بیمه بدنه

مقایسه جامع و کاربردی بیمه بدنه تعاون و آسیا

بیمه بدنه خودرو مانند بیمه شخص ثالث اجباری نیست؛ اما باتوجه‌به اینکه بیمه شخص ثالث خسارت‌های مالی وارده به راننده را جبران نخواهد کرد، خرید بیمه بدنه ضروری است. شرکت‌های بیمه‌گر مختلفی این نوع بیمه را با پوشش‌های اصلی و اضافی مشابه ارائه می‌دهند و شاید تنها تفاوت آن‌ها در قیمت نهایی باشد. چون هر شرکت بیمه‌ای تخفیفاتی را برای بیمه‌گذارها لحاظ می‌کند که ممکن است متفاوت با دیگری باشد. همین تخفیفات و البته سقف تعهدات شرکت‌های بیمه‌گر می‌تواند مبلغ نهایی و سقف خسارت‌های پوشش‌داده شده را تعیین کند. باتوجه‌به توانگری بالای بیمه آسیا و بیمه تعاون در این مقاله از بلاگ ازکی به مقایسه جامع و کاربردی بیمه بدنه تعاون و آسیا می‌پردازیم تا انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

توانگری و سرمایه بیمه تعاون و آسیا چقدر است؟

یکی از موارد مهمی که بیمه‌گذارها در زمان خرید بیمه بدنه باید به ‌آن توجه کنند، سطح توانگری شرکت‌های بیمه‌گر است. بیمه آسیا در سال‌های متوالی از جمله سال 1398 توانسته عنوان سطح 1 توانگری را به خود اختصاص دهد. در سال 1401 نیز بیمه مرکزی ایران، سطح 1 توانگری بیمه آسیا را تایید کرد، این درحالی‌است که بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای دیگر در صف بعدی قرار داشتند.

در سال 1402 اما این رتبه برتر به شرکت بیمه تعاون تعلق گرفت و بیمه مرکزی ایران اعلام کرد که نسبت توانگری مالی این شرکت بیمه‌ای در سال جاری معادل 149% بوده است. بنابراین بیمه تعاون توانست با کنار زدن بیمه آسیا به رتبه 1 توانگری دست پیدا کند. این رتبه آنقدر مهم است که هر سال شرکت‌های بیمه‌ای برای اینکه در صدر جدول قرار بگیرند با یکدیگر رقابت می‌کنند.

با این تفاسیر و با تلاش یکسانی که بیمه آسیا و تعاون برای کسب جایگاه برتر توانگری مالی در بین شرکت‌های بیمه‌ای دارند، می‌توان نتیجه گرفت که هر 2 شرکت از نظر توانایی مالی در زمان پرداخت خسارت، تقریبا یکسان هستند. در این شرایط لازم است موارد دیگری برای مقایسه جامع و کاربردی بیمه بدنه تعاون و آسیا بررسی شوند.

بیمه بدنه آسیا ارزان تر است یا بیمه بدنه تعاون؟

قیمت بیمه بدنه یک خودرو به‌عوامل زیادی بستگی دارد که می‌تواند شامل پوشش‌ها، مشخصات خودرو و سقف تعهدات درخواستی بیمه‌گذار باشد. بنابراین نمی‌توان عدد کاملا مشخصی را برای یک شرکت بیمه‌ای اعلام کرد. در چنین شرایطی مقایسه بین قیمت‌ بیمه بدنه تعاون و آسیا دشوار می‌شود؛ چون لازم است تمامی موارد و عوامل کاملا یکسان باشند.

مقایسه پوشش‌های بیمه بدنه تعاون و آسیا

نوع پوشش‌های بیمه تعاون و آسیا تفاوتی با یکدیگر ندارد و به‌صورت‌کلی شامل پوشش‌های اصلی و پوشش‌های اضافی می‌شوند. پوشش‌های اصلی برای همه بیمه‌نامه‌ها لحاظ خواهند شد؛ اما بیمه‌گذار در صورت تمایل می‌تواند یکی یا چندتا از پوشش‌های اضافی را به موارد اصلی بیمه اضافه کند.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه تعاون و آسیا

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه آسیا و تعاون یکسان و به شرح زیر هستند:

–    پوشش آتش‌سوزی شامل: خسارت‌های ناشی از انفجار و صاعقه؛

–    پوشش سرقت کلی خودرو؛

–    پوشش حوادثی مانند: تصادف با یک جسم ثابت و یا متحرک، واژگونی و سقوط خودرو.

پوشش‌های اضافی بیمه بدنه تعاون و آسیا

پوشش‌های اضافی بیمه بدنه تعاون و آسیا یکسان و به شرح زیر هستند:

–    خسارت ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله؛

–    شکسته‌‌شدن شیشه‌ها در اثر مواردی غیر از سرقت؛

–    هزینه ایاب‌وذهاب در زمان خرابی خودرو؛

–    پاشیدن مواد شیمیایی، اسیدی و رنگ به بدنه خودرو؛

–    جبران خسارت ناشی از نوسانات بازار خودرو؛

–    پوشش ترانزیت برای خسارت‌های وارده در خارج از کشور؛

–    سرقت درجای تمام قطعات خودرو؛

–    خسارت ناشی از توقف خودرو در تعمیرگاه.

همان‌طور که می‌بینید در مقایسه جامع بیمه بدنه تعاون و آسیا هیچ‌ تفاوتی میان نوع پوشش‌های اصلی و اضافی وجود ندارد.

مقایسه قیمت بیمه بدنه تعاون و آسیا

در مقایسه قیمت بیمه بدنه آسیا و تعاون باید علاوه‌بر مواردی مانند پوشش‌های اصلی و فرعی، تخفیف بیمه بدنه را نیز در نظر گرفت. معمولا هرچقدر خودرو ارزش بالاتری داشته باشد، حق بیمه بدنه نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در مقایسه قیمت‌ها مدل خودرو، سال ساخت، ارزش فعلی خودرو در بازار، تخفیف‌های بیمه بدنه و تعداد و سقف تعهدات پوشش‌های اصلی و فرعی لحاظ خواهند شد.

در بین شرکت‌های بیمه‌ای مختلف، قیمت بیمه بدنه تعاون بیشتر از سایر بیمه‌ها است. البته این موضوع بیشتر به سقف تعهدات و سطح توانگری بالای این بیمه نیز مربوط می‌شود.

مقایسه تخفیفات بیمه بدنه تعاون و آسیا

تخفیفات بیمه بدنه تعاون و آسیا تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

تخفیف عدم دریافت خسارت

اگر خودروی بیمه‌شده در مدت 1 سال قرارداد بیمه‌نامه هیچ‌گونه خسارتی از محل بیمه‌نامه دریافت نکند، در زمان تمدید، مشمول تخفیف عدم دریافت خسارت خواهد شد. تخفیف عدم دریافت خسارت به‌صورت سالانه محاسبه شده و در شرکت بیمه تعاون به شرح زیر است:

–    در شروع سال دوم، 25%؛

–    در شروع سال سوم، 35%؛

–    در شروع سال چهارم، 45%؛

–    در شروع سال پنجم و بعد از آن، 60%.

شرکت بیمه آسیا نیز همین میزان تخفیفات را برای دریافت عدم خسارت در زمان تمدید بیمه‌نامه لحاظ خواهد کرد. بنابراین این 2 شرکت از لحاظ درصد تخفیفات تفاوتی با یکدیگر ندارند.

مدارک لازم و مراحل دریافت خسارت بیمه بدنه تعاون و آسیا

مدارک لازم و مراحل دریافت خسارت بیمه بدنه در بیمه تعاون و آسیا هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. در صورت داشتن هر کدام از این بیمه‌ها باید مدارک زیر را ارائه کرده و طبق مراحلی که بررسی می‌شود برای دریافت خسارت اقدام کنید.

مدارک لازم برای اعلام و دریافت خسارت بیمه بدنه تعاون و آسیا

–    اصل و کپی بیمه‌نامه بدنه به‌همراه تمامی الحاقیه‌های صادر شده؛

–    اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی بیمه‌گذار و راننده؛

–    اصل و کپی بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو؛

–    اصل و کپی گواهینامه راننده؛

–    اصل و کپی شناسنامه مالکیت خودرو؛

–    اصل گزارش مقامات قضایی (کروکی در صورت وجود)؛

–    تکمیل فرم درخواست خسارت؛

–    اصل فاکتور هزینه‌های جابجایی؛

–    اصل فاکتور قطعات مصرفی برای تعمیر.

الحاقیه‌های بیمه بدنه تاثیر زیادی روی تعیین میزان خسارت پرداختی توسط شرکت بیمه‌گر دارند. بنابراین باید آن‌ها را همراه با بیمه‌نامه ارائه دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله الحاقیه بیمه چیست و چه زمانی به آن احتیاج دارید؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

مراحل دریافت خسارت بیمه بدنه از بیمه تعاون و آسیا

–    تکمیل فرم درخواست خسارت بیمه بدنه؛

–    تشکیل پرونده برآورد خسارت؛

–    مراجعه به بخش ارزیابی خسارت؛

–    بررسی کارشناسی میزان خسارت وارده؛

–    صدور نامه برای انجام تعمیرات؛

–    اقدام برای تعمیر خودرو؛

–    بررسی سلامت وسیله توسط کارشناس ارزیاب؛

–    تعیین مبلغ دقیق خسارت؛

–    پرداخت خسارت به بیمه‌گذار.

خرید قسطی بیمه بدنه تعاون و آسیا یا خرید نقدی؟

بسیاری از بیمه‌گذارها به‌دلیل هزینه بیمه بدنه، برخی از پوشش‌های اضافی ضروری را انتخاب نمی‌کنند؛ چون ناچار به پرداخت نقدی مبلغ بیمه‌نامه هستند. اما اگر امکان خرید قسطی بیمه فراهم شود، قاعدتا تمامی بیمه‌گذارها بیشترین پوشش‌های اضافی و بالاترین سقف تعهدات را انتخاب خواهند کرد؛ چون به‌جای پرداخت یک‌جای مبلغ بیمه‌نامه می‌توانند آن را به‌صورت قسطی پرداخت کنند. در این شرایط نه‌تنها فشار مالی از روی شانه‌های بیمه‌گذار برداشته می‌شود، بلکه می‌تواند برای بهره‌مندی از بهترین خدمات ممکن، بیمه‌نامه‌ای با بهترین و کامل‌ترین پوشش‌ها را خریداری کند.

یکی از مزایایی که خرید بیمه بدنه از ازکی دارد، امکان خرید قسطی است. در‌حال‌حاضر امکان خرید قسطی بیمه بدنه تعاون در سایت ازکی فراهم شده است. 

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه خرید قسطی بیمه بدنه از ازکی هستید می‌توانید مقاله همه آنچه درباره فروش اقساطی در ازکی سلر باید بدانید را مطالعه کنید.

گروه خودرو

شامل گروه‌های اتوکار، بارکش، سواری، ماشین‌آلات کشاورزی، راه‌سازی و ساختمانی و یدک است.

نوع یا برند خودرو

گزینه‌ها بر اساس گروه خودرو تغییر می‌کنند.

گروه تعرفه‌ای خودرو

گزینه‌ها بر اساس برند خودرو تغییر کرده و شامل تعداد سیلندرها می‌شود.

نوع تعرفه خودرو

بر اساس گروه تعرفه‌ای تعیین می‌شود.

موارد استفاده خودرو

–    اداری؛

–    امداد خودرو؛

–    امور شرکت؛

–    آتش‌نشانی؛

–    آژانس؛

–    آژانس اینترنتی (درون شهری)؛

–    آمبولانس؛

–    آموزشی؛

–    تاکسی (برون‌شهری)؛

–    تاکسی خطی (شهری)؛

–    تاکسی شهری؛

–    تاکسی کیش (ویژه قرارداد 1322)؛

–    تاکسی بیسیم؛

–    تشریفات؛

–    تعلیم رانندگی؛

–    حمل پول؛

–    حمل جنازه؛

–    حمل خون؛

–    دولتی؛

–    سرویس؛

–    سیاسی 1؛

–    سیاسی 2؛

–    شخصی؛

–    کرایه بیابانی؛

–    کرایه شهری؛

–    گذرموقت؛

–    مسابقات رالی؛

–    مسافربر برون شهری.

اطلاعات بیمه‌نامه سال قبل

در این بخش باید اطلاعاتی مانند تاریخ شروع بیمه‌نامه سال قبل، تاریخ انقضا بیمه‌‌نامه سال قبل، سابقه خطرات اصلی (تخفیف عدم خسارت اول تا پنجم و بیشتر، خسارت دارد و تخفیف ندارد) و سابقه خطرات اضافی را تعیین کنید.

پوشش‌های اضافی بیمه بدنه

پوشش‌های اضافی بیمه بدنه آسیا شامل موارد زیر می‌شود.

–    ایاب‌وذهاب؛

–    شکست شیشه به‌تنهایی؛

–    سیل و زلزله؛

–    مواد شیمیایی؛

–    حذف فرانشیز؛

–    حوادث شخصی؛

–    ترانزیت؛

–    هزینه توقف؛

–    حذف استهلاک؛

–    سرقت درجای تمام قطعات (دارای نرخ 0.1، 0.2 و 0.3)؛

–    نوسانات قیمت (وابسته به ارزش خودرو).

سال ساخت، صفر کیلومتر بودن خودرو و تاریخ شماره‌گذاری و ارزش خودرو بدون لوازم اضافی از دیگر اطلاعاتی است که باید ارائه دهید. با ورود این اطلاعات در صفحه استعلام قیمت بیمه آسیا، مبلغ نهایی و شخصی‌سازی شده بیمه‌ بدنه نمایش داده می‌شود.

با استفاده از همین اطلاعات می‌توانید یک استعلام دقیق برای بیمه بدنه در سایت ازکی نیز انجام دهید. کافی است وارد بخش خرید نقد و اقساطی بیمه بدنه ازکی شده و اطلاعات لازم را وارد کنید تا بهترین بیمه‌ها مطابق با نیاز شما پیشنهاد داده شود.

خرید بیمه بدنه تعاون و آسیا 

شرکت‌های بیمه‌گر معمولا پوشش‌های مشابهی برای بیمه بدنه ارائه می‌دهند و اصلی‌ترین تفاوت ‌آن‌ها می‌تواند در تخفیفاتی باشد که روی قیمت نهایی بیمه‌نامه تاثیر دارند. در این مقاله، مقایسه جامع و کاربردی بیمه بدنه تعاون و آسیا انجام شد و حالا می‌توانید با‌توجه‌به نوع پوشش‌ها و سقف تعهداتی که به آن‌ها نیاز دارید، بین این 2 شرکت یکی را برای خرید بیمه انتخاب کنید. باتوجه‌به اینکه امکان استعلام، مقایسه و خرید بیمه بدنه در ازکی به‌صورت آنلاین فراهم است، فرصت خوبی است تا بیشترین پوشش‌ها و حداکثر سقف‌ تعهدات را انتخاب کنید چون با شرایط خرید قسطی بیمه از ازکی دیگر نیازی به پرداخت یکجای مبلغ بیمه‌نامه نخواهد بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا