جریمه

جریمه مخدوش بودن پلاک خودرو چقدر است؟

برخی از رانندگان به دلیل‌های مختلفی مانند فرار از طرح ترافیک یا دیگر جریمه‌هایی که دوربین‌های هوشمند آنها را ثبت می‌کنند، پلاک خودروی خود را دستکاری یا به عبارتی مخدوش می‌کنند. غافل از اینکه قانون‌گذار با مخدوش کردن پلاک به خاطر دوربین و یا دلایل دیگر به شدت برخورد می‌کند و جریمه‌های سنگینی را در نظر گرفته است. فارغ از جریمه‌های نقدی، بر طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، هرگونه مخدوش کردن پلاک خودرو و وسایل نقلیه، دارای مجازات حبس از ۶ ماه تا ۱ سال خواهد بود.

منظور از مخدوش کردن پلاک خودرو چیست؟

مخدوش کردن پلاک خودرو یعنی انجام هرگونه اقدامی که پلاک خودرو به درستی نمایش داده نشود؛ این اقدامات می‌تواند شامل حذف و یا اضافه کردن یک رقم به پلاک، ناخوانا کردن بخشی از پلاک و یا استفاده از پلاک متفاوت با خودرو باشد.

مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو

مجازات مخدوش کردن پلاک ماشین را می‌توان از دو منظر بررسی کرد. براساس قوانین راهنمایی و رانندگی، جریمه مخدوش بودن پلاک خودرو ۶۰ هزار تومان است؛ اما مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو در قانون مجازات اسلامی بسیار سنگین‌تر است. چنان که در متن قانون آمده:

هر کس ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی را تغییر دهد، پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق نماید، برای آن پلاک تقلبی به کار ببرد و یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد و همچنین هر کس به ‌نحوی از انحاء در شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری و یا پلاک‌های موتور و شاسی که از طرف کارخانه سازنده حک یا نصب شده بدون ‌تحصیل مجوز از راهنمایی و رانندگی تغییر دهد و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند به حبس از ۶ ماه تا ۱ سال محکوم خواهد شد.

بنابراین در نظر داشته باشید که پیش از انجام هرگونه معامله خودرو، حتما تخلفات خودرو از جمله تخلف پوشاندن پلاک را بررسی و استعلام کنید. می‌توانید اطلاعات مفیدی را در مطلب شکایت از پلاک خودرو و نحوه استعلام آن پیش از معامله ماشین از بلاگ ازکی بخوانید.

چه مواردی مشمول جریمه پلاک مخدوش می‌شود؟

همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، انجام دادن هر کاری که باعث شود پلاک خودرو به درستی خوانده نشود، مشمول جریمه پلاک مخدوش خواهد شد. برخی از مهم‌ترین روش‌های مخدوش کردن پلاک خودرو شامل موارد زیر است:

  • مسدود کردن پلاک با پارچه، دستمال یا هرگونه شی دیگر
  • مخدوش کردن پلاک خودرو با تافت
  • استفاده از نور به نحوی که پلاک خوانا نباشد
  • تغییر و یا ناخوانا کردن حروف و اعداد پلاک
  • جابه‌جا کردن و نصب پلاک در محلی غیر از مکان اصلی، مانند پشت شیشه می‌شوند.

بنابراین برای اینکه درگیر مواردی همچون شکایت از پلاک مخدوش نشوید، بهتر است پیش از هر اقدامی پلاک خودرو را استعلام بگیرید.

جریمه پلاک مخدوش

آیا جریمه پلاک مخدوش خودرو با موتورسیکلت تفاوت دارد؟

براساس قانون هیچ‌گونه تفاوتی در مخدوش کردن پلاک خودرو و موتورسیکلت وجود ندارد و مبلغ جریمه برای پوشاندن پلاک موتورسیکلت همانند جریمه خودرو محاسبه می‌شود. در صورتی که موتورسیکلت شما دارای پلاک مخدوش باشد و دوربین‌های راهنمایی و رانندگی آن را ثبت کرده باشد، لازم است مبلغ جریمه برای پوشاندن پلاک موتور سیکلت را پرداخت کنید.

آیا امکان تخفیف یا تبدیل مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو وجود دارد؟

به صورت کلی، پاسخ به این سوال بله است. باتوجه‌به مواردی که در قانون به عنوان مجازات مخدوش کردن پلاک ماشین در نظر گرفته شده‌ است، در بعضی از شرایط قاضی می‌تواند مجازات مخدوش کردن پلاک ماشین را تخفیف دهد یا تبدیل کند. با در نظر داشتن انواع تخفیف‌های زیر، دادگاه ممکن است مجازات را تبدیل یا تخفیف دهد. این تخفیف‌ها شامل موارد زیر است:

  • گذشت شاکی یا مدعی
  • همکاری در شناسایی شرکا
  • وضعیت خاص در زمان ارتکاب جرم
  • اعلام متهم قبل از تعقیب قضایی
  • تلاش متهم در جهت کاهش آثار جرم
  • کم بودن زیان وارد شده و یا نتایج زیانبار جرم
  • مداخله ضعیف در ارتکاب جرم

در صورت تحقق یکی از شرایط فوق، دادگاه می‌تواند مبلغ جریمه برای پوشاندن پلاک را تخفیف دهد و یا به مجازات جایگزین تبدیل کند.

آیا امکان تعویق صدور حکم در مورد مخدوش کردن پلاک خودرو یا موتورسیکلت وجود دارد؟

خوشبختانه امکان تعویق صدور حکم در شرایط مخدوش کردن پلاک ماشین وجود دارد. جزییات تعویق صدور حکم در ماده ۴۰ قانون مجازات اسلامی به صورت زیر بیان شده‌ است:

در جرائم موجب تعزیر درجه شش تا هشت دادگاه می‌تواند پس از احراز مجرمیت متهم با ملاحظه وضعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی و سوابق و اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم شده است، در صورت وجود شرایط زیر صدور حکم را به مدت ۶ ماه تا ۲ سال به تعویق اندازد.

این شرایط به شرح زیر است:

  • وجود جهات تخفیف؛
  • پیش‌بینی اصلاح فرد مرتکب؛
  • جبران ضرر و زیان و یا برقراری ترتیب جبران؛
  • عدم وجود سابقه کیفری

آیا امکان تعلیق اجرای مجازات خودرو پلاک مخدوش یا موتورسیکلت پلاک مخدوش وجود دارد؟

باتوجه‌به نتایج و اثرات مخدوش کردن پلاک خودرو امکان تعلیق مجازات پلاک مخدوش در قانون دیده شده‌ است. بر اساس ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی، قاضی می‌تواند اجرای حکمی را که صادر کرده‌ است، در صورت وجود شرایط مشخص تعلیق کند. این تعلیق برای جرایم تعزیری درجه ۳ تا ۸ می‌تواند از ۱ تا ۵ سال معلق شود.

همچنین قاضی و یا دادستان اجرای احکام پس از اجرای یک سوم از مجازات می‌تواند از قاضی صادرکننده حکم درخواست تعلیق کند. اما در نظر داشته باشید که براساس بند ۱ ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت، تبدیل احکام تعزیری تخلفات رانندگی به جزای نقدی ممکن است.

آیا برای رسیدگی قضایی در محاکم در مورد پلاک مخدوش نیاز به وکیل دادگستری است؟

باتوجه‌به تعداد زیاد پرونده‌های مخدوش کردن پلاک خودرو و روند رسیدگی به این پرونده‌ها، بهتر است برای سرعت بخشیدن به روند پرونده خود فرد حتما از نظرات یک وکیل خبره و با تجربه استفاده کنید. همچنین به دلیل تغییرات مداوم قوانین مرتبط با راهنمایی و رانندگی، مشاوره گرفتن از یک وکیل توانمند می‌تواند به شما در طی شدن هرچه سریع‌تر روند پرونده کمک کند.

در صورت مخدوش شدن پلاک خودرو چه باید کرد؟

بسیاری از افراد پس از توقیف خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، از خود می‌پرسند که در این شرایط و در صورت مخدوش شدن پلاک خودرو چه باید کرد؟ بهترین کار در این شرایط مشورت گرفتن از یک وکیل و مشاوره حقوقی توانمند و با تجربه است. پس از آن با در دست داشتن اطلاعات هویتی و مالکیتی، به مراکز قضایی مراجعه کنید و پرونده خود را پیگیری کنید.

سوالات متداول:

چه مواردی مشمول مخدوش کردن پلاک خودرو می‌شود؟

هرگونه تغییر در شماره و حروف پلاک، پوشاندن پلاک با پارچه و اشیا و یا مخدوش کردن پلاک با تافت مشمول مخدوش کردن پلاک ماشین است.

مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو چیست؟

مجازات در نظر گرفته شده برای این تخلف راهنمایی و رانندگی ۶۰ هزار تومان است و همچنین در قانون مجازات اسلامی، از ۶ ماه تا ۱ سال حبس دارد.

آیا امکان تخفیف در مجازات پلاک خودرو وجود دارد؟

بله، قاضی در صورت وجود شرایط خاص می‌تواند برای این مجازات تخفیف اعمال کند.

آیا امکان تعلیق مجازات مخدوش کردن پاک خودرو وجود دارد؟

بله، در صورت وجود شرایط خاص می‌توان مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو را تعلیق کرد.

آیا جریمه مخدوش کردن پلاک خودرو یا موتورسیکلت تفاوت دارد؟

خیر، جریمه مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت با پلاک خودرو تفاوتی ندارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا