بیمه خودرو

مقررات و محدودیت جاده‌ای نوروز 1401+ نکات ایمنی در سفر

برای بسیاری از ما، تعطیلات نوروزی به معنای سفر رفتن است. اگرچه احتمالا اوج گرفتن دوباره آمارهای کرونا و پیک ششم این بیماری بر برنامه‌های سفر خیلی‌هایمان تاثیر می‌گذارد، اما باز هم سفرهای نوروزی همچنان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ایرانی‌هاست. متاسفانه یکی از بازه‌های زمانی که بالاترین آمار تصادفات را دارد هم همین تعطیلات عید است. در نوروز 1400 تقریبا روزی 47 نفر در تصادف‌های جاده‌ای جان خودشان را از دست داده‌اند. برای اینکه سفر امنی داشته باشیم و بتوانیم با خیال راحت از زیبایی‌های جاده استفاده کنیم، باید قبل از سفر ماشین‌مان را برای رانندگی در جاده‌های مختلف آماده کنیم. این کار ممکن است کمی طول بکشد و هزینه هم داشته باشد، اما سلامت شما و خانواده‌تان را حفظ می‌کند و از خراب شدن سفرتان با یک تصادف یا حتی خرابی بی‌موقع ماشین در جاده جلوگیری می‌کند. اگر شما هم تعطیلات نورزی راهی سفر هستید، حتما این مقاله را بخوانید تا با مراحل کامل چک ماشین و بررسی‌های قبل از سفر آشنا شوید.

بررسی خودرو قبل از سفر و چک ماشین شامل چه کارهایی می‌شود؟

حتی اگر از ماشین‌تان به خوبی نگهداری می‌کنید و همیشه و خیلی منظم تعویض روغن، بررسی باتری و تنظیم باد لاستیک را برایش انجام می‌دهد، باز هم قبل از سفر لازم است تا حسابی به ماشین‌تان برسید. اما واقعا برای اینکه ماشین‌مان را برای سفر امن کنیم باید چه کارهایی انجام بدهیم؟

۱- باتری ماشین را بررسی کنید

باتری ماشین را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اتصالات آن محکم و بدون خوردگی است. اگر خوردگی در اتصالات دیدید، باید باتری را جدا کرده و کانکتورها را با یک برس سیمی تمیز کنید. حواستان باشد که باتری‌ها اسید خورنده دارند و اگر موقع جدا کردنشان از کانکتورهای باتری حواستان نباشد ممکن است نشت کند، پس اگر با نحوه بررسی و تمیز کردن باتری ماشین آشنا نیستید، بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید.

جدا از سفر برای کارایی بهتر ماشین‌تان معمولا باید پس از گذشت بیش از دو سال باتری آن را عوض کنید.

۲- بازرسی تسمه ها و شیلنگ ها

تسمه‌ها و شیلنگ‌های موتور برای حفظ عملکرد صحیح سیستم‌های الکتریکی، فرمان و خنک‌کننده ماشین بسیار مهم هستند. پس حتما این قطعات را بررسی کنید تا ساییدگی یا ترک‌خوردگی نداشته باشند. معمولا در دفترچه‌های راهنمای ماشین‌ها می‌نویسند بعد از چند کیلومتر رانندگی ماشین نیاز به تعویض تسمه و شلنگ موتور دارد.

۳- کنترل مقدار روغن موتور، ضد جوش و ضد یخ

سطح آب و روغن موتور ماشین‌تان را بررسی کنید. حواستان به مایعات گیربکس و مایع شیشه‌شوی هم باشد. اگر حس کردید که ماشین‌تان در روزهای آینده نیاز به تعویض روغن دارد، این کار را همین قبل از سفر انجام بدهید.

همچنین مخزن مایع خنک‌کننده موتور ماشین (که به‌عنوان ضد جوش و ضد یخ هم شناخته می‌شود) را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تا حد توصیه‌شده سازنده خودرو پر شده است. البته اگر در مایع خنک‌کننده ذرات شناور دیدید یا مایع بیش از حد شفاف بود بهتر است مایع خنک‌کننده موجود در مخزن را تعویض کنید.

مخزن مایع خنک‌کننده را از نظر خوردگی هم بررسی کنید. چون یک خوردگی کوچک روی آن می‌تواند به سایر قسمت‌های ماشین مثل رادیاتور یا شیلنگ آسیب برساند.

۴- تعویض فیلترهای هوا

فیلتر هوای موتور را هم چک کنید که کثیف نباشد. فیلتر هوای کثیف شتاب ماشین شما را می‌گیرد و به موتور آن فشار می‌آورد.

۵- اطمینان از سلامت سیستم برقی خودرو:  مطمئن شوید چراغ ها و برف پاک کن به خوبی کار می‌کنند

مطمئن شوید که تمام چراغ های داخلی و خارجی ماشین شما به‌خوبی کار می‌کنند. اگر لامپی سوخته بود یا کم‌نور شده بود حتما آن را عوض کنید. برف‌پاکن‌ها را هم بررسی کنید. اگر آن‌ها شیشه جلوی ماشین را به‌خوبی پاک نمی‌کنند، عوضشان کنید. چون می‌توانند در یک باران بهاری کوچک هم شما را به دردسر بیندازند.

فراموش نکنید که بوق و سیستم تهویه هوای ماشین را هم بررسی کنید. اگر کولر ماشین مثل گذشته سرد نمی‌کند، ممکن است بخواهید آن را به یک مکانیک نشان بدهید. مخصوصا اگر مقصد شما شهرهایی با هوای گرم و شرجی است.

بررسی-ماشین-قبل-از-سفر

۶- چک کردن ترمزها

صداهای جیغی که از ترمزهای ماشین شما می‌آید ممکن است نشان‌دهنده ساییدگی لنت ترمز باشد. اگر ترمزهای ماشین شما این صدا یا هر صدای عجیب دیگری را ایجاد می‌کند، حتماً قبل از اینکه به جاده بزنید آن‌ها را به‌طور کامل بازرسی کنید. اگر پدال ترمز شما وقتی آن را فشار می‌دهید اسفنجی می‌شود، ممکن است نشان دهنده کم بودن روغن ترمز باشد. فراموش نکنید که هنگام بررسی سایر مایعات، سطح روغن تورمز ماشین را هم بررسی و اگر نیاز بود، آن را پر کنید.

۷- چک کردن وضعیت لاستیک‌ها و تنظیم باد

فرسودگی لاستیک را بررسی کنید، پارگی‌های روی تایرها بسیار خطرناک است و مخصوصاً هنگام مسافرت می‌توانند دردسرهای زیادی برای شما ایجاد کنند.

از طرفی کم بودن باد لاستیک، مصرف سوخت ماشین شما را بالا می‌برد. پس حتما فشار باد لاستیک‌ها را قبل از حرکت برای سفر کنترل کنید. بهتر است این کاز را  زمانی که لاستیک ها سرد هستند، انجام بدهید تا مطمئن شوید که لاستیک‌ها به درستی باد شده‌اند. چک کردن فشار لاستیک زاپاس را هم فراموش نکنید. مخصوصا وضعیت آج لاستیک‌ها را بررسی کنید. اگر متوجه ساییدگی ناهموار در لاستیک شدید، باید قبل از سفر آن را عوض کنید.

۸- بررسی تجهیزات ایمنی خودرو

کمربندهای ایمنی و ایربگ ماشین‌تان را قبل از سفر کنترل کنید. کمربندها نیز باید محکم نصب شده باشند. مطمئن شوید که کمربندهای ایمنی ماشین سفت  هستند و شل بسته نشده‌اند. فراموش نکنید که با بستن کمربند ایمنی می‌توانید خطر آسیب‌دیدگی یا کشته‌شدن را تا 50 درصد کاهش بدهید.

۹- چک کردن تاریخ بیمه‌نامه ماشین‌

یکی از کارهای مهمی که باید قبل از سفر انجام بدهیم این است که مطمئن شویم ماشین ما بیمه شخص ثالث دارد. حتی اگر هنوز چند روزی به مهلت بیمه ماشین‌تان مانده، حتما آن را تمدید کنید. بهتر است بیمه بدنه هم برای ماشین‌تان بخرید تا خیالتان در سفر کاملا بابت ماشین تخت باشد. می‌توانید با ازکی خیلی راحت و بدون نیاز به مراجعه به نمایندگی بیمه یک بیمه شخص ثالث خوب با پوشش‌های کافی برای ماشین‌تان بخرید.

۱۰- بررسی معاینه فنی

داشتن معاینه فنی برای تمامی خودروهای پلاک شخصی تولید داخل ۱۳۹۵ و قبل از آن و همچنین خودروهای وارداتی ۲۰۱۶ و قبل از آن الزامی است. در غیر این صورت پلیس ماشین شما را جریمه کند. برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره گرفتن معاینه فنی و جزییات آن مطلب «جزییات کامل گرفتن معاینه فنی در سال ۱۴۰۰» را بخوانید.

وسایل ضروری سفر کدامند؟

چک کردن ماشین و آماده کردن آن برای سفر خیلی مهم است. منتها حتما باید خودمان را هم برای سفر آماده کنیم. مثلا باید یک‌سری وسایل و لوازم ضروری را از قبل در یک کیف یا ساک در صندوق عقب قرار بدهیم. اما لوازم ضروری برای سفر چه لوازمی هستند؟

  • تلفن همراه و شارژر
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • چراغ قوه
  • جک (و تشک زمینی) برای تعویض لاستیک
  • دستکش کار و تعویض لباس
  • ابزار تعمیر اولیه و مقداری نوار چسب (برای تعمیر موقت نشتی شلنگ)
  • آب و دستمال کاغذی برای تمیز کردن
  • غذای فاسد نشدنی، آب آشامیدنی و داروها
  • زنجیر چرخ (برای روزهای برفی)
  • مایع اضافی شیشه‌شوی
  • نقشه
  • پتو و حوله

سفر-امن-در-جاده

حتما قبل از رانندگی در جاده کمی استراحت کنید

رانندگی در حالت خستگی بسیار خطرناک است. رانندگان خواب‌آلود هرسال بیش از 1500 تصادف رانندگی مرگبار به‌وجود می‌اورند. واقعیت این است که با افتادگی پلک‌های راننده، توانایی او برای واکنش سریع، تصمیم‌گیری صحیح و نگه داشتن ماشین در مسیر صحیح کاهش پیدا می‌کند.

رانندگی پس از 18 ساعت بیداری باعث می‌شود مغز راننده مانند افرادی که الکل خورده‌اند عمل کند. موضوع فقط کمبود خواب نیست. هیچوقت قبل از رانندگی داروهای خواب‌آور یا آرام‌بخش استفاده نکنید. بهتر است بعد از هر چند کیلومتر رانندگی را به کسی که سرحال است بسپارید. خودتان هم استراحت کنید و دوباره به جاده برگردید.

مطلب «بعد از تصادف چکار کنیم؟ فهرست کامل مهم‌ترین اقدامات» را در بلاگ ازکی بخوانید تا آمادگی حوادث احتمالی در جاده را داشته باشید.

محدودیت‌های جاده‌ای در نوروز 1401

گسترش سویه امیکرون در کشور، احتمالا باعث می‌شود که محدودیت‌هایی برای سفر‌های نوروزی مردم با وسایل نقلیه شخصی تصویب شود. معمولا ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل‌های لازم در این زمینه را اعلام و ورود به برخی شهرها را ممنوع می‌کند.

اسامی شهرهای ممنوعه سفر نوروزی

آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در کشور به دلیل گسترش سویه جدید این ویروس به نام امیکرون دوباره افزایش پیدا کرده است. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۳۳۷ شهر در کشور در وضعیت قرمز ۶۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۴۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. برای همین هم احتمالا سفر به برخی از این شهرها در تعطیلات نوروز 1401 ممنوع می‌شود. آخرین خبر منتشر شده از سوی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا این است که:

هموطنان عزیز می‌توانند برای سفرهای نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل (مگر به دلیل عدم گذشت فاصله زمانی سه ماه با دز قبلی) برنامه‌ریزی کنند. این تصمیم مشروط به عدم اوج‌گیری مجدد بیماری است و چنانچه شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نشود و بیماری مجدد اوج بگیرد در مورد سفرها تصمیم گرفته خواهد شد.

البته برای تصمیم نهایی باید منتظر شرایط کرونایی کشور در روزهای پایانی اسفند باشیم.

انجام این اقدامات برای اطمینان از سالم بودن ماشین شما قبل از سفر و خرید بیمه شخص ثالث از ازکی به شما کمک می‌کند که تعطیلات‌تان را در تعمیرگاه سپری نکنید و بدون نگرانی یک سفر شاد و راحت داشته باشید. اگر موقع بازرسی ماشین احساس کردید که درباره سلامت یک قطعه آن کاملا مطمئن نیستید حتما از متخصص مشورت بگیرید و معاینه فنی ماشین را هم در لیست کارهای قبل از سفر خود قرار بدهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا