بیمه تکمیلی درمان

هزینه ارتودنسی در بیمه تکمیلی چگونه است؟

دندانپزشکی به‌عنوان یکی از هزینه‌های سنگین خانوار شناخته می‌شود و معمولا بیمه‌های عادی آن را پوشش نمی‌دهند. ارتودنسی هم یکی از خدمات گران‌قیمت دندان‌پزشکی است. بسیاری از افراد به‌دلیل هزینه زیاد ارتودنسی ترجیح می‌دهند برای آن اقدام نکنند. اما در برخی موارد، ناهنجاری‌های دهان و دندان، از حوزه ارتودنسی برای زیبایی خارج شده و این روش نوعی درمان محسوب می‌شود. برای پوشش این هزینه‌ها نیاز به بیمه تکمیلی دارید، بنابراین در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی ارتودنسی در بیمه تکمیلی می‌پردازیم.

فهرست مطالب

آیا بیمه تکمیلی شامل ارتودنسی می‌شود؟

سوالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده، این است که آیا ارتودنسی جزء بیمه تکمیلی محسوب می‌شود یا خیر؟ در پاسخی صریح باید گفت که علاوه‌بر بیمه‌های عادی مانند بیمه تامین اجتماعی، ارتودنسی شامل بیمه تکمیلی انفرادی هم نمی‌شود.

ارتودنسی در بیمه تکمیلی

ممکن است بپرسید که کدام بیمه تکمیلی هزینه ارتودنسی را می‌دهد؟ احتمالا سایت‌های تبلیغاتی را دیده باشید که به بعضی از بیمه‌های تکمیلی خاص اشاره دارند که هزینه‌های ارتودنسی را پوشش می‌دهد. لازم به ذکر است که طبق قوانین بیمه مرکزی ایران، بیمه تکمیلی ارتودنسی و زیبایی دندان در پوشش‌های بیمه انفرادی اکثر شرکت‌های بیمه‌گر قرار نمی‌گیرد.

کدام بیمه تکمیلی هزینه ارتودنسی را می‌دهد؟

با وجود بیمه تکمیلی می‌توان برای ارتودنسی اقدام کرد، اما فقط بعضی از شرکت‌های بیمه‌گر بخش اندکی از هزینه ارتودنسی در بیمه تکمیلی را پوشش می‌دهند که آن هم نیازمند ارائه مدارک و اثبات پرداخت هزینه‌ها است.

مدارک ارائه شده باید نشان دهند که ناهنجاری‌های دندانی زیاد بوده و این ناهنجاری‌ها مشکلاتی را برای دندان‌ها و فک فرد ایجاد کرده‌اند. از طرفی متخصص ارتودنسی هم باید این موارد را تایید کند. توجه داشته باشید که این مورد بسیار نادر است و بیمه تکمیلی شرایط خاص خود را در این خصوص دارد. در برخی مواد با وجود ارائه مدارک و تایید متخصص ارتودنسی دندان هم مشخص نیست که هزینه ارتودنسی با بیمه تکمیلی چقدر خواهد شد.

در حال حاضر بیمه تکمیلی گروهی هزینه ارتودنسی دندان را تنها برای افراد زیر ۱۴ سال پوشش می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید بیمه تکمیلی گروهی را شرکت‌ها و سازمان‌ها تهیه می‌کنند و میزان پوشش‌های آن به توافق بین شرکت‌ها و بیمه‌گر بستگی دارد.

چرا ارتودنسی جزء هزینه پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد؟

بیمه تامین اجتماعی به‌عنوان یک بیمه پایه شناخته می‌شود، اما آیا بیمه تامین اجتماعی هزینه ارتودنسی را می‌دهد؟ سازمان تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی به دو دلیل اصلی چیزی به‌عنوان بیمه ارتودنسی تامین اجتماعی و ارتودنسی با بیمه تکمیلی را ندارند که در زیر به آنها اشاره کرده‌ایم:

هزینۀ زیاد ارتودنسی

هزینه ارتودنسی دندان بسیار زیاد است و همین موضوع می‌تواند دلیل اصلی مقرون‌به‌صرفه‌ نبودن پوشش هزینه‌ها توسط تامین اجتماعی و شرکت‌های بیمه‌گر دیگر باشد.

دسته‌بندی در حوزه جراحی زیبایی

افراد بعد از انجام ارتودنسی حالت ظاهری بهتری در صورت خود خواهند داشت به همین دلیل ارتودنسی به‌عنوان یک عمل زیبایی شناخته می‌شود. احتمالا برنامه‌های تبلیغاتی که لبخندی زیبا پس از ارتودنسی دندان‌ها را نشان می‌دهند، در این امر بی‌تاثیر نبوده‌ است.

هزینه ارتودنسی در بیمه تکمیلی

اگر قصد ایمپلنت دندان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله پوشش بیمه تکمیلی برای ایمپلنت دندان و هزینه‌های آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

کدام بیمه هزینه دندانپزشکی را می‌دهد؟

تقریبا می‌توان گفت که اکثر بیمه‌های تکمیلی بخشی از هزینه‌های دندانپزشکی را پرداخت می‌کنند. میزان پرداخت هزینه‌ها بستگی به سقف تعهدات، نوع پوشش‌ها و حق‌بیمه پرداختی توسط بیمه‌گذار دارد.

ارتودنسی با بیمه تامین اجتماعی

یکی از انواع متداول بیمه‌های پایه، بیمه تامین اجتماعی است. هر چند که هزینه‌های ارتودنسی با بیمه تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شود، اما تعدادی از مراکز طرف قرارداد با این سازمان برخی از خدمات دندانپزشکی را به‌صورت رایگان به بیمه‌شدگان ارائه می‌کنند. این خدمات محدود هستند و شامل مواردی ابتدایی مانند کشیدن دندان، جرم‌گیری و پُر کردن بعضی دندان‌ها می‌شود.

ارتودنسی با بیمه تکمیلی دانا

بیمه تکمیلی خدمات دندانپزشکی بیمه دانا هزینه‌های درمان مشکلات دهان و دندان را پرداخت می‌کند. این خدمات شامل همان موارد پایۀ بیمه تامین اجتماعی است و ارتودنسی را شامل نمی‌شوند. از جمله موارد دندانپزشکی تحت پوشش بیمه تکمیلی دانا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خدمات ویزیت (معاینه و تشخیص، تجویز دارو، درخواست آزمایش و رادیولوژی)؛
  • رادیوگرافی دندان‌ها؛
  • کشیدن دندان خلفی، عقل و قدامی؛
  • جراحی دندان نهفته در نسج نرم و سخت؛
  • جرم‌گیری شیار بالا و پایین لثه؛
  • بروساژ هر فک (نوعی جرم‌گیری)؛
  • ترمیم دندان‌ها؛
  • عصب‌کشی دندان‌ها؛
  • روکش‌ دندان‌ها
  • سایر هزینه‌ها به‌جر هزینه‌های مربوط به زیبایی دندان.

پوشش‌های کامل و سقف تعهدات بیمه تکمیلی دانا را در بلاگ ازکی بخوانید.

ارتودنسی با بیمه تکمیلی کوثر

بیمه تکمیلی کوثر هم مانند دیگر شرکت‌های بیمه‌گر، ایمپلنت و ارتودنسی را جزء پوشش‌های بیمه‌ای خود قرار نداده است. بنابراین هزینه‌های ارتودنسی در بیمه تکمیلی کوثر به متقاضیان پرداخت نخواهد شد. در عناوین پوشش این بیمه آمده که تنها هزینه‌های سرپایی یا بستری مربوط به خدمات دندانپزشکی و جراحی لثه جبران خواهد شد. حداکثر تعهدات سالانه بیمه تکمیلی کوثر در این نوع خدمات ۱۵٪ است.

پوشش‌های بیمه تکمیلی کوثر و استثنائات دانلود

کدام بیمه تکمیلی هزینه ارتودنسی را می دهد

ارتودنسی با بیمه تکمیلی ایران

شرکت بیمه ایران هم مانند تمامی شرکت‌های بیمه‌گر که تاکنون معرفی شدند، هزینه ارتودنسی و ایمپلنت را جزء پوشش‌های بیمه‌ای خود قرار نمی‌دهند. بنابراین تنها هزینه‌های دندانپزشکی پایه‌ای که پیش‌تر اشاره کردیم، پوشش داده می‌شود. توجه کنید که برخلاف بیمه کوثر، بیمه ایران جراحی لثه را جزء استثنائات بیمه‌ای قرار داده است.

ارتودنسی با بیمه نیروهای مسلح

بیمه نیروهای مسلح هم مانند بیمه تامین اجتماعی تنها برخی از خدمات دندانپزشکی را پوشش می‌دهد. این خدمات معمولا پایه‌ای هستند و تعرفه کمی دارند.

ارتودنسی با بیمه تکمیلی البرز

هزینه‌های خدمات دندانپزشکی تنها در بیمه تکمیلی گروهی البرز پوشش داده می‌شود. برای دریافت بیمه تکمیلی گروهی باید حداقل ۵۰ نفر از کارمندان شرکت به اضافه افراد تحت تکفل اقدام کنند. پوشش‌ و سقف تعهدات بیمه درمان تکمیلی گروهی البرز بر اساس قرارداد شرکت‌‌ها مشخص خواهد شد.

از جمله پوشش‌ها و تعهدات بیمه درمان گروهی بیمه البرز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشیدن دندان‌ها؛
  • پُر کردن دندان‌ها؛
  • بریج؛
  • ارتودنسی؛
  • ایپملنت؛
  • هزینه‌های دندان مصنوعی.

همان‌طور که می‌بینید، ایمپلنت و ارتودنسی جزو پوشش‌های بیمه تکمیلی البرز هستند.

استثنائات بیمه تکمیلی البرز در خدمات دندانپزشکی

  • جراحی لثه در بیمه تکمیلی البرز با پرداخت حق‌بیمه اضافی تحت پوشش قرار می‌گیرد.
  • جراحی فک تنها در صورتی که به‌دلیل وجود تومور یا وقوع حادثه باشد، تحت پوشش بیمه تکمیلی البرز قرار می‌گیرد.

بیمه تکمیلی ارتودنسی و دندان

لیست کامل مراکز طرف قرارداد بیمه تکمیلی البرز در تهران و سراسر کشور را در بلاگ ازکی بخوانید.

ارتودنسی با بیمه تکمیلی پارسیان

بیمه تکمیلی پارسیان هم پوشش‌هایی برای جبران هزینه‌های مربوط به خدمات دندانپزشکی دارد که به شرح زیر است:

  • کشیدن دندان‌ها؛
  • پُر کردن دندان‌ها؛
  • جرم‌گیری دندان‌ها؛
  • ترمیم‌ دندا‌ن‌ها؛
  • درمان ریشه؛
  • روکش‌ دندان‌ها؛
  • بروساژ دندان‌ها.

از استثنائات بیمه تکمیلی پارسیان، عمل جراحی زیبایی است. باتوجه‌به اینکه ارتودنسی در گروه عمل‌های جراحی زیبایی قرار می‌گیرد، شرکت بیمه پارسیان این خدمت را پوشش نمی‌دهد.

فهرست کامل مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه پارسیان را می‌توانید در بلاگ ازکی بخوانید.

هزینه‌های دندانپزشکی شامل چه مواردی است؟

بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت، خدمات درمانی و بیمه‌های تکمیلی تنها بخشی از هرینه‌های دندانپزشکی را پوشش می‌دهند، اما باز هم پوششی برای ارتودنسی لحاظ نشده است. تعدادی از شرکت‌های بیمه‌ ممکن است برخی از هزینه‌های جانبی انجام ارتودنسی را پوشش دهند، بنابراین بهتر است قبل از خرید بیمه تکمیلی، در مورد پوشش‌های آن با کارشناسان صحبت کنید.

بیمه‌های تکمیلی معمولا هزینه‌های دندانپزشکی زیر را پوشش می‌دهند:

  • جرم‌گیری زیر لثه و بالای لثه؛
  • رادیوگرافی دندان؛
  • هزینه ویزیت بیمار؛
  • ترمیم دندان؛
  • کشیدن‌ دندان‌های خلفی، عقل و قدامی؛
  • بروساژ هر فک؛
  • جراحی دندان‌های نهفته در نسج سخت یا نرم.

هزینه‌های دندانپزشکی شامل چه مواردی است؟

پوشش‌های دندانپزشکی در شرکت‌های بیمه‌گر با یکدیگر متفاوت است و پیشنهاد می‌شود قبل از خرید بیمه تکمیلی، پوشش‌های ارائه شده را به‌خوبی بررسی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پوشش‌های دندانپزشکی، می‌توانید مقاله پوشش دندانپزشکی بیمه تکمیلی چه خدماتی دارد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه تکمیلی ارتودنسی دندان و دندان پزشکی به چه صورت است؟

بیمه تکمیلی در بخش دندانپزشکی به‌صورت انفرادی به متقاضیان ارائه نمی‌شود. همان‌طور که اشاره شد دلیل اصلی این امر گران بودن هزینه‌های دندانپزشکی است. بنابراین برای دریافت بیمه تکمیلی دندانپزشکی باید یکی از بیمه‌های تکمیلی گروهی را خریداری کنید. البته شرکت کمک‌رسان‌ایران (SOS) این خدمت را به‌صورت کاملا جدا از بیمه تکمیلی خود ارائه می‌کند که پس از عضویت اولیه در شرکت، امکان ثبت‌نام و خریداری وجود دارد.

فهرست کامل مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه کمک رسان ایران را در بلاگ ازکی بخوانید.

با دریافت بیمه تکمیلی گروهی می‌توانید تا سقف تعهدات و پوشش‌ها، از خدمات دندانپزشکی استفاده کنید. اما سقف پوشش‌ها و هزینه‌های پرداختی در شرکت‌های بیمه‌گر با یکدیگر متفاوت است. در واقع سقف پوششی که برای خدمات دندانپزشکی دریافت می‌کنید، به میزان حق‌بیمه‌ای بستگی دارد که پرداخت می‌کنید.

در شرایطی که پوشش هزینه‌های دندانپزشکی برای شما در اولویت قرار دارد، طرحی از بیمه تکمیلی گروهی را انتخاب کنید که بیشترین میزان پوشش را دارد. بیمه‌های تکمیلی مانند بیمه دندانپزشکی تامین اجتماعی، خدماتی که مرتبط با زیبایی فک، ایمپلنت و زیبایی دندان باشد را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

استفاده از بیمه تکمیلی برای هزینه دندانپزشکی

استفاده از بیمه تکمیلی برای هزینه دندانپزشکی به دو صورت زیر امکان‌پذیر است:

  • اگر به مراکز دندانپزشکی طرف قرارداد با شرکت بیمه تکمیلی خود مراجعه کرده باشید، امکان صدور آنلاین و آنی معرفی‌نامه وجود دارد. این معرفی‌نامه‌ها تا حداکثر سقف طرح بیمه تکمیلی را پوشش می‌دهد و هزینه‌ از طرف شرکت پرداخت خواهد شد. در این شرایط باید تنها باقی‌مانده هزینه‌ها را بپردازید.
  • اگر به مراکز دندانپزشکی که طرف قرارداد نیستند یا مراکز خصوصی مراجعه کرده باشید، باید مدارک لازم را همراه با رسید پرداختی مُهر شده به شرکت بیمه تحویل دهید. در صورتی‌که مدارک و رسید تایید شود، مبلغ بیمه تا سقف پوشش‌ها پرداخت خواهد شد.

ارتودنسی با بیمه تکمیلی

برای پوشش هزینه ارتودنسی باید چه کار کرد؟

تا اینجا مشخص شد که ارتودنسی در بیمه تکمیلی به‌عنوان یک پوشش درمانی در نظر گرفته نمی‌شود. با این تفاسیر، کسانی که ناچار به استفاده از این خدمات هستند، چطور می‌توانند هزینه های ارتودنسی را کاهش دهند؟ در چنین شرایطی می‌توانید به یکی از روش‌های زیر اقدام کنید.

دریافت بیمه تکمیلی گروهی

پوشش‌ ارتودنسی در بیمه تکمیلی انفرادی تعریف نشده است و تنها بیمه‌های تکمیلی گروهی می‌توانند برخی از هزینه‌های دندانپزشکی را پوشش دهند. اگر در شرکتی مشغول به‌ کار هستید که بیمه تکمیلی گروهی شرکتی یا سازمانی دارد، می‌توانید از مدیر خود بخواهید برای دریافت پوشش هزینه‌های ارتودنسی در بیمه تکمیلی با شرکت بیمه‌گر مذاکره کند.

مراجعه به مراکز خدمات ارتودنسی

در زمان نیاز به درمان دندانپزشکی می‌توانید به مراکزی مراجعه کنید که به‌صورت کاملا تخصصی، خدمات ارتودنسی ارائه می‌کنند. در این مراکز به‌دلیل ارائه خدمات تخصصی‌تر و با کیفیت بهتر، هزینه‌های درمان هم اندکی کاهش پیدا خواهد کرد. بااین‌حال در این مراکز نمی‌توانید از پوشش‌های بیمه تکمیلی استفاده کنید، اما در مقابل خدماتی کامل‌تر، تخصصی‌تر را با هزینه کمتر دریافت خواهید کرد.

تفاوت بیمه تکمیلی با بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی در واقع یکی از پوشش‌های بیمه تکمیلی است. اگر نگاهی به فهرست طرح‌های مختلف بیمه تکمیلی داشته باشید، قطعا خدمات دندانپزشکی را خواهید دید. شرکت‌های بیمه معمولا در بیمه تکمیلی گروهی خود، بیمه دندانپزشکی را پوشش می‌دهند و تنها تفاوت بین شرکت‌های بیمه‌گر مختلف، میزان هزینه‌های پوشش داده شده خواهد بود.

برخی از شرکت‌های بیمه‌گر ممکن است بیمه درمانی جداگانه‌ای برای خدمات دندانپزشکی ارائه کنند. اما در هر صورت، بیمه دندانپزشکی جزئی از پوشش‌های بیمه تکمیلی خواهد بود. اگر مایل به دریافت بیمه تکمیلی انفرادی هستید، باید بدانید که این نوع بیمه هزینه‌های دندانپزشکی به‌خصوص ارتودنسی در بیمه تکمیلی را پوشش نمی‌دهد.

بیمه تکمیلی ارتودنسی دندان

ارتودنسی در بیمه تکمیلی؛ روشی برای پوشش هزینه‌ها

شرکت بیمه مرکزی ایران ارتودنسی را به‌عنوان یک عمل جراحی زیبایی می‌شناسد و به‌همین دلیل خدمات ارتودنسی تحت پوشش بیمه‌ها قرار نمی‌گیرد. ارتودنسی در بیمه تکمیلی هیچ‌کدام از شرکت‌های بیمه‌گر تعریف نشده و در نتیجه نمی‌توانید هزینه‌های هنگفت آن را با کمک بیمه جبران کنید. تنها با دریافت بیمه درمان تکمیلی ازکی است که می‌توانید هزینه‌های برخی از خدمات دندانپزشکی را پوشش دهید.

سوالات متداول

  • آیا هزینه ارتودنسی تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرد؟
    خیر. هزینه‌های ارتودنسی تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار نمی‌گیرند، اما برخی از درمان‌های جانبی آن تحت پوشش قرار می‌گیرد.
  • آیا بیمه تامین اجتماعی هزینه ارتودنسی را پرداخت می‌کند؟
    خیر. بیمه ارتودنسی تامین اجتماعی در این سازمان تعریف نشده و تنها هزینه برخی خدمات پایه دندانپزشکی پرداخت می‌شود.
  • کدام خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه‌ تکمیلی قرار می‌گیرند؟
    کشیدن دندان، پُر کردن دندان، رادیوگرافی، ویزیت، جرم‌گیری، ترمیم دندان و جراحی دندان نهفته جزء پوشش‌های خدمات دندانپزشکی بیمه‌های تکمیلی است.
  • آیا جراحی لثه جزء خدمات دندانپزشکی در بیمه تکمیلی همه شرکت‌های بیمه‌گر است؟
    خیر. تمامی شرکت‌های بیمه‌گر جراحی لثه را جزء خدمات دندانپزشکی در نظر نمی‌گیرند و فقط برخی از آن‌ها با دریافت حق‌بیمه اضافی این خدمت را پوشش می‌دهند.
  • آیا تمامی شرکت‌های بیمه‌گر فرانشیز مشابهی برای خدمات دندانپزشکی دارند؟
    خیر. شرکت‌های بیمه‌گر باتوجه‌به سقف تعهدات، نوع پوشش‌ها و حق‌بیمه پرداختی توسط بیمه‌گذار، فرانشیز متفاوتی دارد.
نمایش بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا