بیمه موتورسیکلت

شرایط بیمه پیک های موتوری چگونه است؟

پیک موتوری یکی از مشاغل پُرریسک است که احتمال بروز حادثه برای آن زیاد است. بسیاری از افراد به‌صورت‌ پاره‌وقت یا تمام‌وقت از این شغل درآمد کسب می‌کنند. بنابراین در اثر بروز حادثه علاوه‌بر خسارت‌های جانی، خسارت‌های مالی می‌تواند منبع درآمد آنها را قطع کند. باتوجه‌به تعداد پیک‌های موتوری، خرید بیمه برای جبران خسارات و کاهش ریسک ضروری است. به‌‌دلیل اهمیت این بیمه‌، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی شرایط بیمه پیک موتوری، پوشش‌ها و هزینه‌ها می‌پردازیم.

بیمه موتورسیکلت چیست؟

شرکت‌های بیمه‌گر ۲ نوع بیمه‌نامه برای راکبان موتورسیکلت صادر می‌کنند که به شرح زیر است:

اهمیت وجود بیمه شخص ثالث برای پیک موتوری

همان‌ طور که می‌دانید، خرید و تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث برای انواع وسایل نقلیه موتوری زمینی ضروری است. طبق قوانین بیمه پیک موتوری، هیچ راکبی نباید بدون بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه (در صورت نیاز) در خیابان‌ها تردد کند. از همین‌جا می‌توان به اهمیت وجود بیمه شخص ثالث برای پیک موتوری پی برد.

بیمه پیک موتوری

اهمیت وجود بیمه پیک های موتوری را از ۳ جنبه می‌توان بررسی کرد:

جبران خسارات جانی و مالی

موتور اصلی‌ترین وسیله پیک‌های رستوران و مراکز دیگر است. باتوجه‌به اینکه امنیت این وسیله نقلیه به‌اندازه خودرو نیست، بنابراین هر لحظه امکان بروز حادثه و خسارت‌های مالی و جانی وجود دارد. همین‌ موضوع عامل اصلی اصرار بر خرید بیمه شخص ثالث است تا بتوان خسارت‌های جانی و مالی واردشده به شخص ثالث را جبران کرد. در نتیجه خرید بیمه پیک موتوری رستوران یا فروشگاه و مراکز خرید امری ضروری خواهد بود.

متاسفانه در برخی موارد خسارت‌های مالی و جانی واردشده آنقدر سنگین است که افراد نمی‌توانند از عهده پرداخت آن برآیند. این شرایط می‌تواند راکب موتورسیکلت را در تنگنای مالی قرار دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله هر آنچه باید درباره پوشش و تخفیف‌های بیمه راکب موتورسیکلت بدانید؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

اهمیت وجود آن برای پلیس

از جمله مهم‌ترین قوانین بیمه پیک موتوری، اجباری بودن خرید و پرداخت حق بیمه شخص ثالث است. عدم خرید و تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث موتورسیکلت راکبان موتور را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند که یکی از آنها جریمه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی است. زمانی‌که پلیس موتوری را به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث متوقف می‌کند، علاوه‌بر جریمه ممکن است آن را به پارکینگ منتقل کند. در این شرایط راکب موتور علاوه‌بر پرداخت جریمه و هزینه پارکینگ باید برای خرید بیمه و پرداخت جریمه دیرکرد هم اقدام کند.

تمدید به موقع بیمه شخص ثالث پیک موتوری

وقتی پلیس راهنمایی و رانندگی موتورسیکلتی را متوقف می‌کند، فقط خرید بیمه شخص ثالث مطرح نیست، بلکه تمدید به‌موقع آن هم اهمیت ویژه‌ای دارد. تمدید نکردن به‌موقع به‌مفهوم نداشتن بیمه شخص ثالث است. اگر بیمه پیک‌های موتوری در موعد مقرر تمدید نشود، به آن جریمه دیرکرد تعلق می‌گیرد. بنابراین در زمان تمدید علاوه‌بر هزینه بیمه‌، باید جریمه دیرکرد را هم پرداخت کند، این موضوع روی مبلغ یا حق بیمه پیک موتوری تأثیر می‌گذارد، چون جریمه به‌صورت روزانه افزایش می‌یابد.

بیمه پیک موتوری تامین اجتماعی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مبلغ جریمه دیرکرد می‌توانید مقاله جریمه دیرکرد موتورسیکلت چقدر است؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

۹۰٪ از راکبان موتورسیکلت به دلیل آشنایی نداشتن با پوشش‌ها و مزایای این بیمه‌نامه برای خرید آن اقدام نمی‌کنند. بیمه شخص ثالث موتورسیکلت موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • جبران خسارت‌های مالی ماشین یا اموال اشخاص ثالث؛
  • جبران خسارت‌های جانی راننده موتورسیکلت مقصر در تصادف؛
  • جبران خسارت‌های جانی اشخاص ثالث (آسیب، شکستگی، نقص عضو و ازکارافتادگی جزئی و کلی یا موقت و دائم).

استثنائات بیمه پیک موتوری؛ خساراتی که جبران نمی‌شود

زمانی‌که برای خرید بیمه شخص ثالث موتور اقدام می‌کنید، باید به مواردی که تحت پوشش این نوع بیمه‌نامه قرار نمی‌گیرند، توجه کنید. این موارد با‌عنوان استثنائات بیمه شخص ثالث پیک موتوری شناخته می‌شود که به شرح زیر است:

    • خسارت‌های واردشده به موتور مقصر در حادثه؛
    • جریمه‌های اعمال شده به‌دلیل محکومیت قضایی و اجرایی؛
    • خسارت‌‌های واردشده ناشی از رادیواکتیو و تشعشعات.

چرا بیمه پیک موتوری ضروری است؟

موتورسیکلت به‌دلیل نداشتن پوششی برای محافظت از راکب و سرنشین، به‌عنوان یک وسیله نقلیه موتوری پُرخطر دسته‌بندی می‌شود. به‌همین‌دلیل لازم است همواره برای خطرات و بروز حادثه آماده باشید. کوچک‌ترین حادثه می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی زیادی به‌همراه داشته باشد که برخی از آن‌ها قابل‌جبران نیستند. بنابراین همواره پیشنهاد می‌شود که علاوه‌بر بیمه شخص ثالث، برای خرید بیمه بدنه موتور و بیمه مسئولیت پیک موتوری هم اقدام شود.

بیمه بدنه پیک موتور و پوشش‌های آن

خرید بیمه بدنه موتورسیکلت مانند بیمه شخص ثالث اجباری نیست، اما پوشش‌های آن می‌تواند بخش مهمی از خسارت‌های مالی واردشده را جبران کند. بیمه بدنه موتور موارد مختلفی را پوشش دهد که بیشترین احتمال وقوع را دارد و منجر به خسارت‌های مالی سنگین می‌شود.

پوشش‌های بیمه بدنه موتور

  • جبران خسارت‌های واردشده در اثر برخورد دو موتورسیکلت یا برخورد موتورسیکلت با خودرو، برخورد موتورسیکلت با جسمی ثابت یا متحرک یا برخورد اشیا به موتورسیکلت (موتورسیکلت در حال حرکت یا سکون)؛
  • جبران خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی؛
  • خسارت‌های واردشده در اثر واژگون شدن یا سقوط موتورسیکلت.

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

توجه کنید که بیمه بدنه موتورسیکلت خسارت‌های سرقت کلی و جزئی را پوشش نمی‌دهد؛ چون این مورد ریسک زیادی دارد. اگر موتورسیکلتی خاص و گران‌قیمت باشد، می‌توان بیمه‌نامه بدنه با پوشش سرقت کلی و جزئی خریداری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیمه بدنه موتورسیکلت و پوشش‌های آن می‌توانید مقاله بیمه بدنه موتورسیکلت، راهکاری برای جلوگیری از خسارات سنگین مالی را در بلاگ ازکی بخوانید.

استثنائات بیمه بدنه

هدف شرکت‌های بیمه‌گر از ایجاد انواع محصولات بیمه‌ای، مدیریت و کاهش ریسک است. بنابراین بیمه‌گذارها همواره به‌دنبال پوشش‌هایی هستند که بیشترین ریسک را دربرمی‌گیرد. در این میان شرکت‌های بیمه‌گر از بیمه کردن مواردی که ریسک بسیار زیادی دارند، خودداری می‌کنند. بیمه مرکزی ایران به‌عنوان نهادی قانون‌گذار که به طور مستقیم بر فعالیت شرکت‌های بیمه‌گر نظارت دارد، مجوز پوشش هر نوع ریسکی را به بیمه‌گر نخواهد داد. استثنائات بیمه بدنه در واقع همان مواردی است که تحت پوشش این نوع بیمه‌نامه قرار نمی‌گیرد.

  • خسارت‌های ناشی از رانندگی بدون گواهینامه موتورسیکلت؛
  • خسارت‌های ناشی از حمل بار بیشتر از حد مجاز با موتورسیکلت؛
  • خسارت‌های ناشی از بروز حادثه به‌دلیل استفاده از مشروبات الکلی، مخدرها و مواد روان‌گردان؛
  • خسارت‌های ناشی از تعقیب و گریز از پلیس با موتورسیکلت
  • خسارت‌های ناشی از حوادث عمدی بیمه‌گذار، ذی‌نفعان یا راکب موتورسیکلت؛
  • خسارت‌های ناشی از جنگ، شورش، اعتصابات یا حمله به موتورسیکلت؛
  • خسارت‌های ناشی از انفجارهای هسته‌ای به موتورسیکلت به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم؛
  • خسارت‌های ناشی از سرقت کلی و جزئی موتورسیکلت**.

بیمه بدنه موتورسیکلت

*نکته مهم: شرکت‌های بیمه‌گر خسارت‌های ناشی از تعقیب و گریز از پلیس را تنها زمانی پوشش می‌دهند که راکب موتورسیکلت مالک آن نباشد یا موتور به‌صورت غیرقانونی و بدون اجازۀ مالک استفاده شده باشد.

**نکته مهم: شرکت‌های بیمه‌گر به‌دلیل ریسک بسیار زیاد، خسارت‌های ناشی از سرقت کلی و جزئی موتورسیکلت را جبران نمی‌کند. البته در شرایط خاص، بیمه‌گر می‌تواند از شرکت بیمه‌ مادر مجوز پوشش سرقت بیمه بدنه موتورسیکلت را برای سرقت کلی و جزئی برخی از موتورسیکلت‌های خاص یا گران‌قیمت دریافت کند.

قیمت بیمه موتور در سال ۱۴۰۲ به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که روی قیمت بیمه شخص ثالث پیک موتوری تاثیر می‌گذارد، نرخ دیه انسان کامل در همان سال است. نرخ دیه هر ساله و براساس معیارهای مختلفی تعیین می‌شود. در کنار دیه موارد زیر هم در تعیین قیمت بیمه موتور در سال ۱۴۰۲ تاثیر دارد.

  • دیه تعیین‌شده در سال جاری؛
  • تعداد سیلندر یا قدرت موتور؛
  • نوع موتور (موتورها به ۳ دسته ۲ چرخ، ۳ چرخ و برقی تقسیم می‌شود. قیمت بیمه موتورهای ۳ چرخ بیشتر از موتورهای ۲ چرخ است)؛
  • سال ساخت موتور (سال ساخت موتور به‌طور مستقیم روی قیمت بیمه‌نامه تاثیر دارد. هرچه سال ساخت موتور قدیمی‌تر باشد، قیمت بیمه هم افزایش پیدا می‌کند)؛
  • جریمه دیرکرد بیمه موتور؛
  • تخفیف‌های شرکت‌های بیمه‌گر؛
  • تخفیف‌های عدم دریافت خسارت.

قیمت بیمه موتور در سال 1402 براساس قدرت و نوع موتور

موتورها با ۱ تا ۳ یا حتی تعداد بیشتری سیلندر تولید می‌شوند. هرچه تعداد سیلندرها بیشتر باشد قدرت موتور بیشتر می‌شود و در نتیجه قیمت بیمه هم افزایش پیدا می‌کند. موتورها براساس قدرت و تعداد سیلندر به دسته‌های موتورسیکلت‌ ۱ سیلندر، موتورسیکلت ۲ سیلندر و موتورسیکلت ۳ سیلندر و بیشتر تقسیم می‌شوند.

عامل دیگر در دسته‌بندی موتورسیکلت برای تعیین قیمت بیمه، نوع موتور است. موتورها به ۳ دسته موتورسیکلت ۳ چرخ و سایدکار، موتورسیکلت گازی ۲ چرخ و موتورسیکلت برقی ۲ چرخ تقسیم می‌شود.

حق بیمه موتورسیکلت

بیمه تامین اجتماعی پیک موتوری

در سال ۱۳۹۷ قانونی تصویب شد که طبق آن تمامی افرادی که به‌عنوان پیک موتوری فعالیت می‌کنند، باید تحت نظر سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند. بیمه پیک موتوری تامین اجتماعی کارفرماها را موظف می‌کند، کارکنان خود را بیمه کنند. کارفرما‌ها می‌توانند بیمه تامین اجتماعی پیک موتوری را به‌صورت اینترنتی و از سامانه رسمی سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.

متن قانون مصوب در سال ۱۳۹۷ را می‌توانید از اینجا بخوانید.

نرخ حق بیمه پیک موتوری تامین اجتماعی

نرخ حق بیمه تامین اجتماعی برای راکب‌ها و نماینده‌های پیک موتوری معادل ۲۷٪ از مبنای پرداخت حق بیمه خواهد بود. مبنای پرداخت حق بیمه کسانی که ۵ سال یا کمتر از آن سابقه کار دارند، به انتخاب متقاضی می‌تواند بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی یا حداکثر دستمزد مبنای حق بیمه در معرفی‌نامه واحد اجرایی تعیین شود.

خرید اقساطی بیمه پیک موتوری از ازکی

یکی از دلایلی که افراد نمی‌توانند برای خرید بیمه اقدام کنند، هزینه‌های آن است. در همین راستا مجموعه ازکی شرایطی را فراهم کرده تا بیمه‌گذارها بتوانند برای خرید اقساطی بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه اقدام کنند. برای خرید اقساطی بیمه باید بخشی از مبلغ کلی را در ابتدا واریز کرده و باقی‌ آن را طی چند فقره چک پرداخت کنید. البته کسانی که قادر به ارائه چک نیستند می‌توانند از «وام ازکی» استفاده کنند.

خرید اقساطی بیمه موتورسیکلت

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید صفحه بیمه اقساطی شخص ثالث و بدنه را در سایت ازکی مطالعه کنید.

خرید بیمه پیک موتوری؛ جبران خسارت‌های حوادث رانندگی

بیمه پیک موتوری برای جبران خسارت‌های جانی و مالی واردشده بر اثر بروز حادثه اهمیت ویژه‌ای دارد. متاسفانه افراد بسیار کمی برای خرید بیمه شخص ثالث موتور یا بیمه بدنه موتور اقدام می‌کنند که نشان‌دهندۀ عدم آگاهی و عدم فرهنگ‌سازی در این زمینه است. همان‌ طور که در این مقاله مطالعه کردید، موتورسیکلت به‌عنوان یک وسیله‌ نقلیه موتوری با ریسک بسیار زیاد دسته‌بندی می‌شود؛ بنابراین بهترین راهکار برای کاهش ریسک و کاهش هزینه‌ تصادف‌ها، خرید بیمه پیک موتوری از ازکی است.

سوالات متداول

    • بیمه پیک موتوری به چند دسته تقسیم می‌شود؟
      مانند تمامی وسایل نقلیه موتوری، بیمه موتورسیکلت به ۲ دسته اصلی بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه تقسیم می‌شود.
    • آیا دریافت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اجباری است؟
      بله. بیمه مرکزی ایران به‌عنوان یک ارگان قانون‌گذار، خرید و تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث موتورسیکلت را اجباری اعلام کرده است.
    • آیا حوادث عمدی مشمول بیمه موتورسیکلت می‌شوند؟
      حوادث عمدی در پوشش‌های بیمه پیک موتوری قرار نمی‌گیرند. بنابراین اگر کارشناس حادثه را عمدی تشخیص دهد، بیمه‌گر متعهد به پرداخت خسارت نخواهد بود.
    • بیمه تامین اجتماعی پیک موتوری چیست؟
      طبق قانون مصوب در سال ۱۳۹۷، پیک‌های موتوری تحت نظر سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرند، بنابراین کارفرماها باید نیروهای خود را بیمه کنند.
    • قیمت بیمه موتور در سال ۱۴۰۲ به چه عواملی بستگی دارد؟
      نرخ دیه، تعداد سیلندرها، سال ساخت، نوع موتور، تخفیف‌های بیمه‌گر و جریمه دیرکرد بیمه روی قیمت بیمه موتور تاثیر می‌گذارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا