بیمه خودرو

در صورت گم‌شدن برگ سبز خودرو چکار کنیم؟

در صورت گم شدن برگ سبز خودرو چه باید کرد؟ هزینه و مدت زمان صدور المثنی برگ سبز خودرو چقدر است؟ برای گرفتن سند المثنی خودرو به کجا مراجعه کنیم؟ در این مطلب، به این سوالات و بسیاری دیگر از پرسش‌های مرتبط پاسخ می‌دهیم.

با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش روزافزون قیمت‌ها، خرید خودرو بیش از هر چیز نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. بنابراین، محافظت از اسناد مالکیت آن اهمیت زیادی دارد؛ چون اگر این اسناد مفقود شوند، فروش و تعویض پلاک امکان‌پذیر نخواهد بود. در این مقاله ازکی، درباره گم شدن برگ سبز خودرو و روش‌هایی صحبت می‌کنیم که برای گرفتن سند المثنی باید انجام دهید. با ما همراه باشید.

برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز خودرو چیست؟
آگهی گم شدن برگ سبز خودرو برای درخواست المثنی الزامی است.

پیش از آن‌که اقدامات لازم در زمان گم شدن برگ سبز خودرو را بدانید، لازم است با این سند کاملا رسمی و مهم بیش‌تر آشنا شوید. برگ سبز خودرو همان‌طور که از اسمش پیداست، یک سند سبز رنگ و تک برگ است که شماره پلاک و مالکیت خودرو را مشخص می‌کند.

این سند در اصل، شناسنامه ماشین به حساب می‌آید و همه اطلاعات مورد نیاز خودرو مانند: شماره موتور، شماره شاسی، شناسه خودرو و کد ملی مالک در آن ثبت می‌شود. کارت ماشین شما هم که کاربرد روزانه دارد و باید همیشه همراهتان باشد، براساس اطلاعات موجود در همین سند مهم صادر می‌شود. برگ سبز خودرو پس از تعویض پلاک، بررسی و تایید هویت مالک توسط پلیس راهنمایی و رانندگی صادر شده و به‌عنوان سند مالکیت خودرو شناخته می‌شود.

بدون وجود برگ سبز خودرو شما نمی‌توانید ماشین‌تان را بفروشید و مالکیت آن را به فرد دیگری انتقال دهید. با این حال، اگر برای فروش عجله داشته باشید، بدون قولنامه و از طریق وکالت تعویض پلاک بدون برگ سبز می‌توانید ماشین‌تان را به‌صورت دفتری و وکالتی بفروشید. توجه داشته باشید، در این صورت مدارک خودرو تا صدور برگ سبز المثنی همچنان به نام خودتان باقی مانده و کلیه تخلفات مالک جدید به حساب شما گذاشته خواهد شد. بنابراین، انجام این کار اصلا توصیه نمی‌شود.

در صورت خرید خودروی صفر کیلومتر، این سند حداکثر تا ۱۵ روز پس از قطعی کردن مراحل خرید از طریق پست برایتان ارسال می‌شود. در صورت خرید خودروی کارکرده، برگ سبز اولین سندی است که باید به‌نام شما شود. با توجه به آن‌چه گفته شد، اهمیت این سند معلوم می‌شود.

گم شدن برگ سبز خودرو

گم شدن برگ سبز خودرو می‌تواند مشکلات زیادی را برایتان ایجاد کند. به‌عنوان مثال، نداشتن برگ سبز خودرو برای تعویض پلاک دردسرساز می‌شود و روند انتقال مالکیت را مختل می‌کند. بدون در دست داشتن این سند تک برگی نمی‌توانید ماشین‌تان را بفروشید. صدور کارت ماشین هم فقط به‌شرط ارائه برگ سبز خودرو و براساس اطلاعات موجود در آن انجام می‌گیرد. بنابراین، به‌محض آگاهی از گم‌شدن برگ سبز خودرو لازم است هر چه سریع‌تر دست به‌کار شوید و این موضوع را در روزنامه‌های پرشماره‌ و معتبری آگهی دهید که در مقایسه با دیگر نشریات مشابه چاپ گسترده‌تری دارند.

این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و از سودجویی‌های احتمالی برخی از افراد جلوگیری می‌کند. درضمن، منتشر نکردن آگهی گم شدن برگ سبز خودرو تمام مسئولیت و بار قانونی پیامدهای احتمالی را متوجه خودتان می‌کند.

اگر فکر می‌کنید برگ سبز خودروی شما دزدیده شده، علاوه بر آگهی اعلام مفقودی لازم است به نزدیک‌ترین کلانتری محل زندگی‌تان مراجعه کنید و مراتب را به آن‌ها گزارش دهید. پس از چاپ آگهی، برای آگاهی از پیدا شدن سند می‌توانید به وب‌سایت «پست یافته» به آدرس https://postyafteh.post.ir مراجعه کرده از این طریق موضوع را پیگیری کنید. در نهایت، لازم است به یکی از مراکز تعویض پلاک راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید و درخواست المثنی دهید.

آگهی مفقودی برگ سبز خودرو

انتشار یک نوبت آگهی گم شدن برگ سبز خودرو در روزنامه‌های پر شماره و پر مخاطب، اولین و مهم‌ترین کاری است که پس از مفقود شدن این سند مهم باید انجام دهید. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، منتشر نکردن آگهی مفقودی برگ سبز خودرو همه پیامدهای قانونی این امر را متوجه خودتان خواهد کرد. بنابراین، انجام این کار می‌تواند از بروز مشکلات و سودجویی‌های احتمالی جلوگیری کند. خوب است بدانید، تنها با در دست داشتن و ارائه آگهی مفقودی سند مالکیت خودرو و با گذشت ۱۰ روز از انتشار آن می‌توانید برای گرفتن سند المثنی درخواست دهید.

نکته

توجه داشته باشید، حتی پس از دادن آگهی مفقودی کارت سبز خودرو هم شما نمی‌توانید ماشین‌تان را بفروشید و مالکیت آن را به فرد دیگری انتقال دهید. انجام این کارها، به‌جز در موارد خاص مستلزم صدور برگ سبز المثنی است.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن برگ سبز خودرو

مدارک مورد نیاز برای گرفتن برگ سبز خودرو
مدت زمان صدور المثنی برگ سبز خودرو از یک هفته تا یک ماه متغیر است.

در ادامه، مدارک مورد نیاز برای گرفتن برگ سبز خودرو را به شما معرفی می‌کنیم:

  • آگهی گم شدن برگ سبز خودرو در یکی از روزنامه‌های پر شماره با حداقل ۱۰ روز فاصله پس از انتشار
  • اصل و کپی مدارک شناسایی معتبر مانند کارت ملی و شناسنامه مالک
  • وکالت‌نامه محضری برای معرفی نماینده قانونی به‌همراه اصل و کپی مدارک شناسایی او
  • اصل کارت ماشین و دیگر اسناد شناسایی خودرو
  • مدارک احراز محل سکونت مالک براساس آدرس اعلام شده
  • برگه عدم خلافی خودرو با تاریخ جدید
  • بیمه نامه معتبر شخص ثالث
  • برگه معاینه فنی
  • پرداخت هزینه صدور سند المثنی برگ سبز خودرو از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان نصب شده در مراکز تعویض پلاک

نحوه گرفتن المثنی برگ سبز خودرو

برای گرفتن المثنی، ابتدا باید گم شدن برگ سبز خودرو را با انتشار یک آگهی در روزنامه‌های معتبر به‌صورت رسمی اعلام کنید. سپس، حداقل ۱۰ روز منتظر بمانید. ممکن است شخصی برگ سبز خودروی شما را پیدا کند و طبق دستورالعمل مندرج، آن را در صندوق پست قرار دهد. در این صورت، پیدا شدن این سند در وب‌سایت «پست یافته» ثبت می‌شود. بنابراین در این فاصله، با مراجعه به همین وب‌سایت می‌توانید موضوع را پیگیری کنید.

در صورت پیدا نشدن برگ سبز خودرو، لازم است برای گرفتن المثنی اقدام کنید. انجام این کار، از طریق مراجعه به یکی از مراکز تعویض پلاک، ارائه مدارک یاد شده و پرداخت هزینه صدور سند المثنی برگ سبز خودرو امکان‌پذیر خواهد بود.

مدت زمان صدور المثنی برگ سبز خودرو از ۷ روز تا یک ماه متغیر است. پس از گذشت این مدت، اگر برگ سبز ماشین‌تان را دریافت نکردید با مراجعه به آدرس Najatracking.post.ir می‌توانید وضعیت صدور و ارسال این سند را پیگیری کنید.

توجه داشته باشید، پس از دریافت نسخه اصل یا المثنی برگ سبز خودرو باید درستی اطلاعات درج شده در آن را به دقت بررسی کنید. در صورت مشاهده هر گونه اشتباه و وجود هر نوع مغایرتی، لازم است موضوع را سریعا  اطلاع دهید تا اصلاح شود.

پیش‌تر هم گفتیم که بدون وجود برگ سبز امکان فروش خودرو منتفی است. اما ممکن است به هر دلیلی قصد داشته باشید ماشین‌تان را فورا بفروشید. در این‌صورت، از طریق وکالت تعویض پلاک بدون برگ سبز می‌توانید ماشین‌تان را به‌صورت دفتری و بدون قولنامه بفروشید. پیش‌تر هم گفتیم که به دلایل گوناگون انجام این کار توصیه نمی‌شود. بنابراین، بهتر است منتظر بمانید تا سند المثنی صادر شود و پس از آن اقدام به فروش خودرو کنید.

برای گرفتن سند المثنی خودرو به کجا مراجعه کنیم؟

برای گرفتن سند المثنی خودرو لازم است با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به نزدیک‌ترین مرکز تعویض پلاک به محل زندگی‌تان مراجعه کنید. توجه داشته باشید، ساعت نوبت دهی برگ سبز المثنی در تمامی مراکز تعویض پلاک ۸ صبح است. یادتان باشد، برای انجام انگشت‌نگاری و کارشناسی‌های مربوطه حضور شما به‌عنوان مالک و همچنین، وجود خودروی مورد نظر در مراکز تعویض پلاک ضرورت دارد. با این حال، در شرایط خاص با تنظیم وکالت‌نامه محضری می‌توانید نماینده قانونی خود را معرفی کرده و روند گرفتن سند المثنی را از این طریق پیش ببرید.

هزینه صدور سند المثنی برگ سبز خودرو

در حال حاضر، هزینه صدور سند المثنی برگ سبز خودرو تقریبا معادل نسخه اصلی و حدود ۲۰۰۰۰۰ تومان است. پرداخت این مبلغ به‌علاوه هزینه پسنت کاملا برعهده متقاضی خواهد بود. بنابراین، اگر خود شما تقاضای صدور سند المثنی را دارید لازم است کلیه هزینه‌های مربوطه را در زمان ارائه درخواست از طریق دستگاه کارت‌خوان نصب شده در مراکز تعویض پلاک بپردازید.

سوالات متداول

۱. آیا با همراه داشتن آگهی گم شدن برگ سبز خودرو و دیگر مدارک شناسایی مالک و خودرو می‌توان سند مالکیت ماشین را به فرد دیگری انتقال داد؟

خیر. برای انجام این کار، لازم است تا صدور برگ سبز المثنی منتظر بمانید.

۲. پس از خرید ماشین اگر متوجه شویم مالک قبلی برگ سبز را گم کرده چگونه می‌توانیم پلاک را تعویض کنیم؟

در چنین شرایطی، لازم است مالک قبلی به شما وکالت تعویض پلاک بدون برگ سبز و وکالت اقدام به آگهی مجدد را بدهد. در این صورت، لازم ابتدا با وکالت مالک گم شدن برگ سبز خودرو را آگهی کرده و پس از مدت مققر روند کار را ادامه دهید.

۳. برای فروش خودرویی که تصادف کرده و برگ سبز آن گم شده است چه باید کرد؟

در این صورت، باید به پلیس راهور مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا