بیمه آسانسور

مخالفت و عدم رضایت همسایگان در نصب آسانسور، راه حل چیست؟

در زمان ساخت‌وساز یک آپارتمان معمولا باتوجه‌به تعداد طبقات، برای نصب آسانسور تصمیم‌گیری می‌شود. آپارتمان‌های قدیمی‌تری هم هستند که آسانسور ندارند و ساکنان آن به دلیل سن بالا یا مشکلات زانو و کمر نمی‌توانند از پله‌ها استفاده کنند. در چنین شرایطی، ساکنان برای نصب آسانسور در مشاعات اقدام می‌کنند. بااین‌حال برخی از همسایه‌ها به دلیل استفاده کمتر از آسانسور راضی به نصب آن نیستند. به همین دلیل در این مقاله از بلاگ ازکی به موضوع مهم نصب آسانسور بدون اجازه و عواقب آن می‌پردازیم.

آیا امکان نصب آسانسور بدون اجازه وجود دارد؟

در ساختمان‌های قدیمی که بنا به دلایلی آسانسور نصب نشده است، باتوجه‌به شرایط ساختمان، امکان نصب آسانسور وجود دارد. اما چالش اصلی اینجاست که برخی از ساکنین مانند واحدهای همکف یا طبقه اول به دلیل استفاده نکردن زیاد از آسانسور با این کار مخالفت می‌کنند. بنابراین شاید امکان نصب آسانسور بدون اجازه تمامی ساکنان میسر نباشد. در ادامه این موضوع کاملا بررسی خواهد شد.

نصب آسانسور بدون اجازه

قوانین نصب آسانسور در مشاعات

در ساخت هر ساختمانی برای نصب آسانسور باید از شهرداری مجوز دریافت کرد. حالا تصور کنید آپارتمان قدیمی باشد و ساکنان تازه به فکر نصب آسانسور افتاده باشند. در مواردی که یکی از ساکنان مشکل حرکتی و یا سن زیادی داشته باشد، نیاز به آسانسور یا بالابر بیشتر حس می‌شود. در این شرایط می‌توان برای نصب آسانسور در مشاعات مانند راه‌پله یا حیاط اقدام کرد.

سازمان مسکن، شهرداری و شهرسازی قوانینی را در مورد نصب آسانسور در قالب بخش‌نامه ارائه کرده است. بنابراین شرکت‌هایی که قصد نصب آسانسور در خانه‌ها و آپارتمان‌های قدیمی را دارند، باید آنها را رعایت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله قوانین استفاده از آسانسور در آپارتمان را بخوانید.

مقررات نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی

  • برای نصب آسانسور باید از کلیه ساکنان رضایت‌نامه محضری دریافت کرد.
  • ساختمان باید توسط کارشناس ارزیابی شود و میزان مقاومت آن برای نصب آسانسور و انتخاب بهترین مکان نصب سنجیده شود.
  • طبق قانون شهرداری، برای نصب آسانسور به فضایی حداقل ۱۰۰x۱۶۰ یا ۱۴۵x۱۴۵ نیاز خواهد بود. در فضای کمتر از ۱۲۰x۱۲۰، شهرداری اجازه نصب آسانسور را نخواهد داد. اگر برای نصب آسانسور هیدرولیکی اقدام کنید، نیاز به فضای زیادی نخواهد بود.
  • بر اساس قانون استفاده از آسانسور، ماده ۲۳ و ۴، ساکنان طبقه همکف هم باید هزینه نصب را پرداخت کنند.
  • برای نصب آسانسور در ساختمان‌ قدیمی باید برق سه‌فاز فراهم باشد. اگر آسانسور هیدرولیکی است، نیازی به برق سه‌فاز نخواهد بود.

نصب آسانسور بدون مجوز

نکاتی برای نصب آسانسور در خانه‌های قدیمی

  • مالکان ساختمان برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی با بیشتر از ۳ یا ۴ طبقه باید مجوز شهرداری را دریافت کنند.
  • برای نصب آسانسور هیدرولیکی نیاز به مجوز سازمان آتش‌نشانی خواهد بود.
  • رضایت همسایگان در نصب آسانسور الزامی است. مخالفت با نصب آسانسور توسط حتی یکی از مالکان هم می‌تواند در روند نصب این دستگاه اختلال ایجاد کند.
  • در صورتی که یکی از همسایه‌ها با نصب آسانسور مخالفت کرد، با گفت‌وگو موضوع را حل کنید. به آنها بگویید که نصب آسانسور می‌تواند تاثیر زیادی روی قیمت ملک آنها داشته باشد.

جریمه شهرداری برای نصب آسانسور بدون اجازه

اگر در زمان نصب آسانسور قوانین و مقررات شهرداری رعایت نشده باشد، تخلف محسوب می‌شود و باید جریمه پرداخت شود؛ به‌عنوان‌مثال اگر حداقل ابعاد آسانسور رعایت نشود، طبق فرمول تراک، جریمه صادر می‌شود. جریمه شهرداری برای نصب آسانسور بدون اجازه طبق فرمول تراکم 5A و 24A محاسبه خواهد شد.

لازم به ذکر است که دریافت مجوز نصب آسانسور از شهرداری الزامی است. به این مفهوم که ساکنان پس از جلب رضایت همسایگان در نصب آسانسور، باید از شهرداری مجوز نصب دریافت کنند. در غیر این صورت، شهرداری آنها را جریمه خواهد کرد.

نکته مهم اینکه، اگر نصب آسانسور در ساختمان بدون دریافت مجوز از شهرداری انجام شود، بیمه حوادث به آن تعلق نمی‌گیرد. در نتیجه عواقب تمامی حوادث رخ داده برعهده ساکنان خواهد بود. در این شرایط ساکنان نمی‌توانند از بیمه آسانسور استفاده کنند.

ثبت دادخواست الزام به نصب آسانسور بدون اجازه

اختلاف در نصب آسانسور میان ساکنان طبقات بالایی و طبقات همکف یا اول، امری طبیعی است. بنابراین در وهله اول تلاش کنید، با گفت‌وگو رضایت همه ساکنان را جلب کنید. به آنها بگویید که نصب آسانسور برای آنها هم سود دارد و باعث رشد قیمتی واحد مسکونی خواهد شد. رضایت‌نامه محضری آنها برای دریافت مجوز ساخت و نصب از شهرداری الزامی است، پس باید رضایت همه ساکنان را داشته باشید.

نصب آسانسور بدون اجازه همۀ ساکنان، عواقب بدی را برای دیگر مالکان به همراه دارد، چون اگر یکی از ساکنان با این موضوع موافقت نداشته باشد و سایر ساکنان اقدام به نصب آسانسور آن هم بدون اجازه کنند، فرد مخالف می‌تواند به مراجع قضایی یا شورای حل اختلاف مراجعه کند.

مخالفت با نصب آسانسور

اگر پس از گفت‌وگو و ارائه دلایل قانع‌کننده برای نصب آسانسور در مشاعات باز هم همسایه‌ها موافقت نکردند، می‌توانید برای ثبت دادخواست الزام به نصب آسانسور اقدام کنید.

مراحل ثبت دادخواست الزام به نصب آسانسور بدون اجازه

فرض را بر این می‌گیریم که برای نصب آسانسور در مشاعات با مالکین دیگر به توافق نرسیدید. باتوجه‌به اینکه نمی‌توان برای نصب آسانسور بدون اجازه اقدام کرد، ثبت دادخواست نصب آسانسور ضروری خواهد بود.

قبل از اخذ مجوز از شهرداری

قبل از هر چیز، برای بار آخر با ساکنان جلسه‌ای برگزار و تلاش کنید آنها را برای امضای رضایت‌نامه نصب آسانسور ترغیب کنید. اگر پیشرفتی حاصل نشد، طبق ماده ۶ قانون تملک و قبل از مراجعه به دادگاه برای ثبت دادخواست، به شهرداری مراجعه و مجوزهای لازم را برای نصب آسانسور بگیرید.

ماده ۶ قانون تملک می‌گوید ساکنانی که واحد آنها مساحت بیشتری دارد، حق بیشتری در تصمیم‌گیری برای نصب آسانسور خواهند داشت. بنابراین اگر این ساکنان با شما همکاری داشته باشند، روند ثبت دادخواست راحت‌تر انجام می‌شود.

بعد از اخذ مجوز از شهرداری

بعد از اخذ مجوزهای لازم از شهرداری منطقه، برای تنظیم و ثبت دادخواست الزام به نصب آسانسور به دادگاه مراجعه کنید. در این مرحله، برای حل مشکل ساکنان ساختمان جلسه‌ای در دادگاه برگزار می‌شود و طبق ادله و استانداردها برای نصب آسانسور رای صادر خواهد شد.

نمونه رضایت‌نامه نصب آسانسور

همان‌طور که اشاره کردیم، نصب آسانسور بدون اجازه، مشکلات قضایی به‌همراه دارد. بنابراین لازم است از همه ساکنان و مالکان واحدهای ساختمان رضایت‌نامه نصب آسانسور دریافت شود. در ادامه یک نمونه رضایت‌نامه نصب آسانسور آمده است که می‌توانید برای شروع کار از آن استفاده کنید.

با سلام؛

احتراما به استحضار می‌رساند، اینجانب احد احدی فرزند احمد، با شماره ملی 1234567890 و مالک واحد ۴ طبقه دوم ساختمان مسکونی باران به آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر، خیابان جاوید، کوچه اول، پلاک ۴۵، با نصب آسانسور در مشاعات (حیاط) ساختمان موافق بوده و بدین‌وسیله رضایت خود را اعلام می‌دارم.

تاریخ و امضا

نصب آسانسور بدون اجازه و عواقب آن

مشکل اصلی در ساختمان‌های قدیمی برای ساکنانی با معلولیت جسمی یا ناتوانی حرکتی و به‌خصوص افراد مسن، بالا رفتن از پله‌ها است. اگر ساختمان شرایط لازم و استحکام زیادی داشته باشد، ساکنان می‌توانند برای نصب آسانسور در مشاعات اقدام کنند. همان‌ طور که اشاره شد، رضایت همسایگان در نصب آسانسور الزامی است. نصب آسانسور بدون اجازه ساکنان و مجوز شهرداری عواقبی در پی دارد که در این مقاله به آن پرداختیم. باتوجه‌به اینکه راه‌حل این موضوع بررسی شد، پس هرچه سریع‌تر برای دریافت مجوز از شهرداری اقدام کنید.

سوالات متداول

مقررات نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی چیست؟

داشتن فضای کافی، دریافت مجوز نصب آسانسور، داشتن برق سه‌فاز برای نصب آسانسور، تهیه نقشه‌ها با تاییدیه سازمان نظام مهندسی، جابه‌جا کردن لوله‌ها، تاسیسات و کنتورها در صورت نیاز و دریافت رضایت‌نامه از ساکنین جزء مقررات نصب آسانسور هستند.

آیا امکان نصب آسانسور بدون اجازه همه ساکنان وجود دارد؟

اگر همه ساکنین رضایت‌نامه نصب آسانسور را امضا نکنند و برای نصب آسانسور اختلاف نظر وجود داشته باشد، می‌توانید برای ثبت دادخواست الزام نصب آسانسور به دادگاه مراجعه کنید.

جریمه نصب آسانسور بدون اجازه شهرداری چقدر است؟

اگر در نصب آسانسور ابعاد رعایت نشود، مشمول جریمه خواهد شد. این جریمه طبق فرمول تراکم محاسبه شده و 5A یا 24A خواهد بود.

نصب آسانسور بدون مجوز شهرداری چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

اگر آسانسور در ساختمان بدون مجوز شهرداری نصب شود، علاوه‌ بر اینکه مشمول جریمه می‌شود، بیمه حوادث به آن تعلق نخواهد گرفت.

برای نصب چه نوع آسانسوری باید از سازمان آتش‌نشانی مجوز دریافت کرد؟

اگر برای نصب آسانسور هیدرولیکی اقدام شود، مالکان باید از سازمان آتش‌نشانی مجوز دریافت کنند.

آیا برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی بیشتر از ۴ طبقه باید از شهرداری مجوز دریافت کرد؟

بله. برای نصب و راه‌اندازی آسانسور در ساختمان‌های قدیمی بیشتر از ۴ طبقه باید از شهرداری مجوز دریافت شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا