بیمه خودرو

هزینه انتقال سند خودرو در سال 1402 : جزئیات + نحوه محاسبه

مرحله آخر خرید و فروش خودرو، زدن ماشین به‌نام مالک جدید است. یعنی بعد از تغییر مالکیت پلاک و رد و بدل کردن پول و … مالک قبلی (فروشنده) باید سند ماشین مورد معامله را به‌نام خریدار (مالک جدید) بزند. مثل هر خدمات دیگری، برای انتقال سند خودرو هم باید هزینه پرداخت شود. خیلی وقت‌ها خریدار و فروشنده دقیقا نمی‌دانند که چقدر باید انتقال سند ماشین پرداخت کنند و اصلا کدامشان باید این هزینه را بپردازد. اگر شما هم این روزها یک پای معامله ماشین هستید و می‌خواهید بدانید هزینه نقل و انتقال خودرو چگونه محاسبه می‌شود و با چه کسی است، این مقاله را قبل از رفتن به مراکز تعویض پلاک یا دفترخانه بخوانید.

هزینه نقل و انتقال خودرو به عهده کیست؟

هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال خودرو یا به حساب دولت ریخته می‌شوند یا باید به دفترخانه پرداخت شود. اما چه کسی باید مبلغ لازم برای انجام کارهای انتقال مالکیت ماشین را پرداخت کند؟ هزینه نقل و انتقال خودرو 1402 به عهده کیست؟ خریدار یا فروشنده؟ معمولا بخشی از هزینه‌های‌ انتقال سند خودرو باید توسط فروشنده پرداخت شود و بخش دیگری بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.

بخشی از هزینه‌ها که فروشنده باید پرداخت کند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • خلافی خودرو؛
  • عوارض سالانه شهرداری؛
  • هزینه صدور وکالت‌نامه (درصورت نیاز).

هزینه‌های زیر هم می‌تواند با توافق طرفین بین خریدار و فروشنده تقسیم شود:

  • هزینه انتقال سند خودرو در دفترخانه؛
  • هزینه تعویض پلاک.

درضمن اگر ماشین نیاز کارشناسی سلامت فنی و ایمنی داشت خود خریدار باید هزینه کارشناسی را  پرداخت کند.

هزینه نقل و انتقال خودرو چقدر است؟

برخی از هزینه‌ های انتقال سند ماشین مثل خلافی خودرو، به مالک قبلی یا فروشنده بستگی دارد و این که چقدر جریمه برای او ثبت شده و تخلفات او با ماشین چقدر است. اما مبالغی که برای فک پلاک، صدور پلاک جدید، عوارض سالانه شهرداری، هزینه معاینه فنی، صدور وکالت‌نامه و موارد دیگر باید پرداخت شود، هرکدام تعرفه مشخص دارند و ثابت هستند.

به‌طور کلی هزینه نقل و انتقال خودرو 1402 بر اساس مدل و نوع ماشین محاسبه می‌شود. یعنی هرچه مدل و نوع ماشین گران‌قیمت‌تر و ارزش معاملاتی خودرو بالاتر باشد؛ هزینه انتقال سند آن هم بیشتر می‌شود. در ادامه مقاله فرمول و نحوه محاسبه هزینه انتقال سند ماشین را هم با هم بررسی می‌کنیم.

خبر خوب اینکه از وقتی اعلام شد تنظیم سند خودرو، در دفاتر اسناد رسمی ضرورت قانونی ندارد، هزینه نقل و انتقال انواع خودرو 40 تا 60 درصد کمتر شده است.

هزینه انتقال سند خودرو

هزینه نقل و انتقال خودرو در تعویض پلاک

همان‌طور که گفتیم هزینه انتقال سند خودرو در مراکز تعویض پلاک را باید خریدار پرداخت کند. درواقع خریدار هزینه پلاک کردن خودروی جدید خودش را پرداخت می‌کند و هزینه‌ای مربوط به فروشنده به عهده او نیست.

تا سال 1400 و قبل از آن هزینه تعویض پلاک خودرو به ارزش و قیمت ماشین‌ها بستگی داشت. مثلا اگر قیمت ماشین‌ کمتر از ۲۰۰ میلیون بود، ۲۰۰ هزار تومان هزینه تعویض پلاک برایش محاسبه می‌شد. یا ماشین‌های بالای ۲۰۰ میلیون باید ۳۰۰ هزار تومان هزینه برای تعوض پلاک خودرو پرداخت می‌کردند. اما از سال 1401 دیگر ارزش خودرو تاثیری در هزینه تعویض پلاک ندارد. در سال 1402، از همه ماشین‌ها بدون توجه به مدل و سال ساخت یا حتی داخلی یا وارداتی بودن، مبلغ 375 هزار تومان هزینه تعویض پلاک گرفته می‌شود.

هزینه نقل و انتقال خودرو در دفترخانه

شهریور سال 1400 معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخشنامه 147204/94-27/8/1394 اعلام کرد که از این بعد برگ سبز خودرو حکم سند رسمی خودرو را دارد و تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی دیگر ضروری نیست. با این حال خیلی‌ها برای محکم‌کاری ترجیح می‌دهند تا همچنان یک سند دفترخانه‌ای هم برای ماشین خود ثبت کنند.

هزینه انتقال سند ماشین در اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران شامل حق التحریر، حق ثبت، مالیات و حق تمبر می‌شود. مبلغ هرکدام از این هزینه‌ها هم به نوع خودرو، سال ساخت و ارزش معاملاتی آن بستگی دارد. درواقع هر سال یک نرخ و تعرفه مشخص برای حق تحریر سند ماشین براساس نوع خودرو، سال ساخت و ارزش معاملاتی آن تعیین می‌شود.

جدول هزینه حق تحریر دفاتر اسناد رسمی در سال 1402، برای اموال منقول مثل ماشین به شکل زیر محاسبه می‌شود:

مبلغ سند تعرفه هزینه حق تحریر دفترخانه
تا مبلغ ده میلیون ریال مقطوعا 350 هزار ریال
تا مبلغ 200 میلیون ریال نسبت به مازاد 10 میلیون ریال 6 در هزار
تا مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد 200 میلیون ریال 4 در هزار
بیش از یک میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال 1 در هزار

هزینه نقل و انتقال خودرو در راهنمایی و رانندگی

منظور از انتقال سند در پلیس راهور درواقع همان تعویض پلاک و صدور برگ سبز خودرو برای ماشین مورد معامله است. پس هزینه‌ به‌نام زدن ماشین در راهنمایی و رانندگی درواقع هزینه‌های مربوط به تعویض پلاک خواهد بود و بر اساس تعرفه مشخص‌شده، از خریدار گرفته می‌شود.

البته برای تعویض پلاک باید مالیات خودرو هم پرداخت شود. مبلغ مالیات انتقال سند و صدور برگ سبز خودرو برای ماشین‌های ساخت داخلی، 1 درصد ارزش خودرو و برای خودرو‌های وارداتی 2 درصد ارزش خودرو است.

انتقال سند خودرو در دفترخانه

هزینه نقل و انتقال خودرو صفر

هزینه ثبت سند برای ماشین‌های صفر که تولید کارخانه‌های خودروسازی داخلی هستند معمولا براساس ارزش معاملاتی و قیمت فروش کارخانه محاسبه می‌شود. مالیات انتقال سند برای خودروهای داخلی هم یک درصد قیمت موردتایید وزارت صنعت معدن و تجارت برای انواع ماشین‌هاست.

هزینه نقل و انتقال خودرو خارجی

برای ماشین‌‌های خارجی هم مجموع ارزش گمرکی یا حقوق ورودی بر اساس نوع خودرو را در نظر می‌گیرند و هزینه نقل و انتقال آن را محاسبه می‌کنند. مقدار مالیات مربوط به ثبت سند خودرو وارداتی هم 2 درصد قیمت ارزش‌گذاری‌شده مورد تایید خواهد بود. درضمن این مالیات باید در ابتدای فرایند نقل و انتقال پرداخت شود.

هزینه نقل و انتقال خودرو چگونه محاسبه می شود؟

دیدیم که با توجه به قیمت انواع ماشین‌ها ارزش معاملاتی آن‌ها متفاوت است و هزینه انتقال سند ماشین یک عدد مشخص و ثابتی نیست. برای اینکه باید ببنیم برای یک معامله خاص، هزینه نقل و انتقال خودرو چقدر است، باید فرمول و نحوه محاسبه هزینه انتقال سند ماشین را بدانیم.

گفتیم که مهمترین عامل در تعیین هزینه مربوط به به‌نام زدن سند ماشین برای ماشین‌های ساخت داخل ارزش معاملاتی و قیمت فروش کارخانه و برای خودروهای خارجی مجموع ارزش گمرکی یا حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی است.

برای تعیین مبلغ نهایی قابل پرداخت اول نیم درصد ارزش معاملاتی اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی به‌عنوان حق ثبت، برای ثبت سند ماشین مورد معامله محاسبه می‌شود. سپس اگر بخواهیم سند حتما در دفترخانه ثبت رسمی شود باید حق التحریر دفتر اسناد رسمی را هم با توجه اساس جدول اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی، به آن اضافه کنیم.

9 درصد از حق تحریر هم به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود. درضمن 1 درصد ارزش معاملاتی خودروهای داخلی و 2 درصد ارزش معاملاتی خودروهای خارجی، هم باید مالیات نقل و انتقال پرداخت کنیم. در نهایت هم مبلغ 15 هزار تومان بابت صدور سند رسمی الکترونیک از طرفین معامله گرفته می‌شود.

حتما هم حواستان باشد قبل از هر معامله ماشینی از توقیف نبودن، عدم شکایت از پلاک آن و سرقتی نبودن آن مطمئن شوید. درضمن یکی مدارک لازم برای انتقال سند خودرو در دفترخانه، بیمه شخص ثالث است. در سایت ازکی می‌توانید برای هر مدل ماشینی بیمه شخص ثالث بخرید و قبل از خرید هم شرایط و قیمت بیمه نامه ثالث شرکت‌های بیمه مختلف را با هم مقایسه کنید.

سوالات متداول

۱. هزینه نقل و انتقال خودرو به عهده کیست؟

هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال خودرو به دو بخش تقسیم می‌شود: بخشی که باید توسط فروشنده پرداخت شود (مثل خلافی خودرو، عوارض سالانه شهرداری، و هزینه صدور وکالت‌نامه در صورت نیاز) و بخشی که می‌تواند بین خریدار و فروشنده تقسیم شود (مانند هزینه انتقال سند خودرو در دفترخانه و هزینه تعویض پلاک).

۲. هزینه نقل و انتقال خودرو چقدر است؟

هزینه نقل و انتقال خودرو بر اساس مدل و نوع ماشین محاسبه می‌شود. هزینه‌های متفاوتی مثل فک پلاک، صدور پلاک جدید، عوارض سالانه شهرداری، هزینه معاینه فنی، و صدور وکالت‌نامه وجود دارد.

۳. هزینه نقل و انتقال خودرو در تعویض پلاک چیست؟

در سال 1402، هزینه تعویض پلاک برای همه ماشین‌ها، بدون توجه به مدل و سال ساخت یا وضعیت داخلی یا وارداتی بودن، 375 هزار تومان است.

۴. هزینه نقل و انتقال خودرو در دفترخانه چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه انتقال سند ماشین در اسناد رسمی شامل حق التحریر، حق ثبت، مالیات و حق تمبر است که مبلغ آن به نوع خودرو، سال ساخت و ارزش معاملاتی آن بستگی دارد. هر سال یک نرخ و تعرفه مشخص برای حق تحریر سند ماشین براساس نوع خودرو، سال ساخت و ارزش معاملاتی آن تعیین می‌شود.

نمایش بیشتر

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا