بیمه مسافرتی

بیمه های ضروری در سفر کدامند؟

خیلی‌ وقت‌ها دلمان می‌خواهد، یک سفر خودمانی و خانوادگی یا دوستانه داشته باشیم و دور از شلوغی‌های فرودگاه‌ها یا ایستگاه‌های قطار با ماشین خودمان به جاده بزنیم. این‌طوری هم از مناظر جاده‌ای زیبا لذت می‌بریم و هم هرجا دلمان خواست کنار می‌زنیم و از آب‌وهوا کیف می‌کنیم. مخصوصا بعد از کرونا و پروتکل‌هایی که درباره رعایت فاصله اجتماعی و دوری از شلوغی وجود دارد، سفر با ماشین شخصی پر‌طرفدارتر هم شده است. اما می‌توانیم با ماشین‌مان به کشورهای خارجی هم سفر کنیم؟ اگر بله چگونه باید برای ماشین‌مان بیمه شخص ثالث بین‌المللی بخریم؟ اصلا چگونه باید خودمان را در سفر بیمه کنیم؟ اگر شما هم یک ماجراجو و عشق سفر هستید، حتما این مقاله را بخوانید تا ببینید برای داشتن یک سفر امن و راحت باید چه بیمه‌هایی را تهیه کنید.

چرا بیمه مسافرتی در سفر مهم است؟

بیمه مسافرتی باعث می‌شود که خیالمان در سفر بابت حوادث و اتفاقات ناخواسته و حتی هزینه‌های بیماری‌های احتمالی راحت باشد. بالاخره سفر است و هزاران بالا و پایین دارد. ممکن است چمدان‌مان در فرودگاه کم شود یا اصلا پروازمان لغو شود. خدای نکرده شاید به‌قول قدیمی‌ها آب‌به‌آب شده و در سفر بیمار شویم. همه این‌ها یعنی هزینه‌های اضافی باید پرداخت کنیم. آن هم نه با وجه رایج مملکت خودمان که باید ارز خارجی. برای همین هم بیمه مسافرتی در سفر مهم است.

با داشتن یک بیمه مسافرتی حد زیادی می‌توانید تا حد زیادی خطرات و ضررهای مالی خاصی که ممکن است در سفر اتفاق بیفتد را جبران کنید. مثلا اگر پاسپورت خود را در کشور مقصد گم کنید  و بیمه مسافرتی داشته باشید، شرکت بیمه هزینه‌های مربوط به گرفتن گذرنامه‌ جدید را برایتان جبران می‌کند.

برخی از اصلی‌ترین پوشش ‌های بیمه مسافرتی عبارتند از:

  • بازپرداخت هزینه‌های پزشکی حوادث و بیماری
  • پرداخت هزینه‌های دندان‌پزشکی
  • بازگرداندن اجساد در صورت فوت
  • پرداخت هزینه خریدهای اضطراری در صورتیکه تاخیر در تحویل بار کنترل شده مسافر بیش از 12 ساعت به طول بیانجامد
  • گم شدن چمدان
  • هزینه‌های ناشی از دریافت مجدد مدارک مهم چون پاسپورت، گواهینامه و … (به‌دلیل گم شدن یا دزدیده شدن مدارک)
  • هزینه‌های مربوط به دریافت خدمات حقوقی در جرائم غیرعمد در کشور مقصد
  • تاخیر پرواز

برای اینکه زیروبم نحوه گرفتن خسارت از بیمه مسافرتی را یاد بگیرید بهتر مقاله دریافت خسارت بیمه مسافرتی را بخوانید.

کدام شرکت ها بیمه مسافرتی ارائه می دهند؟

همه شرکت‌های بیمه فعال در کشور از جمله بیمه سامان، بیمه پارسیان، بیمه کوثر، بیمه کارآفرین، بیمه ملت، بیمه ایران، بیمه پاسارگاد، بیمه نوین، بیمه دی و بیمه رازی بیمه مسافرتی صادر می‌‌کنند. البته هرکدام از این شرکت‌های بیمه داخلی برای خدمات‌رسانی بیمه‌ای در خارج از کشور با یکی یا دو تا از چهار شرکت معتبر کمک‌رسان شرکت Midest، شرکت SOS، شرکت REMED و شرکت Reiseschutz همکاری می‌کنند.

بیمه‌ نامه‌ مسافرتی تا چه زمانی اعتبار دارد؟

پوشش بیمه نامه از زمان خروج از کشور و هنگام خوردن مهر خروج بر روی گذرنامه آغاز می شود. البته از وقتی که بیمه مسافرتی برای مسافری صادر می‌شود، او مدت مشخصی برای خروج از کشور فرصت دارد. این بازه زمانی در برخی شرکت های بیمه شش ماه و برای بعضی دیگر تا یک سال است.

نکته دیگر اینکه تقریبا همه بیمه های مسافرتی، سفرهایی که کمتر از 92 روز متوالی باشند را پوشش می دهند. یعنی حتی اگر بیمه مسافرتی یک ساله هم بخریم، باید هر 92 روز به کشور برگردیم، چون از روز 93ام به بعد دیگر سفرمان تحت پوشش این بیمه نیست.

قیمت بیمه مسافرتی چقدر است؟

قیمت بیمه مسافرتی معمولا با توجه سه عامل محاسبه می‌شود: سن مسافر، مقصد سفر و مدت سفر. یعنی هرچه سن مسافر بیشتر باشد یا مدت اقامت طولاتی‌تری در مقصد داشته باشد، مبلغ بیشتری را باید برای خرید بیمه مسافرتی پرداخت کند. همچنین اگر قرار است برای سفر به چندین کشور بیمه مسافرتی بخرید هم باید مبلغ بیشتری نسبت به بیمه مسافرتی برای تنها یک مقصد پرداخت کنید.

ارزانترین بیمه مسافرتی را از کجا بخریم؟

با ازکی می‌توانید شرایط بیمه‌های مسافرتی شرکت‌های بیمه مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین پوشش‌های بیمه‌ای مورد نیاز برای مقصد سفرتان را با ارزان‌ترین قیمت بخرید.

برای انتخاب ارزان‌ترین بیمه مسافرتی می‌توانید مطلب ارزان ترین بیمه مسافرتی کدام بیمه است؟ بررسی عوامل مؤثر بر قیمت بیمه مسافرتی را بخوانید.

چقدر طول می‌ کشد تا بیمه‌ نامه مسافرتی صادر شود؟

صدور بیمه مسافرتی اصلا وقت‌گیر نیست. وقتی کارهای خرید بلیت‌تان را انجام دادید می‌توانید درخواست بیمه مسافرتی هم بدهید و تنها در چند دقیقه بیمه‌نامه شما در دست‌تان خواهد بود. البته حتما حواستان باشد که با توجه به مقصد سفرتان و اینکه قرار است چند روز در سفر باشید حتما یک بیمه مسافرتی با پوشش کامل و مناسب خریداری کنید.

آیا برای سفرهای داخلی هم می توانیم بیمه مسافرتی بخریم؟

شرکت‌های بیمه معمولا محصولی به‌نام بیمه مسافرتی داخلی ندارند. اما برای پوشش خسارت‌های احتمالی در سفرهای داخلی می‌‌توانیم خومان و هم‌سفرهایمان را بیمه حوادث انفرادی بکنیم. منتها اگر فردی از کشورهای دیگر قصد سفر به ایران را دارد می‌تواند از بیمه‌نامه سفر داخلی استفاده کند.

پوشش‌های بیمه حوادث انفرادی یا گروهی برای سفر هم شامل موارد زیر است:

  • جبران غرامت فوت
  • نقص عضو یا از کار افتادگی دائم
  • هزینه‌های پزشکی
  • غرامت روزانه

اگر می‌خواهید درباره بیمه مسافرتی داخلی بیشتر بدانید حتما مقاله ایرانگردی با بیمه مسافرتی داخلی کشور را در ازکی بخوانید.

بیمه ماشین برای سفرهای خارجی

اگر قرار است با ماشین به جاده بزنیم باید حتما برای ماشین بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه با پوشش‌های کافی بخریم. وقتی مقصد سفر ما داخلی است، فقط کافی‌ست که مدت زمان اعتبار بیمه‌‌های ماشین را چک کنیم و از کافی بودن سقف پوشش‌ها مطمئن شویم. منتها اگر بخواهیم با ماشین به کشور دیگری سفر کنیم و مثلا به ترکیه یا ارمنستان برویم، چگونه باید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه بخریم؟

معمولا بیمه‌ ثالثی که شرکت‌های بیمه داخلی صادر می‌کنند را نمی‌توانیم در خارج از کشور، حتی کشورهای همسایه استفاده کنیم. پس چاره چیست؟ اگر می‌خواهیم با ماشین شخصی به کشور دیگری سفر کنیم باید کارت سبز یا بیمه شخص ثالث بین‌المللی بخریم.

البته برخی شرکت‌‌های بیمه هستند که در شرایطی به بیمه‌شده اجازه می‌دهند که در بیمه‌نامه ثبت کند که  پوشش‌های مربوطه تنها محدود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران نیست.

کارت سبز یا بیمه ماشین بین‌المللی چیست؟

کارت سبز یا گرین کارت دراقع یک بیمه شخص ثالث بین‌المللی است که در خارج از کشور هم اعتبار دارد. با کارت سبز می‌توانید با ماشین شخصی به کشورهای عراق و تونس و مراکش و همین‌طور کشورهای اروپایی سفر کنید. اگر می‌خواهید برای ماشین‌تان یک بیمه شخص ثالث بین‌المللی بخرید باید سراغ شرکت بیمه ایران بروید.

بیمه شخص ثالث بین‌المللی چند روز اعتبار دارد؟

بیمه شخص ثالث بین‌المللی یا کارت سبز ماشین‌ها معمولاً 15 روز اعتبار دارند، اما اگر می‌خواهید مدت بیشتری در خارج از کشور بمانید، می‌توانید به شرکت بیمه خود اطلاع بدهید و آن را تمدید کند.

قیمت بیمه کارت سبز ماشین چقدر است؟

قیمت کارت سبز برای هر ماشین با توجه به نوع و مدل و سال ساخت و در کل میزان ریسک و البته مدت زمانی که قرار است در خارج از کشور با آن رانندگی شود، تعیبن می‌شود.

اگر کشور مقصد در محدوده کارت سبز نبود چه باید بکنیم؟

گفتیم که به‌غیر از کشورهای اروپایی، فقط 3 کشور دیگر (عراق، تونس، مراکش) پوشش کارت سبز ماشین را قبول دارند. اگر بخواهیم به ترکیه، ارمنستان یا اذربایجان سفر کنیم باید چگونه ماشین‌مان را بیمه کنیم؟ تنها راه این است که وقتی از مرز خارج شدید، در کشور مقصد یک بیمه‌نامه برای ماشین‌تان بخرید. مدت اعتبار بیمه‌نامه‌تان هم براساس مدت سفر و زمانی که قصد دارید در آن کشور بمانید، انتخاب کنید.

بیمه بدنه ماشین در سفرهای خارجی

اگر می‌خواهیم ماشین‌مان را برای یک سفر خارجی بیمه بدنه کنیم، می‌توانیم در زمان خرید و پرداخت حق بیمه، پوشش خارج از کشور یا ترانزیت را هم بخریم. البته با خرید این پوشش اگر خدای نکرده در سفر تصادف کنیم وقتی به کشور برگشتیم می‌توانیم با همراه داشتن گزارش‌های پلیس محلی و مدارک لازم خسارت‌مان را بگیریم. برای همین حتما و حتما اگر در سفر تصادف کردید از ماشین عکس و فیلم بگیرید تا کارشناس بیمه بتواند میزان خسارت را تعیین کند.

سایر مدارک لازم برای خارج کردن ماشین از کشور

یک سفر خارجی با ماشین شخصی فقط نیاز به بیمه ندارد. برای اینکه بتوانید با ماشین خودتان به کشورهای دیگر بروید باید گواهینامه بین‌المللی و کاپوتاژ ماشین یا مجوز و یک پلاک بین‌المللی هم داشته باشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا