بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

همه چیز درباره معافیت مالیاتی بیمه عمر | مزایایی که از آن خبر ندارید

بیمه عمر مشمول مالیات نمی‌شود. این ویژگی برای بسیاری از بیمه‌گذاران جذاب به‌نظر می‌رسد و خرید این نوع سرویس بیمه را جالب توجه می‌کند. زمانی که بیمه عمر می‌خرید، قراردادی میان شما و شرکت بیمه منعقد می‌شود. چه قراردادی؟ شما با پرداخت حق بیمه در بلندمدت از مزایای و خدمات بیمه عمر بهره‌مند می‌شوید. این خدمات شامل هزینه موقعیت‌هایی مانند فوت، نقص عضو، درمان بیماری‌های خاص و از کارافتادگی است. در ادامه، درباره معافیت حق بیمه از مالیات بیشتری برایتان می‌گوییم. پس، آیا بیمه‌های عمر معاف از مالیات هستند؟ بله، با ما همراه باشید تا بیشتر بدانید.

انواع مالیات در ایران چیست؟

هر جامعه‌ای مخارجی دارد و برای ارائه رفاه و خدمات شهروندی، اعضای آن مالیات می‌پردازند. در واقع، برای تأمین هزینه‌های گروهی شهروندان از آن‌ها به‌شکل‌های مختلف، مالیات دریافت می‌شود. مبلغ دریافتی از افراد بابت مالیات، صرف امور رفاهی و خدمات جمعی می‌شود.

مالیات مستقیم

این نوع مالیات به‌طور مستقیم از درآمد افراد دریافت می‌شود. در واقع، درصدی از دارایی و درآمد شهروندان با مالیات مستقیم از آن‌ها گرفته می‌شود. هم افراد حقوقی و هم اشخاص حقیقی ملزم به پرداخت این مالیات‌اند. درآمدهایی که در ایران کسب می‌شوند، مشمول مالیات مستقیم هستند. این نوع مالیات هم انواعی به‌شرح زیر دارد:

  • مالیات بر درآمد؛
  • مالیات بر دارایی؛
  • مالیات بر درآمد حقوق؛
  • مالیات بر درآمد املاک؛
  • مالیات بر درآمد اتفاقی؛
  • مالیات بر درآمد مشاغل؛
  • مالیات بر درآمد کشاورزی.

مالیات غیرمستقیم

گاهی‌اوقات، شما در جریان یک فرایند هستید که مشمول مالیات قرار می‌گیرد. کمی پیچیده شد، نه؟ اجازه بدهید که بیشتر توضیح بدهیم. برای مثال، زمانی را در نظر بگیرید که شما خرید می‌کنید. مبلغی از برخی کالاها بابت مالیات دریافت‌شده از تولیدکننده و فروشنده از شما گرفته می‌شود. در چنین شرایطی، به‌طور غیرمستقیم در فرایند پرداخت مالیات مشارکت داشته‌اید.

معافیت مالیاتی چیست؟

منظور از معافیت مالیاتی، بی‌نیازبودن از پرداخت مالیات است. معافیت مالیاتی بیمه عمر هم در همین تعریف قرار می‌گیرد. با خرید این بیمه و بهره‌مندی از فرصت سرمایه‌گذاری آن در بلندمدت، نیازی به پرداخت مالیات به دولت ندارید. بنابراین، معافیت مالیاتی اجازه‌ای قانونی برای پرداخت‌نکردن مالیات بابت درآمد، دارایی یا سودی است که کسب می‌کنید.

معافیت مالیاتی در بیمه عمر به چه معناست؟

بیمه عمر معاف از پرداخت مالیات است؛ یعنی از درآمد یا سودی که در نتیجه بهره‌مندی از این بیمه به شما داده می‌شود، مبلغی بابت مالیات کسر نمی‌شود. علت آن است که این بیمه در شمار خدمات حمایتی قرار می‌گیرد و هدف از تعریف آن، پشتیبانی از خانواده‌ها و افراد در موقعیت‌های دشوار یا اوقات کهنسالی و فوت است. از تاریخ ۱۲ام دی‌ماه سال ۱۴۰۲، معافیت بیمه عمر از ارزش افزوده به‌طور قانونی اعلام شده است.

شایان ذکر است، مالیات نمایندگان بیمه عمر باید پرداخت شود. منظور چیست؟ کارمزد نمایندگان بیمه عمر که اقدام به تکمیل فرم پرسشنامه بیمه عمر برای افراد می‌کنند، مشمول ارزش افزوده می‌شود.

دلایل معافیت مالیاتی بیمه‌ عمر در ایران

قرار نیست که ماهیت چنین خدماتی با نیاز به پرداخت مالیات زیر سؤال برود. از همین روی، کسانی که بیمه عمر دارند، نیازی به پرداخت مالیات نخواهند داشت. در اصطلاح، این افراد معاف از پرداخت هرگونه مالیات هستند.  به‌طور خلاصه، چرا سرمایه فوت در بیمه عمر معاف از مالیات است:

  • از بین‌نرفتن ماهیت حمایتی بیمه عمر؛
  • وجود فرصتی برای پشتیبانی مالی از افراد در موقعیت‌های دشوار؛
  • ایجاد فرصتی برای تمامی اقشار جامعه، جهت بهره‌مندی از خدمات بیمه عمر مانند دریافت سود، کمک‌هزینه فوت و از کارافتادگی و… .

چه مواردی در بیمه عمر معافیت مالیاتی دارند؟

به‌طور کلی، بیمه عمر معاف از مالیات است. بنا به قوانین تعیین‌شده، تمام پوشش‌های بیمه عمر و سرمایه‌گذاری معاف از مالیات‌اند. در تمام این حالت‌ها، نیازی به پرداخت مالیات از سوی بیمه‌گران و بیمه‌گذاران نیست؛ چه کارهایی معاف از مالیات است:

  • اگر شخص فوت کند، مستمری دریافتی او از سوی خانواده مشمول مالیات نمی‌شوند.
  • دریافت سود اندوخته حاصل از خرید بیمه عمر و سرمایه‌گذاری هم مشمول معافیت مالیاتی می‌شود.

قانون معافیت مالیاتی بیمه‌های عمر چیست؟

براساس ماده ۱۳۷ قانون مالیات‌های مستقیم، بیمه عمر معاف از مالیات است. وجود چنین خدماتی در هر جامعه‌ای نیاز است. در واقع، برای حمایت از اقشار مختلف اجتماع در اوقات کهولت یا شرایط سختی مانند از کارافتادگی، نیاز به توزیع خدماتی عادلانه وجود دارد.

بنا به ماده ۳۶ قانون مالیات‌های مستقیم هم شرکت‌های بیمه عمر نیازی به پرداخت مالیات بابت این خدمت ندارند. ضمن اینکه قانون ارث هم به آن تعلق نمی‌گیرد. تعهدات شرکت بیمه بدون کسر مالیات به مشتریان خرید این بیمه پرداخت می‌شود.

آیا معافیت مالیاتی در خرید بیمه عمر موثر است؟

نبود مالیات بر بیمه عمر باعث می‌شود که قیمت آن برای عموم مناسب‌تر شود. در واقع، اقشار مختلف جامعه، به‌ویژه افرادی از گروه‌های درآمدی متوسط می‌توانند برای خود و تأمین آتیه خانواده‌شان دست به خرید بیمه عمر بزنند و برنامه‌ای بلندمدت طراحی کنند.

با بیمه عمر، پس‌اندازی قابل توجه در اختیار افراد و خانواده‌هایشان قرار می‌گیرد. پوشش‌های این بیمه متنوع‌اند و به‌طور کلی، می‌توانند رفاهی نسبی یا پشتبیانی در مواقع اضطراری از افراد به‌عمل بیاورند.

انعقاد قرارداد شخصی بیمه عمر هم با معافیت مالیاتی همراه است؟

معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از پرداخت مالیات بیمه عمر و زندگی در حدود ۳ سال است که به حالت اجرایی درآمده است. براساس قوانین، چه به‌طور فردی و چه به‌شکل گروهی یا خانوادگی اقدام به خرید بیمه عمر کرده باشید، نیازی به پرداخت مالیات نخواهید داشت.

براساس بند ۸ از بند ب ماه ۹ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰:

  •  حق بیمه‌های عمر و زندگی غیر پس‌اندازی از نوع عمر ساده معاف از مالیات‌اند‌؛‌ چه در قالب فردی خریده شده باشند و چه گروهی.
  • حق بیمه‌های عمر و زندگی پس‌اندازی در بیمه های عمر مختلط هم مشمول مالیات نمی‌شوند.
  • وام بیمه‌نامه‌های زندگی پس‌اندازی هم از پرداخت مالیات معاف‌اند.

این بخشنامه معافیت بیمه از ارزش افزوده و مالیات به همه ابلاغ شده و از سال ۱۴۰۰، نیازی به پرداخت هیچ مبلغی بابت خدمات بیمه عمر نیست. بخشنامه‌ها و قوانین مختلفی درباره امور مختلف دنیای مالیات وجود دارد؛ از بخشنامه معافیت حق بیمه سهم کارمند از مالیات تا معافیت بیمه عمر از پرداخت ارزش افزوده و حق مالیات و… . با آگاهی از این‌ها می‌توانید حقوق خود را حفظ کنید.

استعلام و خرید بیمه عمر از ازکی

با خرید بیمه عمر از ازکی می‌توانید از یکی از بهترین خدمات بیمه‌ای کشور بهره‌مند شوید. چنین خدماتی معاف از مالیات است و هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و قابل مدیریت دارد. ازکی هم بستری است که اجازه بررسی و مقایسه تعرفه‌ها و خدمات شرکت‌های بیمه مختلف را به‌طور یک‌جا برایتان فراهم می‌کند. با انتخاب بیمه‌گر موردنظرتان، خرید بیمه را با بهره‌مندی از تخفیف‌های ازکی و در کمتر از چند دقیقه انجام خواهید داد.

وجود پلتفرم معتبری که خرید و تهیه انواع بیمه از جمله بیمه عمر را به‌سادگی فراهم می‌کند، فرصتی ایدئال جهت مدیریت هزینه‌ها و تأمین آینده خود و خانواده است. تمام فرایندها در ازکی به‌سرعت و در کمال سادگی پیش می‌رود. برای تهیه بیمه عمر، این نام را به‌خاطر داشته باشید.

سوالات متداول

چرا سرمایه فوت در بیمه عمر معاف از مالیات است؟

دلیل آن است که ماهیت بیمه عمر حمایت و پشتیبانی مالی از افراد و خانواده‌ها است. در نتیجه، با فوت بیمه‌گر نیازی به پرداخت مالیات و صرف هزینه وجود ندارد. به‌طور کلی هم مشمول مالیات‌نبودن این بیمه راهی برای تزریق کمک‌ و پشتیبانی به اقشار مختلف در اوقات سخت و پرهزینه است.

قوانین معافیت مالیاتی چیست؟

معافیت مالیاتی امری قانونی است که طی آن، شخص حقیقی یا حقوقی نیازی به پرداخت مالیات بابت درآمد و دارایی‌هایش ندارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا