دریافت خسارت

هزینه جرثقیل و پارکینگ در تصادف را چگونه باید از مقصر گرفت؟

متاسفانه خیلی وقت‌ها تصادف‌ها با رد و بدل کردن مدارک و بیمه و … بین دو طرف تمام نمی‌شود. یعنی ماشین راننده مقصر و گاهی حتی ماشین فرد آسیب‌دیده و زیان‌دیده توقیف شده و به پارکنیگ پلیس منتقل می‌شوند. ترخیص ماشین از پارکنیگ هم روال اداری خودش را دارد. باید یک روز برای این کار وقت بگذارید و به پارکنیگ مراجعه کنید تا بتوانید ماشین را از پارکنیگ خارج کنید. هر روزی هم که ماشین در پارکینگ نگهداری شود، هزینه‌ای که در زمان ترخیص برای پارکنیگ پرداخت می‌کنید بیشتر می‌شود. اما پلیس ماشین‌های درگیر کدام تصادف‌‌ها را توقیف می‌کند؟ هزینه پارکینگ در تصادف با چه کسی است؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوالات و اینکه چگونه باید بعد از تصادف ماشین را از پارکینگ ترخیص کنید را بدانید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

چه زمانی خودروهای تصادفی به پارکینگ منتقل می شوند؟

براساس قانون در تمام تصادف‌هایی که باعث آسیب جسمی و بدنی به شخص ثالث یا فوت او شوند، ماشین راننده مقصر باید به پارکینگ منتقل شود. درواقع در این شرایط ماشینی که باعث تصادف شده به‌نوعی مدرک و سند برای دادگاه محسوب می‌شود. یعنی اگر خدای نکرده در یک تصادف، یکی یا چند نفر از سرنشینان خودروی مقابل و حتی عابر پیاده دچار آسیب شوند، خودروی مقصر حادثه توقیف می‌شود و تا مشخص شدن رای مراجع قضایی در پارکینگ راهنمایی و رانندگی باقی می‌ماند.

در برخی موارد، مخصوصا اگر تصادف باعث فوت شده باشد، هر دو خودروی مقصر و خودروی متضرر به پارکینگ منتقل می‌شود. در این شرایط کارشناس راهنمایی و رانندگی، میزان تقصیر هر راننده را مشخص می‌کند. اگر هم راننده مقابل، 100 درصد مقصر باشد، مالک ماشین آسیب‌دیده می‌تواند برای رفع توقیف خودروی خود اقدام کند.

در نهایت هم باید بعد از تعیین تکلیف پرونده تصادف در دادگاه، همراه با مدارک مورد نیاز مثل برگه عدم خلافی خودرو و هزینه پارکینگ تصادفات به پارکینگ مورد نظر مراجعه کنید و خودروی توقیفی را تحویل بگیرید.

هزینه پارکینگ در تصادفات به عهده کیست؟ راننده مقصر یا خسارت دیده

گفتیم که برای ترخیص ماشین از پارکینگ بعد از تصادف باید هزینه پارکینگ در تصادفات را پرداخت کنیم. اما سوال مهم اینجاست که هزینه پارکینگ در تصادف به عهده کیست؟ یعنی اگر ماشین فرد خسارت‌دیده تا روشن شدن میزان تقصیر دو طرف تصادف در پارکینگ نگهداری شد، آیا او باید خودش هزینه پارکینگ را تسویه و ماشینش را آزاد کند؟

حتما می‌دانید که بیمه شخص ثالث راننده مقصر باید خسارت‌های مالی و جانی واردشده به فرد زیان‌‌‌دیده را پرداخت کند. منتها تعهدات بیمه شخص ثالث شامل پرداخت هزینه پارکینگ بعد از تصادف نمی‌شود. یعنی هزینه جرثقیل و پارکینگ که چیزی حدود 500 تا 600 هزار تومان و بیشتر می‌شود را نمی‌توانید از شرکت بیمه دریافت کنید.

پس اگر در یک تصادف لازم بود تا خودروی فرد زیان‌دیده هم برای بررسی جزئیات تصادف چند روزی در پارکینگ راهنمایی و رانندگی نگهداری شود، برای ترخیص، خود مالک باید هزینه پارکینگ را به‌صورت کامل پرداخت کند.

البته درست است که فرد مقصر هیچ الزام قانونی برای پرداخت هزینه‌ پارکینگ ندارد، منتها احتمالا بتوانید به‌صورت توافقی تمام یا دست‌کم بخشی از این هزینه را از مسبب حادثه بگیرید. اینجا همه‌چیز به توافق بین دو طرف تصادف بستگی دارد.

هزینه پارکینگ در تصادف به عهده کیست

نحوه ترخیص خودرو از پارکینگ پس از تصادف با بیمه شخص ثالث

بعد از اینکه روال قانونی پرداخت دیه از طرف راننده مقصر مشخص شد، می‌توانید کارهای درخواست رفع توقیف خودرو و ترخیص آن از پارکینگ را شروع کنید. اگر راننده مقصر بیمه شخص ثالث داشته باشد می‌تواند بیمه نامه خود را به دادگاه ارائه کند و درخواست دریافت برگه تاییدیه خروج خودرو از پارکینگ نیروی انتظامی داشته باشد. البته باید منتظر بماند تا اول مصدوم، شکایت از راننده مقصر در تصادف را در دادسرا یا کلانتری ثبت کند.

قاضی پروند مدت بیمه نامه را بررسی می‌کند و اگر اعتبار داشته باشد و شرکت بیمه پرداخت خسارات جانی به وجود آمده را پوشش بدهد، نامه و مجوز ترخیص خودرو از پارکینگ توقیفی راهنمایی رانندگی صادر می‌شود. سپس راننده و مالک باید همراه با مدارک اصلی ماشین و فیش‌های پراخت خلافی و پارکینگ و … به پارکینگ مورد نظر مراجعه کند.

حواستان هم باشد که ترخیص خودرویی که به‌دلیل تصادف در پارکینگ پلیس راهنمایی رانندگی بوده، هیچ نیازی به دریافت نوبت ندارد.

نکته مهم: اگر ماشین مقصر حادثه تاکسی و درواقع وسیله کسب درآمد راننده باشد، در شرایطی می‌توان از مرجع توقیف‌کننده خودرو درخواست کرد تا زمان حکم قاضی ماشین در پارکینگ باقی نماند. برای این کار باید حتما درخواست خود را با قاضی درمیان بگذارید تا دستور موقت برای رفع توقیف صادر کند.

اگر راننده مقصر حادثه بیمه شخص ثالث نداشت، تکلیف ماشین توقیفی چه می‌شود؟

اگر ماشین مقصر حادثه که توقیف شده است بیمه شخص ثالث نداشت یا مدت اعتبار بیمه نامه تمام شده بود، چه راهی برای ترخیص ماشین از پارکینگ بعد از تصادف وجود دارد؟

در این شرایط باز هم می‌توانید ماشین را تحویل بگیرید، منتها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و باید روال اداری بیشتری را طی کنید. واقعیت این است که تا زمان پرداخت دیه و روشن شدن تکلیف پرونده امکان ترخیض ماشین وجود ندارد. پس حتما باید خود فرد مقصر خسارت را پرداخت کند و یا مثلا صندوق تامین خسارت‌ های بدنی پرداخت خسارت را تضمین کند.

یعنی اگر ضمانتی برای پرداخت خسارت فرد آسیب‌دیده ارائه نشود، خودروی راننده مقصر در توقیف پلیس راهنمایی و رانندگی و در پارکینگ باقی خواهد ماند.

مدارک لازم برای ترخیص خودرو از پارکینگ پس از تصادف

برای ترخیص خودرو پس از تصادف باید مدارک زیر را تحویل پارکینگ مورد نظر بدهیم. حتما پیش از مراجه به پارکنیگ تمامی مدارک را آماده کنید چون اگر حتی یکی از مدارک ناقص باشد ترخیض خودرو انجام نمی‌شود:

لیست مدارک لازم جهت ترخیص ماشین از پارکینگ بعد از تصادف جرحی هم عبارتند از:

  • نامه مجوز ترخیص صادر شده از سوی قاضی پرونده
  • اصل و کپی بیمه شخص ثالث
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه راننده و مالک خودرو
  • اصل و کپی برگه پرداخت عوارض شهرداری
  • اصل و کپی برگه تسویه حساب خلافی خودرو
  • اصل و کپی برگ سبز خودرو و کارت ماشین
  • اصل و کپی نامه یا صورت‌جلسه تصادف و خسارت وارد‌شده به خودرو از سوی افسر نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راهور

همان‌طور که دیدید داشتن بیمه شخص ثالث برای ترخیض خودرو بعد از تصادف الزامی است. درضمن بیمه شخص ثالث معتبر می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی فرد آسیب‌دیده در تصادف را کاملا پوشش بدهد. در سایت ازکی می‌توانید به‌صورت آنلاین قیمت و شرایط بیمه شخص ثالث شرکت‌های بیمه مختلف را هم با هم مقایسه کنید و بهترین بیمه نامه ثالث را اینترنتی بخرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا