تمام شدن مدت بیمه شخص ثالث، بیمه نامه خود را تمدید کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا