بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

آموزش کامل محاسبه سود بیمه عمر شرکت‌های مختلف

بیمه عمر می‌خریم تا پس‌اندازی امن و مطمئن برای آینده خودمان و عزیزانمان داشته باشیم. آن هم در این شرایط اقتصادی که هزینه‌ها مدام بالاتر می‌رود و راه‌های سرمایه‌گذاری هم محدودتر می‌شود.  شرکت‌های بیمه به اندوخته‌های بیمه‌نامه عمر سود پرداخت می‌کنند. درست مثل اینکه پولمان را در یک حساب بانکی سپرده گذاشته باشیم. از مهمترین مواردی که زمان خرید بیمه عمر برای خیلی‌ها مهم است، میزان سود بیمه‌نامه است. به هرکدام از طرح‌های مختلف بیمه عمر شرکت‌های بیمه میزان سود متفاوتی تعلق می‌گیرد. اگر شما هم به‌ فکر خرید یک بیمه عمر با پوشش‌های کافی و حق بیمه مناسب هستید و می‌خواهید ببینید بیمه عمر چقدر سود دارد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه محاسبه سود بیمه عمر را بررسی کنیم.

انواع سود در بیمه عمر

به هر بیمه‌نامه عمر دو نوع سود پرداخت می‌شود: سود تضمینی و سود مشارکتی. سود قطعی که به بیمه‌نامه عمر پرداخت می‌شود هم، حاصل جمع مبلغ سود تضمینی و سود مشارکت در منافع آن است. این سودها معولا روزشمار و مرکب (سود مرکب، سودی ترکیب‌شده و مضاعف است. در محاسبه سود مرکب علاوه بر محاسبه سودی که به اصل سرمایه تعلق می‌گیرد، سودی که به خود سودها تعلق می‌گیرد هم در نظر گرفته می‌شود.) به اندوخته بیمه‌نامه اضافه می‌شوند.

سود تضمینی چیست؟

سود تضمینی درصد مشخصی است که بیمه مرکزی پرداخت آن را برای تمام بیمه‌های عمر تضمین می‌کند. همه شرکت‌های بیمه سود تضمینی یکسانی دارند. درصد و نرخ این سود توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود. به‌طور کلی نرخ سود تضمینی بیمه‌های عمر در دو سال اول ۱۶ درصد، برای دو سال بعد ۱۳ درصد و پس از این مدت ۱۰ درصد است.

سود مشارکت در منافع بیمه عمر

تمام بیمه‌های عمر علاوه بر سود تضمینی، درصدی هم سود مشارکت به بیمه‌شده پرداخت می‌کنند. برعکس سود تضمینی، هر شرکت بیمه میزان سود مشارکت متقاوتی دارد. بودجه و مبلغ این سود هم  از درآمدهایی که شرکت بیمه با سرمایه‌گذاری حق بیمه‌های دریافتی کسب می‌کند، تامین می‌شود. معمولا شرکت‌های بیمه تا 85 درصد بیمه‌شده‌های خود را در این سودها شریک می‌‌کنند. پس مهم است که هنگام انتخاب شرکت بیمه برای خرید بیمه عمر حتما به میزان سود مشارکت آن شرکت توجه کنیم.

برای اینکه ببینم شرکت بیمه چقدر می‌تواند پرداخت سود مشارکت را تضمین کند باید بررسی کنیم که این شرکت چند سال است فعالیت می‌کند و نحوه عملکرد آن در چند سال گذشته (توانگری مالی شرکت) چگونه بوده است. بهتر است حتما نگاهی به میزان سود مشارکتی که این شرکت بیمه در چند سال قبل پرداخت کرده هم نگاهی بیندازیم. اگر شرکت بیمه مذکور نمره قابل قبولی در این زمینه‌ها گرفت  یعنی سوددهی امن و بالایی در بیمه‌های عمر خود دارد و یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری است.

محاسبه سود بیمه عمر در سال‌های مختلف بعد از خرید بیمه

گفتیم که بیمه‌های عمر از همه شرکت‌ها نرخ سود تضمینی یکسانی دارند. یعنی در دو سال اول ۱۶ درصد، برای دو سال بعد ۱۳ درصد و پس از این مدت ۱۰ درصد سود تضمنی به انواع بیمه عمر تعلق می‌گیرد. اما سود مشارکت در منافع هر شرکت بیمه و هر طرح بیمه‌ای متفاوت است. درواقع همین سود مشارکت است که می‌تواند سود قطعی و در نهایت اندوخته بیمه عمر را افزایش بدهد. به‌طور کلی میزان سود مشارکت به مبلغ سرمایه اندوخته بیمه‌نامه و سرمایه‌گذاری‌های شرکت بیمه وابسته است. به‌طور کلی خیلی نمی‌توان تخمین دقیقی برای میزان سود مشارکت برای سال آینده شرکت بیمه داشت. برای همین باید حتما هنگام خرید بیمه عمر حواسمان به میزان توانگری شرکت بیمه و نحوه عملکرد شرکت در حوزه سرمایه‌گذاری باشد.

بالاترین سود بیمه عمر

معمولا شرکت‌های بیمه به‌صورت سالانه، مجموع سود مشارکت در منافع و سود تضمینی را به‌عنوان سود قطعی به بیمه‌شده‌ها پرداخت می‌کنند. نرخ این سود با توجه به توانگری مالی شرکت بیمه و پوشش‌های بیمه‌نامه عمر می‌تواند از 17درصد تا 30 درصد باشد. هرچه شرکت توانگری مالی بیشتری داشته باشد  سود بیشتری هم  به بیمه‌‌شده‌های عمر پرداخت می‌کند. پس بهتر است از شرکت‌های بیمه با توانگری مالی سطح بیمه عمر بخریم.

جدول زیر میزان سود قطعی شرکت‌های بیمه مختلف را برای 5 سال مقایسه کرده است:

شرکت بیمه 1395 1396 1397 1398 1399
بیمه سامان 23.5 25 30 45 58
بیمه پاسارگاد 19 19 18.7 20
بیمه پارسیان 23 18 19 20 22
بیمه ایران 21 18 16 16
بیمه کارآفرین 16 17.7 20 22 31
بیمه ما 24 19.6 22.5 23.4 40.9

عوامل موثر در سود بیمه عمر

البته محاسبه سود بیمه عمر به عوامل دیگری هم بستگی دارد:

  • میزان حق بیمه پرداختی
  • مبلغ سرمایه اولیه
  • نحوه پرداخت حق بیمه عمر (ماهانه، سه ماهه، شش ماهه یا سالانه و یکجا)
  • میزان افزایش حق بیمه سالانه
  • مدت بیمه‌نامه‌
  • پوشش‌های انتخابی

مثلا هرچه در زمان خرید بیمه عمر سرمایه اولیه بیمه‌نامه بیشتر باشد و مدت بیمه‌نامه طولانی‌تر، سودی که به آن تعلق می‌گیرد هم بیشتر می‌شود. معولا بیمه‌نامه‌های با حداقل 15 ساله اعتبار سود دریافتی خوبی دارند. همچنین هرچه حق بیمه سالانه بیشتری بپردازیم، سود بیمه‌نامه عمرمان بیشتر می‌شود.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا