اطلاعات بیمه ای

نحوه نوشتن قولنامه ماشین و نکاتی که حتما باید بدانید

چه فروشنده خودرو باشید و چه بخواهید ماشین بخرید، باید در رابطه با نحوه نوشتن قولنامه ماشین یا مبایعه‌نامه اطلاعات کاملی داشته باشید. برخلاف تصور بسیاری از افراد، حتی قولنامه‌هایی که به صورت دستی روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شود، در شرایطی که امضای دو طرف قرارداد در پایین آن درج شود، وجهه قانونی دارد. بنابراین طرفین موظف هستند که بر اساس بندهای قولنامه و شروطی عمل کنند که در آن قید می‌کنند. پس دقت داشته باشید که قولنامه را کاملا دقیق بنویسید.

نحوه نوشتن قولنامه ماشین

قولنامه خودرو باید شامل چند بخش اصلی باشد که هر کدام از آنها را یک ماده می‌نامند. اگر از نسخه های تایپ شده از پیش تهیه‌شده استفاده می‌کنید، این بخش‌ها از قبل وجود دارد. اما اگر می‌خواهید قولنامه ماشین خود را به‌صورت دستی بنویسید، باید از وجود این بخش‌ها در آن مطمئن شوید. 

ماده اول: مشخصات طرفین

تمامی مشخصات هویتی، آدرس و شماره تلفن فروشنده و خریدار باید در این قسمت ذکر شود. اگر معامله با نماینده‌ای از یک شرکت انجام می‌شود، باید مشخصات شرکت را هم به طور کامل ثبت کنید. این نکات باید شامل نام و شماره ثبت، شناسه ملی، کد اقتصادی، آدرس و کد پستی، نام صاحبان امضای مجاز و مشخصات نماینده فروش یا خرید باشد.

ماده دوم: موضوع و مشخصات مورد معامله

در این ماده باید ذکر شود که موضوع این مبایعه‌نامه فروش ماشین به خریدار در قبال پرداخت میزان مبلغ مشخصی است. در این بند باید مشخصات دقیق مورد معامله ـ در اینجا همان خودرو است ـ که شامل نوع خودرو، رنگ و مدل آن، شماره شهربانی، شماره موتور، شاسی و بدنه است درج شود. 

ماده سوم: مبلغ معامله

در این بخش باید قیمت کل معامله و نحوه پرداخت آن به طور خیلی دقیق ذکر شود. اگر مبلغی به عنوان پیش‌پرداخت داده شده باشد، باید نوشته شود و ذکر شود که چقدر باقی مانده است و به چه صورت باید پرداخت شود. اگر مقداری از مبلغ به صورت چک پرداخت می‌شود، حتما مشخصات چک، تعداد و تاریخ آن را در این بخش ذکر کنید. این نکته را به خاطر باشید که درج صحیح تاریخ و نحوه پرداخت‌ها در این سمت اهمیت زیادی دارد و طرفین باید اصل و کپی رسیدهای پرداختی را تا اتمام مراحل معامله نزد خود نگه دارید. 

به دلیل اهمیت این قسمت در ادامه نمونه‌‌ای از متن بخش سوم آورده شده است:

قیمت کل معامله، مبلغ …………………. ریال است که مبلغ …………………. ریال به‌صورت …………………. تحویل فروشنده شد و باقی مبلغ به‌صورت …………………. پس از انتقال قطعی سند خودرو تحویل داده خواهد شد، ذکر نمایید. 

ماده چهارم: شرایط معامله

قولنامه ماشین هم مانند دیگر معامله‌ها شرایطی دارد. در این بند از قولنامه شرایط اختصاصی مربوط به معامله مانند زمان حضور خریدار و فروشنده در مرکز تعویض پلاک، زمان سند زدن و زمان پرداخت وجه معامله نوشته می‌شود. در این بند بهتر است که همه شروط معامله ذکر شود تا در صورت نیاز به فسخ قرارداد به آن مراجعه کنید. 

نکات مهم در نوشتن قولنامه ماشین

اولین نکته‌ای که لازم است در رابطه با طرز نوشتن مبایعه‌نامه خودرو بدانید این است که نوشتن و امضا کردن قولنامه چه به‌صورت دستی چه در صورت استفاده از فرم‌های تایپ شده آماده، طرفین را نسبت به اجرای تعهدات درج شده در آن متعهد می‌کند. در هنگام نوشتن قولنامه ماشین نکات و شروط مهمی وجود دارد که باید رعایت شود که در ادامه آورده شده است:

۱. باید در هنگام نوشتن قولنامه برای هر یک از طرفین معامله حق فسخ در شرایطی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند به همراه مبلغی به عنوان جریمه در نظر گرفته شود. 

وجود این بند به توافق طرفین بستگی دارد و می‌تواند به روش‌های زیر انجام شود:

  • هیچ کدام از طرفین حق فسخ معامله را نداشته باشند.
  • هر دو طرف حق فسخ معامله را داشته باشند.
  • فقط یکی از طرفین حق فسخ معامله را داشته باشند.
  • هریک از طرفین که قصد فسخ معامله را داشته باشد باید جریمه پرداخت کند.

۲. مسئولیت همه مسائل مربوط به خودرو تحت معامله مانند تخلفات راهنمایی و رانندگی، کیفری و مدنی همچنین مسئولیت خرابی و آسیب‌های وارد شده به خودرو تا زمان تحویل آن بر عهده فروشنده است. 

۳. پیش از نوشتن قولنامه همه لوازم فابریک و جانبی خودرو و همچنین اسناد و مدارک و بیمه نامه خودرو باید بررسی شود تا جزئیاتش در قولنامه نوشته شود.  

  • پس از امضا قولنامه خریدار حق فسخ معامله را به دلیل ایرادهای فنی یا کمبود لوازم ندارد.

۴. قولنامه ماشین باید در دو برگ نوشته شود و هر یک از نسخه‌ها در اختیار طرفین معامله قرار گیرد. حتما این نکته را در نظر داشته باشید که باید در قولنامه تعداد نسخه‌ها درج شود. 

۵. تایپ کردن بهترین روش نوشتن قولنامه است. اما اگر به‌صورت دستی قولنامه خود را می‌نویسید، از خوانا بودن متن آن مطمئن شوید. 

۶. معمولا برای داشتن دو نسخه از قولنامه از کاربن استفاده می‌شود. توجه داشته باید که هنگام امضا کردن باید کاربن را بردارید.

اعتبار مبایعه نامه خودرو

براساس قانون، مبایعه‌نامه‌ای که به صورت مشخص و و توسط طرفین معامله تنظیم و امضا شده باشد و علاوه بر آن منافاتی با قوانین و ضوابط قانونی نداشته باشد، معتبر است. بنابراین اعتبار مبایعه‌نامه خودرو بسته به تنظیم و امضای طرفین قرارداد و همچنین مواردی است که در مبایعه‌نامه ثبت شده‌ است. در این حالت، طرفین معامله می‌توانند در هنگام بروز اختلافات با استناد به مبایعه‌نامه خودرو در دادگاه از حق خود دفاع کنند.

writing-car-contract

قولنامه ماشین دستی

در حالی که فرم خام مبایعه‌نامه خودرو با سربرگ قوه قضاییه تنظیم می‌شود، اما قولنامه دستی ماشین هم روش مرسومی بین افراد است. معمولا نوشتن قولنامه ماشین دستی در شرایطی است که طرفین معامله یکدیگر را می‌شناسند. اما اگر طرف معامله شما آشنا نیست، بهتر است با نکات نوشتن قولنامه ماشین آشنا شوید. از آن جایی که روش نوشتن قولنامه ماشین دستی حتی بدون شاهد هم نزد دادگاه اعتبار دارد، بهتر است حتما در هنگام نوشتن دستی قولنامه ماشین تمام شرایط را به صورت شفاف و مشخص قید کنید.

نمونه قولنامه ماشین

بهترین راه برای آموزش نوشتن قولنامه ماشین مشاهده یک نمونه قولنامه ماشین است. در ادامه یک نمونه قولنامه ماشین را آورده‌ایم تا با مشاهده دقیق آن بتوانید به بهترین شکل قولنامه ماشین دستی را تنظیم و امضا کنید.

نمونه قولنامه دستی ماشین

نوشتن نمونه قولنامه دستی ماشین تفاوتی با تصویر بالا ندارد و بهتر است تمامی مواردی که در نمونه قولنامه ماشین قید شده‌ است، در متن قولنامه دستی ماشین هم درج شود. تنها در این صورت است که اعتبار قولنامه ماشین و مبایعه‌نامه خودرو شما تضمین می‌شود و می‌توانید در صورت بروز مشکلات و اختلاف، به این قولنامه استناد کنید.

هزینه نوشتن قولنامه ماشین چقدر است؟

از آنجایی که نوشتن قولنامه کاری تخصصی است و بهتر است توسط فردی آگاه نوشته شود، معمولا نوشتن قولنامه ماشین به افراد خبره سپرده می‌شود. معمولا هزینه نوشتن قولنامه با توافق طرفین تعیین می‌شود. اما قیمت نوشتن قولنامه در عرف معمولا به صورت درصدی از مبلغ معامله خودرو محاسبه می‌شود. این مبلغ نوشتن قولنامه خودرو معمولا در حدود ۱ درصد از مبلغ معامله خودرو است که نصف آن توسط خریدار و نصف دیگر آن توسط فروشنده پرداخت می‌شود.

البته که شما می‌توانید نوشتن قولنامه را به فردی آشنا بسپارید و بدون پرداخت هزینه قولنامه ماشین خود را دریافت کنید.

لزوم بررسی اعتبار بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو پیش از معامله 

اگر خریدار خودرو هستید، باید قبل از نوشتن قولنامه شرایط فنی، بیمه‌ بدنه و بیمه شخص ثالث خودرو و لوازم فابریک و جانبی آن را بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند که با اطلاعات بیشتر و خیال راحت‌تر ماشین جدید خود را بخرید. اگر خودروی موردنظرتان بیمه بدنه ندارد، می‌توانید با صرف زمان کوتاهی به صورت آنلاین از وب‌سایت ازکی بیمه خریداری کنید. برای خرید بیمه بدنه از ازکی حتی می توانید گزینه بازدید مشتری را فعال کنید تا به‌راحتی خودتان بتوانید بازدید بدنه را انجام دهید.

سوالات متداول:

قولنامه خودرو (مبایعه نامه خودرو) چیست؟

مبایعه‌نامه سندی عادی است که بر اساس قوانینی که در دادگاه اعتبار دارند، تنظیم می‌‌شود و اجرای آن برای طرفین معامله واجب است.

آیا قولنامه دستی خودرو اعتبار دارد؟

بله، قولنامه حتی اگر بر روی یک تکه کاغذ نوشته شود، در صورت داشتن امضای طرفین وجاهت قانونی دارد. 

اعتبار قولنامه ماشین چقدر است؟

اعتبار قولنامه ماشین به عنوان یک سند عادی بسته به توافق طرفین معامله دارد و اعتبار آن مانند اسناد عادی است.

نحوه نوشتن دستی قولنامه ماشین چگونه است؟

برای تنظیم دست مبایعه‌نامه ماشین باید اطلاعات خریدار و فروشنده، مشخصات خودرو، قیمت و نحوه پرداخت آن و شرایط خاص معامله در یک کاغذ نوشته و به امضای طرفین معامله و شهود برسد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا