خبر روز

خبر مهم برای رانندگان! بدهی عوارض آزادراهی دیگر برای صدور بیمه شخص ثالث لازم نیست!

بیمه مرکزی، شرط پرداخت بدهی‌های عوارض آزادراهی را برای صدور بیمه شخص ثالث لغو کرد.

علی استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی در بخشنامه‌ای به صنعت بیمه شرط صدور بیمه‌نامه شخص ثالث بعد از تسویه بدهی عوارض آزادراهی را لغو کرد. او تأکید کرد: «شرط اخذ مفاصاحساب بدهی‌های ناشی از عوارض آزادراهی از متقاضیان خدمات بیمه شخص ثالث توسط شرکت‌های بیمه‌گر لغو شد.»

پیش‌ازاین، با ابلاغ رسمی بیمه مرکزی از 17 تیرماه سال 1402 صدور کد یکتای بیمه‌نامه شخص ثالث منوط به مفاصاحساب عوارض آزادراهی و بزرگراهی بود و در صورت بدهی بیمه‌گذار، سامانه سنهاب کد یکتا صادر نمی کرد.» البته در آن زمان بیمه مرکزی تأکید کرده بود که  بدهی جریمه‌های راهنمایی و رانندگی ربطی به بیمه‌ها ندارد و  فقط بدهی عوارض آزادراهی و بزرگراهی در صدور بیمه‌نامه شخص ثالث بررسی می‌شود. از آن تاریخ، با این ابلاغ بیمه مرکزی و نیروی انتظامی موظف شدند قبل از اقدامات لازم جهت صدور بیمه‌نامه شخص ثالث و تعویض پلاک، وضعیت پرداختی عوارض آزادراهی و بزرگ‌راهی خودرو را بررسی کنند.

این بخشنامه واکنش‌های متعددی را درباره کاهش آمار بیمه شخص ثالث به همراه داشت و نامه‌نگاری‌هایی درباره لغو این شرط با وزیر اقتصاد انجام شده بود.

بر همین اساس رئیس کل بیمه مرکزی در بخشنامه‌ای به صنعت بیمه، شرط صدور بیمه‌نامه شخص ثالث بعد از تسویه بدهی عوارض آزادراهی را لغو کرد. در این بخشنامه خطاب به مدیران عامل شرکت‌های سهامی بیمه، گفته شده: «به‌ آگاهی می‌رساند بخشنامه مورخ 11 تیر 1402 در خصوص “اخذ مفاصاحساب بدهی‌های ناشی از عوارض آزادراهی از متقاضیان خدمات بیمه شخص ثالث توسط شرکت‌های بیمه‌گر”، به استناد عدم درج این حکم در بخش اول قانون بودجه سال 1403، لغو و مراتب جهت اقدام مقتضی اعلام می‌شود.»

هرچند که پرداخت عوارض آزادراهی و بزرگراهی از شروط صدور بیمه شخص ثالث برداشته شده، اما به‌هرحال رانندگان باید نسبت به پرداخت این مبالغ، اقدام کنند. برای اینکه از بدهی عوارض آزادراهی خود باخبر و با راه‌های پرداخت آن آشنا شوید، می‌توانید گزارش ازکی را درمورد عوارض آزادراهی، نحوه استعلام و روش‌های پرداخت آن، بخوانید.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا