بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

معرفی کامل بیمه ازدواج و جهیزیه، شرایط و مزایای آن

پیدا کردن یار و شریک زندگی همراه که بخواهی تمام عمر در کنارش زندگی کنی، تازه خان اول ازدواج است. واقعیت این است که وقتی عشق خودش را نشان می‌دهد به‌قول حافظ تازه مشکل‌ها می‌افتد! مخصوصا مشکلات مالی و اقتصادی آن هم در این تورم و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها. حتی اگر از خرج‌ومخارج مربوط به جشن عروسی و … فاکتور بگیریم و مراسم را هم ساده برگزار کنیم. باز هم  تأمین هزینه‌های مربوط به تهیه مسکن و لوازم خانه بار مالی بزرگی به دوش عروس و داماد و خانواده‌های آن‌ها خواهد بود. یکی از راه‌های کمکی برای تامین هزینه‌های ازدواج تهیه بیمه ازدواج است. بیمه ازدواج برعکس وام ازدواج نیازی به ضامن ندارد و تقریبا تمامی هزینه‌های لازم برای شروع یک زندگی و حتی ادامه آن را پوشش می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید بیمه ازدواج چیست و چه کسانی می‌توانند خودشان را بیمه ازدواج بکنند، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیمه ازدواج چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

بیمه ازدواج یک کمک هزینه و پشتوانه مالی و پشتیبانی برای جوانان است تا کمتر نگران تأمین مخارج مربوط به ازدواج و تشکیل خانواده باشند. درواقع این بیمه درست مثل بیمه عمر و سرمایه‌گذاری نوعی پس‌انداز با پرداخت حق بیمه به صورت ماهانه است. بعد از چند سال، بیمه‌شده می‌تواند اصل پول و سود خود را از بیمه نامه ازدواج برداشت کند؛ بدون اینکه مثل وام درگیر بازپرداخت و قسط شود.

از بیمه کمک هزینه ازدواج می‌توان برای تهیه خانه (خرید، رهن یا اجاره)، جبران هزینه مشاوره‌های پیش از ازدواج، خرج و مخارج مراسم عروسی، استفاده کرد. البته گاهی به این بیمه نامه، بیمه جهیزیه هم گفته می‌شود. چون یکی از بیشترین موارد کاربرد آن خرید جهیزیه و لوازم ضروری برای شروع یک زندگی است. همچنین حمایت از پرداخت مهریه و خسارت ناشی از طلاق و حتی خدای نکرده فوت یکی از زوجین هم از دیگر موارد تحت پوشش بیمه ازدواج است.

موارد تحت پوشش بیمه ازدواج کدامند؟

پوشش های بیمه ازدواج جوانان براساس قرارداد شرکت بیمه ایران و وزارت ورزش و جوانان شامل موارد زیر می‌شود:

  • تامین کمک هزینه مشاوره قبل از ازدواج تا ۳۰% سرمایه فوت بیمه نامه
  • تامین کمک هزینه برگزاری مراسم عقد وعروسی تا سقف ۸۰% سرمایه فوت بیمه نامه
  • تامین کمک هزینه کنسلینگ (لغو) مراسم عقد و عروسی به علت حوادث
  • تامین کمک هزینه تهیه جهیزیه تا سقف ۸۰% سرمایه فوت بیمه نامه
  • تامین کمک هزینه پرداخت مهریه تا سقف 9۰% سرمایه فوت بیمه نامه
  • تامین کمک هزینه تامین مسکن تا سقف ۸۰% سرمایه فوت بیمه نامه
  • تامین کمک هزینه تولد اولین نوزاد تا سقف 2۰% سرمایه فوت بیمه نامه
  • غرامت فوت بیمه شده تا سقف ۲۰ میلیون تومان

شرایط و مزایای استفاده از بیمه ازدواج چیست؟

بیمه ازدواج جوانان به همه زنان یا مردانی که برای اولین بار ازدواج می‌کنند تعلق می‌گیرد. هم سازمان تامین اجتماعی و هم برخی شرکت‌های بیمه از جمله بیمه ایران طرح‌های مختلفی به‌نام بیمه ازدواج و جهیزیه ارائه می‌کنند. اما نحوه ثبت‌نام بیمه ازدواج چگونه است؟ به‌طور کلی صدور بیمه نامه ازدواج یا جهیزیه شرایط زیر را دارد:

  • ازدواج باید دائم بوده و در دفتر اسناد رسمی ازدواج، عقد ثبت شده باشد.
  • سن بیمه‌شده باید بین صفر سالگی (بدو تولد) تا ۳۵ سالگی باشد.
  • مدت قرارداد بیمه‌ نامه حداقل ۵ و حداکثر ۴۰ سال است. (مجموع سن بیمه‌شده و مدت قرارداد نباید بیشتر از ۴۰ سال باشد.)
  • این بیمه نامه دوره انتظار ۵ ساله دارد. یعنی باید حداقل ۵ سال قبل از عروسی برای خرید بیمه اقدام کنید.
  • حداقل سن برای استفاده از پوشش های این بیمه، ۱۵ سال است.
  • پرداخت کمک هزینه مشاوره ازدواج بعد از سن 15 سالگی بیمه‌شده امکان‌پذیر خواهد بود.
  • هزینه ناشی از لغو ناگهانی مراسم ازدواج صرفا درصورت فوت یکی از زوجین، فوت یکی از بستگان سببی یا نسبی درجه یک زوجین یا وقوع هرگونه حادثه در حین اجرای مراسم پرداخت می‌شود.

پوشش های بیمه ازدواج

درضمن با خرید بیمه ازدواج بیمه‌شده علاوه بر پوشش های این بیمه نامه می‌تواند از مزایای زیر هم استفاده کند:

  • امکان پرداخت حق بیمه به صورت ماهانه، شش‌ماهه، سالانه یا یکجا .
  • معافیت از پرداخت حق بیمه تا پایان مدت قرارداد درصورت فوت یا ازکارافتادگی بیمه‌شده.
  • امکان بازخرید سرمایه بیمه نامه از ماه ششم پرداخت حق بیمه به بعد.
  • بیمه‌شده می‌‌تواند اگر در پرداخت چند نوبت حق بیمه تأخیر داشت، مبلغ‌های پرداخت نشده را یکجا پرداخت کند. (مبلغ تأخیر پرداخت دیرکرد بر اساس سود ۱۸% خواهد بود.)
  • امکان انتخاب ضریب تعدیل حق بیمه و سرمایه فوت از 0 تا 20 درصد سالانه برای جبران تورم.
  • در بیمه ازدواج فرزندان، اگر خدای نکرده بیمه‌شده فوت کند ذی‌نفع می‌تواند در زمان ازدواج تا پایان مدت قرارداد سرمایه بیمه نامه را دریافت کند.

هزینه بیمه ازدواج چقدر است؟

سقف پرداختی برای پوشش‌های بیمه نامه ازدواج بر اساس توان مالی بیمه‌شده و حق بیمه پرداختی محاسبه می‌شود. برای دسترسی راحت‌تر و هرچه بیشتر جوانان به بیمه ازدواج نیز حداقل حق بیمه‌ برای این بیمه نامه تعریف شده است. یعنی بیمه‌شده می‌تواند برای دریافت بیشترین میزان سرمایه در زمان ازدواج براساس سن خود یکی از حداقل پرداختی زیر را برای بیمه ازدواج ایران انتخاب کند:

بازه سنی حداقل مبلغ حق بیمه
بدو تولد تا 10 سالگی 50 هزار تومان
۱۰ تا ۱۵ سال 100 هزار تومان
۱۵ تا ۲۰ سال 150 هزار تومان
20 سال به بالا 200 هزار تومان

بهتر است مخصوصا در سنین بالای 20 سال چند سال قبل از ازدواج بیمه نامه ازدواج را بخرید تا بتوانید با پرداخت حق بیمه بیشتر مقدار سرمایه بیمه نامه را هم بیشتر بکنید.

معرفی بهترین بیمه های ازدواج و جهیزیه

اگر شما هم امر خیر در پیش دارید و قرار است به زودی با یار خود زیر یک سقف بروید و تشکیل خانواده بدهید، می‌توانید برای تامین خرج و مخارج مربوط به عروسی یا خرید خانه و جهیزیه یکی از بیمه نامه‌های زیر را بخرید تا خیالتان بایت هزینه‌های مربوطه راحت باشد:

  • کمک هزینه ازدواج سازمان تامین اجتماعی:

مبلغ کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی هم، برابر با یک ماه متوسط حقوق یا دستمزد بیمه‌شده است. البته بیمه شده باید دست‌کم ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج ۷۲۰ روز سابقه کار و پرداخت حق بیمه داشته باشد. هچنین در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی بین بیمه‌شده و کارفرما همچنان برقرار باشد. یعنی برای او حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت شود.

  • بیمه ازدواج ایران:

بیمه ازدواج شرکت بیمه ایران با شرایط خاص و برای محدوه سنی خاصی ارائه می‌شود. با این بیمه نامه می‌توان از همه مزایا و پوشش‌های بیمه ازدواج استفاده کرد.

  • بیمه جهیزیه ایران:

ذینفع و استفاده‌کننده این بیمه نامه فرزند دختر خود بیمه‌شده اصلی خواهد بود. درواقع بیمه‌شده اصلی برای مدت مشخص حق بیمه پرداخت می‌کند و سرمایه شکل گرفته بیمه نامه مذکور در نهایت به عنوان کمک هزینه خرید جهیزیه استفاده می‌شود.

  • بیمه عمر برای ازدواج و جهیزیه:

انواع بیمه عمر شرکت‌های مختلف بیمه مثل بیمه عمر زمانی یا بیمه عمر فرزندان هم یکی از طرح‌های بیمه‌ای هستند که معمولا برای جبران مخارج ازدواج استفاده می‌شوند. مثلا شرکت بیمه پاسارگاد یک طرح ویژه بیمه نامه عمر به‌نام بیمه عمر و تامین آتیه ازدواج دارد.

یادتان باشد که اگر می‌خواهید به‌عنوان بیمه ازدواج یک بیمه نامه عمر بخرید، می‌توانید در سایت ازکی پوشش‌ها و قیمت بیمه عمر شرکت‌های بیمه مختلف را با هم مقایسه کنید و بعد از انتخاب بهترین قیمت و سقف تعهدات، یک بیمه عمر مناسب برای ازدواج را به‌صورت اینترنتی و آنلاین بخرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا