بیمه شخص ثالث

هرآنچه باید درباره بیمه شخص ثالث کامیون بدانید؟

خودروهای سنگین و خودروهای عمومی به دلیل ابعاد، وزن و ظرفیت بار، بیشترین ریسک را در بروز حادثه رانندگی دارند. از طرفی خسارات واردشده ناشی از تصادف این خودروها بسیار سنگین‌تر از خودروهای سبک مانند سواری خواهد بود. از‌این‌رو، ماشین‌های سنگین هم باید مانند دیگر وسایل نقلیه موتوری زمینی برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام کنند. باتوجه‌به اینکه موارد متعددی روی نرخ بیمه شخص ثالث کامیون و دیگر ماشین‌های سنگین تاثیر می‌گذارد، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی حق بیمه، انواع عوامل موثر روی قیمت بیمه و ضرورت دریافت بیمه شخص ثالث ماشین سنگین می‌پردازیم.

بیمه شخص ثالث کامیون چیست؟

بیمه شخص ثالث کامیون و ماشین‌های سنگین قراردادی است که در آن بیمه‌گر با دریافت حق بیمه شخص ثالث ماشین سنگین، بیمه‌گذار را در مقابل حوادث رانندگی بیمه می‌کند. این نوع بیمه‌نامه، خسارت‌های جانی و مالی واردشده به شخص ثالث در حادثه رانندگی را پرداخت خواهد کرد. میزان غرامت پرداختی به شخص ثالث به پوشش‌های انتخابی بیمه‌گذار و سقف تعهدات شرکت بیمه‌گر بستگی دارد.

در بیمه‌نامه شخص ثالث، بیمه‌گذار شخص اول بوده و شخص دوم، شرکت بیمه‌گر خواهد بود. بنابراین افرادی که در حادثۀ رانندگی آسیب دیده‌اند، به‌عنوان شخص سوم یا ثالث شناخته خواهند شد. همان‌ طور که می‌دانید خرید بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی اجباری است؛ بنابراین مالکان خودروهای سنگین هم باید برای خرید بیمه شخص ثالث ماشین سنگین اقدام کنند.

بیمه شخص ثالث کامیون

بعد از تصادف رانندگی باید اقداماتی را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید. بنابراین هر راننده‌ باید با این اقدامات ضروری به‌خوبی آشنا شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله بعد از تصادف چکار کنیم؟ فهرست کامل مهم‌ترین اقدامات را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث کامیون

بیمه شخص ثالث کامیون یخچالدار، کامیون‌های حمل بار و انواع دیگر ماشین‌های سنگین دارای پوشش‌های مختلفی هستند. این نوع بیمه می‌تواند خسارت‌های زیر را پوشش‌ دهند.

جبران خسارت‌های جانی واردشده به اشخاص ثالث در حادثه رانندگی که شامل نقص عضو و فوت خواهد بود. میزان خسارت پرداختی با توجه به شدت جراحت و نرخ دیه مصوب در هر سال تعیین می‌شود.

جبران خسارت‌های مالی وارده به شخص ثالث در حادثه رانندگی که مطابق با سقف بیمه خریداری شده خواهد بود.

رانندگان برای دریافت خسارت باید به مراکز تعیین شده مراجعه کنند. در مقاله لیست آدرس مراکز پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه در تهران می‌توانید آدرس مرکز پرداخت شرکت بیمه‌گر خود را ببینید.

انواع کامیون چیست؟

کامیون‌ها یکی از پرکاربردترین خودروهای سنگین است. کامیون‌ها را می‌توان  بر اساس معیارهای مختلفی دسته‌بندی کرد. در ادامه به معرفی انواع کامیون می‌پردازیم.

بیمه شخص ثالث ماشین سنگین

انواع کامیون از نظر کاربری

  • کامیون یخچال‌دار: کامیونی که سقف و تجهیزات سردکننده در قسمت بار دارد و برای حمل مواد فاسدشدنی استفاده می‌شود.
  • کامیون‌ اتاق‌دار: کامیونی که دارای دیواره‌های مقاوم، حداکثر ارتفاع و ۱٫۵ متر کف برای اتاق است.
  • کامیون کفی: کامیونی که قسمت بار آن بدون دیواره است. از این کامیون برای حمل خودروهای سنگین و دستگاه‌های راه‌سازی استفاده می‌شود.
  • کامیون تانکر: کامیونی که دارای مخزن برای حمل انواع مایعات است.
  • کامیون سقف‌دار: کامیونی که قسمت بار آن دارای محفظه سرپوشیده است.
  • کامیون لبه‌دار: کامیونی که حداکثر ارتفاع را دارد، اما اتاق‌ آن دیواره‌های مقاوم ندارد. این کامیون‌ها ۸۰ سانتی‌متر کف برای اتاق بار دارند.
  • کامیون کمپرسی: کامیون اتاق‌دار که برای تخلیه بار استفاده می‌شود.
  • کامیون‌ مخلوط‌کن: کامیونی که دارای مخزنی بسته و دستگاه مخلوط‌کن و مخزن گردان کامیون است.
  • کامیون بونکر: کامیونی با قسمت بار به شکل مخزن بسته که برای حمل انواع جامدات شکل‌پذیر مانند سیمان از آن استفاده می‌شود.

انواع کامیون از نظر وزن و محور

    • تریلی: کامیون‌های ۱۸ چرخی که برای حمل بارهای با وزن زیاد کاربرد دارد.
    • تک: کامیون‌هایی که ۲ محور و ۶ چرخ دارد و حق حمل بار آن بین ۱۰ تن تا ۱۲ تن است.
    • خاور یا کامیونت: کامیونی که کمی بزرگ‌تر از وانت است و ۲ محور و ۶ چرخ دارد.
    • جفت: کامیونی که ۳ محور و بین ۸ تا ۱۰ چرخ دارد.

نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث کامیون و عوامل تاثیرگذار بر آن

همان‌ طور که می‌دانید مهم‌ترین عامل در محاسبه بیمه شخص ثالث کامیون و خودروها، نرخ دیه است. باتوجه‌به افزایش نرخ دیه مصوب در هر سال، یکی از دغدغه‌های رانندگان، قیمت بیمه شخص ثالث کامیون و دیگر خودروهاست. البته موارد دیگری هم روی تعیین حق بیمه شخص ثالث تاثیرگذار است؛ از جمله‌ مهم‌ترین موارد تاثیرگذار روی حق بیمه شخص ثالث کامیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. با اطلاع از این موارد می‌توانید برای استعلام بیمه شخص ثالث کامیون اقدام کنید.

اعلام حق بیمه شخص ثالث پایه از سوی بیمه مرکزی

همان‌ طور که می‌دانید، دیه انسان کامل تاثیر مستقیمی بر تعیین نرخ بیمه شخص ثالث دارد. مسئول محاسبه و اعلام دیه انسان کامل، قوه قضاییه است. مبلغ دیه هم در ابتدای هر سال به بیمه مرکزی ایران ابلاغ می‌شود و بیمه مرکزی هم بر اساس مبلغ دیه مصوب، حداکثر و حداقل حق بیمه پایه را به شرکت‌های بیمه‌گر ابلاغ خواهد کرد.

محاسبه بیمه شخص ثالث کامیون

همان‌ طور که می‌دانید، دیه انسان کامل تاثیر مستقیمی بر تعیین نرخ بیمه شخص ثالث دارد. مسئول محاسبه و اعلام دیه انسان کامل، قوه قضاییه است. مبلغ دیه هم در ابتدای هر سال به بیمه مرکزی ایران ابلاغ می‌شود و بیمه مرکزی هم بر اساس مبلغ دیه مصوب، حداکثر و حداقل حق بیمه پایه را به شرکت‌های بیمه‌گر ابلاغ خواهد کرد.

رانندگان برای دریافت خسارت باید به مراکز تعیین شده مراجعه کنند. در مقاله لیست آدرس مراکز پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه در تهران می‌توانید آدرس مرکز پرداخت شرکت بیمه‌گر خود را ببینید.

مبلغ دیه انسان کامل برای ماه‌های حرام و دیگر ماه‌ها در سال ۱۴۰۳ به ترتیب، ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. طبق دیه سال ۱۴۰۳ حداقل و حداکثر حق بیمه پایه، ۴۰ میلیون تومان تا ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیه انسان کامل در سال ۱۴۰۳ می‌توانید مقاله نرخ کامل دیه سال ۱۴۰۳زن و مرد همراه با جزئیات کامل را در بلاگ ازکی بخوانید.

طبق قانون، خرید و تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث اجباری است. بنابراین تمامی مالکان وسایل نقلیه موتوری زمینی باید به محض خرید خودرو یا انتقال سند و یا اتمام اعتبار بیمه‌نامه، برای خرید و تمدید بیمه شخص ثالث اقدام کنند. اگر راننده‌ای برای خرید یا تمدید به‌موقع این نوع بیمه اقدام نکند، مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد و باید به ازای هر روز دیرکرد، مبلغی را به شرکت بیمه‌گر بپردازد. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث کامیون ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است:

مقدار تُن خودرو

تعرفه ۱۴۰۳

۳ تا ۵ تن

۷ میلیون ۷۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان

۵ تا ۱۰ تن

۹ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان

۱۰ تا ۲۰ تن

۱۱ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان

بیش از ۲۰ تن

۱۲ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان

مشخصات کامیون

یکی از عواملی که روی تعیین قیمت بیمه شخص ثالث کامیون تاثیر می‌گذارد، مشخصات این وسیله است. از جمله این مشخصات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نوع خودرو؛
  • مدل خودرو؛
  • سال ساخت؛
  • ظرفیت بار.

ظرفیت بار یکی از فاکتورهای مهم در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث ماشین‌های باربری سنگین است. هرقدر ظرفیت بار کامیون بیشتر باشد، هزینه پوشش‌های بیمه شخص ثالث هم افزایش می‌یابد. علاوه‌براین، ماشین‌های باری قدیمی ریسک بیشتری در تصادفات دارند. بنابراین هزینه پوشش‌های بیمه شخص ثالث برای خودروهایی که سال ساخت آنها قدیمی است، بیشتر خواهد شد.

مدت اعتبار بیمه شخص ثالث کامیون

بیمه‌نامه شخص ثالث بنا به درخواست راننده می‌تواند با اعتبار ۱ ماهه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۱ ساله صادر شود. نکته مهم اینکه حق بیمه شخص ثالث کامیون با اعتبار کوتاه‌مدت بیشتر از بلندمدت خواهد بود. بنابراین برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اعمال جریمه دیرکرد به دلیل فراموشی زمان اعتبار بیمه شخص ثالث، بهتر است نوع بلندمدت آن را انتخاب کنید.

تخفیفات شرکت بیمه برای بیمه شخص ثالث کامیون

شرکت‌های بیمه‌گر در مناسبت‌های مختلفی به بیمه‌گذاران تخفیف می‌دهد. خودروهای سنگین مانند کامیون از این قانون مستثنی نیست و صاحبان آنها می‌توانند از تخفیفات بیمه‌ای شرکت‌های بیمه‌گر استفاده کنند. با اعمال این تخفیف‌ها هزینه بیمه شخص ثالث کامیون کاهش پیدا می‌کند.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث کامیون ۱۴۰۲

طبق قانون، خرید و تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث اجباری است. بنابراین تمامی مالکان وسایل نقلیه موتوری زمینی باید به محض خرید خودرو یا انتقال سند و یا اتمام اعتبار بیمه‌نامه، برای خرید و تمدید بیمه شخص ثالث اقدام کنند. اگر راننده‌ای برای خرید یا تمدید به‌موقع این نوع بیمه اقدام نکند، مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد و باید به ازای هر روز دیرکرد، مبلغی را به شرکت بیمه‌گر بپردازد. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث کامیون ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است:

نوع ماشین سنگین جریمه دیرکرد (ریال)
بارکش تا ۱ تن ۱۰۲.۲۹۰
بارکش بین ۱ تن تا ۳ تن ۱۲۳.۱۶۱
بارکش بین ۳ تن تا ۵ تن ۱۵۵.۸۹۳
بارکش بین ۵ تن تا ۱۰ تن ۱۹۹.۷۳۷
بارکش بین ۱۰ تا ۲۰ تن ۲۳۲.۴۳۳
بارکش بیشتر از ۲۰ تن ۲۶۴.۳۲۳

بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ماشین سنگین

در برخی موارد ممکن است جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ماشین سنگین بخشیده شود. در ادامه حالات بخشودگی جریمه دیرکرد کامیون را بررسی می‌کنیم.

بیمه شخص ثالث ترلی

حالت اول

در برخی از تاریخ‌های مناسبتی ممکن است شرکت بیمه مرکزی ایران اقدام به بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث کند. یکی از این مناسبت‌ها پیروزی انقلاب اسلامی است. بنابراین رانندگان کامیون می‌توانند از این فرصت برای اعمال بخشودگی جریمه دیرکرد بر بیمه شخص ثالث خودروی خود استفاده کنید.

حالت دوم

اگر کامیون در مدت تمدید بیمه شخص ثالث در پارکینگ پلیس باشد، مشمول بخشودگی جریمه دیرکرد خواهد شد. در چنین شرایطی راننده کامیون باید گواهی رسمی ارائه دهد تا این بخشودگی اعمال شود.

تخفیف‌های عدم دریافت خسارت بیمه شخص ثالث کامیون ۱۴۰۳

اگر بیمه‌گذار در طول مدت اعتبار بیمه شخص ثالث ماشین سنگین از بیمه خود استفاده نکرده باشد، مشمول تخفیف عدم دریافت خسارت خواهد شد. این تخفیف بر اساس سال‌های مختلف بیمه‌نامه شخص ثالث، درصد متفاوتی خواهد داشت. درصدهای تخفیف عدم دریافت خسارت بیمه شخص ثالث را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

تخفیف عدم خسارت درصد
سال اول (سال دوم بیمه‌نامه) ٪۵
سال دوم (سال سوم بیمه‌نامه) ٪۱۰
سال سوم (سال چهارم بیمه‌نامه) ٪۱۵
سال چهارم (سال پنجم بیمه‌نامه) ٪۲۰
سال پنجم (سال ششم بیمه‌نامه) ٪۲۵
سال ششم (سال هفتم بیمه‌نامه) ٪۳۰
سال هفتم (سال هشتم بیمه‌نامه) ٪۳۵
سال هشتم (سال نهم بیمه‌نامه) ٪۴۰
سال نهم (سال دهم بیمه‌نامه) ٪۴۵
سال دهم (سال یازدهم بیمه‌نامه) ٪۵۰
سال یازدهم (سال دوازدهم بیمه‌نامه) ٪۵۵
سال دوازدهم (سال سیزدهم بیمه‌نامه) ٪۶۰
سال سیزدهم (سال چهاردهم بیمه‌نامه) ٪۶۵
سال چهاردهم (سال پانزدهم بیمه‌نامه) ٪۷۰

کاربری کامیون

یکی از عواملی که کاربری کامیون را تعیین می‌کند، نوع باری است که با این وسیله جابه‌جا می‌شود. هر کدام از وسایل نقلیه موتوری باتوجه‌به کاربردی که دارند، ریسک خاصی را برای شرکت‌های بیمه‌گر ایجاد خواهند کرد. کامیون و دیگر ماشین‌های سنگین هم در این قاعده قرار می‌گیرند. بنابراین براساس نوع کاربری کامیون، مبلغ حق بیمه شخص ثالث کامیون تغییر خواهد کرد. تغییراتی که به آن‌ها اشاره شد، به شرح زیر است.

  • ماشین‌آلات ساختمانی و راه‌سازی باید ۳۰٪ بیشتر از ماشین‌آلات کشاورزی حق بیمه پرداخت کنند.
  • در صورتی که از کامیون برای حمل مواد سوختی مایع و گازی‌شکل استفاده شود، ۲۵٪ به حق بیمه اضافه خواهد شد.
  • در صورتی که از کامیون برای حمل مواد منفجره استفاده شود، ۵۰٪ به حق بیمه اضافه خواهد شد.

دریافت خسارت بیمه شخص ثالث کامیون ۱۴۰۲

جریمه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث

اگر راننده کامیون در طول مدت اعتبار بیمه شخص ثالث تصادف کرده باشد و مقصر شناخته شود، جریمه خواهد شد. شرکت بیمه‌گر با‌توجه‌به پوشش‌های بیمه شخص ثالث کامیون برای پرداخت خسارت اقدام خواهد کرد، اما می‌تواند جریمه دریافت خسارت را از راننده دریافت کند. مبلغ جریمه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث به نوع خسارت بستگی دارد. در جدول زیر می‌توانید جریمه خسارت مالی و جانی را ببینید.

دریافت خسارت در سال قبل جریمه خسارت جانی جریمه خسارت مالی
دریافت یک‌بار خسارت ٪۲۰ ٪۱۰
دریافت دوبار خسارت ٪۴۰ ٪۲۰
دریافت سه‌بار خسارت ٪۶۰ ٪۴۰
دریافت چهاربار خسارت ٪۱۰۰ ٪۸۰

برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث باید با شرایط، مدارک و نحوه دریافت خسارت آشنا شوید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات تکمیلی، مقاله نحوه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث+شرایط و مدارک لازم را در بلاگ ازکی مطالعه کنید.

قیمت بیمه شخص ثالث انواع کامیون در سال

قیمت بیمه شخص ثالث کامیون در سال ۱۴۰۳ باتوجه‌به ظرفیت این وسیله و نوع کاربری آن تعیین می‌شود. نرخ بیمه شخص ثالث ماشین سنگین را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

نوع خودروی باری

مبلغ حق بیمه پایه (تومان)

بارکش با ظرفیت بارگیری تا ۱ تن

۵,۵۹۰,۰۰۰

بارکش با ظرفیت بارگیری بیش از ۱ تن تا ۳ تن

۶,۰۹۱,۳۰۰

بارکش با ظرفیت بارگیری بیش از ۳ تن تا ۵ تن

۷,۷۱۰,۱۰۰

بارکش با ظرفیت بارگیری بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن

۹,۸۷۸,۵۰۰
بارکش با ظرفیت بارگیری بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن

۱۱,۴۹۵,۵۰۰

بارکش با ظرفیت بارگیری بیش از ۲۰ تن

۱۲,۱۸۲,۵۰۰

ماشین کشاورزی

۱,۷۱۱,۶۰۰

ماشین راه‌سازی و ساختمانی

۳,۰۲۸,۰۰۰

ماشین حمل زباله و خیابان پاک‌کن‌ها

۴,۹۲۱,۶۰۰

قیمت بیمه شخص ثالث انواع کامیون در سال ۱۴۰۲

همان‌ طور که در جدول فوق مشاهده کردید، ظرفیت بار کامیون اصلی‌ترین عامل در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث این وسیله است. از طرفی کامیون‌ در مقایسه با ماشین‌آلات کشاورزی، حق بیمه بیشتری دارد، چون ماشین‌آلات کشاورزی ریسک پایین‌تری در تصادفات رانندگی دارند.

خرید بیمه شخص ثالث کامیون و جبران خسارت تصادفات

بیمه شخص ثالث در زمان بروز حادثه رانندگی که می‌تواند با خسارات جانی و مالی همراه باشد، دلگرمی بزرگی برای راننده خواهد بود. همان‌ طور که می‌دانید خودروهای سنگین مانند کامیون، اتوبوس و … ریسک زیادی در بروز حادثه دارد و میزان خسارت‌های وارده ناشی از تصادف این وسایل نقلیه بسیار بیشتر از خودروهای سواری است. بنابراین تمامی مالکان ماشین‌های سنگین باید برای خرید بیمه شخص ثالث کامیون اقدام کنند.

سوالات متداول

  • بیمه شخص ثالث ماشین سنگین چیست؟
    بیمه شخص ثالث ماشین سنگین قراردادی است که شرکت‌های بیمه‌گر در ازای دریافت حق‌بیمه از بیمه‌گذار، ریسک بروز حوادث رانندگی را تقبل می‌کند و خسارت‌های وارد شده را جبران خواهند کرد.
  • قیمت بیمه شخص ثالث ماشین سنگین چقدر است؟
    عوامل مختلفی روی تعیین قیمت بیمه شخص ثالث ماشین سنگین تاثیرگذار است. این عوامل شامل حق بیمه پایه، نوع خودرو، کاربری خودرو، تخفیفات شرکت بیمه‌گر، بخشودگی جریمه دیرکرد و … است.
  • مهم‌ترین عامل در تعیین حق بیمه شخص ثالث ماشین سنگین چیست؟
    مهم‌ترین عامل در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث ماشین سنگین، ظرفیت بارگیری این وسیله است. با افزایش ظرفیت بارگیری، حق بیمه هم افزایش می‌یابد.
  • پوشش‌های بیمه شخص ثالث ماشین سنگین چیست؟
    بیمه شخص ثالث ماشین سنگین باتوجه‌به پوشش‌های انتخابی بیمه‌گذار، خسارت‌های مالی و جانی وارد شده به شخص ثالث در حادثه رانندگی را جبران خواهد کرد.
  • آیا خرید و تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث ماشین سنگین اجباری است؟
    بله. طبق قانون، خرید و تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث ماشین سنگین مانند هر وسیله نقلیه موتوری زمینی دیگری اجباری است. عدم تمدید به‌موقع، منجر به اعمال جریمه دیرکرد خواهد شد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا