بیمه تکمیلی درمان

نکات کلیدی و راهنمای جامع برای انتخاب هوشمندانه بیمه درمانی خانواده

همه‌ ما به‌دنبال سلامتی هستیم، اما گاهی بیماری زندگی را برای خانواده سخت خواهد کرد. کسانی که همیشه هوشمندانه عمل می‌کنند، به‌دنبال روشی برای جبران هزینه‌های درمان در آینده خواهند بود. شاید تصور کنید که بیمه تکمیلی انفرادی می‌تواند گزینه‌ مناسبی باشد، اما تکلیف سایر اعضای خانواده چه می‌شود؟ آیا آنها نیاز به درمان ندارند؟ در چنین شرایطی بهترین انتخاب برای هر بیمه‌گذاری، انتخاب و خرید بیمه درمانی خانواده است تا بتواند علاوه‌بر خودش، همسر، فرزندان و حتی پدر و مادر را نیز تحت پوشش خدمات درمانی گسترده قرار دهد. با‌توجه‌به اهمیت سلامت خانواده در جامعه‌ ایرانی در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی بیمه درمان تکمیلی خانواده می‌پرداریم.

فهرست مطالب

معرفی بیمه درمانی خانواده: چرا هر خانواده به آن نیاز دارد؟

بیمه‌های درمانی به 2 دسته‌ اصلی بیمه‌های پایه و بیمه‌های تکمیلی تقسیم می‌شود. بیمه تامین اجتماعی، بیمه نیروهای مسلح یا ارتش، بیمه سلامت و … از جمله بیمه‌های پایه است که برخی از روش‌های درمانی را تا سقف مشخصی پوشش می‌دهد. اما نکته‌ اصلی اینجاست که این بیمه‌های پایه نمی‌تواند همه‌ روش‌های درمانی را پوشش دهد، بنابراین بیمه تکمیلی می‌تواند پوشش‌های کامل‌تری را ارائه کند.

بیمه درمانی تکمیلی بخشی از هزینه‌های درمانی را پوشش خواهد داد که تحت پوشش بیمه‌های پایه نیستند. این بیمه در 3 سطح و توسط شرکت‌های بیمه‌گر ارائه می‌شود که به شرح زیر است.

  • بیمه تکمیلی انفرادی
  • بیمه تکمیلی گروهی
  • بیمه تکمیلی خانواده

بیمه درمانی خانواده

بیمه درمانی خانواده یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود؛ چون این نوع بیمه به کسانی که بیمه‌ پایه نداشته باشند نیز خدمات ارائه می‌کند. بیمه تکمیلی خانواده در برخی از شرکت‌های بیمه‌گر با عنوان بیمه تکمیلی انفرادی نیز ارائه می‌شود. در چنین شرایطی بیمه‌شده‌ اصلی می‌تواند سایر اعضای خانواده خود را تحت پوشش بیمه‌نامه قرار دهد.

اگر بیمه پایه ندارید و مایل به خرید بیمه تکمیلی برای خانواده خود هستید، بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بیمه تکمیلی بدون بیمه پایه؛ آیا می‌توان بدون بیمه پایه بیمه تکمیلی شد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

شرایط خرید بیمه تکمیلی خانواده چیست؟

شرکت‌های بیمه‌گر به‌منظور ارائه خدمات به افراد تحت پوشش در بیمه‌های تکمیلی شرایط خاصی دارند که به شرح زیر است.

  • کسانی که سن آنها بیشتر از 70 سال است، نمی‌توانند برای خرید بیمه تکمیلی خانواده اقدام کنند.
  • فرانشیز بیمه تکمیلی خانواده باتوجه‌به سیاست‌های شرکت‌های بیمه‌گر تعیین می‌شود. در بسیاری از موارد حداکثر فرانشیز 30% خواهد بود. اگر بیمه‌گذار بیمه‌ پایه داشته باشد، برخی از شرکت‌های بیمه‌گر ممکن است فرانشیز دریافت نکنند.
  • حق‌بیمه پرداختی برای افراد با سنین مختلف متفاوت خواهد بود، چون با افزایش سن، ریسک ابتلا به بیماری افزایش پیدا کرده و در نتیجه شرکت‌های بیمه‌گر حق‌بیمه‌ بیشتری دریافت می‌کنند.
  • کسانی که سن آنها بیشتر از 35 سال باشد، باید برای انجام معاینات پزشکی اقدام کنند.
  • پوشش‌های بیمه تکمیلی خانواده پس از یک دوره‌ انتظار برای بیمه‌شده‌ها فعال خواهد شد. این دوره‌ی انتظار بنا به سیاست‌های شرکت بیمه‌گر می‌تواند بین 3 ماه تا 6 ماه متغیر باشد.

بررسی پوشش‌های مختلف در بیمه درمانی خانواده

یکی از مهم‌ترین موارد در خرید بیمه تکمیلی، پوشش‌های بیمه درمانی خانواده خواهد بود. قبل از امضای قرارداد بیمه‌نامه باید با پوشش‌ها آشنا شوید. پوشش‌های این نوع بیمه به شرح زیر است.

پرداخت هزینه‌های ویزیت و دارو

بیمه‌های پایه نیز در برخی موارد دارو و ویزیت پزشک را تحت پوشش قرار می‌دهند، اما سقف پوشش‌های آنها کمتر از بیمه تکمیلی خانواده است.

پرداخت هزینه‌های بیمارستان

جراحی، شیمی‌‌درمانی، بستری در بیمارستان، آنژیوگرافی قلب، رادیوتراپی، سنگ‌شکن در بیمارستان، گامانایف و برخی موارد دیگر جزء پوشش‌های بیمه تکمیلی خانواده است.

پرداخت هزینه‌های جراحی‌های مجاز سرپایی

گچ‌گیری، بخیه، شکسته‌بندی، ختنه، اکسیزیون، بیوپسی، لیزر درمانی، لیپوم، کرایوتراپی و تخلیه کیست از جمله هزینه‌های جراحی‌های سرپایی مجاز است که تحت پوشش قرار دارد.

پرداخت هزینه‌های جراحی تخصصی

جراحی‌های تخصصی تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار نمی‌گیرد. جراحی‌هایی مانند سرطان، مغز، نخاع و اعصاب مرکزی، پیوند ریه، قلب، مغز استخوان، کبد و کلیه با احتساب هزینه‌های بیمارستان تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی خانواده قرار می‌گیرد. توجه کنید که تنها جراحی ستون فقرات تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار نمی‌گیرد.

بیمه تکمیلی خانواده

پرداخت هزینه‌های پاراکلینیکی گروه اول

پوشش‌ هزینه‌های پاراکلینیکی گروه اول شامل سونوگرافی، انواع اسکن، ماموگرافی، انواع آندوسکوپی، MRI، استرس‌اکو، دانسیتومتری و اکوکاردیوگرافی می‌شود.

پرداخت هزینه‌های پاراکلینیکی گروه دوم

نوار مغز، شنوایی‌سنجی، نوار عضله، بینایی‌سنجی، تست تنفسی، نوار مثانه، تست ورزش، آنژیوگرافی چشم و مانیتورینگ قلب از جمله مواردی است که تحت پوشش هزینه‌های پاراکلینیکی گروه دوم قرار می‌گیرد.

پرداخت هزینه‌های خرید سمعک

سمعک یکی از مواردی است که تحت پوشش هیچ‌کدام از بیمه‌های پایه قرار ندارد. طرح‌های بیمه درمانی خانواده می‌تواند هزینه‌های خرید سمعک را تا سقف مشخصی پوشش دهد.

پرداخت هزینه‌های زایمان، درمان نازایی و ناباروری

هزینه‌های زایمان، میکرواینجکشن، IUI، ZIFT، GIFT و برخی دیگر از روش‌های درمان نازایی و ناباروری تحت پوشش بیمه درمانی خانواده قرار می‌گیرد.

پرداخت هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی

آزمایش‌های تشخیص پزشکی، ژنتیک پزشکی، رادیوگرافی، فیزیوتراپی، پاتولوژی و نوار قلب از جمله هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی است که تحت پوشش بیمه تکمیلی خانواده قرار می‌گیرد.

پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی

هزینه‌های دندانپزشکی تحت پوشش هیچ‌یک از بیمه‌های پایه قرار نمی‌گیرد. بنابراین اگر فردی می‌خواهد این خدمات را دریافت کند، باید بیمه تکمیلی خریداری کند. توجه داشته باشید که در بیمه تکمیلی خانواده تنها مواردی مانند لمینیت، ایمپلنت، دندان مصنوعی، ارتودنسی و جراحی لثه تحت پوشش قرار می‌گیرد و هزینه‌های زیبایی دندان پوشش داده نمی‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله پوشش دندانپزشکی بیمه تکمیلی چه خدماتی دارد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

درمان عیوب انکساری چشم

عیوب انکساری چشم تنها تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی قرار می‌گیرد.

از دیگر پوشش‌های این نوع بیمه می‌توان به جبران هزینه‌های آمبولانس شهری و بین‌شهری اشاره کرد.

پوشش‌های بیمه تکمیلی خانواده

انتخاب بهترین بیمه درمانی خانواده: نکات کلیدی

در انتخاب و خرید بهترین بیمه درمانی خانواده باید به یک سری نکات کلیدی و مهم توجه کنید که به شرح زیر است.

  • یکی از مهم‌ترین موارد در زمان خرید بیمه تکمیلی خانواده پوشش‌ها هستند. پوشش‌های اصلی و اساسی این نوع بیمه شامل هزینه‌های بیمارستان، هزینه جراحی سرپایی و تخصصی، هزینه‌های پاراکلینیکی گروه اول و دوم، هزینه اورژانس شهری و بین‌شهری، دندانپزشکی، چشم و گوش، ویزیت و دارو و هزینه‌های بیماری‌های خاص هستند.
  • شرکت‌های بیمه‌گر ممکن است با‌توجه‌به میزان ریسک بیمه‌گذار، فرانشیز مختلفی را برای بیمه تکمیلی خانواده درنظر بگیرند. این فرانشیز می‌تواند بین 10% تا 30% باشد. بنابراین در زمان خرید بیمه‌نامه میزان فرانشیز را بررسی کنید.
  • مدت انتظار پس از خرید بیمه تکمیلی بسیار مهم است. گاهی افراد نیاز به دریافت خدمات فوری و اضطراری دارند. این مدت انتظار در برخی از شرکت‌های بیمه‌گر 3 ماه و در برخی دیگر تا 6 ماه است.
  • حق‌بیمه بیمه‌ تکمیلی خانواده بر اساس تعداد اعضای تحت پوشش و پوشش‌ها تعیین می‌شود. این بیمه پوشش‌های مختلف و کاملی را ارائه می‌دهد.
  • انجام خدمات باید در مراکز طرف قرارداد شرکت بیمه‌گر انجام شود. بنابراین در زمان مراجعه به مراکز درمانی این موضوع را مد نظر داشته باشید؛ چون ممکن است شرکت بیمه‌گر هزینه‌ها را تقبل نکند.
  • یکی از موارد مهم برای انتخاب میان شرکت‌های بیمه‌گر مختلف، مراکز درمانی طرف قرارداد هستند. هرچقدر تعداد این مراکز بیشتر باشد، قاعدتا می‌توانید خدمات را در سطح گسترده‌تری دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مقایسه جامع بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی برای تصمیم‌گیری آگاهانه را در بلاگ ازکی بخوانید.

تفاوت‌های بیمه درمانی خانواده و بیمه فردی: مزایا و معایب

بیمه تکمیلی خانواده و بیمه فردی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد که تنها با بررسی آنها می‌توان انتخابی درست داشت. در ادامه هر دو بیمه بررسی می‌شود تا تفاوت آنها مشخص شود.

بیمه تکمیلی انفرادی یا فردی

بیمه تکمیلی انفرادی نوعی بیمه‌نامه درمانی است که تنها برای یک نفر صادر می‌شود. هر فردی می‌تواند با داشتن بیمه‌ پایه برای خرید بیمه‌ تکمیلی نیز اقدام کند. بیمه‌ تکمیلی انفرادی تمامی پوشش‌های بیمه‌‌ تکمیلی گروهی و خانواده را دارد. تنها تفاوت اصلی اینجاست که هزینه بیمه تکمیلی انفرادی بیشتر از بیمه تکمیلی گروهی، سازمانی و خانواده است.

بیمه تکمیلی خانواده

بیمه‌ تکمیلی خانواده ‌نوعی بیمه‌ تکمیلی انفرادی است که برای یک فرد و اعضای خانواده‌اش صادر می‌شود. بنابراین این نوع بیمه علاوه‌بر بیمه‌شده، اعضای خانواده او را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. اگر فردی از طرف محل کار بیمه تکمیلی نشده باشد، می‌تواند برای خرید بیمه‌ تکمیلی خانواده برای همسر، فرزندان و پدر و مادرش اقدام کند.

طرح های بیمه تکمیلی خانواده

بیمه درمانی خانواده در مواقع اضطراری: اهمیت و نحوه استفاده

در برخی موارد مانند بیماری‌های خاص و سرطان، علائم بیماری خیلی دیر خودش را نشان می‌دهد. باتوجه‌به اینکه هزینه‌های درمان بیماری‌های خاص و سرطان بسیار زیاد است، بنابراین افراد قطعا به یک بیمه‌ تکمیلی با پوشش‌های مناسب و سقف تعهدات بالا نیاز دارند. البته نباید مدت زمان انتظار کوتاه مانند 3 ماه یا حتی کمتر را نادیده گرفت. گاهی اقدام سریع‌تر برای درمان آنقدر مهم است که حتی 1 روز هم با مرگ و زندگی یک فرد گره می‌خورد. بنابراین اگر در شرایط اضطراری قرار دارید و می‌خواهید هرچه‌سریع‌تر خدمات دریافت کنید، بهتر است بیمه درمان تکمیلی خانواده را انتخاب کنید که مدت زمان انتظار کوتاه‌تری دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه تکمیلی بیماری‌های خاص به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه درمانی خانواده برای سالمندان و کودکان: نکات خاص

با افزایش سن ریسک ابتلا به برخی از بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه برای جبران هزینه‌های زیاد خدمات درمانی لازم است در کنار بیمه‌های پایه، یک بیمه‌‌ تکمیلی با پوشش‌های مناسب و سقف تعهدات بالا داشته باشید. یکی از مهم‌ترین مزایای بیمه‌ درمان تکمیلی خانواده برای سالمندان و کودکان این است که این نوع بیمه‌نامه را از بدو تولد تا 70 سالگی می‌توان خریداری کرد. بنابراین اگر نوزادی از همان بدو تولد با یک بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کند که هزینه‌های زیادی برای والدین دارد، پوشش‌ها و تعهدات بیمه درمان تکمیلی برای کودکان آرامش خاطری خواهد بود.

این نوع بیمه برای سالمندان نیز مزایای بسیاری دارد؛ چون همان‌طور که اشاره شد با افزایش سن، ریسک ابتلا به بیماری‌ها افزایش یافته و شاید نتوان با حقوق بازنشستگی هزینه‌های درمان را پرداخت کرد. بیمه درمان تکمیلی خانواده می‌تواند هزینه‌های درمان شما را تا سال‌ها پوشش دهد. تنها توجه داشته باشید که با افزایش سن و در نتیجه افزایش ریسک بیماری‌ها حق‌بیمه نیز افزایش خواهد یافت.

هزینه‌های بیمه درمانی خانواده: چگونه بودجه‌بندی کنیم؟

هزینه بیمه درمانی خانواده بر اساس تنوع خدمات و افراد تحت پوشش بیمه‌گذار تعیین می‌شود. بنابراین هر چقدر افراد بیشتری تحت پوشش قرار بگیرند، حق‌بیمه یا هزینه دریافت خدمات نیز بیشتر خواهد شد. در چنین شرایطی لازم است برای کنترل میزان هزینه‌ها و دریافت خدمات گسترده‌تر در زمان عقد قرارداد بیمه پوشش‌ها، حق‌بیمه‌ سالانه و میزان فرانشیز را بررسی کنید.

بهترین بیمه تکمیلی خانواده

مزایای بیمه تکمیلی خانواده چیست؟

کسانی که تحت پوشش‌های بیمه تکمیلی خانواده قرار می‌گیرند، می‌توانند از مزایای زیر بهره‌مند شوند.

  • دریافت بیمه تکمیلی خانواده بدون نیاز به داشتن بیمه پایه؛
  • دریافت پوشش‌های بیمه‌ای با سقف تعهدات مختلف بر اساس حق‌بیمه برای تمامی اعضای خانواده؛
  • شرایط مناسب برای پرداخت حق‌بیمه به‌صورت اقساط؛
  • دریافت پوشش‌های بیمه‌های کامل برای خرید طرح‌های مختلف بیمه تکمیلی خانواده.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه تکمیلی انفرادی بخریم یا بیمه تکمیلی گروهی؟ + مزایا و معایب انواع بیمه تکمیلی را در بلاگ ازکی بخوانید.

مقایسه طرح‌های بیمه درمانی خانواده ارائه‌شده توسط شرکت‌های مختلف

شرکت‌های بیمه‌گر مختلفی بیمه‌ تکمیلی خانواده را ارائه می‌کنند. طرح‌های بیمه درمانی خانواده تفاوت آنچنانی با هم ندارد. تفاوت اصلی در نوع پوشش‌ها، سقف پوشش‌ها، مدت زمان انتظار و درصد فرانشیز برای دریافت خدمات است. البته نباید تعداد و تنوع مراکز درمانی طرف قرارداد با شرکت بیمه‌گر را نادیده گرفت.

بیمه‌نامه درمان تکمیلی خانواده بیمه سامان

این شرکت بیمه 4 طرح بیمه درمان تکمیلی خانواده با نام‌های طرح عقیق، طرح سرو، طرح سپیدار و طرح افرا ارائه کرده که مهم‌ترین تفاوت آنها در سقف تعهدات است. هر 4 طرح بیمه سامان تمامی پوشش‌های بررسی‌شده در بخش‌‌های قبلی را ارائه می‌کند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های طرح‌های بیمه‌ درمان تکمیلی خانواده بیمه‌ سامان با سایر شرکت‌های بیمه‌گر حداکثر سن است. حداکثر سن برای خرید این بیمه‌نامه در بیمه‌ سامان 60 سال است.

بیمه درمان خانواده بیمه ما

شرکت بیمه‌ ما نیز مانند شرکت‌های دیگر بیمه‌ای خدمات مختلفی را به بیمه‌گذار بیمه درمان تکمیلی خانواده ارائه می‌کند. این شرکت بیمه‌گر 4 طرح بیمه‌ای به نام‌های طرح برنزی، طرح نقره‌ای، طرح طلایی و طرح بلورین دارد که تمامی پوشش‌های بررسی‌شده در بخش‌های قبلی را ارائه می‌کنند. مهم‌ترین تفاوت این طرح‌ها در سقف تعهدات و مجموعه حق‌بیمه‌ای است که سالانه باید پرداخت کنید.

بیمه درمان تکمیلی خانواده بیمه پارسیان

برای خرید بیمه درمان تکمیلی بیمه پارسیان نیازی به بیمه‌ پایه ندارید. طرح‌های این شرکت بیمه‌گر به‌صورت‌کلی دارای 2 فرانشیز 20 درصدی و 30 درصدی است. یکی از تفاوت‌های بیمه درمان تکمیلی بیمه پارسیان با سایر شرکت‌های بیمه‌گر مدت زمان انتظار است. توجه کنید که دوره‌ انتظار برای دریافت خدمات زیر ۱سال است.

  • کلیه‌ هزینه‌های بیمارستانی مرتبط با بارداری و زایمان؛
  • کلیه‌ هزینه‌های دارو، جراحی‌های سرپایی و بیمارستانی مرتبط با ناباروری؛
  • کلیه‌ هزینه‌های مربوط به برخی از جراحی‌های تخصصی.

هزینه بیمه تکمیلی خانواده

بیمه درمانی خانواده ازکی

تا اینجای مطلب مشخص شد که سلامت تمامی اعضای خانواده چه اهمیتی در جامعه دارد. بنابراین اگر محل کار فردی برای بیمه‌ تکمیلی اقدام نکند یا فردی بیمه‌ پایه ندارد، می‌تواند برای مراقبت و حفاظت از سلامت تمامی اعضای خانواده‌اش برای خرید بیمه درمانی خانواده اقدام کند. این نوع بیمه خدماتی کاملا مشابه با بیمه تکمیلی انفرادی داشته با این تفاوت که هزینه‌ کمتری دارد. پوشش‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای مختلف در این مقاله بررسی شدند، اکنون می‌توانید با دانش کافی برای خرید بیمه تکمیلی خانواده از ازکی اقدام کنید.

سوالات متداول

  • بیمه درمانی خانواده چیست؟
    بیمه‌ تکمیلی خانواده یا بیمه‌ درمانی خانواده برای بیمه‌گذار و اعضای درجه یک خانواده او صادر شده و پوشش‌هایی مشابه بیمه‌ تکمیلی انفرادی دارد.
  • هزینه بیمه تکمیلی خانواده چقدر است؟
    هزینه این نوع بیمه به تعداد افراد تحت پوشش و پوشش‌های دریافتی در بیمه‌نامه و همین‌طور به درصد فرانشیز بیمه بستگی دارد.
  • فرانشیز بیمه تکمیلی خانواده چقدر است؟
    فرانشیز بیمه‌ تکمیلی خانواده از شرکت‌ بیمه‌گری به شرکت دیگر متفاوت خواهد بود. حداقل فرانشیز بیمه معمولا 10% و حداکثر فرانشیز نیز 30% است.
  • مهم‌ترین شرایط برای خرید بیمه تکمیلی خانواده چیست؟
    بازه سنی، تعداد اعضای خانواده و نوع بیمه‌‌ پایه از جمله موارد تعیین‌کننده در خرید بیمه‌نامه تکمیلی خانواده است.
  • مدت زمان انتظار بیمه تکمیلی خانواده چقدر است؟
    مدت زمان انتظار این نوع بیمه تفاوتی با انواع دیگر بیمه‌های تکمیلی نداشته و معمولا بین 3 ماه تا 6 ماه است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا