بیمه موتورسیکلت

کارت سوخت موتور؛ مراحل ثبت درخواست و روش‌های پیگیری ارسال

خیابان‌هایی که هر روز شلوغ‌تر می‌شوند و افرادی که برای رسیدن به سر کار عجله دارند، باعث شده است که بسیاری از مردم علاوه‌بر خودرو برای خرید موتور هم اقدام کنند. این وسیله مانند خودرو نیازمند دریافت گواهینامه، بیمه‌نامه و کارت سوخت است. کسانی که یک موتورسیکلت صفر کیلومتر و شماره جدید دارند یا کسانی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، باید برای ثبت‌نام کارت سوخت موتور اقدام کنند. باتوجه‌به تعداد زیاد این وسیله در سطح شهر و هزینه بنزین آزاد، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی درخواست و پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت می‌پردازیم.

فهرست مطالب

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

کارت سوخت موتور چند لیتر است؟

سهمیه سوخت موتورسیکلت ۲۵ لیتر است، اما در برخی موارد ممکن است سازمان‌ها برای ارائه مقدار سهمیه بنزین جبرانی اقدام کنند. حداکثر ذخیره این سهمیه ۹ ماهه خواهد بود؛ به این مفهوم که یک موتورسیکلت می‌تواند ۲۲۵ لیتر بنزین ذخیره داشته باشد.

کارت سوخت موتور چند لیتر است؟

درخواست کارت سوخت موتورسیکلت

اگر موتورسیکلت صفر کیلومتر خریداری کرده‌اید، ارسال کارت سوخت برای آن به‌صورت خودکار انجام می‌شود. اما در برخی مواقع ممکن است مالک موتورسیکلت این کارت را دریافت نکرده باشد. بنابراین در این صورت، مالک باید با ارائه مدارک لازم برای درخواست کارت سوخت وسیله خود اقدام کند. در حال حاضر تنها روش برای ثبت‌ درخواست کارت سوخت، مراجعه حضوری مالک یا وکیل‌ او به یکی از دفاتر پلیس +10 است.

مدارک لازم برای ثبت‌نام کارت سوخت

  • اصل شناسنامه یا کارت ملی مالک موتور یا وکیل قانونی او برای احراز هویت؛
  • اصل و کپی سند، بنچاق یا کارت موتور؛
  • ارائه بیمه‌نامه موتورسیکلت؛
  • ارائه آدرس پستی دقیق و کد پستی؛
  • پرداخت هزینه ثبت‌نام و صدور کارت سوخت.

نکته: همان‌طور که اشاره شد، یکی از مدارک لازم برای ثبت‌نام یا درخواست کارت سوخت، بیمه‌نامه موتورسیکلت است. بنابراین قبل از اقدام برای دریافت این کارت باید برای خرید بیمه‌نامه مناسب اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله نرخ بیمه موتور سیکلت و نحوه محاسبه آن را مطالعه کنید.

فرایند صدور و ارسال کارت سوخت

پس از ارائه مدارک لازم به دفاتر پلیس +10، فرایند راستی‌آزمایی سازمان ناجا و همچنین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود. پس از شخصی‌سازی اطلاعات مالک، کارت سوخت صادر، پاکت‌گذاری و سپس برای اداره ملی پست ارسال خواهد شد. فرآیند راستی‌آزمایی، شخصی‌سازی، صدور و پاکت‌گذاری کارت حدود ۲۰ روز زمان می‌برد. از زمان ارسال کارت سوخت به اداره پست هم حدودا ۱ تا ۳ هفته زمان می‌برد تا این کارت به دست مالک برسد. پس از آن می‌توانید برای گرفتن کارت سوخت موتور اقدام کنید.

سامانه کارت سوخت موتورسیکلت

پیگیری کارت سوخت موتور

همان‌طور که اشاره شد، کارت سوخت موتورهای صفر به‌صورت خودکار برای مالکان آنها صادر خواهد شد. اما در برخی موارد ممکن است مالک موتور، کارت سوخت خود را دریافت نکرده باشد، در چنین شرایطی باید برای پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت اقدام کنید.

برای پیگیری کارت سوخت روش‌های مختلفی وجود دارد که مالکان این وسیله می‌توانند از طریق آنها برای استعلام کارت سوخت موتور اقدام کنند. در ادامه نحوه پیگیری کارت سوخت موتور المثنی و صفر کیلومتر آمده است.

پیگیری کارت سوخت موتور از طریق پست

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، سامانه‌ای را طراحی کرده است که با استفاده از آن می‌توانید مرسولات سازمانی خود را پیگیری کنید. این مرسولات سازمانی شامل شناسنامه خودرو، گذرنامه، کارت خودرو، اسناد موتورسیکلت، گواهینامه، نظام وظیفه، دیوان عدالت اداری و رهگیری سیم‌کارت است. این تنها روشی است که می‌توانید برای پیگیری کارت سوخت با پلاک اقدام کنید.

وقتی وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی می‌شوید، از منوی کشویی انتخابِ سند، اسناد موتورسیکلت را انتخاب کنید. در کادر بعدی باید شماره پلاک موتور و اعداد کنترلی را وارد کرده و سپس گزینه جستجو را انتخاب کنید. سامانه پس از بررسی شماره پلاک موتورسیکلت، اطلاعات مربوط به اسناد و مدارک آن را ارائه خواهد داد.

سامانه رهگیری مرسولات سازمانی برای رهگیری کارت سوخت موتور

پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت از طریق پیامک

در شرایطی که به اینترنت دسترسی نداشته باشید، سامانه پیامکی بهترین انتخاب خواهد بود. برای استعلام کارت سوخت موتور کافی است کد دستوری M*VIN را برای سامانه 1101202040 ارسال کنید. در این کد دستوری باید ابتدا حرف انگلیسی M و سپس * و بعد از آن کد VIN مربوط به موتور خود را وارد کنید. پس از ارسال این پیام، در مدت زمان کوتاهی پیامکی شامل اطلاعات آخرین پیگیری‌های کارت سوخت برای شما ارسال خواهد شد.

پیگیری کارت سوخت از طریق پلیس +10

در شرایط دسترسی نداشتن به اینترنت و بروز مشکل در سامانه کارت سوخت، برای استعلام به مراکز پلیس +10 مراجعه کنید.

پیگیری کارت سوخت از طریق شماره تلفن

اگر به هر دلیلی موفق به پیگیری کارت سوخت از طریق اینترنت، سامانه پیامکی یا مراجعه حضوری به پلیس +10 نشده‌اید، می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

  • شماره پلیس ناجا: 021812405140؛
  • شماره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران: 09627؛
  • شماره شرکت ملی پست: 193؛

پیگیری کارت سوخت از طریق کد ملی

در حال حاضر امکان پیگیری کارت سوخت از طریق کد ملی برای خودرو و موتورسیکلت وجود ندارد. مالکان موتورسیکلت می‌توانند از طریق روش‌های دیگری که معرفی شد، برای پیگیری کارت خود اقدام کنند.

کارت سوخت موتورسیکلت های بالای 10 سال

ثبت نام کارت سوخت موتورسیکلت با موبایل چگونه است؟

برای ثبت نام کارت سوخت موتورسیکلت با موبایل می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید. سایت خدمات دولت تنها سامانه ثبت نام کارت سوخت است.

  • سایت خدمات دولت؛
  • اپلیکیشن دولت همراه؛
  • کد دستوری *4# با موبایل.

کارت سوخت موتور تا چه مدلی تعلق می‌گیرد؟

کارت سوخت تنها به موتورهایی تعلق می‌گیرد که سال ساخت آنها به حداکثر ۱۰ سال پیش برمی‌گردد. بنابراین کارت سوخت موتورسیکلت‌هایی که سال ساخت آنها بیشتر از ۱۰ سال است، طبق مصوبه هیئت وزیران ابطال خواهد شد. این گروه از موتورسیکلت‌ها باید از بنزین آزاد استفاده کنند.

تکلیف کارت سوخت موتورسیکلت بالای ۱۰ سال چیست؟

از لحاظ قانونی، موتورسیکلت‌هایی که از سال ساخت آن‌ها بیشتر از ۱۰ سال گذشته باشد، فرسوده محسوب می‌شود. بنابراین مالکان این موتورسیکلت‌ها نمی‌توانند برای دریافت کارت سوخت اقدام کنند، چون به موتورهای فرسوده کارت سوخت تعلق نمی‌گیرد.

پیگیری کارت سوخت المثنی موتورسیکلت

در شرایطی که کارت سوخت موتورسیکلت دزدیده یا گم شده باشد، مالک این وسیله باید برای ابطال کارت قبلی و صدور کارت سوخت موتور المثنی درخواست دهد. تنها زمانی برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنید که مطمئن هستید کارت قبلی مفقود شده است. برای ثبت‌نام و دریافت کارت سوخت موتور المثنی می‌توانید به یکی از روش‌های زیر اقدام کنید.

پیگیری کارت سوخت المثنی از طریق سامانه خدمات دولت همراه

سامانه خدمات دولت همراه، بستر و زیرساخت واحدی برای ارائه خدمات الکترونیکی پُرکاربرد از طرف سازمان‌های دولتی است. با ورود به سامانه خدمات دولت همراه به آدرس https://sso.my.gov.ir/login و انتخاب گزینه درخواست کارت سوخت المثنی و ثبت اطلاعات، برای دریافت این کارت اقدام کنید. در صورتی‌ که قبلا در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اید، ابتدا باید با وارد کردن اطلاعات شناسایی خود برای ثبت‌نام اقدام و سپس برای کارت سوخت المثنی درخواست دهید.

اطلاعات لازم برای ثبت‌نام الکترونیکی کارت سوخت المثنی

  • شماره تلفن همراه مالک (شماره تلفن همراه باید به نام مالک موتور باشد)؛
  • کد ملی و تاریخ تولد مالک موتور؛
  • اطلاعات شناسایی موتورسیکلت شامل کد VIN.

کارت سوخت موتورسیکلت های صفر کیلومتر

پیگیری کارت المثنی از طریق اپلیکیشن خدمات دولت همراه

سامانه خدمات دولت همراه، نرم‌افزاری طراحی کرده است که از طریق آن می‌توانید تمامی خدمات لازم را دریافت کنید. پس از نصب این اپلیکیشن و ثبت‌نام اولیه، وارد بخش درخواست کارت سوخت المثنی شده و اقدامات لازم را انجام دهید.

پیگیری کارت المثنی از طریق پلیس +10

در شرایطی که به اینترنت دسترسی ندارید یا نمی‌توانید از سایت خدمات دولت همراه یا اپلیکیشن آن استفاده کنید، بهترین روش مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 خواهد بود. در این دفاتر خدمات با ارائه مدارک لازم می‌توانید برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنید.

چگونه می توانم برای موتور سیکلت صفر خود کارت سوخت بگیرم؟

کارت سوخت موتورهای صفر کلیومتر معمولا به‌صورت خودکار برای مالکان صادر و ارسال می‌شود. اما در شرایطی که این کارت صادر نشده باشد، مالک موتور می‌تواند با مراجعه حضوری به پلیس +10 یا ثبت‌نام از طریق سایت خدمات دولت، اپلیکیشن دولت همراه و کد دستوری *4# با موبایل برای دریافت آن اقدام کند. برای پیگیری کارت سوخت موتور صفر هم می‌توانید از طریق روش‌های گفته شده در بالا اقدام کنید.

بعد از گذشت چند ماه از کارت سوخت موتورسیکلتم خبری نشده است، برای استعلام به کجا بروم؟

از زمان صدور کارت سوخت (حدود ۲۰ روز) تا ارسال آن برای مالک، بین ۱ تا ۳ هفته زمان می‌برد. اگر در این مدت کارت سوخت برای شما ارسال نشده، ممکن است از طریق پست برگشت خورده باشد. بنابراین یکی از روش‌های پیگیری را که در قسمت بالا به آنها اشاره کردیم، دنبال کنید.

رمز پیش‌فرض کارت سوخت موتور چیست؟

رمز کارت سوخت تمامی موتورسیکلت‌ها شامل صفر کیلومتر، شماره جدید و المثنی، ۴ رقم سمت راست کد ملی مالک خودرو خواهد بود. بنابراین این رمز کاملا منحصربه‌فرد است.

برای تغییر و حذف رمز کارت سوخت چه کار کنیم؟

تنها روش برای تغییر یا حذف رمز کارت سوخت، مراجعه حضوری به مراکزی است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تعیین کرده است. توجه کنید که مالک موتور باید شخصا برای این کار اقدام کند.

اگر کارت سوخت موتور را گم کردیم، چه کار کنیم؟

اولین کاری که بعد از گم شدن کارت سوخت باید انجام دهید، مراجعه به پلیس +10 است. سپس باید برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی موتورسیکلت اقدام کنید. هر زمان که کارت سوخت المنثی صادر شود، کارت سوخت قبلی به‌صورت خودکار باطل می‌شود و در نتیجه هیچ‌ شخصی نمی‌تواند از آن سوءاستفاده کند.

متاسفانه بازار خرید کارت سوخت موتور داغ شده است، اما این کار غیرقانونی است. در شرایطی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اید، تنها از روش‌های قانونی برای دریافت کارت المثنی اقدام کنید.

پیگیری کارت سوخت موتور جا مانده در جایگاه سوخت

طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مالکان موتورسیکلت در صورت جاگذاشتن کارت سوخت خود در جایگاه‌ها می‌توانند به سایت www.scs.niopdc.ir مراجعه کنند. با وارد کردن شماره VIN موتور در این سایت از محل کارت سوخت خود مطلع می‌شوند.

اهمیت بیمه موتورسیکلت برای دریافت کارت سوخت

همان‌ طور که اشاره شد، یکی از اصلی‌ترین مدارکی که مالکان موتورسیکلت‌ برای دریافت کارت سوخت باید ارائه کنند، بیمه موتورسیکلت است. در واقع می‌توان گفت برای موتورسیکلت‌هایی که بیمه‌نامه ندارند، کارت سوخت صادر نخواهد شد. با توجه به ضرورت و اهمیت این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی به‌منظور دریافت کارت سوخت موتور، برای خرید یک بیمه‌ موتورسیکلت مناسب اقدام کنید.

سوالات متداول

  • حداکثر عمر موتورسیکلت برای صدور کارت سوخت چقدر باید باشد؟
    حداکثر عمر موتورسیکلت برای صدور کارت سوخت باید ۱۰ سال باشد. به موتورهایی با عمر بیشتر از ۱۰ سال کارت سوخت تعلق نمی‌گیرد، چون به‌عنوان وسیله نقلیه فرسوده شناخته می‌شوند.
  • برای استعلام کارت هوشمند موتور سیکلت چه باید کرد؟
    مراجعه به پلیس + 10، سامانه پیامکی 1101202040 و سامانه رهگیری مرسولات سازمانی اداره پست از روش‌های پیگیری کارت سوخت هستند.
  • رمز پیش‌فرض کارت سوخت موتورسیکلت‌ها چیست؟
    رمز پیش‌فرض کارت سوخت این دستگاه شامل موتورهای صفر کیلومتر، شماره جدید و المثنی، ۴ رقم سمت راست کد ملی مالک موتور خواهد بود.
  • صدور کارت سوخت موتور با شماره جدید چقدر زمان می‌برد؟
    صدور کارت سوخت از زمان ارائه درخواست تا راستی‌آزمایی، شخصی‌سازی، صدور و پاکت‌گذاری حدود ۲۰ روز زمان می‌برد.
  • ارسال کارت سوخت مالکان موتورسیکلت‌ها چقدر زمان می‌برد؟
    از زمان ارسال کارت سوخت به اداره پست، حدود ۱ تا ۳ هفته زمان می‌برد تا این کارت به دست مالک برسد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا