بیمه موتورسیکلت

همه چیز درباره سفر با موتور سیکلت

شاید در گذشته اتوبوس بین‌شهری، هواپیما و قطار جزء تنها انتخاب‌های افراد برای مسافرت بود، اما اکنون نه‌تنها خودروهای شخصی بلکه موتورسیکلت هم به متداول‌ترین وسیله نقلیه برای سفر تبدیل شده‌ است. حتی برخی از افراد برای سفر به کشورهای خارجی هم ممکن است موتور و دوچرخه را انتخاب کنند، چون انتقال آن از کشوری به کشور دیگر آسان‌تر از خودرو است. سفر با موتور سیکلت جذابیت‌های خاص خودش را دارد، چون هیجان سفر بیشتر از مسافرت با سواری، قطار و هواپیما خواهد بود. اما این شیوه سفر می‌تواند خطراتی به‌همراه داشته باشد. بنابراین در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی چالش‌های مسافرت با موتور، بهترین موتور برای سفر و تجهیزات و مدارک لازم می‌پردازیم.

چه موتور سیکلتی برای سفر مناسب است؟

مهم‌ترین موضوع در سفرهای داخلی و خارجی با موتور، برند یا سازنده موتور است. اگر قصد سفر خارجی را دارید، باید موتورسیکلتی انتخاب کنید که در صورت خرابی بتوان از خدمات‌پس‌از‌فروش آن در خارج از کشور هم استفاده کرد. البته این نکته در سفرهای داخلی هم مهم است، چون دسترسی نداشتن به مرکز تعمیرات و خدمات ویژه موتورسیکلت ممکن است باعث دریافت خدمات نامناسب و غیراستاندارد شود که کمترین عواقب آن خرابی اساسی موتور خواهد بود.

چه موتور سیکلتی برای سفر مناسب است؟

در زمان خرید موتورسیکلت خارجی باید از شرکت مربوطه اطلاعاتی درباره شرایط و پوشش‌های بیمه‌ای آن در خارج از کشور کسب کنید. این اطلاعات در زمان بروز حادثه و نیاز به دریافت خدمات‌پس‌از‌فروش بسیار حیاتی است.

نکات انتخاب موتورسیکلت برای سفر داخلی و خارجی

  • موتورسیکلتی را انتخاب کنید که برای وسایل و تجهیزات سفر و هم‌سفر جای کافی داشته باشد.
  • استفاده از موتورهای کلاس تورینگ برای سفر در دنیا رایج است و از این موتورها برای جهانگردی با موتور سیکلت استفاده می‌شود. این مدل‌ موتورها در ایران هم وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موتورهای بنلی TRK و زونتس Z4 اشاره کرد.
  • اگر موتور کلاس تورینگی ندارید، می‌توانید از موتورهای کراس یا استریت هم برای سفر با موتور سیکلت در ایران و خارج استفاده کنید.
  • از موتورهای کاربرات‌دار برای سفر استفاده نکنید.
  • مواردی مثل کم‌حجم‌بودن و سنگین‌بودن موتور تاثیری در انتخاب موتور برای سفر ندارد. در برخی از سفرها حتی می‌توانید از یک موتور هوندا سی‌جی ۱۲۵ استفاده کنید.
  • موتوری را انتخاب کنید که بعد از ۲ ساعت انجین آن داغ نکند.
  • موتورهایی با تکنولوژی جدیدتر برای مسافرت انتخاب بهتری خواهد بود.

چالش‌های سفر با موتور سیکلت

یکی از چالش‌های سفر با موتورسیکلت سختی آن برای برخی افراد است. انتخاب موتوری مناسب که بتواند طول سفر را به‌خوبی طی کند و کمتر دچار مشکل شود، کار دشواری خواهد بود، چون تعمیر موتور سیکلت در هر بخشی از مسیر سفر یا مقصد امکان‌پذیر نخواهد بود. خرید موتور و رانندگی با آن آسان‌تر از خودرو است، اما آیا موتور برای سفر به هر شهر و منطقه‌ای مناسب خواهد بود؟

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سفر با موتور سیکلت، نگرانی از امنیت جانی افراد است. متاسفانه موتور مانند خودرو دارای بدنه‌ای محکم و اتاقی برای حفاظت از سر و بدن افراد نیست و احتمال بروز آسیب در تصادف با موتور بسیار بیشتر از خودرو است.

از دیگر چالش‌های مسافرت رفتن با موتور می‌توان به فضای کم برای حمل وسایل و تجهیزات سفر اشاره کرد. از طرفی موتورسوار تنها می‌تواند یک هم‌سفر داشته باشد که این محدودیت خود چالشی اساسی است.

یکی از چالش‌های مسافرت با موتور، خرید و تمدید به‌موقع بیمه است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت چقدر است؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

مسافرت با موتور

بهترین مدل موتور سیکلت برای سفر

موتورسیکلت‌های تورینگ مجهز به فناوری‌های خاص است و به‌همین‌دلیل بهترین انتخاب برای مسافرت خواهد بود. برندهای معدودی شامل بی‌ام‌و، هوندا، هارلی دیویدسن و کاوازاکی توانایی ساخت این مدل موتورها را دارند. سفر طولانی و عبور از مسیرهای مختلف تجربه بسیار لذت‌بخشی است، اما این نوع سفرها نیازمند استفاده از موتور مناسب جاده است. بهترین موتور سیکلت‌ برای سفر به شرح زیر است:

  • بنلی RTK 250 یک موتور تک‌سیلندر است که قیمت مناسبی دارد و با‌توجه‌به شتاب و سرعت نهایی، گزینه‌ مناسبی برای سفرهای تک‌نفره خواهد بود.
  • SYM NH180 ساخت چین است که به‌تازگی وارد بازار ایران شده است. این موتور تک‌سیلندر، ۴ زمانه است و ۱۸ اسب بخار قدرت دارد.
  • هوندا سی‌آراف رالی یک موتور سبک، تک‌سیلندر و کم‌مصرف است که کیفیت ساخت خوبی دارد و بیشتر برای سفرهای تک‌نفره مناسب خواهد بود.
  • کاوازاکی ورسیس بهترین موتور موجود در بازار ایران برای سفرهای جاده‌ای است. این موتور کیفیت ساخت خوبی دارد و جای کافی برای سرنشین و لوازم مسافرت هم دارد.
  • هیوسانگ آکویلا یک موتور ۲ سیلندر، راحت با ساخت عالی برای سفرهای جاده‌ای دو‌ نفره است. فقط توجه کنید که این موتور تامین قطعات خوبی ندارد.
  • اونجر ۲۲۰ یک موتور تک‌سیلندر و بسیار راحت است که بیشتر برای سفرهای جاده‌ای تک‌نفره مناسب است. این موتور تامین قطعات فوق‌العاده و قیمت مناسبی دارد.
  • زونگشن RX3 موتوری تک‌سیلندر با کیفیت ساخت عالی و وضعیت بسیار راحت سرنشین است که برای سفرهای آفرود و دونفره انتخابی مناسب خواهد بود.

ملزومات سفر با موتور سیکلت

ملزومات مسافرت با موتور سیکلت به مقصد و مسیر بستگی دارد. از طرفی ملزومات لازم برای سفرهای داخلی و خارجی متفاوت خواهد بود. در ادامه به هر آنچه که برای سفر با این وسیله به آن نیاز دارید، اشاره خواهد شد.

یکی از اصلی‌ترین ملزومات مسافرت با موتور، بیمه است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله هر آنچه باید درباره پوشش و تخفیف‌های بیمه راکب موتورسیکلت بدانید؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

مسافرت با موتور

مدارک لازم برای سفر با موتور سیکلت

مدارک لازم برای سفر با موتور سیکلت به مقصد شما بستگی دارد. اگر برای سفرهای داخلی از این وسیله استفاده می‌کنید، شاید نیازی به همراه داشتن مدارک هویتی نباشد، اما در سفرهای خارجی باید پاسپورت همراه داشته باشید. از جمله مدارک لازم برای مسافرت با موتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پاسپورت برای سفرهای خارجی؛
  • مجوزهای لازم؛
  • اسناد موتورسیکلت؛
  • بیمه شخص ثالث برای سفر با موتور سیکلت (اجباری)؛
  • بیمه مسافرتی برای سفر با موتور سیکلت (در صورت لزوم)؛
  • بیمه بدنه برای سفر با موتور سیکلت (در صورت لزوم).

بیمه شخص ثالث از‌جمله بیمه‌های ضروری برای سفر با موتور سیکلت است. بدون بیمه شخص ثالث، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند شما را جریمه و موتور را متوقف کند.

تجهیزات لازم برای سفر با موتور سیکلت

تجهیزات لازم برای سفر با موتور بسته به سبک سفر شما دارد؛ به‌عنوان‌مثال اگر اهل کمپینگ هستید، یکی از تجهیزات اصلی شما وسایل کمپ خواهد بود. در ادامه به معرفی تجهیزات مسافرت با موتور می‌پردازیم تا در سفرهای بعدی خود لیستی کامل از لوازم ضروری داشته باشید.

  • عابربانک یا کارت‌های اعتباری بین‌المللی؛
  • پول نقد؛
  • تجهیزاتی مانند کلاه ایمنی و لباس مناسب؛
  • وسایل یدکی؛
  • گوشی موبایل؛
  • شارژر و پاوربانک؛
  • وسایل شخصی و بهداشتی؛
  • لباس مناسب؛
  • عینک آفتابی؛
  • آب آشامیدنی و خوراکی؛
  • جعبه کمک‌های اولیه؛
  • وسایل کمپینگ.

تعمیر موتور سیکلت

تعمیر موتور در طول مسیر یا در مقصد امری اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین موتورسیکلتی را انتخاب کنید که تهیه قطعات آن آسان‌تر بوده و از طرفی مراکز تعمیرات مجاز در مسیر یا مقصد داشته باشد.

بهترین مدل موتور برای سفر

بیمه‌های ضروری برای سفر با موتور سیکلت

برای سفر با هر وسیله‌ای نیاز به بیمه دارید. بیمه‌های مختلف مانند بیمه مسافرتی، بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث به شما اطمینان می‌دهد که پشتوانه‌ای عالی برای سفر خود خواهید داشت. اگر برای سفر با موتور به شهرهای ایران یا حتی خارج از کشور فکر می‌کنید، لازم است قبل از سفر برای خرید یا تمدید بیمه‌های زیر اقدام کنید:

بیمه شخص ثالث برای سفر با موتور سیکلت

اولین و مهم‌ترین بیمه برای مسافرت با موتور سیکلت، بیمه شخص ثالث است. همان‌طور که می‌دانید، خرید و تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث اجباری است و پلیس راهنمایی و رانندگی با متخلفان برخورد خواهد کرد.

این نوع بیمه دارای پوشش‌های جانی و مالی برای شخص ثالث و پوشش حوادث راننده است. بنابراین اگر در طول سفر حادثه‌ای رخ دهد که به‌دلیل آن شخصی آسیب ببیند، می‌توانید از پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتور برای جبران خسارت‌های وارده استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نرخ بیمه موتورسیکلت می‌توانید مقاله نرخ بیمه موتورسیکلت 1402 و نحوه محاسبه آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه مسافرتی برای سفر با موتور سیکلت

بیمه مسافرتی به ۲ دسته اصلی سفرهای داخلی و خارجی تقسیم می‌شود؛ بنابراین قبل از خرید بیمه‌نامه باید مشخص کنید که مقصد اصلی شما کجاست. بیمه مسافرتی انواع خسارت‌های واردشده در سفرهای داخلی و خارجی را جبران خواهد کرد.

بیمه مسافرتی سفرهای خارجی در سراسر جهان به‌جز آمریکا و کانادا معتبر خواهد بود. این نوع بیمه‌نامه به ۲ دسته اصلی «بیمه مسافرتی شینگن» و «بیمه مسافرتی غیرشینگن» تقسیم می‌شود و دارای پوشش‌های مختلفی است.

بیمه مسافرتی سفرهای داخلی نیز پوشش‌های متنوعی دارد که شامل بیمه مسافرتی تورهای داخلی، بیمه حوادث گروهی تورهای مسافرتی، بیمه مسئولیت تورهای مسافرتی و بیمه یک‌روزه گردشگری است.

بنابراین برای تعیین نوع بیمه مسافرتی و پوشش‌های آن کافی است مقصد سفر خود را مشخص کنید.

بیمه بدنه برای سفر با موتور سیکلت

بیمه بدنه شاید مانند بیمه شخص ثالث اجباری نباشد، اما دریافت آن می‌تواند بخش مهمی از خسارت‌های واردشده را در حوادث جبران کند. با خرید بیمه بدنه موتورسیکلت در کنار بیمه شخص ثالث و بیمه مسافرتی از هر لحاظ برای سفر مجهز خواهید بود، چون مطمئن می‌شوید که در صورت بروز حادثه‌، شرکت بیمه‌گر خسارت‌های واردشده را جبران خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه بدنه موتورسیکلت، راهکاری برای جلوگیری از خسارت سنگین مالی را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه مسافرتی برای سفر با موتورسیکلت

هزینه سفر با موتور سیکلت

هزینه سفر با موتور سیکلت به سبک سفر شما، مقصد و داشتن همراه بستگی دارد. بنابراین برای این‌گونه سفرها نمی‌توان عدد مشخصی را به‌عنوان هزینه تعیین کرد. اما باید بدانید که عمده‌ترین هزینه شما در مسافرت با موتور می‌تواند هزینه بنزین و تعمیرات در صورت بروز خرابی باشد.

هزینه انتقال موتور از ایران به سایر کشورها با کشتی و هواپیما

در سفرهای خارجی با موتور، بخشی از مسیر را باید با ترانزیت هوایی یا دریایی طی کنید. در چنین شرایطی باید با هزینه انتقال موتور از ایران به سایر کشورها آشنا باشید تا بودجه لازم را فراهم کنید. به‌صورت‌معمول هزینه ترانزیت موتور با کشتی به کشورهای دیگر بین ۱۰۰۰ دلار تا ۱۵۰۰ دلار است. البته کشتی‌های باری، هزینه کمتری دریافت خواهند کرد. اما ممکن است بیش از ۸ هفته در مسیر باشید تا به مقصد نهایی خود برسید. بنابراین قبل از انتخاب روش انتقال موتور به کشورهای دیگر، مدت زمان حمل و هزینه را به‌دقت بررسی کنید. جالب است بدانید که در برخی موارد ترانزیت هوایی ممکن است مقرون‌به‌صرفه‌تر از ترانزیت با کشتی باشد.

نکات سفر با موتور سیکلت

در مسافرت با موتورسیکلت در داخل کشور یا سفرهای خارجی باید یک‌سری نکات مهم را در نظر داشته باشید. این نکات به شرح زیر است:

  • فقط در طول روز رانندگی کنید، رانندگی با موتور در طول شب بسیار خطرناک است.
  • اگر مجبور به رانندگی در شب شدید، حتما از فلاشر استفاده کنید تا دیگران به‌خوبی شما را ببینند.
  • اگر در حال عبور از آزادراه هستید، مسیر کناری را انتخاب کنید.
  • اگر مسافرت شما بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر است، دو ترک سوار بر موتور نشوید.
  • اگر لاستیک‌های موتور وضعیت خوبی ندارد، نباید در روزهای بارانی و برفی رانندگی کنید.
  • در زمان سبقت‌گرفتن از وسایل نقلیه دیگر حتما از نور بالا و بوق استفاده کنید.
  • با هیچ خودرویی کورس نگذارید، احتمال آسیب‌دیدن سرنشینان موتور بسیار بیشتر از خودرو است.

 

هزینه انتقال موتور از ایران به سایر کشورها

خرید بیمه سفر با موتور سیکلت از ازکی

سفر با موتور سیکلت جذابیت و هیجان خاص خودش را دارد، اما این وسیله به دلیل ماهیتش می‌تواند خطرات زیادی را برای سرنشینان داشته باشد. بنابراین علاوه‌بر رعایت نکاتی که در این مقاله به آن‌ اشاره شد، باید برای خرید بیمه مسافرتی و خرید بیمه شخص ثالث موتور از ازکی اقدام کنید. به‌این‌ترتیب مطمئن خواهید بود که سفری در امنیت کامل خواهید داشت و اگر حادثه‌ای هم پیش آمد، بیمه مسافرتی و بیمه شخص ثالث می‌توانند خسارت‌های وارده را جبران کنند.

سوالات متداول

  • چه موتور سیکلتی برای سفر مناسب است؟
    بنلی RTK250، SYM NH180، هوندای سی‌آراف رالی، کاوازاکی ورسیس، هیوسانگ آکویلا، اونجر ۲۲۰ و زونگشن RX3 از جمله بهترین موتورسیکلت‌ها برای سفر است.
  • هزینه انتقال یا ترانزیت دریایی موتورسیکلت به دیگر کشورها چقدر است؟
    هزینه ترانزیت دریایی موتورسیکلت به دیگر کشورها معمولا بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است.
  • ملزومات لازم برای سفر با موتور کدامند؟
    مدارک هویتی، بیمه مسافرتی، بیمه شخص ثالث و اسناد موتورسیکلت از جمله مهم‌ترین ملزمات برای مسافرت با موتور است.
  • برای سفر به کشورهای خارجی با موتور چه مدارکی باید همراه داشت؟
    مهم‌ترین مدرک برای مسافرت به کشورهای خارجی، پاسپورت و مجوزهای عبور است.
  • کدام بیمه‌ها برای سفرهای داخلی و خارجی با موتور ضروری است؟
    بیمه شخص ثالث موتور و بیمه مسافرتی (داخلی یا خارجی) برای سفر با این وسیله ضروری است.
  • هزینه مسافرت رفتن با موتور چقدر است؟
    هزینه سفر به طول مسیر، مقصد، سبک سفر و تعداد همراهان بستگی دارد بنابراین نمی‌توان مبلغ مشخصی را برای سفر با این وسیله تعیین کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا