بیمه خودرو

استعلام سند خودرو؛ راهکار جلوگیری از کلاهبرداری در معامله خودرو

این روزها خبر فروش خودرو به چند نفر یا کلاه‌برداری‌های مشابه آن را زیاد می‌شنویم و می‌خوانیم. برای همین هم بعد از معامله خودرو باید حتما ثبت مالکیت خودرو به نام خودمان را بررسی کنیم. حتی قبل و حین معامله باید خیالمان بابت ثبت بودن مالکیت خودرو به‌نام فروشنده نه شخص دیگر راحت شود. چه بخواهیم ثبت سند به‌نام خودمان را چک کنیم یا از مالک بودن فروشنده مطمئن شویم، باید استعلام سند خودرو را بگیریم.

اگر به‌تازگی ماشین خریده‌اید و کارهای تعویض پلاک و انتقال سند خودرو را انجام داده‌اید و می‌خواهید از مالکیت سند ثبت‌شده استعلام بگیرید، این مقاله تمامی روش‌های استعلام سند مالکیت ماشین را به شما توضیح می‌دهد.

استعلام سند خودرو با کد ملی

استعلام سند مالکیت خودرو با کد ملی فقط به‌صورت حضوری ممکن است؛ یعنی اگر بخواهیم ببینیم که آیا با کد ملی ما خودرویی ثبت شده است یا خیر، باید حتما به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنیم. آنجا هم برای گرفتن استعلام سند خودرو باید مدارک شناسایی معتبر مثل اصل کد ملی خود را ارائه دهیم.

حواستان باشد که با استعلام سند خودرو در ثبت اسناد فقط می‌توانید از ثبت بودن خودرو به‌نام خودتان مطمئن شوید. بر اساس قانون، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فقط با حکم قضایی اجازه دارد اطلاعات اشخاص دیگر را در اختیار مراجع قرار دهد. یعنی نمی‌توانید با کد ملی شخص دیگری حتی نزدیک‌ترین بستگان و اعضای درجه یک خانواده هم اطلاعات مربوط به اسناد ثبت‌شده به‌نام آن‌ها را تحویل بگیرید.

استعلام سند خودرو با شماره پلاک

با داشتن شماره پلاک خودرو هم نمی‌توانید استعلام سند مالکیت خودرو را بگیرید. استعلام مالکیت خودرو با شماره پلاک شرایط خاصی دارد و فقط با دستور قضایی و توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود. چون معمولا استعلام سند خودرو شامل اطلاعات صاحب خودرو مثل کدملی، آدرس، محل سکونت و شماره تلفن خواهد بود که محرمانه محسوب می‌شود.

اگر نیاز دارید با شماره پلاک خودرو به مشخصات مالک خودرو برسید، باید حتما از طریق مراجع قضایی اقدام کنید و در اداره پلیس پرونده درخواست خود را ثبت کنید.

استعلام سند خودرو در دفترخانه

خیلی وقت‌ها ترجیح می‌دهیم تا در زمان معامله ماشین، علاوه بر پیگیری برگ سبز خودرو برای محکم‌کاری یک سند رسمی هم برای خودرو بگیریم. یعنی سند ماشین را در دفترخانه ثبت کنیم. پس یکی از همین این دفاتر هم می‌توانند اصالت سند خودرو را برای ما تایید کنند.

خوشبختانه حتما هم لازم نیست که به‌صورت حضوری به دفترخانه بروید و مدارک هویتی خود را تحویل دهید. برای اینکه مطمئن شوید سند خودرو به‌نام شخص شما خورده است، خیلی راحت سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را باز کنید و از منوی خدمات الکترونیک وارد بخش تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر رسمی شوید.

استعلام سند قطعی خودرو

سپس شناسه سند و رمز تصدیق را در کادر مشخص‌شده وارد کنید (دو رقم نوشته‌شده در سمت راست بالای سند شما شناسه سند و دو رقم موجود در سمت چپ بالای آن هم رمز تصدیق است). به همین راحتی اطلاعات ثبت‌شده برای این سند در سازمان ثبت به شما نمایش داده می‌شود.

استعلام سند مالکیت خودرو

اگر هم ناهم‌خوانی و اشتباهی در این اطلاعات و اطلاعات نوشته شده در سند دیدید، می‌توانید موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنید. درضمن از همین روش می‌توانید برای استعلام وکالت‌نامه تعویض پلاک خودرو هم استفاده کنید.

استعلام سند خودرو از پست

در سامانه رهگیری مرسولات سازمانی اداره پست کشور می‌توانید با کد ملی وضعیت صدور و ارسال مدارکی مثل کارت خودرو و شناسنامه خودرو یا همان برگ سبز خودرو را پیگیری کنید. توجه داشته باشید که کارت و برگ سبز خودرو با سند رسمی خودرو متفاوت است و این روش درواقع استعلام کارت خودرو و کارت سبز است نه سند دفترخانه‌ای خودرو.

استعلام سند خودرو از پست

استعلام سند خودرو در رهن

این روزها و با بالا رفتن قیمت‌ها در بازار خودرو، خیلی‌ها به‌صورت اقساطی ماشین می‌خرند. به خرید قسطی ماشین اصطلاحا خرید لیزینگی خودرو هم گفته می‌شود.  وقتی از شرکت ایران خودرو یا سایپا خودرو قسطی می‌خریم، معمولا تا تسویه کامل و بازپرداخت قسط آخر سند ماشین در رهن این شرکت‌ها می‌ماند و به‌نام مالک ثبت نمی‌شود. یعنی روی برگ سبز خودرو یک مهر سند در رهن خورده می‌شود. درست مثل وقتی که سند یک خانه یا ملک برای دریافت وام و … در رهن بانک باشد.

اگر خودروی شما یا ماشینی که می‌خواهید بخرید در رهن یکی از شرکت‌های لیزنیگی فروش خودرو است برای استعلام سند باید سایت فروشنده خودرو، مثلا سایپا یا ایران‌خودرو مراجعه کنید. در این سایت با  استعلام رهن سند خودرو مشخصات مالک و همین‌طور تعداد اقساط باقی‌مانده به شما نشان داده می‌شود.

بعد از تسویه کامل بدهی و پرداخت آخرین قسط هم سند «فک رهن» می‌شود و به‌نام مالک ثبت خواهد شد. فک رهن خودرو در مراکز تعویض پلاک انجام می‌شود و نیاز به مدارک زیر دارد:

  • اصل برگ مشخصات خودرو
  • اصل برگ سبز خودرو
  • مدارک مربوط به احراز محل سکونت مالک خودرو مثل بیمه تامین‌اجتماعی، قولنامه یا سند ملک
  • بیمه شخص ثالث معتبر
  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه، کارت ملی

استعلام سند خودرو با کد VIN

کد VIN درواقع یک شناسه منحصربه‌فرد برای هر ماشین است که روی کارت خودرو نوشته می‌شود. این کد معمولا از 17 رقم و حروف تشکیل شده که درواقع نشان‌دهنده کارخانه سازنده خودرو و همین‌طور مدل خودرو، نوع و کد موتور، نوع بدنه است.

از این کد می‌توانید برای دیدن اطلاعاتی مثل عوارض شهرداری یا میزان خلافی خودرو استفاده کنید. اما متاسفانه امکان استعلام سند خودرو با کد VIN وجود ندارد. پس نه حضوری و نه آنلاین نمی‌توانید با داشتن فقط کد شاسی استعلام سند قطعی خودرو را بگیرید.

 استعلام سند خودرو با شماره شاسی

شماره شاسی درواقع همان کد VIN است. با شماره شاسی می‌توانید میزان جریمه خود را ببنید یا حتی عوارض شهرداری را برای ماشین‌‌تان پرداخت کنید، اما همان‌طور که درباره کد VIN هم گفتیم هنوز هیچ سامانه آنلاین یا آفلاینی برای استعلام سند خودرو با شماره شاسی وجود ندارد.

اگر می‌خواهید خیالتان کاملا بابت امنیت ماشین‌‌تان راحت باشد بهتر است بعد استعلام سند خودرو حتما یک بیمه شخص ثالث با پوشش تعهدات مالی مناسب بخرید. اگر هم ماشین‌تان وسیله کار و کسب‌ درآمدتان است یا در مسافت‌های طولانی با آن رانندگی می‌کنید، خرید بیمه بدنه را هم جدی بگیرید.

سوالات متداول

۱. چطور بفهمم سند ماشین به نامم است؟

سامانه استعلام سند مالکیت خودرو با کد ملی، سایت ثبت من، به آدرس my.ssaa.ir است. برای استعلام سند خودرو با کد ملی از طریق ثبت من شما باید در سامانه، عضویت داشته باشد و بعد از جستجوی آدرس سامانه، روی گزینه ورود، کلیک کنید.

۲. از کجا بفهمیم سند خودرو در رهن است؟

برای استعلام سمد خوردوی در رهن، باید به سایت شرکت فروشنده مراجعه کنید.

۳. استعلام سند خودرو چه کاربردی دارد؟

این روزها زیاد از فروش خودرو به چند نفر یا کلاه‌برداری‌های مشابه می‌خوانیم و می‌شنویم. برای همین هم بعد از معامله خودرو باید حتما ثبت مالکیت خودرو به نام خودمان را کنترل کنیم. حتی قبل از و حین معامله نیاز داریم تا خیالمان بابت ثبت بودن مالکیت خودرو به‌نام فروشنده نه شخص دیگر راحت شود. چه بخواهیم ثبت سند به‌نام خودمان را چک کنیم یا از مالک بودن فروشنده مطمئن شویم، باید استعلام سند خودرو بگیریم.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا