بیمه حوادث

راهنمای جامع بیمه دانش‌آموزی: هر آنچه والدین و دانش‌آموزان باید بدانند!


ده‌ها سال است که طبق ماده ۵۸ قانون شورای عالی آموزش‌و‌پرورش همه مدارس موظفند که دانش‌آموزان را در ابتدای سال تحصیلی بیمه کنند. والدین باید هنگام ثبت‌نام فرزندان خود مبلغ کمی را به‌عنوان حق بیمه دانش‌آموزی بپردازند تا اگر حادثه‌ای (چه داخل مدرسه و چه خارج از آن) برای دانش‌آموز رخ داد، تحت فشار هزینه‌های پزشکی و درمان قرار نگیرند. در این مطلب پوشش‌های بیمه دانش‌آموزی و شرایط دریافت آن را بررسی می‌کنیم.

بیمه دانش‌آموزی چیست؟

بیمه حوادث تحصیلی یا بیمه دانش‌آموزی یک قرارداد بین وزارت آموزش‌وپروش منطقه و شرکت بیمه‌گر است که دانش‌آموزان مدارس و کارکنان را تحت پوشش قرار می‌دهد. از نظر قانونی مدیران مدرسه باید در ابتدای سال تحصیلی و هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان، حق بیمه تعیین‌شده را از والدین دریافت کنند (در بعضی از مدارس این هزینه توسط خود مدرسه پرداخت می‌شود). 

افرادی که تحت پوشش بیمه حوادث تحصیلی باشند، می‌توانند بیست‌وچهارساعته و برای جبران حوادثی که داخل مدرسه یا خارج از آن رخ داده است از غرامت‌های پرداختی شرکت بیمه استفاده کنند.

مزایای بیمه دانش‌آموزی

مهم‌ترین مزیت بیمه دانش‌آموزی این است که افراد کم‌بضاعت می‌توانند با پرداخت مبلغی ناچیز در هر سال از شرکت بیمه برای پرداخت خسارات ناشی از حوادث ناگهانی کمک بگیرند. خوشبختانه این بیمه‌ به حوادث داخل مدرسه محدود نیست و غرامت مربوط به اتفاقات خارج از این محیط را نیز پرداخت می‌کند.

همچنین اگر در مدرسه برای بیمه‌شده اتفاقی بیفتد و یک نفر «مقصر» اعلام شود، والدین بیمه‌شده می‌توانند علاوه بر دریافت غرامت از شرکت بیمه از مقصر شکایت کنند و از او دیه بگیرند.

مزایای بیمه دانش‌آموزی
قیمت کم و پوشش‌های خارج از زمان مدرسه.

پوشش‌های بیمه دانش‌آموزی 

طبق قرارداد بیمه دانش‌آموزی شرکت بیمه موظف است که غرامت ناشی از فوت، نقص عضو یا ازکارافتادگی دانش‌آموز تحت‌پوشش را پرداخت کند. همچنین بیمه‌گر هزینه‌های مربوط به درمان بیمه‌شده را نیز پرداخت خواهد کرد.

توجه کنید که سقف مشخصی برای پوشش‌های بیمه دانش‌آموزی تعیین شده است که جزئیات آنها در بیمه‌نامه ذکر می‌شود. جدول زیر این هزینه‌ها را به‌صورت حدودی مشخص کرده است؛ بااین‌حال توجه کنید که شرایط و سقف پرداختی شرکت‌های بیمه با هم فرق دارد.

 

نوع پوشش

سقف خسارت‌ها (تومان)

فوت

۱۵ میلیون

نقص عضو (دائم، کلی و جزئی)

به میزان دیه کامل (در ماه‌های حرام و عادی)

درمان سرپایی

۶ میلیون

عمل جراحی ناشی از بیماری (به جز عمل لوزه و سایر استثنائات بیمه‌نامه)

۲ میلیون

کمک‌هزینه خرید ۴۰۰ دستگاه ویلچر در کل کشور

۳ میلیون

کمک‌هزینه خرید ۲۰۰ سمعک در کل کشور

۲ میلیون

خرید و پیوند کلیه

۱۰ میلیون

کمک‌هزینه خرید عینک برای ۲۰۰۰ دانش‌آموز در مناطق محروم

۲۵۰ هزار

کاشت حلزون گوش

۱۵ میلیون

هزینه‌های مربوط به بیماری‌های نادر برای ۵۰ دانش‌آموز

۲۰ میلیون

 

والدین می‌توانند برای پرداخت خسارت‌های پزشکی و جبران هزینه‌های درمانی علاوه بر بیمه دانش‌آموزی به فکر دریافت بیمه تکمیلی نیز باشند. بیمه تکمیلی هزینه‌هایی مثل هزینه ویزیت پزشک، خرید دارو، بستری، آمبولانس و مواردی از این قبیل را تحت پوشش قرار می‌دهد.

نحوه پرداخت خسارت در بیمه دانش‌آموزی 

اولین مرحله دریافت غرامت بیمه دانش‌آموزی از محل بیمه‌نامه‌های حوادث، ثبت نامه تقاضا یا اعلام خسارت و تشکیل پرونده است. در این نامه شرح کامل حادثه، تاریخ و ساعت وقوع آن درج می‌شود. سپس برگ اعلام خسارت و مدارک لازم به‌ترتیب در پوشه‌ای قرار می‌گیرد که شامل اطلاعات پرونده، نام بیمه‌شده، نام بیمه‌گذار و شماره قرارداد است. پس از تشکیل پرونده لازم است که تاییدیه قرارداد (برگ استعلام) نیز توسط واحدهای مربوطه صادر شود. اطلاعات این برگ به شرح زیر است.

  • مدت اعتبار بیمه‌نامه (با تاریخ شروع و انقضا)؛
  • مشخصات شناسنامه‌ای بیمه‌شده؛
  • رسید پرداخت حق بیمه (باید قبل از حادثه و در ضرب‌الاجل تعیین‌شده پرداخت شده باشد)؛
  • تعهدات شرکت ( با ذکر نوع و میزان تعهد).

بیمه دانش‌آموزی را از کجا بخریم؟ 

بیمه دانش‌آموزی را می‌توان از همه شعبه‌ها و نمایندگی‌های شرکت بیمه خریداری کرد. بااین‌حال برای آسان‌ترشدن این پروسه سایت همگام خدمات صدور بیمه‌نامه را به‌‌صورت آنلاین نیز ارائه می‌کند. این وب‌سایت سامانه آموزشی مدارس آموزش‌وپرورش است که دسترسی دانش‌آموزان را به زیرساخت‌های آموزشی و تربیتی افزایش می‌دهد.

مدیران مدرسه می‌توانند با مراجعه به سایت همگام و واردکردن کد ملی و رمز عبور دانش‌آموزان، مراحل خرید بیمه‌نامه را پیش ببرند و فرم بیمه حوادث دانش‌آموزی را تکمیل کنند.

مدارک لازم برای خرید بیمه دانش‌آموزی

تنها مدارک لازم برای صدور بیمه‌نامه دانش‌آموزی، شناسنامه یا کارت ملی دانش‌آموزان است. این مدارک نیز فقط برای احراز هویت بیمه‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیمه‌نامه‌های گروهی فهرست بیمه‌شدگان توسط بیمه‌گذار ارائه خواهد شد.

مدت اعتبار بیمه دانش‌آموزی چقدر است؟

بیمه دانش‌آموزی در ابتدای سال تحصیلی (یعنی از ماه مهر) خریداری می‌شود و به مدت یک سال اعتبار دارد؛ یعنی والدین باید حق بیمه تعیین‌شده را برای هر سال تحصیلی و به‌صورت جداگانه پرداخت کنند.

حق بیمه دانش‌آموزی چقدر است؟ 

وزارت آموزش‌وپرورش سالانه میزان حق بیمه دانش‌آموزی را بر اساس معیارهایی مثل تعرفه خدمات درمانی و ضریب خسارت سال گذشته مشخص می‌کنند. آخرین مبلغ تعیین‌شده برای این بیمه‌نامه ۳۰ هزار تومان است.

این رقم می‌تواند در سال‌های مختلف متفاوت باشد؛ بااین‌وجود شرکت‌های بیمه اجازه ندارند که از رقم تعیین‌شده توسط آموزش‌وپرورش مبلغ بیشتری دریافت کنند. توجه کنید که بر اساس قانون فرزندان شاهد و دانش‌آموزان تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد از پرداخت حق بیمه دانش‌آموزی معاف هستند. 

کلام آخر

مدیران مدارس مسئولند که در ابتدای هر سال تحصیلی، لیستی از همه دانش‌آموزان خود را در اختیار شرکت بیمه قرار داده و حق بیمه آنها را پرداخت کنند. چنانچه حادثه‌ای برای دانش‌آموز بیمه‌شده رخ دهد که یکی از تعهدات بیمه‌گر و پوشش‌های تعیین‌شده در بیمه‌نامه حوادث تحصیلی باشد، خسارات ناشی از آن توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد. سقف مشخصی برای غرامت‌های پرداختی وجود دارد که جزئیات مربوط به آن در بیمه‌نامه درج شده است.

سوالات متداول

  •  آیا حق بیمه دانش‌آموزی در شهرها و روستاها متفاوت است؟
    خیر. حق بیمه در روستاها و شهرها به یک میزان است.
  •  آیا بیمه دانش‌آموزی در اردوها هم تعهد دارد؟
    بله. بیمه حوادث تحصیلی خسارت ناشی از حوادثی که در اردوهای تفریحی و راهیان نور رخ می‌دهد را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.
  •  آیا مبلغ حق بیمه دانش‌آموزی ثابت است؟
    خیر. وزارت آموزش‌وپروش سالانه تغییراتی جزئی در میزان حق بیمه دانش‌آموزی اعمال می‌کند؛ مثلا این مبلغ در سال ۱۴۰۰، ۱۰ هزار تومان بود و در سال ۱۴۰۲ به ۳۰ هزار تومان رسید!

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا