بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

مزایا و معایب بیمه عمر چیست و چه شرایطی دارد؟

اطلاعات عموم مردم درباره بیمه عمر، پوشش‌ها و مزایا و معایب آن بسیار محدود است و همین موضوع باعث شده تا کمتر کسی به فکر این نوع بیمه باشد. همواره مزایای بیمه‌ها بر معایب آن‌ها برتری دارد و این موضوع در مورد بیمه عمر هم صدق می‌کند. مزایای بیمه عمر آنقدر زیاد است که شاید بتوان چند عیب سادۀ آن را نادیده گرفت. باتوجه‌به اهمیت پوشش‌های این نوع بیمه‌نامه، در این مقاله از بلاگ ازکی به تعریف بیمه عمر، مزایا و معایب بیمه عمر، موارد عدم پوشش و شرایط دریافت آن می‌پردازیم.

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری چیست؟

بیمه عمر یکی از زیرمجموعه‌های بیمه اشخاص است و به‌عنوان یکی از انواع بیمه‌های درمانی محسوب می‌شود. بیمه عمر و سرمایه‌گذاری در واقع نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت برای پشتیبانی مالی خانواده است. در بیمه عمر، بخشی از پرداختی بیمه‌گذار به‌عنوان پوشش فوت و سایر پوشش‌های اختیاری و بخش دیگر هم برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

مزایا و معایب بیمه عمر

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری را می‌توان نوعی سرمایه‌گذاری با سودی تضمین‌شده در نظر گرفت که علاوه‌بر ارائه سود، پوشش‌های بیمه‌ای مختلفی هم دارد. پوشش‌های این نوع بیمه شامل فوت، ازکارافتادگی، بیماری‌های خاص و نقص عضو است.

انواع بیمه عمر

بیمه عمر دارای انواع مختلفی است که بیمه‌گذار باتوجه‌به شرایط، هدف از خرید بیمه و بودجه خود می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

  • بیمه تمام عمر؛
  • بیمه عمر زمانی؛
  • بیمه عمر و سرمایه‌گذاری؛
  • بیمه عمر گروهی؛
  • بیمه مختلط پس‌انداز؛
  • بیمه بازنشستگی؛
  • بیمه مستمری؛
  • بیمه عمر مانده بدهکار.

اطلاعات کامل‌تر درباره انواع بیمه عمر را می‌توانید در مقاله بیمه عمر چیست؟ بلاگ ازکی بخوانید.

مزایا و معایب بیمه عمر

مزایا و معایب بیمه عمر قابل‌توجه است و به‌همین‌دلیل می‌توانند یکی از عوامل اصلی در انتخاب و خرید این نوع بیمه‌نامه باشند.

مزایای بیمه عمر

یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به ترغیب بیمه‌گذارها برای خرید بیمه عمر و سرمایه‌گذاری می‌شود، اطلاع از مزایای بیمه عمر است. توجه داشته باشید که این موارد در کنار هدف بیمه‌گذار از خرید بیمه عمر، نیازها و بودجه او می‌تواند آینده افراد را تغییر دهد.

قابلیت تعیین مدت‌‌زمان بیمه‌نامه عمر توسط بیمه‌گذار

اگر از آن دسته افرادی هستید که برنامه‌ای برای زندگی خود در آینده دارید، بعید است که به بیمه عمر و سرمایه‌گذاری فکر نکرده باشید. بسیاری از بیمه‌گذارها که برای استفاده از سرمایه اندوخته بیمه عمر در آینده برنامه‌ریزی می‌کنند، به این فکر می‌کنند که به چه مبلغی و در چه زمانی نیاز خواهند داشت. بیمه‌گذار می‌تواند بنابه‌صلاحدید، مدت‌زمان بیمه عمر را تعیین کند، پس اجباری برای خرید بیمه برای مدت زمانی مشخص نیست.

قابلیت تعیین مدت‌‌زمان بیمه‌نامه عمر توسط بیمه‌گذار، مزایای بیمه عمر

امکان گرفتن وام با بیمه عمر

اگر بخواهیم از جذاب‌ترین مزایا و معایب بیمه عمر بگوییم، امکان گرفتن وام می‌تواند یکی از آن‌ها باشد. از سال دوم بیمه‌ای یا حتی ماه ششم بیمه‌ای (البته در برخی از شرکت‌های بیمه‌گر)، بیمه‌گذار می‌تواند تا سقف ۹۰٪ از سپردۀ اندوخته خود را وام بگیرد. میزان بهرۀ این وام به مبلغ سودی بستگی دارد که شرکت بیمه‌گر در سال قبل به بیمه‌گذار پرداخت کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله شرایط وام بیمه عمر را در بلاگ ازکی بخوانید.

یکی از مهم‌ترین مزایای بیمه عمر سامان، امکان دریافت وام تا سقف ۹۰٪ از حساب اندوخته از پایان سال اول است. درحالی‌که اکثر شرکت‌های بیمه‌گر، از سال دوم بیمه‌ای، وام پرداخت می‌کنند.

بازخرید بیمه عمر زودتر از موعد مقرر

هیچ‌کدام از ما توانایی پیش‌بینی اتفاقات آینده را نداریم و همواره با برخی از احتمالات پیش می‌رویم. بنابراین ممکن است بیمه‌گذاری زودتر از موعد مقرر یا مدت‌زمان بیمه عمر به سرمایه خود نیاز داشته باشد. یکی از مزایای بیمه عمر، امکان بازخرید بیمه زودتر از موعد است. تنها شرط آن، امکان بازخرید از سال دوم بیمه‌ای است. بنابراین اگر بخواهیم مزایا و معایب بیمه عمر را برشماریم، این گزینه از بهترین مزایای آن خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله شرایط و جزئیات کامل بازخرید بیمه عمر را در بلاگ ازکی بخوانید.

قابلیت تعیین روش‌های پرداخت حق بیمه عمر توسط بیمه‌گذار

بیمه‌گذار در زمان خرید بیمه عمر می‌تواند روش‌ پرداخت حق‌بیمه را انتخاب کند. روش‌های پرداخت متداول به شرح زیر است:

  • پرداخت حق‌بیمه به‌صورت یکجا؛
  • پرداخت ۲ ماهه؛
  • پرداخت ۶ ماهه؛
  • پرداخت سالیانه.

یکی از مهم‌ترین مزایا و معایب بیمه عمر دانا امکان پرداخت حق‌بیمه به‌صورت ماهانه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و سالانه است.

مزایای بیمه عمر

امکان تغییر بیمه‌گذار

منافع یک بیمه‌نامه می‌تواند به بیمه‌گذار یا اشخاص ذی‌نفع وی تعلق بگیرد. بیمه‌گذار می‌تواند ذی‌نفع ثابت خود را در بیمه‌نامه ذکر کند، بنابراین زمانی که نیازمند به تغییر بیمه‌گذار باشید، می‌توانید این کار را به‌راحتی انجام دهید. بیمه عمر مزایا و معایب بسیاری دارد که امکان تغییر بیمه‌گذار از مهم‌ترین آن‌هاست. یکی از مهم‌ترین مزایا و معایب بیمه عمر کارآفرین، امکان تغییر بیمه‌گذار است که در زمان عقد قرارداد بیمه به آن اشاره خواهد شد.

امکان تعیین ذی‌نفع بیمه‌ عمر توسط بیمه‌گزار

در بخش قبلی اشاره شد که تغییر بیمه‌گذار یکی از مزایای بیمه عمر است. متاسفانه نمی‌توان از واقعیتی به‌نام مرگ فرار کرد، بنابراین در این شرایط بهترین راهکار، انتخاب ذی‌نفع برای پوشش‌های بیمه عمر خواهد بود. ذی‌نفعِ بیمه‌گذار می‌تواند یکی از افراد زیر باشد.

  • اعضای خانواده؛
  • آشنایان؛
  • بستگان؛
  • سازمان‌های خیریه

یکی از مهم‌ترین مزایا و معایب بیمه عمر آسیا امکان برخورداری هم‌زمانِ ۲ نفر از پوشش‌های بیمه‌ای است.

ثبت‌نام بیمه عمر بدون محدودیت سنی

بیمه‌گذار می‌تواند مدت‌زمان بیمه‌نامه عمر را بین ۵ سال تا ۳۰ سال تعیین کند. اما نکته مهم اینجاست که سن بیمه‌شده به اضافۀ سال‌های بیمه نباید از ۷۰ سال بیشتر شود. یکی از مهم‌ترین مزایا و معایب بیمه عمر ملت برقراری پوشش‌ها تا ۷۰ سالگی است. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین سن برای خرید بیمه عمر چند سالگی است؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

افزایش سرمایه فوت بیمه عمر

رئیس کل بیمه مرکزی ایران در ابلاغیه‌ای به شرکت‌های بیمه اعلام کرده است که باید حداکثر سرمایه فوت بیمه‌های عمر را به ۲ میلیارد تومان افزایش دهند. وقتی مزایا و معایب بیمه عمر را برمی‌شماریم، افزایش سرمایه فوت می‌تواند بهترین مزیت برای بیمه‌گذارها باشد.

یکی از مهم‌ترین مزایا و معایب بیمه عمر پاسارگاد امکان افزایش یا ثابت بودن میزان حق‌بیمه پرداختی در بیمه‌نامه عمر است.

بیمه عمر و سرمایه گذاری

دریافت مبلغ سرمایه‌گذاری بیمه عمر به‌صورت ماهانه یا یکجا

مبلغ حق‌بیمه پرداختی بیمه‌گذار پس از کسر هزینه‌ها با عنوان اندوخته ذخیره می‌شود و به آن سود مرکب و روزشمار تعلق می‌گیرد. در زمان سررسید، کل مبلغ اندوخته به همراه سود به‌صورت یکجا یا ماهانه پرداخت خواهد شد.

تبدیل بیمه‌نامه به ضمانت‌نامه

به‌مرور زمان و با افزایش مبلغ اندوختۀ بیمه عمر، امکان تبدیل بیمه‌نامه به ضمانت‌نامه وجود دارد. در این شرایط بیمه‌نامه مانند اسناد مالی و اعتباریِ معتبر عمل خواهد کرد.

دریافت سود مشارکت

شرکت‌های بیمه‌گر سالانه مبلغی را به‌عنوان سود مشارکت تعیین و به بیمه‌گذارها پرداخت می‌کنند. این میزان سود در شرکت‌های بیمه‌گر متفاوت خواهد بود. سود مشارکت در واقع همان ۸۵٪ الی ۹۰٪ سود سرمایه‌گذاری بیمه عمر است که به بیمه‌گذار پرداخت می‌شود.

هماهنگی بین تورم و بیمه عمر

بالا رفتن تورم در کشور ما به موضوعی بدیهی تبدیل شده است. بالا رفتن تورم باعث کاهش ارزش سپرده‌های بانکی می‌شود. اما در مورد بیمه‌ عمر، نمی‌توان این‌طور قضاوت کرد.

  • هر سال و هم‌راستا با میزان تورم، حق‌بیمه بین ۵٪ تا ۲۰٪ افزایش می‌یابد؛
  • امکان افزایش حق‌بیمه و ثابت ماندن سرمایه فوت فراهم است؛
  • درصد افزایش حق‌بیمه بیشتر از درصد افزایش سرمایه فوت است.

دریافت سود تضمینی

یکی از دغدغه‌های بیمه‌گذارها در زمان خرید بیمه عمر، عدم اعتماد به فعالیت مستمر شرکت‌های بیمه‌گر در آینده است. بیمه‌ مرکزی ایران علاوه‌بر تضمین سرمایه اصلی بیمه‌گذار، دریافت سود بیمه عمر را هم تضمین می‌کند. نرخ سود بیمه عمر در ۲ سال اول ۱۶٪، در ۲ سال دوم ۱۳٪ و در سال‌های بعد ۱۰٪ خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین مزایا و معایب بیمه عمر خاورمیانه، دریافت سود تضمینی توسط بیمه‌گذار است.

بیمه عمر و سرمایه گذاری

معافیت مالیاتی بیمه عمر

در دسته‌بندی مزایا و معایب بیمه عمر باید گفت که معافیت از مالیات، شیرین‌ترین مزیت است. طبق ماده ۱۳۶ قانون مالیات مستقیم، بیمه عمر معاف از مالیات است. در صورت فوت بیمه‌گذار، مبلغ اندوخته به اضافۀ سود آن حتی بدون نیاز به انحصار وراثت نیز به ذی‌نفعان پرداخت می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزایا و معایب بیمه عمر پارسیان، پوشش معافیت از قوانین انحصار وراثت است.

معایب بیمه عمر

وقتی می‌خواهیم مزایا و معایب بیمه عمر را بسنجیم، نباید فقط به مزایای بیمه عمر تکیه کنیم. در کنار تمام مزایایی که بررسی شد، این نوع بیمه معایبی هم دارد. از جمله معایب بیمه عمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم پوشش هزینه‌های کفن و دفن بیمه‌گذار؛
  • عدم پوشش هزینه‌های بارداری؛
  • سقف مشخص برای پرداخت سرمایه فوت؛
  • سقف مشخص برای پرداخت غرامت نقص عضو.

بیمه عمر چه مواردی را پوشش نمی‌دهد؟

اکنون که می‌دانید بیمه عمر چه مزایایی دارد و با معایب آن هم آشنا شدید، لازم است موارد عدم پوشش این نوع بیمه را بدانید.

  • عدم پوشش فوت در اثر خودکشی؛
  • عدم پوشش مشاغل خطرناک؛
  • عدم پوشش در اثر حوادث عمدی؛
  • عدم پوشش در اثر اعمال مجرمانه؛
  • عدم پوشش جنگ، تشعشعات هسته‌ای و اعزام به عملیات جنگی.

مزایا و معایب بیمه عمر و سرمایه گذاری

شرایط دریافت بیمه عمر

عوامل مختلفی به‌عنوان شرایط دریافت بیمه‌ عمر در نظر گرفته می‌شود که به شرح زیر هستند.

سن بیمه‌گذار

سن مهم‌ترین عامل در تعیین حق‌بیمه و صدور بیمه عمر است. باتوجه‌به اینکه افراد در سنین مختلف ریسک‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند، شرکت‌های بیمه‌گر حداقل و حداکثر سن بیمه‌گزار را به‌ترتیب از بدو تولد تا ۶۰ سالگی تعیین کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین مزایا و معایب بیمه عمر ایران، امکان خرید بیمه عمر از بدو تولد تا ۷۰ سالگی است.

وضعیت سلامت بیمه‌گذار

یکی از مهم‌ترین مزایا و معایب بیمه عمر به‌ترتیب پوشش بیماری‌های خاص و عدم پوشش ریسک‌های زیاد است. به‌همین‌دلیل شرکت‌های بیمه‌گر قبل از صدور بیمه‌نامه، با هدف کاهش ریسک، وضعیت سلامت بیمه‌گذار را بررسی می‌کنند.

جنسیت بیمه‌گذار

باتوجه‌به اینکه زنان از نظر علمی طول عمر بیشتری دارند، جنسیت یک عامل مهم در تعیین شرایط بیمه عمر و حق‌بیمه خواهد بود.

شغل بیمه‌گذار

نوع شغل و میزان ریسک آن عاملی تعیین‌کننده در بیمه عمر است. مدت اعتبار و حق‌بیمه معمولا باتوجهبه شرایط شغلی بیمه‌گذار تعیین می‌شود.

عوامل بالا را نمی‌توان جزء مزایا و معایب بیمه عمر دسته‌بندی کرد، اما وجود آن‌ها به‌صورت مستقیم بر حق‌بیمه تاثیر می‌گذارد. بنابراین شاید از نظر برخی از بیمه‌گذارها به‌گونه‌ای جزء معایب محسوب شود.

بیمه عمر و سرمایه گذاری

آیا تهیه بیمه عمر به صرفه است؟

اگر مزایا و معایب بیمه عمر را در دو کفه ترازو قرار دهیم، متوجه سنگینی مزایای آن نسبت به معایبش خواهیم شد. به همین خاطر داشتن بیمه عمر در کنار بیمه پایه پشتوانه‌ای مالی به حساب می‌آید و باعث آسودگی خاطر افراد می‌شود. با خرید بیمه علاوه بر استفاده از پوشش‌های متنوع، می‌توانید از امکان وام‌دهی هم بهره‌مند شوید.

مزایا و معایب بیمه عمر و تاثیر آن روی خرید بیمه‌نامه

همه افراد پیش از خرید انواع بیمه‌ها، مزایا و معایب آن را به دقت می‌سنجند. در این مقاله اطلاعات کاملی درباره مزایا و معایب بیمه عمر و سرمایه گذاری ارائه شد. حق‌بیمه بیمه عمر و پوشش‌های آن به شرایط افراد و میزان بودجه آن‌ها بستگی دارد. باتوجه‌به انواع بیمه عمر، شرایط خرید و مزایا و معایب بیمه عمر که به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید انتخابی درست داشته باشید. شرکت‌های بیمه‌گر مختلفی طرف قرارداد با ازکی هستند که می‌توانند بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری متنوعی ارائه کنند.

سوالات متداول

  • بیمه عمر چه مزایایی دارد؟
    تعیین روش پرداخت حق‌بیمه، تعیین مدت‌زمان بیمه‌نامه، ثبت‌نام بدون محدودیت سنی، دریافت وام و تبدیل بیمه‌نامه به ضمانت‌نامه، امکان بازخرید و تعیین ذی‌نفع از جمله مهم‌ترین مزایای بیمه عمر است.
  • معایب بیمه عمر چیست؟
    پوشش ندادن هزینه‌های کفن و دفن، عدم پوشش هزینه‌های بارداری، سقف مشخص برای سرمایه فوت و پرداخت غرامت نقص عضو از جمله معایب بیمه عمر است.
  • چرا خرید بیمه عمر به‌صرفه است؟
    چون خرید بیمه‌ عمر با پوشش‌های مناسب می‌تواند در کنار بیمه‌ای پایه مانند تامین اجتماعی، پشتوانه‌ای مالی برای بیمه‌گذارها باشد.
  • انواع بیمه عمر کدامند؟
    بیمه عمر زمانی، بیمه مختلط پس‌انداز، بیمه مستمری، بیمه بازنشستگی، بیمه عمر مانده بدهکار، بیمه عمر و سرمایه‌گذاری و بیمه عمر گروهی از جمله انواع بیمه عمر هستند.
  • پوشش های بیمه عمر چیست؟ پوشش بیماری‌های خاص، پوشش فوت طبیعی یا فوت بر اثر حادثه غیرعمدی، پوشش نقص عضو و از کار افتادگی و پوشش تکمیلی هزینه‌های پزشکی از جمله پوشش‌های بیمه عمر است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا