بیمه شخص ثالث

مهم‌ترین پوشش‌‌های خسارت بیمه شخص ثالث کدامند؟

بارها شده که در یک تصادف، شرکت بیمه شخص ثالث راننده می‌گوید که نمی‌تواند همه خسارت وارد شده به ماشین فرد زیان‌دیده را پرداخت کند! اما چرا؟ مگر راننده بیمه ندارد؟ در چنین شرایطی خیلی‌ها فکر می‌کنند که شرکت بیمه می‌خواهد از آن‌ها دزدی کند و برای همین خسارت را کامل پرداخت نمی‌کند. موضوع اما یک بی‌توجهی و فراموشی ساده است. احتما سقف تعهدات مالی که برای بیمه ثالث این راننده ثبت شده، حداقل سقف پوشش مالی بیمه‌های ثالث است. فراموش نکنیم که بیمه ثالث درواقع یک قرارداد بین بیمه‌شده و شرکت بیمه است. یعنی همه چیز ازجمله میزان و سقف پوشش‌های مختلف بیمه‌نامه کاملا در آن ثبت می‌شود. شرکت بیمه هم در نهایت براساس همان قرارداد بیمه‌نامه و درست مطابق با مبالغی که در آن نوشته شده، خسارت پرداخت می‌کند. اگر شما هم به فکر خرید و تمدید بیمه شخص ثالث با پوشش‌های مالی و جانی مناسب و کافی هستید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

انواع سقف خسارت بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث دو پوشش اصلی دارد: پوشش جانی و پوشش مالی.

البته همان‌طور که می‌دانید بیمه شخص ثالث قرار است، خسارت وارد شده به فرد یا ماشین دیگری غیر از بیمه‌شده را پرداخت کند. به‌طور کلی خسارت‌ مالی بیمه‌نامه ثالث فقط و فقط به فرد زیان‌دیده پرداخت می‌شود. اما در مورد خسارت جانی، چند سالی است که قانون اجازه پرداخت خسارت‌های جانی وارد شده به خود راننده مقصر توسط بیمه ثالث را هم می‌دهد.

پوشش-جانی-بیمه-ثالث

پوشش های جانی بیمه شخص ثالث کدامند؟

اگر در یک تصادف فردی غیر از راننده مقصر آسیب جسمی ببیند، بیمه شخص ثالث راننده مقصر  با توجه به نوع و میزان صدمات بدنی (شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی جزئی و کلی یا موقت و دائم)، هزینه معالجات پزشکی و بیمارستان او آسیب‌دیده را می‌کند. پوشش جانی بیمه ثالث همچنین اگر خدای نکرده کسی در حادثه تصادف فوت کند، دیه فوت را به خانواده‌اش پرداخت می‌کند.

جبران هزینه‌‌ها و خسارت‌های جانی راننده مقصر در بیمه ثالث

گفتیم که بیمه ثالث چند سالی می‌شود خسارت جانی راننده مقصر را هم پرداخت می‌کند. به این پوشش  بیمه حوادث سرنشین می‌گویند.

بیمه حوادث سرنشین و راننده می‌گویند درواقع با بیمه این بیمه یکی است و برای داشتن آن نیازی به تهیه دو بیمه جدا نیست. البته باید هزینه‌ای جداگانه بابت آن پرداخت کنید که روی مبلغ حق بیمه ثالث محاسبه می‌شود.

پوشش بیمه حوادث سرنشین و راننده خسارت‌های مربوط به آسیب‌های کم و جزیی را با توجه به میزان آسیب‌دیدگی راننده محاسبه کرده و به او پرداخت می‌کند. همچنین، اگر در یک تصادف خدای نکرده راننده مقصر فوت کند، به خانواده او غرامت فوت پرداخت می‌شود. این بیمه پوشش از کارافتادگی کامل و دائم هم دارد و مطابق با مبلغ دیه کامل آن سال به راننده آسیب‌دیده پرداخت می‌شود.

پوشش های مالی این بیمه کدامند؟

پوشش مالی شخص ثالث هم همان‌طور که از نامش پیداست برای جبران خساراتی که به اموال شخص ثالث در حادثه رانندگی وارد می‌شود استفاده می‌شود.

سقف خسارت جانی بیمه ثالث چقدر است؟

سقف پوشش‌ جانی بیمه ثالث در همه شرکت‌های بیمه و برای هر بیمه ثالثی با هر پوششی ثابت است. مبلغ پوشش جانی بیمه ثالث همیشه باتوجه میزان دیه تعیین شده برای هر سال تعیین می‌شود. وقتی نرخ دیه کامل انسان در ماه‌های حرام برای سال 1400 مبلغ 640 میلیون تومان است. این مبلغ برای تصادف‌هایی که در ماه‌های غیر حرام اتفاق افتاده باشند، 480 میلیون تومان است.

سقف خسارت مالی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

برعکس پوشش جانی، هر شرکت بیمه نوع و سقف پوشش‌های مالی ماشین، متفاوتی دارد. بیمه شده خودش می‌تواند میزان سقف تعهدات مالی بیمه‌نامه را انتخاب کند.

البته با توجه به نرخ دیه، سازمان بیمه مرکزی هر سال یک حداقل و حداکثر برای تعهدات مالی اعلام می‌کند. حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث 2/5 درصد میبلغ دیه در ماه‌هایم حرام است. بنابراین با توجه به اینکه دیگه کامل انسان برای ماه‌های حرام در سال ۱۴۰۰، ۶۴۰ میلیون تومان است، حداقل نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰، ۱۶ میلیون تومان خواهد بود.

سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث هم 50 درصد و نیمی از مبلغ تعیین شده دیه برای ماه‌های حرام در هر سال است. یعنی در سال 1400 سثق تعهدات مالی بیمه‌نامه‌های ثالث 320 میلیون تومان است. سقف تعهدات مالی بیمه‌نامه‌های ثالث برای ماشین‌های لوکس و گران‌قیمت هم همین 320 میلیون تومان است.

به‌طور کلی سقف تعهدات مالی بیمه ثالث برای هر ماشین می‌تواند با توجه به نیاز راننده و نوع و مدل ماشین 50 میلیون تومان، 100 میلیون تومان، 150 میلیون تومان، 200 میلیون تومان، 250 میلیون تومان یا 320 ملیون تومان باشد.

اگر هم می‌خواهید قیمت بیمه شخص ثالث در سال جدید بدانید را مقاله نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1401 چقدر است؟ را بخوانید.

افزایش-پوشش-مالی-بیمه-ثالث

اهمیت سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث

گفتیم که حداقل تعهدات مالی این بیمه در سال ۱۴۰۰، ۱۶ میلیون تومان است. شرکت‌های بیمه برای پرداخت این مبلغ خسارت کروکی هم از بیمه‌شده نمی‌گیرند. اما مگر همه تصادف‌ها خسارت‌های کمتر از 16 میلیون به‌بار می‌آورند؟ واقعیت این است که قیمت ماشین‌ها و قطعات یدکی انقدر بالا رفته که یک تصادف جزیی و ساده هم می‌تواند  باعث وارد شدن خسارت 20 یا 25 میلیونی به ماشین دیگری شود. در این شرایط راننده مقصر باید چه کار کند؟

برای همین است که افزایش سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث اهمیت دارد. اگر به فکر افزایش سقف تعهدات مالی بیمه خود نباشیم، در چنین تصادف‌هایی باید باقیمانده خسارت نسبت به 16 میلیون تعهده پایه بیمه‌نامه را خودمان پرداخت کنیم. مثلا در تصادفی که 20 یا 25 میلیون تومان خسارت داشته باید 4 تا 9 میلیون از جیب بدهیم.

هنگام خرید بیمه شخص ثالث می‌توانیم با پرداخت مبلغ اندکی بین 50 تا 250 هزار تومان (با توجه به مدل خودرو، سال ساخت، تخفیف‌ها و … دارد) سقف تعهدات مالی بیمه‌مان را افزایش بدهیم.

چه شرکت هایی سقف خسارت بیمه ثالث را ارئه می دهند؟

تقریبا همه شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، تعاون، کوثر، سامان، پارسیان، رازی، البرز، پاسارگاد، ملت اجازه افزایش سقف تعهدات بیمه ثالث را به مشتریان می‌دهند. اما میزان این افزایش برای هرکدام از این شرکت‌ها متفاوت است. مثلا بیمه‌های کوثر، البرز، ایران سقف تعهدات تا مبلغ 320 میلیون تومان را ارائه می‌کنند. اما سقف تعهدات مالی برخی دیگر از شرکت‌های بیمه نهایت 50 میلیون و 100 میلیون و 200 میلیون تومان است. معمولا شرکت‌های بیمه با توانگری مالی بالاتر، سقف پرداخت مالی بیشتری برای بیمه‌های ثالث ارائه می‌کنند.

خرید آنلاین بیمه از کجا؟

با مراجعه به اپلیکیشن و سایت ازکی می‌توانید با استعلام بیمه شخص ثالث شرکت‌های بیمه مختلف شرایط و پوشش‌های  آن ها را با هم مقایسه کنید. اگر از ازکی بیمه ثالث بخرید می‌توانید افزایش سقف تعهدات مالی بیمه ثالث‌تان را به‌راحتی و حتی آنلاین انجام بدهید. برای این کار کافی‌ست، هنگام خرید بیمه و تکمیل اطلاعات بیمه‌نامه در قسمت “پوشش مالی بیمه” سقف تعهدات مالی موردنظرتان را انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا