بیمه آسانسور

هرآنچه باید درباره علل لرزش آسانسور و راه‌های جلوگیری از آن بدانید

احتمالا حداقل یک بار لرزش کابین آسانسور را تجربه کرده‌اید. اما آیا می‌دانید دلایل لرزش آسانسور چیست؟ علت لرزش کابین آسانسور می‌تواند نشان‌دهنده عیوبی در این دستگاه باشد که باید هر چه سریع‌تر برطرف شود. باتوجه‌به استفاده روزمره و مداوم از آسانسور، باید برای سرویس و نگهداری آن اقدام کنید تا از خرابی‌های احتمالی جلوگیری شود. اگر لرزش آسانسور با صدا همراه باشد، این موضوع می‌تواند برای طبقات مختلف، به‌خصوص طبقات پایین‌تر، مزاحمت ایجاد کند. باتوجه‌به اهمیت موضوع، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی علل لرزش آسانسور می‌پردازیم.

علل لرزش آسانسور چیست؟

با وجود ساختمان‌هایی مرتفع که هر روز به چهره شهرهای بزرگ و کوچک اضافه می‌شود، آسانسور به یکی از تجهیزات اصلی و اساسی تبدیل شده است. حتی برخی از ساختمان‌ها ممکن است آسانسوری برای حمل بار داشته باشند. آسانسور از جمله تجهیزاتی است که همیشه روشن و در حال استفاده است، بنابراین سلامت آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

دلایل لرزش آسانسور چیست؟

علت لرزش کابین آسانسور می‌تواند از مشکلات مکانیکی یا الکتریکی باشد. از این بین، حدود ۸۰٪ از لرزش‌های آسانسورها به‌دلیل مشکلات مکانیکی است و فقط ۲۰٪ از لرزش‌های آن به مشکلات الکتریکی مربوط می‌شود. جالب است بدانید که نحوۀ نگهداری نادرست از دستگاه عامل نیمی از مشکلات مکانیکی است و عامل بعدی آسیب‌دیدگی قطعات یا کیفیت کم آنها خواهد بود. نصب نادرست تجهیزات آسانسور هم می‌تواند یکی از عوامل موثر بر لرزش کابین باشد، چون قطعات به‌خوبی به‌ هم متصل نشده‌اند و به‌مرور زمان از جای خود خارج خواهند شد.

نصب نادرست ریل در آسانسورها

یکی از اصلی‌ترین دلایل لرزش آسانسور نصب نادرست ریل‌ها و کابین است. از دیگر علت‌های لرزش کابین آسانسور می‌توان به نصب نادرست شاقول‌کاری ریل و فاصله بیش‌ از اندازۀ استاندارد ۲ ریل اشاره کرد. لازم است بدانید که اگر فاصله بین ریل‌ها کم یا زیاد باشد، در هر دو صورت آسانسور دچار لرزش خواهد شد، بنابراین باید فاصله استاندارد میان ریل‌ها را دقیقا رعایت کرد.

برای کنترل این موارد لازم است از یک کارشناس نصب آسانسور کمک بگیرید. غیر از دانش، مهارت و تبحر نصاب آسانسور و کارشناس نصب، موارد دیگری هم بر نصب نادرست ریل در آسانسورها تاثیر می‌گذارد که به شرح زیر است:

  • دقت پایین هنگام نصب؛
  • تغییرات دمایی؛
  • مهارت پایین؛
  • دقت پایین الگو؛
  • تغییر شکل دادن قالب در فرایندهای ساخت.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله قوانین مربوط به نصب و استفاده از آسانسور در آپارتمان را در بلاگ ازکی بخوانید.

نصب نادرست کابین آسانسور

اگر کابین آسانسور به‌درستی نصب شده باشد، از ایجاد هر گونه صدا و لرزشی جلوگیری خواهد کرد. بنابراین لازم است نصاب آسانسور تمامی استانداردهای لازم را برای نصب درست کابین رعایت کند. در این راستا باید از لوازم و تجهیزات استاندارد استفاده شود تا کلیه مواردی که بعد از نصب کابین به لرزش این دستگاه منجر می‌شوند، حذف شوند.

نصب نادرست کابین، علت لرزش اسانسور

انتخاب کابین یا بدنه آسانسور با جنس استاندارد

در برخی موارد سازنده‌های کابین آسانسور برای صرفه‌‌جویی در هزینه‌های خود، بدنه کابین‌ها را با ضخامت کمتری تولید می‌کنند. کابینی که ضخامت کمتری داشته باشد، در مقایسه با سایر دستگاه‌ها صدا را بیشتر به داخل منتقل خواهد کرد. بدنه نازک کابین علاوه‌بر انتقال بیشتر صدای محفظه آسانسور، امنیت کمتری برای مسافران دارد و از دلایل لرزش آسانسور و آسیب بیشتر آن است. پس در زمان خرید آسانسور به این موارد دقت کنید.

کابین و ریل‌های غیرمنطبق از جمله علل لرزش کابین آسانسور

اصلی‌ترین علت لرزش آسانسور انطباق نداشتن کابین با ریل‌ها است. وجود فاصله زیاد یا حتی کم بودن فضای بین ۲ ریل آسانسور از عمده‌ترین علت لرزش کابین آسانسور است. از دیگر دلایل لرزش آسانسور می‌توان به سایز نبودن ریل‌ها با کابین اشاره کرد که باعث ایجاد تکان‌های شدید و سروصدا در کابین می‌شود. اگر نصاب آسانسور و کارشناس از ریل‌های بزرگ‌تر استفاده کنند، صدا و لرزش کابین آسانسور به‌صورت قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

فاصله غیراصولی ریل و کفشک آسانسور

وجود فاصله غیراستاندارد و غیراصولی بین ریل و کفشک باعث لَق شدن کابین آسانسور خواهد شد. این لَق شدن کابین می‌تواند لرزش زیادی را در حین حرکت آسانسور ایجاد کند. فاصله غیراستاندارد این دو قطعه باعث حرکت کابین به‌صورت افقی به اطراف شده و لرزش زیادی را ایجاد خواهد کرد که به‌مرور زمان می‌تواند صدماتی را به تجهیزات و اتاق آسانسور وارد کند.

متداول‌ترین علل لرزش کابین آسانسور

در بخش قبلی دلایل لرزش آسانسور بررسی شد. در این بخش قصد داریم تا متداول‌ترین علت لرزش کابین آسانسور را بررسی کنیم. لرزش کابین آسانسور می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد که با توجه به آنها، عیوب آسانسور هم مشخص خواهد شد. لرزش عمودی و افقی از جمله شایع‌ترین دلایل لرزش کابین آسانسور است که خود بنا به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. در ادامه برخی از متداول‌ترین علل لرزش کابین آسانسور آمده است.

  • برخورد کابین آسانسور با دیواره‌ها؛
  • بروز مشکل در فلکه کشش و هرزگرد روی دیوار؛
  • بروز مشکل در درایوها؛
  • خرابی موتور آسانسور؛
  • خرابی سیم بکسل آسانسور؛
  • نبود بالانس متناسب بین کشش و هرزگرد.

 

متداول‌ترین علت لرزش کابین آسانسور

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله قوانین نصب آسانسور در آپارتمان‌های قدیمی، نکاتی که باید بدانید را در بلاگ ازکی بخوانید.

علل بروز صدای کوبیدن آسانسور در طبقات و لرزش کابین آن

یکی از انواع صداهایی که در کابین برخی آسانسورها شنیده می‌شود، صدای کوبیدن است. این صدای کوبیدن حس بدی را به مسافران داخل کابین منتقل می‌کند و ممکن است تصور کنند کابین در حال برخورد به دیواره‌ها و در نهایت سقوط است. عوامل مختلفی منجر به ایجاد صدای کوبیدن آسانسور در طبقات و لرزش کابین می‌شود که در ادامه بررسی خواهد شد.

تنظیم نبودن درهای آسانسور

ایجاد صدا و لرزش در کابین آسانسور می‌‌تواند به علت تنظیم نبودن درها رخ دهد. اگر درهای آسانسور به‌صورت صحیح نصب نشده و یا به‌عبارتی هم‌تراز یکدیگر نباشد، در حین حرکت آسانسو، لبه‌ها به یکدیگر برخورد می‌کند و باعث ایجاد لرزش و صدا در کابین می‌شود.

کثیف بودن ریل و کفشک‌ها

یکی دیگر از دلایل لرزش آسانسور و شنیدن صدای کوبیدن از داخل کابین در طبقات مختلف، کثیف بودن ریل‌ها و کفشک‌‌ها است. آسانسور از جمله دستگاه‌هایی است که باید به‌صورت منظم سرویس شود. برای این‌کار باید از یک متخصص یا تعمیرکار آسانسور کمک بگیرید. وقتی آسانسور به شکلی صحیح و اصولی سرویس شود، مواردی مانند غبار گرفتن و کثیفی ریل و کفشک‌ها باعث ایجاد لرزش و صدا نخواهند شد. اگر کفشک‌‌های آسانسور خراب شود، صدا و لرزش زیادی را در کابین ایجاد خواهند کرد و جالب است بدانید که همین‌ گردوغبار به‌نظر ساده عامل خرابی کفشک‌های آسانسور است.

استفاده از تجهیزات غیراستاندارد

استفاده از تجهیزات غیراستاندارد یکی از مهم‌ترین دلایل لرزش آسانسورها است. متاسفانه تجهیزاتی که کیفیت کمی دارد یا طبق استانداردهای لازم تولید نشده‌‌ است، نه‌تنها علت لرزش کابین آسانسور است، بلکه می‌تواند به بروز خطراتی مانند سقوط آسانسور و آسیب جدی به مسافران آن هم منجر شود.

عدم سرویس به‌موقع قطعات

با یک سرویس ساده نه‌تنها می‌توانید از ایجاد لرزش و صدا جلوگیری کنید بلکه عمر قطعات را هم افزایش خواهید داد که خود عامل مهمی در کاهش هزینه‌های جاری ساختمان خواهد بود. با نظافت اصولی و گردگیری و تمیز کردن قطعات مختلف آسانسور می‌توانید عمر این دستگاه را تا ۵۰٪ افزایش دهید. بنابراین دلایل لرزش آسانسور تنها به نحوه استفاده از این دستگاه برنمی‌گردد، بلکه باید سرویس و نگهداری اصولی را در برنامه ساختمان قرار دهید.

سرویس نکردن به موقع یکی از علل لرزش آسانسور

صدای آسانسور در طبقه آخر به چه علتی است؟

استفاده نکردن از تجهیزات مناسب و استاندارد برای نصب آسانسور می‌تواند یکی از دلایل لرزش آسانسور در طبقه آخر باشد؛ به‌عنوان مثال اگر نصاب آسانسور از تابلوی دو سرعته استفاده کرده باشد، استارت آسانسور به‌صورت ناگهانی اتفاق افتاده که خود عامل مهمی در ایجاد لرزش و صدای آسانسور در طبقه آخر ساختمان خواهد بود. در ادامه راهکارهایی برای کاهش صدای آسانسور در طبقه آخر ارائه می‌شود.

  • در زمان نصب آسانسور از تابلو فرمان تک سرعته استفاده کنید تا لرزش و صدای آسانسور در طبقه آخر به میزان قابل توجهی کاهش ‌یابد.
  • در زمان ساخت محفظه آسانسور، لازم است از دیواره‌های استاندارد استفاده شود، به‌این‌ترتیب میزان انتقال صدا و لرزش آسانسور در طبقه آخر به‌صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

چگونه باید از لرزش آسانسور جلوگیری کرد؟

برای داشتن یک آسانسور بدون لرزش و صدا باید در زمان خرید دستگاه و نصب آن به نکات زیر توجه کنید.

انتخاب و خرید آسانسور

در زمان انتخاب و خرید آسانسور به فضا و ابعاد مکان نصب این دستگاه توجه کنید. از آسانسورهای کوچک برای فضاهای بزرگ یا از آسانسورهای بزرگ برای فضاهای کوچک استفاده نکنید. آسانسورها باید مطابق با ابعاد در نظر گرفته شده برای محل نصب آن‌ها انتخاب شوند. لازم است بدانید که اگر از آسانسورهای کوچک برای فضاهای بزرگ استفاده کنید، همواره بار اضافی به این دستگاه اعمال می‌شود که باعث فرسودگی قطعات و لرزش کابین می‌شود. از طرفی در صورت ایجاد مشکل در اثر تحمیل وزن اضافه به آسانسور، شرکت‌های بیمه‌گر تنها بخشی از خسارت واردشده را پرداخت می‌کنند و مابقی برعهده فرد یا افراد خاطی و مالک ساختمان خواهد بود.

چگونه باید از لرزش آسانسور جلوگیری کرد؟

استفاده از تجهیزات و قطعات باکیفیت

استفاده از تجهیزات و قطعات باکیفیت شاید در ابتدا هزینه بیشتری برای سازنده یا مالک ساختمان داشته باشد، اما عدم نیاز به تعمیرات زیاد در طول سال، می‌تواند این هزینه اولیه را جبران کند. قطعات بی‌کیفیت بعد از مدتی دچار مشکل می‌شود و خود به دلایل لرزش آسانسور تبدیل می‌شود. غیر از قطعات استاندارد، باید از دیواره‌های استاندارد هم استفاده شود. اگر می‌خواهید دستگاهی با طول عمر بالا داشته باشید، باید آن را از مجموعه‌ای معتبر خریداری کنید که کیفیت قطعات را تضمین می‌کند.

استفاده از تجهیزات مناسب

زمانی‌ که از یک کارشناس حرفه‌ای آسانسور برای خرید و نصب دستگاه کمک می‌گیرید، همواره انتخاب بهتری خواهید داشت. یک کارشناس آسانسور می‌داند که استفاده از تابلو فرمان تک سرعته منجر به کاهش لرزش و صدای آسانسور در طبقه آخر خواهد شد. بنابراین تابلو فرمان دو سرعته این قطعه را پیشنهاد می‌کند. این انتخاب درست در مورد سایر قطعات آسانسور هم صدق خواهد کرد.

سرویس آسانسور و روغن‌کاری اتصالات

باید در بازه‌های زمانی مشخص آسانسور را سرویس و قطعات آن به‌خصوص ریل‌‌ها را روغن‌کاری کنید. وجود گردوغبار و آلودگی روی ریل‌ها می‌تواند باعث لرزش کابین آسانسور شود.

سوهان ریل چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

همان‌ طور که پیش‌تر اشاره شد، کثیفی و گردوغبار روی ریل‌های آسانسور یکی از دلایل لرزش آسانسور است. جرم‌گیری منظم و از بین بردن گردوغبار و خش‌های روی ریل آسانسور نه‌تنها عمر مفید دستگاه را افزایش می‌دهد، بلکه به‌شدت روی میزان ایجاد سروصدا موثر است. یکی از ابزارهای کاربردی که برای تمیزکاری ریل از آن استفاده می‌شود، سوهان است. با استفاده از سوهان ریل، تمامی آثار گردوغبار، آلودگی‌ها، جرم‌ها و زنگ‌زدگی‌ها از روی ریل‌های آسانسور پاک خواهد شد. توجه کنید که بعد از هر بار استفاده از سوهان ریل، باید با یک روغن مناسب، ریل‌ها را روغن‌کاری کنید تا دچار خط‌ و خش نشوند.

دلیل لرزش آسانسور و جلوگیری از خط و خش

خرید بیمه آسانسور و ایمنی بیشتر افراد در مقابل دلایل لرزش آسانسور

دلایل لرزش آسانسور به نحوه استفاده از این دستگاه، انتخاب قطعات و سرویس و نگهداری منظم بستگی دارد. اگر دستگاهی با قطعات بی‌کیفیت خریداری کرده‌‌اید، نباید انتظار طول عمر و کار بدون لرزش و صدا را از آن داشته باشید. از طرفی سرویس نکردن به‌موقع خود علت لرزش کابین آسانسور خواهد بود، چون ریل‌ها و قطعات از گردوغبار و آلودگی پوشیده می‌شود و درست کار نمی‌کند. در این مقاله به بررسی علت لرزش کابین آسانسور و راهکارهای لازم برای کاهش لرزش و صدا پرداختیم، اما در کنار همۀ این موارد لازم است برای خرید بیمه آسانسور از ازکی اقدام کنید تا در صورت بروز حادثه خسارات وارده جبران شود.

سوالات متداول

  • دلایل لرزش آسانسور چیست؟
    نصب نادرست ریل‌ها در آسانسور، نصب نادرست کابین، انتخاب کابین یا بدنه غیراستاندارد، کابین و ریل‌های غیرمنطبق و فاصله غیراصولی ریل و کفشک از جمله علت‌های لرزش آسانسور است.
  • آیا خرید بیمه آسانسور اجباری است؟
    خیر. خرید بیمه آسانسور اجباری نیست، اما پوشش‌های آن می‌تواند خسارات واردشده به افراد را جبران کند.
  • آیا لرزش آسانسور با سرویس به‌موقع برطرف می‌شود؟
    بله. سرویس به‌موقع آسانسور نه تنها عمر قطعات را افزایش می‌دهد، بلکه باعث مشخص شدن مشکلاتی می‌شود که عامل اصلی خرابی و لرزش آسانسور است.
  • چرا باید از سوهان ریل استفاده کرد؟
    سوهان ریل تمامی گردوغبار، آلودگی‌ها و جرم و زنگ‌زدگی روی ریل‌ها را پاک و در نتیجه از لرزش آسانسور جلوگیری می‌کند.
  • بیمه مسئولیت آسانسور چه پوشش‌هایی دارد؟
    بیمه مسئولیت آسانسور شامل پوشش هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه، پوشش غرامت نقص عضو و پوشش غرامت فوت (دیه) می‌شود.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا