بیمه آتش سوزی و زلزله

بیمه آتش سوزی ماشین و هر آن‌چه باید درباره آن بدانید

آتش‌سوزی خودرو ممکن است به‌دلیل نقص فنی، تصادف یا بلایای طبیعی رخ دهد. در این شرایط بهترین راه‌کار پیش‌گیری از آتش‌سوزی با اقدامات لازم و خرید بیمه آتش سوزی ماشین خواهد بود که بخشی از پوشش بیمه بدنه است. اما آیا می‌دانید دلایل آتش‌سوزی خودرو چیست و چطور باید از آن جلوگیری کرد؟ آیا می‌دانید شرکت‌های بیمه‌گر در چه شرایطی خسارت آتش‌سوزی خودرو را پرداخت می‌کنند؟ اگر به‌دنبال پاسخ این سوالات هستید در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی بیمه آتش سوزی خودرو می‌پردازیم.

بیمه آتش‌سوزی ماشین

بیمه آتش سوزی ماشین یکی از پوشش‌های اصلی بیمه بدنه است که خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی خودرو در اثر واژگونی، تصادف، سقوط و … را جبران خواهد کرد. برای دریافت پوشش‌های کامل لازم است علاوه‌بر پوشش‌های اصلی بیمه بدنه، پوشش‌ اضافی بلایای طبیعی را نیز دریافت کنید.

دلایل آتش‌سوزی ماشین

دلایل متعددی باعث آتش‌سوزی خودرو می‌شوند که آگاهی از آن‌ها می‌تواند در پیش‌گیری از این حادثه به مالک کمک کند. در یک حادثه آتش‌سوزی احتمال آسیب‌های شدید جانی و مالی وجود دارد، به‌حدی که ممکن است میزان سوختگی باعث مرگ سرنشین شده و یا خودرو آنقدر آسیب ببیند که دیگر چاره‌ای جز اوراق آن نداشته باشید. بنابراین علاوه‌براینکه لازم است برای خرید بیمه آتش سوزی ماشین اقدام کنید باید با دلایل آتش سوزی ماشین نیز آشنا شوید. در این بخش به بررسی دلایل و عواملی می‌پردازیم که نقشی اساسی در آتش گرفتن خودروها دارند.

تصادف خودرو

تصادف یکی از دلایلی است که ممکن است باعث آتش‌سوزی خودرو شود. در برخی موارد حادثه رانندگی می‌تواند باعث سوراخ شدن یا ترک برداشتن باک و شیلنگ بنزین و در نهایت نشتی بنزین شود. در این شرایط با یک جرقه ساده خودروها منفجر شده و آسیب شدیدی به آن‌ها و سرنشینان و و خودروها و مردم رهگذر وارد می‌شود.

تصادف می‌تواند باعث باز شدن درب باک و بیرون ریختن بنزین شود، بنابراین لزوما آسیب به باک و شیلنگ بنزین تنها عامل آتش‌سوزی ماشین نیست. از طرفی، برخی از راننده‌ها مقداری بنزین اضافی در صندوق عقب برای موارد اضطراری نگهداری می‌کنند که پرتاب شدن آن و ترک برداشتنش عامل اصلی آتش‌سوزی خواهد بود.

وجود نقص فنی در خودرو

نقص فنی یکی از دلایل اساسی آتش‌سوزی خودروها است. بنابراین اگر یکی از قطعات اصلی خودرو دچار آسیب شده یا نقص فنی داشته باشد احتمال آتش‌سوزی ناگهانی نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه هر چقدر هم راننده ماهری باشید، باز هم نقص فنی می‌تواند جرقه یک آتش بزرگ را روشن کند. از جمله نقص‌های فنی که منجر به آتش‌سوزی ماشین می‌شوند به شرح زیر هستند.

نشت از سیستم سوخت خودرو

نشت کردن بنزین بزرگ‌ترین ترس هر راننده‌ای است. همان‌طور که می‌دانید حتی بخارات بنزین نیز می‌توانند ناگهان آتش بگیرند. حال نشت بنزین را تصور کنید که چطور می‌تواند انفجاری را باعث شود. بنزین به سرعت آتش می‌گیرند بنابراین هر زمان متوجه بوی بنزین شدید لازم است باک بنزین و بخش‌های دیگر را برای نشتی بررسی کنید. البته استشمام بوی بنزین وقتی که باک خودرو را در پمپ‌بنزین پُر کرده‌اید طبیعی است و جای نگرانی نیست.

مشکلات سیستم الکتریکی خودرو

همان‌طور که از نام سیستم الکتریکی خودرو پیداست، مشکل اصلی اتصالی برق و الکتریسیه‌ای است که جرقه آتش‌سوزی را روشن می‌کند. اما آتش سیستم الکتریکی از کجا شروع می‌شود؟

سیم‌کشی‌های خودرو

سیم‌کشی‌هایی که در قسمت‌های مختلف ماشین و در سیستم الکتریکی آن وجود دارند، با یک نقص و جرقه ساده می‌توانند آتش‌سوزی بزرگی را به‌راه اندازند. باوجوداینکه تمامی سیم‌های خودرو جرقه نمی‌زنند اما همیشه این نگرانی وجود دارد که سیم‌کشی‌ها به‌مرور زمان آسیب ببنند و آتش شروع شود. اگر سیم‌کشی خودرو به‌درستی انجام نشده باشد یا سیم‌ها کهنه، معیوب و در هم تنیده باشند، با جرقه‌ای کوچک آتشی روشن می‌شود که میزان خسارت آن مشخص نیست.

باتری خودرو

از دیگر بخش‌های فنی خودرو که می‌تواند شعله آتش را روشن کند، باتری است. باتری قسمتی مهم از سیستم الکتریکی ماشین محسوب شده و در برخی شرایط می‌تواند عامل اصلی آتش‌ گرفتن آن باشد. در اکثر موارد، زمانی‌که باتری در حال شارژ است، میزان تجمع هیدروژن درون محفظه موتور افزایش پیدا کرده و می‌تواند باعث انفجار خودرو و در نتیجه آتش‌سوزی شود. از طرفی، اگر باتری خودرو سوراخ شود نیز احتمال آتش‌سوزی افزایش می‌یابد.

داغ شدن مبدل‌های کاتالیستی خودرو

مبدل‌های کاتالیستی بخشی مهم از سیستم اگزوز هستند که می‌توانند دلیلی برای آتش‌سوزی خودرو باشند. مبدل کاتالیستی قطعه‌ای است که در مسیر خروجی اگزوز قرار گرفته و وظیفه آن تبدیل گازهای سمی ناشی از سوختن بنزین به گازهای بی‌اثر و جلوگیری از آلودگی هوا است.

این مبد‌ل‌ها اگر بیشتر از ظرفیت خود آلاینده‌ها تبدیل کنند ممکن است داغ شده و آتش بگیرند. بنابراین وقتی بنزین ناقص بسوزد یا موتور به‌درستی کار نکند، آلاینده‌های بیشتری وارد مبدل کاتالیستی شده و افزایش حجم تبدیل این آلاینده‌ها به گازهای بی‌اثر باعث داغ شدن مبدل و آتش‌گرفتن آن می‌شود. بنابراین لازم است برای سرویس دوره‌ای سیستم سوخت و موتور اقدام کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعمیر موتور با بیمه بدنه مقاله آیا بیمه بدنه شامل تعمیر موتور ماشین می‌شود؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

داغ شدن موتور خودرو

داغ شدن موتور به‌تنهایی نمی‌تواند عاملی برای شروع آتش‌سوزی باشد. مشکل از آنجا شروع می‌شود که به‌دلیل داغ شدن موتور، دمای مایعات قابل‌اشتعال نیز افزایش شدیدی پیدا می‌کند. این مایعات داغ ممکن است روی بخش‌هایی از موتور و اگزوز بریزند و آتش بگیرند. بنابراین باید در زمان داغ شدن موتور به‌جای ادامه دادن رانندگی، برای خنک کردن آن اقدام کنید تا جلوی آتش‌سوزی را بگیرید. در نتیجه دیگر نیازی به استفاده از پوشش بیمه آتش سوزی ماشین نخواهید داشت.

نشت مایعات داخل خودرو

مایعات مختلفی مانند آب، روغن و بنزین در خودرو وجود دارند که با کمک شیلنگ‌های لاستیکی به بخش‌های مختلف هدایت می‌شوند. متاسفانه این شیلنگ‌ها عمر طولانی نداشته و به محض آسیب، ترک و پارگی باید تعویض شوند وگرنه احتمال نشت مایعات به شدت افزایش پیدا می‌کند. البته نباید آسیب و نقص مخزن نگهداری از این مایعات را فراموش کرد که خود عامل دیگری برای آتش‌سوزی هستند.

زمانی‌که به‌دلیل وجود ترک، سوراخ یا پارگی شیلنگ‌ها و مخزن‌ها، مایعات درون آن‌ها به بیرون نشت می‌کند تنها میزان کمی حرارت یا یک جرقه ساده کافی است تا خودرو ناگهان منفجر شود. بنابراین حتی اگر بیمه آتش سوزی ماشین داشته باشید، باید به‌صورت دوره‌ای مخزن روغن و بنزین و شیلنگ‌های مهم حاوی مایعات را بررسی کنید تا هیچ مشکلی نداشته باشند.

تعمیرات غیراصولی خودرو

همیشه باید در انتخاب تعمیرگاه دقت کنید چون تبحر تعمیرکار تاثیر زیادی در کاهش خرابی و نقص‌های فنی دارد. وقتی تعمیرکار از قطعات دست‌دوم و فرسوده برای تعمیر خودروی شما استفاده می‌کند یا قطعات آسیب‌دیده را تعویض نمی‌کند در واقع با کوتاهی خود شرایط را برای تصادف و آتش‌سوزی خودرو فراهم کرده‌ است. بنابراین اگر برای تعمیر یا سرویس خودروی خود اقدام کرده‌اید باید تعمیرگاهی را انتخاب کنید که قطعات معیوب را تعویض کرده و کوچک‌ترین نقص را برطرف کند.

امکان استفاده چندباره از بیمه‌ بدنه در طول مدت اعتبار آن وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله از بیمه بدنه چندبار می‌شود استفاده کرد را در بلاگ ازکی بخوانید.

راه‌های جلوگیری از آتش‌سوزی ماشین

همواره پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین باید به‌دنبال راه‌کارهایی باشید که احتمال آتش‌سوزی خودرو را کاهش می‌دهند. راه های جلوگیری از آتش سوزی ماشین به شرح زیر هستند.

  • اگر بوی بنزین به مشام شما خورد باید سریعا خودرو را خاموش کرده و برای بررسی شیلنگ بنزین و باک بنزین اقدام کنید. کوچک‌ترین نشتی به دلیل پوسیدگی، ترک، خراش، سوراخ شدن و پارگی این قطعات می‌تواند منجر به نشتی بنزین و آتش‌سوزی شود.
  • اگر دمای موتور بالا رفت، بهترین راه‌کار خنک کردن آن خواهد بود. در ضمن لازم است بعدا برای بررسی دلایل بالا رفتن دمای موتور نیز اقدام کنید، شاید بخشی از قطعات آن آسیب دیده باشند.
  • به‌صورت دوره‌ای برای سرویس و بررسی وضعیت خودرو به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید. تعمیرکار باید کلیه سیم‌کشی خودرو، شیلنگ‌ها، موتور، سیستم اگزوز و باک را بررسی کند.
  • اگر متوجه نشت بنزین شدید، به‌سرعت ماشین را خاموش کرده و با یدک‌کش خودرو را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه برسانید.
  • اگر بوی پلاستیک و لاستیک سوخته به مشامتان خورد باید خودرو را خاموش کرده و به‌دنبال دلیل این بو باشید.
  • برای جلوگیری از انفجار باک خودرو، آن را به‌طور کامل پُر نکنید. چون با تکان خوردن خودرو و باک، بنزین بخاراتی متصاعد می‌کند که باید از منافذ تخلیه گازهای باک خارج شوند. از طرفی وقتی باک را کاملا پُر می‌کنید ممکن است بنزین زیادی به بیرون نشت کند و به بخش‌هایی برسد که تماس بنزین با آن‌ها منجر به آتش‌سوزی می‌شود.
  • اگر خودرو آتش گرفت، سریعا آن را خاموش کرده و در باک را باز کنید تا مانع بالا رفتن فشار داخل باک شوید.
  • فیوزهای خودرو را مرتب بررسی کنید چون اتصالی این قطعات می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود.
  • اگر خودرو به‌صورت غیرطبیعی دود می‌کند، آن را خاموش کرده و به‌دنبال دلیل دود باشید.

خرید بیمه آتش سوزی ماشین

با وجود راه‌کارهای مختلفی که برای جلوگیری از آتش‌سوزی خودرو به آن‌ها اشاره شد، باز هم احتمال آتش‌ گرفتن خودرو وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید تنها بیمه شخص ثالث اجباری است و مالکان خودرو در صورت نیاز برای خرید بیمه بدنه اقدام می‌کنند.

آتش‌سوزی یکی از پوشش‌های اصلی بیمه بدنه است. اما نکته اصلی اینجاست که گاهی بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و آتشفشان نیز باعث آتش گرفتن خودرو می‌شوند. بنابراین برای دریافت پوشش‌های کامل در مقابل حادثه آتش‌سوزی بهتر است علاوه‌بر پوشش‌های اصلی برای خرید پوشش‌های اضافی بیمه بدنه نیز اقدام کنید.

برای خرید بهترین پوشش‌های بیمه بدنه می‌توانید مقاله راهنمای کامل خرید بیمه بدنه خودرو، پوشش‌ها، شرایط و قیمت‌ آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

نحوه دریافت خسارت بیمه آتش‌سوزی از بیمه بدنه

خسارت‌های بیمه بدنه برای تمامی خسارت‌های کلی و جزیی پرداخت خواهد شد. این خسارت‌ها ممکن است بر اثر یک حادثه آتش‌سوزی ایجاد شوند که به‌دلیل نقص فنی، تصادف، تعمیر نامناسب، واژگونی، صاعقه، انفجار یا بلایای طبیعی است. بنابراین لازم است برای دریافت پوشش‌های کامل بیمه آتش سوزی ماشین اقدام کنید. نحوه دریافت خسارت بیمه آتش سوزی از بیمه بدنه به شرح زیر است.

  • مدارک و مستندات موجود را به شرکت بیمه‌گر ارائه کنید.
  • کارشناسان طبق مستندات موجود عمدی یا غیرعمدی بودن آتش‌سوزی را مشخص می‌کنند.
  • کارشناسان بیمه‌ یا ارزیاب خسارت برای برآورد و تعیین میزان خسارت اقدام می‌کنند.
  • در صورتی‌که خسارت‌های وارده جزو خسارت‌های کلی نباشد، میزان آن توسط کارشناس دقیقا مشخص می‌شود.
  • دستور پرداخت خسارت صادر شده و بیمه‌گذار می‌تواند مبلغ غرامت را دریافت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دریافت خسارت از بیمه بدنه می‌توانید مقاله چک لیست کامل دریافت خسارت بیمه بدنه و مدارک لازم را در بلاگ ازکی بخوانید.

مدارک دریافت خسارت بیمه آتش‌سوزی از بیمه بدنه

مدارک دریافت خسارت بیمه آتش سوزی از بیمه بدنه به شرح زیر است.

  • اصل و کپی گواهینامه، کارت خودرو، سند خودرو و کارت شناسایی مالک خودرو یا راننده؛
  • اصل و کپی بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خودرو؛
  • یک نسخه کپی از صورت‌جلسه تنظیم شده توسط مامورهای انتظامی؛
  • اصل گزارش کارشناسی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با ذکر علت آتش‌سوزی؛
  • اصل گزارش موسسه ژئوفیزیک برای آتش‌سوزی در اثر زلزله؛
  • اصل گزارش هواشناسی برای آتش‌سوزی در اثر طوفان؛
  • کپی از صورت‌جلسه بازجویی به همراه دادخواست تنظیم‌شده در یگان انتظامی و مراجعه قضایی علیه عامل وقوع آتش‌سوزی درصورت آتش‌سوزی عمدی خودرو؛
  • اصل فاکتورهای لوازم تعویض شده برای خودرو؛
  • کپی برگ گارانتی خودرو؛
  • تکمیل فرم واگذاری حقوق بیمه‌گذار به شرکت بیمه برای واگذاری کلیه حقوق قانونی و همچنین نیابت قضایی.

آیا آتش سوزی عمدی هم تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌گیرد؟

تشخیص عمدی یا غیرعمدی بودن آتش‌سوزی ماشین به گزارش آتش‌نشانی و بررسی کارشناسان بیمه بستگی دارد. در برخی مواقع افرادی عمدا یک خودرو را آتش می‌زنند. در این شرایط، بیمه‌گذار باید دست نداشتن در آتش‌سوزی خودروی خود را اثبات کند. بنابراین لازم است اقدامات زیر را انجام دهد.

  • تماس با پلیس 110؛
  • دریافت گزارش مامور انتظامی؛
  • دریافت گزارش علت بروز آتش‌سوزی از سوی سازمان آتش‌نشانی؛
  • مراجعه به کلانتری برای تنظیم شکایت‌نامه از افراد مقصر در حادثه آتش‌سوزی؛
  • ارائه دادخواست به مراجع قضایی و مشخص کردن عدم مصالحه و سازش با افراد مقصر در حادثه؛
  • تکمیل فرم واگذاری حقوق قانونی به شرکت بیمه‌گر برای پیگیری حادثه و دریافت خسارت از افراد مقصر در حادثه.

همان‌طور که اشاره شد اگر گزارش انتظامی، سازمان آتش‌نشانی و ارزیابی کارشناس بیمه نشان دهد که مالک خودرو در آتش‌سوزی نقشی نداشته، خسارت آتش‌سوزی پرداخت خواهد شد. اما اگر مشخص شود مالک خودرو برای دریافت پول از شرکت بیمه، آتش‌سوزی را برنامه‌ریزی کرده است، خسارتی به او پرداخت نخواهد شد.

لازم است بدانید که اقدام برای گرفتن پول از بیمه با آتش‌زدن عمدی خودرو عواقبی مانند جریمه نقدی و حبس را به‌دنبال دارد.

استعلام و خرید بیمه بدنه از ازکی

شاید بیمه‌ بدنه مانند بیمه شخص ثالث اجباری نباشد اما پوشش‌های آن می‌تواند بسیاری از خسارت‌های وارده به خودرو را جبران کنند. بیمه آتش سوزی ماشین یکی از پوشش‌های اصلی بیمه بدنه است که طبق آن کلیه خسارت‌های وارده به بدنه خودرو در اثر آتش‌سوزی با عوامل مختلف جبران خواهد شد. باتوجه‌به اینکه بلایایی طبیعی نیز می‌توانند منجر به آتش‌سوزی شوند، بهتر است پوشش‌های اضافی برای کامل شدن بیمه آتش سوزی خودرو را نیز دریافت کنید. برای استعلام و خرید بیمه بدنه خودرو از ازکی اقدام کنید تا بتوانید با خرید اقساطی بیمه‌نامه، کامل‌ترین پوشش‌ها را خواهید داشت.

سوالات متداول

  1. آیا آتش‌سوزی خودرو جزو پوشش‌های بیمه بدنه است؟ بله. یکی از پوشش‌های اصلی بیمه بدنه، بیمه آتش سوزی ماشین به‌دلیل انفجار، صاعقه، واژگونی و آتش‌سوزی است.
  2. چه عواملی منجر به آتش‌سوزی خودرو می‌شوند؟ داغ شدن موتور، مشکل سیستم الکتریکی، نشت مایعات خودرو، نشت از سیستم سوخت، داغ شدن مبدل‌های کاتالیستی و نقص سیستم اگزوز، تصادف و تعمیرات غیراصولی عوامل اصلی آتش‌سوزی ماشین هستند.
  3. چطور از آتش گرفتن خودرو جلوگیری کنید؟ به‌صورت مرتب برای سرویس و بازبینی خودرو اقدام و برای تعمیر خودرو به تعمیرگاه مجاز و استاندارد مراجعه کرده و همین‌طور بیمه آتش سوزی خودرو بخرید.
  4. چطور از انفجار باک بنزین جلوگیری کنید؟ برای جلوگیری از نشت بنزین و انفجار باک و به‌منظور خروج بخاراتی که به‌دلیل تکان خوردن باک حین رانندگی تولید می‌شوند، هرگز باک را کامل پُر نکنید.
  5. آیا آتش سوزی عمدی ماشین هم تحت پوشش بیمه بدنه قرار دارد؟ بله. اگر گزارش انتظامی، گزارش سازمان آتش‌نشانی و ارزیابی کارشناس‌های بیمه نشان دهد که مالک خودرو نقشی در آتش‌سوزی عمدی خودرو نداشته، خسارت پرداخت خواهد شد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا