بیمه تکمیلی درمان

همه‌چیز درباره بیمه عمل بای پس معده

جراحی یا عمل بای پس معده یکی از روش‌های درمانی برای افرادی است که از چاقی شدید و غیرقابل‌درمان با روش‌های کمتر تهاجمی رنج می‌برند. در این عمل، بخشی از معده فرد برداشته می‌شود و می‌تواند به‌عنوان یک جراحی درمانی یا زیبایی در نظر گرفته شود. باتوجه‌به اینکه هیچ‌کدام از بیمه‌های پایه و شرکت‌های بیمه‌گر، هزینه جراحی‌های زیبایی را تقبل نمی‌کنند، بنابراین لازم است درمانی بودن عمل به اثبات برسد. با وجود هزینه‌های بالای جراحی و تجهیزات، در این مقاله از بلاگ ازکی به این موضوع می‌پردازیم که آیا بیمه عمل بای پس معده را پوشش می‌دهد؟

هزینه های قبل از عمل بای پس معده

قبل از جراحی بای پس معده باید یک سری آزمایشات و معاینات برای بررسی وضعیت بیمار و تعیین روش جراحی انجام شود. در حین معاینات مشخص خواهد شد که آیا جراحی فرد از نوع درمانی است یا زیبایی. بنابراین با مشخص شدن درمانی یا زیبایی بودن، امکان پرداخت بیمه عمل بای پس معده نیز مشخص خواهد شد. 

آزمایشات و معایناتی که قبل از عمل باید انجام شوند به شرح زیر هستند.

آندوسکوپی مری و معده؛

کولونوسکوپی؛

اشعه ایکس قفسه سینه؛

تست قلب و عروق؛

آزمایش خون کامل (شامل هموگلوبین و آهن)؛

تست روانشناسی و دریافت گواهی سلامت؛

تست خواب؛

تست استرس ورزش؛

سونوگرافی؛

آزمایش دیابت؛

آزمایش کارکرد کلیه‌ها؛

آزمایش ادرار؛

آزمایش انعقادی؛

تست GI؛

آزمایش تیروئید؛

آزمایش الکتروکاردیوگرام (EKG)؛

ماموگرافی (مخصوص بانوان)؛

مشاوره با پزشک تغذیه و دریافت برنامه اختصاصی رژیم غذایی؛

تست عملکرد ریه.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، برای پذیرش بیمار با هدف انجام عمل بای پس معده باید آزمایشات زیادی انجام شود. هر کدام از این آزمایشات می‌تواند هزینه‌ای جداگانه داشته و از طرفی ممکن است شامل بیمه نباشد. در این شرایط هزینه های قبل از عمل بای پس معده را نمی‌توان به‌صورت دقیق تخمین زد. بنابراین ابتدا باید نوع بیمه (پایه و تکمیلی) مشخص شود چون برخی از مراکز درمانی و خدماتی، بعضی از بیمه‌های تکمیلی را قبول نمی‌کنند و باید هزینه‌ها را آزاد پرداخت کنید. 

هزینه های قبل از عمل بای پس معده

هزینه عمل بای پس معده

هزینه عمل بای پس معده به‌ عوامل متعددی بستگی دارد که می‌تواند شامل آزمایشات و معاینات قبل از عمل، هزینه‌های بیمارستان و جراح و هزینه‌های بعد از عمل باشد. 

یکی از نکاتی که در مورد پوشش بیمه عمل بای پس معده با انواع بیمه‌های پایه و تکمیلی باید در نظر بگیرید، این است که برای استفاده از هر نوع بیمه‌ای، شاخص توده‌ی بدنی فرد باید بالاتر از 40 باشد. در غیراین‌صورت تحت پوشش هیچ‌ نوع بیمه‌ای قرار نمی‌گیرد. 

عوامل زیادی روی هزینه نهایی جراحی بای پس معده تاثیر می‌گذارند که به شرح زیر هستند.

عوامل موثر روی هزینه جراحی بای پس معده

مرکز انجام عمل جراحی بای پس معده؛

مدت‌زمان بستری در بیمارستان و هزینه‌های آن؛

میزان تخصص پزشک جراح و دستمزد او؛

فرانشیز بیمارستان؛

تجهیزات مورد نیاز؛

آزمایشات و معاینات قبل و بعد از عمل؛

هزینه مکمل‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز بعد از عمل؛

هزینه‌های دریافت رژیم غذایی اختصاصی؛

نوع جراحی (رباتیک یا مینیمال اینواسیون)؛

وضعیت بدنی فرد و برخی مشکلات سلامتی؛

نوع بیمه و درصد پوشش‌ها.

هزینه عمل بای پس معده با بیمه تامین اجتماعی

اکثر افراد جامعه تحت پوشش بیمه‌های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی هستند. این بیمه بخشی از ویزیت، دارو و برخی از روش‌های درمانی را تحت پوشش قرار می‌دهد که عمل بایپس معده را نیز شامل می‌شود. 

شروط اصلی پرداخت بیمه عمل بای پس معده با تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی به‌عنوان یک بیمه پایه، بخشی از هزینه عمل بای پس معده را پرداخت خواهد کرد. اما شرط لازم برای بهره‌مندی از پوشش این بیمه، شاخص توده بدنی بالاتر از 40 است.

البته سازمان تامین اجتماعی برای افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها پایین‌تر از 40 و بین 35 تا 39 است و به بیماری‌هایی مانند فشار خون و دیابت مبتلا هستند، استثنا قائل می‌شود. بنابراین اگر فردی به این بیماری‌های مبتلا بوده و با شاخص توده بدنی بین 35 تا 39 قصد انجام عمل بای پس معده دارد باید مدارک لازم را به بیمه ارائه کند. 

در عمل بای پس معده با بیمه‌ تامین اجتماعی، بخشی از هزینه عمل در بیمارستان‌های دولتی، توسط بیمه پرداخت خواهد شد. درحال‌حاضر هر یک از بیمارستان‌های دولتی، قوانین و پروتکل‌های مخصوص به‌خود را برای انجام عمل‌های جراحی چاقی مانند بای پس معده دارند. اما باتوجه‌به بالا رفتن نرخ ارز و هزینه بالای تجهیزات لازم برای انجام این عمل، بیمارستان‌های دولتی پوشش بیمه برای تجهیزات را نمی‌پذیرند و بیمار باید تمامی تجهیزات لازم را آزاد خریداری کند. با این تفاسیر، حداقل هزینه عمل بای پس معده در یک بیمارستان دولتی بین 30 تا 35 میلیون تومان خواهد بود. 

هزینه عمل بای پس معده با بیمه تکمیلی

مانند بیمه تامین اجتماعی، بیمه‌های تکمیلی نیز شرایط خاص خود را برای پوشش هزینه های عمل بای پس معده دارند. اما شرطی که میان تمامی شرکت‌های بیمه‌گر مشترک است، همان شاخص توده بدنی بالای 40 خواهد بود. تنها در این شرایط است که شرکت بیمه عمل بای پس معده را پوشش می‌دهد.

این شرط اما ممکن است برای برخی از شرکت‌های بیمه‌گر که بیمه تکمیلی ارائه می‌دهند، صدق نکند و استثنائاتی وجود داشته باشد. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، جنبه عمل بای پس معده است. طی معاینات و آزمایشات قبل از عمل باید مشخص شود که جراحی بای پس معده جنبه درمانی دارد. چون اگر این عمل جنبه زیبایی داشته باشد، هیچ شرکت بیمه‌ای هزینه‌های آن را تقبل نخواهد کرد. 

نحوه پرداخت هزینه عمل بای پس معده با بیمه تکمیلی

مبلغ تحت پوشش بیمه عمل بای پس معده و نحوه پرداخت آن به شرکت‌ بیمه‌ای بستگی دارد. بنابراین ممکن است شرایط از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد. اما به‌صورت‌کلی، شرکت‌های بیمه برای پوشش این عمل باید تاییدیه‌ای صادر کنند که روال خاص خود را دارد. در ادامه به بررسی روند دریافت تاییدیه از بیمه تکمیلی و مدت‌زمان صدور آن در شرکت‌های مختلف بیمه‌گر می‌پردازیم. 

روند دریافت تأییدیه از بیمه تکمیلی چقدر طول می‌کشد؟

صدور تاییدیه شرکت‌های بیمه‌ای به‌منظور پرداخت هزینه بای پس معده با بیمه تکمیلی ممکن است چند روز زمان ببرد. به‌همین‌دلیل خیلی از کاندیداهای این جراحی چاقی می‌خواهند بدانند روند دریافت تاییدیه از بیمه تکمیلی چقدر طول می‌ کشد؟

بیمار باید قبل از دریافت تاییدیه با پزشک جراح خود ملاقات کند تا تست سلامت روان و ارزیابی تغذیه‌ای انجام شود. شرکت بیمه‌گر با دریافت این تست‌ها و همین‌طور با بررسی شرایط بیمار و تعیین درمانی یا زیبایی بودن عمل جراحی، برای صدور تاییدیه اقدام خواهد کرد. 

شرایط دریافت تاییدیه از بیمه تکمیلی برای عمل بای پس معده

بررسی وضعیت بیمار تنها باید توسط پزشک معتمد شرکت بیمه‌گر انجام شود. در نتیجه هر شرکت بیمه‌گری یک پزشک معتمد به بیمار معرفی می‌کند تا معاینات لازم برای بررسی صلاحیت فرد برای بهره‌مندی از بیمه عمل بای پس معده انجام شود. 

پزشک متخصص و جراحی که برای عمل انتخاب شده باید تاییدیه‌ای برای اثبات ضرورت انجام جراحی بای پس معده ارائه کند. 

بیمار باید نتایج ارزیابی‌های سلامت روان و وضعیت تغذیه را به شرکت بیمه‌گر ارائه کند. 

بیمار باید مستنداتی ارائه کند که شامل انجام روش‌های کاهش وزن غیرجراحی مربوط به حداقل 6 ماه گذشته باشد. 

باتوجه‌به اینکه صدور تاییدیه ممکن است زمان‌بر باشد، بیمار در طول مدت صدور و ارائه تاییدیه بیمه‌گر برای پرداخت هزینه جراحی بای پس معده، فرصت دارد تا مراقبت‌های قبل از عمل را انجام داده و برنامه رژیم غذایی از پزشک متخصص دریافت کند. 

در صورتی‌که پزشک معتمد شرکت بیمه‌گر صلاحیت بیمار برای انجام شیوه درمانی عمل بای پس معده را تایید نکند، فرد نمی‌تواند از پوشش بیمه برای انجام جراحی استفاده کرده و باید کلیه هزینه‌ها را آزاد پرداخت کند. 

شرکت های بیمه ای چه الزاماتی برای ارائه تأییدیه دارند؟

تمامی بیماران کاندیدای جراحی معده می‌خواهند بدانند شرکت های بیمه ای چه الزاماتی برای ارائه تاییدیه دارند. نکته مهم اینجاست که هر کدام از این شرکت‌های بیمه‌‌ای ممکن است شرایط متفاوتی برای ارائه تاییدیه داشته باشند. بنابراین بهترین راهکار تماس با کارشناس بیمه‌گر خواهد بود.

در ادامه به برخی از این الزامات مشترک بین بیمه‌گرهای مختلف بررسی خواهد شد. 

شاخص توده بدنی بالای 40 اصلی‌ترین شرط شرکت‌های بیمه برای پرداخت هزینه‌های جراحی است. 

در شرایطی که فرد به بیماری خاصی مانند آپنه انسدادی قابل‌توجه، بیماری‌های عروق کرونر قلبی، فشار خون مقاوم به درمان، دیابت نوع دوم و سایر مشکلات مربوط به چاقی مبتلا باشد، شاخص توده بدنی بین 35 تا 39 نیز پذیرفته می‌شود. 

بیمار باید نامه‌ای از پزشک متخصص خود ارائه کند که ضرورت انجام عمل بای پس معده را به اثبات برساند. 

سن بیمار باید بین 18 تا 60 سال باشد. 

توده بدنی بالا باید برای چندین سال متوالی تداوم داشته باشد. 

هزینه عمل بای پس معده بدون بیمه تکمیلی

هزینه عمل بای پس معده بدون بیمه تکمیلی به‌ همان مفهوم هزینه عمل آزاد بای پس معده خواهد بود. باتوجه‌به اینکه در این شرایط به‌دلیل بیمه نداشتن بیمار، هزینه‌های عمل جراحی توسط هیچ شرکت بیمه‌گری جبران نخواهد شد، بنابراین باید تمامی هزینه‌های قبل و حین عمل را به‌صورت آزاد در نظر بگیرید.

به‌صورت‌کلی نمی‌توان عدد مشخصی و کاملا دقیقی برای هزینه عمل بای پس معده بدون بیمه تکمیلی در نظر گرفت. بنابراین اگر بیمه عمل بای پس معده را پوشش ندهد، حداقل مبلغ پرداختی بیمار ممکن است از 60 میلیون تومان شروع شود. اما نکته اصلی اینجاست که مبلغ 60 میلیون تومان کاملا متغیر بوده و تحت شرایط مختلف ممکن است کاهش یا افزایش پیدا کند. 

در بسیاری از موارد، با احتساب تمامی هزینه های قبل از عمل بای پس معده، هزینه عمل بای پس معده و و بعد از آن، این عمل در نهایت بین 80 میلیون تومان تا 95 میلیون تومان خرج خواهد داشت. 

اگر بیمار مایل به انجام این عمل در خارج از کشور باشد، حداقل مبلغی که باید پرداخت کند بین 7.500 دلار تا 30 هزار دلار متغیر خواهد بود. 

کدام شرکت های بیمه هزینه های جراحی بای پس معده را پوشش می دهند؟

از بین تمامی شرکت‌های بیمه‌گر که بیمه تکمیلی ارائه می‌کنند، تنها برخی از آن‌ها بیمه عمل بای پس معده را پوشش خواهند داد. بنابراین تمامی کاندیداهای این عمل جراحی چاقی به‌دنبال پاسخ این سوال هستند که کدام بیمه گران هزینه های جراحی بای پس را پوشش می‌دهند؟

اگر یکی از بیمه‌های تکمیلی زیر را داشته باشید می‌توانید هزینه‌های عمل جراحی را با بیمه پرداخت کنید. 

شرکت های بیمه عمل بای پس معده 

شرکت بیمه ایران؛

شرکت بیمه آسیا؛

شرکت بیمه آتیه سازان حافظ؛

شرکت بیمه ایرانیان؛

شرکت بیمه البرز؛

شرکت بیمه آسماری؛

شرکت بیمه دانا.

کدام بیمارستان های دولتی عمل بای پس معده انجام می‌دهند؟

باتوجه‌به اینکه بخش مهمی از هزینه عمل بای پس معده، هزینه‌‌های بیمارستان و بستری است، بنابراین بسیار از افراد به‌دنبال بیمارستان‌های دولتی هستند تا هزینه بستری آن‌ها کاهش پیدا کند. در ادامه چند بیمارستان دولتی که عمل بای پس معده در آن‌ها انجام می‌شود معرفی شده‌اند.

بیمارستان میلاد؛

بیمارستان رسول ‌اکرم؛

بیمارستان لقمان؛

بیمارستان مدرس؛

بیمارستان شریعتی؛

بیمارستان امام‌ خمینی؛

بیمارستان سینا؛

بیمارستان فیروزگر؛

بیمارستان امام حسین (ع).

بیمه عمل با پس معده با ازکی

گاهی افراد به‌دلیل ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای یا به‌صورت ارثی نمی‌توانند با روش‌های غیرجراحی، لاغر شوند. یکی از روش‌های جراحی چاقی که بسیار متداول است، عمل بای پس معده بوده که برخی از افراد می‌توانند برای انجام آن کاندیدا شوند. همان‌طور که مطالعه کردید، این جراحی شامل هزینه‌های قبل، حین و بعد از عمل است که می‌تواند باتوجه‌به مرکز درمانی که انتخاب شده عددی کاملا متغیر داشته باشد. چون بیمه تامین اجتماعی و بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای این عمل را پوشش می‌‌دهند و پیشنهاد می‌شود برای دریافت پوشش بیمه عمل بای پس معده برای خرید بیمه تکمیلی از ازکی اقدام کنید. 

سوالات متداول

1- هزینه عمل بای پس معده چقدر است؟ بسته به شرایط مختلف، عمل بای پس معده ممکن است بین 30 میلیون تومان تا 95 میلیون تومان هزینه داشته باشد. 

2- آیا بیمه تامین اجتماعی هزینه عمل بایپس معده را پرداخت می‌کند؟ بله. بیمه تامین اجتماعی هزینه عمل بایپس معده را پرداخت می‌کند. اما این موضوع بیشتر به شرایط بیمار بستگی دارد. 

3- آیا بیمه تکمیلی هزینه جراحی بایپس معده را پرداخت می‌کند؟ بله. بیمه‌های تکمیلی هزینه بای پس معده را باتوجه‌به شرایط بیمار و پوشش‌های بیمه‌گذار پرداخت خواهند کرد. 

4- کدام شرکت‌های بیمه‌ای هزینه عمل بای پس معده را پرداخت می‌کنند؟ شرکت‌های بیمه‌گر ایران، آسیا، ایرانیان، البرز، دانا و آتیه‌ ساز حافظ هزینه عمل بای پس معده را پرداخت می‌کنند. 

5- شرایط پرداخت بیمه بای پس معده چیست؟ مهم‌ترین شروط پرداخت بیمه توسط بیمه‌های پایه و تکمیلی، شاخص توده بدنی بالای 40 است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا