دریافت خسارت

همه چیز درباره خسارت خواب خودرو و چگونگی دریافت آن

تصور زندگی بدون ماشین در شهرهای امروزی روز‌به‌روز سخت‌تر می‌شود. اینکه ماشین زیرپای خانواده به‌هردلیلی در تعمیرگاه بماند، دردسرهای زیادی درست می‌کند. از هزینه‌ رفت‌وآمد‌های مدام و چندباره برای بردن بچه‌ها به مدرسه و رفتن سر کار و … گرفته تا نگرانی بابت نیاز فوری به ماشین برای رفتن به بیمارستان. علاوه بر این‌ها خیلی‌ها این روزها ماشین‌شان را در استارت‌آپ‌های حمل و نقل آنلاین ثبت‌نام کرده‌اند. یعنی ماشین دیگر فقط وسیله تردد شخصی و روزانه افراد نیست و ممکن است در مسیر رفت‌وبرگشت از خانه به محل کار مسافر هم سوار کنند. یعنی هر روزی که ماشین به‌دلیل خرابی یکی از قطعات یا تصادف در تعمیرگاه نمایندگی و پارکنیگ نگهداری شود یک هزینه اضافی روی دوش مالک می‌گذارد. برای همین قانون خسارتی به‌عنوان هزینه خواب خودرو را برای مالکان درنظر گرفته است. اگر می‌خواهید بدانید خسارت خواب خودرو چیست و در چه شرایطی پرداخت می‌شود این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

خسارت خواب خودرو چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

معمولا برای تعویض و تعمیر خرابی قطعات یدکی، ماشین باید برای بازسازی و تعمیر چند روز در تعمیرگاه بماند. قانون می‌گوید زمان استاندارد برای توقف ماشین در تعمیرگاه 2 روز تا نهایت یک هفته کاری است. اگر به‌هر دلیلی مثلا پیدا نشدن قطعه مورد نیاز ماشین توسط نمایندگی یا عدم توانایی در تعمیر خودرو بیشتر از دو روز تا یک هفته در تعمیرگاه نگه داشته شود، نمایندگی مربوطه باید هزینه خسارت خواب خودرو را به مالک پرداخت کند.

البته این خسارت فقط در دوران گارانتی يا مشمولیت وارانتی به ماشین تعلق می‌گیرد. یعنی اگر به‌دلیل نقص فنی و مشکلات این‌چنینی مجبور شدید ماشین‌‌تان را در دوران گارانتی برای تعمیر به تعمیرگاه نمایندگی خودروسازان و واردکنندگان خودرو ببرید و تعمیر آن بیشتر از مدت گفته‌شده طول کشید می‌توانید خسارت خواب خودرو دریافت کنید.

محاسبه هزینه خواب خودرو به چه صورت است؟

آیین‌نامه قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو می‌گوید: «تولیدکنندگان خودرو باید هزینه توقف خودروی تحت گارانتی‌ در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش را به‌صورت روزشمار به مالک آن پرداخت کنند.» اما هزینه خواب ماشین چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟ معمولا در محاسبه هزینه خواب خودرو ایران خودرو یا هزینه خواب خودرو سایپا نوع کاربری آن درنظر گرفته می‌شود:

  • هزینه خواب خودرو برای خودروهای سواری معادل روزانه ۱۵ ده هزارم قیمت خودرو محاسبه می‌شود.
  • هزینه خواب خودرو برای ماشین‌های عمومی مثل تاکسی و ون روزانه ۲ هزارم قیمت خودرو محاسبه می‌شود. (همه چیز درباره بیمه شخص ثالث تاکسی + حق بیمه 1401)
  • هزینه خواب خودرو برای ماشین‌های سنگین و بارکش ازجمله مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون و کامیونت معادل یک هزارم قیمت خودرو محاسبه می‌شود.

مثلا قیمت ماشین پراید و تیبا امروز تقریباً ۲۰۰ میلیون تومان است. پس به ازای هر روز که این خودرو در پارکینگ نمایندگی بدون استفاده و بدون تعمیر متوقف بماند، نمایندگی باید روزانه ۳۰۰ هزار تومان به مالک خودرو پرداخت کند.

مبلغ خسارت خواب خودرو

خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه

خسارت خواب خودرو در شرایط زیر به خودروهایی دارای ضمانت، پرداخت می‌شود:

  • مراجعه بار اول به تعمیرگاه: مبلغ خسارت از روز دوم توقف ماشین در تعمیرگاه تا زمان تحویل به مالک محاسبه می‌شود.
  • مراجعه برای عیب تکراری: در این شرایط معمولا مبلغ خسارت از روز اول توقف ماشین در تعمیرگاه محاسبه می‌شود.

جریمه خواب خودرو در نمایندگی

جریمه خواب خودرو در نمایندگی درواقع همان محاسبه هزینه خواب خودرو برای زمان توقف بدون استفاده خودرو در تعمیرگاه نمایندگی خودرو است.

اگر هم ماشینی در دوران گارانتی به‌دلیل پیدا نشدن قطعات یدکی یا ناتوانی نمایندگی در رفع عیب و تعمیر ماشین، بیشتر از زمان استاندارد در تعمیرگاه متوقف بماند و نمایندگی از پرداخت هزینه خواب خودرو طفره برود، مالک می‌تواند به وزارت صنعت و معدن یا سازمان‌های معدن و تجارت استانی مراجعه و شکایت کند. ثبت این شکایت نیازی به پرداخت خلافی خودرو و صفر کردن جریمه‌های خودرو ندارد.

ماده قانونی خواب خودرو، به خودرو تصادفی هزینه خواب خودرو تعلق می‌گیرد؟

براساس قانون هزینه خواب خودرو شامل خودروهای تصادفی که برای تعمیر در تعمیرگاه نمایندگی‌ها قرار دارند، نمی‌شود. درواقع فقط اگر ماشین به دلیل نقص فنی در زمان گارانتی خودرو در تعمیرگاه‌های رسمی نمایندگی متوقف بماند برای آن هزینه خواب محاسبه می‌شود.

هزینه خواب ماشین در تصادف

گفتیم که تعمیرگاه نمایندگی خودرو هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه خواب خودرو تصادفی ندارد. منتها در شرایط خاص مالک ماشینی که در تصادف آسیب‌دیده می‌تواند خسارت خواب خودرو در تصادفات برای زمان توقف ماشین‌ش در تعمیرگاه را بگیرد. اگر ماشین تصادفی وسیله کسب درآمد مالک باشد و مقصر حادثه هم راننده ماشین مذکور نباشد، می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست دریافت خسارت خواب خودرو از مقصر تصادف ثبت کند. یعنی در این شرایط طرف مقابل باید خسارت خواب خودرو را پرداخت کند نه تعمیرگاه نمایندگی.

اگر هم راننده ماشین تصادفی خودش مقصر حادثه باشد، هیچگونه پرداخت غرامتی بابت مدت توقف ماشین در زمان توقف در تعمیرگاه یا پارکینگ به آن تعلق نمی‌گیرد. فراموش نکنید که برای ترخیص خودرو از پارکینگ باید حتما تمام ریز خلافی خودرو و برگه بیمه شخص ثالث را تحویل بدهید. با استفاده از سایت ازکی می‌توانید به‌راحتی کارهای مربوط به تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث را به‌صورت اینترنتی انجام بدهید.

نحوه دریافت خسارت خواب خودرو

برای مطالبه خسارت خواب خودرو باید بعد از تحویل گرفتن ماشین از تعمیرگاه نمایندگی همراه با مدارک نشان‌دهنده دیرکرد ترخیص خودرو از طرف نمایندگی به دفتر نمایندگی مراجعه کنیم. البته خود نمایندگی باید قبل از درخواست مالک خودرو، هزینه خواب خودرو را از فاکتور تعمیرات کسر کند. منتها اگر لازم شد تا خودتان ثبت درخواست پرداخت خواب خودرو را انجام بدهید بدانید که پیگیری دریافت خسارت خواب خودرو از تعویض پلاک یا ترخیص خودرو از پارکینگ راحت‌تر است. زمان زیادی هم از شما نمی‌گیرد. همان‌طور که گفته شد درصورت  سرپیچی از پرداخت خسارت خواب خودرو باید از نمایندگی مربوطه به وزارت صنعت، معدن و تجارت شکایت کنید.

اگر می‌خواهید همیشه و حتی پس از تمام شدن دوران گارانتی ماشین‌تان خیالتان بابت هزینه‌های مربوط به خواب خودرو و توقف آن در پارکینگ و تعمیرگاه راحت باشد، بهتر است حتما یک بیمه بدنه با پوشش ایاب و ذهاب برای ماشین‌تان بخرید. با این پوشش از بیمه بدنه می‌توانید هزینه کرایه رفت‌و‌آمد خود را برای روزهایی که ماشین مورد بیمه در تعمیرگاه است از شرکت بیمه بگیرید. معمولا بیمه بدنه هزینه ایاب و ذهاب مالک ماشین بیمه‌شده را به صورت روزانه و حداکثر برای ۳۰ روز پوشش می‌دهد. در سایت ازکی می‌توانید قیمت بیمه بدنه با پوشش ایاب و ذهاب در شرکت‌های بیمه مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین گزینه را بخرید.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

  1. سلام هزینه خواب خودرو در زمان گارانتی با توجه به قیمت روز بازار محاسبه میشود یا قیمت کارخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا