بیمه بدنه

چگونه خسارت افت قیمت خودرو را از بیمه بدنه بگیریم؟

خسارات حاصل از تصادف به دو دسته کلی مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود. منظور از خسارات مستقیم آن دسته از خساراتی است که به طور محسوس دیده می‌شود و با استفاده از هزینه پرداخت‌شده توسط بیمه جبران می‌شود؛ اما خسارت غیرمستقیم در ظاهر مشخص نیست و فقط باعث کاهش ارزش خودرو می‌شود. به این خسارت غیر مستقیم، خسارت افت قیمت خودرو گفته می‌شود.

افت قیمت خودرو چیست؟

خیلی وقت‌ها تصادف باعث می‌شود تا ماشین آسیب‌های جزئی یا کلی ببیند و حتی مجبور شویم قطعات اصلی و فابریک ماشین را عوض کنیم. خیلی از این آسیب‌ها اگر تعمیر و بازسازی نشود، امنیت ماشین را کاهش می‌دهد. به‌طورکلی خیلی از خسارت‌ها حتی خسارت‌های کوچکی مثل رنگ و صافکاری باعث می‌شود که قیمت و ارزش ماشین به میزان مشخصی کاهش پیدا کند. حتی گذر زمان و افت مدل ماشین هم باعث افت قیمت آن می‌شود. همچنین بسته به اینکه ماشین شما چقدر کارکرد داشته است و کیلومترشمار آن چه عددی را نشان دهد هم ممکن است قیمت ماشین افت داشته باشد. در واقع ماشینی که در چندین سال فقط ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده و ماشینی که در ۵ سال پانصد هزار کیلومتر کار کرده، تفاوت قیمت قابل توجهی خواهند داشت. به همین خاطر مهم است که بیمه‌های ماشین افت قیمت خودرو را هم پوشش دهند.

 

دلایل افت قیمت خودرو کدامند؟

افت قیمت خودرو دلایل مختلفی دارد. مثلا:

  • سال ساخت ماشین؛
  • قیمت روز ماشین؛
  • خودرو داخلی یا وارداتی؛
  • سابقه خسارت؛
  • قسمت آسیب‌دیده (معمولا درب‌ها، کاپوت، صندوق عقب و سپرها بیشترین قسمت‌های آسیب‌دیده هستند.)؛
  • میزان خسارت؛
  • نیاز یا بدون نیاز به تعویض قطعات (آپشن‌های ماشین‌های لاکچری معمولا بسیار گران است و اگر آسیب ببیند، باعث افت قیمت چندصدمیلیونی می‌شود)؛
  • رنگ شدگی.

افت قیمت خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

خسارت افت قیمت باید توسط کارشناس ارزیاب خسارت تعیین شود. همان‌ طور که گفتیم تعیین افت قیمت به عوامل بسیار متفاوت و زیادی بستگی دارد؛ برای مثال سال ساخت خودرو، قیمت خودرو، خودرو داخلی یا وارداتی، سابقه خسارت، بخش آسیب دیده، میزان خسارت، نیاز یا عدم نیاز به تعویض، رنگ شدگی و …. از جمله عواملی است که بر تعیین خسارت افت قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد.

تاثیر رنگ شدگی ماشین در افت قیمت خودرو

رنگ‌شدگی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث افت قیمت ماشین می‌شود. به‌خصوص اگر مربوط به قسمت‌هایی مثل شاسی، سقف، ستون‌ها، کاپوت و … باشد. برای همین موقع خرید و فروش ماشین حتما باید رنگ‌شدگی آن کنترل شود. معمولا افت قیمت به دلیل رنگ‌شدگی برای قسمت‌های مختلف ماشین با فرمول زیر محاسبه می‌شود.

  • رنگ‌شدگی گلگیر ۲ تا ۳ درصد افت قیمت؛
  • رنگ‌شدگی کاپوت ۳ تا ۴ درصد افت قیمت؛
  • رنگ شدگی درب‌ها ۳ تا ۴ درصد افت قیمت
  • رنگ‌شدگی صندوق ۳٫۵ تا ۴٫۵ درصد افت قیمت.

البته برای مشخص شدن میزان دقیق افت قیمت خودرو باید کارشناس ماشین را بررسی کند. منتهی اگر می‌خواهید همه چیز را درباره تشخیص رنگ‌شدگی ماشین بدانید، مقاله «تشخیص رنگ خودرو» را بخوانید.

افت قیمت ماشین بدون رنگ

ماشین بی‌رنگ درواقع یک ماشین صفر و کم کارکرد است؛ پس تصادف می‌تواند باعث افت قیمت شدیدی ماشین شود.؛ به خصوص اینکه معمولا در تصادف بیشتر قطعاتی مثل بدنه خودرو، درب موتور، گلگیرهای جلو یا عقب آسیب می‌بینند که درصد افت قیمت زیادی دارد. همچنین هزینه تعمیر و بازسازی این قطعات هم اصلا کم نیست. همان‌ طور که گفته‌شد، هرگونه قطعات تعویضی و رنگ شدگی بدنه باعث افت قیمت ماشین می‌شود و ارزش ریالی آن را کم می‌کند.

افت قیمت خودرو شاسی خورده

به‌طورمعمول تصادف سنگین باعث افت شدید قیمت خودرو می‌شود؛ برای مثال اگر در تصادف‌ بخش زیادی از خودرو رنگ‌ شده یا شاسی خودرو دچار ضرب‌دیدگی شود، افت قیمت بسیاری را برای خودرو ایجاد می‌کند. چپ شدن خودرو یا تصادفاتی را که باعث تعویض قسمت‌هایی مانند گلگیرها یا سقف و … می‌شود، می‌توان جزء تصادفات سنگین به‌حساب آورد. قطعاتی مانند شاسی و سینی بغل شاسی که از اهمیت بیشتری برخوردار است، هرکدام حدود ۵ درصد در افت قیمت خودرو اثر می‌گذارند.

نحوه جلوگیری از افت قیمت خودرو

شاید خیلی از دلایلی که باعث افت قیمت ماشین می‌شود، دست ما نباشد و نتوانیم کاری برای آن بکنیم؛ مثلا بالا رفتن سن ماشین یا سال ساخت آن. منتهی راه‌هایی هم وجود دارد که می‌توانیم به میزان بسیار خوبی قیمت و ارزش ماشین‌مان را حفط کنیم. مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از افت قیمت خودرو مراقبت از بدنه و کابین آن است؛ مثلا مواقعی که ماشین را در جایی غیر از پارکینگ و زیر آفتاب پارک می‌کنیم، از روکش بدنه استفاده کنیم. یا اگر دیدیم روی بدنه و کاپوت ماشین شیره درختان یا فضله پرندگان ریخته است، حتما در اولین فرصت آن را پاک کنیم.

علاوه بر اینها، برای جلوگیری از کاهش افت قیمت ماشین باید حواسمان به سلامت فنی و قطعات آن هم باشد. برای حفظ سلامت قطعات فنی مهم ماشین می‌تواتیم کارهای زیر را انجام بدهیم:

  • روغن و آب ماشین را به‌موقع عوض کنیم؛
  • فیلترهای ماشین را سر وقت عوض کنیم؛
  • مقررات را رعایت کنیم تا تصادف نکنیم و مجبور به تعمیر و تعویض قطعات ماشین نشویم.

 

افت قیمت خودر از چه سالی محاسبه می‌شود؟

شاید سوال اصلی درباره پوشش افت قیمت خودرو این باشد که به چه خودروهایی افت قیمت تعلق می‌گیرد؟ افت قیمت خودرو تا چند سال است؟ پیش از افزایش شدید قیمت خودروها، افت قیمت تحت شرایط خاصی به خودرو تعلق می‌گرفت. کمتر از ۵ تا ۶ سال ساخت، محدوده قیمت و … از جمله عواملی بودند که تعلق گرفتن یا نگرفتن افت قیمت خودرو را تعیین می‌کردند. اما در شرایطی که تمام خودروها (داخلی و وارداتی، سال ساخت زیاد و …) افزایش قیمت شدید داشته‌اند، تقریبا شرایط قبلی از بین رفته است و تنها راه تشخیص اینکه به خودروی شما خسارت افت قیمت تعلق می‌گیرد یا خیر، بررسی کارشناس بیمه است.

افت قیمت ماشین

آیا بیمه شخص ثالث خسارت افت قیمت ماشین را می‌دهد؟

بیمه شخص ثالث در تعریف قانونی باید تمامی خسارات مالی و جانی قابل جبران وارد‌شده به اشخاص ثالث را جبران کند. خسارت افت قیمت خودرو هم نوعی از خسارت مالی غیرمستقیم و قابل‌جبران است. با استناد به این تعریف، بیمه موظف است که خسارت افت قیمت فرد یا افراد زیان‌دیده را پرداخت کند؛ البته در عمل بسیاری از شرکت‌های بیمه این خسارت را پرداخت نمی‌کنند. با این حال این خسارت کاملا قابل‌مطالبه است و فرد می‌تواند این خسارت را از مقصر مطالبه کند.

در مواردی دیده شده است که فرد مقصر پس از پرداخت خسارت افت قیمت خودرو زیان‌دیده، از شرکت بیمه بابت پرداخت نکردن خسارت شکایت کرده است و چون این خسارت هم مالی و قابل جبران است، شرکت بیمه مجبور به پرداخت این خسارت شده است.

با تمام این شرایط ،توصیه ما این است که در مواردی که مبلغ خسارت افت قیمت خودرو ناچیز است (کمتر از ۲۰ میلیون تومان) نیازی به اقدام قانونی نیست و بهتر است با توافق مشکل را رفع کنید؛ چراکه روند طرح دعوی و رسیدگی به پرونده، روندی پرهزینه و زمانبر است و برای خسارت با مبلغ کم توصیه نمی‌شود. به‌علاوه بعضی از بیمه‌های شخص ثالث دارای پرداخت خسارت سیار هستند.

پرداخت خسارت افت قیمت با بیمه بدنه

در بیمه بدنه قوانینی که پرداخت تمام خسارات را اجبار کنند وجود ندارد و تمام خسارات با توافق خریدار و شرکت بیمه تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌گیرند. البته پوشش افت قیمت یکی از پوشش‌های تکمیلی و اضافی بیمه بدنه است. اگر این پوشش‌ را موقع خرید به بیمه‌نامه‌ خود اضافه کنید می‌توانید از بیمه بدنه خسارت افت قیمت خودروی خود را هم بگیرید. تقریبا بیشتر شرکت‌های بیمه، پوششی تحت عنوان پوشش افت قیمت خودرو ارائه می‌دهند که خسارت افت قیمت در صورت تصادف را جبران می‌کند. درضمن برای خرید بیمه بدنه حتما باید بازدید بیمه بدنه انجام بدهیم تا قیمت دقیق ارزش روز ماشین محاسبه شود.

نحوه اعتراض به افت قیمت خودرو

در برخی از تصادفات، طرفین بر سر خسارت افت قیمت خودرو به توافق می‌رسند و این خسارت بخشیده و یا با توافق پرداخت می‌شود. در شرایطی که طرفین تصادف به توافق نرسند، راننده زیان‌دیده باید برای تعیین مقدار خسارت و ارزیابی افت قیمت خودرو به شورای حل اختلاف مراجعه کند. فرد زیان‌دیده باید پس از تعیین مقدار خسارت افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند. در صورتی که مبلغ افت قیمت خودرو کم باشد (کمتر از ۲۰ میلیون تومان) رسیدگی به شکایت در شورای حل اختلاف انجام می‌شود و در صورتی که مبلغ خسارت از ۲۰ میلیون تومان بیشتر باشد، دادگاه باید خسارت را پیگیری کند.

باید توجه کنید که تعیین خسارت افت قیمت خودرو باید حتما قبل از تعمیر خودرو و توسط کارشناس رسمی صورت بگیرد. البته در بعضی موارد ممکن است شورای حل اختلاف یا دادگاه به کمک کارشناس مقیم خسارت را تعیین کنند.

مهلت شکایت افت قیمت خودرو

معمولا شکایت برای گرفتن خسارت افت قیمت خودرو محدودیت زمانی ندارد. منتهی حتما باید در مدتی که بتوان آسیب‌ها و صدمات ماشین را اثبات کرد، برای شکایت افت قیمت هم اقدام کنیم.

مدارک لازم برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو

برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو و طرح شکایت به مدارک زیر نیاز دارید:

  • کروکی تصادف؛
  • گزارش پلیس؛
  • مدارک شناسایی مالک و خودرو.

در مواردی که کروکی تصادف موجود نیست، دادگاه طبق توضیحات کروکی را رسم می‌کند. با وجود این ممکن است این کروکی دقیق نباشد و مبلغ کمتر از مبلغ واقعی برآورد شود.

نحوه محاسبه افت قیمت خودرو در تصادف

معمولا آسیب و صدمه به هر قسمت از خودرو باعث درصد مشخصی افت قیمت خودرو می‌شود؛ یعنی اینکه بسته به اینکه چه قسمتی از ماشین آسیب دیده باشد، افت قیمت خودرو بالا و پایین می‌شود.

  • اگر آسیب مربوط به قطعاتی باشد که با پیچ و مهره به هم وصل می‌شوند، (گلگیرهای جلو و درب‌ها) حدود ۴ درصد باعث افت قیمت خودرو می‌شود.
  • اگر تصادف باعث آسیب به قسمت عقب ماشین شود (گلگیرهای عقب)، افت قیمت خودرو ۵ درصد خواهد بود.
  • آسیب شاسی و سینی بغل شاسی ماشین به‌ دلیل اهمیت زیادی که در سلامت و کارکرد ماشین دارد، هرکدام حدود ۵ درصد در افت قیمت خودرو اثر می‌گذارد.
  • آسیب سقف ماشین هم تا ۱۰ درصد باعث افت قیمت خودرو می‌شود. البته اگر آسیب مربوط به ستون‌های بغل سقف (کلاف‌ها) باشد، افت قیمت خودرو فقط حدود ۵ درصد است.
  • ماشینی که بعد از تصادف به‌ طور کامل رنگ شود، یعنی خسارت زیادی دیده است و تا ۶۰ درصد از قیمت آن کم می‌شود.

جدول افت قیمت خودرو در تصادف

خرید آنلاین بیمه خودرو در ازکی

شما با مراجعه به سایت ازکی می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را برای خودرو خود خریداری کنید. در شرایطی که تمامی خودروها افزایش قیمت چشمگیر داشته‌اند، خرید بیمه برای جبران خسارات احتمالی بهترین گزینه است.

نمایش بیشتر

277 دیدگاه

      1. خسارت افت قیمت ماشین از خسارت اولیه وارده به ماشین مهمتره چون باعث میشه ماشین ارزششو از دست بده وحتی خسارت دیده دیگه نتونه ماشینشو به همون سادگی بفروشه.یه عده که ماشین ارزون قیمت مدل پایین سوار میشن نه حق تقدمو رعایت میکنن و نه واسه شون مهمه که تصادف بکنن یا نکنن چون ماشینشون افت قیمت نداره و وقتی که چشم دیدن یه ماشین گرونتر رو ندارن میگن بهش بکوبیم و آخرشم میگن هر چی بیمه دادکه داد وگرنه ما خسارت افت قیمت ماشینو از کجا بیاریم بدیم واینجوری کسی که ماشین صفر سوارشده متضرر میشه چون شما وقتی با یه پیکان ۴۰ میلیونی میکوبی به ساندرو استپ وی صفر ۵۰۰ میلیونی و گلگیر استپ وی رنگ میخوره ۵۰ میلیون از قیمت استپ وی می افته شاید هزینه درست کردن گلگیر و رنگ خوردنش ۵ میلیون باشه که بیمه پرداخت کنه ولی هزینه افت قیمت استپ وی ۵۰ میلیونه خب این افت قیمتو راننده پیکان میگه من توان پرداختشو ندارم وبیمه هم هزینه درست کردن گلگیرو میده در صورتی که دیگه راننده استپ وی ماشین گلگیر رنگشو حالا چه جوری باید بفروشه و کارش خیلی سخت میشه موقع فروش. در صورتی که راننده پیکان از روی حسودی کوبید به استپ وی. در چنین مواردی شورای حل اختلاف از کم بضاعت حمایت میکنه ومیگه راننده پیکان از کجا بیاره بده خب نداره. و اینجوریه که اگه تو این کشور کسی ماشین صفر سوارشه بابد تاوان سنگینی پرداخت کنه واین ظلم در حق کسیه که یه ماشین صفر سوارمیشه و رانندگان ماشین های مدل پایین چون ماشینشون نه افت قیمت داره ونه شورای حل اختلاف مجازاتشان میکنه با خیال راحت وبدون رعایت کردن حق تقدم هر جور که دلشون خواست رانندگی میکنن وبه ماشین صفر میکوبن.

        1. سلام دوست عزیز
          این دیدگاه شما فقط در بعضی موارد اندک درست هست. شاید به تعداد انگشت شمار. در 90 درصد مواقع تصادفات از قصد نیستن ولی با این وجود حرف شما درست هست و بیمه باید این مبلغ روهم تقبل کنه. تعداد کمی از شرکت‌ها ممکنه با پرداخت مبلغ بیشتر پوشش افت قیمت هم ارائه بدن و باید با شرکت بیمه به توافق برسین سر این موضوع. ولی اگر چنین پوششی هم نداشتین میتونین از طریق قانونی اقدام کنین و از شرکت بیمه فرد مقصر تقاضای جبران داشته باشین.

          1. اگه از طریق قانون بخواین اقدام کنین که بهتره بگم وقتو انرژیو هزینه ای که میزارین خیلی ارزشش بیشتره، دست کم ۱۵بار باید برین حل اختلافو خدمات الکترونیک قضایی که شاید بعد مدتها بتونین به حقتون برسین یا نه، واقعا قوانین بیمه درست نیست و در واقع اجهاف حق خسارت دیده رو در بر داره

        2. دمت گرم واقعا همینطوره
          بیمه افت قیمت نمیده میگه برو ازطرف شکایت کن ماشین باید بخابانی وبری درگیردادگاه پاسگاه بشی اینقدر بری بیای وکلی خرج تهشم هیچی نیس جز وقتت هدررفته بخاطریک آدم نادان

        3. کدوم احمقی از رو حسودی میاد یه ماشین مدل بالارو بزنه؟!بیکاره یا دنبال دردسره؟

        4. از دیدگاه من اسم این تحدید مسوولیت که حق از دارا بگیره فقط ی طرز فکر کمونیستی کثیفه…و این نه اخلاقا درسته نه با شرع خودشون

          1. حالا نه از حسودی ، ولی وقتی کسی بعد عمری کارکردن و زحمت یه ماشین صفر سوار میشه ، اون ادمی که چشمش به این ماشین میوفته باید حواسش رو جمع کنه با احتیاط بره نه این که مسل گاو برونه و کلی خسارت و اعصاب خردی به اون بدبخت و خانوادش بزنه .
            مثل اون خانم دکتر بیشعوری که سرش پایین بود و مثل گاو به ماشین صفر ما زد که تازه برای اولین بار داشتیم باهاش سفر می رفتیم .
            هم کلی خسارت دیدیم هم سفرمون به هم خورد هم کلی الافی و اسیری مکانیک و صافکاری و اعصاب خوردی .

        5. چرت نگو . کی از رو حسودی میکوبه به ماشین یکی دیگه تو آدمی!؟؟ ماشین صفر می‌خری بیمه بدنه کن افت قیمت بگیر. یا منتظری یکی بزنه به ماشینت افت قیمت بگیری سال بعدی ماشینت دوبل سه که اون افت قیمت اصلا گم میشه توش #عوضی نباشیم . #لاشی زندگی نکنیم

          1. مهم نيست که از قصد بوده يا نه . خيلي زوره وقتي هيچ کدوم از مقررات رو زيرپا نميزاري و به خاطر سهل انگاري و بي احتياطي يه نفر ديگه تصادف ميشه تو اونهمه ضرر کني. به نظرم بيمه شخص ثالث بايد اين مورد رو پوشش بده. #مسئوليت پذير باشيم

          2. تو چرت میگی، خسارت من ۲۵ ملیون شده بجز افت قیمت، که نزدیک ۴ ملیون از جیب دادم و تخفیفم پرید، تقصیر من چیه یه زن معتا زده به من
            خدا

          3. ????لازم نبود اینقدر فحش بدین ولی خدایی کسی رو حسودی اینجوری نمیکنه تازه با کلی استرس از کنار ماشین مدل بالا رد میشن

        6. کسی که پول نداره و با قرض و قول ماشین گرون میخره،باید هم پی این جریانات رو به خودش بماله
          عقل حکم می‌کنه که من با توجه به میزان درآمد خودم ماشین بخرم،کسی که ماشین یک میلیارد تومنی سوار میشه،دارمد ماهانش حداقل باید ماهی پونصد میلیون باشه
          وقتی با وام و قرض و بدبختی ماشین گرون میخره که پز بده ،باید هم پی تصادف و افت قیمت رو به خودش بماله.
          این آدم حق نداره از شرکت بیمه درخواست افت قیمت کنه
          اتفاقا شرکت های بیمه کار درستی انجام میدن که پولی بابت افت قیمت پرداخت نمیکنن

          1. ایشالا یکی به همون ماشین میلیاردیت که نه ۲۰۰ میلیونیت میزنه ،ببینم باز هم اینجوری حرف مفت میزنی .

        7. دقیقا درست میگید، یه زن معتاد به خودروی من زد و بیمه ثالث فقط ۸ ملیون داد، بدنه خودم ۱۵ ملیون
          تازه تخفیف بدنه خودم پرید

        8. قیافه تو وقتی دیدنی میشه که با ساندرو عزیزتر از جانت غیر عمد بزنی به یه لکسوس چهار میلیاردی و طرف بره ازت شکایت افت قیمت کنه و پول کارشناس و دادرسی رو هم ازت بگیره??

        9. سلام. دقیقا همین اتفاق برای بنده افتاد. راننده پیکان با خلاف صد درصد باعث خسارت سنگین ماشین صفرم شد. حتی راننده گواهینامه هم نداشت و به التماس پسرش رو راننده جا زد. بیمه ثالث هم حتی سقفش خسارت مستقیم ماشین من رو پوشش نمیده چه برسه افت قیمت. راننده ای که با پیکان قراضه اش حدود 100 تا داخل خیابان شهری سرعت داشت و خلاف میومد. خدا از این مدل آدما نگذره

          1. شما در این مواقع میتونید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و استاد مربوط را به دادگاه بدهید تمامی خسارت وارد شده به شما را تمام و کمال پرداخت میکنند

        10. واقعا متأسفم که دیدگاه افراد جامعه این هست
          آیا با عقل جور در میاد حرفای شما؟
          شاید بعد از تصادف و در مشاجره از سر لجبازی همچین حرفی زده بشه،اما به هیچ عنوان واقعیت امر نیست.
          بنده تازه تصادف کردم و ماشینم از پشت داغون شده و کلی افت قیمت داره،اما بشخصه راضی به شکایت بابت افت و خوابوندن ماشین مقصر نشدم و حتما ی زمانی هم من به کسی میزنم و اون گذشت میکنه

        11. باسلام. کسی ک وضع مالی خوبی داره و ماشین میخره باید بدونه ک خیلی از تصادفات از روی حسادت یا پایین بودن مدل ماشینی ک مقصره نیست. اینا یه اتفاقه. اگه منطق اینو ندارید ک تصادف ممکنه برای هر ماشینی ب وجود بیاد پس لطفا پیکان سوار شید. و دوما اینکه کل شهر نمیتونه کنار وایسه تا ماشین ۵۰۰ میلیونی شما رد شه تا نکنه خدایی نکرده تصادف ب وجود نیاد. ب نظرم اول عقل و منطق خودتون رو برسی کنید

        12. خیلی شما با دید بدی به جامعه نگاه می کنی. اکثر دارندگان خودروهای داخلی کارمند و کارگر با درآمدهای پایین هستند و جنانچه یک تصادف ناخواسته بوحود آید در توانشان نیست افت قیمت پرداخت کنند.

        13. حالا از این در تعجبم که ماشین شاستی تو خونه هست با این ماشینا میان بدبخت میکنن یه هفته هست سر ماشینم این بلا و آوررد با یه گرازه

      2. سلام . راننده پژو که گواهینامه نداشت با ماشین من سمند ef7 تصادف کرد و مقصر بود ک منجر به تعویض درب جلو و عقب شد . قیمت فروش در زمان قبل تصادف ۱۸۰ تومن بود و بعد از تصادف ۱۵۰ تومن . این افت قیمت رو میشه از بیمه گرفت ؟؟؟؟

        1. مهدی عزیز سلام
          راننده مقصر باید بعذ از رای دادگاه و طبق نظر کارشناس افت قیمت را به شما پرداخت کند.

      3. سلام من با ماشین تویتا کمری مدل۲۰۰۷ تصادف کردم سال ساخت ماشین برای۱۵ سال پیشه آیا افت قیمت بهش تعلق میگیره؟

    1. سلام من یه ماه پیش با ماشین پای یکیرو زیر کردم شکسته همه مراحل قانونی را طی کردیم بیمه هم تاید کرده .حامیخام ماشینمو بفروشم ایا میتونم بفروشم یا نه.ممنون از راهنمایتون

      1. سلام دوست عزیز
        در صورتی که خسارت رو پرداخت کرده باشین و پرونده خسارت بسته شده باشه میتونین خودرو رو بفروشین و مشکلی وجود نداره

      2. سلام خسته نباشید.یه ماه من با پراید زدم به در ماشین جک.خواستم با صافکاری درست بشه اما ماشین جک قبول نکرد گفت باید عوض بشه هم در و هم سپر.۸ ملیون از خودم دادم و۱۱ ملیون هم بیمه دادن به صاحب ماشین جک‌.ماشبن هم مدل ۹۴ است الان صاحب ماشین میگه باید افت ماشین بدی.منم ندارم ونمیتونم بدم.ایا از نظر شما مدل ۹۴ افت قیمت بهش تعلق میگیره یا نه.ممنون میشم جواب بدید.

        1. سلام.بنظرم شما نباید هزینه میدادی. میذاشتی خودش ببره درست کنه. خسارتش رو از بیمه بگیره.
          اتفاق برای همه پیش میاد. افت ماشین گلگیر ۴ درصد هستش. تا ۶ سال رو میدن‌ بیشتر از ۶ سال نه.

    2. ديروز يک پاترول از پشت به اتومبيل تويوتا کرولا من برخورد کرد و حدود ۲۵ ميليون تومان به اتومبيل من خسارت زد
      صبح در نمايندگی بيمه کارشناس ميزان خسارت ۴ ميليون برآورد کرد شما اسم اين کار را چه می گذاريد
      هديه دادن به رانندگان بی توجه و فرار از مسئوليت شرکت بيمه

      1. کسی که با قرض ماشین مدل بالا سوار میشه خیلی شعور داره ژاپنی ها یه ضرب المثلی دارن میگند ما اونقدر ثروتمند نشدیم که چیز ارزون بخریم. آدم پولش رو صرف یه خودروی با عرضه بکنه مسلمه که برای پز نیست برا این هست که در آینده کم هزینه کنه بیمه واقعا زرنگی میکنه بیمه موظف باید باشه طرف وقتی تصادف میکنه پول افت و همه ی خسارن زیان دیده رو بده تا اعتبار خودش رو هیچ نکنه که فرد بره شکایتی علیهش ترتیب بده

        1. همراه عزیز سلام
          بیمه بدنه پوششی به نام افت قیمت دارد که در صورت تمایل راننده‌ها می‌تونند اون رو خریداری کنند.

        2. وقتی از ژاپن صحبت میکنی همه چیزش در نظر بگیر. شما کی تو ژاپن میتونی ماشین امروز بخری و چند ماه یا چند سال بعد گرونتر از خریدت بفروشی؟ افت قیمت یک چیز شر و ور که فقط کار دلال های ماشینه ایرانه. وگرنه ماشینی که سپرش خورده و بجای اون سپر یک سپر نو نصب شده چرا باید چندین میلیون از قیمتش کسر بشه؟

    3. سلام
      می خوابگم وقتی ماشینی رنگ می خوره یا یخشی،از ان تعویض میشه
      وماشین نو می شود چرا قیمت به بهانه رنگ شدن کاهشی می شود وافت قیمت ماشین را به همراه دارد در صورتی که هزینه شده وماشین تمیز تر ونوتر شده در بعضی از کشورها رنگ کردن ماشین یک فرهنگ وکلاس است چون برای مواظبت از ماشین است
      ودر هنگام فروش با افتخار مطرح می کنند که قیمت را بالا ببرند ولی در ایر ان بر عکس است ایا این قانون فروش نباید تغییر کند ماشین رنگ کرده زمانی ایراد دارد که روی بدنه پوسیده رنگ پاشیده باشند وباید کارشناس ان را تایید کند نه هر ماشینی که بخاطر بی خیالی وبی احتیاطی بعضی راننده ها صدمه می بیند و مالک ان مجبور است هزینه کند تا ماشین نو بماند اخرش هم افت قیمت شاملش می شود به نظرم این قانون کلی است وبه بسیاری موارد توجه نشده ایا بهتر نیست که مسئولان این امر با توجه به ترافیک خودرو در این زمان وقیمت های گران ماشین که به خاطر یک ضربه ورنگ شدن بخشی کوچک افت قیمت می،یابند تجدید نظری بکنند ؟؟؟

  1. ظلم بزرگیه این عدم پرداخت افت قیمت و اثرات نامطلوب زیادی رو به مقصر حادثه و همچنین زیان دیده تحمیل کرده . امیدوارم شرکت های بیمه یه روزی مسئولیت پذیر باشند .

    1. سلام بنده دیروز تصادف کردم از عقب زدم به پرایدمدل۹۳،بیمه تمام خسارتشو میده وماشینشو مث روز اول تحویل میده حالا میگه باید بین ده تا بیست ملیون افت قیمت بدی حالا ماشین مدل ۹۳افت قیمت شاملش میشود؟یاخیر ممنون میشم راهنمایی کنید.

      1. سلام دوست عزیز
        بسته به نظر کارشناس بیمه داره و باید از طریق شرکت بیمه بررسی کنین که چنین چیزی میشه یا خیر. در حالت طبیعی خودرویی که بیش از 5 سال از تولید آن گذشته افت قیمت به آن تعلق نمیگیره ولی در شرایطی که قیمت خودروها افزایش شدید داشته حتما باید توسط کارشناس بیمه بررسی بشه.

      2. سلام من بانیسان زدم ب ازرا مدل۲۰۰۷سقف بیمه ۱۱ملیونه ک البته ایشون ادعای بیشتر ازسقف بیمه میکنه و از بنده شکایت کرده .ایا خودرو ازرا نامتعارف نیست؟و مابقی ک حدود۵میلیون میشه حتما باید توسط من پرداخت بشه

      3. سلام
        بنده ناخواسته به دلیل رانندگی ماهرانه یک خانم و ترمز بی موقع به صندوق عقب ماشین زدم و مقصر به حساب میام الان ایشون علاوه بر خسارت تعمیر که کامل پرداخت کردم افت قیمت میخواد ماشین ایشون پراید ۹۴هست آیا افت قیمت تعلق میگیره؟

      4. افرین
        …من ترمزم سفت شد زدم جک ..حالا میگه افت …من پول داشتم پشت سمند خراب سال ۹۵ نمیشستم …۲۰ میلیون خسارتم شد از جیب دادم با قرض

    2. امکان پرداخت هر ریسک وخسارت قابل محاسبه ایی توسط شرکتهای بیمه وجود داره مشروط به اینکه شرکتهای بیمه اون ریسک را با دریافت حق بیمه متناسب با اون ریسک قبول کنند.ودر این مورد هم وقتی حق بیمه ایی بابت خسارات غیر مستقیم وارده به خودروی زیاندیده نگرفته اند پس پوشش هم نمیدن وپرداخت نمیکنن.مثلا اخیرا”در بیمه بدنه بعضی شرکتهای بیمه این پوشش را با حق بیمه متناسب با این ریسک پوشش می دهند.

  2. سلام من تازه تصادف کردم توان پرداخت افت قیمت ندارم ماشین مال کسی قرض بوده باید چکار کنم ایا به زندان میفتم؟!

      1. با سلام ضمن عرض خسته نباشید…
        بنده با خودروی خودم پراید مدل ۹۴ بدون رنگ با یه خودرو هیوندا ورنا تصادف کردم که مقصر خودروی هیوندا هست… دو تا سوال داشتم ؛ یکی اینکه با توجه به اینکه خودروی بنده الان افت قیمت داشته(حدودا ۱۰ میلیون تومان) بنده میتونم میزان افت قیمت رو از مقصر مطالبه کنم؟ سوال دوم: با توجه به اینکه بنده با ماشینم توی یه شرکت پخش کار میکنم و بیمه برام رد میشه، جدا از اینکه روزانه میزان درآمد بنده از شرکت میانگین ۲۵۰ هزار تومن میباشد ، طبق قوانین قانون کار در صورتی که سر کار حاضر نباشم ، شرکت روزانه مبلغ ۱۸۰ هزار تومان به بنده کسری کار میزنه!!! با این اوصاف بنده میتونم حق خودم رو در این خصوص از مقصر حادثه مطالبه کنم؟

    1. سلام نه نگران نباشید زندان چیه بابا. طبق قانون بر اساس اینکه شما ماهی چقدر درامد دارید و چقدر مایحتاج زندگیتونه، قاضی همونقدر ماهیانه قسط میینده برات.

  3. متاسفانه متن دائم تکرار شده و جواب اینکه آیا بیمه بدنه خسارت آفت قیمت رو پرداخت میکند یا خیر جوابی داده نشده.

    1. با سلام وقت بخیر.
      شرکت بیمه عموما خسارت افت قیمت رو پرداخت نمیکنه. ولی از مقصر حادثه قابل مطالبه هست.

      1. سلام…وقتی شرکت بیمه موظف میشه کلیه تعهدات مالی و جانی رو پرداخت کنه چرا مقصر باید از جیبش بده…اگر اینطور هست بیخود بیمه رو اجباری میکنن….بیمه یعنی چی……

      2. سلام،وقت بخیر
        من بایکی تصادف کردم و مقصر شدم
        حالا میگه باید ۵۰ تومن افت قمیت بدی.
        من دانشجوام و درامدم صفره
        شکایت کنه چی میشه؟؟؟؟

        1. علی عزیز سلام
          متاسفانه پرداخت افت قیمت بر عهده شما است، البته مبلغ اون را دادگاه مشخص می‌کنه. شرکت‌های بیمه به راحتی این خسارت رو پرداخت نمی‌کنند اما بعضی مواقع با شکایت میشه افت قیمت رو از بیمه گرفت. همچنین میشه پرداخت افت قیمت رو قسط بندی کرد.

          1. کامنت ها خیلی جالبه جواب ها جالب تر!!!
            زیاندیده و مقصر هر دو بیمه گذار هستند پس تو یه جبهه باید باشند
            جالبه که در تعریف قانونی شرکت بیمه موظف به پرداخت کلیه هزینه های مستقیم و غیر مستقیم هستند ولی در عمل این همه هزینه بیمه ثالث و بدنه پرداخت می کنیم تا به مشکل و اختلاف نخوریم آخرش زیاندیده میره از مقصر شکایت می کنه تا با کلی هزینه و گردش کار از جیب خودش در مقابل از جیب یه بنده خدای دیگه خسارت پرداخت بشه.

      3. سلام.من با یک رنو داستر 2017تصادف کردم مقصر من بودم ،کارشناس 175میلیون تومان خسارت و هشتاد میلیون افت قیمت نوشته ،آیا رای دادگاه با رای کارشناس یکی خواهد بود ،نگرانم ،ضمنا بیمه من فقط25بیست و پنج میلیون تقبل کرده ،فعلا حسابم را هم مسدود کردند

        1. زهرا عزیز سلام
          لزوما رای دادگاه با رای کارشناس یکی نخواهد بود ولی احتمالا به هم نزدیک باشند.

  4. بسیار بسیار عالی و تشکر میکنم از مطالب عالی و مفیدی که جهت آگاه سازی افرادی که با قانون بیمه آشنایی ندارند رو در اختیارشون قرار میدید به شخصه میتونم بگم که کمک بسار زیادی به من کرد بازم تشکر میکنم

    1. سلام آقا من بایک ۲۰۶ تصادف کردم سره کاپوت سینی فنش خورده چراغ هاش شکسته امروز ۵ملیون گرفته میگه میرم شکایت میکنم افت قیمت میگرم تکلیف چیه کاپوتش رنگ بوده قبلا تصادف داشته جلو یارو وسیله احساس میکنم داره از سادگی من سواستفاده میکنه

      1. بهروز عزیز سلام
        کارشناس خسارت این مورد رو ارزیابی می‌کند و حتی اگر رای به نفع ایشون صادر شد شما می‌توانید تقاضای تجدید نظر کنید.

  5. خیلی ممنون.
    ببخشید اگه مقصر به جای بیمه هزینه خسارت را تقبل کند بعد برای افت قیمت میشه رفت شورا یا نه حتما مدارک بیمه لازم است؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      عموما شرکت بیمه خسارت افت قیمت رو پرداخت نمیکنه و مقصر باید هرینه رو بپردازن. نیازی به مدارک بیمه برای دریافت خسارت افت قیمت نیست.

    2. با سلام وقت بخیر
      ببخشید همسر من با یه کامیونت جک که در حال گردش به راست بوده بطور ناگهانی و همسرم در سمت راست درحال حرکت بوده متاسفانه دو در سمت چپ و ستون ماشین آسیب زیاد دیده طبق نظر پلیس راهور راننده کامیونت مقصر و طبق نظد کارشناس علاوه بر تعیین خسارت ۸ میلیونی و افت قیمت ۱۰ میلیونی باز علت این تصادف رو بی احتیاطی همسر من مشخص کردن آیا با دادخواست چیزی دستمون میگیره یا بی فایده ست؟
      ممنون از سایت خوبتون

  6. با سلام ،
    ممنون از توضیحات بخش های بالا،
    سوالی برای بنده پیش اومده :
    اگه شخصی تصادف کند و راننده مقصر اعلام کند که از برگه بیمه استفاده نکنید و شخصا خودروی تان را با تضمین بی رنگ تعمیر شدن به گردن گرفته ، ولی بعد از صافکاری ،صاحب خودروی زیان دیده ، بعلت خوب صاف نشدن و داشتن خط و خال و قلم گیری درب خودرو رضایت نداشته باشد و چون خودروی یکسال کارکرد بوده ،می تواند از خود شخص مقصر و یا شرکت بیمه ثالث مربوطه تقاضای افت قیمت خودرو را داشته باشد .
    ممنون اگر بنده را در این زمینه راهنمایی فرمائید.

  7. سلام جواب قانع کننده آیی نگرفتم در حالی که میزان درصد افت قیمت برای بیمه مشخص شده این سوال درازمون کانون کارشناسان مطرح شده بود

  8. سلام. برادر بنده با خودروی لندکروز چند میلیاردی تصادف کرده. حالا افت قیمت خودرو حدود 150 میلیون و هزینه ماشین حدود 50 میلیون برآورد شده. میخوام بدونم طبق قانون، اگه کسی نتونه این هزینه رو پرداخت کنه چه اتفاقی میافته؟ زندان یا قسط بندی؟ این رو هم اضافه کنم که با ماشین سمند پدرم تصادف کرده. با سپاس

    1. با سلام وقت بخیر.
      نکته اول این که خسارت بر اساس نسبت خودرهای غیر متعارف محاسبه میشه چون ماشین لندکروز جزو خودروهای غیر متعارف هست.برای اطلاعات تکمیلی لینک زیر رو بخونید:
      https://www.azki.com/blog/diminished-value-claim/
      نکته بعد این که اگر ناتوانی برادر شما در پرداخت ثابت بشه ممکنه قاضی خسارت رو قسط بندی کنه. اما کاملا به شواهد و مستندات و رای قاضی بستگی داره.

  9. با سلام و خسته نباشید ماشین من مدل پراید مدل ۹۲ هستش توی تصادفی ک مقصر نبودم‌ قسمت کاپوت رنگ دار و سرشاسی خوردگی پیدا کرده آیا میتونم برا افت قیمت از مقصر شکایت کنم؟
    با تشکر

    1. سلام و وقت بخیر.
      معمولا به خودروهای بیشتر از 5 سال ساخت، به خصوص خودروهای داخلی، افت قیمت تعلق نمیگیره. ولی شما میتونید برای پیگیری بیشتر به شورای حل اختلاف مراجعه کنید

  10. سلام بنده با خودر پراید97 تصادف کردم کروکی کشیده شد بندمقصر شدم بعد از گرفتن خسارت توسط زیان دیده باز هم میتواند تقاضایی افت قیمت بنماید با توجه به اینکه کروکی را امضا کرده که از شخص مقصر به علت اینکه بیمه دارد شکایتی ندارم

    1. با سلام وقت بخیر.
      بیمه عموما خسارتی بابت افت قیمت پرداخت نمیکنه و بحث بیمه و خسارت افت قیمت دو مقوله جدا هست. به همین علت فرد میتونه از شما بابت افت قیمت شکایت کنه.

      1. سلام بنده چند روزه پیش با خودرو ۲۰۶ مدل ۹۴ تصادف کردم که خسارتشو ۹ میلیون بیمه داد ۳ میلیون هم خودم پرداخت کردم ولی این آقا مدارکه ماشینه منو نمیده میگه ۲۵ میلیون افت قیمته ماشینم شده و ماشینه منم تو پارکینگ خوابیده الان من باید چیکار کنم تورو خدا راهنمایی کنید

        1. سلام و وقت بخیر.
          ایشون از نظر قانونی نمیتونن با مدارک شما کاری کنن و در صورتی که مدارک رو به شما تحویل نمیدن، شما میتونید از راه قانونی اقدام کنید.

  11. با سلام،بیمه هیچ خسارتی بابت افت قیمت نمیده وقانونی هم در این مورد وجود نداره و اگر برای افت قیمت شکایت کنید در کل در کشور ما بدون نتیجه میمونید،

    1. سلام من ماشینم پارس صفر بود که یه نیسان کوبید به من و مقصر حادثه بود کارت گواهی نامه رانندگی با نیسان نداشتن.
      خسارت ماشین توسط بیمه ایشون پرداخت شده
      ماشینشون تو پارکینگ
      الان من برای افت قیمت ماشین شکایت کردم و کارشناس مبلغ 10 تومن افت قیمت تعیین کرده.
      آیا ایشون می تونن نیسان خودشونو از پارکینگ خارج کنند؟
      یا اینکه تا من رضایت ندم امکانش نیست.

  12. سلام خسته نباشید ببخشید ما یه تصادفی داشتیم مالی ما ۶ ملیون بود خسارت ماشین زیان دیده هم ۶ تومن که بیمه پرداخت کرد همچنین افت قیمت ۸ ملیون شد که نقدا پرداخت کردم الان زیان دیده رفته به صورت غیرقانونی از بیمه بدنه خودشم استفاده کرده درصورتی که بهش تعلق نمیگیره چون سقف مالی ما و خسارت یکی بود و امروز از طرف بیمه بدنه اون مبلغ جریمه ای برا من اومده حالا من چکار کنم ایا باید دادگاه شکایت کنم؟

      1. سلام من ماشینم سمنده و با یه پراید 111مدل96 تصادف کردم .و مقصر شدم .الان کپن بیمه کندم و طرف مقابل میگه باید تا 6میلیون بهم افت قیمت بدی و من ندارم که بدم الان من چیکار کنم

        1. سلام و وقت بخیر.
          طرف مقابل اگه از نظر قانونی اقدام کرده باشه و حکم دادگاه رو داشته باشه، شما موظف به پرداخت اون هستید، در غیر این صورت ادعای فرد مقابل میتونه بی اساس باشه. در مورد میزان افت قیمت هم اگه اعتراضی دارید میتونید از طریق مراجعع قانونی اقدام کنید

  13. سلام خسته نباشید
    ایا افت قیمت شامل ماشین های غیر متعارف میشود
    چون من تصادفی داشتم با تویوتا کرولا ۲۰۱۵ در تعویض شده و رکاب تعمیر شده یه رقم ۲۴ میلیون که طبق قانون شد ۹۹۰۰ که بیمه قبلا ۶۷۰۰ پرداخت کرده
    حالا از افت شکایت کرده دوباره ایا من موظف به پرداخت افت هستم یا خیر ؟
    شنیدم که برای بعضی از ماشین های بالای ۲۲۰ میلیون که غیرمتعارفن شامل نمیشه؟؟
    میشه منو راهنمایی کنید

    1. اب سلام وقت بخیر.
      خسارت افت قیمت متاسفانه وضعیت مشخصی نداره و کیس به کیس متفاوته. در اصل بیشتر به رویه قضایی برمیگرده به همین علت پیشنهاد میشه با یک کارشناس حقوقی مشورت بفرمایید.

      1. جمع کنید بابا…. دیگه افت قیمت چی!!!!
        تصادف یه امر کاملاً طبیعیه … همین که خسارت صافکاری و نقاشی را مقصر پرداخت کنه کفایت می‌کنه…. بقیش مسخره بازیه…. اگه نگران افت قیمتی ماشین سوار نشو…. اگه ماشین سوار شدی باید بپذیری که تصادف یه شتریه که در خونه هر راننده‌ای می‌خوابه…. جزء لاینفک رانندگیه اصلاً… اگه اینقد رفتید تو نخ داستان که میخواهید واسه قورازه‌هاتون افت قیمت هم بگیرید ، پس بیایید خسارت کسانی که بدلیل ترافیک تهران نرسیدن بیمارستان یا از آلودگی هوا سرطان گرفتن ، بیایید خسارت اونارو هم پرداخت کنید چون باعث بانیش شما راننده‌هایید………………

  14. سلام چند روز پیش تصادف کردم مقصر طرف که به ماشین من زد بعد خسارت نزدیک۸ میلیون بیمه ۴/۷۰۰میخواد بهم خسارت بده
    من‌بخوام‌ از طرف شکایت کنم برا افت قیمت دیگه مبلغ از بیمه نمیتونم بگیرم
    مدل ماشین پارس۹۶

    1. با سلام وقت بخیر.
      خسارت افت قیمت رو عموما بیمه پرداخت نمیکنه.
      برای گرفتن خسارت افت قیمت میتونید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید.

  15. باسلام
    من سال گذشته تصادف کردم افسر راهنمایی رانندگی اومد و طرف مقابل یک اتوبوس بود با مسافر زیاد کارت هوشمند رو به من داد و گفت فردا صبح باهام تماس میگیره خبری ازش نشد من شکایت کردم شورای حل اختلاف ۳ میلیون خسارت و ۴ میلیون افت تایین کرد و رفت برای اجرا حالا اجرا دستور به پرداخت داده به بیمه پارسیان ۷ میلیون بعد از کلی ببر و بیار حالا میگه من تو جلسه دادگاه نبودم باید چیکار کنم؟؟؟؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      این موضوع رو بهتره با یک مشاور حقوقی درمیون بذارید تا بعدا دچار مشکل نشید

    2. سلام وقت بخیر بنده چند ماه پیش تصادف کردم و غیر مقصر هستم مقصر هیچ‌هزینه‌ای را تقبل نکرد بیمه مقصر تا سقف ۱۱میلیون بیشتر نبوده‌که‌به‌من‌پرداخت شد‌از بیمه خودم‌استفاده کردم متاسفانه تا ۶ تومان بیشتر پرداخت نکردن تعمیر ماشین بنده تقریبا ۳۰ میلیون شده مابقی را خودم پرداخت کردم ماشین‌بنده صفر مدل ۹۸ هنوز دوسال نشده برای افت‌ قیمت شکایت‌کردم‌ میشه راهنمایی بفرمایید چقدر تعلق می‌گیرد

      1. نادیا عزیز سلام
        اگر ماشین شما متعارف باشه، مقصر باید همه خسارت رو پرداخت کند. مقدار افت قیمت هم توسط کارشناس مشخص میشه.

        1. سلام خسته نباشید من دوروز پیش بایک پرشیا مدل ۴۰۰ تصادف کردم بعد جفتمون صحنرو ترک کردیم الان زنگ زده ک شاسی ماشین خورده باید افت بدی آیا شکایت کنه ماشین منو میخابونن یا اصن میتونه بگیره چون ملوم نبود ک اون شب شکسته یا ن اصن افسری نیومده سر صحنه الانم رفته شکایت کرده بعد دو روز ممنون میشم راهنمایی کنین

          1. مهدی عزیز سلام
            بستگی دارد، اگر بتونن ثابت کنند، ممکنه به افت قیمت رای داده بشود.

  16. سلام خسته نباشید ببخشید من یک ساینا صفرمدل 99خریداری کردم هنوز کارای سندشو انجام ندادن قسمت تاریخ تولید خودرو 22/12/98ذکرشده تماس گرفتم میگن مدلش مهمه که تو مدارک ماشین مدل 99ثبت میشه سال تولیدش 98باعث افت قیمت ماشین نمیشه؟

    1. سلام وقتتون بخیر.
      مدل خودرو ارتباطی با بیمه نداره و موضوعی که میفرمایید رو باید از شرکت خودروسازی یا از دفاتر حقوقی پیگیری کنید

  17. سلام من چند وقت پیش تصادف کردم و مقصر بودم ماشین طرف هم خارجی بود
    به علت اینکه زیان دیده وقت خالی نداشت بد حدودا ۴۰ روز رفتیم بیمه برای خسارت به دروغ گفت تازه تصادف کردیم منم چیزی نگفتم بیمه خسارت ۳ ملیون داد
    بعدش که از بیمه اومدیم به من چندتا برگه نشون داد که چند روز بعد تصادف رفته ازم شکایت کرده که من فرار کردم و رفته کارشناسی کرده در شوارای حل اختلاف ۶ ملیون خسارت و ۳ ملیون افت ماشین براش بریدن و میگه ۱ ملیون ۱۰۰ تومن هزینه شکایتم شده
    الان میگه باید این ها رو بهم بدی
    یکی کمک کنه که من چه کاری انجام بدم

    1. سلام و وقت بخیر.
      شما میتونید برای اعتراض به این موضوع شکایت کنید. بهتره حتما از یک مشاور حقوقی اطلاعات بگیرید

  18. سلام من با یک خودروی پارس مدل ۸۹ تصادف کردم و شخص الان خواستار پرداخت افت قیمت ماشین هست و خسارات وارده به ماشین ایشان حدود ۵ میلیون تومان بوده آیا به ماشینی که مدل ۸۹ است در دادگاه میتواند تقاضای پرداخت افت قیمت کند یا خیر

  19. سلام
    بنده با پارس تی یو ۵ مدل ۹۴ تصادف کردم
    بیمه خسارت ماشین رو پرداخت کرده
    صاحب پارس اقدام کرد به حل اختلاف و افت ۹ میلیون اعلام شده،شما فرمایش کردید به ۵ سال به بالا افت تعلق نمی گیره من باید چکار کنم؟توان مالی پرداخت را ندارم

    1. سلام و وقت بخیر.
      افت قیمت به ماشین های بالای سال 94 تعلق میگیره.
      اگه شما به مبلغی که به عنوان افت قیمت براتون تعیین شده معترضین، میتونین از طریق شورای حل اختلاف اعتراضتون رو ثبت کنین شاید مبلغش کاهش پیدا کنه

      1. من با یه پرشیا ۹۳ تصادف کردم یکم قبل کارشناس زنگ زده میگه افت باید بدین , گفتم اخه ۶ سال گذشته از تولید ماشین میگه ماشین گرونه الان اون واسه وقتی بود که ماشین ارزون بود

        1. با سلام.
          متاسفانه با گرون شدن ماشین، موارد این چنینی زیاد پیش میاد. اون فرد باید از طریق شورای حل اختلاف اقدام کنه و کارشناس از ماشین بازدید کنه تا مشخص بشه افت قیمت تعلق میگیره یا نه و مبلغش چقدره

          1. سلام من با یگ ماشین ایکس ۲۲ نیو تصادف کردم گلگیر جلو حادثه دیده مقداری موج گرفت ‌ طرف تقاضاي کارشناس کرد و همانطور خراب ماشینش کارشناسی شد ولی مبلغ خسارت وافت قیمت که کارشناس اعلام کرد را به من نگفت و ۷ میلیون بابت خسارت از بیمه گرفته اما هنوز ماشینشو درست نکرده و اکنون ۸ ماه از حادثه گذشته و اکنون شکایت کرده تقاضای افت قیمت کرده آیا تعلق می گیرد

  20. سلام و خسته نباشید
    بنده چند روز پیش با مزدا 3 مدل 88 بی رنگ تصادف کردم و مقصر صد در صدم با توجه به اینکه 11 سال از موعد تحویلو تولید این ماشین میگذره آیا طرف مقابل میتونه بره شکایت کنه برای افت ماشینش؟
    و اینکه با توجه به اینکه ماشین طرف بنده شامل وسایل نقلیه ی نا متعارف هست و بی رنگ بوده میتونم با بیمه این کار رو حل بکنم و از جیب هزینه ای رو متقبل نشم؟(با توجه به اینکه سقف بیمه ی من 9 ملیون تومان هست و ماشین طرف حدود 40 ملیون تومان هزینه ی تعمیرشه)

    ضمن تشکر و خسته نباشید خدمت عوامل سایت و مشاورین محترم. ممنون میشم جواب منو بدید.واقعا سر در گمم

    1. سلام دوست عزیز.
      اگه ماشین آسیب دیده خودروی غیرمتعارف باشه، مبلغ خسارتی که پرداختش به عهده شما هست رو بیمه بر اساس قانون خودروهای غیرمتعارف تعیین می کنه و بهتون اعلام میکنه. اونوقت مشخص میشه که شما باید چقدر از جیب پرداخت کنین.
      ضمنا از اونجایی که بیشتر از 10 سال از تولید اون ماشین گذشته، افت قیمت بهش تعلق نمیگیره.

  21. سلام
    پارسال تصادفي داشتم و بيمه بدنه ايران داشتم. به واحد پرداخت خسارت بيمه رفتم و پرونده تشكيل شد و كپي مدارك لازم رو ازم گرفتند كارشناس عكس هم از ماشين با دوربينش گرفت و گفت برو درست كن بيار بعد خسارت رو پرداخت ميكنيم.
    متاسفانه به دليل بيماري پدرم اينقدر گرفتار شدم و از اون شهر به تهران رفتم و نتونستم خسارتم رو دريافت كنم. الان بعد از يكسال امكان مراجعه و دريافت خسارتم رو دارم؟ ضمنا ماشين رو هم هنوز تعمير نكردم و توي خونه خوابيده بوده.

    1. سلام و وقت بخیر.
      اگه بیمه نامتون هنور تموم نشده، میتونید مراجعه کنید و خسارتتون رو دریافت کنید. اما اگه بیمه تون تموم شده متاسفانه چیزی بهتون تعلق نمیگیره

  22. سلام وقتتون بخیر.بنده حدود دوماه پیش با یک کرولا مدل 2016 تصادف کردم که خسارت اصلی به در عقبش وارد شده که با صافکاری و یکم قلم گیری راحت درمیاد.بیمه هم سه میلیون بهش داد.الان رفته شکایت کرده برای من پیامک اومده که پروندتون رفته دادگاه. مگه اول نباید بره شورا کارشناس براورد کنه بعد بره دادگاه؟ چرا پرونده ما مستقیما رفته دادگاه؟

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      اگه منظورتون خسارت افت قیمته، برای پرونده های مختلف میتونه متفاوت باشه. مثلا اگه مبلغ افت قیمت بیشتر از 20 میلیون باشه، به جای شورای حل اختلاف به دادگاه ارجاع داده میشه. احتمالا برآورد کارشناس هم انجام شده

  23. سلام ما یه پارس تیو فایو مدل ۹۳ داشتیم که فوق العاده تمیز بود بدون حتی یه خش که متاسفانه یه تیبا با سرعت بالا ۱۰۰ در خیابان اصلی بما زد و۱۰۰ درصد مقصر شناخته شد ماشین ما عملا له له شد و اتاق خوورو باید کامل عوض بشه الان تکلیف ما چی اخه چرا قانون میگه بالا ۵ سال وقتی ماشین ما فوق العاده تمیز بود با این وضع قیمت خودرو .ایا ما میتوانیم ادعا کنیم ماشین ما را مقصر بردارد و یه ماشین با شرایط ماشین خودمان بما بدهد؟؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      از اونجایی که بیشتر خودروهای داخلی بعد از چندسال که از تولیدشون میگذره، ارزششون افت میکنه چنین قانونی ایجاد شده و مواردی مثل شما کم پیش میاد. اما شما میتونید برای اطمینان از یک مشاور حقوقی راهنمایی بگیرید و در صورت تأییدشون از نظر قانونی اقدام کنید.

  24. با سلام
    یه سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین
    ماشین بنده مزدا۳۲۳ مدل ۸۳ بی رنگ میباشد تا به حال تصادف ام نداشته،ماشین در پارک بوده و سواری تویتا از پشت به ماشین من برخورد داشته و ماشین بنده دچادر خسارت زیادی شده آیا به این ماشین افت قیمت میخوره ممنون

  25. سلام
    من حدود ٥ ماه قبل با يك سانتافه ٢٠١٥ تصادف كردم كه مقصر شناخته شدم
    از سقف بيمه من حدود ٩ ميليون به راننده پرداخت شد و از بيمه بدنه سانتافه هم نميشد استفاده كرد چون اونم سقفش بيمه شو قبلا استفاده كرده بود
    راننده سانتافه به من گفت كه افت ماشينش زياد ميشه و نهايتا به من گفت اگه ٨ ميليون بهش طي دو چك بدم اقدامي واسه شكايت از افت ماشين نميكنه
    الان يك چك ٤ ميليون رو در وجه ايشون دادم و وصول كردن و ميخوام چك دوم رو بهشون بدم
    ايا لازمه رضايت نامه بگيرم كه ايشون فردا از اين موضوع شاكي نشوند؟
    و اينكه دقيقا چه نوع رضايت نامه با چه متني بايد بنويسم؟ دست نويس

    1. سلام وقتتون بخیر.
      بله باید حتما توی یکی از دفاتر قانونی، از اون فرد رضایت نامه کتبی بگیرید، با امضا و اثر انگشت.

  26. سلام وقت بخیر
    من امروز با ماشین خودم با یه خودرو تویتا تصادف کردم که روی قسمت درب جلو و عقب توتیا فرو رفتگی ایجاد شد که بیرنگ درمیاد حالا خواستم ببینم صاحب ماشین میتونه بابت خسارت افت قیمت شاکی بشه و از من شکایت کنه؟؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      بله ایشون میتونن برای افت قیمت اقدام کنن ولی کارشناس قبلش بازدید میکنه و مشخص میشه که آیا افت قیمت بهشون تعلق میگیره یا نه و مبلغش چقدره

  27. با سلام خدمت دوستان ، بنده با خودروی پارس مدل 99 خودم با یک پراید تصادف کردم که طرف گواهینامه نداشت و صددرصدهم طبق کروکی پلیس مقصربودند کاپوت ، گلگیرراست، سپر ، چراغ و فن بایدتعویض بشن ، بیمه هم 6میلیون خسارت دادوخودروی مقصرهم به پارکینگ منتقل شده و طبق برآورداولیه اگرقطعات تعویضی رنگ شده کارخونه بگیرم حدود13میلیون میشه ، لطفا راهنمایی بفرماییدکه میشه مابقی هزینه خسارتم و همچنین افت ماشینم را از مقصربگیرم و اینکه کارشناس افت را براساس قیمت کارخانه خودرو حساب میکنه یا ارزش روز . سپاس فراوان

    1. سلام و وقت بخیر.
      بله امکانش هست، شما میتونید مابقی خسارت و افت قیمت رو از مقصر حادثه بگیرید.
      افت قیمت هم بر اساس ارزش روز خودرو محاسبه میشه

  28. سلام وقت بخیر
    من هفته قبل یک پراید از پشت زد به ماشینم (206 مدل 95)
    طرف اول گفت خسارت ماشین و افت مدل رو میده و به پلیس زنگ نزنیم
    الان باز میگه پول ندارم تخفیف بیمه هم 1 سال دارم فقط بیا بریم از بیمه استفاده کنیم
    ماشینم سینی عقبش خورده و در صندوق هم تاب برداشته
    جای صافکار رفتم میگن کلا 500 تومن میشه صافکاریش
    ولی از نمایشگاه پرسیدم میگن چون سینی خورده حداقل 2م افت قیمت داره ماشینم.
    سوالم اینه با توجه به اینکه مدل ماشینم 95 هست، بیمه به غیر هزینه تعمیر، بابت افت مدل هم مبلغی رو پرداخت میکنه؟

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      بله به احتمال زیاد افت قیمت بهتون تعلق میگیره. اما بهتره که اول برای دریافت خسارتتون از طریق بیمه شخص ثالث مقصر اقدام کنید و بعد برای افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کنید تا کارشناس میزان افت قیمت رو بررسی کنه.

  29. سلام ببخشید من تصادف کردم افسر برامن 50. ۵۰ کرده ماشین طرف تیبا مدل ۹۷ ایا افت قیمت من کامل باید بدم یا ۵۰ درصد باید بدم؟؟؟

    1. با سلام.
      افت قیمت ارتباطی به درصد قصور نداره و بر اساس قیمتیه که کارشناس شورای حل اختلاف اعلام میکنه

  30. سلام وقت بخیر .من با یه ماشین ولکس مدل 94تصادف کردم 30میلیون براش افت زدن سوالم اینه آیا اصلا افت تعلق میگیره یا رشوه داده براش زدن

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      بله، از اونجایی که فقط 5 سال از تولید ماشین گذشته و جزو ماشین های خارجی محسوب میشه، ایشون میتونه برای دریافت افت قیمت اقدام کنه.

  31. سلام
    وقتتون بخير
    من هفته قبل با يك سراتو مدل ٩٥تصادف كردم
    و قسمت گلگير سمت در راننده رفت داخل ولي رنگ ماشين نريخته و خط هم نيفتاده
    بيمه من مبلغ يك ميليون و پانصد به ايشون دادن
    ولي بقيه مبلغ رو بايد از بيمه بدنه خودشون بگيرن
    اين خانوم ب من گفتن كه امروز بردن بيمه بدنه و اونجا بهشون گفتن كه ممكنه هزينه تعمير ماشينشون ميشه ٥ ٦ميليون
    و اين خانم قصد داره كه افت قيمت ماشينش رو بگيره
    ميخواستم ببينم افت قيمت به ماشين ايشون تعلق ميگيره ؟!
    ممنون ميشم اگر پاسخ بديد

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      بله باتوجه به افزایش قیمت خودروهای خارجی و با توجه به اینکه مدت زیادی از تولید این خودرو نگذشته، ایشون میتونه برای دریافت افت قیمت اقدام کنه

  32. سلام من با یک پراید مدل 90 تصادف کردم و مقصر هم من بودم صاحب مدل 90ادعای افت قیمت دارد آیا به ایشان تعلق می گیرد؟

  33. باسلام من باپراید مدل ۸۸ زدم به یک ریوی مدل ۸۵ بیمه ۶بهشون خسارت داده حالا رفته شکایت کرده برای افت قیمت من وکارشناس بیمه بهشون گفتیم که ماشین شما خیلی مدلش پایین همش ۵الی ۷سال به خودروی اسیب دیده تعلق میگیره با این شرایط بازم شکایت کرده ومیگه ازت میگیرم ممنون میشم پاسخ بدید

  34. با سلام و خسته نباشید
    چند ماه پیش با یک رانا ۹۳تصادف کردم ب اسرار مقصر شناخته شدم و بیمه خسارتش داد
    الان طرف افت قیمت میخواد فقط یک در اسیب جزئی دید ک تعویض کرد
    بنظرتون میتونه ازم خسارت با این مدل ۹۳ک داره بگیره ؟
    ممنون میشم رااهنمایی کنید.
    تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      بله این امکان هست که خسارت افت قیمت رو بگیرن. متاسفانه به دلیل افزایش قیمت شدید تمام خودروها (داخلی و خارجی) امکان دریافت افت قیمت برای تمامی خودروها وجود داره.

  35. با سلام و خسته نباشید
    چند ماه پیش با یک رانا ۹۳تصادف کردم ب اسرار مقصر شناخته شدم و بیمه خسارتش داد
    الان طرف افت قیمت میخواد فقط یک در اسیب جزئی دید ک تعویض کرد
    بنظرتون میتونه ازم خسارت با این مدل ۹۳ک داره بگیره ؟
    ممنون میشم رااهنمایی کنید.
    تشکر

    1. سلام ممنون از شما.
      من بعید میدونم بتونه افت قیمت رو دریافت کنه، چون هم ماشین ایرانیه و هم تولید 93. البته نظر نهایی رو کارشناس بازدید در شورای حل اختلاف تعیین می کنه و ممکنه باتوجه به افزایش شدید قیمت خودروها، بتونه یه مبلغی رو دریافت کنه.

  36. باسلا من چند روز پیش بایک ماشین جک s5معمولی تصادف کردم روز بعد باهم دیگه رفتیم اداره ی بیمه خسارتشو گرفت و بعد به من گفت اوفت ماشینم راهم میخواهم میخواستم ببینم با خسارتی کمی که درب ماشینش دیده وبالای پنج سال کار کرده ایا اوفت قیمت به اوتعلق میگیرد یانه ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام وقتتون بخیر.
      از اونجایی که قیمت ماشین ها و به خصوص ماشبن های خارجی به شدت افزایش داشته، ممکنه بتونه افت قیمت رو از شما بگیره حتی با وجود اینکه بیشتر از 5 سال از تولید ماشین گذشته.
      البته نظر نهایی رو کارشناس بازدید در شورای حل اختلاف اعلام میکنه

    2. سلام من دوماه گذشته با دنا مدل ۹۴ تصادف خیلی جزئئ کردم،درحدی که ۳ تا خط روی در عقب چپ افتاده
      خسارتشون رو از بیمه گرفتن اما الان شکایت کرده برای افت قیمت،میخواستم بدونم بهش تعلق میگیره؟؟؟
      و جز سال تولید عامل مهم دیگه برای افت قیمت چیه

  37. سلام من بیست روز پیش ازعقب با ۴۰۵ مدل ۹۵ تصادف کردم و یارو یازده میلیون هزینه ماشینش کرده نه میلیون بیمه داده خودمم دومیلیون دادم حالا یارو میگه میخوام افت بگیرم بهش میگم زود باش برو ببین چقده نمیره تا کی وقت داره بره شکایت کنه؟

    1. با سلام.
      معمولا روال دریافت افت قیمت به این صورته که فرد زیان دیده باید قبل از تعمیر خودرو به شورای حل اختلاف مراجعه کنه و تایید کارشناس دادگستری رو دریافت کنه.
      در مورد سوال شما هم اگه اون فرد قبلا اقدام لازم رو انجام داده، میتونه بعد از تعمیر ماشین و بعد از گذشت زمان هم افت قیمت رو دریافت کنه.
      البته در نهایت همه چیز به نظر کارشناس بستگی داره

  38. سلام. چند وقت پیش تو جاده لغزنده ماشینم سر خورد و به یه ماشین پژو ۴۰۵ مدل ۹۴ برخورد کرد. متاسفانه ماشینش چپ کرد و اتاقش له شد. بیمه خسارتشو داد ولی ایشون مدعی افت شدن میخواستم بپرسم افت بهشون تعلق میگیره؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو، شرایط پراخت افت قیمت کمی تغییر کرده و ممکنه برخلاف سال های قبل، افت قیمت به خودروهای ایرانی کارکرده هم تعلق بگیره.
      نظر نهایی رو باید کارشناس شورای حل اختلاف اعلام کنه

  39. سلام کارشناس محترم
    خودروی تیبا مدل ۹۳ دارم که در تصادفی از قسمت شاسی عقب و گلگیر آسیب شدید وارد شد که طرف مقابلم مقصر شناخته شد
    خودروی بنده ۱۰ میلیون هزینه داشت که کاملا پرداخت کردن ایشون
    و افت ماشینم رو ۸ میلیون بنگاه اعدام کرده
    میتونم افت ماشینم رو بگیرم با توجه به اینکه الان ماشینم تعمیر شده؟
    چون تصویر از خودرو زمان آسیب دیدگی دارم و دستخط تعمیرکار و قسمتهای آسیب دیده قید شده و کروکی افسر محدوده
    و اینکه بدلیل نداشتن بیمه خودروی طرف رو بردن پارکینگ
    میتونم تا افت ماشین رو ندادن رضایت ندم تا ماشینش از پارکینگ در نیاد؟

    1. با سلام.
      دوست عزیز اینکه به خودروی شما افت قیمت تعلق میگیره یا نه رو بنده نمیتونم به صورت دقیق بگم. شما باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید تا کارشناس بر اساس شرایط خودروتون افت قیمت رو تعیین کنه و بقیه مراحل رو هم براتون توضیح بده

  40. باسلام.من چند روز پیش تصادف کردم تو اتوبان به علت تراغیک متوقف بودم که یک پراید از پشت به من برخورد کرد و من هم به ماشین ریو جلویی.طرف مقصر هردو خودرو هم من هم ریو شناخته شد.پلیس هم کروکی کشید و مدارک هرکیو به خودش داد الان بیمه سه ونیم میلیون خسارت پرداخت کرده در صورتی که هزینه تعمیر ماشین پنج میلیون است.افت قیمت ماشین چه می شود ماشین من پراید مدل ۹۴ است.بقیه هزینه برعهده کیست.

    1. با سلام.
      دوست عزیز جرئیات نحوه محاسبه خسارت توی شرکت های مختلف متفاوته و چون ما اطلاعات کاملی در مورد حادثه ای که مفرمایید نداریم، نمیتونیم به شکل دقیق راهنماییتون کنیم.
      ضمنا توجه داشته باشید که راننده ریو مقصر صد در صد نبوده و شما هم مقصر شناخته شدید.
      هزینه افت قیمت هم تحت پوشش بیمه نیست و شرایط مخصوص به خودش داره و بعید میدونم به خودروی شما تعلق بگیره

  41. سلام،خدمت کارشناس محترم
    من امروز تصادف کردم27/9/99
    تصادف زنجیره ای،که ماشین آخری من بودم
    سه تاماشین بودیم
    افسر اومد کروکی کشید من شدم مقصر کُلی
    خسارت ماشین اولی رو که ۲۰۶سپر عقبش بود،نقدی دادم،رفت
    ماشین وسطی پرشیا۹۹بود،سپر جلو عقبش باید تعویض بشه.که از بیمه ام باید بهش بدم.
    الان طرف مدعی که،افت قیمت ماشینم ازمن میخاد
    منم ماشینم پراید،مسافرکش شهری هستم
    بیمه ام۱۲سال تخفیف
    تابحال تصادف نداشتم،نمیدونم راستش چکار باید بکنم
    لطفااااااا راهنماییم کنید
    ممنون

    1. با سلام.
      اگه خسارت هایی که به ماشین ها وارد شده مبلغش زیاد نیست، پیشنهاد میکنیم از بیمه تون استفاده نکنید تا از تخفیف هاتون کسر نشه. البته اگر هم از بیمه تون استفاده کنید، تخفیفاتون یک جا از بین نمیره، بلکه 20 درصدش کم میشه.
      ضمنا بهتره بدونید که افت قیمت در اکثر موارد تحت پوشش بیمه ثالث نیست. یعنی اگه مالک ماشین پرشیا قصد داشته باشه از شما افت قیمت دریافت کنه، میتونه این کارو بکنه و شما هم باید هزینه ش رو شخصا پرداخت کنید

  42. با سلام من با یه پراید مدل ۹۳ تصادف کردم به علت شدت تصادف اتاق خودرو بای عوض بشه آیا ایشون میتونه افت قیمت از اینجانب بگیره

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به شرایط فعلی افت قیمت باید توسط کارشناس مشخص بشه، اما معمولا برای ماشین‌های داخلی مثل پراید و مدل های قدیمی تر معمولا افت قیمت حساب نمیشه و یا مبلغ کمی میشه. برای اطمینان بیشتر باید از کارشناس ارزیابی بپرسید.

  43. سلام الان خودرو ریو مدل ۹۰ می‌تونه افت قیمت بگیره؟؟
    نزدیک ۱۰ سال شده

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به شرایط فعلی بازار معمولا افت قیمت با توجه به نظر کارشناس و با توجه به نوع و سلامت ماشین تعیین میشه. در صورتی که بیمه بدنه شما پوشش افت قیمت داره میتونین از کارشناس شرکت بیمه به صورت دقیق شرایط دریافت افت قیمت رو بپرسید. در تصادفات هم افت قیمت توسط کارشناس ارزیابی و اعلام میشه و قابل دریافت هست.

  44. سلام ماشينم رو عمدى اتش زدن تامين دليل دادم كارشناس شورا افت قيمت رو ٥٨مليون زد اما بيمه فقط ٣مليونو٧٠٠روقبول كرده درصورتى كه من بيمه افت قيمت رو به مبلغ ٤٧٠هزار تؤمان خريدارى كرده ام ايا ميتوانم افت قيمت كامل ماشينمو از بيمه بگيرم لطفا راهنمايى كنيد

    1. سلام دوست عزیز
      برای افت قیمت از بیمه بدنه استفاده کردین؟ از کدوم شرکت بیمه؟

  45. سلام من امروز با خودرو نیسان پیکاپ مدل ۱۳۸۶ تصادف کردم و راننده مسگه ماشینم بیرنگ بود، سپر جلو و چراغ سمت راننده و جلو پنجره شکست و مقداری داخل گلگیر هم جمع شد،میخواستم بدونم آیا ایشون میتونه افت قیمت بگیره؟آیا خودروی ایشون که وانت پیکاپ هست جز ماشین های غیر متعارف حساب میشه؟
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به قیمت خودرو بله غیر متعارف هست خودرو و ایشون میتونن درخواست افت قیمت هم مطرح کنند.

  46. سلام
    کسی که درخواست افت قیمت میکند بیمه بدنه ندارد آیا میتواند درخواست کند

    1. سلام دوست عزیز
      بله درخواست افت قیمت ربطی به بیمه بدنه نداره چراکه معمولا بیمه این هزینه رو پوشش نمیده. جز در بعضی از شرکت‌های بیمه و با توافق با شرکت

  47. سلام. بنده چند ماه پیش با یک ۴۰۵ مدل ۸۸ تصادف کردم و مقصر شناخته شدم طرف مقابل بدون هماهنگی خودروی خودش را تعمیر کرده و مبلغ زیادی را برای صافکاری بدون رنگ درخواست کرده بعد هم بدلیل اختلاف نظر از بنده شکایت کرده
    کارشناسی میزان خسارت را دقیقا مبلغ اعلام شده از طرف مقابل اعلام کرده و افت ماشین هم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومن که با اعتراض بنده به ۱ میلیون و پانصد هزار تومن کاهش پیدا کرده
    با توجه به اینکه به ماشین شخص مقابل اسیب جدی وارد نشده چطور به اون افت تعلق میگیره؟

    1. سلام دوست عزیز
      افت قیمت معمولا با درخواست فرد زیان‌دیده محاسبه میشه و ارتباطی به شدت تصادف نداره. در تصادف با آسیب سطحی هم فرد میتونه درخواست افت قیمت داشته باشه و در صورتی که این درخواست تایید بشه به مبلغ خسارت اضافه میشه

  48. سلام و خسته نباشید
    من با یه ۲۰۷ مدل ۹۰ تصادف کردم مقصر هم شده ام و بیمه به زیان دیده ۷ تومن خسارت داده الان طرف رفته شکایت کرده واسه افت قیمت . شورا هم براش ۷ تومن در نظر گرفته
    مگر وکلای عزیز نگفتن که به ماشین بیش از ۵ سال افت تعلق نمیگیره چرا این قانون نامشخصه . طرف فقط کاپوتشو تعوض کرده .چرا قانون این مدله .من کرمانشاه زندگی میکنم تاکسی دارم والله آه در بساط ندارم مجبورم ماشینمو بفروشم

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه افت قیمت قانون مشخصی نداره و در صورتی که زیاندیده شکایت کنه مقصر ملزم به پرداخت این خسارت هست و متاسفانه بیمه افت قیمت رو پرداخت نمیکنه. شما میتونین با فرد زیاندیده صحبت کنین و مبلغ رو کاهش بدین

  49. عرض ادب و احترام
    زکات علم نشر ان است
    دوستان عزیز توجه کنند همونطور که در متن اولیه صفحه اشاره شده افت قیمت خودرو با توجه به اینکه توسط کارشناس منتخب دستگاه قضا برآورد میشود پس به عنوان خسارت قابل مطالبه از نظر دستگاه قضا مورد تایید بوده حالا با توجه به اینکه طبق قانون خود بیمه و مسئولیت مدنی .شرکتهای بیمه موظف به پرداخت کلیه خسارات می باشند و افت خودرو نیز جزئی از خسارت می باشد بیمه مکلف به پرداخت خسارته.
    شما اگه بخوای برا افت در مرجع قضایی از شخص شکایت کنی هم زمانبر خواهد بود و هم دریافت پول به صورت قطره چکانی و قسطی خواهد بود ولی همون زمان رو بذار در مرجع قضایی از شرکت بیمه شکایت کن و خسارتت رو یکجا بگیر.
    اما یه نکته مجموع ریالی خسارت و افت قیمت نباید از سقف تعهد بیمه مقصر حادثه بیشتر باشه
    و نکته بعدی اگه طرف حسابت بیمه ایران بود با توجه به اینکه شرکت دولتی باید در دادگاه شکایت کنی ولی برا بقیه شرکتهای بیمه با توجه به خصوصی بودنشون شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی رو داره

  50. با سلام با خودرو پرشیا مدل 93 از قسمت عقب سمت شاگرد تصادف کردم که مقصر میباشم با درخواست زیاندیده به صافکار مورد اطمینان ایشان مراجعه کردیم که صافکار گفت که ماشیین پرشیا از قبل هم تصادف و رنگ شدگی داشته و من مجددا به ان نقطه از پرشیا تصادف کردم زیرا رنگ و بتونه زیر ان هم کاملا مشهود میباشد صافکارگفت کلا خرج پرشیا 2300 میشود که با مراجعه به بیمه مبلغ 4700 بیمه به مالک پرشیا داد حالا مالک پرشیا میگوید باید به من افت قیمت هم بدهی در غیر این صورت با مراجعه به شورای حل اختلاف ماشین اینجانب را توقیف میکند ازطرفی ماشین ایشان از قبل هم تصادف داشته حال با توجه به مدل 93 و رنگ شدگی قبلی که دارد ایا افت قیمت تعلق میگیرد ؟؟ لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      بله افت قیمت به خودرو تعلق میگیره و ایشون میتونن برای پیگیری به شورای حل اختلاف مراجعه کنند ولی با توجه به اینکه بیمه شما مبلغی بیشتر از خسارت رو بهشون پرداخت کرده میتونین پیگیر بشین و شرایط رو دقیقتر بررسی کنین. در صورت نیاز میتونین با مشاوران بخش خسارت ما تماس بگیرین.

  51. سلام من چند روز پیش با یک ماشین ۲۰۷i ۹۹ تصادف کردم و بیمه خسارتش رو داده حالا میگه باید ۳۰ ۴۰ میلیون بهم افت ماشین و بدی؟؟ایا واقعا همچین مبلغی برای همچین ماشینی باید داد؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      افت قیمت باید توسط کارشناس و با توجه به میزان خسارت تعیین بشه و به این شکل نمیشه مقدار افت قیمت رو تعیین کرد.

  52. سلام وقت بخیر
    من حدود ۳ ماه پیش به یه پراید زدم و مقصر اعلام شدم.
    بیمه خسارت اون رو پرداخت کرد. اما اون قبل از تعمیر ماشین، تامین دلیل کرده و کارشناس شورای حل اختلاف افت قیمت را حدود ۱۲ میلیون تومان تعیین کرد . ولی طرف هنوز شکایت نکرده .

    سوال من اینه که : تا چند ماه بعد از تصادف وقت داره ک شکایت کند؟ آیا تا بعد از چندماه و یا چندسال بعد از تصادف هم میشه شکایت کنه؟؟!!

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه ایشون تامین دلیل کردند و پرونده تشکیل شده میتونن حتی چندین سال بعد درخواست افت قیمت بدن. پرونده موجود هست و افت قیمت اون مشخص شده و در صورت طرح شکایت شما باید افت قیمت رو پرداخت کنید

      1. سلام من یک تیبا مدل 92دارم و بعد یک تیبا خشک بهمون زده و مقصر هست و ماشین ماه بدون رنگ هست بدون هیچی رنگ و ایشون زد بهمون الان گلگیر ها رنگ شده کامل وکاپوت هم رنگ شده کامل و اربک ها هر دوتا عمل کرده و خسارت زیاده خوردم می‌خوام بدونم میشه اوفت قیمت ماشین رو بگیرم و من کاراشو کردم دادگاه تایید کرد و راهنما رانندگی هم تایید کردی می‌خوام بدونم میشه ازش بگیرم

        1. امیرحسین عزیز سلام
          بله اگر دادگاه تایید کند، ایشون باید خسارت افت قیمت رو هم پرداخت کند.

  53. خیلی ممنون از پاسخگویی شما

    در موردی ک خدمت شما اشاره کردم( ۱۲ میلیون افت قیمت)
    آیا اگر مثلا یکسال و یا ۲ سال آینده شکایت کند همون ۱۲ میلیون میشه؟ یا قیمت به روز محاسبه می شود؟
    آیا اگر قیمت ماشین ها چند ماه آینده زیاد بشن ایشان می توانند دوباره اعتراض بزنند و درخواست کارشناسی مجدد و قیمت بالاتری را بدهند؟

    1. سلام دوست عزیز
      ممنونیم از نظرتون. متاسفانه بنده تا این حد دقیق مطلع نیستم از شرایط قانونی کار چون به دلیل اعتراض ایشون دیگه مسئولیت با شورای حل اختلاف هست و جزو روند قانونی و شکایت هست. ولی با این وجود فکر میکنم که مبنای محاسبه ارزش خودرو در زمان تصادف هست

    1. سلام دوست عزیز
      بعضی از شرکت‌های بیمه پوشش افت قیمت ارائه میدن که شما میتونین تهیه کنین. بیمه ملت در حال حاضر ارائه میده این پوشش رو.

  54. سلام وقت بخیر، تو دی ماه 99 با یه هیوندای النترا مدل 2015 تصادف کردم و من مقصر بودم، بیمه به ایشون خسارت داده براساس خودرو نامتعارف، ایشون بعد از تاریخ واریز مبلغ بیمه به ایشون رفتن درخواست نظر کارشناسی دادن و الان رای صادر شده (البته تازه پیامش برای من اومده ولی نمیدونم چیه )بابت کم بودن میزان تعیین خسارت و افت قیمت…. سوال: 1- ایا با توجه به اینکه سن ماشینشون بالای 5 سال هست و نامتعارف هم هست میتونه افت قیمت بگیره؟
    2- کارشناس بیمه این ماشینو میشناخته و گفته قبلا هم تصادف داشته و گفته هر ماشینی که سنش بالای 5 سال هست و کوچکترین تصادفی هم داشته باشه نمیوته افت قیمت بگیره،، درسته؟ اگر درست باشه ایا کارشناس باز هم میتونه افت در نظر بگیره؟
    3- قانون در مورد سن خودرو برای افت قیمت الان 5 سال هست یا 3 سال؟
    4- ایا طبق قانون زمان مشخصی برای شکایت برای افت قیمت وجود داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه به دلیل نامتعارف بودن و افزایش قیمت بسیار زیاد خودروهای وارداتی، امکان دریافت افت قیمت وجود داره. در مورد قوانین که سن ماشین در نظر گرفته میشه با توجه به شرایط فعلی کاربرد چندانی نداره مگر اینکه بتونین پیگیری کنین این موضوع رو. در مورد زمان مشخص که فرمودین اگر ایشون شکایت کرده باشن (پرونده تشکیل شده باشه) تا هرزمانی بعد از شکایت میتونن برای دریافت خسارت اقدام کنن و اینطور که شما فرمودین ایشون شکایت کردن و پرونده تشکیل شده.

  55. سلام بنده در ترافیک ایستاده بودم خودرویی وقتی داشت از پارک در میومد زد درب عقب خودرو در بی رنگ در میاد بدون نقاشی و … ولی یکم رنگش می‌ریزه حالا میتونم خسارت افت بگیرم خودرو من سوناتا 2015هست ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      بستگی به نظر کارشناس بیمه داره در صورتی که افت قیمت تشخیص داده بشه و مقدارش مشخص شه امکان دریافتش وجود داره.

    2. درود
      مجهز نمودن خودرو به دوربین هوشمند و آنلاین نقش مهم و ارزشمندی در این خصوص به مالک یا راننده ایفا می کند …
      شرکت یکتانگر ارتباطات

  56. با سلام . بنده ۴ سال پیش تصادف کردم مقصر طرف مقابل بود و از کوپن ایشان کنده شد و چون صاحب سند نبودم مبلغ خسارت را به من ندادند و صاحب سند هم بنابر مشکلاتی نرفت دنبال مبلغ خسارت آیا بعداز ۴ سال که خودم صاحب سند شدم میتوانم آن مبلغ خسارت را بگیرم؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به زمان زیادی که از خسارت گذشته ممکنه نتونین خسارت رو پیگیری کنین با این وجود میتونین با داشتن مدارک و پرونده خسارت به شرکت بیمه مراجعه کنین.

  57. سلام وقت بخیر ببخشید من با یه وانت پیکان مدل۹۱ تصادف کردم و مقصر صد درصدم آیا به وانت پیکان مدل۹۱ افت تعلق میگیره

    1. سلام دوست عزیز
      بنده به طور دقیق نمیتونم به شما تعلق گرفتن یا نگرفتن افت رو اعلام کنم و باید از طریق کارشناس بیمه پیگیری کنین.

  58. سلام روزبخیر اقا امروز من بایه پراید مدل پایین زدم به سپر وسرگلگیر ویتارا سوزوکی
    که صافکار ماشینو دیده وگفته حدود 1500هزینه میشه رفته بیمه6ملیون براش نوشته درصورتی که خسارت 50/50شده حالا افت ماشینو میخاد ماشینم مدل 90هست موفق میشه شکایت کنه از من افت بگیره لطف میکنید راهنمای کنید

    1. سلام دوست عزیز
      افت قیمت به عوامل مختلفی بستگی داره و سال ساخت یکی از این عوامل هست. بنده بدون دونستن شرایط ماشین نمیتونم با قطعیت به شما بگم که افت تعلق میگیره یا خیر. از طریق کارشناس شرکت بیمه میتونین این مورد رو پیگیری کنین.

  59. سلام الان درمورد افت قیمت می خواستم ببینم نهایتا بااین قوانین کشورما که کمی هم مبهم هست ونهایتا قسمتی ازخسارت که اون هم افت قیمت هست به عهده مقصر می باشد هنوز هم به قوت خودش باقی هست ومثلا اگر خودرو مزدا 3 تولید داخلی شرکتگروه بهمن باشد ومدل 1387 باشد بازهم افت قیمت راشامل می شود یانه ضمنا یکی از دوستان گفت موقع پرداخت خسارت بیمه ثالث از خودور خسارت دیده قبل پرداخت رضایت وتعهد شکایت نکردن بابت افت قیمت می گیرد این درسته .ضمنا اگه خودرو خسارت دیده ازمقصر کتبا نامه جبران خسارت بانرخ متعارف گرفته باشد قانون چه برخوردی می کند

    1. سلام دوست عزیز
      افت قیمت به عوامل مختلفی بستگی داره که سال ساخت فقط یکی از اون عوامل هست. در حال حاضر با قیمت‌های بالای خودرو احتمال تعلق افت قیمت به خودروها بیشتر شده با این وجود من صددرصد نمیتونم بدون اطلاع از شرایط خودرو بهتون تعلق گرفتن یا نگرفتن افت قیمت رو بگم. در رابطه به بخشی هم که میفرمایین که تعهد گرفته میشه بنده چنین چیزی رو ندیدم و فرد زیان‌دیده اگر شرایطش رو داشته باشه میتونه درخواست افت قیمت بده.

  60. با سلام من در تاریخ 1400/1/10 تصادف کردم لاین کندرو بودم ماشین بنده پراید 111 مدل 93 هست.من با سرعت 60 الی 70 تا در لاین 3 کندرو بودم ک مسیر من خالی و هیچ ماشینی در مسیر من نبود.ماشین دانگ فنگ اچ سی کراس مدل 96 لاین وسط ک یک خانم پشت فرمون بود ناگهانی بدون توجهی ماشینو به مسیر من کشید.و من از پشت به ماشین ایشون زدم اثابت ماشین ایشون سمت راست بغل باک بود و افسر بدون توجه ب حرفهای بنده مارک 2طرف را گرفت و مبلغ 60 هزار تومان منو جریمه کرد.بعد بیمه مبلغ 5/900 به خسارت دیده پرداخت کرد و الان بابت افت از من شکایت کرده و میخواستم بدونم افت تعلق میگیره

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به نوع و میزان خسارت بله ایشون میتونن برای افت قیمت درخواست جبران بدن.

  61. سلام. بنده امروز دنده عقب میرفتم با سرعت پنج کیلومتر یا کمتر به موتور برخورد کردم وبعد موتور به گلگیر جلوی ماشین عقبی خورد وبه صورت جزیی تورفتگی در آن ايجاد شد که بدون رنگ قابل در آمدن میباشد. و 100الی 200خرج دارد. آیا ایشان می‌تواند علاوه بر خرج ماشین ادعای افت قیمت کند و حدودا چقدر؟ ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      بستگی به مدل ماشین و عوامل دیگه ای مثل میزان خسارت و … داره. میتونین در زمان ارزیابی خسارت از کارشناس ارزیاب جویای این موضوع بشین.

  62. با سلام
    ماشین ما دنا با یکسال کارکرد است یکماه پیش ار عقب بهش زدند، خسارت ماشین رو به بدبختی 7.5 م تومان شد که به بیمه بزور پرداخت کرد.
    در مورد افت قیمت خودرو شکایت کردیم دو جلسه هست میریم حل اختلاف و مقصر نامه جلب ثالث داده و پای بیمه رو وسط کشیده نماینده بیمه هم جلسه دوم اومد گفت مهلت میخوام تا 2 روز دیگه بیام ببینم 10 م تومان افت قیمت درسته یا نه. حالا حل اختلاف گفت جلسه سوم که نماینده بیمه بیاد سازش می نویسم و نامه میدیم شما برین از بیمه پولتون بگیرین
    سوال اینه که با اون نامه بیمه خسارتو میده و دوم اگر تو 10 م دبه کرد و کمتر قبول کرد مقصر اصلی مسیول نیست که ما به تفاوت با بیمه رو بده ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که نامه قضایی باشه که بیمه رو موظف به پرداخت خسارت افت قیمت کنه بیمه باید طبق نامه خسارت رو پرداخت کنه.

      1. سلام ممنون از پاسختون گفتن سه شنبه مقصر و زیان دیده و نماینده بیمه بیاین که سازش کنید و معرفی میکنم به بیمه. حالا نمیدونم این نامه که دفتر حل اختلاف میده میشه همون نامه قضایی؟ یا این نامه رو ببریم باز ممکنه بیمه زیر بار نره و رقم کم کنه
        و اینکه اگر مبلغ کمتر از ۱۰ م بیمه بگه پرداخت میکنه الباقی رو میشه از مقصر گرفت؟
        سپاسگزارم

    2. سلام خسته نباشید ماشین من405مدل 93 پارک بوده یه پرشیا با سرعت زیاد زده به ماشین من و مقصر صد در صد شناخته شده ماشینم بیرنگ بوده حالا جفت گلگیرهای عقب سینی عقب شاسی عقب و چراغها و سپر و حتی سقف ماشین هم تاب برداشتن نزدیک سی میلیون خسارت ماشین شده حالا با این تفاسیر بنده میتوانم ادعای افت ماشین کنم چون واقعا هم نزدیک بیست میلیون تومان افت ماشین شده با سپاس از خدمات شبانه روزی شما

  63. سلام.ما دو ماه پیش تصادف کردیم بیمه کامل خسارت مالی و جرحی داده.الان شکایت کردن جهت افت ماشینشون مال ۸۸ هست.۷ میلیون .ایا بعهده ما هست؟ بیمه میده ؟ اخه قانونی بود ۵ سال بگذره خیلی کم افت میدن

  64. با سلام وقت بخیر
    ببخشید همسر من با یه کامیونت جک که در حال گردش به راست بوده بطور ناگهانی و همسرم در سمت راست درحال حرکت بوده متاسفانه دو در سمت چپ و ستون ماشین آسیب زیاد دیده طبق نظر پلیس راهور راننده کامیونت مقصر و طبق نظد کارشناس علاوه بر تعیین خسارت ۸ میلیونی و افت قیمت ۱۰ میلیونی باز علت این تصادف رو بی احتیاطی همسر من مشخص کردن آیا با دادخواست چیزی دستمون میگیره یا بی فایده ست؟
    ممنون از سایت خوبتون

  65. با سلام ، بنده با پراید مدل ۸۸ تصادف کردم وحالا درخواست شکایت از طریق شورا وارجاع به دادگاه کرده ، در موردافت قیمت ، قانونی هست که اعلام کنه تا چه سالی افت قیمت تعلق می گیره

    1. سلام دوست عزیز
      به طور معمول به خودرویی که بیش از 5 سال سن داره افت قیمت تعلق نمی‌گیره اما چون قیمت خودروها شدیدا افزایش داشته یه مقدار شرایط متفاوت شده. البته همچنان ممکنه در مورد خودروی داخلی این قانون تا حدودی صادق باشه، یعنی ممکنه بازه سن خودرو بیشتر شده باشه ولی در نهایت ازون بازه بیشتر نعلق نگیره. بهتره برای اینکه مطمئن بشین از طریق شرکت بیمه یا دادگاه اقدام کنین چون شرایط سلامت خودرو هم باید بررسی بشه.

      1. سلام خسته نباشیدهمسرم دوماه پیش بایه ام وی ام تصادف کرده ازبیمه طرف همه چیزشو گرفته الان افت ماشین هم میخوادماهم واقعا توانشونداریم حتی برگه خروج ماشینمون وهم نمیده ایامیتونه ماشین ماراخودش توقیف کنه ؟؟

  66. سلام می خواستم بدونم برای گرفتن افت قیمت اگر عکس ماشین باشه کافیه چون الان ماشین تو نمایندگش در حال تعمیر هست

  67. استفاده از دوربین هوشمند آنلاین خودرو ، نقش به سزایی در پیشگیری و حتی پیگیری حوادث و سوانح رانندگی و خودرو ایفا می کند .
    به امید آینده نزدیک برای داشتن فرهنگ استفاده از دوربین هوشمند خودرو /
    شرکت یکتانگر تنها مرجع تخصصی علمی دوربین های هوشمند خودرو در ایران .
    ثبت و ضبط وقایع رانندگی
    مدیریت اطلاعات
    نظارت آنلاین و مستقیم از راه دور بر خودرو
    ردیابی همزمان روی نقشه و دهها امکان و قابلیت دیگر …

  68. سلام من مدتی پیش با ی نیسان مدل 84با یک ماشین 206 صندوق دار تصادف کردم و حدود ۱۵ میلیون خرج اورد که بیمه باید پرداخت کنه ولی مشکل اینجاست که صاحب ۲۰۶ حالا بعد تعمیر ماشینش میخواد كه من هزینه افت قیمت رو بدم . ایا بیمه پرداخت میکنه؟ و اینکه من از قبل ی حساب و کتاب با این صاحب ماشین داشتم ایا در دادگاه میتوانم حساب و کتاب گذشته رو به افت قیمت ماشین بست بدم ؟

  69. سلام
    وقت بخیر
    خودروی من پارس تندر مدل 95 است که از عقب توسط اتوبوس جاده ایی صدمه دیده و اوتوبوس 100 درصد مقصر است
    1- خودروی بنده 52000 کیلومتر کارکرد داره
    2- هیچ تصادفی هم تا الان نداشته
    3- کل بدنه ماشین سالم و بدون عیب بوده

    آیا میتونم برای افت ماشین خسارت دریافت کنم؟
    ممنون از راهنماییتون

  70. سلام پدرم با ماشین پژو پارس تصادف کردن دو در خیلی کم رفته در اون حدی نیست که درها خراب شده باشه و یاکامل رفته باشه داخل الان میگه باید۵۰ میلیون افت غرامت بدین وگرنه ماشینتون میخوابمونم پارکینگ میشه کمک کنین واقعا وضع مالیمون اونقدر که بگین بتونیم ۵۰میلیون پرداخت کنیم نیست از روی قصد هم نبوده اگه راهی هست میشه کمک کنین

  71. با سلام من مقصر تصادف هستم کارشناس بیمه ۱۱میلیون تومان به زیان‌دیده پرداخت کرده اما راننده زیان‌دیده مدارک من (گواهینامه و کارت ماشین) که در دستش هست به من پس نمیدهد چگونه میتوانم مدارک را پس بگیرم ممنون

    1. وحید عزیز سلام
      ابتدا می‌تونید با ارسال اظهار نامه ازشون بخواهید ظرف مثلا یه هفته مدارک شما را تحویل بدهد در غیر اینصورت و عدم تحویل مدارک دادخواست استرداد اسناد و مدارک را از دادگاه بخواهید. و در دادخواست قید کنید چنانچه در طول این مدت جریمه بشوید ایشان مقصر هستند.

  72. باعرض سلام وخسته نباشید
    بنده مقصر تصادف هستم
    زیان دیده پژو مدل 92 که از عقب ماشین خسارت نسببتا سنگین دیده چون کروکی نداشتیم رفتیم بیمه و حدود 12 میلیون خسارت اولیه تعیین کرد وگفتن باید فاکنور هم بیارید برای خرجای بیشتر
    زیان دیده گفت بیمه کروکی میخواد ومنو دوروز اسیر کرد ورفتیم کروکی گرفتیم
    بعد چند وقت شورا حل اختلاف منو خواست زیان دیده برا افت شکایت کرده وحدود 12 میلیون کارشناس براش افت زده
    حالا با توجه به مدل ماشین واینکه ماشینش از سمت راننده با یه خودرو دیگه برخورد داشت خسارت دیده بود این مبلغ برا افت قیمت واقعییه واگه اعتراض بزنم کم میکنن برام
    و اگه آیا امکانش هست یعنی راهی داره از بیمه بتونم بگیرم واگر نه میتونم حدود یک میلیون قسط ببندم وبدم

    1. اکبر عزیز سلام
      شما امکان اعتراض رو دارید و ممکنه مبلغ کاهش داده بشود. در رابطه با قسط بندی هم قاضی با توجه به وضعیت شما رای را صادر می‌کند ‌و قانون ثابت و مشخصی وجود ندارد شما می‌توانید در فرجه قانونی اعتراض کنید وت قاضای تجدید نظر خواهی رو مطرح نمایید.

  73. سلام
    وقت بخیر
    من دیروز ماشینم چپ شد (ساینا مدل 99 با بیست هزار کارکرد و بیمه بدنه ایران)،
    آیا بیمه خسارت افت قیمت رو هم میده؟
    ممنون میشم کارشناسان یا کسانی که چنین مشکلی رو داشتن راهنمایی کنن.

    1. رامین عزیز سلام
      اگر در بیمه بدنه شما پوشش افت قیمت رو تهیه کرده باشید، بله می‌توانید این خسارت رو دریافت کنید.

      1. سلام بنده یک دستگاه پژو405مدل93بیرنگ دارم که هفته پیش خودرو پارک بود که یک پرشیا با سرعت 130کیلومتر به ما برخوردکرد که چهار تا ماشین داغون کرده قسمت صندوق و جفت گلگیرها خودرو من نیز کامل باید تعویض بشه از چند تا نمایشگاه تحقیق کردم نزدیک بیست الی بیست و پنج میلیون نیز افت ماشین است آیا میتوانم این خسارت را از ضارب همون پرشیا شکایت کرده و بگیرم

        1. علی عزیز سلام
          بله می‌توانید درخواست دریافت افت قیمت ماشینتون رو هم داشته باشید.

  74. سلام ما با یک پراید هاچبک مدل 91 تصادف کردیم به ایشون افت قیمت تعلق میگیره با توجه به اینکه ماشین سالم بوده و قبلا تصادفی نداشته

  75. یه مشت مفت خور میان و لین کار را میکنند الان شده دووره چپاول یکدیگر این پول خوردن نداره و مطمئن باش کسی که این پول رو از شخص طلب میکنه و میگیره به روز درد میشه تو زندگیش..

  76. سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم..
    من حدود برج ۶سال ٩٩ با یک خودرو دنا پلاس تصادف کردم مه مقصر حادثه من بودم ولی به دلیل ناتوانی راننده دنا در کنترل ماشین… از خیابان به بلوار وسط منحرف شد.. و بعد از آن بنده مقصر حادثه شدم..
    در این بین شخص زیامگن دیده بدون هگحضور من و اطلاع دادن به من شخصا به محل خسارات بیمه من رفته بود و تعیین خسارت شده و مبلغ ١۴۵٠٠٠٠٠هزار تومان بابت خسارت از بیمه من دریافت کرده بود. و بعد از آن بابت افت قیمت خودرو نیز مبلغ ١۶٨٠٠٠٠٠ درخواست داده بود. که طی جلسه اول در شورای حل اختلاف بعد از کلی ماجرا. من تقاظای قسطی کردن آن را داشتم که قاظی رسبدگی به پرونده گفتند امکان این وجود ندارد و باید نقدا پرداخت شود.. که در این موقع من ادای اعتراض کردم و بعد از دوبار اعتراض من. ارجاع شد به کارشناسی ٣نفره دادگستری.
    که بعد از بررسی رای صادراه به این صورت بود که قیمت افت و خسارات ضیان دیده در مجموع 3200000٠میلیون تومان برآورد شد. و رای صادره بر این بود که کل خسارت وارده از بیمه نامه من باید استفاده شود که خسارت مالی آن تا سفق ٣٠میلیون تومان بود و ما بقی که با پول خواب خودرو حدود 3میلیون تومان بود بر عهده من شد.. ولی بعد از اینگه رای نهایی شورا صادر شد. با توجه به این که کارشناسان ٣نفر من را از پرداخت منع کرده بودند. باز من را محکوم به پرداخت آن کردند. و توقیف اموال من چه از منقول و غیر منقول رو صادر کردند. و الان هم اعلام کردند نقدا باید پرداخت کنم و قسطی نمیشود پرداخت کرد.. ?
    چه کاری میتوان انجام داد..
    و اینکه یه سری موارد در این پروند وجود دارد که شبهه برانگیز است. و اینجا نمیتوانم بازگو کنم..
    ممنون میشم نظر یا راه حل و کممی میشود راهنمایی بفرمایید.
    باتسکر از شما.

    1. مهدی عزیز سلام
      جزییات پرونده شما خیلی پیچیده است و برای بهترین راه حل پیشنهاد می‌کنم با وکیل مشورت کنید.

  77. سلام
    من چند وقت پیش با سراتو سایپا مدل ۹۵ که بیشتر از ۱۰۰ هزارتا کارکرده تصادف کردم حالا طرف مقابل درخواست افت قیمت داده و کارشناس هم ۲۲میلیون افت قیمت تعیین کرده حالا من میتونم نسبت به اینکه ماشین ایرانیه و بیش از ۵ سال از تولیدش گذشته درخواست بدم که افت قیمت تعلق نمیگیره؟

    1. رضا عزیز سلام
      این که به ماشین بیشتر از ۵ سال کارکرد افت قیمت تعلق نمی‌گیرد قانون نیست و عرفه،‌ اما اگر فکر می‌کنید این مبلغ منصفانه نیست می‌تونید درخواست تجدید نظر بدید.

  78. سلام خسته نباشد
    من یک سالی میشه که تصادف کردم
    طرف مقابل امروز ازم شکایت کرده برای افت قیمت ماشینش ۱۵تومن میخواد
    خسارت ماشینشو هم از بیمه گرفت و۳میلیون هم از جیب خودم دادم
    روزی که تصادف کرده بودیم من ماشینو تازه خریده بودم هیچ چیز به نام من نبود
    ایا میتونه افت قیمت رو بگیره یا نه
    ماشینش مدلش ۹۶هست

    1. عارف عزیز سلام
      بله در صورت رای دادگاه به ایشون خسارت افت قیمت تعلق می‌گیرد.

  79. سلام دوستان..من یک تصادفی. داشتم که مقصر بودم بیمه. خسارت سپر خودرو زیان‌دیده رو پرداخت کرد

    ولی بعد از تعمیر خودرو زیان‌دیده طلب زیان بیشتر کرد و چون مدارک من رو نداده بود مجبور به پرداخت اون مقدار پول اضافه ازجیبم شدم

    قانونا من باید این پول رو پرداخت میکردم یا نه

    1. همراه عزیز سلام
      بیمه همه خسارت تعمیر رو پرداخت می‌کند و اگر لازم باشه پول بیشتری برای افت قیمت پرداخت بشود ایشان باید از مراجع قانونی پیگیری کنند نه این که با خودداری از تحویل مدارکتون از شما به اجبار پولی بگیرند.

  80. سلام ، بنده ماشین پژو پارس مدل سال دارم و در تصادف سپر و جلو پنجره اسیب دیده و نیاز به تعویض دارد ، ایا امکان دریافت افت قیمت از مقصر وجود دارد ؟

  81. سلام برحسب تجربه یا مدارک یا نقل و قول میدونید کدوم شرکت ها خسارت افت قیمت خودرو رو میدن؟

  82. با سلام من یه ۲۰۶ صفر داشتم تازه اقساطی خریدم برج ۵ امسال و فقط بیمه ثالث صفر کیلومتری با سقف مالی ۱۱ تومن روش بود که شوربختانه با یه ماشین جک سواری تصادف کردم و مقصر شدم ایشون ساکن شهر دگ ای بودن و کل مبلغ خسارت ایشون ۱۹ ملیون بیمه براورد کرده که ۱۱ تومن بهشون دادن از سقف بیمه و کارشناس بیمه هم گفت ماشین شما مدل ۹۴ هست افتی تعلق نمیگیره و ایشون هم رفتن شهر خودشون و مابقی خسارت من ۸ ملیون از جیب بهشون دادم و ماشین شون هم بردن درست کردن حالا بعد گذشت ۵ ماه تماس گرفتن که درخواست پول افت میکنن و میخان برن شورای حل اختلاف میخام بدونم چطور میشه ایشون همون موقع نرفته شورا حل اختلاف و ماشین هم بردن یه شهر دگ و تعمیر کردن حالا میخان افت بگیرن و شاکی شدن و میخاستم بدونم چطور میشه درخواست اعسار کنم؟

  83. و اگر ایشون خودش شهر دگ هست گفته وکیل میگیرم تا پیگیری کنه از طریق شورا حل اختلاف و اگر افت تعلق بگیره به ایشون بعد گذشت ۵ ماه و اینکه ماشین شون بردن شهر دگ تعمیر کردن و مدلش هم ۹۴ هست و حتی مابقی خسارت رو از طریق شورا حل اختلاف اقدام نکردن با اینکه من گفتم برین شورا حل اختلاف اونجا پرداخت میکنم اما گفتن شکایت نداریم فقط خسارت رو بدید منم دادم بهشون ۸ تومن و با من توافق کردن حالا امکان تقسیط و اعسار وجود داره که بتونم به صورت قسطی پرداخت کنم افت رو ؟

    1. امیر عزیز سلام
      این که افت قیمت تعلق می‌گیرد یا نه، مبلغش چقدر هست و نحوه پرداختش چطور باشد رو باید دادگاه مشخص کنه.

  84. سلام وقت بخیر خسته نباشید من چند روز پیش با یه هیوندا سانتافه مدل 2013 تصادف کردم ومقصر شناخته شدم بیمه شخص ثالث من 16 میلیون بود واز بیمه من 11میلیون به ایشان تعلق گرفت واز بیمه بدنه خود هیوندا سانتافه به گفته خود صاحب ماشین 16 میلیون بهش تعلق گرفته وکارشناسی 40 میلیون خسارت ماشین اعلام کرده و بنده 10 میلیون بابت خسارت به ایشان از جیبم نقدا پرداخت کردم. حالا ایشون بابت افت ماشینشون از من شکایت کرده با توجه به مدل ماشینشون (2013) می تواند افت قیمت بگیرد. ممنون میشم اگر جواب منو بدین

    1. حسین عزیز سلام
      ماشین ایشون جزو خودروها نامتعارف حساب می‌شه و شما باید تا سقف خسارت ماشین متعارف، خسارتشون رو پرداخت می‌کردید. (یعنی معادل خسارت مشابه به ماشین دنا پلاس)‌ و بقیه خسارت به عهده خودشون و بیمه بدنشون هست.
      در باره افت قیمت دادگاه باید نظر بده و احتمالا به ماشین ایشون هم تعلق بگیره. ولی مقدارش و نحوه پرداختش رو هم دادگاه مشخص می‌کنه.

  85. سلام.من ماشینم ۲۰۶ مدل ۹۴ هست الان تصادف کردم بیمه ۳۵ تومان خسارت داده ولی ۲قطعه ای به ارزش ۹میلیون تومانو تایید نکرده دوباره رفته واسه تجدید نظر خسارت کلی من ۵۰میلیون هست .برای افت قیمت شکایت کردم شورای حل اختلاف میگن چون از ۵سال بیشتر شده ممکنه افت قیمت به شما تعلق نگیره ولی از یه سمت هم میگن مقصر به شما ۱۰ میلیون بده توافقی شما هم بیخیال شکایت بشین.میخواستم بدونم اگه بخوام به شکایتم ادامه بدم ایا میتونم قانونی خسارت افت قیمتمو بگیرم یا نه؟

    1. همراه عزیز سلام
      این بستگی به رای دادگاه دارد. قانون مشخصی وجود ندارد متاسفانه، معمولا کارشناس‌های خسارت با توجه به همه شرایط بهترین راه حل رو به شما پیشنهاد می‌کنند.

  86. باسلام بنده لایه پژو پارس مدل 90تصادف کردم از پشت بهش زدم خسارتش رو از بیمه دریافت کرده ماشینش هم درست کرده الان بازم شکایت کرده ابلاغیه اومده که بیا شورا حل اختلاف آیا چیزی دستش میگیره

    1. احسان عزیز سلام
      بستگی به نظر دادگاه دارد. امکانش هست که افت قیمت هم به ایشون تعلق بگیرد.

  87. سلام وقتتون بخیر ، چند روز پیش یه ماشین از پشت به من زد و من هم به جلویی و اون هم همین طور ، ماشین جلویی من پراید ۱۱۱ هاچ بک مدل ۹۲ بود ، که بیمه خسارتشو داده ، حالا پیغام داده که ، بیمه افت ماشینو نمی‌ده ، بیا بین خودمون حلش کنیم یا برم شکایت کنم ،،،،، می‌دونم که به مدل ۵ سال پایین تر افت تعلق نمیگیره ، آیا بره شکایت کنه ، من محکوم ؟ماشینش هم خیلی چیزیش نشده ، ممنون اگه راهنماییم کنید ،، با تشکر

    1. محمد عزیز سلام
      قانون کلی برای افت قیمت وجود ندارد. ایشان می‌توانند شکایت کنند و شما طبق رای نهایی خسارت را پرداخت کنید.

  88. باسلام وعرض ادب نظریکی ازرانندگان محترم تاکسی راجلب میکنم به این موضوع بنده خودم 7سال راننده تاکسی بودم الان درحال حاضر بازنشسته هستم الحمدااله حسودنیستم هرکسی روکه خانه یاماشین گران قیمت داره میبینم تودلم میگم مبارکه حتماحقش بوده داشته باشه خودروبنده 206هست 4ماه پیش باخودروآزارومدل 2011تصادف کردم فرعی به اصلی بودم بیمه ایران خسارت روکامل بهش پرداخت نکرده ایشون رفته شب عیدی ازمن شکایت کرده افت قیمت میخوادجلوی حقوق منوبستندخداشاهده ایشون اصلی بودمن درخیابان فرعی ازلحاظ قانون راهنمایی مقصرشدم 11ساله تخفیف داشتم حالاقضاوت کنیدانصافه رفته شکایت کرده 18میلیون افت قیمت ازمن میخوادآقای راننده محترم تاکسی کسی حسودی دیگری رونمیکنه شرایط فعلی اینطورشده شمای پولدارافتادب به جون منه نوعی میخوای ازکف دیتی که مونداره بکنی خداکریمه کسی نمیتونه پول ناحق ازدیگری بگیره راحت بخوره خداعاقبت همه ماروختم به به خیرکنه!?

  89. سلام من با موتور از پشت زدم به یه خودرو وخسارت صافکاری و رنگش حدودا دو ملیون میشه و خودرو مدل بالاست فکر کنم مدل ۱۴۰۰ باشه آیا زیان دیده میتونه از من افت قیمت بگیره ؟

  90. سلام.وقت بخیر.من دیروز ب ی ماشین صفر زدم،پراید،پلیس اوند،ن کروکی کشید،ن گزارشی نوشت،گفت توافقی حل و فصلش کنین.بردیم ماشینشو همون صافکاری خودشون درست کرد،بعد ک کارتمو گرفتم ازش،گفت افت قیمت بده.بعدش تهدید کرد شکایت میکنه.کارش قانونیه؟میتونی همچین کاری انجام بده؟لطفا راهنمایی کنین.

    1. همراه عزیز سلام
      ایشان می‌توانند شکایت کنند و با توجه به تمام شرایط مشخص می‌شود که آیا افت قیمت به ماشینشان تعلق می‌گیرد یا خیر؟ در صورتی که تعلق می‌گیرد مبلغش چقدر است؟

  91. سلام وقت بخیر
    دو روز پیش تصادف کردم ماشین من صفر بوده و زیان دیده کارشناس خسارت برام 7میلیون 600 در نظر گرفته در صورتی که هزینه بیشتری برای تعمیر باید پرداخت کنم
    بابت افت قیمت چه اقدامی بهتره انجام بشه ؟
    ممنون می شم راهنمایی کنید

  92. سلام
    یه سوال داشتم.
    اگه خسارت تعمیر رو از طرف بگیریم، حالا یا خودش میده یا بیمه.
    بعد از گرفتن مبلع خسارت،برای افت قیمت میشه اقدام کرد؟

  93. سلام با یک ماشین برلیانس مدل ۹۶تصادف کردم مقصر منم حالا بیمه هزینه درست کردنشو میده ولی رفته شکایت کرده ایا بهش افت تعلق میگیره و اینه من ندارم پول افتشو بدم

      1. منم تصادف کردم با بیمه ایران خسارت طرف مقابل را پرداخت کردم برای افت قیمت شکایت کرده ده ملیون محکوم کرده من رو . سقف بیمه من ۳۴ملیونه بیمه ۱۴میلیون داده بیست میلیون من طلب دارم از بیمه ولی بیمه نمیده من خودم باید بدم. اشکال ندارد میدم ولی مطمئنا به زودی ده ملیون دوباره به ماشین خسارت میزنم ..

  94. سلام وقت بخیر من با خودرو bmw تصادف کردم‌پایین سپر ایشون بسیار کم شکسته.بیمه ثالث من ۱ میلیون بابت خسارت داده ولی صاحب ماشین علاوه بر‌این بیمه بدنه داره میگه‌من‌شکایت میکنم افت قیمت ماشینمو میگیرم.میخواستم‌ببینم بابت سپر میتون شکایت کنه و ایا افت قیمت تعلق میگیره بش؟

    1. سلام‌ بله. از ما شکایت کرده و دوماه دیگه دادگاه داریم. کارشناس خسارت هم ۲۱ میلیون افت قیمت بریده. بریم ببینیم چی میشه?

  95. سلام وقت بخیر
    دیروز یه ماشین نیسان زد به ماشین من که کوییکه مدل ۱۴۰۰ هس و مقصر شد طرف…
    برای افت قیمت اقدام کردم میگن بیمه نمیده خوده طرف باید بده
    بیمه‌ ایران هم هستش… به نظرتون میتونم بگیرم ؟

    1. سلام
      بله احتمالا بتونید بگیرید ولی باید شکایت کنید و بیمه هم در بیشتر موارد افت قیمت رو پرداخت نمی‌کنه.

  96. سلام
    وقت بخیر
    من با یک اتومبیل غیر متعارف تصادف کردم.
    زیان دیده از بیمه شخص ثالث و بدنه خودشون استفاده کردند،که مجموع ۲۱.۵ میلیون خسارت گرفتند.
    ولی ایشون شکایت کردند و افت خودرو هم خواستند
    کارشناس دادگستری خسارت و افت و خواب را ۲۰.۵ میلیون تشخیص داده اند.
    ایشون ۱ میلیون بیشتر هم گرفته،
    شورای حل اختلاف هم میگه از بیمه بدنه خودش استفاده کرده و شما باید افت را جداگانه پرداخت کنید
    بالاخره ایشون طبق نظر کارشناس دادگستری بیشتر هم گرفته ،چه فرقی می‌کنه با چه عنوانی باشد
    لطفاً راهنمایی بفرمایید

  97. سلام
    من با یک خودرو بالای ۴۰۰ میلیون تصادف کردم وراننده زیان دیده در زیر کروکی پلیس امضا کرده از بنده شکایتی نداره حالا بعد حدود دو هفته افت قیمت خودرو را طلب میکنه آیا قانونا این امکان برای زیان دیده وجودداره ممنون میسم پاسخ دهید

  98. سلام
    سال نو مبارک
    ماشین من تیبا۲ مدل ۱۴۰۰ می باشد قبلا تصادف کردم و طرف مقابل مقصر بود ولی برای افت قیمت شکایت نکردم.بعد از چند ماه تصادف کردم و بازم طرف مقابل مقصر بود آیا می تونم برای افت قیمت شکایت کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا