بیمه بدنه

راهنمای کامل استعلام خودروی سرقتی و مراحل پیدا کردن آن

یکی از نگرانی‌های بزرگ تمام صاحبان ماشین، دزدیده شدن ماشین‌شان است. بعد از پارک کردن خودرو  در کنار خیابان، بیشتر ما به این فکر می‌کنیم که نکند برگردیم و اثری از ماشینمان نباشد! برای جلوگیری از آن از وسایلی مانند دزدگیر یا دریاب ماشین استفاده می‌کنیم، اما گاهی همه اینها هم تاثیری ندارد و باز هم با چنین حادثه‌ای مواجه می‌شویم. نمی‌دانیم در این شرایط باید چه‌کار کنیم و اطلاعات دقیقی از نحوه استعلام خودرو سرقتی نداریم. در ادامه با ازکی همراه شوید تا مراحل پیدا کردن ماشین دزدیده شده و استعلام وضعیت خودروی سرقتی را به شما بگوییم.

استعلام خودرو سرقتی در پارکینگ

قبل از هرچیز این احتمال را در نظر بگیرید که شاید ماشین شما به پارکینگ منتقل شده باشد. اگر در محل پارک ممنوع ماشین خود را پارک کرده باشید، پلیس آن را به پارکینگ منتقل می‌کند و معمولا برایتان پیامکی هم ارسال می‌کند. پس بعد از این که اثری از ماشین نبود، اول تلفن همراه خود را چک کنید. همچنین در نظر داشته باشید که شاید پیامک پلیس به دستتان نرسیده باشد. پس با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید تا از وضعیت ماشینتان مطلع شوید. روی دیگر برای اطلاع از انتقال خودرو به پارکینگ این است که شماره پلاک ماشین‌تان را به شماره ۳۰۰۰۵۳۵۳ پیامک کنید.

در چه شرایطی پیامک انتقال ماشین به پارکینگ برایمان ارسال نمی‌شود؟

  • شماره تلفن شما تغییر کرده باشد؛
  • ماشینتان قولنامه‌ای باشد؛
  • شماره شما در سیستم پلیس ثبت نشده باشد.

روش‌های پیگیری و استعلام خودرو سرقتی

روش‌های مختلفی برای استعلام ماشین دزدی وجود دارد. قبل از شروع به پیگیری سرقت خودرو باید مراحل زیر را طی کنید.

  • تماس با پلیس ۱۱۰، اعلام محل دقیق سرقت و تکمیل اطلاعات برگه اظهارات؛
  • رفتن به نزدیک‌ترین کلانتری، گزارش سرقت خودرو و ارائه مدارک.

بعد از تماس با پلیس واحدهای گشت پلیس به محل مورد نظر شما مراجعه و گزارشی را تنظیم می‌کنند. وقتی گزارش اولیه تکمیل شد، نسخه‌ای از گزارش را هم به مالک خودروی مسروقه می‌دهند. شما به عنوان مالک ماشین سرقتی، با در دست داشتن این گزارش، به نزدیک‌ترین کلانتری در نزدیکی محل سرقت مراجعه کنید و گزارش تدوین‌شده را در اختیار آنها قرار دهید. همچنین برای تشکیل پرونده برای خودروی مسروقه نیاز به مدارک شناسایی دارید که حتما قبل از مراجعه باید آنها را همراه خود داشته باشید.

این نکته را حتما در نظر داشته باشید که پیگیری خودروی مسروقه را باید سریع انجام دهید. حتی اندکی تعلل ممکن است اتفاقات بدی را برای شما رقم زند؛ به این خاطر که ممکن است در زمان سرقت، از ماشین شما سوءاستفاده شود و خلاف‌هایی با آن صورت بگیرد.

استعلام سرقتی بوودن خودرو

استعلام خودرو سرقتی با شماره پلاک

اولین گام برای پيدا كردن ماشين سرقتي از روی پلاک، اعلام آن به تمامی مراکز آگاهی برای قرار دادن شماره پلاک، شماره بدنه و موتور خودرو در لیست سیاه پلیس است. فرصت طلایی کشف خودرو سرقتی با پلاک چند ساعت بیشتر نیست، زیرا برخی از سارقان به سرعت اقدام به تعویض پلاک می‌کنند و کار را خیلی دشوارتر خواهند کرد. پس از آن پلیس به کمک سه روش زیر خودرو سرقتی را به واسطه‌ی پلاک آن‌ها کشف خواهد کرد؛

  • دوربین‌های ثبت تخلف در سطح شهر؛
  • ایست‌های بازرسی در خروجی شهرها (برای زمانی که سارق قصد خارج شدن از شهر را داشته باشد)؛
  • از طریق نیروهای گشت پلیس (که به دستگاه‌های پلاک‌خوان مجهز هستند).

اگر شماره پلاک خودرو تغییر کرده باشد، ردیابی خودرو سرقت شده از طریق شماره موتور و شاسی خواهد بود که ممکن است بسیار زمانبر باشد.

نرم افزار استعلام خودرو سرقتی (برنامه پلیس من)

یکی دیگر از روش‌های استعلام خودروهای سرقتی، اپلیکیشن پلیس من است که امکان پیگیری ماشین سرقتی را بدون نیاز به مراجعه حضوری به اداره‌های پلیس برای اشخاص فراهم کرده است. استعلام ماشین‌های مکشوفه از طریق برنامه پلیس من به ۲ روش امکان پذیر است:

  • استعلام خودرو مکشوفه با پلاک؛
  • استعلام خودرو مکشوفه از طریق شماره کلاسه پرونده آگاهی و شماره vin خودرو.

همچنین می‌توانید وارد سامانه استعلام خودروهای مکشوفه سایت پست یافته شده‌اید. به منظور پیگیری ماشین سرقتی خود، اطلاعات مربوط به نام مالک، نام پدر، کد ملی یا اطلاعات مربوط به پلاک خودرو خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید و پس از انتخاب گزینه وسائط نقلیه از منو (نوع پیدا شده)، دکمه جستجو را بزنید. به این ترتیب، سامانه استعلام خودروهای مکشوفه سایت پست یافته، آخرین اطلاعات مربوط به ردیابی ماشین سرقتی شما را به شما نشان خواهد داد.

شماره تماس استعلام خودرو سرقتی

باید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و با دادن شماره پلاک، وضعیت خودرو سرقتی را استعلام بگیرید.

استعلام خودرو سرقتی پیدا شده چطور انجام می‌شود؟

از تمام روش‌هایی که گفتیم، می‌توانید استعلام وضعیت خودرو سرقتی را بگیرید. روش‌های استعلام خودروهای مکشوفه که امکان پیگیری ماشین سرقتی را بدون نیاز به مراجعه حضوری برای مالکان اتومبیل‌های سرقتی فراهم نموده، عبارتند از : سامانه جستجوی پیدا شده‌ها(خودرو) سایت پست یافته که لیست خودروهای سرقتی پیداشده در آن موجود است، برنامه پلیس من و سامانه پیامکی 110106060 که از سامانه‌های پیامکی نیروی انتظامی است.

چند درصد ماشین‌های سرقتی پیدا می‌شود؟

آنگونه که رئیس پلیس کشور درباره آمار سرقت خودرو می‌گوید، تقریبا ۷۰ درصد از خودروهای سرقتی در تهران، پایتخت کشور و ۸۰ درصد از خودروهای سرقتی کل کشور، در همان ۲۴ ساعت ابتدایی پیدا می‌شود. افزایش محبوبیت استفاده از تکنولوژی‌ها جدید مانند ردیاب خودرو می‌تواند یکی از عوامل اصلی این آمار خوشحال‌کننده باشد.

مدت زمان پیدا شدن خودرو سرقتی

مدت زمان مشخصی برای پیدا شدن ماشین‌هایی که دزده می‌شود، وجود ندارد، خوشبختانه همان‌ طور که گفتیم بیشتر این ماشین‌ها در همان ۲۴ ساعت اول پیدا و بعد از طی مراحل اداری به صاحبانشان بازگردانده می‌شود.

سوالات متداول

۱. اگر ماشینم را دزدیده باشند، اولین کاری که باید انجام بدهم چیست؟

با پلیس 110 تماس بگیرید و سرقت را گزارش دهید؛ محل دقیق سرقت، زمان سرقت و هر گونه اطلاعات دیگری که ممکن است مرتبط باشد را به پلیس ارائه دهید و شماره پلاک، شماره شاسی و VIN خودرو خود را به پلیس بدهید.

۲. چطور می‌توانم وضعیت ماشین دزدیده‌شده‌ام را پیگیری کنم؟

می‌توانید با پلیس 110 تماس بگیرید و وضعیت ماشین خود را استعلام بگیرید؛ از طریق سامانه استعلام خودروهای کشف‌شده سایت پست پیدا کرده و یا با برنامه پلیس من یا سامانه پیامکی 110106060 وضعیت ماشین خود را پیگیری کنید.

۳. اگر شماره پلاک ماشینم را تغییر داده باشند چکار باید کنم؟

در این صورت، ردیابی ماشین دزدیده شده شما از طریق شماره موتور و شاسی انجام خواهد شد که ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

۴. چه مدت طول می‌کشد تا یک ماشین دزدیده شده پیدا شود؟

هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، اما طبق آمار، تقریباً 70 درصد از خودروهای سرقتی در تهران و 80 درصد از خودروهای سرقتی در کل کشور در 24 ساعت اول پیدا می‌شوند.

۵. اگر ماشینم را پیدا کنند، چگونه آن را پس بگیرم؟

پس از پیدا شدن ماشین شما، پلیس با شما تماس خواهد گرفت و به شما اطلاع خواهد داد. برای پس گرفتن ماشین خود، باید به اداره آگاهی مربوطه مراجعه کنید و مدارک مربوطه را ارائه دهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا