اطلاعات بیمه ای

بیمه خدمات روانشناسی، گامی مهم به سوی سلامت روانی در ایران

هزینه‌های زیاد خدمات روانشناسی و مشاوره باعث شده است تا بسیاری از افراد در دوره‌های مختلف زندگی از دریافت این خدمات مهم محروم شوند. یکی از خبرگزاری‌ها آماری را گزارش کرده که بسیار تکان‌دهنده است، اینکه بیشتر از 70% مردم توان مالی برای مراجعه به روانشناس را ندارند. بنابراین آنها دوره‌های مختلف زندگی را با این مشکلات ادامه می‌دهند تا جایی‌که دیگر تنها خدمات روانشناسی کافی نیست و باید به روان‌پزشک مراجعه کنند. باتوجه‌به اهمیت موضوع سلامت روان در جامعه در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی موضوع بیمه خدمات روانشناسی می‌پردازیم.

معرفی بیمه خدمات روانشناسی: چیستی و اهمیت آن

آمارها نشان داده است که حدود 70% از کسانی که نیاز به خدمات روانشناسی دارند، به‌دلیل هزینه‌های زیاد این خدمت از درمان خودداری می‌کنند. بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره خدمت نوینی است که نگرانی بسیاری از افراد جامعه را برطرف کرده است. اهمیت بیمه‌ خدمات روانشناسی از آنجا مشخص می‌شود که درصد زیادی از جوانان و افراد با سنین بیشتر هر روز با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که ریشه در سلامت روان آنها دارد. پرخاشگری، عدم اعتماد‌به‌نفس و عدم توانایی برای تصمیم‌گیری درست در برهه‌های حساس زندگی تنها بخشی از مشکلات جامعه‌ فعلی است.

همان‌طور که می‌دانید تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره معمولا زیاد است. بنابراین دولت تعرفه مصوب آن را 230 هزار تومان برای کارشناسان ارشد روانشناسی و 270 هزار تومان برای دکتری تعیین کرده است. البته درصدی از روانشناسان این تعرفه را رعایت نمی‌کنند و همین موضوع نیز باعث شده است تا برخی از افراد نتوانند از این خدمات مهم استفاده کنند.

بیمه خدمات روانشناسی

در حال حاضر برخی از خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌ است. بنابراین بیمه تکمیلی خدمات روانشناسی بخشی از هزینه‌ها را جبران می‌کند. اما چالش اصلی تمامی افراد این است که بیمه خدمات مشاوره و روانشناسی چه مواردی را پوشش می‌دهد؟ اگر مایل به دریافت خدمات از بیمه‌های درمان تکمیلی گروهی هستید، پس باید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله تعهدات در بیمه درمان تکمیلی گروهی چیست؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش‌های بیمه خدمات روانشناسی: شرایط و قوانین

خدمات روانشناسی به‌صورت‌کلی شامل ویزیت و خدمات درمانی می‌شود. بنابراین طبیعی است که بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره درصدی از این خدمات را تحت پوشش قرار دهد. ارتقای سلامت جامعه تاثیر زیادی در داشتن خانواده‌هایی سالم دارد که فرزندانی سالم برای آینده تربیت می‌کنند. بنابراین نباید اهمیت خدمات روانشناسی در سنین مختلف را نادیده گرفت. موضوع اصلی اینجاست که بیمه تکمیلی خدمات روانشناسی چه مواردی را پوشش می‌دهد و خانواده‌ها می‌توانند چه نوع خدماتی را از مراکز مختلف دریافت کنند.

افراد در هر سنی حتی از دوران کودکی تا سالمندی ممکن است به خدمات روانشناسی نیاز داشته باشند. نیاز به این خدمات در برخی از دوره‌ها مانند انتخاب رشته، ازدواج، فرزندآوری و … بیشتر نیز خواهد شد. بیمه خدمات روانشناسی 2 گرایش زیر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

  • روانشناسی بالینی؛
  • سلامت روان.

این دو گرایش تحت پوشش بیمه‌های پایه و انواع بیمه‌های تکمیلی خانواده و انفرادی قرار گرفته‌ است. جای خالی گرایش‌های دیگری مانند روانشناسی تربیتی و روانشناسی صنعتی سازمانی در این طرح حس می‌شود. چون هر کدام از این گرایش‌ها نقشی اساسی در سلامت بخش بزرگی از جامعه دارند. تربیت فرزندان برای آینده‌ای روشن و داشتن نیروی فعال سالم در شرکت‌ها و کارخانه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و لازم است این 2 گرایش نیز تحت پوشش بیمه‌های خدمات روانشناسی قرار بگیرند.

خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه

سقف تعهدات بیمه خدمات روانشناسی چقدر است؟

بیمه‌ خدمات روانشناسی به‌تازگی اجرا شده‌ است، بنابراین طبیعی است که بسیاری از مراکز خدمات روانشناسی با بیمه قرارداد نداشته باشند. بنابراین افراد ممکن است به مراکزی مراجعه کنند که طرف قرارداد با بیمه نباشند. آیا می‌دانید در این شرایط باید چه اقدامی انجام دهید؟ در ادامه 2 حالت مختلف بررسی خواهد شد پس اصلا نگران جبران هزینه‌های مراجعه به مراکز روانشناسی نباشید.

مراجعه به مراکز خدمات روانشناسی طرف قرارداد با بیمه

وقتی افراد به مراکز روانشناسی طرف قرارداد با بیمه مراجعه می‌کنند، هزینه‌های درمان به‌صورت مستقیم توسط بیمه پرداخت خواهد شد. سقف تعهدات بیمه در حوزه‌ روانشناسی تا سقف 70% است. نکته‌ مهمی که باید به آن دقت کنید این است که برای دریافت خدمات باید حتما پوشش خدمات درمانی یا بیمه تامین اجتماعی داشته باشید. توجه داشته باشید که گاهی می‌توان بدون داشتن بیمه‌ پایه برای خرید بیمه‌‌ تکمیلی اقدام کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه تکمیلی بدون بیمه پایه؛ آیا می‌توان بدون بیمه پایه بیمه تکمیلی شد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

مراجعه به دیگر مراکز خدمات روانشناسی

اگر افراد به مراکزی مراجعه کنند که طرف قرارداد با بیمه نیستند، امکان کسر هزینه‌ها به‌صورت مستقیم وجود ندارد. در چنین شرایطی مراجعه‌کننده باید با دریافت گواهی از متخصص برای دریافت هزینه‌ها از بیمه اقدام کند. وقتی فردی به یک مرکز خدمات روانشناسی مراجعه می‌کند و خدماتی دریافت می‌کند، باید هزینه‌ آن را پرداخت و سپس یک گواهی دریافت کند که نشان می‌دهد او در مرکزی مشخص خدمات گرفته است. مراجعه‌کننده باید این گواهی را به بیمه ارائه کند. بیمه تا سقف 70% از هزینه‌های مشاوره روانشناسی را پرداخت خواهد کرد.

خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه

نقش بیمه خدمات روانشناسی در ترویج سلامت روانی

متاسفانه بخش بزرگی از مشکلات جسمی افراد جامعه با مشکلات روحی گره خورده است. حتما این جمله را از بسیاری از پزشکان شنیده‌اید که می‌گویند ریشه‌ بیماری شما عصبی است. وقتی مشکلات روحی روی هم انباشته می‌شود، روزی مانند یک آتشفشان خاموش فوران خواهد کرد. بنابراین چه بهتر که قبل از این اتفاق برای جلوگیری از شدت گرفتن مشکلات روحی اقدام شود.

بیمه‌ خدمات روانشناسی قطعا نقش بزرگی در ترویج سلامت روانی جامعه دارد. چون همان‌طور که اشاره شد، بسیاری از افراد جامعه یعنی چیزی حدود 70% از مردم به‌دلیل هزینه‌های زیاد این خدمات از مراجعه به مراکز روانشناسی خودداری می‌کنند. این مشکلات شاید در ابتدا کوچک به‌نظر برسند، اما به‌مرور و در صورت عدم اقدام برای درمان می‌توانند خود را به اشکال مختلفی نشان دهند. به‌عنوان‌مثال پرخاشگری یکی از مشکلاتی است که بخش بزرگی از افراد جامعه خصوصا نوجوان‌ها با آن روبه‌رو هستند. درحالی‌که می‌توان آن را به‌مرور و با جلسات خدمات روانشناسی درمان کرد. پرخاشگری یک جنبه‌ ساده از عدم اقدام برای درمان است که می‌تواند در تمامی سطوح جامعه خود را نشان دهد.

وقتی افراد بدانند که با هزینه‌ کمتری می‌توانند خدمات روانشناسی دریافت کنند، قطعا برای درمان اقدام خواهند کرد. از همین‌جا می‌توان اهمیت و نقش حیاتی بیمه‌ خدمات روانشناسی در ترویج سلامت روانی جامعه را متوجه شد. بیمه‌ درمانی خانواده یکی از انواع بیمه‌هایی که افراد می‌توانند تمامی اعضای خانواده خود را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله نکات کلیدی و راهنمای جامع برای انتخاب هوشمندانه بیمه درمانی خانواده را در بلاگ ازکی بخوانید.

مقایسه بین‌المللی: بیمه خدمات روانشناسی در کشورهای دیگر

بیمه‌ خدمات روانشناسی در کشورهای دیگر خصوصا کشورهای توسعه‌یافته سال‌هاست که ارائه می‌شود. بنابراین بیمه‌ افراد در این کشورها، بخشی از خدمات روانشناسی را پوشش می‌دهد. وقتی صحبت از رفاه در کشورهای خارجی می‌شود، تنها تورم کم و وضع اقتصادی و کیفیت زندگی مردم مطرح نیست. سلامت روان آنها نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ چون سلامت روان به‌اندازه‌ سلامت جسمی مهم است.

قانون کشورهای دیگر، شرکت‌های بیمه را ملزم به ارائه پوشش خدمات روانشناسی، سلامت روان و اختلالات مصرف مواد کرده است. این بدان معناست که بیمه‌گذارها می‌توانند مانند خدمات درمانی از خدمات روانشناسی نیز استفاده کنند. از جمله پوشش‌های بیمه‌ای در بیمه‌ خدمات روانشناسی کشورهای دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پوشش خدمات روانشناسی تحت حمایت کارفرما یا بیمه‌ی سلامت مشاغل؛
  • برنامه بیمه‌ی سلامت کودکان؛
  • روانشناسی بالینی؛
  • سلامت روان؛
  • برنامه‌ی بیمه‌ی سلامت خانواده‌ها.
خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه

بیمه خدمات روانشناسی و سلامت جامعه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به‌ آن توجه ویژه داشت، سلامت روان افراد جامعه است. تا زمانی‌که افراد به‌دلیل هزینه‌های زیاد خدمات روانشناسی برای درمان اقدام نمی‌کنند، نمی‌توان گفت که جامعه خالی از مشکلات است؛ چون بسیاری از مشکلات اجتماعی و حتی جسمی افراد در جامعه‌ پرتنش و استرس‌زای امروز به‌دلیل عدم توجه به سلامت روان است. اکنون که شرکت بیمه خدمات روانشناسی را تحت پوشش قرار داده، لازم است همه‌ افرادی که نیاز به مشاوره و درمان دارند به مراکز طرف قرارداد مراجعه کرده و اولین قدم را برای سلامت خود بردارند.

سوالات متداول

  • کدام خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند؟
    روانشناسی بالینی و سلامت 2 گرایشی است که تحت پوشش بیمه‌ خدمات روانشناسی قرار دارد.
  • آیا همه مراکز روانشناسی با بیمه قرارداد دارد؟
    طرح بیمه‌ روانشناسی به‌تازگی اجرا شده است و بسیاری از مراکز روانشناسی هنوز با شرکت‌های بیمه قرارداد امضا نکرده‌اند. بنابراین برای دریافت خدمات باید به مراکز طرف قرارداد مراجعه کنید. یا از مراکز دیگر گواهی دریافت کنید تا هزینه‌ها جبران شود.
  • سقف تعهدات بیمه‌ خدمات روانشناسی چقدر است؟
    مراجعه‌کنندگان به مراکز طرف قرارداد با بیمه‌ خدمات روانشناسی می‌توانند با دریافت گواهی از متخصص و ارائه‌ آن به شرکت بیمه‌ تا سقف 70% از هزینه‌ها را دریافت کنند.
  • خدمات بیمه‌‌ روانشناسی چه مواردی را پوشش می‌دهد؟
    درحال‌حاضر تنها روانشناسی بالینی و سلامت روان تحت پوشش بیمه‌ خدمات روانشناسی قرار دارند.
  • آیا روانشناسی صنعتی سازمانی و روانشناسی تربیتی تحت پوشش بیمه‌ خدمات روانشناسی قرار دارند؟ خیر. روانشناسی صنعتی سازمانی و روانشناسی تربیتی هنوز تحت پوشش بیمه‌ خدمات روانشناسی قرار نگرفته‌ است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا