اطلاعات بیمه ای

بیمه خودرو اجاره ای و هر آنچه باید درباره آن بدانید

افزایش شدید قیمت خودرو و شرایط نامساعد اقتصادی باعث شده است تا خیلی از خانواده‌ها شرایط خرید خودرو را نداشته باشند. بنابراین بسیاری از کسانی که برای کارهای روزمره به خودرو نیاز دارند، برای اجاره خودرو اقدام می‌کنند. شرکت‌ها و موسسات زیادی هستند که انواع خودروها را اجاره می‌دهند. بعضی از این خودروها بسیار گران‌قیمت است و برای اجاره آنها باید بیمه نیز دریافت کنید تا در صورت بروز حادثه خسارت‌های وارده جبران شود. به‌دلیل‌ اهمیت و ضرورت دریافت بیمه در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی بیمه خودرو اجاره ای و جزئیات آن می‌پردازیم.

چرا لازم است بیمه خودرو اجاره‌ ای بخریم؟

اکثر خودروهایی که اجاره داده می‌شود، گران‌قیمت است و به‌همین‌دلیل نیز شرکت‌ها و موسسات اجاره خودرو برای بیمه‌‌کردن آنها اقدام خواهند کرد. تمامی خودروهای موجود در شرکت‌ها و موسسات اجاره خودرو دارای بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه هستند. بیمه شخص ثالث که اجباری است، اما بیمه بدنه اختیاری بوده و این شرکت‌ها برای جبران خسارت‌های وارده در تصادفات اجاره‌کننده‌ خودرو، برای خرید بیمه بدنه نیز اقدام می‌کنند. باتوجه‌به اینکه در صورت بروز حادثه باید خسارت‌های وارده توسط راننده جبران شود، زمانی‌که فردی برای اجاره خودرویی گران‌قیمت اقدام می‌کند، باید از معتبربودن بیمه بدنه خودروی موردنظر خود اطمینان حاصل کند.

بیمه خودرو اجاره ای

خدمات و پوشش‌های بیمه خودرو اجاره ای با سایر خودروها متفاوت است، بنابراین زمانی‌که برای اجاره این نوع خودروها اقدام می‌کنید، باید از داشتن این نوع بیمه مطمئن شوید. تفاوت اصلی انواع بیمه خودرو اجاره ای با سایر بیمه‌‌های خودرو در درصد پوشش خسارت‌ها است. بیمه‌های معمولی تنها 70% از خسارت‌های وارده را پوشش می‌دهند، این‌درحالی‌ است که بیمه خودروهای اجاره‌ای تمامی خسارت‌های وارده را به‌طورکامل پرداخت خواهد کرد. بنابراین خودرویی که اجاره می‌کنید، باید دارای بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه باشد.

انواع بیمه خودرو اجاره‌ ای

بیمه اجاره خودرو با راننده یا بیمه اجاره خودرو بدون راننده دارای انواع مختلفی است که در ادامه بررسی خواهد شد.

بیمه‌نامه معمولی برای خودروهای اجاره‌ای

بیمه نامه معمولی برای خودروهای اجاره‌ای از اولین بیمه‌هایی است که شرکت‌ها و موسسات اجاره خودرو خریداری می‌کنند. این نوع بیمه شامل بیمه‌نامه شخص ثالث و بیمه بدنه است.

بیمه کامل برای خودروهای اجاره‌ای

بیمه کامل برای خودروهای اجاره‌ای یکی از کامل‌ترین بیمه‌ها برای انواع خودروهای اجاره‌ای است. این بیمه برای خودروهایی خریداری می‌شود که راننده مالک آنها نبوده و خودرو اجاره‌ای است. بیمه‌نامه کامل خودروهای اجاره‌ای به میزان قابل‌توجهی خسارت‌های وارده را جبران خواهد کرد. برای دریافت این بیمه و پوشش‌های آن برای خودروی موردنظرتان، باید در زمان عقد قرارداد با شرکت اجاره خودرو، درخواست آن را ارائه کنید. بیمه کامل خودروهای اجاره‌ای دارای مزایای منحصربه‌فردی به شرح زیر است.

  • هزینه بیمه کامل خودروهای اجاره‌ای بسیار کم است. متقاضی به‌ازای پرداخت مبلغی برای اجاره روزانه خودرو، تنها 40.000 تومان برای این نوع بیمه پرداخت می‌کند.
  • بیمه کامل برای خودروهای اجاره‌ای محدودیت کیلومتر ندارد. به‌این‌مفهوم که با پیمودن کیلومتر بیشتر نیازی به پرداخت هزینه اضافی نخواهد بود.

بیمه بدنه خودروی اجاره‌ای

همان‌طور که می‌دانید بیمه شخص ثالث برای کلیه وسایل نقلیه موتوری زمینی اجباری است، اما بیمه بدنه اختیاری خواهد بود. باتوجه‌به اینکه خودروهای اجاره‌ای معمولا بسیار گران‌قیمت است، کوچک‌ترین خسارت در یک حادثه ساده رانندگی می‌تواند هزینه زیادی برای افراد داشته باشد. بنابراین لازم است برای خرید بیمه بدنه خودروی اجاره‌ای اقدام شود تا در صورت بروز حادثه، خسارت‌های وارده جبران شوند. بیمه بدنه خودروهای اجاره‌ای خسارت‌های زیر را پوشش خواهد داد.

  • تصادفات رانندگی
  • سقوط
  • سرقت خودرو
  • انفجار
  • برخورد خودرو با جسمی ثابت
  • آتش‌سوزی

 

بیمه ماشین اجاره ای

اگر قصد اجاره خودرو را دارید در زمان عقد قرارداد به ارزش بیمه بدنه خودرو دقت کنید تا مطمئن شوید با ارزش روز خودرو برابری می‌کند. اگر ارزش بیمه خودرو با ارزش روز خودرو برابر نباشد، وقتی حادثه‌ای رخ دهد که منجر به خسارت مالی می‌شود، میزان خسارتی که شرکت‌های بیمه پرداخت می‌کنند، دقیقا معادل مبلغ حق‌بیمه‌ای است که پرداخت شده، بنابراین ممکن است مبلغی کمتر پرداخت شود.

در برخی موارد ممکن است چند تصادف در یک سال بیمه‌ای رخ دهد، در این شرایط بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند آیا امکان چندبار استفاده از بیمه بدنه وجود دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله از بیمه بدنه چندبار می‌شود استفاده کرد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه شخص ثالث خودروی اجاره‌ای

بیمه شخص ثالث ضروری و اجباری است، بنابراین تمامی خودروها و دیگر وسایل نقلیه موتوری باید این نوع بیمه را خریداری کنند. بیمه شخص ثالث خودروی اجاره‌ای کلیه خسارت‌های جانی و مالی وارده به شخص ثالث یا فرد زیا‌ن‌دیده در حادثه رانندگی را جبران خواهد کرد. این نوع بیمه زمانی برای خودروهای اجاره‌ای کاربرد دارد که راننده با خودروی دیگری تصادف کرده و به سرنشینان یا خودرو خسارت وارد شود.

متاسفانه در برخی موارد حادثه رانندگی به‌حدی سنگین است که منجر به فوت سرنشینان می‌شود. در این شرایط باید با پوشش‌های بیمه و سقف تعهدات آشنا باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله حکم تصادف منجر به فوت و تعهدات بیمه شخص ثالث برای آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه سرقت برای خودروهای اجاره‌ای

برای سارقان تفاوتی ندارد که خودرو اجاره‌ای باشد یا شخصی در هر صورت برای سود خود اقدام به سرقت می‌کنند. سرقت بخش‌هایی از قطعات و لوازم خودرو یا سرقت کلی آن شرایط بسیار بدی را برای متقاضیان اجاره خودروهای اجاره‌ای فراهم می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود در زمان اجاره انواع خودرو، برای دریافت بیمه سرقت برای خودروهای اجاره‌ای نیز اقدام کنید.

اگر بیمه سرقت خودرو را خریداری کنید، در صورت سرقت بخشی از قطعات یا سرقت کلی خودرو می‌توانید از شرکت بیمه‌گر خسارت دریافت کنید. بیمه سرقت یکی از زیرمجموعه‌های بیمه بدنه خودرو است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پوشش‌های سرقت خودرو می‌توانید مقاله با پوشش‌های کامل و جزئی بیمه سرقت خودرو بیشتر آشنا شوید را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه ماشین اجاره ای

بیمه حوادث شخصی برای خودروهای اجاره‌ای

بیمه حوادث شخصی برای خودروهای اجاره‌ای زمانی کاربرد دارد که حادثه رخ داده و یکی از سرنشینان خودروی شما دچار آسیبی شود. این نوع بیمه می‌تواند خسارت‌های وارده را جبران کند.

بیمه بین‌المللی CWD برای خودروهای اجاره‌ای

یکی از انواع بیمه‌هایی که برای خودروهای اجاره‌ای صادر می‌شود، بیمه بین‌المللی CWD برای خودروهای اجاره‌ای است. این نوع بیمه‌نامه طبق توافقی که بین متقاضی یا مشتری و شرکت اجاره خودرو صورت می‌گیرد، می‌تواند پوشش‌های مختلفی داشته باشد. بیمه بین‌المللی CWD تنها برای بدنه خودروهای اجاره‌ای کاربرد دارد. لازم است بدانید که برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده این نوع بیمه‌نامه ممکن است آینه، لاستیک، شیشه‌ها و برخی موارد دیگر را پوشش ندهند. بنابراین در زمان عقد قرارداد و خرید بیمه بین‌المللی CWD به پوشش‌های آن دقت کنید.

چه کسی حق بیمه قرارداد اجاره خودرو را می‌پردازد؟

ذهن بسیاری از کسانی که قصد اجاره خودرو را دارند، سوالی پُرتکرار و مهم مشغول کرده است، اینکه چه کسی حق بیمه قرارداد اجاره خودرو را می‌پردازد؟

لازم است بدانید که وقتی خودرویی را اجاره می‌کنید، رابطه میان اجاره‌دهنده و اجاره‌کننده در تعهدی که در قبال بیمه ایجاد می‌شود، تاثیری ندارد. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودروهای اجاره‌ای مساله‌ای مهم در پرداخت خسارت به شخص ثالث و خودرو آسیب دیده است. اجاره‌دهنده و اجاره‌کننده خودرو می‌توانند در مورد بیمه و کسورات قانونی موجود در قرارداد اجاره به توافق برسند. این توافق باید در متن قرارداد خودروی اجاره‌ای آورده شود. بنابراین در زمان اجاره هر نوع خودرویی باید به این موضوع دقت ویژه داشته باشید.

نکته مهم اینجاست، زمانی‌که صحبت از حق‌بیمه قرارداد خودروی اجاره‌ای می‌شود، منظور بیمه سرنشینان و بیمه خودرو خواهد بود. اگر قرارداد اجاره خودرو برای مدت 1 سال یا بیشتر منعقد شود، مسئولیت بیمه برعهده اجاره‌کننده خودرو یا همان راننده خواهد بود.

چه مدارکی برای اجاره خودرو لازم است؟

اگر مایل به اجاره خودرو بدون راننده هستید، برای عقد قرارداد باید مدارک زیر را ارائه کنید.

  • سند ملکی
  • گواهینامه معتبر
  • کارت شناسایی
  • سفته یا چک بانکی با مبلغی حدود 20% بیشتر از ارزش روز خودرو
  • مبلغ 5 میلیون تومان به‌عنوان خسارت و 200 هزار تومان بابت جریمه‌های احتمالی

اگر مایل به اجاره خودرو با راننده هستید، برای عقد قرارداد باید مدارک زیر را ارائه کنید.

  • کارت شناسایی معتبر
  • پرداخت اجاره خودرو

بیمه خودروهای اجاره ای

موقع رانندگی با خودروی اجاره‌ای به چند نکته توجه کنید

  • خودروهای اجاره‌ای معمولا گران‌قیمت هستند، بنابراین در زمان رانندگی با آنها باید نهایت احتیاط را داشته باشید.
  • اگر خودروی مورد نظر شما بیمه نداشته باشد، مسئولیت پرداخت کلیه خسارت‌های وارده برعهده راننده یا همان اجاره‌کننده خودرو خواهد بود.
  • تخلف نکنید و با سرعت مجاز رانندگی کنید.
  • کلیه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید.
  • از خودرو تنها در محدوده‌‌ مجاز تعیین‌شده استفاده کنید.
  • در زمان تحویل خودرو به شرکت اجاره‌دهنده باید باک آن به‌مقدار زمان اجاره و قبل از استفاده پُر از بنزین باشد.
  • اگر خودرو نیاز به تعمیر داشت، باید ابتدا با شرکت‌ اجاره‌دهنده خودرو هماهنگ کنید در غیراین‌صورت باید هزینه‌های تعمیر خودرو را خودتان بپردازید.
  • پرداخت خسارت خودروی اجاره‌ای در صورت داشتن بیمه‌بدنه و بیمه شخص ثالث معتبر بر‌عهده شرکت بیمه‌گر است.

اگر اتفاقی بیفتد، پرداخت خسارت خودروی اجاره‌ای برعهده چه کسی است؟

در مدت اجاره و استفاده از خودروی اجاره‌ای ممکن است حادثه‌ای رخ دهد، در این شرایط راننده می‌خواهد بداند پرداخت خسارت برعهده چه کسی خواهد بود. اگر خودروی اجاره‌ای بیمه نداشته باشد، تمامی هزینه‌ها و خسارت‌ها باید توسط راننده پرداخت شود. اما اگر خودرو دارای بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه باشد، در صورت بروز حادثه، شرکت‌ بیمه‌گر خسارت‌های وارده را پرداخت خواهد کرد. این خسارت‌ها به شرح زیر است.

  • خسارت‌های کمتر از 1 میلیون تومان
  • خسارت‌های بیشتر از 1 میلیون تومان

 پرداخت خسارت‌های کمتر از 1 میلیون تومان خودروی اجاره‌ای

در بخش مدارک لازم برای اجاره خودرو اشاره شده است که شرکت اجاره‌دهنده خودروها معمولا در زمان عقد قرارداد، مبلغی را به‌عنوان خسارت‌های احتمالی از متقاضی دریافت خواهد کرد. این مبلغ برای مواردی خواهد بود که خسارت وارده به خودرو کمتر از 1 میلیون تومان باشد. در چنین شرایطی اجاره‌کننده خودرو باید خسارت‌های زیر 1 میلیون تومان را پرداخت کند. بنابراین در پایان مدت قرارداد، مبلغ خسارت از سپرده اولیه اجاره‌کننده کسر خواهد شد.

پرداخت خسارت‌های بیشتر از 1 میلیون‌ تومان خودروی اجاره‌ای

اگر خودروی اجاره‌ای دچار حادثه‌ای با خسارت بیشتر از 1 میلیون تومان شود، بسته به نوع بیمه‌ای که در زمان عقد قرارداد انتخاب کرده‌اید، خسارت‌های وارده پرداخت خواهد شد. بنابراین اگر بیمه معمولی خودروی اجاره‌ای داشته باشید، شرکت بیمه‌گر کلیه خسارت‌های وارده را پرداخت خواهد کرد. اما فرد اجاره‌کننده خودرو باید هزینه افت قیمت خودرو را به شرکت اجاره‌دهنده خودرو پرداخت کند.

برای خودروهای اجاره‌ای که دارای بیمه کامل هستند، شرکت بیمه تمامی خسارت‌های وارده را جبران خواهد کرد. اما در مقایسه با بیمه معمولی، اجاره‌کننده خودرو دیگر موظف به پرداخت هزینه افت قیمت خودرو به شرکت اجاره‌دهنده بیمه نخواهد بود.

بیمه ماشین اجاره ای

پرداخت خسارت خودروی اجاره‌ای با راننده برعهده چه کسی است؟

اگر خودرویی را با راننده اجاره کرده باشید و در یک حادثه رانندگی خودرو به سرنشینان و خودرو آسیب وارد شود، مسئولیت تصادف و پرداخت خسارت‌های ناشی از آن برعهده راننده خودرو خواهد بود.

بیمه خودرو اجاره ای و خرید بیمه شخص ثالث و بدنه

خیلی از افراد بنابه‌دلایل مختلف برای اجاره خودروهای گران‌قیمت اقدام می‌کنند. از زمانی‌که خودرو را از شرکت اجاره‌دهنده خارج می‌کنید، مسئولیت آن برعهده شما خواهد بود. با‌توجه‌به اینکه بروز حادثه قابل پیش‌بینی نیست، بنابراین بهترین راهکار خرید بیمه خودرو اجاره ای خواهد بود. در این مقاله در مورد انواع بیمه خودروهای اجاره‌ای اطلاعات کامل ارائه شد، بنابراین می‌توانید در زمان عقد قرارداد بیمه‌ای با پوشش‌های مناسب را انتخاب کنید. فراموش نکنید که خرید بیمه شخص ثالث برای هر وسیله‌‌‌نقلیه موتوری اجباری است.

سوالات متداول

  • بیمه خودرو اجاره‌ ای چیست؟
    بیمه خودروی اجاره‌ای برای خودروهایی صادر می‌شود که توسط یک شرکت اجاره‌کننده خودرو در دسترس است.
  • انواع بیمه خودرو اجاره‌ای کدامند؟
    بیمه معمولی، بیمه کامل، بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، بیمه سرقت، بیمه حوادث شخصی و بیمه بین‌المللی CWD از انواع بیمه‌های خودروهای اجاره‌ای است.
  • چه مدارکی برای اجاره خودرو باید ارائه شود؟
    برای اجاره انواع خودرو باید مدارک شناسایی، سند ملکی، گواهینامه معتبر، چک بانکی معادل 20% ارزش روز خودرو و 5 میلیون بابت خسارت و 200 هزار تومان باید جریمه‌های احتمالی از جمله مدارک لازم برای اجاره خودرو هستند.
  • بیمه‌نامه خودروهای اجاره‌ای چه خساراتی را پوشش خواهد داد؟
    تصادف، سقوط، انفجار، آتش‌سوزی و برخورد با اجسام از جمله خسارت‌های تحت پوشش بیمه‌ خودروهای اجاره‌ای است.
  • برای اجاره خودرو بدون راننده به چه مدارکی نیاز است؟
    برای اجاره خودرو بدون راننده باید مدرک شناسایی معتبر ارائه کرده و مبلغ اجاره خودرو را پرداخت کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا