بیمه مسئولیت

هر آن‌چه باید قبل از خرید بیمه مسئولیت دامپزشکان بدانید!


این روزها که نگهداری از حیوانات خانگی زیاد شده و از طرفی هزینه‌ نگهداری از حیواناتی مانند اسب، دام و طیور بیشتر از قبل شده است، بسیاری از افراد برای حفظ جان حیوانات خود، آنها را به دامپزشکی می‌برند. بنابراین دامپزشک می‌تواند مانند فرشته نجاتی باشد که جان یک حیوان باارزش را نجات خواهد داد، اما در این حین ممکن است بنابه‌دلایل مختلف حیوان تحت معالجه آسیب ببیند یا تلف شود. در چنین شرایطی دامپزشک باید برای جبران خسارت‌های وارده اقدام کند که در برخی موارد می‌تواند مبلغ زیادی باشد. بنابراین در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی پوشش‌ها و تعهدات در بیمه مسئولیت دامپزشکان می‌پردازیم تا بتوانند با خیالی آسوده برای درمان حیوانات اقدام کنند.

بیمه مسئولیت دامپزشکان چیست؟

دامپزشکان باتوجه‌به شغل حساسی که دارند، مسئولیت‌هایی برعهده خواهند داشت. ممکن است در برخی شرایط با مواردی روبه‌رو شوند که باعث بروز خسارت می‌شود. در چنین شرایطی بهترین راهکار استفاده از پوشش‌های بیمه مسئولیت دامپزشکان است. این نوع بیمه مسئولیت خسارت‌هایی را جبران می‌کند که به حیواناتی مانند گربه، سگ، اسب، دام و طیور و دیگر حیوانات وارد می‌شود.

بیمه مسئولیت دامپزشکان چیست؟

بیمه مسئولیت حرفه‌ای دامپزشکان باعث آرامش خیال آنها خواهد شد، چون می‌توانند در صورت ادعای خسارت مالکان حیوانات، برای جبران از طریق بیمه‌نامه اقدام کنند. بنابراین بیمه مسئولیت دامپزشک‌ها می‌تواند حاشیه‌ای امن برای فعالیت آنها در مراکز مختلف ایجاد کند. باتوجه‌به پوشش‌های این نوع بیمه پیشنهاد می‌شود تمامی دامپزشکانی که مدرکی معتبر برای فعالیت دارند، برای خرید بیمه مسئولیت دامپزشکان اقدام کنند. اکنون که می‌دانید بیمه مسئولیت دامپزشکان چیست، بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد اهمیت خرید آن، پوشش‌ها و هزینه‌ها، تعهدات شرکت بیمه‌گر و تعهدات دامپزشک و موارد فسخ و فرانشیز کسب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه مسئولیت چیست؟ انواع بیمه مسئولیت و خطرات تحت پوشش آن‌ها را در بلاگ ازکی بخوانید.

چرا باید بیمه مسئولیت دامپزشکان بخریم؟

در برخی موارد مشکلات و بیماری‌های حیوانات باعث آسیب جدی یا حتی تلف‌شدن آنها در حین درمان یا عمل جراحی خواهد شد. اگر دامپزشک از قبل برای خرید بیمه مسئولیت اقدام کرده باشد، شرکت بیمه‌گر خسارت‌های واردشده را جبران خواهد کرد. در غیر‌این‌صورت و با ادعای مالک حیوان مبنی بر دریافت خسارت، دامپزشک باید شخصا خسارت‌های واردشده را جبران کند که در برخی موارد ممکنه است مبلغ قابل‌توجهی باشد.

به زبان ساده می‌توان گفت که دامپزشک ممکن است بر اثر غفلت، تشخیص اشتباه یا قصور در درمان به صورت غیرعمدی باعث آسیب جدی یا مرگ حیوان شود، در چنین شرایطی مالک می‌تواند ادعای دریافت خسارت کند. بنابراین اگر دامپزشکان مایل به جبران خسارت‌های احتمالی هستند، بهترین راهکار برای آنها دریافت بیمه مسئولیت خواهد بود.

پوشش‌های بیمه مسئولیت دامپزشکان

پوشش‌‌های بیمه مسئولیت دامپزشکان شامل مواردی می‌شود که در اثر تشخیص اشتباه، قصور دامپزشک به‌صورت غیرعمدی و غفلت او حیوانی تلف شود یا آسیب ببیند. در چنین شرایطی با ادعای دریافت خسارت مالک حیوان، شرکت‌های بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت‌های وارده طبق بیمه‌نامه خواهند بود.

بیمه مسئولیت دامپزشک ها

در بخش‌های بعدی به تعهدات شرکت بیمه‌گر و بیمه‌گذار یا دامپزشک اشاره می‌شود تا دامپزشکان بدانند برای بهره‌مندی از مزایا و پوشش‌های بیمه مسئولیت، چه‌کارهایی باید انجام دهند. توجه کنید که مدت اعتبار بیمه‌نامه مسئولیت دامپزشکان ۱ سال شمسی خواهد بود. از طرفی بیمه‌گذار یا دامپزشک موظف است به محدوده جغرافیایی مشخص شده در پرونده خود پایبند باشد.

این محدوده جغرافیایی را سازمان دامپزشکی کشور تعیین می‌کند و انجام هرگونه فعالیتی خارج از این محدوده که با خسارت همراه باشد، جزء تعهدات شرکت بیمه‌گر نخواهد بود. بنابراین اگر دامپزشکی در خارج از محدوده جغرافیایی پرونده خود اقدام به درمان حیوانی کند باید مسئولیت خسارت‌های وارده را برعهده گرفته و آنها را شخصا پرداخت کند.

توجه کنید که پوشش‌های بیمه مسئولیت دامپزشک کاملا با بیمه درمان حیوان خانگی متفاوت خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله همه چیز درباره بیمه درمان حیوانات خانگی در ایران را در ازکی بخوانید.

مواردی که تحت پوشش بیمه مسئولیت دامپزشکان نیست

شرکت‌های بیمه‌گر موظف هستند خسارت‌های واردشده به زیان‌دیده (مالک حیوان آسیب دیده یا تلف شده) در بیمه مسئولیت دامپزشک را جبران کنند، اما مانند هر بیمه‌نامه دیگری، این نوع بیمه نیز دارای استثنائاتی است که در آن شرکت بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت هزینه‌ها و خسارت‌ها نخواهد داشت.

استثنائات بیمه مسئولیت دامپزشک

  • جراحی یا درمان خارج از زمینه فعالیت و زمینه کاری بیمه‌گذار یا دامپزشک؛
  • انجام عمل‌های درمانی یا جراحی خلاف قانون؛
  • خسارت‌های وارده به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی، مصرف مواد مخدر و روان‌گردان یا مصرف داروهای خواب‌آور توسط بیمه‌گذار یا دامپزشک؛
  • انجام بیهوشی خارج از امور دامپزشکی؛
  • خسارت‌های وارده ناشی از استفاده یا تزریق مواد نیروزا؛
  • خسارت‌های وارده ناشی از بیماری‌های همه‌گیر؛
  • خسارت‌های وارده ناشی از اعمال عمدی یا تقلبی بیمه‌گذار یا نماینده‌های قانونی او؛
  • خسارت‌های وارده ناشی از تشعشعات یونیزه‌کننده یا رادیواکتیو و انرژی هسته‌ای.

توجه کنید اگر استفاده از تشعشعات یونیزه‌کننده، رادیواکتیو یا انرژی هسته‌ای برای درمان دام ضروری باشد، دیگر جزء استثنائات بیمه مسئولیت دامپزشک نخواهد بود.

بیمه مسئولیت حرفه ای دامپزشکان

شرایط دریافت بیمه مسئولیت دامپزشکان

یکی از مهم‌ترین شرایط برای دریافت بیمه مسئولیت توسط دامپزشک، ارائه مدرک معتبر جهت فعالیت در حوزه تخصص خود است.

یکی از بیمه‌های خاص که توسط شرکت‌های بیمه‌گر مختلفی ارائه می‌شود، بیمه اسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه اسب چیست و چه خساراتی را پوشش می‌دهد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

نحوه دریافت بیمه‌نامه مسئولیت دامپزشکان

برای دریافت بیمه‌نامه مسئولیت دامپزشکان، ابتدا باید یک شرکت بیمه‌گر را انتخاب و سپس فرم مربوط به بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ای دامپزشک‌ها را تکمیل و امضا کنید. پس از تکمیل فرم باید روش پرداخت حق‌بیمه را انتخاب کنید که می‌تواند به‌صورت نقدی یا پرداخت با چک در وجه شرکت بیمه‌گر باشد. البته برخی از شرکت‌های بیمه‌گر شرایطی را فراهم کرده‌اند تا دامپزشکان بتوانند حق‌بیمه را به‌صورت قسطی نیز پرداخت کنند.

پس از تکمیل فرم بیمه‌نامه و پرداخت حق‌بیمه، بیمه‌نامه توسط شرکت بیمه‌گر صادر شده و به بیمه‌گذار ارائه می‌شود. در ادامه می‌توانید روش‌های دریافت بیمه‌نامه مسئولیت دامپزشکان را ببینید.

خرید بیمه‌نامه با مراجعه حضوری

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای خرید بیمه مسئولیت دامپزشکان، مراجعه حضوری به شرکت‌های بیمه‌گر است. به‌این‌ترتیب می‌توانید فرم بیمه‌نامه را با راهنمایی کارشناسان تکمیل کرده و حق‌بیمه را نیز پرداخت و در نهایت بیمه‌نامه را حضورا دریافت کنید.

خرید آنلاین یا تلفنی بیمه‌نامه

با‌توجه‌به اینکه مراجعه حضوری به شرکت‌های بیمه‌گر برای برخی از بیمه‌گذارها وقت‌گیر است، این شرکت‌ها شرایط را برای خرید آنلاین یا تلفنی بیمه نیز فراهم کرده‌اند. بیمه‌گذار می‌تواند به‌صورت آنلاین از سایت بیمه ازکی برای خرید بیمه مسئولیت دامپزشک اقدام کرده یا مستقیما با شرکت‌های بیمه‌گر تماس تلفنی بگیرد.

پوشش های بیمه مسئولیت دامپزشکان

تعهدات بیمه‌گر در بیمه‌نامه مسئولیت دامپزشکان

شرکت‌های بیمه‌گر در قبال دامپزشک یا بیمه‌گذار مسئولیت‌هایی دارند که به شرح زیر است.

  • شرکت بیمه‌گر باید حداکثر تا ۱۵ روز بعد از دریافت اسناد و مدارک از سوی دامپزشک برای پرداخت خسارت اقدام کند.
  • سقف تعهدات بیمه‌گر در قبال اشخاص ثالث معادل مبلغی خواهد بود که دادگاه و مراجع قانونی و عالی نظام دامپزشکی کشور تعیین می‌کنند. البته این سقف تعهدات نمی‌تواند بیشتر از سقف تعیین‌شده در بیمه‌نامه باشد.
  • اگر مسئولیت موضوع بیمه‌نامه مسئولیت دامپزشکان توسط بیمه‌نامه دیگری مشخص شده باشد، مسئولیت شرکت بیمه‌گر حداکثر برابر با مازاد خسارت‌های پرداختی توسط بیمه‌گر اول خواهد بود.
  • شرکت‌ بیمه‌گر تنها تا زمان اعتبار بیمه‌نامه موظف به جبران خسارت‌های وارده و ارائه پوشش‌ها خواهد بود.
  • اگرمسئولیت دامپزشک در قبال خسارت وارده مشخص و محرز باشد، شرکت بیمه‌گر می‌تواند قبل از صدور رای برای پرداخت خسارت‌های وارده اقدام کند.

تعهدات بیمه‌گذار در بیمه‌ مسئولیت مدنی حرفه‌ای دامپزشکان

بیمه‌گذار یا دامپزشکان در قبال شرکت‌های بیمه‌گر تعهداتی دارند که به شرح زیر است.

  • بیمه‌گذار یا دامپزشک باید حق‌بیمه را به‌صورت نقد پرداخت کرده یا طبق توافق با شرکت بیمه‌گر در موعد مقرر به‌صورت قسطی پرداخت کند.
  • در صورت بروز خسارت، بیمه‌گذار نباید بدون کسب موافقت بیمه‌گر ادعای جبران خسارت و مسئولیت کرده و برای جبران خسارت تعهد دهد.
  • دامپزشکان باید وظایف خود را طبق ضوابط، موازین و مقررات حاکم بر حرفه‌ تخصصی خود انجام داده و در کار خود نهایت دقت و صداقت را به‌خرج دهند.
  • دامپزشک باید به محض اطلاع یافتن از ادعای خسارت در مورد مسئولیت‌های کاری خود با شرکت بیمه‌گر تماس گرفته و مراتب را اعلام کند.
  • دامپزشک باید تمامی اسناد و مدارک مربوط به خدمات دامپزشکی ارائه شده در حین درمان را نگهداری و در صورت‌نیاز به شرکت بیمه‌گر ارائه کند.

خرید بیمه مسئولیت دامپزشکان

فرانشیز بیمه مسئولیت دامپزشکان

بیمه مسئولیت دامپزشک‌ها هم مانند بسیاری از بیمه‌های دیگر دارای فرانشیز است. فرانشیز بیمه در واقع درصدی است که بیمه‌گذار مسئول پرداخت آن است و شرکت بیمه‌گر تعهدی در قبال آن ندارد. در مورد فرانشیز بیمه مسئولیت دامپزشکان باید بدانید که در صورتی که حیوان تحت معالجه ذبح شود، فرانشیز ۵٪ خواهد بود. اما اگر حیوان تلف شود، فرانشیز ۱۰٪ هر خسارت خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله انواع فرانشیز بیمه و نحوه محاسبه آن به زبان ساده را در بلاگ ازکی بخوانید.

فسخ بیمه مسئولیت دامپزشکان

در برخی شرایط ممکن است دامپزشک یا شرکت بیمه‌گر مایل به فسخ بیمه مسئولیت دامپزشکان باشند. بنابراین هر ۲ طرف در بیمه‌نامه اجازه فسخ را خواهند داشت، به این شرط که فسخ قرارداد به‌صورت کتبی انجام شود. فسخ بیمه‌نامه توسط بیمه‌گر و بیمه‌گذار شرایط متفاوتی دارد که به شرح زیر است.

فسخ از سوی شرکت بیمه‌گر

توجه کنید که اگر شرکت بیمه‌گر اقدام به فسخ قرارداد یا بیمه‌نامه کند، حق‌بیمه مدت استفاده شده از بیمه‌نامه به‌صورت روزشمار محاسبه خواهد شد و مابقی مبلغ حق‌بیمه به حساب بیمه‌گذار واریز می‌شود.

فسخ از سوی بیمه‌گذار

اگر دامپزشک یا بیمه‌گذار اقدام به فسخ قرارداد یا بیمه‌نامه کند، حق‌بیمه مدت استفاده شده از بیمه‌نامه به‌صورت کوتاه‌مدت محاسبه شده و باقی‌مانده آن به حساب بیمه‌گذار واریز خواهد شد.

مالک حیوان تحت درمان برای شکایت به‌کجا مراجعه کند؟

اگر حیوانی تحت درمان توسط یک دامپزشک باشد و حین درمان آسیب دیده یا تلف شود، مالک حیوان باید بداند که برای شکایت از دامپزشک به کجا مراجعه کند. اگر فردی به‌دلیل نقض قوانین، عدم انجام وظیفه توسط فرد مسئول، عدم پاسخگویی، عدم رسیدگی، آسیب یا تلف‌شدن حیوان نیاز به شکایت از دامپزشک، اداره کل دامپزشکی استان‌ها، بخش خصوصی و … داشته باشد باید به سازمان ملی رسیدگی به شکایت‌ها و اعلامات سازمان دامپزشکی کشور مراجعه کند  و شکایت و اطلاعات خود را ارائه دهد. البته شرایطی فراهم شده تا افراد بتوانند شکایت خارج از سیستم را از طریق مکاتبه و مراجعه حضوری نیز انجام دهند.

فرانشیز بیمه مسئولیت دامپزشکان

خرید بیمه مسئولیت دامپزشکان از ازکی

داشتن بیمه‌ای مناسب که بتواند خسارت‌های واردشده را جبران کند، همیشه باعث دلگرمی و آسودگی خیال بیمه‌گذارها خواهد بود. در شغل پُرریسکی مانند دامپزشکی که ممکن است حیوان در حین درمان آسیب ببیند و یا تلف شود، خسارت‌های وارده باید به‌نحوی جبران شوند. در این راستا بیمه مسئولیت دامپزشکان بهترین راهکار برای جبران خسارت‌های وارده خواهد بود. بنابراین به دامپزشکان پیشنهاد می‌شود قبل از شروع هر روش درمانی برای حیوانات خانگی و انواع دیگر دام و طیور و البته اسب‌های باارزش مسابقه برای خرید بیمه مسئولیت از ازکی اقدام کنید.

سوالات متداول

  • شرایط دریافت بیمه مسئولیت دامپزشکان چیست؟
    دامپزشکان برای دریافت بیمه‌نامه مسئولیت باید مدرک معتبر برای انجام امور تخصصی را ارائه کنند.
  • روش‌های دریافت بیمه‌‌نامه مسئولیت دامپزشکان کدام است؟
    مراجعه حضوری و خرید آنلاین از جمله روش‌های دریافت بیمه‌نامه مسئولیت دامپزشکان است. البته برخی از شرکت‌های بیمه‌گر شرایطی را فراهم کرده‌اند تا بیمه‌گذارها بتوانند طی تماس تلفنی نیز برای خرید بیمه مسئولیت اقدام کنند.
  • آیا بیمه مسئولیت دامپزشک‌ها مشمول فرانشیز می‌شود؟
    بله. بیمه مسئولیت دامپزشک‌ها نیز مانند بسیاری از بیمه‌های دیگر مشمول فرانشیز است. فرانشیز بیمه مسئولیت دامپزشکان در صورت ذبح حیوان، ۵٪ و در صورت تلف شدن حیوان ۱۰٪ خواهد بود.
  • آیا امکان فسخ بیمه مسئولیت دامپزشک‌ها وجود دارد؟
    بله. ۲ طرف بیمه‌نامه یعنی دامپزشک و شرکت بیمه‌گر می‌توانند برای فسخ قرارداد بیمه به‌صورت کتبی اقدام کنند.
  • فسخ قرارداد بیمه‌نامه مسئولیت دامپزشک‌ها از سوی بیمه‌گذار چه شرایطی دارد؟
    اگر دامپزشک یا بیمه‌گذار برای فسخ قرارداد بیمه‌نامه اقدام کند، حق‌بیمه مدت استفاده شده از بیمه‌نامه به‌صورت کوتاه‌مدت توسط شرکت بیمه‌گر محاسبه شده و مابقی مبلغ حق‌بیمه به حساب بیمه‌گذار واریز خواهد شد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا