بیمه آسانسور

قوانین مربوط به نصب و استفاده از آسانسور در آپارتمان

پس از افزایش جمعیت شهری، رشد عمودی شهرها هم شروع شد. خانه‌ها و ساختمان‌هایی که بیشتر یک یا دو طبقه بودند از بین رفتند. آن‌ها جای خود را ابتدا به ساختمان‌های 4 الی 5 طبقه و پس از آن به آسمان خراش‌های مرتفع دادند. این ساختمان‌های جدید ظاهری نسبتا جذاب داشتند اما یک مشکل اساسی هم در میان داشتند؛ از طبقه‌ای به طبقه‌ای دیگر رفتند. طولی نکشید که برای این معضل راهکاری حیاتی یا همان آسانسورها ارائه شد. دیگر رفتن از طبقه همکف به طبقه پنجاه و هشتم یک ساختمان کار دشواری به نظر نمی‌رسید. آسانسورها اما مشکلات دیگری همراه خود داشتند. آسانسورها هم از نظر نصب و خرید و هم نگه‌داری هزینه بر بودند. همچنین این که مانند راهروها و پله‌ها فضایی با صاحبان مشترک بودند این امر را دشوارتر می‌کرد. اینجاست که قوانین آسانسور در آپارتمان وضع شد. اما این قوانین چه هستند؟ چه کسی آن‌ها را وضع کرده و چقدر الزام قانونی اجرایی دارند؟ با ما همراه باشید تا همه چیز را در رابطه با آسانسور و قوانین آن بدانیم.

قانون نصب آسانسور در آپارتمان

تفاوتی ندارد که ساختمان چند طبقه قدیمی یا جدید باشد. در قانون احداث آسانسور در آپارتمان آمده که برای تمام ساختمان‌هایی که بیشتر از سه طبقه دارند نصب آسانسور الزامی است. برای ساختمان‌های جدید و در حال ساخت معمولا جای مشخصی برای آسانسور پیش بینی و اجرا می‌شود. ساکنین ساختمان‌های قدیمی هم می‌توانند با مشورت و گرفتن رضایت همه ساکنین بخش مناسبی را برای نصب آسانسور در نظر بگیرند و آن را با حفظ ایمنی کامل نصب کنند.

هزینه نصب آسانسور با چه طبقاتی است

 همانطور که گفته شد نصب آسانسور برای ساختمان‌هایی که 4 طبقه یا بیشتر دارند الزامی است. در این میان ممکن است که برخی از ساکنینی طبقات که معمولا ساکنینی طبقات همکف و اول هستند به دلیلی استفاده کمتر لزومی برای پرداخت هزینه بابت آسانسور در خود نبینند. در چنین شرایطی معمولا مدیر ساختمان وارد عمل می‌شود تا به روش دوستانه همه ساکنین را برای انجام این کار راضی کند. اگر شرایطی پیش آمد که نیاز به ورود قانون وجود داشت باید این نکته را در بدانید که قانون معمولا به نفع آن دسته افراد که مالک مساحت بیشتری از ساختمان هستند رای می‌دهد. اگر رای مبنی بر نصب آسانسور بود، همه ساکنین بدون توجه به طبقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند مجبور به پرداخت هزینه آن هستند.

قوانین استفاده از آسانسور در آپارتمان

آسانسور هم مانند هر کالای مصرفی دیگر، دارای طول عمر مفیدی است. پس از پایان یافتن طول عمر، آسانسور نیاز به تعویض یا تعمیر اساسی دارد که امری با هزینه زیاد است. به همین دلیل قوانینی برای جلوگیری از کاهش طول عمر آن وضع شده است که همه استفاده کنندگان از آسانسور ملزم به رعایت آن هستند. برای افزایش طول عمر آسانسور باید در زمان مناسب به انجام تعمیرات و سرویس‌های مفید پرداخته شود و وسایل سنگین بیش از توان حمل بار آسانسور با آن جابجا نشود.

قانون تقسیم هزینه آسانسور

قانون آسانسور برای طبقه همکف

معمولا ساکنین طبقه همکف و یا اول به دلیل اینکه نسبت به دیگران به میزان کمتری از آسانسور استفاده می‌کنند از پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور خودداری می‌کنند. اما بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که بر اساس قوانین آسانسور در آپارتمان ، هزینه‌های آسانسور بر عهده تمامی واحد‌های ساختمان است و هیچ واحدی به هیچ دلیلی نمی‌تواند از پرداخت آن معاف شود.

قانون تقسیم هزینه و شارژ آسانسور در آپارتمان

تقسیم هزینه‌ها و شارژ آسانسور یکی از پر دردسر ترین مسائل مربوط به آسانسور است. فرض کنید یک ساختمان 5 طبقه دارید که ساکنینی 3 طبقه آن با نصب آسانسور و پرداخت هزینه‌های مشخص شده بابت شارژ و تعمیرات آن موافق هستند و دو طبقه دیگر مخالف. بر اساس ماده چهارم قانون تملک آپارتمان، اگر مجموع مساحت واحدهای طبقه‌های موافق بیشتر از مجموع مساحت واحدهای طبقه مخالف باشد، مخالفت آن دو طبقه تاثیری در تصمیم‌گیری ندارد. البته این نکته را در نظر بگیرید که این مسئله در رابطه با ساختمان‌هایی است که آسانسور اجرا شده دارند یا محل اجرا آن از قبل در نظر گرفته شده است صادق است. به صورت کلی ترتیب طبقات در میزان سهم از هزینه‌های نصب، نگه‌داری، تعمیر و سرویس فنی آسانسور تاثیری ندارد و همه ساکنینی باید سهم یکسان از این هزینه‌ها بپردازند.

جریمه حمل بار با آسانسور

از آنجایی که ساختار آسانسورهای حمل بار با آسانسورهای نفربر تفاوت دارد، اگر آسانسوری برای حمل بار تعبیه نشده باشد نباید از آن برای این کار استفاده کرد. طبق قانون آسانسور در آپارتمان ماده 56، اسباب‌کشی با آسانسور حمل انسان ممنوع است و ممکن خسارات آنی یا در دراز مدت به بار داشته باشد. افرادی که از این قانون سرپیچی کنند معمول از سوی مدیر ساختمان یا دیگر مالکان مشمول جریمه نقدی خواهند شد.

قانون خسارت به آسانسور و قبول مسئولیت

ممکن است از روی سهل انگاری و یا به طور عمدی یکی از افراد ساکن در ساختمان به آسانسور آسیبی و خساراتی وارد کرد که باعث از کارافتادگی آنی یا خرابی آن شد. در این شرایط طبق قوانین آسانسور در آپارتمان، آن فرد باید هزینه مربوط به تعمیر یا تعویض آسانسور را پرداخت کند. این قانون برای افراد غیر ساکن مرتبط با ساکنین ساختمان‌ها هم صادق است. به این معنی که اگر فردی مانند پیک یا مهمان یک واحد آسیبی به آسانسور وارد کنند، طبق قانون و به صلاح‌دید مدیر ساختمان مسئولیت آن به عهده شخص مالک است.

قانون خالی بودن واحد مسکونی و پرداخت شارژ آسانسور

در قانون پرداخت هزینه آسانسور در آپارتمان آمده که همه واحد‌ها، چه آن‌هایی که خالی هستند و چه آن‌هایی که خانواده‌های پر جمعیت یا کم جمعیت دارند باید هزینه آسانسور را به یک اندازه پرداخت کنند. بنابراین صاحبان واحدهای خالی هم باید هزینه‌های نصب، نگه‌داری و تعمیر آسانسور ساختمان را پرداخت کنند.

قانون تعمیر آسانسور در آپارتمان

قانون هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان

برای تامین هزینه‌های تعمیر آسانسور آسیب دیده و نیازمند به تعمیر هم قوانینی وجود دارد. بر اساس قانون تعمیر آسانسور در آپارتمان اگر یکی از ساکنین به طور مستقیم باعث آسیب دیدن و به وارد شدن خسارت به آسانسور بشود، هزینه‌های جبران خسارت و تعمیر به عهده او است. اگر خسارت از سوی افراد غیر ساکن مرتبط با واحد خاصی مانند پیک، پستچی، مهمان‌ها و… باشد هم پس از تایید مدیر ساختمان، همین قانون صادق است. اما هزینه‌های مربوط به تعمیر و سرویس دوره‌ای آسانسور برای همه ساکنین به یک اندازه است و همه واحدها ملزم به پرداخت آن هستند.

هزینه سرویس و نگهداری آسانسور با کیست

معمولا آسانسورها در طول مدت زمان استفاده از آن‌ها نیاز به بررسی‌های فنی و سرویس‌های دوره‌ای هستند. این کار باعث می‌شود که عیوب آسانسور به سرعت پیدا شوند و از وارد شدن آسییب‌های جدی به آن و یا سرنشینان آن جلوگیری شود. اما یکی از مسائلی که در این زمینه مطرح است هزینه بازرسی و سرویس سالیانه آن است. این هزینه معمولا محلی برای مناقشات زیاد بین ساکنین ساختمان است. طبق قانون تقسیم هزینه آسانسور، پرداخت هزینه‌های تعمیر و نگهداری آسانسور که در کنار دیگر هزینه‌های ساختمان مانند پول آب، گاز و برق مشاع، حقوق و حق الزحمه سرایدار و هزینه نظافت که به عنوان شارژ گرفته می‌شود به عهده ساکنین هر واحد چه مستاجر و چه مالک باشند است. اما هزینه تعمیرات اساسی خارج از هزینه شارژ به عهده مالکین واحدها قرار می‌گیرد.

بیمه آسانسور چیست و چه کاربردهایی دارد؟

حتی اگر همه قوانین مربوط به استفاده از آسانسور رعایت شود و به طور مرتب بازبینی و سرویس شود، باز هم ممکن است که تحت برخی شرایط حادثه‌ای در آن رخ دهد. بیمه آسانسور خساراتی که در زمان وقوع این حوادث رخ می‌دهد را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. خرید بیمه آسانسور که زیر مجموعه‌ای از بیمه مسئولیت بوده بر عهده مدیریت ساختمان به نمایندگی از مالکان ساختمان است. آشنایی با شرایط حق بیمه آسانسور و قوانین مربوط به پرداخت خسارت آن اهمیت بالایی دارد. شرکت‌های مختلف این بیمه را برای آسانسورها با کاربری‌های متفاوت و با پوشش‌ها و شرایط متنوع ارائه می‌دهند. برای استعلام، مقایسه و خرید آنلاین بیمه آسانسور می‌توانید به صفحه بیمه آسانسور در ازکی مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا