بیمه مسافرتی

بیمه کارت سبز: راهنمای دریافت بیمه خودرو بین المللی

برخی از افراد ترجیح می‌دهند با خودروی خود سفر کنند، حتی اگر سفر خارجی باشد. اگر شما هم اهل سفرهای خارجی آن هم با خودرو هستید، پس باید در مورد بیمه کارت سبز خودرو شنیده باشید. هزینه‌ها در کشورهای خارجی با ارزهای رایج محاسبه می‌شود و بسته به کشور مقصد می‌تواند تفاوت قیمتی بسیار زیادی با پول ایران داشته باشد. بنابراین خسارت خودرو هزینه هنگفت خواهد داشت. بهترین راهکار برای آسودگی خیال در سفرهای خارجی، دریافت بیمه خودرو بین المللی است. در این مقاله از بلاگ ازکی، به این موضوع می‌پردازیم که بیمه سبز چیست و چطور باید برای دریافت آن اقدام کنید.

بیمه خودرو بین المللی یا کارت سبز چیست؟

بیمه خودرو بین المللی که عموم مردم به آن بیمه کارت سبز خودرو هم می‌گویند، نوعی بیمه شخص ثالث بین المللی برای خودرو است. اگر قصد مسافرت به کشور دیگری را با خودروی شخصی خود دارید، باید برای دریافت کارت سبز بیمه شخص ثالث اقدام کنید. بیمه‌نامه کارت سبز خودرو برای رانندگانی صادر خواهد شد که به‌صورت موقت قصد تردد  یا سفر به کشورهای مشخصی را دارند.

بیمه کارت سبز خودرو

مهم‌ترین دلیل خرید بیمه کارت سبز جبران خسارات وارد شده در صورت بروز تصادف در مرزها یا در کشورهای دیگر است. در پاسخی ساده به سوال بیمه کارت سبز چیست؟ باید گفت که این نوع بیمه در واقع همان بیمه شخص ثالث است؛ با این تفاوت که به صورت بین‌المللی صادر می‌شود. بیمه شخص ثالث فقط خساراتی را پوشش می‌دهد که در داخل مرزهای کشور اتفاق افتاده باشد؛ پس اگر قصد سفر خارجی با خودروی خود را دارید، باید با پرداخت هزینه بیمه بین المللی خودرو برای دریافت این کارت اقدام کنید.

پوشش‌های بیمه کارت سبز

در سفرهای خارجی خسارت‌های مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث، بر اساس قوانین و مقررات کشور مقصد پرداخت می‌شود. دفتر مرکزی کارت سبز میزان این خسارات را باتوجه‌به حداقل تعهدات قانونی کشورهای عضو در هر سال اعلام خواهد کرد. توجه کنید که قیمت بیمه کارت سبز یا حق بیمه خودرو بین المللی، بر اساس معیارهای مختلفی تعیین خواهد شد و از طرفی میزان تعهدات کشور مقصد هم متغیر خواهد بود.

در حال حاضر ۴۵ کشور عضو سیستم کارت سبز هستند، بنابراین با پرداخت قیمت بیمه کارت سبز و دریافت آن می‌توانید به کشورهای اروپایی، عراق، مراکش و تونس سفر کنید. هر کدام از این کشورها باتوجه‌به قوانین و مقررات خود، میزان تعهدات و سقف خسارات را تعیین می‌کنند. بنابراین نوع پوشش های کارت سبز بیمه شخص ثالث می‌تواند متفاوت باشد.

آیا بیمه کارت سبز برای خروج وسیله نقلیه از کشور اجباری است؟

تمامی کسانی که قصد مسافرت یا عبور از کشورهای عضو در کارت سبز را دارند، باید برای خرید بیمه کارت سبز اقدام کنند. در غیر این صورت، کشور مقصد اجازه ورود به مرز را به آنها نخواهد داد. باتوجه‌به اینکه تنها کشورهای اروپایی، ایران، مراکش، تونس و عراق عضو این سیستم بیمه‌ای بین‌المللی برای خودرو است، باید برای سفر به این کشورها، بیمه شخص ثالث بین المللی خودرو را تهیه کنید.

هزینه بیمه بین المللی خودرو چقدر است؟

هزینه بیمه بین المللی خودرو باتوجه‌به معیارهای مختلفی تعیین می‌شود. مهم‌ترین معیارها در تعیین هزینه بیمه کارت سبز خودرو به شرح زیر است. بنابراین طبق موارد زیر هزینه بیمه خودرو برای خروج از کشور تعیین خواهد شد:

  • نوع خودرو؛
  • مدل خودرو؛
  • سال ساخت؛
  • میزان ریسک؛
  • مدت زمان سفر خارجی؛
  • میزان تعهدات کشور یا کشورهای مقصد.

مدت زمان صدور بیمه کارت سبز خودرو

پس از ارائه درخواست و اقدام برای دریافت کارت سبز بیمه شخص ثالث، این بیمه‌نامه بین المللی در مدت کمتر از ۱ هفته برای خودروی شما صادر خواهد شد. اما قبل از هر اقدامی برای دریافت کارت سبز، مطمئن شوید که کشور مقصد عضو کشورهای کارت سبز است.

بیمه خودرو بین المللی

مدت زمان اعتبار بیمه بین المللی خودرو چقدر است؟

بیمه شخص ثالث بین المللی یا همان کارت سبز خودرو، معمولا ۱۵ روز اعتبار دارد. اما اگر سفر شما بیشتر طول می‌کشد، می‌توانید با شرکت بیمه‌گر در ارتباط باشید تا آن را تمدید کنند.

بیمه شخص ثالث بین المللی را کدام شرکت ها ارائه می‌دهند؟

بیمه شخص ثالث بین المللی توسط اعضای کارت سبز صادر می‌شود. در میان تمامی کشورهای جهان، کشورهای اروپایی، ایران، عراق، مراکش و تونس عضو کشورهای کارت سبز هستند. در هر کشورِ عضو کارت سبز، یک دفتر ملی وجود دارد که کاملا مطابق با قوانین و مقررات ملی آن کشور عمل می‌کند. توجه کنید که برای دریافت خسارات ناشی از تصادف رانندگی در کشورهای عضو کارت سبز، باید مدارک لازم را از پلیس کشور خارجی دریافت و سپس به دفتر ملی بیمه کارت سبز در ایران مراجعه کنید.

در ایران، تنها شرکت بیمه‌ای که بیمه شخص ثالث بین المللی خودرو را صادر می‌کند، شرکت بیمه ایران است. برای تهیه بیمه خودرو بین المللی برای سفر خارجی می‌توانید وارد سایت شرکت بیمه ایران شوید یا با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

آیا امکان تهیه بیمه بدنه خودرو برای سفرهای خارجی وجود دارد؟

همان‌ طور که بیمه شخص ثالث در ایران اجباری است، تمامی کسانی که قصد سفر خارجی به کشورهای عضو کارت سبز خودرو را دارند، باید برای تهیه بیمه شخص ثالث بین المللی خودرو اقدام کنند. اما سوالی که ذهن بسیاری از این افراد را به خود مشغول کرده، بیمه بدنه است. آیا باید برای سفرهای خارجی بیمه بدنه خودرو خریداری کرد؟

کسانی که قصد سفر خارجی با خودروی شخصی را دارند، باید هزینه پوشش ترانزیت خود را پرداخت و سپس از شرکت‌های بیمه‌گر مختلف، بیمه بدنه خودرو خریداری کنند. اگر در کشور دیگری تصادفی رخ داد، لازم است از صحنه تصادف و خودروی خود عکس و فیلم بگیرید. بهتر است نحوه گرفتن عکس و فیلم را از مامور بیمه بپرسید، چون این مدارک در بازگشت به ایران و برای دریافت خسارت الزامی هستند. با در دست داشتن گزارش‌های پلیس محلی و تصاویر می‌توانید به دفتر بیمه مراجعه و برای دریافت خسارت اقدام کنید.

هزینه بیمه خودرو برای خروج از کشور

چگونه کارت بیمه خودرو بین الملل بگیریم؟

خرید بیمه کارت سبز تنها از دفاتر رسمی عضو کارت سبز امکان‌پذیر خواهد بود. دفتر مرکزی شرکت‌های عضو کارت سبز خودرو در لندن قرار داد. کشورهای عضو کارت سبز برای ارائه خدمات دفاتر ملی را تاسیس کرده‌اند. همان‌ طور که اشاره کردیم، شرکت بیمه ایران نماینده کارت سبز در ایران است. بنابراین برای خرید کارت سبز بیمه شخص ثالث باید به این شرکت مراجعه کنید.

شرکت بیمه ایران تنها در شعب منتخب خود بیمه بین المللی خودرو صادر می‌کند. پس با مراجعه به شعبی که در ادامه معرفی می‌کنیم و با ارائه مدارک لازم، می‌توانید قیمت بیمه کارت سبز را پرداخت و سفر خود را آغاز کنید.

لیست مراکز صدور بیمه خودرو بین المللی شرکت بیمه ایران

شعبه شماره تماس شعبه آدرس شعبه
تهران ۰۲۱۸۸۷۳۲۳۳۶ تهران، خیابان شهید مطهری، نبش خیابان سرافراز، پلاک ۱، طبقه ۵
ارومیه ۰۴۴۳۳۴۵۹۲۰۹ ارومیه، میدان ایالت، خیابان کاشانی، روبروی بانک ملی، اداره کل بیمه ایران
تبریز ۰۴۱۳۶۵۷۳۶۱۱ تبریز، خیابان استاد شهریار، نبش زیرگذر آبرسان، شرکت بیمه ایران
آستارا ۰۱۳۴۴۸۲۷۸۵۰ آستارا، خیابان حاجی عباسی، روبروی بانک ملی مرکزی
زنجان ۰۲۴۳۳۳۳۵۶۱۲ زنجان، سبز میدان، خیابان طالقانی، ساختمان مرکزی بیمه ایران
جلفا ۰۴۱۴۲۰۲۶۴۹۳ جلفا، میدان عاشورا، ابتدای خیابان شمس تبریزی، ساختمان بیمه ایران
ماکو ۰۴۴۳۴۲۴۵۸۸۶ ماکو، بلوار رسالت، ساختمان مرکزی بیمه ایران
قزوین ۰۲۸۳۳۸۶۸۱۴۱ قزوین، انتهای خیابان اصفهان (ایران‌گاز)، جنب پمپ بنزین مروارید، بیمه ایران شعبه شهید رجایی
خوی ۰۴۴۳۶۳۳۹۶۶۹ خوی، بلوار مدرس، میدان شیخ نوائی

مدارک لازم برای دریافت بیمه بین المللی خودرو

برای دریافت بیمه بین المللی خودرو باید مدارکی را ارائه دهید. باتوجه‌به اینکه در ایران فقط شرکت بیمه ایران مسئول ارائه خدمات بیمه بین المللی خودرو است، پس با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از شعب منتخب این شرکت بیمه‌ای مراجعه کنید.

  • فرم تکمیل شده بیمه کارت سبز بین المللی؛
  • اصل پاسپورت؛
  • یک قطعه عکس؛
  • اصل گواهینامه؛
  • هزینه صدور کارت سبز.

دانلود فرم بیمه کارت سبز

کارت سبز خودرو و سفری امن

در سفرهای خارجی، تمامی افراد باید برای دریافت بیمه مسافرتی اقدام کنند. اما به نظرتان اگر با خودروی خود سفر کنید، چطور؟ چه نوع بیمه‌ای باید خریداری شود؟ در این مقاله با کارت سبز چیست و اهمیت و ضرورت دریافت آن در سفرهای خارجی با خودروی شخصی آشنا شدید. بنابراین قبل از سفر، مدارک لازم برای خرید بیمه کارت سبز را فراهم کنید و برای پرداخت هزینه بیمه بین المللی خودرو به یکی از شعب منتخب شرکت بیمه ایران که در مطلب بالا به آنها اشاره شد، مراجعه کنید. فراموش نکنید که اگر تصادفی در خارج از مرزهای ایران رخ داد، لازم است از صحنه تصادف عکس و فیلم بگیرید و گزارش پلیس محلی را هم دریافت کنید. در غیر این صورت، شرکت بیمه‌گر تعهدی برای پرداخت خسارات نخواهد داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا