بیمه آتش سوزی و زلزله

بیمه ترکیدگی لوله چیست و چه خسارت‌هایی را پرداخت می‌کند؟

ترکیدگی لوله‌ها از آن دردسرهایی است که برای همه خانه‌ها اتفاق می‌افتد و حسابی خرج روی دستمان می‌گذارد. یک نم روی دیوار حمام یا کف آشپرخانه، هم کلی کثیف‌کاری و هزینه دارد. تازه خیلی وقت‌ها این نم‌زدگی و ترکیدگی لوله فقط محدود به ساختمان خودمان نیست و به خانه همسایه یا مشاعات ساختمان هم آسیب می‌زند. هرچقدر هم سن‌وسال و قدمت ساختمان بالاتر می‌رود، زیرساخت‌ها و لوله‌های آن فرسوده‌تر می‌شوند و احتمال ترکیدگی لوله بیشتر است. اگر می‌خواهید خیالتان بابت هزینه‌های ترکیدگی لوله‌های محل زندگی‌تان راحت باشد، خرید بیمه ترکیدگی لوله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پوشش بیمه ترکیدگی لوله آب چیست؟

بیمه ترکیدگی لوله درواقع یکی از پوشش‌های فرعی و اضافی بیمه آتش‌ سوزی ساختمان است. درواقع شما نمی‌توانید فقط پوشش ترکیدگی لوله بخرید و حتما باید بیمه‌نامه آتش‌سوزی با پوشش ترکیدگی لوله خریداری کنید.

این پوشش  خسارت‌هایی که به‌دلیل ترکیدن لوله آب، لبریز شدن لوله آب، گرفتگی و سرریز شدن منابع و مخازن آب و دستگاه‌های مشابه و به‌طور کلی هر خسارت ناشی از شبکه آبرسانی و فاضلاب را برای ساختمان بیمه‌شده جبران کند.

موارد استثناء بیمه ترکیدن لوله آب

اگر خسارت وارد شده به ساختمان دارای بیمه آتش‌سوزی به دلایل زیر باشد، پوشش ترکیدگی لوله آب در بیمه آتش‌سوزی شامل آن‌ نمی‌شود:

  • هزینه مربوط به ترمیم منابع و مخازن و دستگاهای پوسیده و فرسوده آب و فاضلاب
  • خسارت وارد شده به دستگاه‌ها و لوله‌کشی منشا حادثه‌ای که باعث خسارت شده
  • خسارت ناشی از بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان، زلزله و… مگر اینکه این پوشش بیمه باشند و پوشش خسارت ناشی از بلایای طبیعی در بیمه آتش‌سوزی خریداری شده باشد
  • خسارت به دلیل تخلیه و پر کردن مخازن اطفای حریق
  • خسارت به‌دلیل مشکل لوله‌ها و شبکه آبرسانی خارج از ساختمان
  • خسارت به‌دلیل چاه‌های آب و نهرهای زیرزمینی

معمولا هم جبران خسارت ناشی از آب باران، برف و تگرگ جزو این بیمه‌نامه نیست. تقریبا بیشتر شرکت‌های بیمه خسارت وارده از طریق بام را پرداخت نمی‌کنند. بعنی ترکیدن، گرفتگی لوله‌ها، لبریز شدن آب روی شیروانی، ناودان‌ها، منابع و مخازن هم شامل این پوشش نمی‌شوند.

تکلیف خسارت ساختمان همسایه چیست؟

همان‌طور که گفتیم پوشش ترکیدگی لوله در بیمه آتش‌سوزی فقط خسارت‌های وارد شده به ساختمان بیمه‌شده را پرداخت می‌کند. اما همیشه خسارت‌ها مربوط به ساختمان خودمان نیستند. شاید خانه همسایه پایینی یا بغلی هم آسیب ببیند. اینجا تکلیف هزینه‌های تعمیر ساختمان همسایه چه می‌شود؟

پوشش‌ بیمه مسئولیت ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و ترکیدگی لوله آب برای جبران همین خسارت‌ها است. این پوشش خسارت‌های که به‌دلیل ترکیدگی لوله آب و …  به ساختمان و اموال همسایگان وارد می‌شود را جبران می‌کند. البته حتما باید مشخصات و تعداد این همسایه‌ها در بیمه‌نامه ثبت شده باشد.

این پوشش مبلغ خسارت را مستقیما به زیان‌دیده پرداخت می‌کند. اگر هم چندین همسایه خسارت دیده باشند، مبلغ خسارت به نسبت بین زیان‌دیده‌ها تقسیم می‌شود. البته اگر سرمایه بخش بیمه مسئولیت بیمه‌نامه اندوخته کافی داشته باشد. یعنی مجموع خسارت پرداختی به افراد زیان‌دیده، نباید بیش‌تر از حداکثر تعهدات پرداخت بیمه‌نامه باشد. برای این که بدانید بیمه آتش‌سوزی چه پوشش‌های دیگری دارد مطلب «بیمه آتش‌سوزی چه چیزهایی را پوشش می‌دهد؟» را بخوانید.

شرایط پوشش بیمه‌نامه مسئولیت ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و ترکیدگی لوله آب

در بیمه‌‌نامه‌های مسئولیت ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و ترکیدگی لوله آب معمولا، شرکت بیمه در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه، حداکثر معادل ۵۰ درصد سرمایه نوشته شده در بیمه‌نامه تعهد مالی دارد.

استثنائات بیمه مسئولیت ناشی از آتش سوزی، انفجار و ترکیدگی لوله

بیمه‌های مسئولیت ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و ترکیدگی لوله آب شامل موارد زیر نمی‌شوند:

  • خسارت وارد به اموال اشخاص ثالث نوشته شده در بیمه‌نامه. البته برخی شرکت‌ها اگر مشتری بخواهد این مورد را به بیمه‌نامه اضافه می‌کنند.
  • پرداخت خسارت‌های ناشی از حوادث عمدی یا تقلبی
  • پرداخت خسارت‌ در بیمه‌نامه به افراد زیان‌دیده بدون اطلاع شرکت بیمه. اگر بیمه‌شده بدون اطلاع حادثه به شرکت بیمه خودش خسارت‌های وارد شده به همسایه‌های زیان‌دیده را بپردازد، شرکت بیمه دیگر مسئولیتی برای پرداخت این مبلغ به او ندارد.

فرانشیز بیمه ترکیدگی لوله آب چقدر است؟

فرانشیز بیمه ترکیدگی لوله آب و فرانشیز بیمه مسئولیت ناشی از آتش سوزی، انفجار و ترکیدگی لوله آب، ۱۰ درصد از کل خسارت به افراد زیان‌دیده (بیمه‌شده یا همسایگان او) است. یعنی بیمه شده باید ۱۰ درصد از هزینه‌های هر خسارت را خودش پرداخت کند.

حق‌بیمه پرداختی ترکیدن لوله آب چگونه محاسبه می‌شود؟

حق‌بیمه پوشش ترکیدگی لوله در بیمه‌های آتش‌سوزی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • میزان ریسک ساختمان (بسته سال ساخت و جغرافیا و …)
  • نوع بنا و ارزش ساختمان
  • شرایط بیمه‌نامه
  • تخفیفات بیمه آتش‌سوزی
  • مدت زمان قرارداد

پس هرچه ساختمان قدیمی‌تر باشد یا در مرحله خطرناک‌تری از نظر ریسک زلزله و … قرار داشته باشد، حق بیمه بیشتری هم برای پوشش ترکیدگی لوله برایش محاسبه می‌شود.

نمایش بیشتر

2 دیدگاه

  1. سلام، لطفا ترکیدگی لوله و شکست حرز رو هم در بیمه نامه آتش سوزی قرار دهید.چون با شامل بودن این موارد خواهان بیمه نامه آتش سوزی بیشتر می‌شود در غیر اینصورت خرید حضوری بهتر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا