دریافت خسارت

تصادف با خودروی نامتعارف، نحوه محاسبه و پرداخت خسارت

اغلب ما به این موضوع فکر کرده‌ایم که در شرایط اقتصادی کنونی، اگر با خودروهای گران‌قیمتی مثل پورشه، بنز و بی.ام.و تصادف کنیم چه مقدار از خسارت توسط بیمه شخص ثالث ما پرداخت می‌شود؟ تصور این موضوع که ممکن است بعضی از قطعات این خودروها مثل چراغ، آیینه و یا گل‌گیر آنها از کل قیمت خودروی ما گران‌تر باشد، تصادف با آنها را ترسناک‌تر هم می‌کند. این سوال پیش می‌آید که آیا تعریفی برای خودروی متعارف در قانون بیمه شخص ثالث در نظر گرفته شده است یا هر میزان خسارت که به این خودروها وارد شود به عهده‌ی راننده مقصر خواهد بود. جواب این است که در قانون جدید بیمه شخص ثالث و با تصویب قانون خودروی متعارف ، برای پرداخت خسارت مالی خودروهای گران‌قیمت معیار و شرایطی در نظر گرفته شده است که در ادامه به صورت کامل آن را شرح خواهیم داد.

فهرست مطالب

منظور از خودروی نامتعارف یا خودروی لوکس چیست؟

براساس قانون هر ماشینی که ارزش و قیمت آن بیشتر از 50 درصد یا نیمی از نرخ دیه تعیین شده برای ماه‌های حرام آن سال باشد ماشین لوکس یا خودروی نامتعارف محسوب می‌شود. مثلا در سال 1401 با تعیین نرخ دیه 800 میلیون تومانی برای ماه‌های حرام ماشین‌هایی با قیمت بیشتر از 400 میلیون تومان ماشین نامتعارف یا لوکس محسوب می‌شوند.

انواع خودرو در قانون جدید بیمه شخص ثالث

شورای عالی بیمه در راستای اجرای ماده هفده قانون تأسیس بیمه مركزی ایران و بیمه‌گری، تعریف مشخصی از خودروی متعارف و نامتعارف برای تعیین دقیق خسارت در بیمه شخص ثالث ارائه کرده است. فرمول محاسبه خسارت برای هرکدام از خودروهای متعارف و نامتعارف هم متفاوت است.

کدام ماشین ها خودروی متعارف محسوب می شوند؟

بر هخمین اساس ماشین‌هایی با قیمت کمتر از 50 درصد نرخ دیه ماه‌های حرام هر سال خودروی متعارف دسته‌بندی می‌شوند. یعنی همه ماشین‌هایی که کمتر از 400 میلیون تومان قیمت دارند خودروی متعارف در سال 1401 هستند و ماشین‌های گران‌تر از ۴۰۰ میلیون تومان خودروی نامتعارف ۱۴۰۱ محسوب می‌شوند. در واقع تمام ماشین‌های گران‌تر از ۴۰۰ میلیون تومان در لیست خودروهای نامتعارف قرار می‌گیرند.

در صورت تصادف با خودروی لوکس قانون چه می گوید؟

روح قانون می‌گوید که افرادی که تمکن مالی داشته و خودرویی با قیمت بیش از ۴۰۰ میلیون تومان استفاده می‌کنند، باید در برابر مابه‌التفاوت خسارت وارده به خودروی خود پاسخگو باشند و این کار را از طریق بیمه بدنه پیگیری کنند.

 

دستورالعمل نحوه تعیین خسارت موضوع تبصره های ۳ و ۴ ماده ۸ قانون بیمه اجباری

ماده ۱دستورالعمل خودروی متعارف

تعاریف

قانون: قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال ۱۳۹۵.

گران‌ترین خودروی متعارف : خودروی سواری است كه ارزش روز آن در زمان وقوع حادثه به تشخیص ارزیابان خسارت، كارشناسان ارزیابی خسارت شركت‌های بیمه و یا كارشناسان رسمی دادگستری، معادل پنجاه درصد (۵۰%) سقف تعهدات بدنی كه در ابتدای هر سال اعلام می شود باشد.

خودروی نامتعارف: خودروی سواری است كه ارزش روز آن در زمان وقوع حادثه به تشخیص ارزیابان خسارت، كارشناسان ارزیابی خسارت شركت‌های بیمه و یا كارشناسان رسمی دادگستری، بیشتر از پنجاه درصد (۵۰%) سقف تعهدات بدنی كه در ابتدای هرسال اعلام می‌شود باشد.

ماده ۲ دستورالعمل خودروی متعارف

بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه موظف است میزان تعهد مسبب حادثه را بر اساس فرمول زیر محاسبه و تا سقف تعهدات مالی بیمه‌نامه شخص ثالث (شامل تعهدات قانونی و مازاد مالی) نسبت به پرداخت خسارت خودرو نامتعارف زیان دیده اقدام نماید:

ماده ۳ دستورالعمل خودروی متعارف

ارزیابان خسارت موظفند مفاد این دستورالعمل در خصوص نحوه محاسبه میزان تعهد مسبب حادثه را رعایت نمایند.

ماده ۴ دستورالعمل خودروی متعارف

رعایت این دستورالعمل برای آن دسته از بیمه‌نامه‌هایی كه بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون صادر شده و خسارت آن پرداخت نگردیده است، الزامی است.

قیمت خودروی متعارق
قیمت خودروی متعارق

خسارت خودروی متعارف چگونه پرداخت می‌شود؟

معمولا خسارت ماشین‌های متعارف برابر با سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث راننده مقصر به‌طور کامل پرداخت می‌شود اما قانون بیمه تصادف با ماشین گران قیمت را در ادامه بررسی می‌کنیم.

نحوه پرداخت خسارت تصادف با خودروی متعارف

درواقع در تصادف با خودروی متعارف معمولا دو حالت به‌وجود می‌آید:

  • مبلغ خسارت کمتر از تعهدات مالی بیمه شخص ثالث راننده است
  • مبلغ خسارت بیشتر از تعهدات مالی بیمه شخص ثالث راننده است

تصادف دو خودروی متعارف با خسارت کمتر از حداقل پوشش مالی

به‌طور کلی در تصادف با ماشین متعارف معمولا تمام خسارت بر اساس میزان تعهدات مالی بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می‌شود. حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث هم 2/5 درصد نرخ بیمه در ماه‌های حرام است. یعنی در سال 1401 بیمه شخص ثالث تا 20 میلیون خسارت را به‌عنوان حداقل تعهدات پوشش مالی پرداخت می‌کند. سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث هم 50 درصد نرخ دیه ماه‌های حرام در هر سال است. یعنی برای سال 1401 می‌‌توانید تا 400 میلیون تومان برای ماشین خود بیمه شخص ثالث بخرید. خسارت ماشین های لوکس البته تا سقف ماشین‌های متعارف محاسبه می‌شوند.

تصادف دو خودروی متعارف با خسارت بیشتر از حداقل پوشش مالی

اگر یک خودروی پراید با یک خودروی پژو تصادف کند و خسارتی معادل 25 میلیون تومان به خودروی پژو وارد کند، خسارت خودروی پژو به اندازه سقف تعهد مالی بیمه‌نامه پرداخت می‌شود و اگر بیمه شخص ثالث با حداقل تعهد مالی سال 1401 (20 میلیون تومان) خریداری شده باشد، مبلغ 20 میلیون تومان از محل بیمه‌نامه و باقی خسارت (5 میلیون بافیمانده) باید توسط راننده مقصر پرداخت شود.

نحوه پرداخت خسارت تصادف با خودروی نامتعارف

چند سالی می‌شود که مبلغ خسارت خودروهای نامتعارف با استفاده از تبصره ۳ ماده ۸ قانوان جدید بیمه شخص ثالث محاسبه می‌شود. در این تبصره حداکثر تعهد مقصر حادثه در خسارت‌های مالی نصف دیه در ماه‌های حرام است. نصف میزان دیه در ماه‌های حرام سال 1401 هم 400 میلیون تومان است.

در تصادف با ماشین لوکس و قانون خسارت تصادف با ماشین خارجی (که تقریبا همگی نامتعارف هستند) اگر راننده مقصر بیمه شخص ثالث معتبر داشته باشد برای محاسبه مبلغ خسارت وارد‌شده به ماشین فرد زیان‌دیده همیشه اگر راننده مقصر بیمه شخص ثالث داشته باشد؛ شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت مالی خودروهای گران‎‌قیمت، بالاترین مبلغ خسارت وارد به گران‌ترین خودروی متعارف آن سال را در نظر می‌گیرند.

حکم دادگاه در تصادف خودرو نامتعارف برای محاسبه قطعات خودرو هم گران‌ترین قطعات انواع گران‌ترین خودروهای متعارف برای پرداخت خسارت را محاسبه می‌کند. البته شاید خودروی نامتعارف قطعاتی داشته باشد که نمونه یا مشابه آن در بین خودروهای متعارف نباشد، در این شرایط قیمت قطعه مشابه در خودروی متعارف ملاک محاسبه خسارت خواهد بود.

پرداخت خسارت خودروی نامتعارف اگر راننده مقصر بیمه ثالث نداشته باشد

در تصادف با خودروی نامتعارف اگر مقصر حادثه بیمه شخص ثالث نداشته باشد، قانون خودرو نامتعارف قبلی برای پرداخت خسارت اجرا می‌شود. فرمول قبلی محاسبه خسارت ماشین لوکس هم با فرمول زیر محاسبه می‌شد:

میزان تعهد مقصر حادثه = خسارت مالی وارد به خودروی نامتعارف* قیمت روز گران ترین خودروی متعارف تقسیم بر قیمت خودروی نامتعارف زیاندیده

این فرمول پرداخت کمتری را برای ماشین‌های نامتعارف محاسبه می‌کند و برای همین با توجه به افزایش قیمت ماشین‌های مختلف و نامتعارف شناخته‌شدن‌شان مورد اعتراض مالکان قرار داشت.

مبلغ خسارت مالی تصادفات خودروی متعارف و نامتعارف چگونه محاسبه می شود؟

وقتی در یک تصادف راننده خودروی متعارف مقصر است و ماشین‌آسیب دیده یک ماشین نامتعارف است مبلغ خسارت مالی خودروی لوکس از فرمول زیر استفاده می‌شود:

خسارت پرداختی شرکت بیمه : میزان خسارت * ارزش خودروی نامتعارف / بالاترین ارزش خودروی متعارف

مثال تصادف خودرو متعارف و نامتعارف

اگر پراید با یک ماشین نامتعارف مثل بنز تصادف کند و قیمت ماشین بنر هم مثلا 600 میلیون تومان باشد. مبلغ پرداختی برای خسارت 50 میلیونی وارد‌شده به بنر به شکل زیر محاسبه می‌شود:

50000000 * 600000000 / 400000000

یعنی 33 میلیون تومان. باقی‌مانده خسارت را هم می‌توان با بیمه بدنه خود ماشین بنز دریافت کرد. البته در این شرایط تخفیفات عدم خسارت بیمه بدنه او از بین نمی‌رود.

فرمول محاسبه خسارت خودروهای نامتعارف

برای محاسبه مقدار خسارت افت قیمت خودروی نامتعارف از فرمول زیر استفاده کنید:

عنوان فرمول محاسبه خسارت خودروهای نامتعارف

افت قیمت خودروی نامتعارف

بسته به اینکه خسارت وارد شده به خودرو چه قدر باشد، افت قیمت خودرو در تصادف کم و زیاد می شود. البته هر خودروی صفری که در یک تصادف درگیر شود و آسیب ببیند، به شدت افت قیمت پیدا می کند. در واقع در زمان تصادف علاوه بر هزینه‌های تعمیر خودرو، هزینه افت قیمت خودرو نامتعارف بخش دیگری از ماجرا است که افراد را بیشتر درگیر می‌ کند. مجموع خسارت مالی وارده و افت قیمت طبق قانون بیمه شخص ثالث نباید از سقف تعهد مالی شخص ثالث در هر سال بیشتر باشد و این موضوع شامل خودروهای نامتعارف هم می‌شود.

اهمیت بیمه بدنه در جبران هزینه تصادف خودروی لوکس

وقتی پای ماشین لوکس در میان است داشتن بیمه بدنه ضروری می‌شود. همان‌طور که دیدیم در پرداخت خسارت به ماشین‌های نامتعارف معمولا بخشی از مبلغ خسارت را بیمه بدنه خود مالک خودروی لوکس جبران می‌کند. پس اگر شما هم صاحب یک ماشین با ارزش بالای 400 میلیون تومان هستید حتما بیمه بدنه هم برای ماشین خود بخرید. در نظر داشته باشید با وجود پرداخت خسارت از طریق بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، باز هم راننده خودروی بنز می‌تواند برای دریافت خسارت اُفت قیمت خودروی خود از راننده مقصر شکایت کند و مابه‌التفاوت اُفت قیمت را مطالبه کند.

با مراجعه به سایت ازکی می‌توانید قیمت بیمه بدنه را برای انواع ماشین‌های نامتعارف با هر قیمتی در شرکت‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین بیمه بدنه را با پوشش‌های کافی و قیمت مناسب برای ماشین خود بخرید. تمام فرآیندهای خرید کاملا آنلاین انجام می‌شود و هیچ نیازی به مراجعه حضوری ندارید. همچنین تیم پشتیبانی ما به صورت ۲۴ ساعته در تمام روزهای هفته در کنار شماست.

سوالات متداول

۱. خودروی نامتعارف یا لوکس چگونه تعریف می‌شود؟
خودروهایی که ارزش و قیمت آنها بیشتر از 50 درصد نرخ دیه تعیین شده برای ماه‌های حرام آن سال باشد، به عنوان خودروی نامتعارف یا لوکس شناخته می‌شوند.

۲. تفاوت بین خودروی متعارف و نامتعارف در قانون بیمه شخص ثالث چیست؟
قانون بیمه شخص ثالث تعاریف مشخصی از خودروی متعارف و نامتعارف ارائه داده است، که براساس قیمت خودرو نسبت به نرخ دیه تعیین می‌شود. خودروهای متعارف کسانی هستند که قیمتشان کمتر از 50 درصد نرخ دیه ماه‌های حرام است، در حالی که خودروهای نامتعارف قیمتی بالاتر دارند.

۳. در صورت تصادف با خودروی لوکس، چه میزان از خسارت توسط بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود؟
در صورت تصادف با خودروی لوکس، بیمه شخص ثالث تا سقف تعهدات مالی خود (که ممکن است تا نصف دیه در ماه‌های حرام باشد) خسارت را پرداخت می‌کند. این سقف تعهدات برای خودروهای نامتعارف می‌تواند با بالاترین مبلغ خسارت وارد به گران‌ترین خودروی متعارف آن سال محاسبه شود.

۴.  اگر خسارت تصادف بیشتر از سقف تعهدات بیمه شخص ثالث باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟
در این صورت، تفاوت میان میزان خسارت واقعی و سقف تعهدات بیمه شخص ثالث باید توسط بیمه بدنه خودروی لوکس یا به صورت مستقیم توسط راننده مقصر پرداخت شود. همچنین، صاحب خودروی لوکس می‌تواند برای دریافت خسارت اُفت قیمت خودروی خود از راننده مقصر شکایت کند.

۵. آیا اهمیتی به خرید بیمه بدنه برای خودروهای لوکس وجود دارد؟
بله، داشتن بیمه بدنه برای خودروهای لوکس بسیار ضروری است، زیرا این بیمه می‌تواند بخشی از خسارت‌هایی را که فراتر از پوشش بیمه شخص ثالث است، پوشش دهد. این امر به ویژه برای جبران خسارت‌های بزرگ و اُفت قیمت ناشی از تصادفات اهمیت دارد.

نمایش بیشتر

255 دیدگاه

  1. آیا هدف از تصویب و اجرای این قانون حمایت از شرکت های بیمه در مقابل پرداخت خسارت خودروهای لوکس بوده است؟
    چرا نباید خسارت خودروی لوکس در هر صورت تا سقف بیمه نامه شخص ثالث در نظر گرفته شود؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      این قانون برای حمایت از راننده مقصر حادثه هست. تصور کنین راننده یه پراید با یک خودروی پورشه تصادف کنه و 100 میلیون خسارت وارد کنه!! سقف مالی بیمه اون هم حداقل بیمه یعنی 7.700.000 باشه. راننده مقصر باید 93 میلیون تومن رو شخصا پرداخت کنه. قبلا و با قانون قبلی زندانهایی پر از زندانیان مالی داشتیم که بخاطر عدم توانایی پرداخت خسارت خودروهای لوکس در زندان بودن. تصور کنین اگه یه پراید بخواد بیمه ثالث رو با سقف پرداخت مالی 100 میلیون خریداری کنه چقدر باید حق بیمه پرداخت کنه!!
      برای خودروهای لوکس بیمه بدنه وجود داره و میتونن مازاد خسارت رو از بیمه بدنه خودشون دریافت کنن.

      1. اگر خسارت کمتر از سقف تعهد مالی بیمه راننده مقصر باشه این تناسب بستن و … خیلی خنده دار و مسخره است، تا سقف بیمه مقصر پوشش داده بشه بقیه اش شامل این قانون مسخره.

        1. در همه جای دنیا بیمه بدنه برای زمانی هست که راننده مقصر باشه . با این قانون پراید میزنه به پورشه و بیمه بدنه پورشه باید خسارات شخص دیگری رو بده . خیلی مسخره میشه . راننده پراید فقط ۴ میلتون تومان میپردازه . اگر اشخاصی عقده داشته باشن میتونن مدام بکوبن به پورشه سوارها و بیخیال پرداخت غرامت سنگین. دم قانون گرم

          1. با سلام.
            دوست عزیز همه ما توی همین کشور زندگی می کنیم و متاسفانه همونطور که میدونید شرایط ما با بسیاری از کشور های دنیا متفاوته. شما اگه فقط یک معیار، یعنی قیمت ماشین رو توی کشور ما با بقیه کشورها مقایسه کنید، متوجه میشید که قوانین بیمه ای ما هم باید با کشورهای دیگه متفاوت باشه

          2. دقیقا به نظر من این قانون نیست و یک نوع بی قانونیه طرف از پشت سر بکوبه به ماشینت و فقط بیان مقداری از خسارت رو باتوجه به این قانون مسخره پرداخت کنن و مابقی خسارت رو هم باید خودت پرداخت کنی .به نظر من شخص خسارت دیده حتما باید از طریق شکایت درخواست افت قیمت ماشینو بده تا جبران خسارت بشه

          3. کسی که پراید سواره ینی کارگره ینی اگه کل حقوق سال شو پس انداز کنه و هیچی نخوره و نپوشه بازم نمیتونه پراید بخره بعد چجوری بیاد پول افت قیمت پورشه بده ها؟
            تو این مملکت با این فاصله طبقاتی
            حق میدم ندونی یه کارگر چقدر باید زحمت بکشه تا همون پرایدی که حاضر نیستی نگاهش کنی بتونه بخره
            اینجا فقط پولدارها زندگی میکنن

          4. خب دوست عزیز
            به خاطر یه کافر در مسجد رو نمیبندن،
            اینجا اگر قانون و عدالت بود، یکی برا یه پراید تو خون غلط نمیزد، یکی با 20 سال سن پورشه سوار میشد، به لطف خدا تو ایران، نون پورشه سوارها تو خون امثال پراید سوارهاست، حالا شما از قید 2ت خسارتت بگذر اگر کسی بهت زد…

          5. اینجا یه مملکت کاملا اسلامی میباشد نه همه جای جهان.پس فکر میکنی چطور میشه قانونی و شرعی کلاهبرداری کرد مثل بانکداری اسلامی به دور از ربا و کاملا قانونی چون تعریف و تفسیر بهتره بگیم از رباخواری تفاوت پیدا میکنه و به زیر مجموعه داخلی نمیشه نسبت داد. با فرمول و حرف نمیشه چیزی که ازت کنده میشه رو جایگزین کرد وقتی چیزی برای خوردن نداری،خودت را با خیال میز مجلل مشغول کنی،به این آدم چه خواهید گفت?هر چند که تایید نمیشه نظرم ولی دانستن حقیقت اجتماع برای کسانی که دلسوز مردم هستن تلنگری میشود نه توهین

          6. همه مثل شما نیستن داداش شما سعی کن تصادف نکنی ما حاضرنیستیم ماشین داغون ما ی روز بخوابه واسه تصادف که از نون خوردن بیفتیم ما عقدمون رو جای دیگه رو مونثشون خالی میکنیم

      2. سلام و خسته و نباشید من با پراید با یک خودروی بنز الگانس نیروی انتظامی سر چهارراه تصادف کردم و بعد از کارهای اداری و کارشناس که آمدن من رو مقصر ۱۰۰ در صد کردن و حالا بیمه سقف تعهد ثالثم ۸میلیون تومنه و باید مابه‌التفاوت رو چقدر پرداخت کنم ؟؟و لطفا توضح بدید که چکار کنم ممنون ازتون

        1. سلام و وقت بخیر.
          اگه قیمت خودروی آسیب دیده و مبلغ خسارت رو میدونید، میتونید از فرمولی که توی متن نوشته شده، مبلغی که به عهده شما هست رو محاسبه کنید. بیمه تا سقف تعهدش به شما پرداخت میکنه و مابقی به عهده شما خواهد بود

          1. کی گفته مابقی باماست این نزاشتن که دنبال زیاده خواهی باشیدشمایی که ماشین عرف جامعه سوارنمیشی چراهزینه بیمه بدنه نمیکنی که بخوادبه شکایت برسه

          2. دوست عزیز کل خسارت وارد شده به خودروی غیرمتعارف به عهده مقصر نیست. طبق فرمول درصدی از اون رو مقصر باید پرداخت کنه

          3. سلام روز بخیر
            من یک خودرو رونیز مدل ۸۲ دارم ک بیمه غیر متعارف تعریف کرده
            طی یک تصادف ۳۵ ملیون هزینه داره. و بیمه طبق قانون نامتعار فقط هزینه خودرو متعارف را به من پرداخت میکند. من روزگاری ندارم خودروی من لوکس نیس من این را سال ها پیش خریداری کردم. لطفا راهنماییم کنید ک چگونه میتونم خسارتمو بگیرم.

          4. فردین عزیز سلام
            متاسفانه طبق قانون خسارت شما تا این سقف پرداخت می‌شود اگر پیگیری کنید شاید افت قیمت هم بهتون پرداخت شود.

      3. مگه اون بدبختي كه بنز داره حتما بايد إرث باباش باشه از صبح تا شب داره جون ميكنه تا تونسته اون ماشينو بخره اين نا عادلانست كه فك كنن چون پولداره ٩٠ يا ١٠٠ ميليون براش چيزي نيست و خودش ميتونه بده.
        بابت مطالب سايتتون ممنون

        1. سلام دوست عزیز.
          این قانون بیشتر به نفع قشر کم درآمدتره و واقعا تنها راه برای صاحبان ماشین های گرون قیمت، داشتن بیمه بدنه ست.
          شما میتونید با یک درصد ارزش ماشینتون بیمه بدنه تهیه کنید تا خیالتون از هزینه های خسارت راحت بشه.

          1. بیمه‌بدنه‌با فرانشیز های مختلف کل هزینه‌رو نمیده … کجای‌دنیا باید کسی‌که‌خسارت دیده از بیمه‌خودش خسارت خودش رو بده ؟؟ بیمه بدنه برای خسارت های خود فرد نه اشتباه دیگران

          2. سلام و وقت بخیر.
            بیمه بدنه به جز در موارد خودروهای غیرمتعارف، برای زمانی که شما مقصر حادثه باشید هم کاربرد داره. به هر حال این قانونینه که در حال حاضر در کشور وجود داره و اجرایی میشه

          3. مرصی که درکتون بالاست،بعضی ها هنوزنفهمیدن ومیگن قانون مسخره

          4. این چه حرفیه شما میزنید هر کس ب ای خودش کار میکنه نه دیگران . من خودرو لوکس ندارم که بگم از اون قشر هستم ولی این رو میدونم که با این اوضاع مملکت گرونی و این جور قوانیین باید درست رانندگی کنم که نه تنها به خودرو لوکس بلکه به هیچ خودرویی نزنم . پس بیاین بگین وقتی می زنی به آدم و طرف فوت میشه اگر طرف از یک خانواده مرفع هستش کمتر دیه بده بقیش خودشون بدن واگر از یک خانواده فقیر هستن ۱۰۰ درصد دبه رو پرداخت کنید . هر کس زده باید خسارت بده .زدی پاش وایسا . نمی تونی خسارت بدی درست رانندگی کن .

          5. سلام دوست عزیز
            بحث اینجا مربوط به دیه نیست. دیه در هر شرایطی به صورت کامل پرداخت میشه. بحث سر خسارت مالی هست که با توجه به اختلاف طبقاتی فاحشی که امروز در جامعه داریم این قانون برای این تصویب شده که به اقشار ضعیف تر فشار نیاد. در واقع فردی که میتونه میلیاردی برای خودرو هزینه کنه براش سخت نیست که بیمه بدنه چند میلیونی (کمتر از 5 6 میلیون حتی) بخره. ولی قشر ضعیف اگه بخواد اون هزینه رو جبران کنه ممکنه حتی مجبور شه تمام زندگیش رو بزاره وسط. البته که حرف شما کاملا صحیح هست و اولین قدم اینه که همه ما تو هر قشری فرهنگ درست رانندگی کردن رو یاد بگیریم تا نه مشکلی برای خودمون ایجاد بشه و نه بقیه.

          6. سلام و وقت بخیر به همگی ؛ متاسفانه قوانین کشور ما قابل قیاس با هیچ جای دنیای توسعه یافته نیست؛ به جای اینکه مسئولیت و خسارت بین شرکت‌های بیمه و سازندگان و واردکنندگان ماشین و مقصر حادثه تقسیم بشه که عادلانه است ولی متاسفانه بین بیمه کننده ، مقصر حادثه و دارنده ماشین مدل بالا تقسیم میشه. این هم از عجائب قوانین ماست . دوستان فقط در جریان باشید از لحاظ حقوقی دارنده ماشین مدل بالا میتونه دادخواست جبران افت قیمت ماشین رو بده و بخشی از اون رو میتونه از مقصر بگیره ولی باز بخشی از خسارت بلاتکلیف میمونه

          7. سلام
            شما هم فکر جیب خودتون هستید. چون یک بیمه بدنه اجباری شامل حالتون میشه، ماشینم که گرون قیمته پس حسابی جیبتون پر میشه.
            همه میدونن اما جهت مرور مجدد میگم:
            ۱) زمان پرداخت بیمه ثالث بخاطر اینکه ماشین قیمت بیشتری داره پول بیشتری میگیرید.
            ۲) زمان پرداخت خسارت پشت قشر ضعیف پنهان می شوید.
            اگر هدف حمایت از قشر ضعیف هست، ورا حداقل مبلغ تایید شده در بیمه را پرداخت نمیکنید؟ (محددا به سود بیمه)
            بدون شک این قانون از سوی شرکت های بیمه تعریف و تعیین شده و هیچ ربطی به اقشار ضعیف جامعه ندارد.

        2. دوستان قانون بايد جامع باشه اينكه كي سوار بنز بشه يا پرايد همش به وضع مالي راننده ربط نداره خيلي آدمهاي پولدار هستن كه به خاطر خساست سوار پرايد ميشن خيليها پول هم دارن ولي خلافشون رو با پرايد انجام ميدن مسافرتشونو با ماشين لوكس، اگر قانون گذار نمي خواست به نفع بيمه گر كار كنه لااقل سقف تعهد مالي مقصر رو پرداخت ميكرد.

      4. سلام
        خب شرکت بیمه باید خسارت خودروی لوکس در هر صورت تا سقف بیمه نامه شخص ثالث رانند مقصر بدهد و بقیه اش را بر عهده راننده مقصر بگذارد.
        یکی از دوستان من 25 میلیون سقف پرداخت خسارت داشت و در یک تصادف، ده میلیون تومان کارشناسی خسارت به BMW لوکس وارد نمود ولی شرکت بیمه ایران فقط 3600000 تومان پرداخت نمود و ایشان بقیه اش را از جیب پرداخت کرد در حالی که 25 میلیون سقف پرداخت خسارت داشت.
        واقعا قانون مسخره ای است و متاسفانه با وجود ابطال آن توسط دیوان عدالت ، شرکت بیمه ایران آنرا اجرا مینماید

      5. این یعنی فرار شرکت های بیمه، یا همان کلاهبرداری شرعی، چه ربطی داره انگار یه فقیر یه پولدار رو بخاطر دفاع از خود به قتل برساند و قاضی اون رو به پرداخت فقط دیه محکوم کند!! بعد بگن چون طرف فقیر هست 1/4 دیه را بدهد و خانواده دم برن بقیه شو از بیمه عمر بگیرن…!!بعد این شعار مسخره هم بگین ((در اینجا ضرورت خرید بیمه بدنه عمر برای پولدارها کاملا مشهود است))…. مردم رو مسخره کردید… این نشان از ضعف قانون گذار و شرکت های بیمه هست… بله طرف مقصر باید به زندان برود و این خودش باعث میشود رانندگی هم درست انجام گردد. این یکی از مسخره ترین قوانینی هست که میتوان تصور کرد و مشکل کلی خود شرکت های بیمه هستند…..

        1. قوانین رو متاسفانه شرکت های بیمه نمیزارن. ضعف از قانونگذاره نه بیمه. شرکت بیمه که در هرصورت کل خسارت رو میده با بیمه بدنه پس کلاهبرداری نیست

        2. اولا که پولداره از جیب نمیده و بیمه بدنه مابقی حسارت را میدهد و ثانیا 99% افرادی که ماشین گرانقیمت دارند خودرو خود را بیمه بدنه کرده اند، از طرفی اشتباه در تصادفات به خاطر ماهیت انسانی اجتناب ناپذیر هست و دلیلی نداره که به خاطر یه اشتباه در تصادف که به این راحتی میشه حل و فصل شه قانون نباشه و زندگی یک فرد و یک خانواده به دلیل تصادف با یه خودرو لوکس نابود شه

          1. سلام من تصادف کردم پشت چراغ قرمز بودم ایست کامل ماشین نظامی با سرعت زیاد به پشت ماشین من زده منو پرت کرده به سمت جلو منم زدم به ماشین جلویی و جلویی هم زده به ماشین جلویی بیمه شخص ثالث دارم خودم ولی بیمه بدنه ندارم ماشینم ۶۰۰میلیون قیمتشه و ۴۰میلیون خسارت دیده که بیمه ماشین نظامی ۷میلیونه این ۷میلیون خرج ماشین اون دوتا ماشین جلوییم میشه منم راه دادسرا رو پیش گرفتم لطفا نگید چرا بیمه بدنه نمیکنید ما ۲میلیون پول بیمه ثالث دادیم نداشتم که ۵میلیون پول بیمه بدنه بدم لطفا قضاوت نکنیم هم رو

          2. این قانون را شرکت بیمه به نفع خودش مصادره کرده و کاملا کلاهبرداری است چون اگر کلاهبرداری نبود باید خسارت را تا سقف تعهد بیمه مقصر برداخت میکرد ماشینی که به اصطلاح انها غیر متعارف بوده و ۱۵ میلیون خسارت دیده و سقف بیمه مقصر ۹ میلیون تومان بوده بیمه آسیا فقط ۳/۵ (سه ونیم) میلیون پرداخت کرده

          3. سلام دوست عزیز
            این قانون توسط بیمه مرکزی تصویب شده و شرکت‌های بیمه ناچار به اجراش هستن. متاسفانه این مشکلی که فرمودین به دلیل افزایش شدید و تفاوت فاحش قیمت‌ها بوجود میاد

        3. قرار نیست که99.9% درصد مردم جور ماشین چند میلیاری بعضی ها رو بدن .تازه خسارت ماشین لوکس رو که بیمه بدنه جبران میکنه .دیگه این همه داد و بیداد برای چیه .این حرف مثل اینه که بگی کسی نباید بیمه شخص ثالث داشته باشه .

        4. واقعا باعث تاسفه
          یه نفر بیاد با ماشین به اصطلاح متعارف ارزون قیمت بهت بزنه و اونوقت تو باید بری از بیمه ماشین خودت برای خسارتی که دیگری بهت زده هزینه کنی. خیلی مسخره هست آخه کجای دنیا همچین قانونی داره؟

          1. رفیق تو ایران
            ماشینی ک من از قصد نزدم و اگر مث آدم میرفت بدبختم نمیکرد 4میلیارد پولشه
            شمایی ک ماشین چن میلیاردی سواری نمیری یه بیمه بدنه بکنی،منی ک تو نون شبم موندم چ کاربکنم
            من و شما اگ به هم رحم نکنیم بخدا قسم فردا دست بالا دست زیاده یکی بسر خود آدم میاره
            چون تصادف امری نیس ک از قصد باشه
            ترمز ماشین های ایرانیم ک صفر مخصوصا با abs
            خیلی جاهای دنیا سال هاست برای خودرو های اسپورت و سوپر اسپورت یا همون لوکس ما،بیمه بدنه رو اجباری کردن ک یه خانواده منبع درآمدش نده بابت یه تصادف

      6. قرار نیست کسی که ماشین لوکس سوار میشه، بیاد خسارت بی احتیاطی یه راننده دیگه رو پرداخت کنه، ضرب المثل آش نخورده و دهان سوخته همین جا هست.
        خوب اون راننده بره سقف تعهد بیمه شو ببره بالا تا نخواد از جیب بده

        1. دوست عزیز تا حدودی حق با شماست.
          با توجه به قوانینی که وجود داره، بهتره همه افراد سقف تعهد بیمه ثالثشون رو بالا ببرن، و از اون طرف هم راننده های خوروهای لوکس برای خودروشون بیمه بدنه تهیه کنن

        2. دوست عزیز اون راننده ای که ماشین ارزون سوار میشه مطمئن باش پول همون حداقل تعهد رو هم به زور جور میکنه اون بره سقف تعهدش رو ببره بالا ولی اونی که چند میلیارد پول ماشینو جیرینگی میده اونوقت زورش میاد چند میلیون هزینه ی بدنه کنه که یکی دیگه رو بدبخت نکنه؟ بعدشم متن رو درست بخونید میگه از بیمه بدنه اسیب دیده جبران میشه شرکتهای بیمه هم موظفن که درصد تخفیفش رو حفظ کنن پس به ضرر لولس سوارها هم نمیشه ، قانون مناسبی برای شرایط اختلاف طبقاتی تو ایرانه

        3. خب سقف تعهد من الان ۳۰ میلیونه وقتی بینه بیشتر از ده میلیون نمیده چیکار باید کرد از اقا زاده ها باید تو سری بخوریم از قانون مملکتم همینطور

          1. همراه عزیز سلام
            وظیفه شما پرداخت همین مقدار از خسارت هست و در نباید بقیه خسارت ماشین‌های نامتعارف رو پرداخت کنید.

      7. یعنی بیمه بدنه برای خودروهای لوکس،اجباریه؟؟اگر نداشته باشن چی میشه.میتونن شکایت کنن رو پلاک و ب غیر کاهش قیمت،خسارت مثلا سپر یا گلگیر از من بگیرن؟؟

        1. با سلام.
          خیر دوست عزیز اجباری نیست. ولی با توجه به بالا بودن ارزش ماشین های لوکس، توصیه میشه که صاحبان این ماشین ها بیمه بدنه داشته باشن تا خسارت زیادی که توی تصادفات ممکنه ایجاد بشه رو بتونن از بیمه بدنه شون بگیرن

      8. این قانون مسخره است. و خسارتی که بیمه و مقصر باید پرداخت کنند از جیب زیاندیده می ره. بیمه بایستی تا سقف تعهدات مالی مقصر پرداخت کند. نه اینکه مبلغ کمتر از آن هم نسبت بسته شود.

      9. وقتی کسی پورشه چند میلیاردی میگیره باید داشته باشه 10 میلیون ماشین رو بیمه بدنه کنه هرکه بامش بیش برفش بیشتر

      10. فکر کردین به همین سادگی هاست
        اولا بیمه بدنه ده درصد فرانشیز کم می کنه
        بعد میاد از پرداخت زیان ناشی از افت فرار می کنه
        بعد تخفیف سال بعد رو خراب میکنه
        کسی که پراید داره نمی تونه خسارت بده درست اما میتونه مثل آدم رانندگی کنه ، کسی که نمیتونه مسئولیت قانونی خودشو انجام بده ، بیجا میکنه تو خیابون ویراژ میده و لایی می کشه و تو جاده شمال از لاین مخالف سبقت میگیره و میزنه توی خاکی ، والا من آنقدری که خر پشت فرمون پراید و پرشیا سفید دیدم تو مزرعه ها ندیدم
        این قانون های من درآوردی هم باعث میشه سرمایه دارها(که همشون هم دزد و … نیستن)بیشتر از این مملک بزارن و برن و من و شما منتظر بشینیم همون پراید سوارها کارخونه بسازن و اشتغالزایی کنن

    2. با سلام
      بنده يه خودرو توسان ٢٠١٧ دارم كه يه وانت بهم زده و سقف بيمه وانت ٧٧٠٠ هستش هزينه تعمير ماشين من ٦٠٠٠ ميليونه
      چرا در حالي كه سقف بيمه وانت ميتونه هزينه منو پرداخت كنه اين قانون مسخره رو بيمه ايران گذاشته و اجرا ميكنه
      پس اينجور باشه يه راهي براي سو استفاده از خودروهاي غير متعارف پيش مياد

      1. سلام و وقت بخیر.
        احتمالا موضوع شما قبل از اصلاحیه قانون خودروهای غیر متعارف بوده و بر همون اساس شرکت بیمه میتونسته بدون در نظر گرفتن سقف پوشش راننده مقصر، فقط عددی رو که از فرمول به دست میاد (یعنی سهم مقصر) رو پرداخت کنه. البته در قانون جدید این موضوع عوض شده و شرکت بیمه موظفه تا سقف پوشش، خسارت رو پرداخت کنه

        1. سلام وقتتون بخیر
          من زیان دیده هستم ک ماده ۸ بهم خورده
          خسارت ماشین من۶ میلیون و سقف بیمه ماشین مقابل۱۶ میلیون . و بیمه پارسیان حاضر نمیشن که ۶ میلیون خسارت من و پرداخت کنند میگن که ماشینتون عیر متعارف .ولی الان شما عرض کردید که اصلاحیه صورت گرفته و بیمه باید تا سقف بیمه گذار و پرداخت کنه .الان بیمه پارسیان قبول نمیکنند و میگن که هنوز اصلاحیه به ما ابلاغ نشده

          1. معصومه عزیز سلام
            متاسفانه این اصلاحیه به شکل کامل در شرکت‌های بیمه اجرایی نشده و در بسیاری از شرکت‌ها همچنان نسبت خودروی متعارف اعمال می‌شود.

    3. تو یک صبح زیبا از در خونه که خارج شدم، داخل محله یه تیبا اومد و بدون ترمز گرفتن و حتی کوچکترین تلاشی، قشنگ زد نصف ماشین من رو شامل درب سمت شاگرد و ستون ماشین و درب عقب، و ریگ چرخ و سپر عقب رو متلاشی کرد.
      بیمه 4 تومن داد. وقتی از راننده خواهش کردم که ببره درست کنه و هزینه مازاد رو هم با هم نصف میکنیم و افت قیمت (که میشه بالای 70 الی 80 میلیون) نمیخوام، فرمودن که باید بیمه بدنه میکردی و برو هرکاری دلت میخواد بکن و “به شعور من توهین نکن”!
      راستش نه دزدی کردم و نه آسون بدست آوردم، همیشه 2 جا و 3 جا کار کردم. مهندس هم هستم. همیشه ماموریت و همیشه کار. خلاصه تونستم بجای چیزهای دیگه یه ماشین که دوست دارم بخرم!
      هزینه خرید یک در جدید 12 میلیون شده، یک طرف ماشین کلا رنگ شده! یه زه روی در 1,200,000 تومنه که دو تا باید بخرم! هزینه کل تعمیر بالای 20 تومن شده و افت قیمت 70 میلیون.
      برنه این بازی فقط بیمه هست. فقط با نشون دادن یک قشری مانند من رو بعنوان دزد، که همه هم راضی باشن و دلشون هم خنک بشه که غلط میکنن ماشسین نامتعارف سوار میشن.
      سوال دیگه اینه که:
      سرهنگی که سر صحنه حاضر شد گفت اگر میزدی به یه 206 تا نصف ماشین جمع میشد و اوراق میشد! حالا من ماشین نامتعارف گرون خریدم و این یارو مقصر حالش رو برده! اگر میزد به یه ماشین متعارف باید 100 تومن هزینه تعمیر میداد!
      خلاصه مملکت عجیبیه!

    4. واقعا قانون خوبیه..دوستان معترض احتمالا خودشون ماشین گرون قیمت دارن .مبارکتون باشه لطف کنید شمایی که ۱میلیارد پول ماشین میدی ۱۰ میلیون بیشتر بده ماشینتو بیمه بدنه کن .تا یه بیچاره ای اگه بهت زد نیاد ول زندگیشو بفروشه و نتونه خسارت تو رو بده

  2. سلام. اگه با ماشین لوکس تصادف بشه ولی میزان خسارت کمتر از میزان سقف بیمه ثالث خودروی ما کمتر باشه ایا باز هم بیمه به خودروی لوکس مبلغ خسارت کمتری طبق فرمول بالا رو میده یا این موضوع فقط برای خسارتهای بالاتر از سقف تعهده؟ مثلا یه پراید به بنز بزنه و یک قطعه پنج میلیونی بنز خسارت ببینه شرکت بیمه کننده پراید به چه صورت خسارت بنزو میده؟

    1. با سلام.
      به طور کلی میزان خسارتی که از طرف بیمه ثالث پرداخت میشه بستگی به این داره که خودرو متعارف باشه یا نه. اگر خودرو متعارف باشه خسارت نسبی پرداخت نمیشه و به شکل کامل به عهده راننده مقصر هست. اگر سقف پوشش مالی بیمه ثالث راننده در این حالت کفاف پرداخت خسارت رو نده باقی باید به وسیله راننده پرداخت بشه.
      اما اگر خودرو نامتعارف باشه خسارت نسبی پرداخت میشه و ارتباطی به سقف تعهد بیمه نداره. راننده مقصر فقط متعهد به پرداخت خسارت نسبی محاسبه شده است. از این خسارت نسبی، هر چه قدر پوشش مالی بیمه داشته باشه، بیمه پرداخت میکنه و باقی رو خودش باید پرداخت کنه. در باره مثالی که فرمودید اگر قیمت خودرو مثلا 500 میلیون باشه 5 میلیون در نسبت (154/500) ضرب میشه و 1,540,000 میشه خسارتی که به عهده راننده هست. اگر بیمه داشته باشه بیمه میده اگه نه خودش باید پرداخت کنه.

      1. سلام
        خط آخر توضیحتون رو متوجه نشدم ! یعنی اگر خودرو لوکس بیمه بدنه نداشته باشه، راننده خودرو لوکس خودش باید مابقی خسارت رو پرداخت کنه؟ بعد با شرایط شکایت که بالا گفتید، اینکه روال در اغلب مواقع بی فایده است خب راننده خودرو لوکس ترجیح میده شکایت کنه و مابقی خسارت رو از جیب خودش نده!!! و اینکه مبلغی هم که بیمه متعهد میشه نسبت به خسارت ها هرچی مدل ماشین بالاتر بره ناچیز تر میشه پس فایده این طرح چیه؟ مطمئنا نفع بیمه بیشتر در نظر گرفته شده

        1. موضوع اصلی اینه که مجموع خسارتی که بر عهده راننده مقصر حادثه هست بر اساس نسبت خودروی متعارف تعیین میشه. اگر خسارت واقعی به طور مثال 100 میلیون باشه و با درنظر گرفتن قاعده خودروی متعارف 40 میلیون بر عهده راننده مقصر باشه، 60 میلیون باقی مونده باید توسط بیمه بدنه خودروی لوکس و یا شخص راننده اسیب دیده پرداخت بشه

    2. این قانون بی عدالتیه محض
      من صاحب ماشین النترا هستم که هفته پیش تصادف کردم و زیاندیده هستم و خسارت وارده به ماشینم ۷ میلیون محاسبه شد
      چون ماشین رو تازه خریده بودم بیمه بدنه نداشتم
      و بیمه ماشین مقصر طبق فرمول ۴ میلیون به من داذ
      و من مابقی رو از جیب گذاشتم!به چه جرمی! به جرم ماشین غیرمتعارف سوار شدن! در صورتی که مقصر حادثه هم نبودم
      این قانون خنده داره…

      1. سلام دوست عزیز.
        به هر حال این موضوع بر اساس قانونه و این قانون هم برای حمایت از قشر کم درآمد و متوسط تعریف شده.
        بیمه بدنه دقیقا به سود افرادی مثل شماست.

        1. رو چه حساب میگید برای قشر کم درآمد و ضعیف وضع شده، در حالی که فقط مسئولیت بیمه رو کم کرده. شخص زیاندیده مابه التفاوت رو از مقصر میگیره(با طرح دعوی)
          این وسط فقط بیمه ست که در میره

          1. سلام.
            دوست عزیز لطفا یک بار دیگه مثالی که در متن نوشته شده رو مطالعه کنید تا متوجه عرض بنده بشید

        2. شما مثلا درشکه سوار میشی/ منظور از ادم هایی مثل ما؟ خوب هر کس به نسبت توانایی که داره زحمتی که مشیده میتونه بصورت یکسان از امکانات مملکت استفاده کنه. ما از سر کوه نیومدیم که از اول اینجا بودیم. هر کسی مهم نیست چه قانون گذار چه بیمه این قانون رو تایید کردن مشکل بزرگی داره اصلا تفاوت قائل شدن هست بین مردم و حقوق مدنیشون. الان یکی با پراید 70 میاره میزنه ماشین 1 میلیاردی عیر خیالشم نیست با خنده میگه از بیمه برو بگیر

          1. دوست عزیز احتمالا شما دچار سوتفاهم شدید. منظور بنده این بود که افرادی که ماشین های گرون قیمت دارن بهتره بیمه بدنه خریداری کنن چون این بیمه قیمت زیادی هم نداره.
            ضمنا ما وضع کننده قوانین بیمه ای نیستیم. این قوانین رو بیمه مرکزی وضع میکنه و ما فقط اطلاع رسانی می کنیم تا افراد آگاه تر باشن و مشکلات کمتری براشون ایجاد میشه. متاسفانه کامنت های وبلاگی که قصد آگاه سازی داره، جای خوبی برای تخلیه عصبانیت ها نیست

          2. با این وضع خراب تولید و اقتصاد فلج هیچ شرکت یا شخصی نمی تونه ادعا که تو یه فضای سالم رقابتی ثروتمند شده، برای نمونه شما یه شرکت صاحب تکنولوژی ایرانی رو تو نام سطح بین الملل نام ببر که صادرات آنچنانی داشته باشه و برای کشور ارز آوری داشته باشه. فقط تو ایران که میشه با دلالی و بدون دادن مالیات پولدار شد.

          3. سلام اگه اون ماشین یه میلیاردی بزنه به پراید میافر کش و کارگر چی؟ ۱۰۰تومن خرج میکنه کلا از زیر همه چی در میره بعد این خنده دار نیست؟

      2. کجاش غیر منطقیه؟ مردم که بزور یه ۲۰۶ میخرن ندارن که بخوان خسارت در اون حد بدن. شما هم اگه نمیخوای از جیبت بدی برو ماشین عادی سوار شو. یا هم بیمه بدنه بگیر حتما

  3. با سلام
    من راننده پژو بهمن ماه پارسال با سانتافه به مبلغ اون موقع 210 م تومان تصادف کردم
    7.700 پوشش بیمه منه
    خسارت وارده دود 40 م تومنه
    تکلیف ما به چه صورته ؟

    1. با سلام. احتمال خیلی زیاد کارشناس ارزیابی خسارت با درنظر گرفتن قاعده خودروی متعارف خسارت رو اعلام کردن و 40 میلیون تومان سهم شما از پرداخت خسارت هست. 7،700 تومان توسط بیمه پرداخت میشه و باقی مونده رو باید خودتون پرداخت کنید.

      1. سلام
        پس چرا برای این دوستمون که به خودروی سانتافه 210 میلیونی زده قانون غیر متعارف در نظر گرفته نشده؟

        1. سلام. دوست عزیز برای همه خودروهایی که قیمتشون بالاتر از نصف دیه ماه حرام باشه، قانون خودروی غیر متعارف اعمال میشه

  4. این یعنی مثلا اگر به یک ماشین میلیاردی بزنی نسبت به یک ماشین 200 میلیونی اگه هرکدام 50 میلیون خسارت ببینند ، راننده مقصر خسارت کمتری رو به ماشین میلیاردیه پرداخت میکنه. جالبه. به به

  5. این قانون خیلی ظالمانه هست این قانون میگه تایه حدودی رو بیمه شخص مقصر میده بقیه رو از جیب شخص زیان دیده باید پرداخت بشه !!!زرششششششک یعنی گناه تو پولدار بودنته!! ماشین خودم 250 میلیون قیمتشه ولی وقتی یه ماشین مازاراتی جولوی من باشه خیلی خیلی احطیاط میکنم ولی با این قانون راحت هر پرایدی میکوبه به پورشه و عقده خودشو خالی میکنه …………

    1. تاسف آوره که فکر می کنید”هر پرایدی میکوبه به پورشه و عقده خودشو خالی میکنه” یعنی هر کس پراید داره عقده داره؟ اون کسی که پورشه داره کاملا بدون عقده هست؟ سلامت روحی و روانی افراد جامعه به ماشینشون ربط داره؟ شما فقط وقتی ماشین جلویی گرون قیمت باشه احتیاط می کنید و در سایر مواردی که هزینه زیادی نداشته باشه اینکه دیگران رو گرفتار کنید براتون مهم نیست؟

  6. باسلام
    آيا اين قانون براي بيمه بدنه هم تعريف شده؟؟
    ايا در بيمه بدنه هم پرداخت خسارت به متعارف و يا غير متعارف بودن ماشين بستگي داره؟؟

    1. با سلام. این موضوع تنها مخصوص بیمه ثالث است و در بیمه بدنه اعمال نمیشود.

  7. سلام دوسته من هفته پیش با یک ماشین ام وی ان x60تصادف کرد خودرو ماشین دوستم پراید چون از فرقی به اصلی میخاسته بپیچه خودرو ام وی ام با سرعت زیاد زده بود و چپ کرده بود..و دوستم غیر لز ماشینش هیچی نداره خسارت ماشین ام وی ام حدودا ۳۰ ملیون شده تعهدات بیمه هم ۷ملیون هفصد بیشتر نیست تکلیف راننده مقصر دوسته ما چیه ممنون نیشم جواب بدید

    1. با سلام. باید دید که این 30 میلیون تومن خسارتی است که نسبت خودروی متعارف بر آن اعمال شده و یا خسارت خالص بدون اعمال نسبت خودروی متعارفه. بر اساس تبصره 5 ماده 8 قانون شخص ثالث، ارزیابان خسارت باید بر اساس این قانون خسارت رو تخمین بزنند. در نتیجه احتمالا مبلغ اعلام شده بر اساس نسبت خودروی متعارف اعلام شده. پیشنهاد میکنیم این موضوع رو پیگیری کنید و مطمن بشید.
      اگر 30 میلیون با اعمال نسبت خودروی متعارف باشه، 7 میلیون رو بیمه پرداخت میکنه و مابقی رو باید دوست شما پرداخت کنند.

  8. سلام
    اگه صاحب ماشین لوکس که مقصر نیست و بیمه بدنه داره در صورتیکه از بیمه بدنه استفاده کنه ایا بعدا بیمه میتونه از راننده مقصر شکایت کنه و هرینشو بگیره؟؟؟

    1. بر اساس تبصره 3 ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث جدید، “خسارت مالي ناشي از حوادث رانندگي صرفاً تا ميزان خسارت متناظر وارده به گرانترين خودروي متعارف از طريق بيمه نامه شخص ثالث و يا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود.” تقصیر مقصر حادثه فارغ از داشتن بیمه و یا نداشتن بیمه، محدود به خسارتی است که بر اساس نسبت خودروی متعارف به دست می اید. در نتیجه بیمه بدنه راننده مقصر نمیتواند از مقصر حادثه باقی خسارت را دریافت کند.

  9. تعهدات بدنی بیمه ثالث در مورد خودروهای نامتعارف خیلی ضعف داره ، باتوجه افزایش چشمگیر قیمت خودرو ، بخش قابل توجهی از خودروهای موجود در زمره خودروی نامتعارف قرار می‌گیرند و در صورت بروز تصادف اگر زیاندیده ( بیمه بدنه ) نداشته باشد نهایتا با طرح شکایت میتواند راننده مقصر حادثه را محکوم به پرداخت مابقی مبلغ خسارت نماید و هزینه زیادی به مقصر حادثه تحمیل خواهد شد که عمدتا مردم عادی از توان پرداخت آن قاصر خواهند بود
    قانون گذار میبایست تمهیداتی را در بیمه نامه در نظر بگیرد که این ضعف برطرف بشه ،
    از طرفی پرداخت مبلغ حق بیمه برای اقشار کم درآمد واقعا مساله حائز اهمیتی هست که باید شرایط پرداخت اقساطی بیمه نامه شخص ثالث برای همه مهیا باشه.

    1. با سلام.
      در ابتدا باید گفت که نسبت خودروی متعارف مخصوص خسارات مالی است و درباره خسارات بدنی مصداق ندارد و بیمه ثالث مقصر حادثه باید تمام خسارت جانی را تما و کمال پرداخت کند. همچنین بر اساس ماده 8 بیمه شخص ثالث مصوب سال 95، تقصیر مقصر حادثه محدود به خسارتی است که بر اساس نسبت خودروی متعارف مشخص شده است و بیمه بدنه زیان دیده نمیتواند خسارت را از مقصر دریافت کند.

  10. با سلام
    یک سوال ممنون میشم پاسخ بدید
    اگر طبق فرمایشات ذکر شده در مطالب، شما با خودرو نا متعارف تصادف کردید و سقف بیمه، حق بیمه مربوطه را پرداخت کند و خودرو نامتعارف بیمه بدنه نداشته باشد آیا میتواند برای دریافت خسارت شکایت کند؟
    اگر بله چه نوع شکایتی و نتیجه شکایت به چه صورت خواهد بود؟
    سپاس

    1. با سلام.
      اگر منظور شما این هست که زیاندیده بتونه برای دریافت ما به تفاوت خسارت (نسبت به خسارت محاسبه شده بر اساس خودروی متعارف) از مقصر شکایت کنه و آن را از مقصر دریافت کنه، باید گفت که خیر. بر اساس تبصره 2 ماده 8 قانون شخص ثالث جدید، تقصیر مقصر حادثه محدود به خسارتی است که بر اساس نسبت خودروی متعارف محاسبه میشه. در حقیقت مقصر حادثه فارغ از داشتن یا نداشتن بیمه تنها تا مبلغی که بر اساس نسبت خودروی متعارف مشخص شده، مسئولیت داره. درنتیجه زیاندیده نمیتونه باقی خسارت رو از مقصر دریافت کنه.

        1. سلام دوست عزیز.
          بله اما فرمول و قوانین کلی تغییری نکرده . تغییرات هم مربوط به تعهد شرکت بیمه هست. یعنی اینکه شرکت بیمه موظفه تا سقف تعهدش (که در سال 99 حداقل 11 میلیونه) خسارت رو به زیان دیده پرداخت کنه

      1. با سلام
        طبق قانون مدنی کشور مقصر هر نوع خسارات موظف به جبران تمام و کمال خسارات وارده میباشد.
        قاعده لا ضرر هم همین موضوع را متذکر میشود که برگرفته از شرع میباشد.
        اطلاعات حقوقی شما کامل نیست و صرفا از دیدگاه بیمه‌ای به موضوع پرداخته اید.
        در صورت عدم پرداخت خسارت به صورت کامل از طریق بیمه ها زیاندیده با طرح شکایت در مراجع قضایی میتواند کلیه خسارات وارده را از مقصر حادثه مطالبه نماید.
        افت قیمت خودرو را نیز شامل می شود.

        1. با سلام وقت بخیر.
          نکته اول این که دوستی که سوال رو مطرح کردن درباره خسارت افت قیمت چیزی نگفتن وگرنه طبق فرمایش شما ماهم تایید می‌کنیم که خسارت افت قیمت قابل مطالبه هست و مقصر حادثه باید هزینه رو بده. اما در متن قانون شخص ثالث صراحتا مسئولیت راننده مقصر رو محدود کرده.
          تبصره 3 ماده 8 قانون شخص ثالث (خسارت مالي ناشي از حوادث رانندگي صرفاً تا ميزان خسارت متناظر وارده به گرانترين خودروي متعارف از طريق بيمه نامه شخص ثالث و يا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود.)

        2. اطلاعات حقوقی شما هم مثل اینکه ناقصه چون قانون بیمه قانون مدنی را تخصیص زده و همچنین جایی که قانون است نوبت به قاعده نمی رسد
          البته ماده 2 دستور العمل توسط دیوان عدالت اداری ابطال گردیده و فرمول جدیدی وضع شده است.

      2. با سلام من با ماشین میتسوبیشی به قیمت ۳۸۰م با یه پراید تصادف کردم مقصر هم پراید که ترمز بریده بود حالا بیمه معادل نرخ سپر ساندرو ۷۰۰ت و کلا ۲م پرداخت می‌کنه بقیه خسارت که ۷م چی میشه؟

        1. سلام دوست عزیز.
          از اونجایی که قیمت خودروی شما از نصف دیه ماه حرام بیشتر هست، خودروی شما غیر متعارف محسوب میشه و مبلغ خسارت قابل پرداخت توسط مقصر هم بر اساس همین فرمول محاسبه شده.
          اگه خودروی شما بیمه بدنه داشته باشه مابقی مبلغ خسارت رو میتونید از بیمه بدنه دریافت کنید ولی در غیر این صورت به عهده خودتونه

          1. پس چرا شما می فرمائید :
            “بله اما فرمول و قوانین کلی تغییری نکرده . تغییرات هم مربوط به تعهد شرکت بیمه هست. یعنی اینکه شرکت بیمه موظفه تا سقف تعهدش (که در سال 99 حداقل 11 میلیونه) خسارت رو به زیان دیده پرداخت کنه”
            الان که باز می فرمائید بر اساس فرمول محاسبه و پرداخت میشه و ارتباطی به سقف تعهدات بیمه گذار نداره !!!!!!

          2. با سلام وقت بخیر.
            اصلاحیه قانون خودروی متعارف به این شکل هست:
            فرض کنید خودروی نامتعارف اسیب دیده مثلا بنز و به سپرش اسیب وارد شده. برای پرداخت خسارت، شرکت بیمه درنظر میگیره گرون ترین خودروی متعارف ( مثلا رنو ساندور) برای تعویض سپر چقدر باید هزینه کنه؟ همون میشه مبنای پرداخت خسارت. هرچقدر پوشش بیمه ای وجود داشته باشه که بیمه میده بقیه بعهده راننده مقصر هست. اما اینو درنظر بگیرید متاسفانه هنوز طبق فرمول داره محاسبه میشه و اصلاحیه جدید هنوز اعمال نشده.

  11. سلام اگر با یک خودرو متعارف یا نامتعارف تصادف کرده و مقصر باشیم، و میزان خسارت بیشتر از سقف تعهد پرداخت بیمه من باشد لذا من کل مابه التفاوت بقیه خسارت طرف را هم از خودم پرداخت کنم، آیا با اینکه ماشینش کامل تعمیر شده ،باز ایشان میتواند بابت افت قیمت از من شکایت نماید . متشکرم

    1. با سلام وقت بخیر.
      نکته اینجاست که افت قیمت بعد از تعمیر ماشین مشخ میشه چون خودرو با وجود تعمیرات ارزش اول خودش رو از دست داده. و نکته دوم این که زیاندیده میتونه بابت خسارت افت قیمت شکایت کنه و احتمال این مه دادگاه رای مثبت بده هم زیاد هست. اما شرکت بیمه عموما تعهدی به پرداخت خسارت افت قیمت نداره و راننده مقصر باید اون رو پرداخت کنه.

      1. با سلام

        در تصادفی با یک تاکسی پژو مدل 95 بنده مقصر حادثه در کروکی افسری که حاضر در صحنه تصادف شدم، بنده با موتور در لاین یک بودم به دلیل اینکه ایشان از لاین دوم به خاطر سوار کردن مسافر به سرعت وارد لاین یک شدن و ترمز ناگهانی کردند نتوانستم عکس العمل سریع نشان بدم و هر چقدر تلاش کردم به گوشه سمت چپ عقب خودرو برخورد کردم و زمین خوردم، بعداز اینکه بنده با آمبولانس راهی بیمارستان شدم به دلیل جراحت‌های فروان نتوانستم برای اعتراض به کروکی در کلانتری یا دادگاه حاضر شوم در نهایت بعداز 2 ماه برای ترخیص موتور از پارکینگ به کلانتری مراجعه و چون فکر میکردم خودرو تاکسی خسارت ناچیزی دیده و سقف بیمه ام 11 میلیون بوده بیمه خسارت را پرداخت کرده و موضوع تمام شده

        اما بعداز دوهفته ابلاغیه ای برای من در سامانه ثنا آمد که متنش این بود پیرو شکایت راننده تاکسی باید مراجعه کنم به شورای حل اختلاف

        خلاصه بنده به شورا مراجعه کردم با درخواست غرامت 17 میلیونی راننده تاکسی مواجه شدم که به این ترتیب بود

        6 میلیون افت قیمت خودرو
        4 میلیون هزینه تعمیر
        6 میلیون بابت خواب ماشین(16 روز)
        باقیش هم بابت پول پارکینگ و کارشناس و هزینه های دادرسی

        تو شورای حل اختلاف انگار که قاتل گرفتن اصلا اجازه صحبت به من ندادن حتی با راننده تاکسی هم خواستم حرف بزنم گفتند صحبت نکن (همه اینا با لحن تند و…)

        ازتون میخوام راهنماییم بکنید چون من ندارم این همه پول رو پرداخت کنم احتمالا اگه حکم قطعی هم بیاد و تقاضای تقسیط هم بدم ضامن هم ندارم بزارم به نظرتون باید برم زندان؟!

        ناگفته نماند به نظرم یه فرو رفتگی در قسمت بالای چراغ و یک چراغ تاکسی شکسته چطوری کارشناس رسمی 4 میلیون هزینه تعمیر فقط برای ماشین ایشان نوشتند?

  12. آیا در این شرایط ، شرکت بیمه بدنه حق رجوع و شکایت از مقصر را برای دریافت مبلغی که از محل بیمه بدنه زیان دیده پرداخت شده را دارد ؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      با توجه به این که در قانون شخص ثالث، مسئولیت راننده مقصر محدود به خسارتی شده که بر اساس نسبت خودروی متعارف به دست میاد، خیر. شرکت بیمه که خسارت بیمه بدنه زیاندیده رو پرداخت کرده نمیتونه شکایتی علیه راننده مقصر بکنه. گاهی اتفاق میفته که راننده مقصر بیمه ثالث نداره یا بیمه ثالث پوشش کافی نداره. اما خودرویی که زیان دیده متعارف هست و تمام خسارت باید توسط راننده پرداخت بشه. در این صورت بیمه بدنه میتونه بعد از پرداخت خسارت خودروی اسیب دیده، علیه راننده مقصر شکایت کنه. اما با در نظر گرفتن نسبت خودروی نامتعارف، خسارت کمتری بر عهده راننده مقصر هست و نسبت به مبقی اون مسئولیتی نداره.

      1. بله توضیح سایت درست نیست بنده با یک مزدا3 تصادف کردم و میزان خسارت 81م شد بیمه بدنه زیان دیده 9م از بیمه ثالث خودم +70م به زیان دیده داده حالا از منم 27 م مطالبه کرده بیمه بدنه بعد از پرداخت خسارت به راننده مقصر رجوع میکنه و خسارت پرداخت شده رو ازش مطالبه میکنه /اتفاقی که شخصا برای خودم افتاد و بیمه ایران خسارت پرداخت شده رو از بنده مطالبه کرد این قانون ماده 8 کلا تبلیغاته و دروغه بیمه ها با ترفند و شیادی بخش زیادی از خسارت رو از جیب مردم میدن

        1. با سلام وقت بخیر.
          دوست عزیز ایا مزدا 3 جزو خودروهای نامتعارف هست و در زمان تصادف قیمتش بیش از نصف دیه در ماه غیر حرام بوده؟
          آیا 81 میلیون خسارتی که به شما اعلام شده بر اساس نسبت خودروی متعارف بوده و یا خسارت خالص بوده؟
          چه مقداراز 81 میلیون تومن بر عهده راننده مقصر که شما بودید، هست؟
          تمام این موارد به دقت باید مشخص بشه تا بتونیم نطر قطعی بدیم.

  13. یک دستگاه پراید و یک دستگاه سانتافه تصادف کرده است و خسارتی بالغ بر ۱۸۰میلیون تومان به سانتافه وارد شده است و ۵۰ میلیون تومان نیز افت قیمت تعیین میگردد،بیمه شخص ثالث پراید برای خسارت مالی مبلغ ۷ میلیون ۷۰۰هزار تومان در صورت اقامه دعوی مطالبه خسارت از طرف مالک سانتافه، دادگاه چه میزان خسارت با توجه به قانون مسئولیت مدنی و بیمه شخص ثالث اجباری مصوب ۱۳۹۵ تعیین می نماید؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      ارزش سانتافه چه مقدار هست؟ چون قیمت سانتافه برای محاسه نسبت خودروی متعارف لازم هست.

  14. باسلام
    من با يك خودرو پورشه به ارزش حدود ٨٠٠ ميليون تصادف كردم. خسارت وارد شده ١٠ ميليون بود ولى بيمه با توجه به فرمول فقط ٢،٢٠٠،٠٠٠ به راننده پورشه پرداخت كرد. پورشه بيمه بدنه هم نداره. آيا راننده پورشه ميتونه از من بقيه خسارت رو طلب كنه يا نه؟
    با تشكر

    1. با سلام وقت بخیر.
      به نظر میرسه خسارت با درنظر گرفتن نسبت خودروی متعارف برابر با 2,200,000 هزار تومن شده. این خسارتی هست که شما یا بیمه باید پرداخت کنه و نسبت به مابقی مسئولیتی نخواهید داشت.

  15. سلام من تاریخ ۲۰ ۴ ۹۸ با ماشین خارجی یک میلیارد نیم تصادف کردم ماشین من ال نود است حدود ۲۰۰ میلیون خسارت خورده سقف بیمه من ۹۰۰۰۰۰۰ است مابقی خسارت چه میشود ایا باید من بدم چون مقصرم لطف کنید من راهنمایی بفرمائید

    1. سلام و وقت بخیر.
      خیر دوست عزیز، شما نباید 200 میلیون تومن رو پرداخت کنید. طبق فرمولی که نوشته شده، مبلغی که به عهده شماست مشخص میشه. از این مبلغ هم بیمه تا سقف تعهدش پرداخت میکنه و مابقی به عهده شماست.

  16. سلام یک سوال خیلی مهم. طبق فرمایش شما خودروی نامتعارف زیاندیده مابقی خسارت رو باید از بیمه بدنه خودش بگیره. حال با توجه باینکه مقصر حادثه نبوده، آیا سال بعد برای تمدید بیمه بدنه استفاده از خسارت براش منطور میشه یا خیر؟ چون در بعضی موارد افراد ۷۰درصد تخفیف عدم خسارت رو با این استفاده از دست میدن و حدود ۵ سال طول میکشه تا دوبار باین سقف تخفیف برسن و این زیان بزرگیه

    1. با سلام وقت بخیر.
      از بین رفتن تخفیف عدم خسارت ربطی به تقصیر راننده نداره. در هر صورت اگر از بیمه‌نامه استفاده بشه روی تخفیف عدم خسارت موثره.

  17. سلام.سوال من اینه که اگر خودرو نامتعارف بیمه بدنه نداشته باشه وخسارت وارده به ان حدود ۴۰ میلیون باشه وسقف تعهد مالی مقصر ۷۷۰۰ باشه مابفی خسارت را میشود از طریق دادگاه و همچنین با افت قیمت از مقصر دریافت کرد

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز با استفاده از فرمول خودروی غیرمتعارف، مبلغ خسارتی که به عهده مقصر هست مشخص میشه و شما نمیتونید حتی از طریق شکایت کردن، خسارتی بیشتر از اون مبلغ رو از مقصر دریافت کنید.

  18. سلام
    من یه پراید دارم که با یه رنو تالیسمان تصادف کرد
    سقف تعهدات مالی بیمه نامه م 10 میلیون تومان هست!
    اگر فرض رو بر این بگیریم که خسارت وارده به رنو تالیسمان 50 میلیون تومان باشه، من نوظف به پرداخت چقدر خسارت هستم؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      طبق فرمولی که در متن نوشته شده میتونید مبلغ خسارتی که به عهده شما هست رو محاسبه کنید.

  19. سلام وقت بخیر
    ما با یک سانتافه مدل ۲۰۱۴ تصادف کردیم و مقصر شناخته شدیم.سپر جلو پنجره و لبه کاپوت سانتافه صدمه دیده
    برای بیمه یک فاکتور حدودا ۲۱میلیونی برده و بیمه به این اقا نه میلیون هشتصد هزارتومن پرداخت کرده و این اقا مطالبه مابقی خسارت وارده را کرده است
    تعهد مالی ما ۱۵میلیون تومن می باشد.
    حال ما چکار بابد کنیم؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      احتمالا موضوع شما قبل از اصلاحیه قانون خودروهای غیر متعارف بوده و بر همون اساس شرکت بیمه میتونسته بدون در نظر گرفتن سقف پوشش شما، فقط عددی رو که از فرمول به دست میاد (یعنی سهم مقصر) رو پرداخت کنه

  20. سلام دوست من با یک هیوندای توسان تصادف کرد توسان هم جز خودرو های نامتعارف هست خسارت توسان شد حدود ۸ میلیون است که بیمه حدود ۴ میلیون را طبق قانون خودرو های نامتعارف برای او محاسبه کرده
    الان مابقی پول را راننده توسان می تواند از دوست من از طریق مراجع قانونی بگیرد یا خیر؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      اگه 8 میلیونی که میفرمایید، سهم راننده مقصر از قانون خودروی غیر متعارف باشه، پرداخت این خسارت به عهده راننده مقصره و مابقی رو باید ایشون پرداخت کنه.

  21. سلام من با یک خودرو اسپورتیج تصادف کردم سقف بیمه ماشینم ۹ میلیون تومنه و خسارت وارده ۷میلیون و بیمه حدود ۲میلیون و دویست هزار تومن پرداخت کرده زیاندیده از من و بیمه شکایت کرده، در ضمن بابت افت قیمت هم شکایت کرده ، می خواستم بدونم آیا افت قیمت هم بر اساس خودرو نامتعارف حساب میشه ؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      خسارت افت قیمت قابل مطالبه هست. اما شرکت بیمه عمومی هزینه ای بابت افت قیمت پرداخت نمیکنه و دادگاه اگر رای مثبت بده خسارت به عهده شماست.

  22. سلام خدمت شما دوست عزیز بنده با یک خورد النترا تصادف‌ کرده ام و میزان خسارت خالص ۱۷ میلیون تومان بوده و افت قیمت خالص ۱۰ میلیون تومان
    حال طبق این فرمول بالا بیمه نامه شخص ثالث بنده مبلغ ۹ میلیون تومان به زیان دیده پرداخت کرده است (سقف بیمه بنده ۱۰ میلیون بوده) حال فرد زیان دیده از بنده بابت ۸ میلیون تومان ما بقی شکایت کرده و افت قیمتی که برای بنده محاسبه شده طبق ماشین متعارف نیست حالا سوال بنده اینجاست که آیا بنده موظف به پرداخت ۸ میلیون هستم و افت قیمت نیز طبق فرمول بالا ۶ میلیون تومان میشود حالا بنده افت قیمت را باید ۶ میلیو پرداخت کنم یا ۱۰ میلیون و اینکه ۸ میلیون مابقی را نیز باید پرداخت کنم ؟؟؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      سوال این هست که آیا شما تخلف حادثه ساز داشتید؟ چون ممکنه بیمه بخشی از خسارت رو به علت کسر فرانشیز و تخلف حادثه ساز شما کم کرده و یا کل خسارتی که با نسبت خودروی متعارف به دست میاد همون 9 میلیون بوده. لطفا این نکته رو مشخص بفرمایید. درباره خسارت افت قیمت هم باید بگیم که متاسفانه رویه روشنی درباره این موضوع وجود نداره. چون نسبت خودروی متعارف در قانون شخص ثالث مطرح شده. قانون شخص ثالث هم دیدگاه روشنی درباره خسارت افت قیمت نداره.

  23. سلام بنده یک هفته پیش توسط یک خودرو متعارف با سقف بیمه ۷۷۰۰که از پشت به بنده که خودو ۳۸۰ ملیونی دارم زده و بدونه کروکی با حضور پلیس به بیمه ثالث خودرو مقصر رفتیم واز تشخیص خسارت که نصف مبلغ خسارت بنده هم نمیشه ۳ ملیون تومن تایین خسارت کردند و تازه ۵۰ درصد هم بدلیل نامتعارف بودن کم کردن و ۱۴۹۰ چک دادن در حالی که تعمیر گاها برای من زیر ۷ ملیون درستش نمیکنن این تازه هزینه است و افت قیمت موقوله دیگریست پلیس در حادثه حاضر شده و فیلم تصادف هم قابل دست رسی میباشد ایا قابل پیگیری تا چه میزان و راه ان چیست متشکر

    1. سلام و وقت بخیر.
      این مبلغ خسارت بر اساس قانون خودروی غیر متعارف محاسبه شده و درست هست. شما میتونید ما به تفاوت چک دریافتی و خسارت تعیین شده (یعنی 3 میلیون) رو از مقصر حادثه دریافت کنید.

  24. یک سوال زیان دیده بر اساس قانون مدنی نمیتونه از شخصی که بهش زیان رسونده شکایت کنه و تمام خسارت رو از ایشون دریافت کنه!؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      با توجه به تبصره 3 ماده 8 قانون شخص ثالث (خسارت مالي ناشي از حوادث رانندگي صرفاً تا ميزان خسارت متناظر وارده به گرانترين خودروي متعارف از طريق بيمه نامه شخص ثالث و يا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود.) در این قانون مسئولیت راننده مقصر محدود شده.

  25. اول این که هرکس تو جامعه باید مسولیت کارهای خودش رو بپذیره .در این مورد 100 درصد شرکتهای بیمه نفع میبرن و این قانون با لابیگری اونها تصویب شده.در ثانی فکر کنین همین قانون رو در قتل . … هم تصویب کنن .خوب طرف میگه بیمه دارم هر کاری دلم بخواد میکنم.نه زندان داره نه چیزی.
    به هر حال بیمه نگران زندانی شدن اشخاص نیست .نگران جیب خودش بود

  26. سلام من حدود ۶ماه پیش با یک وانت دوکابین هایلوکس تویوتا تصادف کردم حالا راننده که خسارت ازبیمه طبق ماشین گران قیمت گرفته میگه وانت جز قانون خودرو غیرمتعارف نمی باشه ومن باقی خسارت پرداخت کنم وگرنه شکایت می کنم لطفا راهنمایی کنید با تشکر

  27. ایا وانت دوکابین گران قیمت هم جزقانون غیر متعارف ها میشه یا فقط درمورد سواری ها می باشه لطفا راهنمایی کنید باتشکر

  28. سلام ما با خودرو گران قیمت تصادف کردیم مقصر بودیم طرف شکایت کرده ۹۲میلیون خسارت ماشین ۵۰میلیون افت قیمت زدن جمعا۱۴۲میلیون قاضی حکم اجرا داده الان قضیه چی میشه اونطور که شما گفتین

    1. با سلام وقت بخیر.
      خسارت افت قیمت رو عموما شرکت های بیمه پرداخات نمیکنن و به عهده مقصر حادثه هست. درباره مابقی خسارت هم اگر با نسبت خودروی متعارف محاسبه شده باشه تا سقف پوشش مالی توسط بیمه پرداخت میشه. اا مابقی رو خودتون باید پرداخت کنید. فقط مطمن بشید که خسارتی که دادگاه اعلام کرده بر اساس نبت خودروی نامتعارف باشه.

  29. سلام خسته نباشید …من چندروز پیش با یه ماشین پرادو ۲۰۰۵تصادف کردم ..مقصر حادثه شدم ..‌سقف بیمه من ۹میلیون تومان هست …میزان خسارت پرادو گفتن ۴۰میلیون هست ..‌ماشین پرادو بیمه بدنه نداره …الان تکلیف من چیه ..‌

    1. با سلام وقت بخیر.
      میزان خسارت پرادو بر اساس نست خودروی متعارف محاسبه شده؟ با این که کارشناس ارزیاب خسارت موظف هست بر اساس نسبت خودروی متعارف خسارت رو تعیین کنه حتما از این موضوع اطمینان حاصل کنید. خسارتی که بر اساس نشبت خودروی متعارف به دست میاد میشه همون هزینه ای هست که شما باید بپردازید. هر چه قدر بیمه داشته باشید، بیمه پرداخت میکنه و در غیر این صورت مابقی رو خودتون باید بدید.

  30. سلام
    طبق اين قانون اگر من با پرايدم ترمز بريدم و يك ماشين متعارف مثل پژو سمت راستم و يك سانتافه سمت چپم بود به كدوم خودرو بزنم هزينه كمتري من يا بيمه بايد پرداخت كنيم!؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      به خسارتی که وارد میکنید بستگی داره. اما اگر فرض کنیم به هر دو ماشین به یک اندازه خسارت وارد کردید، خسارت کمتری باید به خوردوی نامتعارف پردات کنید اما خسارت خودروی متعارف کامل به عهده شماست.

  31. سلام وقت بخیر ،
    کسی که مقصر نیست نباید خسارتی پرداخت کنه این خیلی سادست ، و بیمه باید تا حداکثر سقف پرداخت کنه
    قرار نیست قانون طرف ضعیف تر رو بگیره اونی که ماشین لوکس سوار میشه هم زحمت کشیده (اگه اقا زاده و دلال نباشه البته) و مالش رو با تلاش به دست اورده ، نباید متحمل خسارتی بشه که خودش مقصر نیست .

    1. سلام دوست عزیز.
      واقعیت اینه که در حال حاضر این قانون وجود داره و اجرا میشه و ماشین های گرون یا لوکس تنها راهی که دارن اینه که برای ماشینشون بیمه بدنه بگیرن تا توی این شرایط بتونن پولشون رو از بیمه بگیرن

      1. سلام من به یه تیگو تصادف کردم و بیمه ثالث استفاده کردم و بیمه میگه یه مقداریشو پرداخت میکنه و ما بقی رو باید مقصر پرداخت کنه اگر طرف مقابل از بیمه بدنه استفاده نکنه، این حرف بیمه درسته ؟

        1. سلام و وقت بخیر.
          در مورد خودروهای غیرمتعارف، پرداخت ما به تفاوت خسارت به عهده مقصر نیست

    2. من حرفتون رو کاملا قبول دارم ولی آیا کسی که یک ماشین بالای 200میلیون می‌خره و سوار میشه واسش اخذ بیمه بدنه ک مثلا دو میلیون میخاد بشه سخته؟؟ من نمیخام طرفدار مقصرای حادثه رو بکنم ولی بنظرم توی کشوری ک هر روز یک قانون جدید داره ثبت میشه آدم هم ثالث و هم بدنه داشته باشه چ خودروی متعارف و چ نامتعارف ک هیچکدوم هیچ استرسی نداشته باشن و بنظرم شرکت‌های بیمه ای هم باید حداقل تعهداتشون رو به 20میلیون برسونن تا نه مقصر و نه زیاندیده متضرر نشن

    3. مسئله اینه که از قضا ی پراید بدبختی ترمز میبره و میزنه به یک ماشین لوکس و صاحب این ماشین لوکس که تو این شرایط توانایی خرید ماشین لوکس رو داره (حتی با پول و زحمت خودش) قطعا هزینه ای ک متاسفانه باید پرداخت کنه برای خسارت ماشین خودش براش خیلی معقولتر و راحتر است و احتمالن قابل مقایسه نیست با شرایط کسی که با پراید مسافر کشی میکنه تا زندگیشو بگذرونه

  32. با تشكر از توضيحاتتون،
    آيا فرانشيز از رقم بدست آمده از فرمول بالا كسر خواهد شد؟ من با يك ٢٠٦ تصادف كردم (مقصر) ، خسارت ٣ ميليون بوده، ماشين من نامتعارف به مبلغ ٢٤٠ ميليون، با حساب فرمول بايد ٢٢٥٠ به من داده ميشد كه ٢ ميليون داده شده.

    1. سلام دوست عزیز.
      در بیمه شخص ثالث فرانشیز وجود نداره. مگر در صورتی که دلیل تصادف، تخلفات حادثه ساز باشه که در اون صورت پرداخت 2.5 درصد فرانشیز به عهده مقصر خواهد بود.

  33. سلام وقتتون بخیر.
    من با یک خودرو جک s5تصادف کردم .که خودرو جک 30میلیون خسارت و45میلیون افت قیمت داشته.باتوجه قانون خودرو نامتعارف کل 75میلیون شامل این قانون میشه یا فقط 30میلیون خسارت.یعنی باید ما افت قیمت را بپردازیم و اینکه تصادف ما 50 50مقصر بوده

    1. با سلام وقت بخیر.
      حتی اگه خسارت افت قیمت بر اساس نسبت خودروی متعارف محاسبه بشه، باز هم شرکت‌های بیمه عموما خسارتی برای اون پرداخت نمیکنن. البته باز هم بستگی به روال شرکت بیمه داره.

  34. سلام من با پراید با ی خودرو ازرا تصادف کردم مدل ۲۰۱۳ هم هست مقصرم خودم بودم من باید حتما یک سوم از خسارت ماشینه ازرا رو بدم ؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      شما میتونید بر اساس مبلغ خسارت و قیمت ماشین آسیب دیده، از فرمولی که در متن نوشته شده، مبلغ خسارتی که به عهده شما هست رو محاسبه کنید.

  35. سلام
    آیا مست بودن مقصر در میزان پرداخت خسارت توسط بیمه ثالث خودش و یا بیمه بدنه خودرو زیان دیده (متعارف یا غیرمتعارف) تاثیر و تفاوتی دارد؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      بله شرکت بیمه حق داره بخشی از خسارت پرداخت شده رو از راننده دریافت کنه. البته بستگی به روال شرکت‌های بیمه داره که این کارو میکنن یا نه. اما هم بیمه ثالث و هم بیمه بدنه میتونن این کا رو انجام بدن.

  36. سلام من با ی خودروی ازرا تصادف کردم ماشین خودمم پراید بوده الان خسارت وارده ب اون ۱۲۰ میلیون چقدرشو من باید بدم با سقف بیمه ۷۷۰۰

    1. سلام دوست عزیز.
      با استفاده از فرمولی که در متن ذکر شده، میتونید مبلغ خسارتی که به عهده شما هست رو محاسبه کنید.

  37. سلام
    من با يك پژو 405 تصادف كردم.در واقع ايشان مقصر صددرصد حادثه اعلام شد و مبلغ خسارت بالغ بر صدو ده ميليون تومان ميباشد.
    كروكي سازشي توسط افسر رسم و براي استفاده از بيمه به شركت بيمه مراجعه كرديم.بيمه به فقط 9 ميليون به من پرداخت كرد.الان مالك پژو از پرداخت الباقي خسارت سرباز ميزند.
    اين در حالي است كه بيمه بدنه من بالاترين نرخ را دارد.ولي شركت بيمه من هم از پرداخت وجه امتناع ميكند.و ميگويد از دادسرا نامه قبول خسارت بيار و برو شوراي حل اختلاف تامين دليل بيار و….

    لطفا راهنمايي كنيد كه چه كنم.

    1. سلام و وقت بخیر.
      اگه خودروی شما جزو خودروهای غیرمتعارف محسوب بشه، خسارت شما هم بر اساس همین قوانین پرداخت میشه و مابقی خسارت به عهده مقصر حادثه نیست. شما باید مراحل اداری رو انجام بدید و بقیه خسارت رو از بیمه بدنه بگیرید.

      1. سلام
        ضمن تشكر بابت پاسخگوئي
        كارشناس بيمه مراحل اداري ياد شده را در دو سه مدل گيج كننده بيان كرد.
        دقيقا بايد چه كنم؟
        از كجا شروع كنم؟

        ممنون

  38. به نظرم باید بیمه بدنه را برای ماشینهای خارجی الزامی و اجباری کنند تا اینهمه مشکل پیش نیاد کسی که انقدر پول داره ماشین خارجی یا لوکس سوار بشه خب بیمه بدنه اش هم بکنه که این بدبخت بیچاره های پریدسوار و موتور سوار را بدبخت تر از این نکنند

  39. دوستانی که در مورد افت قیمت نوشتید افت قیمت فقط ب خودروهایی که فقط تا 5سال از تولید‌ ن گذشته و رنگ خودرو فابریک و بدون رنگ باشه تعلق میگیره ک راندده خودروی متضرر در این صورت علاوه بر گرفتن خسارت میتونه شکایت بعنوان افت قیمت هم بکته

    1. با سلام وقت بخیر
      بخشی از متن پست …
      (افت قیمت خودرو تا چند سال می باشد؟
      رویه‌ای که وجود دارد این است که به خودروهای بیش از 5 یا 6 سال خسارت افت قیمت تعلق نمی‌گیرد. اما با توجه به این که خودروهای خارجی حتی بعد از 5 یا 6 سال، قیمت بالای خود را حفظ می‌کنند و اگر تصادف شدیدی برای آن‌ها رخ دهد، افت قیمت چشمگیری خواهند داشت، در نهایت نظر کارشناس و میزان خسارتی که به خودرو وارد شده مشخص می‌کند آیا خسارت افت قیمت خودرو قابل مطالبه هست یا نه.)
      نکته‌ای که بهش اشاره کردید داخل متن اومده.

  40. سلام من بایک ماشین ix55 تصادف کردم ومقصر هم هستم وماشین خودم وانت پیکانه سقف بیمه من 9000000 تومنه وخسارت ماشین زیان دیده 20000000 تومنه.بقیه خسارتو من باید بدم

    1. سلام دوست عزیز.
      شما معادل خسارت وارد شده به یک خودروی متعارف (یعنی ماشینی که زیر 220 میلیون باشه) به زیان دیده متعهد هستید.
      مبلغ دقیقش رو شرکت بیمه براتون محاسبه و بهتون اعلام میکنه

  41. عالی
    خیلی قانون خوبیه
    در هر صورت کسی که خودرو خارج از عرف جامعه سوار میشه که مثلا قیمتش 2 میلیارد تومنه
    عملا 2 میلیارد براش هیچی نیست
    چون خودرو سرمایه بحساب نمیاد و عملا وقتی شما 2 میلیارد یا 1 میلیارد انداختی زیر پات یعنی خیلی بیشتر از این حرفها سرمایه داری و اصلا این رقم ها برات پولی نیست، وگرنه خودرو 200 یا نهایتا 300 میلیونی یا کمتر میخریدی و الباقی سرمایت رو وارد کار میکردی یا کار دیگه میکردی.
    به هر صورت کسی که ماشینش 2 میلیارده، سالی 3-4 میلیون حق بیمه بدنه براش عدد نیست
    چون هر بار تعویض روغنش حداقل 1 میلیون تومن میشه، باز الباقی لوازم مصرفی و هزینه های سالیانه دیگه به کنار
    ولی اون آدمی که کل سرمایش یه پرایده که با اون برای گذران امور زندگی مسافرکشی میکنه ، خسارت های حتی 10 یا 20 میلیون تومانی هم براش عدده و واقعا در زندگیش تاثیر داره.

    بنظر من برای خودروهای خارج از عرف بیمه بدنه هم مثل ثالث باید اجباری باشه

    فقط تخفیف بیمه اونها اگر خودشون مقصر تصادف نباشند سر جاش بمونه و از بین نره

    وگرنه اگه قرار باشه کسی که ماشین 1 میلیاری سوار میشه، لنگ هزینه تعویض روغن و لوازم مصرفی و بیمه ماشین باشه
    بهتره بفروشه و خودرویی بخره که از پس هزینهاش بر میاد،
    نه اینکه آفتابه لگن هفت دست، اما شام و ناهار هیچی بخواد زندگی کنه

    1. سلام
      ابتدا خدمتتان عرض کنم که ماشین 2 میلیاردی حق بیمه بدنه اش حداقل بالای 15 میلیون میشه نه 3-4 میلیون.
      ضمنا این دلیل نمیشه چون کسی ماشین استاندارد و ایمن سوار شد به این معنی هست که صد برابرش سرمایه داره و پول اون خودرو براش اهمیتی نداره ، شاید طرف با کلی زحمت و تلاش این خودرو رو خریده و مقدار اعظمی از سرمایه اش باشه .
      ثانیا ، خدمت اون تعداد محدود از دوستان عزیزی که با یک پراید مدل 80 پاره تو خیابون راه می افتن و بی محاوا میرن تو شکم ماشینهای یکی – دو میلیاردی که الان تقریبا اغلب خودروهای خارجی همچین قیمتهایی دارند و به قول خودشون میترسوننشون و ازشون راه می گیرند ، درسته که بیمه با این قانون مسخره اش باعث شده که خسارت خودرو زیاندیده تمام و کمال پرداخت نمیشه و حتی تو این موضوع مقصر وادار به پرداخت خسارت زیاندیده هم قانونا نمیشه ولی با یک شکایت جهت دریافت افت قیمت خودرو مقصر باید از جیب مبارکش هزینه افت قیمت خودرو را که به مراتب عدد و رقمش چندین و یا حتی چند ده برابر خسارت هست ، پرداخت کنه .
      اون وقت حتی اگر ماشینشون رو هم بفروشن ، پول پیش خونه ی مستاجریشون رو هم بگیرن باز نمی تونن جبران خسارت کنن .
      پس لطفا اون تعداد محدود درست و قانون مند رانندگی کنند تا چنانچه خدایی نکرده حادثه ای هم رخ داد ، زیاندیده حداقل دلش بیاد و وجدانش بهش اجازه بده با مقصر راه بیاد و بهش سخت نگیره و ….

  42. سلام
    من به دقت تمامی دیدگاهها و پاسخ های شما رو خواندم ، متاسفانه در مورد یک موضوع در جوابهاتون تناقض وجود دارد.
    شما فرمودید : “سلام دوست عزیز.
    بله اما فرمول و قوانین کلی تغییری نکرده . تغییرات هم مربوط به تعهد شرکت بیمه هست. یعنی اینکه شرکت بیمه موظفه تا سقف تعهدش (که در سال 99 حداقل 11 میلیونه) خسارت رو به زیان دیده پرداخت کنه”
    ولی در پاسخ به دیگر دوستان می فرمائید خسارت وارده به خودروهای غیرمتعارف بر اساس فرمولی که در متن نوشتین محاسبه میشه و حتی چنانچه خسارت بالاتر از سقف تعهدات بیمه باشه بازم خسارت بر اساس فرمول محاسبه و حتی کمتر از سقف تعهدات پرداخت می شود ، این دو جواب کاملا در تناقض هستند!!!!!

  43. سلام من سه روز پیش با پرایدی که داشتم به یه ماشین جنسیس زدم و مقصر هستم تعیین خسارت فعلا نشده / پس طبق این قانون تعیین خسارت میشه هر چی باشه مبلغ خسارت سقف تعیین مالی من که 9 میلیون هستش بیمه شخص ثالث این مبلغ رو از تعد مالی من میده الباقی هر چقدر مونده باشه از بیمه بدنه جنسیس کم میشه درسته ؟

    1. سلام دوست عزیزو
      خیر به این شکل نیست، برای خودروهای غیر متعارف، بیمه خسارت ایجاد شده رو برای یک ماشین متعارف (زیر 220 میلیون تومان) محاسبه میکنه. مثلا ممکنه این عدد بشه 12 میلیون، در این حالت و طبق قانون جدید، بیمه 9 میلیون رو میده و 3 میلیون مابقی به عهده شماست. راننده جنسیس میتونه خسارت مازاد بر این 12 میلیون رو از بیمه بدنه بگیره

  44. سلام
    من با یه خودروی لوکس که قیمتش ۳ میلیارد هست تصارف کردم و شورای حل اختلاف هزینه تعمیر رو ۱۱۰ میلیون براورد کرده و فرد خسارت دیده هم هزینه افت ماشین رو بخشیده به من.
    بیمه ثالث من ۲۰ میلیون رو میده و اون اقا گفتن مابقی رو از بیمه بدنه میده
    ولی بعدا بیمه از من شکایت میکنه و اون نودمیلیونی که پرداخت کرده رو پس میگیره؟این درسته؟
    مگر نباید بیمه اون اقا پرداخت کنه؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      110 میلیون بر اساس نسبت خووری نامتعارف به دست اومده؟ خسارت ناخالص قبل از اعمال نسبت هست یا خیر؟ اینموضوع رو پرسیدید؟

  45. سلام وقت بخیر من با یک ماشین تصادف کردم و تعهد مالی من ۳۰میلیون هست و بیمه براورد خسارت کرده ۱۵میلیون تومن.ولی صاحب ماشین میشه ۵۰میلیون خرج کرده در این مورد توضیح میدید که ایا بقیه خسارت رو من باید پرداخت کنم یا نه؟؟
    با تشکر

    1. با سلام وقت بخیر.
      کارشناس ارزیاب هر چقدر براورد کرده اون ملاک هست. مگر این که خودروی زیان دیده بهه مراجع قضایی مراجعه کنه و کارشناس ارزیاب نظر جدیدی درباره خسارت بده.

  46. سلام
    خیلی قانون مسخره ای است
    طرف با یک ماشین فرسوده هر کاری بخواهد در خیابان میکندو بدون ترس به سمت خودروهای خارجی حمله میکند و انان باید راه را برای او باز کنند چون اگر تصادف شد راننده خاطی در کمال خونسردی میگه بیمه دارم و کسانی که خودرو خارجی دارند باید متضرر شوند. به جرم داشتن خودرو با کیفیت و کم مصرف و کم الاینده محیط زیست

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز به این صورت که شما میفرمایید هم نیست. مثلا اگه مبلغ خسارت خودروی غیرمتعارف، بیشتر از سقف تعهد بیمه ثالث راننده مقصر باشه، مقصر باید خودش مابقی خسارت رو تا سقفی که بیمه براش تعیین میکنه پرداخت کنه.

  47. سلام
    من با پراید با یه سراتو مدل ۹۷تصادف کردم و‌مقصر شناخته شدم؛بیمه ثالث‌نه میلیون به سراتو پرداخت کرده
    با توجه به اینکه سراتو بیمه بدنه نداره در صورت شکایت علاوه بر افت ماشین چه مبلغی از جریمه برای من اعمال میشه !؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      مبلغ خسارت چقدر بوده؟ بیمه به جز 9 میلیون تومن، شما رو موظف به پرداخت مبلغی نکرده؟

  48. سلام وقت بخیر اگر راننده مقصر هم دارای خودرو لوکس باشه و به یه خودرو لوکس بزنه چجوریه؟ یک بی ام و ایکس تیری که سقف بیمه آن ۲۳ ملیون است از پشت به ماشین من که سوناتا ال اف هست زده حالا خسارت بنده اگه ۱۰ ملیون بشه و بیمه شخص مقصر نهایت ۵ ملیون پرداخت کنه مابقی خسارت رو کی باید بده باتوجه به اینکه ماشین شخص مقصر نیز نامتعارف است

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      اینکه ماشین مقصر متعارف باشه یا غیرمتعارف، فرقی نداره. چون ماشین زیان دیده غیر متعارفه، طبق همین قانون مبلغ خسارت تعیین میشه و مقصر حادثه موظف به پرداخت خسارت تعیین شده ست.

      1. پس با همین جواب کاملا مشخصه که این قاونون برای حمایت از قشر ضعیف جامعه نیست، برای حمایت از شرکت های بیمست

        1. سلام دوست عزیز
          این قانون در زمانی که فرد مقصر از قشر ضعیف جامعه باشه (کماکه در حال حاضر متاسفانه بسیاری از افراد دیگه توانایی مالی بالایی ندارن) کمک کننده خواهد بود و بخشی از دغدغه فرد مقصر رو کاهش میده. ولی به طور کل پیشنهاد ما اینه که در چنین شرایطی سقف پوشش مالی بالاتر انتخاب بشه تا در صورتی که خسارت زیاد بود کل مبلغ توسط بیمه پرداخت بشه و در صورت وجود مابه‌التفاوت، تا حد ممکن کاهش پیدا کنه.

  49. سلام
    در تصادف یک ماشین 405 با سوزوکی ویتارا، خودروی ۴۰۵، ۱۰۰درصد مقصر شده است. خسارت وارده به خودروی سوزوکی ۴۵ میلیون برآورد شده است. از این قانون می‌شود استفاده کرد؟ در صورت شکایت از طریق دادگاه الباقی خسارت را مقصر باید پرداخت کند یا تعهدی نسبت به آن ندارد؟
    افت قیمت نیز شامل این قانون می‌شود؟ یعنی برای مثال افت قیمت نیز یک چهارم می‌شود؟
    لطفاً راهنمایی کنید

    1. سلام و وقت بخیر.
      اگه خودروی زیان دیده از نظر قیمت جزو خودروهای غیرمتعارف محسوب میشه، بیمه سهم راننده مقصر رو تعیین میکنه و شما به پرداخت اون مبلغ موظف میشید و نه کل خسارت.

  50. سلام من با یه ماشین ۶۰۰ میلیونی تصادف کردم که ۳۰۰ میلیون خسارت برداشته سقف بیمه من ۳۰ میلیونه مقصر هم شناخته شدم طرف مقابل هم بیمه بدنه نداره آیا من باید به جز سی میلیون که بیمه میده از جیبم پولی بدم

    1. سلام و وقت بخیر.
      بیمه سهم شما از خسارت رو تعیین میکنه و اگه بیشتر از 30 میلیون بشه، بقیه ش به عهده شماست، ولی نه کل مبلغ خسارت.

  51. خودروی غیر متعارف یعنی چی ؟
    منظور لامیورگینی و فراری نیست
    یکی نیست بگه الان به جز پراید بقیه خودروها با این قیمت می‌شوند نا متعارف .
    دوم اینکه اگر خودرو نامنعارف هست از دید بیمه و قانونگذار ، چرا اصلا اجازه واردات این خودروها را دادند
    مثل دهه ۶۰ میگفتن همه پیکان داشته باشن متعارف متعارف .
    ضمنا توجه داشته باشید که وقتی از بیمه بدنه استفاده میکنید بعد از کسر فرانشیز
    تازه تخفیف سالیانه بیمه بدنه را هم بخاطر مقصر بودن یک راننده دیگه سوزوندید .

  52. با سلام
    ماشین پرایدی به ماشین من که پراد و2006 است زده وخسارت حدود 7000000 شده البته میدونید که لوازم پرادو نو در بازارنمی باشد واین قیمت لوازم استوک است من هم فاکتور لوازم فوق را به بیمه دادم ولی بیمه میگوید فقط 1100 می دهم من اگر خبر داشتم قیمت لوازم نو را می گرفتم ایامی تونم فاکتور جدید ببرم وایا می تونم کل خسارت را از مقصر بگیرم با فرض اینکه اصلابیمه ندارد مگر نباید اگر بیمه نداشتهب اشد کل خسارت را بده ممنون

    1. سلام و وقت بخیر.
      من سوالتون رو دقیق متوجه نشدم. مگه شما برای دریافت خسارتتون به بیمه شخص ثالث راننده مقصر مراجعه نکردید؟ خب وقتی اون فرد بیمه ثالث داشته، شما میتونید خسارتتون رو دریافت کنید. حتی اگه بیمه خسارت شما رو به صورت کامل نده، شما میتونید مابقی خسارت رو از راننده مقصر دریافت کنید. اگه بیمه بدنه داشته باشید میتونید از بیمه بدنه تون هم برای دریافت خسارت اقدام کنید

  53. سلام
    خسته نباشید
    من با پراید به تویوتا rav4 زدم
    مقصر بنده هستم
    هنوز کار بیمه ای انجام نشده
    حدود صد میلیون تومان خسارت زدم
    خواستم ببینم شرایط بنده به چه صورته؟

    1. سلام دوست عزیز.
      خسارتی که پرداختش به عهده شماست بر اساس قانون خودروهای متعارف محاسبه میشه، یعنی لازم نیست که شما کل مبلغ رو پرداخت کنید. اما مبلغ دقیقش رو بیمه براتون تعیین میکنه و تا سقف تعهد بیمه بهتون پرداخت میشه. مابقیش هم به عهده شماست.

  54. سلام خسته نباشید من با ماشین پراید به یک ابتیما تصادف کردم بیمه شخص ثالث فقط دومیلیون بهش داده ولی تعمیرگاه میگه ۱۴ میلیون خرج ماشینه بعد طرف میگه شکایت میکنم ایا میتونه شکایت کنه واز من بقیه خسارت بگیره سقف بیمه من ۱۵ میلیون بوده

    1. با سلام.
      خیر-طبق قانون خودرو نامتعارف مابقی خسارت رو مالک اپتیما باید خودش پرداخت کنه یا اگه بیمه بدنه داره، از بیمه بدنش استفاده کنه

    2. سلام دوست عزیز
      منم برام این مشکل پیش اومده خواهش میگنم راهنمایی کنین از شما تونستن الباقی مبلغ رو بگیرن؟

      1. سلام دوست عزیز
        همونطور که قبلا گفتم خدمتتون ایشون میتونن اقدام کنند برای گرفتن باقی مبلغ ولی بستگی به مقدار خسارت و شرایط تصادف شورای حل اختلاف رای صادر میکنه.

  55. سلام خسته نباشید من با ماشین پراید به یک ابتیما تصادف کردم بیمه شخص ثالث فقط دومیلیون بهش داده ولی تامیرگاه میگه ۱۴ میلیون خرج ماشینه بعد طرف میگه شکایت میکنم ایا میتونه شکایت کنه واز من بقیه خصارت بگیره سقف بیمه من ۱۵ میلیون بوده الان طرف شاکی شده

    1. سلام ممنون از شما.
      بله متاسفانه بعضی از شرکتای بیمه هنوز قانون جدید رو اعمال نکردن و خسارت رو تا سقف پوشش بیمه پرداخت نمیکنن.
      بله، راننده مقصر میتونه مابقی خسارتش رو از شما دریافت کنه. البته تا سقفی که از فرمول خودروی متعارف به دست اومده

  56. سلام . بنده یه کارمند ساده هستم که با زحمت یه سانتافه ۲۰۱۲ خریدم . ماشین بنده جلوی خونه خودمون بدون مزاحمت برای دیگران پارک بود و چند شب پیش میکسر سیمانی که برای ساختمانی که تو کوچه ما در حال ساخت هست و بتن ریزی داشت به ماشین من برخورد کرد . امروز رفتیم بیمه دانا تو خیابون دماوند برای خسارت . کارشناس نادان بیمه میگه من کاری ندارم ماشین شما یک میلیارده من اینو مثل یه پرشیای ۲۲۰ میلیونی میبینم . ماشینم حداقل ده میلیون خسارت دیده و بیمه فقط ۸۰۰ هزار تومن میخواست بده من هم انصراف دادم . حالا یه سوال این چه قانون احمقانه ایه که من خسارت ببینم ؛ کلی وقت و انرژی و اعصاب بزارم که تو این کشور فقط بخوام خسارتیو که ناحق بهم وارد شده رو بگیرم؟ بعد به جرم این که ماشین به اصطلاح این قانون گذار غیر متعارف دارم باید هزینه رو از جیبم بدم یا برم دنبال سکایت و دعوا و خون خونریزی که حقمو بگیرم ؛ از ۸۰ میلیون جمعیت کشور ۷۹ میلیونش هنوز از این قانون مزخرف خبر ندارن . منم ماشینم بیمه بدنه نداره چون هرکس بیمه بدنه داره موقع فروش بر میداره میذاره روی ماشین بعدیش. آخه این شکایتمو من به کدوم مرجعی باید بررم که بفهمه. واقعا متاسفم

    1. سلام وقتتون بخیر.
      به هر حال این موضوع جزوی از قانونه و برای حمایت از اقشاری هست که درآمد کمتری دارن. افرادی هم که مثل شما ماشین هایی رو در اختیار دارن که در حال حاضر گرون قیمت محسوب میشن، باید برای حفظ اموالشون و کم کردن ریسک حوادث، از بیمه بدنه استفاده کنن

      1. خانم محترم در مناطق آزاد این صحبت شما معنی ندارد چرا که اینجا همه ماشینها با این حساب لوکس محسوب میشوند حتی مستهلکترینشان پس طبق این قانون قشر فقیر و کم در آمد نداریم

        1. دوست عزیز، ملاک ارزش ماشینه. نه پلاک یا مدل ماشین.
          متاسفانه امسال به دلیل افزایش بی سابقه قیمت خودروها چنین مشکلاتی به وچود اومده. وگرنه در سال های گذشته هم این قانون اجرایی میشد و منطقی هم بود.

  57. سلام من با یه لنکروز تصادف کردم و قیمت کل قطعات این ماشین به شرط تعویض ۷۰میلیون هست اما ایشان رفته شکایت کرده گفته من۱۵۰میلیون خصارت دیدم سقف بیمه بنده ۳۰ میلیون هست باتوجه به قانون جدید که هست بنده معادل یک خودرو متعارف یعنی ۲۰۶ باید به ایشان از بیمه شخص ثالث خصارت پرداخت کنم .لطفا بفرمائید طبق این قانون که خدمت شما عرض کردم بیمه بنده برای پرداخت خصارت ایشان کافی میباشد یا خیر

    1. سلام دوست عزیز.
      باتوجه به نوسان شدیدی که در بازار خودرو وجود داره، ما نمیتونیم به صورت دقیق جواب سوالتون رو بدیم. محاسبه دقیقش رو شرکت بیمه براتون انجام میده

  58. خواستم بدونم وقتی در تصادفی که مقصر نیستی وبااین قانون شامل غیر متعارف میشی واز بیمه بدنه استفاده میکنی تکلیف امتیازهای آن مثل تخفیف سالانه واستفاده اولین بار چه می‌شود. هرچند ماشین بنده ساندرو هست که شده لوکس؟!!

    1. با سلام.
      بله وقتی از بیمه بدنه استفاده میشه، همه تخفیفاتش از بین میره

  59. برای من کارمند که قیمت ماشینم در منطقه آزاد در زمان تصویب این قانون پنجاه میلیون بوده و الان بعد چهارسال استهلاک پانصد میلیون شده لوکس بودن چه معنی داره، این قانون در صورتی عادلانه و عملی و مورد قبول است که نیست که توی چهار سال قیمت ماشین با قیمت جون آدمیزاد به یک نسبت رشد کنه،نه اینکه ماشین ده برابر بشه ولی دیه از دویست و پنجاه و سه بشه چهارصد و چهل

  60. این اصلا ربطی به قشر کم درامد نداره چون اگر دو تا خودرو لوکس هم به هم برخورد بکنند باز داستان همین هست. به نظر میاد بیشتر در جهت منافع شرکتهای بیمه وضع شده. ضمن اینکه برای حمایت از اقشار کم درآمد راه های بهتر و عاقلانه تر زیادی وجود دارد. علاوه بر همه اینها با این تورم روزانه مقایسه با دیه ای که سالی یک بار تعیین میشود بسیار نامعقول هست. چون مثلا یک خودرو ال۹۰ صفر در ابتدای سال که دیه وضع شده قیمتش نصف دیه هست اما بعد از ۶ ماه قیمتش دو برابر دیه هست. و در حالیکه عرف جامعه خودرویی نامتعارف نیست

    1. با سلام.
      اینکه ماشین مقصر متعارف باشه یا غیرمتعارف، فرقی نداره. چون ماشین زیان دیده غیر متعارفه، طبق همین قانون مبلغ خسارت تعیین میشه و مقصر حادثه موظف به پرداخت خسارت تعیین شده ست.

  61. به نظر من این قانون فقط برای فرار شرکتهای بیمه از پرداخت خسارت هست حتما همکاران قدیمی به خاطر دارند قانون پرداخت دیه به بستگان در جه یک مقصر حادثه یا راننده مقصر رو در دهه 70 و 80 رو که پس از سالها که حقوق بساری از زیاندیدگان پایمال شد اصلاح گردیداین قانون خودرو متعارف هم از همین جنس و فقط برای شیادی شرکتهای بیمه ای که با هزاران ترفند حقوق زیاندیده رو پایمال میکنند اصلا سقف پرداخت خسارت چه معنایی دارد شرکهای بیمه در کشورهای دارای صنعت بیمه مترقی به شکلی هست که کل مسئولیت مقصر رو پوشش بده و برای رانندگان با سوابق متفاوت حق بیمه ای متفاوت هم دریافت میشود الان تکلیف کامیونها در این قانون معلوم نیست یا دوستی پرسیده اگر دو خودرو غیر متعارف باهم تصادف کنند.

  62. با سلام
    بنده متاسفانه با یه خودروی غیر متعارف تصادف کردم و مقصر شدم
    راننده زیان دیده هزینه چراغ و سپر ماشنش رو ۵۰ براورد کرده ولی بیمه تنها به اندازه ی ۱۰ متقبل خسارت میشه.ایشون میخان مابقی خسارت رو از من بگیرن یا اینکه من ضرر به هم خوردن تخفیف بیمه بدنشون رو بدم در غیر این صورت شکایت میکنن .من باید چکار کنم.خواهش میکنم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      ایشون اگر بخوان میتونن از شما شکایت کنن ولی اگر با پرداخت ضرر از بین رفتن تخفیف بیمه بدنه رضایت میدن و از باقی مبلغ میگذرن توصیه ما اینه که این مبلغ رو پرداخت کنین چون در مقابل باقی هزینه‌ها قابل قبول تره.

  63. سلام
    من اول بهمن با ماشین اپتیما غیر متعارف تصادف کردم سپر و چراغش اسیب دید و بنده مقصر اعلان شدم. میزان خسارت وارده 50براورد شد ولی بیمه فقط9میلیون رو پرداخت کردن. ایشون برای الباقی مبلغ از من شکایت کردن ایا ایشون میتونن باقی خسارت رو مطالبه کنن از من.؟

  64. با توجه به افزایش بیش از اندازه کل اجناس،احتمال زیاد دیه در ماه سال ۱۴۰۰ باید بالای ۱ میلیارد میشه،و احتمالا قیمت انسان از شتر بیشتر میشه.با این کار نصف دیه میشه بالای ۵۰۰ میلیون.از طرفی حق بیمه خوردوها میره سر به فلک،تخفیف سالیانه هم که شده سالی ۵ درصد.وای به حال کسی که کلا تخفیف نداشته باشه یا مقصر حادثه باشه.حتی پراید هم باشه با این کار سال بعد حق بیمه ثالثش میشه بالای ۵ میلیون.پس رانندگان ماشین های متعارف هم از این وضع خوشحال نباشن و مراقب باشن که خسارتی وارد نکنن

  65. یک ماشین پراید با ماشین من که ساندرو هست تصادف کرده و مقصره.ساندروی من بیمه بدنه نداره و غیر متعارفم حساب میشه. خسارت در حد سه چهار تومنه و پایینتر از سقف بیمه هست ایا بازم طبق فرمول خسارت میدند؟ و بقیه خسارتو باید با شکایت از پراید بگیرم

    1. سلام دوست عزیز
      طبق قانون خودروی متعارف بیمه با استفاده از نسبت بستن فقط بخشی از خسارت رو پرداخت میکنه و شما باید باقی مبلغ رو خودتون پرداخت کنید. میتونین برای دریافت مابقی مبلغ شکایت کنین ولی در شرایطی که خسارت کم هست روند شکایت هزینه خیلی بیشتری براتون ایجاد میکنه (علاوه بر زمانبر بودن حداقل 10 میلیون هزینه براتون ایجاد میشه) بهتره بعد از تعمیر خودرو برای خرید بیمه بدنه اقدام کنین تا از چنین هزینه‌هایی جلوگیری بشه. برای خرید میتونین از طریق سایت اقدام کنید.

  66. سلام وقت بخیر
    من ۱۴۰۰/۱/۲۵در آخرین مرحله گواهینامه موتور سیکلت شرکت و قبول شدم،وگواهینامه منو میگیرن تا گواهینامه جدیدبیاد و۲روز بعد تصادف کردم یعنی ۱۴۰۰/۱/۲۷ با یک دستگاه سواری تیانا غیر متعارف،موتور سیکلت دارای بیمه است
    خودم وموتور سیکلت بشدت آسیب دیدم،مقصر حادثه شدم
    سواری تیانا ازآن میکنه ۵۰ میلیون خسارت وارد شده و شکایت کرده ونیز درخواست افت قیمت داره
    حال بیمه گذار من میگه شما فاقد گواهینامه محسوب میشی در صورتی که من قبول شدم
    لطفا بنده را راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه در شرایطی که شما میفرمایین بیمه شامل شما نمیشه چون برای اعتبار گواهینامه تاریخ صدور مبنا هست نه تاریخ قبولی در آزمون.

    2. سلام
      یه ماشین برلیانس که اون هم با تعریف جدید غیر متعارف هست با ماشین من که سراتو تولید سایپا هست تصادف کرد،افسر و هیت سه نفره و پنج نفره اون و مقصر اعلام کردن ،
      ماشین من بیمه بدنه نداره و ارزیاب ۸۵ میلیون خسارت برای من نوشته،سقف تعهد بیمه برلیانس ۳۰ میلیون هست، الباقی خسارت و من باید بدم؟

      1. سلام دوست عزیز
        مبلغ نهایی که اعلام شده 85 میلیون هست؟ اگر این مبلغ بعد از نسبت غیر متعارف باشه راننده خاطی باید تمام مبلغ رو پرداخت کنه اما اگه این مبلغ اولیه باشه و نسبت بسته نشده باشه اول نسبت بسته میشه (مبلغ کم میشه) و بعد قیمت نهایی به عهده راننده خاطی هست و باقی مبلغ رو باید خودتون پرداخت کنین.

        1. قیمت اعلامی توسط ارزیاب شورای حل اختلاف بر اساس قیمت تجهیزات و وسائل خود سراتوی من و با توجه به قیمت روز براورد کردن
          کارشناس بیمه میگه کل سقف بیمه راننده خاطی که ۳۰ میلیون تومان هست و فقط میتونیم پرداخت کنیم،الان حداقل ۵۵ میلیون خسارت خورده به ماشین من، اینو خودم باید پرداخت کنم؟

          1. خرداد ماه سال 99 با خودروی تویوتای جی تی 86 خود با یه دستگاه پژو405 تصادف کردم و کارشناس شورا حل اختلاف حدود 100 میلیون خسارت و افت قیمت برا من در نظر گرفت و پس از چندین مرحله کارشناسی در نهایت کارشناسان نه نفره پژو را مقصر قطعی تشخیص دادند و خودروی من را در زمره خودروی نامتعارف قرار دادند و فقط 16 مبلبون برام تعیین خسارت حساب کردند در صورتی که این مبلغ یه عدد چراغ نمبشه چه برسه به گلگبر و درب و سایر اجزا که خراب شده و بیش از 16 میلبون هزینه پارکبنگ و کارشناسی دادم وااقعا قانون بدی شده و باید بجای این کار همه خودروها را مجبور به ببمه بدنه کنند نه فقط خودروی نامتعارف را

  67. واقعا قانون غیر منصفانه است همه فکر میکنن خودرو لوکس یعنی بنز و ….
    اقایی که موبایل به دست به گفته خودشون یه لحظه چرت زدن از پشت زدن به تیگو من تو ترافیک و بیمه میگه ماشین شما نامتعارف هست و نصف خسارت رو داد
    ایشون هم که پشت فرمون خوابش برده هیچ ناراحت نشد و خسارتی نداد و بیمه بدنه من تخیفیش از بین رفت
    این منصفانه است واقعا ؟
    منی که هیچ تقصیری نداشتم از جیب بدم و مقصر هیچ ؟؟؟؟
    چه عبرتی میگیره که دیگه پشت فرمون موبایل دست نگیره و نخوابه ؟؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانیم بابت تجربه شما. متاسفانه اینکه در تمام حالات یک قانون واحد اجرا بشه صرف‌نظر از شرایط تصادف مشکلی هست که خیلی از افراد باهاش درگیر هستند و با توجه به قیمت روزافزون خودرو هم تقریبا هر خودروی وارداتی در دسته نامتعارف قرار میگیره. با این وجود این قانونی هست که توسط بیمه مرکزی تصویب شده و شرکت‌ها ملزم به اجراش هستند.

  68. با سلام.من سانتافه دارم ..به نظر منم کسی که خودروی مدل بالا میخره نباید هزینه کامل بیمه براش سنگین باشه..یه پراید 50تومانی چطور میخواد هزینه سنگین لوکس بپردازه..قانون خوبیه ..برای اونی که 400میلیون مال سواره 50میلیون هم براش چیزی نیست ..میتونه ماشینشو جمع کنه…اگرم نمیتونین سوار نشین ماشین لوکس عزیزم ..فقط میخوای کلاس بیای خودروی لوکس داری 50تومان طرف راهایی زندان کنی

  69. من با اصل داستان کاری ندارم، یه سری موافقن یه سری مخالف. مشکل من با اعلام نکردن قانون گذاریاشونه. خدا رو شکرم که دوستان استادن تو قانون گذاری و تصویب و اعلام نکردنش به مردم. من اکسنت دارم، الان دقیقا یک سال میگذره از تصادفم، که یه ماشین زد نابود کرد ماشینمو و بیمه طرف کلا 6 ملیون به من داد، اون موقع من واقعا نمیدونستم همچین قانونی هست و ماشینمو بیمه بدنه نکردم. 40 ملیون از جیب خرج کردم و ماشین و درست کردم و الان یک سال هستش که تو این دادگاه و اون دادگاه دارم میدوام دنبال شکایت و شکایت کشی. به نظر من با این قانون فقط مردم و بدتر انداختن به جون هم.

  70. سلام خدمت کارشناسان محترم.
    بنده در پاییز سال ۹۹ با یک دستگاه سواری اچ۳۰ کراس مدل ۹۶ تصادف کردم و مقصر سانحه هم خودم بودم.
    زمان تصادف قیمت ماشینی که باهاش تصادف کردمو نمی‌دونم چقدر می ارزید اما قیمت صفرِ این مدل ماشین, اون موقع حدود ۵۰۰ تا ۵۳۰ میلیون بود.
    کارشناس بیمهٔ شخص ثالثِ بنده، پس از بازدید مبلغِ ۷۲ میلیون تومان خسارت برای بازسازی ماشین مقابل برآورد هزینه کرد.
    با توجه به اینکه من در سال ۹۸ ماشینمو بیمه شخص ثالث کرده بودم میزان سقف تعهدی که توی بیمه نامه ام قید شده بود ۹میلیون بود که بیمه تماماً این ۹ میلیون رو به ماشین آسیب دیده اعطا کرد.. اما مالک ماشین علاوه بر این ۹میلیون، مابقی ۷۲ میلیون خسارتی که کارشناس بیمه تخمین زده بود رو مرتباً از من مطالبه میکرد..
    بنده هم در خلال این چند ماه ۲۱ میلیون پول نقد بهش دادم که با احتساب ۹ میلیون وجه بیمه، جمعا ۳۰ میلیون از ۷۲ میلیون خسارت به مالک ماشین پرداخت کردم تا اینکه بطور اتفاقی متوجه شدم قانونی به اسم خودروهای نامتعارف وجود داره که بر اساس آن مالک باید الزاما ماشین نامتعارف خودشو حتما بیمه بدنه بکنه، در غیر اینصورت هزینهٔ تصادف بعهده خودشه..
    بنابراین تا روشن شدن قضیه دیگه پولی به مالک زیان دیده ندادم و در نتیجه اونم رفته و از من شکایت کرده تا هم مابقی خسارت رو بگیره (۴۲میلیون) و هم تقاضا داده برای افت قیمت که با نظر کارشناس مبلغ ۲۰ میلیون افت قیمت بهش تعلق گرفته..
    من سعی کردم با جزئیات کاملی موضوعو طرح کنم که بتونم جواب کاملتری هم بگیرم…
    حالا سئوال من اینه چون شرکت بیمه ۹میلیون سقف تعهد رو از جانب من به ماشین نامتعارف که بیمه بدنه هم نداشته پرداخت کرده آیا من دیگه از بقیه خسارت تا ۷۲ میلیون معافم؟؟ یا اینکه باید مابقی خسارت تا ۷۲ میلیونو تقبل کنم؟؟ یا اینکه با توجه به این قانون و فرمولی که در بالا بهش اشاره شد فقط بخشی از این خسارت ۷۲ میلیونی رو باید پرداخت کنم؟؟
    پیشاپیش ممنونم از وقتی که برای مخاطبانتون میزارید..

    1. سلام دوست عزیز
      72 میلیون تومان بدون استفاده از فرمول خودروی متعارف اعلام شده؟ دو حالت اینجا ایجاد میشه یکی اینکه این مبلغ کل خسارت هست بدون اعمال نسبت خودروی نامتعارف که اونوقت شما نباید همشو پرداخت کنین بلکه باید توسط خود شرکت بیمه نسبت بسته بشه و اون حاصل رو شما پرداخت کنین. در اون حالت اگه کمتر از 9 میلیون باشه که همش توسط بیمه پرداخت میشه و اگه بیشتر باشه هم باید مابه‌التفاوت رو خودتون پرداخت کنین. اگه این 72 تومن بعد از نسبت بستن باشه (یعنی مبلغ خسارت در واقع بیشتر باشه و این مبلغ خسارت با توجه به فرمول باشه) شما موظف هستین که همشو پرداخت کنین. این موضوع رو باید از طریق شرکت بیمه پیگیری کنین. و اینکه خسارت افت قیمت قابل مطالبس و بیمه هم پرداخت نمیکنه و اون مبلغ رو به هر شکل میتونن مطالبه کنن از شما. ولی در مورد 72 میلیون حتما پیگیری کنین و یوقت مشکلی ایجاد نشه.

  71. ماشین بنده از پشت زده شده بهش ، ماشین رونیز و من 30 میلیون خریدمش حالا الان قیمتش شده چقدر اصلا خبر ندار م چون ماشین خریدم برای استفاده نه برای تجارت . یک ماشین از پشت زد به من سقف تعهد بیمش تا 100 میلیون بود. بیمه آسیا به من 4 میلیون داد و گفت ماشین شما نامتعارف . وقتی ماشین بردم نمایندگی گفت 15 میلیون خسارت دیدی ( یعنی نصف قیمتی که خریدم). آیا این تقصیر من که خودرو 30 میلیونی من شده 700 میلیون ؟ آیا واقعا یک سواری کار که عمرش 12 سال که قیمتش هم از خیلی از ماشین ها چینی ارزونتر و نصف ادارات دولتی ( جهاد ، نیرو انتظامی ، اداره برق ، بانک ها و… ) هم ازش استفاده می کنند باید نامتعارف محسوب بشه؟
    این تعریف متعارف و نامتعارف را چه کسی انجام می دهد؟ آیا انصاف من که با سرعت مطمینه و ایمن رانئدگی می کنم یکی از پشت بزنه به من و من صدمه ببینم ولی خسارتم را یک سوم بگیرم؟
    چه کارمند اداره بیمه باشیم ، چه رییس اداره بیمه و چه قانون گذار . یادمان باشد در برابر حق ناس مسئولیم.

  72. ماشین بنده از پشت زده شده بهش ، ماشین رونیز و من 30 میلیون خریدمش حالا الان قیمتش شده چقدر اصلا خبر ندار م چون ماشین خریدم برای استفاده نه برای تجارت . یک ماشین از پشت زد به من سقف تعهد بیمش تا 100 میلیون بود. بیمه آسیا به من 4 میلیون داد و گفت ماشین شما نامتعارف . وقتی ماشین بردم نمایندگی گفت 15 میلیون خسارت دیدی ( یعنی نصف قیمتی که خریدم). آیا این تقصیر من که خودرو 30 میلیونی من شده 400 میلیون ؟ آیا واقعا یک سواری کار که عمرش 12 سال که قیمتش هم از خیلی از ماشین ها چینی ارزونتر و نصف ادارات دولتی ( جهاد ، نیرو انتظامی ، اداره برق ، بانک ها و… ) هم ازش استفاده می کنند باید نامتعارف محسوب بشه؟
    این تعریف متعارف و نامتعارف را چه کسی انجام می دهد؟ آیا انصاف من که با سرعت مطمینه و ایمن رانئدگی می کنم یکی از پشت بزنه به من و من صدمه ببینم ولی خسارتم را یک سوم بگیرم؟ ( با اینکه سقف تعهد بالایی هم داره)
    چه کارمند اداره بیمه باشیم ، چه رییس اداره بیمه و چه قانون گذار . یادمان باشد در برابر حق ناس مسئولیم.

  73. سلام
    اگر يه خودرو متعارف به نامتعارف بزنه و مقصر باشه و بيمه كامل خسارت رو به زيانديده نده.زيانديده ميتونه از مقصر شكايت كنه براى باقي خسارت؟با اينكه بيمه در حد خودرو متعارف به فرد زيانديده خسارت داده باشه

    1. هستی غزیز سلام
      اون فرد طبق قانون وظیفه دارد تا سقف خودروی متعارف خسارت رو پرداخت کنه و پرداخت بقیه خسارت بر عهده خود صاحب خودروی نامتعارفه.

  74. سلام من راننده پژو ۴۰۵هستم ک با خودروی هیوندای سانتافه مدل ۲۰۱۵تصادف کردم و مقصر حادثه شدم .
    هیوندای سانتافه بقل خیابون پارک بود و من از جاده منحرف شدم و از عقب خوردم بهش سرعتم هم زیاد بود .
    الان یارو رفته شکایت کرده و کارشناسی ۳نفره داد گاه هم انجام شده
    ۱۴۰میلیون خسارت زده و
    ۲۰۰میلیون افت قیمت زده
    لطفاً راهنماییم کنید
    ممنون میشم ??

    1. آرش عزیز سلام
      خسارت ماشین مطابق گرون‌ترین خودروی متعارف (ماشینی با قیمت ۳۲۰ میلیون تومان) حساب میشه، یعنی اگر ماشینی مثل دنا پلاس این خسارت‌ها رو میدید برای تعمیرش چقدر هزینه لازم بود؟
      البته کارشناسی قطعا با درنظر گرفتن این موارد صورت می‌گیرد اما اگر فکر می‌کند بیشتر از مبلغ خسارت ایشون هست می‌توانید تقاضای تجدید نظر کنید.
      برای پرداخت افت قیمت هم معمولا توسط شرکت بیمه پرداخت نمیشه اما برای شما چون مبلغ زیادیه ممکن است بتوانید با شکایت از شرکت بیمه این هزینه رو بگیرید باز هم به شرایط پوشش مالی بیمه شخص ثالثتون بستگی دارد.

  75. 1- من کارمند یه ماشین قسطی سال 94 خریدم، کلی هم سود دادم، حالا تورم باعث شده خودرو من بشه غیرمتعارف !!!!! من که از اون موقع فقیرتر هم شدم … یه از خدا بیخبر اومده زده به ماشین پارک شده کنار خیابون ، باید 10 میلیون از جیب بذارم یا ازبیمه بدنه استفاده کنم
    2- یه مبل فروش با وانتش میزنه به ماشین یه کارمند بیچاره …. اون مبل فروش که درآمدش غیرمتعارف تر هست !!!!!!!!
    3- در مورد دیه شخص ثالث که دیگه محشره…. مگه جون آدمی که سوار ماشین به اصطلاح غیرمتعارف میشه نصف جون بقیه ارزش داره!!!!!!

    1. همراه عزیز سلام
      متاسفم که این مشکل براتون پیش اومده، برای جبران هزینه‌ها در این موارد پیشنهاد می‌کنم که بیمه بدنه تهیه کنید. درباره بیمه شخص ثالث هم تفاوتی بیمه ماشین‌های مختلف وجود ندارد و دیه افراد کامل پرداخت میشه.

  76. با این قانون مسخره پرشیا و 206 هم شده خودرو نامتعارف . فکر کنم دو سه سال بعد با این تورم و بی ارزش بودن جون انسان ها (دیه) ، پراید هم خودرو نامتعارف بشه . این قانون برا قشر ضعیف نیست. بیشتر برا بیمه هاست

  77. سلام. این قانون مسخره فقط در حمایت از بیمه ها طراحی شده و الا حمایت از راننده ی مقصر دروغ و توجیحی برای این قانونه.
    من سمند دارم و ماه گذشته با یه هیوندا سانتافه تصادف کردم که خسارت 15 میلیون تومان شد. از طریق یکی از دوستان این قانون رو شنیدم و پیگیر شدم. منتها راننده هیوندا گفت ببین من قصد پول گرفتن از تورو ندارم فقط ماشینمو درست کن من برم و گفت اتفاقا از این قانون خبر داره و اگه من بخوام از این قانون تبعیت کنم اون میره و شکایت میکنه برای افت قیمت که شاید بیشتر از 20-30 میلیون افت قیمت میشد. از طرفی اون بنده خدا هم ماشینشو بیمه بدنه نکرده بود. و اگه من نمیدادم باید خودش از جیب میداد.
    اینجا من 4 میلیون از بیمه گرفتم و 11 میلیون از جیب دادم تا وجدانم راحت باشه.
    اینو میخوام بگم که اتفاقا با دادن کامل بیمه باعث ختم به خیر شدن شد و اگه من میخواستم با قانون پیش برم الان اوضاعم خیلی بدتر بود.
    حالا چرا میگم این قانون برای حمایت از بیمه هست و نه راننده مقصر؟ چون اگه قرار بود حمایت از راننده مقصر باشه باید اتفاقا سقف پوشش رو بیشتر میکردن برای ماشین های لوکس و بیمه ها پول بیشتری بدن تا راننده مقصر کمتر توی فشار باشه. نه اینکه کمتر پول بدن به بهونه ی حمایت از راننده. اینجا فقط دعوا بین مردم بیشتر میشه. این قانون نه تنها اوضاع رو بهتر نمیکنه، بلکه تشنج رو به مراتب بیشتر میکنه و راننده ی خسارت دیده از روی عصبانیت احتمالا میره و بابت افت قیمت شکایت میکنه.(همه هم این رو میدونیم که افت قیمت ماشین های لوکس خیلی بیشتر از خسارت وارده هست و معمولا کسی که پول داره ماشین لوکس میخره بیشتر از 5 -10 سال ماشینو نگه نمیداره و میره مدل جدید میخره. اینو چرا میگم ؟ چون افت قیمت به ماشین های بیشتر از 10 سال عمر تعلق نمیگیره. مثلا امسال که سال 1400 هست دیگه به ماشینی که مدل 1389 باشه افت قیمت تعلق نمیگیره.)
    پس خواهشا کمی دوستان فکر کنند و اینقدر از بیمه دفاع نکنند.

  78. ‌خیلی مملکت داغونی داریم واقعا حالم داره بهم میخوره از این همه بی عدالتی. یارو با سمند زده به یه پراید که پشت من پارک بوده پرایده خورده به بنز من ماشین منم خورده به یه وانت پیکان. حالا گفتم بنز منظورم بنز ۵ میلیاردی نیست اگه بودم نباید اینجوری مشد ولی بنز من ۲۳۰ مدل ۹۲ میلادی کلاسیک بدبختی کشیدم تا ۵۰۰ میلیون جور کردم خریدمش. تعهد مالی بیمه سمند ۵۰ میلیون تومن بود رفتیم بیمه، پراید ۶ میلیون تومن خسارت دیده بود بهش دادن. وانت ۵۰۰ هزار خسارت دیده بود بهش دادن یعنی ۴۳ تومن دیگه میتونست از بیمش بده بعد ماشین منو زده ترکونده ۳۰ تومن خسارت دیده بیمه برا من چی زده اینجاش قشنگه. چراغ جلو ماشین من دونه ای ۷ تومنه میشه ۱۴ تومن. میگه ما میتونیم چراغ دنا بدیم اونم فقط دنا معمولی پلاس گرونتره نمیشه بزنیم فقط معمولی دونه ای ۱۲۰۰ زده. جلو پنجره ماشین من ۵ میلیون تومنه. جلو پنجره دنا زده ۱۵۰ هزار تومن. حالا خسارت صافکاریو نقاشیم کلا زده ۳۵۰۰. یارو ۵۰ میلیون سقف بیمشه
    بعد بیمه کلا ۳تا ماشینو ۱۴ میلیون داده اینجا حالا جز کلاهبرداری شرکت های بیمه از مردم چیز دیگه ای هم هست؟
    با این شرایط هرکی خوشش نیاد از کسی میره یه ماشین پکیده میخره میزنه ماشینای مردمو داغون میکنه بعدم میره بیمه ۲ میلیون به یارو میدن
    من یکیو میشناسم طرفو بهش بگی ۲ضرب ۴ چند میشه بخدا بلد نیست بعد گذاشتنش تو بانک. دستگاه پوز نصب میکنه
    مملکتی که این جور آدما توش سرکارایی هستن که ازش هیچی نمیفهمن بهتر این نمیشه دیگه یارو حالیش نیست بعد قانون مینویسه باور کن مدرک دانشگاهی هم که خریده داره به اون تخصص ربطی نداره که داره کار میکنه. زیاد حرف زدم ببخشید.

    1. تورج عزیز سلام
      متاسفیم که همچین تجربه‌ای براتون پیش آمده. این قانون مدتی هستش که تصویب شده و تنها راه حل برای جبران این هزینه‌ها داشتن بیمه بدنه است.

  79. سلام
    ی سئوال برای من بدون جواب مونده. منی که ی خودروی متعارف خریدم (چینی) ولی به مدد بی عرضگی دولت و افزایش قیمت چند صد درصدی خودروها حالا به ی خودروی غیر متعارف تبدیل شده گناهم چیه این وسط؟؟؟؟؟؟؟؟
    مگه من خواستم که ی خودروی چینی به 3 برابر قیمت جهانی توی ایران فروش بره و تبدیل به خودروی لوکس بشه!!.
    دود بی عرضگی دولت در کنترل مافیای خودرو سازی باید به چشم مردم بره

  80. با سلام و عرض ارادت به همه عزیزان کارشناس مسائل راهنمایی و رانندگی و عزیزان کارشناس تعیین خسارت در شرکت‌های بیمه‌ای باید به استحضار شما عزیزان برسونم که ما وقتی در یک جامعه در کنار هم دیگه نتونیم بدون حسادت و تنفر(بین قشر ضعیف و مرفه) زندگی کنیم این رو قطع به یقین عرض میکنم خدمتتون که همین امر باعث میشه عده‌ای هم از این طریق به فکر درآمدزایی بیوفتن که دست برقضا یه نقشی هم در تایید کردن وقانونی شدنش دارن این رو بهتون بگم اونی که یه ماشین گرون قیمت سوار میشه حتم به یقین زیادتر از منیکه پراید سوار میشم زحمت کشیده و تلاش بیشتری کرده و الان داره ثمره اون رو میبره همه که آقازاده و پدرها مادرهاشون تو رده بالای کشوری نیستن خیلیا هم از کف همین خیابونها پایین شهر با تلاششون‌و کمی ریسک کردن الان دارن به قول معروف گفتی حالشو میبرن پس بیایید اگر نمیتونیم به آرزوهامون برسیم و لااقل عقده‌ای نشیم یا به چشم بد بهم نگاه کنیم ببخشید میدونم این هیچ ربطی به موضوع نداشت فقط از کامنتها متوجه یه سری از موضوعات شدم وخواستم این رو بگم که دنیا کوچیک تر از اونی هست که بخواییم خودمون درگیر مادیاتش کنیم این رو هم اضافه کنم من خودم یه پراید مدل ۸۳ داشتم که با وام گرفتن تونستم یه پژو مدل۸۵ بخرم در پایان بگم همتون رو دوست دارم ببخشید که…

  81. سلام دوستان عزیز ومحترم سال قبل موتور سواری بدون خط ترمز بنده درایست کامل بودم که ایشان چنان اصابتی کردند فکرکردم هدف موشک قرار گرفتم طرف بااینکه احتمالی داشت درصدی مقصر باشه نتونستم اززد وبندشان با افاپسری که حین تصادف زنگ زدند واومد همون اقاپسر رااول نمیدونست چی بگه اسمشو بین جمعیت گفتند موتور مال پسرته ؟گفت اره اره ! پسره اومده درگوشی گفته حالا حالا ها دویدم باز هم مازاد بردیه وجاحت قانونی که نداره پس این زدوبتدهاچیه وقتی قانون ردش میکنه مجری قانون مقام محترم قضایی فراتراز قانونه ؟گمانم یادم رفته دادگاه خانواده هم اکامی داره فرزند بالای هفت سال ودرباید نگهداریش کنه مددکاریو ببین بچه هم وادارش کنند دروغ بگه کارتمام شده هست میشه وحی مطلق نه آثاری ازجرح دیده میشه نه چیزدیگری فقط حرف بچه 8ساله ومددکاری قانون ببخشید مالیده اینهاروجمع کنند

  82. سلام به دوستان من یه کارمند ساده هستم که در آمدم ماهی 15 میلیون هستوبعد از 7 سال تونستم با پس انداز و وام یه ماشین سراتو بگیرم که امنیت جانی داشته باشم بعد فکر کن یه پرشیا با یه پراید تو اتوبان کل کل میکنن میاد از لا سبقت بگیره لاستیکش میترکه و با بغل میکوبه به ماشینم …من بدبخت باید چکار کنم یه گوسفند این کارو میکنه؟؟/بابا من نه بابام پولدار نه هیچکس از صبح دارم کار میکنم تا 9 شب اون الاغ سواری که (پرایدوپرشیا)که دارن میتونن مثل آدم رانندگی کنن نه مثل یه حیوون
    اینم بگم انقدر رفتم دادگاه انقدر رفتم شکایت کردم تا قرون آخرشو گرفتم..
    دوستانی که خودرو لوکس دارن حتما شکایت افت قیمت بدید حتما
    اگه به حقتون نرسیدید چند بار شکایت کنید

  83. ازین قانون مسخره تر نیست. یعنی یکی با یه وانت یا با یه پراید یا هرچی میاد لج میکنه با یه ماشین به اصطلاح نامتعارف اونوقت بزنع بهش و دوست سیصد میلیون خرج بزاره. و دستش اونوقت بیمش بیاد بیست تومان بده. این درسته؟. الان همسایه من اومده زده به سپر ماشین من و شکسته و گلگیرم رفته تو و چراقم رفته تو. نزدیک هفتاد میایون خسارت خورده. کارشناسم قبول داره خسارت و نمایندگی هم پیشفاکتور داده. الان رفتیم شواری حل اختلاف کارشناس میگه هفتاد میلیون خسارت خورده ولی شش میلیون بهت تعلق میگیره خوده مقصره که میگه هشتصد تومان بیشتر خسارت نخورده و نمیدم بیشتر. حالا هنوز وقت دادگاه نشده. ولی این قانون واقعا غیر منطقیه و کمال بی قانونیه و

  84. کاملا قانون مسخره ای هست،هر چیزی میخاد قانون بشه باید روش مطالعه ونظر کارشناسی بشه،برای من همچین اتفاقی افتاده ،یک نفر از کوچه فرعی در اومده عمود برماشین من در خیابان اصلی با سرعت بالا تصادف کرده ،درب جلو وگلگیر و رکاب پایین سرتاسر همه را سمت راننده کوبیده،کلی خسارت واسیری واز کار زندگی باید بیفتی تا درست بشه،که هیچ موقع هم مثل اولش نمیشه،تازه بیمه ثالثش ۱۶ م بوده ،کارشناس ۴.۵ میلیون تعین کرده ومابقیش که نزدیک به ۳۰ میلیون هست باید خودم پرداخت کنم. اینجا در درجه اول بیمه ها سود کلانی میکنن ودر درجه دوم هم اونیکه میزنه راحت میره دنبال زندگیش ، و باز هم هر جای دیگه بخواد به ماشینهای دیگه میزنه، درصورتی اگر من قراره از جیبم هزینه خودم را بدم، باید گواهینامه مقصر حادثه حداقل ۶ ماه ضبط بشه ،که نتونه رانندگی بکنه،که این قانون یه بازدارندگی داشته باشه،از این قانون مزخرفتر ما نداریم،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا