بیمه آتش سوزی و زلزله

بیمه زلزله از کی بخریم؟ | موارد تحت پوشش، نکات مهم و خاص

این روزها بیمه زلزله متقاضیان بسیاری پیدا کرده است. زمین لرزه‌های متعددی که به وقوع پیوسته و خسارت‌های فراوانی که در پی داشته، افراد زیادی را نگران کرده و به فکر خریدن بیمه ای برای جبران این خسارت ها انداخته است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی کلی بیمه زلزله بپردازیم. موارد تحت پوشش، نکات مهم و استثنائات این بیمه را بازگو کرده و آنچه را برای خرید یک بیمه‌ی مناسب باید دانست، در اختیار خوانندگان قرار دهیم.

بیمه زلزله یا بیمه آتش سوزی؟

بیمه زلزله به صورت یکی از پوشش‌های بیمه آتش سوزی ارائه میگردد و بیمه مستقلی به نام بیمه زلزله توسط هیچ یک از شرکت‌های بیمه فروخته نمی‌شود. به عبارت ساده‌تر باید گفت اگر قصد خرید بیمه‌ای برای جبران خسارت‌های ناشی از زلزله را دارید، حتما باید یک بیمه‌ی آتش سوزی خریداری کرده و در همان بیمه نامه پوشش زلزله را نیز قید نمایید.

بیمه آتش سوزی بدون پوشش‌های جانبی فقط خسارت‌های ناشی از آتش سوزی، صاعقه و انفجار را تحت پوشش قرار می‌دهد. برای بیمه کردن خطراتی دیگر مثل سیل، زلزله، طوفان، نشست زمین، نوسانات برق و… لازم است پوشش هریک را به صورت جداگانه به بیمه‌نامه خود اضافه نمایید. در این صورت مثلا با اضافه کردن پوشش زلزله، علاوه بر جبران خسارت‌های ناشی از آتش سوزی و صاعقه و انفجار، کلیه خسارات به وجود آمده از زمین لرزه نیز تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت.

حق بیمه زلزله چقدر است؟

بیمه زلزله یا همان بیمه آتش سوزی معمولا بسیار ارزان‌تر از سایر بیمه‌ها تمام می‌شود. نرخ این بیمه نامه به دو عامل ارزش ساختمان و ارزش اثاثیه بستگی دارد. باید توجه داشت که منظور از ارزش ساختمان، تنها هزینه ی ساخت مجدد بنای ساختمان است و ارزش زمین و قیمت تجاری محل ساختمان تاثیری روی این نرخ ندارد. هر کدام از پوشش‌ها نیز ضریب مخصوص به خود را دارند و بر اساس مجموع قیمت بنای ساختمان و اثاثیه محاسبه خواهند شد. برای مثال حق بیمه آتش سوزی یک ساختمان 80 متری که هزینه ی ساخت مجدد آن متری 1.5 میلیون تومان است و حدود 40 میلیون تومان اثاثیه دارد، در صورتی که پوشش زلزله را نیز در نظر بگیریم، مبلغی حدود 70 هزار تومان خواهد شد.
این قیمت ممکن است در میان شرکت‌های مختلف بالا یا پایین تر نیز باشد.

بیمه زلزله برای خانه‌های اجاره‌ای

بیمه زلزله برای مستاجرین و ساکنین ساختمان‌های رهن و اجاره‌ای نیز سودمند خواهد بود. این گروه میتوانند برای اطمینان از جبران خسارت‌های ناشی از آتش سوزی و زلزله تنها اثاثیه‌ی خانه‌ی خود را بیمه نمایند. نحوه ی محاسبه ی حق بیمه این گروه نیز مثل حالت قبلی خواهد بود و نرخ نهایی تنها بر اساس اثاثیه محاسبه خواهد شد. حق بیمه این گروه از حالت قبلی نیز ارزان‌تر تمام می‌شود.

همچنین صاحبان خانه نیز می‌توانند ساختمان یا اثاثیه‌ی خود را به صورت جداگانه تحت پوشش بیمه آتش سوزی و زلزله قرار دهند.

زلزله مسکن مهر کرمانشاه

بیمه زلزله برای مغازه ها و املاک تجاری

کلیه املاک تجاری و مغازه‌ها نیز می‌توانند با خرید بیمه آتش سوزی و انتخاب پوشش زلزله، اموال خود را در برابر خسارات احتمالی بیمه نمایند. در این موارد نرخ بیمه‌نامه به نوع محصولی که در این مراکز تجاری عرضه می‌شود نیز بستگی خواهد داشت و بر اساس میزان ریسک آسیب‌پذیری محصولات در برابر آتش سوزی و خطرات مشابه تغییر خواهد کرد.

مانند صاحبان منازل مسکونی، صاحبان کسب و کار نیز می‌توانند بنا به خواست خود تنها اموال داخل ساختمان را تحت پوشش بیمه قرار دهند و یا این که بنای ساختمان را نیز بیمه نمایند.

پوشش زلزله؛ یک تیر با چند نشان

همان طور که گفتیم در بیمه آتش سوزی هر آسیبی پوشش مربوط به خود را دارد. مثلا برای جبران خسارات ناشی از زلزله باید پوشش زلزله را خریداری کرده باشید و برای آسیبهایی مثل سیل و طوفان و ترکیدگی لوله و… نیز باید حق بیمه مربوط به پوشش هریک را جداگانه پرداخت نمایید.
در این میان پوشش زلزله یک استثنای ویژه محسوب میگردد که با خرید آن، چندین پوشش دیگر نیز در زمان حادثه شامل حال خریدار خواهد شد. به این صورت که با خرید پوشش زلزله، خسارات ناشی از سایر حوادثی که منشاء آنها زمین‌لرزه بوده باشد نیز به شما تعلق خواهد گرفت. مثلا اگر زمین لرزه‌ی خفیفی باعث ترکیدگی لوله ساختمان شده باشد، با وجود این که حق بیمه پوشش ترکیدگی لوله را پرداخت نکرده‌اید، باز هم خسارت شما توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد. این دستورالعمل به جز پوشش سرقت در مورد سایر پوشش‌ها اعمال خواهد شد.

بیمه آتش سوزی به چه مواردی تعلق می‌گیرد؟

بیمه آتش سوزی به تمامی مواردی که در بیمه نامه قید شده است تعلق خواهد گرفت. مبلغی معادل ارزش بنای ساختمان و همچنین اموال موجود در آن در صورت بروز حادثه ی قید شده در بیمه نامه به صاحب آن پرداخت خواهد شد. اما این جبران خسارت استثنائاتی نیز دارد.

پول نقد و اسکناس، اوراق بهادار، طلا و جواهر و… در این بیمه‌نامه تحت پوشش قرار نمی‌گیرند. از سمت دیگر اگر ساختمان خود را به میزانی کمتر از ارزش واقعی بیمه کرده باشید، در زمان بروز حادثه فقط به همان میزان خسارت دریافت می‌نمایید. همچنین اگر ساختمان و اموال خود را بیش از ارزش حقیقی تحت پوشش بیمه قرار داده باشید، شرکت بیمه تنها به میزان ارزش حقیقی اموال  به شما خسارت پرداخت خواهد کرد.

بیمه زلزله
بیمه زلزله کرمانشاه

چه تضمینی برای پرداخت خسارت در زمان وقوع زلزله وجود دارد؟

بسیاری از مردم گمان می‌کنند اگر روزی زلزله باعث ویران شدن خانه و اموال آنها شود، شرکت‌های بیمه به علت بحران به وجود آمده توانایی پرداخت خسارت به آنها را نخواهند داشت. در پاسخ به این دغدغه اشاره به دو نکته کافیست: اول این که شرکت‌های بزرگ بیمه منحصر به یک شهر خاص نیستند و با وقوع حادثه در یک شهر خاص توانایی مالی و خدماتی خود را از دست نخواهند داد. در ثانی تمام شرکت‌های بیمه کشور، برای موارد خاص و بحرانی تحت پوش بیمه‌های اتکایی قرار گرفته‌اند. این بیمه‌ها در مناطق آزاد و کشورهای خارجی قرار داشته و با نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه، انجام تعهدات آنها را به صورت جداگانه تضمین می‌نمایند تا جای هیچ گونه نگرانی وجود نداشته باشد.

چگونه بهترین بیمه زلزله را انتخاب نماییم؟

با  توضیحاتی که ارائه شد اطلاعات مقدماتی برای انتخاب یک بیمه مناسب در میان انواع بیمه آتش سوزی در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. حالا برای مشاهده نرخ شرکت‌های مختلف و ضعف‌ها و قوت‌های هرکدام کافیست به بخش «بیمه آتش سوزی» سایت ازکیـ مراجعه کرده و پس از مشخص کردن ارزش ساختمان و اموال خود و همچنین انتخاب پوشش‌های مورد نیاز از جمله پوشش زلزله، قیمت‌ها و شرایط شرکت‌های بیمه را با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین برای اطمینان بیشتر می‌توانید به صورت آنلاین یا تلفنی از مشاوره رایگان کارشناسان ازکیـ نیز بهره‌مند شوید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا