بیمه شخص ثالث

همه چیز درباره بیمه شخص ثالث تاکسی + حق بیمه 1403

آیا بیمه شخص ثالث تاکسی‌ها و ماشین‌هایی که برای مسافرکشی استفاده می‌شوند با ماشین‌های شخصی فرق می‌کند؟ اگر با ماشین شخصی‌ خودمان مسافرکشی می‌کنیم هم باید بیمه ثالث تاکسی‌ بخریم؟ اصلا بیمه تاکسی چه مواردی را پوشش می‌دهد که بیمه ثالث ماشین شخصی آن را پوشش نمی‌دهد؟ اگر شما هم این روزها با ماشین‌تان در اسنپ و تپسی کار می‌کنید یا می‌خواهید یک تاکسی بخرید و نمی‌دانید باید چه نکاتی را موقع خرید بیمه شخص ثالث برای ماشین‌تان رعایت کنید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیمه شخص ثالث تاکسی چیست؟

بیمه شخص ثالث تاکسی هم درواقع همان بیمه شخص ثالث اجباری برای همه ماشین‌هاست. منتها معمولا تاکسی‌ها به‌دلیل اینکه ساعت‌های طولانی‌تری در خیابان‌ها تردد می‌کنند بیشتر هم تصادف می‌کنند. برای همین باید 10% حق بیمه بیشتر پرداخت کنند. برای تاکسی‌های برون‌شهری هم که مسافر در خارج شهر جابه‌جا می‌کنند هم 20% حق بیمه بیشتر محاسبه می‌شود.

عوامل موثر در قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی

درست مثل ماشین‌های شخصی قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی‌ها هم اول از همه به مبلغ دیه هر سال بستگی دارد (دیه سال 1403 چقدر است؟ + جزئیات کامل). همچنین علاوه بر نرخ دیه انسان کامل در محاسبه حق بیمه ثالث برای تاکسی‌ها معمولا عوامل زیر هم درنظر گرفته می‌شوند:

  • نوع و مدل ماشین (تعداد سیلندر)؛
  • سال ساخت ماشین (اگر تاکسی بیش از 15 سال سن داشته باشد، برای هرسال دو درصد به قیمت حق بیمه اضافه خواهد شد.)؛
  • میزان و مبلغ سقف تعهدات پوشش مالی بیمه شخص ثالث؛
  • مدت اعتبار بیمه شخص ثالث (یک‌ساله یه کوتاه‌مدت)؛
  • میزان تخفیف عدم خسارت؛
  • جریمه دیرکرد بیمه‌نامه.

چرا بیمه ثالث تاکسی‌ها گران‌تر از ماشین‌های شخصی است؟

همان‌طور که گفتیم تاکسی‌ها به دلیل نوع کاربری‌شان عملا بیشتر در معرض خطر تصادف هستند. تاکسی‌ها مجبورند ساعت‌های زیادی در خیابان‌های شلوغ و پر از ترافیک تردد کنند. درضمن جدا از راننده همیشه تعدادی سرنشین هم دارند که خدای نکرده آسیب و صدمه به آن‌ها هم باید جبران شود. یعنی رانندگان تاکسی در معرض خطر ادعای جراحات شخصی مسافران هم هستند. گاهی هم برای افزایش تعداد مسافران، رانندگان تاکسی از وسایل نقلیه بزرگ‌تری مثل ون استفاده می‌کنند که بیمه آن‌ها گران‌تر است. بنابراین ریسک خسارت بیمه شخص ثالث برای تاکسی‌های درون‌شهری و برون شهری بسیار بیشتر از دیگر ماشین‌های شخصی است و قیمت آن هم بیشتر می‌شود.

بیمه شخص ثالث تاکسی‌ اینترنتی

این روزها بازار کار در سامانه‌های اینترنتی مسافربری مثل اسنپ، تپسی، ماکسیم، کارپینو و … زیاد شده است. خیلی‌ها هستند که در کنار شغل اصلی خود دست‌کم در زمان‌های آزاد یا رفت‌وآمد از محل کار به خانه به‌عنوان تاکسی اینترنتی مسافرکشی می‌کنند. نکته مهم این است که همه این ماشین‌ها هم حتما و حتما باید بیمه شخص ثالث با کاربری مسافرکش بخرند وگرنه اگر تصادف کنند و بخواهند خسارت بگیرند ممکن است به مشکل بربخورند.

عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث تاکسی برای مسافرکشی با ماشین شخصی

اگر برای ماشینی که در اسنپ و تپسی یا حتی آژانس کار می‌کند یک بیمه ثالث ماشین شخصی بخریم و موقع کار تصادف کنیم و خدای نکرده یک نفر فوت کند باید دست‌کم 10 درصد از مبلغ دیه تعیین شده آن سال در ماه‌های حرام (محرم، رجب، ذیحجه، ذیقعده) را خودمان پرداخت کنیم. قیمت دیه ماه‌های حرام در سال 1403 هم 1 میلیارد و 600 میلیون است و 10 درصد این مبلغ یعنی 160 میلیون تومان! اگر از ماشین شخصی به‌عنوان مسافربر برون‌شهری استفاده کنیم و بیمه شخص ثالت تاکسی برون‌شهری نخریم که این مبلغ تا 20 درصد دیه تعیین‌شده هرسال افزایش پیدا می‌کند. پس مشخص می‌شود که اگر شما بیمه خودروی شخصی داشته باشید و تصادف کنید، باید پول بیشتری بپردازید.

البته قانون می‌گوید در نهایت بیمه شخص ثالث راننده مقصر باید خسارت فرد آسیب‌دیده را به‌طور کامل پرداخت کند. یعنی شرکت بیمه راننده مقصر مبلغ خسارت شخص ثالث آسیب‌دیده را کامل پرداخت می‌کند و بعدا تفاوت این مبلغ را از راننده مقصر می‌گیرد. پس اگر به‌عنوان راننده اسنپ یا آژانس کار می‌کنید، بیمه‌نامه معمولی ثالث به اندازه کافی از شما، ماشین‌تان و مسافرانتان محافظت نمی‌کند. اگر از ماشین خود برای مسافرکشی استفاده می‌کنید، باید حتما بیمه‌ نامه ثالث تاکسی داشته باشید تا در صورت بروز حادثه، مجبور نباشید هزینه بسیار بیشتری برای خسارت بپردازید.

اگر هم می‌خواهید دقیقا بدانید که در سال 1403 نهایتا تا چقدر خسارت توسط بیمه شخص ثالث پوشش داده می‌شود حتما مقاله سقف خسارت بیمه شخص ثالث در 1403 را بخوانید.

جدول قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی 1403

تقریبا همه تاکسی‌های ایران ماشین‌های 4 سیلندر تولید داخل هستند. به‌طور کلی بیشتر از انواع پراید، سمند، پژو 405 و آردی به‌عنوان تاکسی‌های درون‌شهری استفاده می‌شود.

نوع تاکسی سواری نرخ پایه بیمه ثالث 1403 نرخ بیمه با افزایش 10 درصد نرخ بیمه با افزایش 20 درصد
خودرو تاکسی پراید 4,129,000 4,541,000 4,954,000
خودرو تاکسی سمند 5,474,000 6,322,000 6,897,000
خودرو تاکسی پژو آر دی 5,747,000 6,322,000 6,897,000
خودرو تاکسی ۴۰۵ 5,747,000 6,322,000 6,897,000

 

علاوه بر ماشین‌های گفته‌شده، ممکن است از ماشین‌های اتوکار شامل انواع مدل‌های استیشن و ون هم به‌عنوان تاکسی درون‌شهری و برون‌شهری استفاده شود. نرخ پایه بیمه شخص ثالث ماشین های اتوکار در سال 1403 هم مطابق با جدول زیر تعیین شده است:

نوع تاکسی اتوکار نرخ بیمه پایه ثالث 1403 با افزایش 10 درصد با افزایش 20 درصد
با ظرفیت ۷ نفر با احتساب راننده 14,214,000 15,635,000 17,057,000
با ظرفیت ۹ نفر با احتساب راننده 14,586,000 16,045,000 17,504,000
ون با ظرفیت ۱۰ نفر با احتساب راننده 14,734,000 16,208,000 17,681,000

البته مبلغ نهایی بیمه ثالث با کسر تخفیف عدم خسارت و محاسبه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و جریمه دیرکرد تعیین می‌شود. می‌توانید قیمت دقیق بیمه تاکسی برای ماشین خودتان را از اینجا محاسبه کنید.

قوانین بیمه شخص ثالث تاکسی

به‌طور کلی قانون می‌گوید که برای رانندگی با یک ماشین حتما باید گواهینامه متناسب با آن ماشین را داشته باشیم. یعنی اگر قرار است یک کامیون را برانیم حتما باید گواهینامه پایه یک داشته باشیم. برای رانندگی با تاکسی هم همین است. اگر گواهینامه نداشته باشیم حتی با داشتن بیمه شخص ثالث هم خسارتی به ما تعلق نمی‌گیرد.

از طرف دیگر هم بر اساس قانون، فقط فردی اجازه رانندگی با ماشین‌هایی که به‌عنوان وسیله جابه‌جایی مسافر استفاده می‌شوند را دارد که پروانه يا كارنامه كار داشته باشد. نکته مهم این است نداشتن پروانه يا كارنامه كار مثل نداشتن گواهینامه باعث عدم پرداخت خسارت نمی‌شود. یعنی در شرایط زیر هم همچنان بیمه شخص ثالث به بیمه‌شده تعلق می‌گیرد:

  • اگر راننده تاکسی تصادف منجربه جرح یا شکستگی داشته باشد و کارنامه نداشته باشد؛
  • اگر راننده تاکسی کسی غیر از مالک و صاحب تاکسی و کارنامه باشد.

البته اگر در گواهینامه راننده مقصر منعی برای رانندگی ماشین مسافربری وجود نداشته باشد. حتی اگر گواهینامه فرد مقصر هم محدودیتی برای رانندگی با ماشین مسافربر داشته باشد، باز هم شرکت بیمه باید خسارت وارده‌شده به اشخاص ثالث را پرداخت کند. منتها در این شرایط شرکت بیمه تمام یا بخشی از خسارت را از راننده مقصر می‌گیرد. درضمن خسارت خود راننده هم، قابل پرداخت نیست.

خرید بیمه شخص ثالث تاکسی با ازکی

با مراجعه به سایت ازکی می‌توانید قیمت و پوشش بیمه شخص ثالث برای انواع ماشین‌هایی که به‌عنوان تاکسی استفاده می‌شوند را در شرکت‌های بیمه مختلف با هم مقایسه کنید و بهترین و مناسب‌ترین گزینه را بخرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا