اطلاعات بیمه ای

در تصادف با ماشین پارک شده مقصر چه کسی است؟

فرقی نمی‌کند که به تازگی گواهینامه رانندگی خود را دریافت کرده باشید یا راننده‌ای با تجربه و کارکشته باشید. حوادث رانندگی ممکن است در هر زمان و مکانی برای شما در شرایط متفاوت رخ دهد. تشخیص اینکه واقعا مقصر رخ دادن تصادف‌ها چه کسی است، سخت و گاهی هم غیر ممکن است. این تصمیم معمولا بر عهده پلیس راهنمایی رانندگی است. در این میان تصادف با ماشین پارک شده یکی از بحث برانگیزترین و دشوارترین تصادف‌ها از لحاظ تشخیص مقصر اصلی  است. در این مقاله به بررسی حالات مختلف تصادف با خودرو پارک شده و قوانین مربوط به آن‌ها می‌پردازیم.

قانون تصادف با خودروی پارک شده و نحوه جبران خسارت شرکت بیمه

درصد تصادفات رانندگی به دلیل سرعت زیاد خودروها و بی‌احتیاطی رانندگان روزبه‌روز در حال افزایش است. متخصصان پس از بررسی عوامل و شرایط متعدد، قوانینی برای تشخیص مقصران این تصادفات تعیین کرده‌اند. نوع برخورد پیش آمده و شرایط وقوع از مهم‌‎ترین عوامل تاثیرگذار بر تشخیص مقصر در هنگام تصادفات رانندگی است. تصادف با ماشین‌های پارک شده در حاشیه خیابان که معمولا در سمت راست خیابان‌های اصلی و سمت چپ خیابان‌های فرعی پارک شده، از حساس‌ترین و پر مخاطره‌ترین اتفاقات است. در ادامه به بررسی همه احتمالات ممکن برای تصادف با ماشین پارک شده پرداخته می‌شود و مقصران احتمالی و اولیت‌های آن بررسی می‌شود.

تصادف با ماشین دوبله پارک شده

به‌طور‌کلی در تصادف با خودرویی که در محل مجاز و قانونی پارک نشده باشد، معمولا مقصر اتومبیل پارک شده تشخیص داده می‌شود. بنابراین از آنجایی که پارک دوبله تحت هیچ شرایطی قانونی نیست، پس در تصادف با ماشین پارک دوبل شده، معمولا مقصر ماشین پارک شده است.

تصادف با ماشین پارک شده در اتوبان

از آنجایی که توقف و پارک‌کردن در اتوبان چه برای مدت زمان طولانی چه کوتاه ممنوع است، در هنگام تصادف با خودرو پارک شده در اتوبان مقصر تصادف حتما اتومبیل پارک شده شناخته می‌شود.

تصادف با ماشین پارک شده در کوچه

در هنگام تصادف دو خودرو در کوچه، در شرایطی که یکی از آنها پارک شده باشد، مقصر آن اتومبیلی است که با خودرو پارک شده برخورد کرده است. البته این قانون به شرطی صادق است که ماشین در محل پارک مجاز بوده باشد.

تصادف با ماشین پارک شده در پارک ممنوع

همان طور که در بالا گفته شد، در تصادف دو ماشین که یکی از آن‌ها در منطقه پارک ممنوع متوقف شده باشد، اتومبیلی که در پارک است مقصر شناخته می‌شود.

تصادف با ماشین پارک شده در تقاطع

از آنجایی که پارک ماشین در تقاطع‌ها ممنوع است، مقصر تصادف با ماشین پارک شده در تقاطع، اتومبیل پارک شده است. البته این قانون همیشه صادق نیست و استثناهای خاص خودش را دارد. بنابراین در این شرایط معمولا تشخیص مقصر تصادف بر عهده پلیس و متخصصان این امر قرار می‌گیرد.

تصادف با ماشین پارک شده خلاف جهت

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی در تصادف با خودرو پارک شده در محل پارک مجاز در شرایط عادی، مقصر تصادف اتومبیلی است که با ماشین پارک شده برخورد کرده است. اما اگر ماشین پارک شده خلاف جهت باشد، معمولا خودرو پارک شده مقصر شناخته می‌شود. در نظر داشته باشید که در چنین شرایطی باید تشخیص مقصر را به مامور پلیس بسپارید.

تصادف با ماشین پارک شده

جبران خسارت و پوشش بیمه در تصادف با ماشین پارک شده چگونه است؟

پس از وقوع تصادف، بهتر است که خونسردی خود را حفظ کنید و پس از مطمئن شدن از سلامت همه سرنشین‌های خودرو با پلیس تماس بگیرید. بهتر است تا پیش از ثبت کروکی صحنه سانحه را تغییری ندهید. بعد از بررسی شرایط رخ دادن تصادف و همه عوامل تاثیر‌گذار از سوی پلیس، مقصر تصادف مشخص می‌شود و نوبت به جبران خسارت‌های به بار آمده در حین تصادف می‌رسد. معمولا شخص مقصر هم باید خسارات وارد شده به ماشین مقابل را پرداخت کند و هم ماشین خود را به حالت پیش از تصادف برگرداند.

خوشبختانه با اجباری شدن بیمه شخص ثالث برای همه ماشین‌ها و همچنین پرطرف‌دار شدن بیمه بدنه، جبران همه خسارات بر عهده راننده مقصر قرار نمی‌گیرد. اگر راننده از قبل این بیمه‌ها را برای خودرو خود خریداری کرده باشد، شرکت‌های بیمه به کمک او می‌آیند. هر بیمه‌ای برای جبران این خسارات پوشش‌های متفاوتی دارد. هرکدام از آن‌ها برای جبران خسارات تا سقف تعهدات توافق شده قوانین و استثناهایی دارند که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث برای تصادف با خودرو پارک شده

خسارات‌های وارد شده در چنین تصادف‌هایی معمولا دو دسته است: یکی خسارات‌های وارد شده به ماشین راننده مقصر و دیگری خسارات وارد شده به خودرو مقابل. به‌طورکلی بیمه شخص ثالث خسارات‌های مالی و جانی وارد شده به راننده و فرد مقابل راننده مقصر را پرداخت می‌کند. سقف خسارات بیمه شخص ثالث معمولا 2٫5 درصد دیه مشخص شده در آن سال است. رانندگان و دارندگان خوردوها می‌توانند مطابق با تمایل خود، سقف این تعهدات را افزایش دهند. اگر در حین تصادف، ماشین راننده مقصر هم با خساراتی کلی و جزئی مواجه شد و نیاز به تعمیر و بازسازی پیدا کرد، بیمه بدنه مسئول جبران این خسارات است. در این شرایط میزان و مبلغ جبران خسارات از سوی کارشناس بیمه و مطابق با میزان آسیبی که خودرو دیده است مشخص می‌شود.

در تصادف با خودرو پارک شده، برای استفاده از پوشش‌های بیمه و جبران خسارات حتما باید کروکی رسمی و تایید شده داشته باشید. نکته مهم دیگر اینکه اگر گواهینامه معتبر نداشته باشید یا در هنگام وقوع تصادف تحت تاثیر مواد مخدر یا مشروبات الکلی باشید، خساراتی از سوی شرکت‌های بیمه به شما پرداخت نمی‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا