بیمه موتورسیکلت

مقایسه جامع و کاربردی بیمه موتورسیکلت آسیا و ایران

همان‌طور که می‌دانید موتورسیکلت‌ها به اندازه خودروها ایمن نیستند و همین‌ موضوع باعث شده تا سرنشینان آن و همین‌طور دیگران در خطر باشند. متاسفانه بسیاری از راکبان موتورسیکلت از گذاشتن کلاه ایمنی خودداری می‌کنند و به‌همین‌ دلیل آمار فوت بر اثر حادثه بسیار بالاست. در چنین شرایطی تنها داشتن بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه موتورسیکلت می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی وارده به راکب موتور و دیگران را جبران کند. با‌توجه‌به اینکه بیمه ایران و آسیا از جمله شرکت‌های بیمه‌گر باسابقه و مطمئن برای انواع محصولات بیمه‌ای هستند در این مقاله از بلاگ ازکی به مقایسه جامع و کاربردی بیمه موتورسیکلت آسیا و ایران می‌پردازیم تا انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

چرا بیمه موتورسیکلت را از آسیا و ایران بخرید؟

شرکت‌های بیمه‌ای مختلفی بیمه موتورسیکلت با پوشش‌های متنوع و سقف تعهدات مختلف ارائه می‌دهند. اما از میان آن‌ها شاید خرید بیمه موتور سیکلت از آسیا و ایران انتخاب بهتری برای بیمه‌گذارها باشد.

شرکت بیمه آسیا در سال‌های متمادی توانسته رتبه اول توانگری را در میان شرکت‌های بیمه‌ای مختلف کسب کند. این شرکت 99 شعبه در سراسر کشور دارد که گستردگی خدمات آن را نشان می‌دهد. بنابراین در هر جایی از ایران که باشید به دفتر خدمات این شرکت دسترسی خواهید داشت.

شرکت بیمه ایران یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های بیمه‌ای در ایران است که به ارائه خدمات مناسب با قیمتی ارزان‌تر از شرکت‌های بیمه‌ای دیگر شهرت دارد. این شرکت نیز مانند آسیا بیمه‌ بدنه و بیمه شخص ثالث موتورسیکلت با پوشش‌ها و سقف تعهدات مختلفی را ارائه می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله راهنمای جامع بیمه موتورسیکلت را در بلاگ ازکی بخوانید.

مقایسه پوشش های بیمه موتورسیکلت آسیا و ایران

موتورسیکلت وسیله‌ای عالی برای دور زدن ترافیک است چون مانند خودروها در ترافیک و شلوغی خیابان‌ها معطل نمی‌شود. جالب اینجاست که بسیاری از کسانی که خودرو دارند برای خرید موتورسیکلت نیز اقدام می‌کنند تا مسیرهای کوتاه و پُرترافیک خیابان‌های شلوغ را با موتور طی کرده و زودتر به مقصد برسند.

طبق قانون، هر وسیله نقلیه موتوری زمینی باید برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام کند. بنابراین موتورسیکلت نیز به‌عنوان وسلیه‌ای که خطرات بسیاری سرنشینان آن و البته دیگران را تهدید می‌کند ملزم به خرید و تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث خواهد بود. در کنار بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه موتورسیکلت نیز طراحی شده که اجباری نیست؛ اما خرید آن می‌تواند بخش قابل‌توجهی از خسارت‌های وارده به این وسیله را جبران کند.

شرکت‌های بیمه آسیا و ایران 2 نوع بیمه برای موتورسیکلت ارائه می‌کنند که شامل موارد زیر است:

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت آسیا و ایران

در تصادف با موتورسیکلت ممکن است خودرو یا موتورسیکلت راننده‌ای دیگر و عابر پیاده یا راننده‌ها و مسافران آسیب ببینند. بنابراین پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتورسیکلت باید خسارت‌های جانی و مالی وارده به شخص ثالث و راکب موتور را جبران کند. خسارت‌هایی که در بیمه شخص ثالث موتورسیکلت پوشش داده می‌شوند به 3 دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • جبران خسارت‌های جانی وارده به اشخاص ثالث (شامل آسیب، شکستگی، نقص عضو، از کارافتادگی موقت و دائم و کلی و جزئی و فوت)؛
  • جبران خسارت‌‌های مالی وارده به اشخاص ثالث؛
  • جبران خسارت‌های جانی وارده به راکب موتورسیکلت مقصر در حادثه.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

  • پوشش‌های جانی بیمه شخص ثالث موتور: جبران هزینه‌های درمانی افراد آسیب دیده در حادثه، شکستگی، نقص عضو، از کارافتادگی (دائم و موقت یا جزئی و کلی) و ارش یا دیه فوت شخص ثالث؛
  • پوشش‌های مالی بیمه شخص ثالث موتور: جبران هرگونه خسارت مالی وارده به شخص ثالث در حادثه رانندگی یا برخورد با اجسام ثابت مانند درخت، جدول، گاردریل یا حتی حیوانات.

نکته مهم اینکه پوشش‌های جانی بیمه شخص ثالث موتورسیکلت زمانی شامل حال راکب موتورسیکلت مقصر در حادثه خواهد شد که گواهینامه معتبر و مرتبط با موتورسیکلت داشته باشد.

باتوجه‌به اینکه گواهینامه موتورسیکلت برای راکب نقش اساسی در پرداخت خسارت‌های جانی به او در حادثه رانندگی را بازی می‌کند می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت گواهینامه موتورسیکلت مقاله شرایط، مدارک و هزینه ثبت‌نام گواهینامه موتورسیکلت سال 1402 را در بلاگ ازگی بخوانید.

بیمه بدنه موتورسیکلت آسیا و ایران

بیمه بدنه موتورسیکلت خسارت‌های مالی وارده به موتور راکب مقصر در حادثه را جبران خواهد کرد. بیمه بدنه برخلاف بیمه شخص ثالث اجباری نیست و افراد در صورت تمایل می‌توانند آن را خریداری کنند. شرکت‌های بیمه‌ای مختلف، پوشش‌های بدنه متفاوتی را برای موتورسیکلت ارائه می‌کنند و در نتیجه حق‌بیمه نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین اگر راکب موتور مایل به جبران خسارت‌های وارده به موتورسیکلت خود باشد باید بیمه بدنه خریداری کند.

پوشش های بیمه بدنه موتورسیکلت

  • پوشش برخورد 2 موتورسیکلت به‌یکدیگر، برخورد موتورسیکلت با خودروها، برخورد موتورسیکلت با اجسام ثابت یا متحرک و برخورد اشیا به موتورسیکلت (برای موتورسیکلت در حال حرکت یا در حال سکون)؛
  • پوشش حوادث طبیعی (مانند سیل، زلزله و موارد مشابه)؛
  • پوشش آتش‌سوزی موتورسیکلت؛
  • پوشش واژگون شدن و سقوط موتورسیکلت؛
  • پوشش پاشیدن مواد شیمیایی، مواد اسیدی و خورنده روی بدنه موتورسیکلت؛
  • پوشش نوسانات قیمت (مبلغ خسارت بر اساس ارزش جدید موتورسیکلت).

لازم است بدانید که بیمه بدنه موتورسیکلت شامل سرقت کلی و جزئی نمی‌شود. دلیل این امر نیز ریسک بالای سرقت این وسیله برای شرکت‌های بیمه‌ای است به‌همین دلیل این پوشش را ارائه نمی‌دهند. البته اگر موتورسیکلت خاص و گران‌قیمت باشد، بیمه‌گذار می‌تواند برای اضافه کردن پوشش سرقت کلی و جزئی به بیمه‌ بدنه اقدام کند.

در مقایسه پوشش های بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه آسیا و ایران باید گفت که هر 2 شرکت پوشش‌های مشابهی را ارائه می‌کنند. بنابراین اگر اولویت اصلی شما برای خرید بیمه، پوشش‌ها هستند، تفاوت آنچنانی بین بیمه آسیا و ایران وجود ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیمه بدنه موتورسیکلت می‌توانید مقاله راهنمای کامل بیمه بدنه موتورسیکلت و نکات مهم را در بلاگ ازکی بخوانید.

مقایسه قیمت بیمه موتورسیکلت آسیا و ایران

قیمت بیمه‌نامه یا حق‌بیمه‌ای که باید برای بیمه شخص ثالث موتورسیکلت پرداخت شود، هر سال بعد از تعیین نرخ دیه کامل انسان توسط شرکت بیمه مرکزی اعلام خواهد شد. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، حق‌بیمه متفاوت برای انواع موتورسیکلت است. حق بیمه موتورسیکلت‌ها مانند خودروها براساس معیارهای مختلفی تعیین می‌شود که یکی از آن‌ها نوع موتورسیکلت است.

اصلی‌ترین عامل در تعیین قیمت نهایی بیمه شخص ثالث و بدنه، تعداد سیلندرهای موتورسیکلت و نوع ساختار آن است. انواع موتورسیکلت‌ها، شامل برقی، تک سیلندر، 2 سیلندر به بالا، سه‌چرخ یا سایدکار هستند که هر کدام ریسک حادثه متفاوتی با دیگری دارند. بنابراین شرکت‌های بیمه‌ای بر اساس میزان ریسک این موتورها، حق‌بیمه آن‌ها را تعیین خواهند کرد.

همان‌طور که اشاره شد عوامل زیادی در محاسبه نرخ بیمه موتورسیکلت دخیل هستند، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله نرخ بیمه موتورسیکلت 1402 و نحوه محاسبه آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

به‌صورت‌کلی می‌توان گفت که عوامل زیر در تعیین قیمت نهایی بیمه شخص ثالث تاثیرگذار خواهند بود:

عوامل تاثیرگذار روی قیمت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

  • نرخ دیه کامل انسان؛
  • سال ساخت موتورسیکلت؛
  • کاربری موتورسیکلت؛
  • مدت اعتبار بیمه‌نامه (1 ماهه، 3 ماهه، 6 ماهه یا یک‌ساله)؛
  • میزان جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت؛
  • سقف تعهدات مالی پوشش‌های بیمه‌نامه؛
  • درصد تخفیف عدم خسارت.

جدول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت آسیا و ایران

جریمه دیرکرد یکی از عوامل مهمی است که روی قیمت بیمه‌ شخص ثالث موتورسیکلت تاثیر می‌گذارد. چون بیمه شخص ثالث اجباری است و نداشتن آن جریمه و توقیف موتور را به‌همراه دارد، بنابراین شرکت‌های بیمه‌ای برای کسانی که در موعد سررسید برای تمدید بیمه‌نامه خود اقدام نکنند مبلغی به‌عنوان جریمه دیرکرد در نظر گرفته‌اند که به مبلغ کل بیمه‌نامه اضافه می‌شود.

برای اطلاع از مبلغ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت می‌توانید مقاله جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت چقدر است؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت در شرکت‌های بیمه‌ای آسیا و ایران بر اساس نوع موتورسیکلت تعیین شده بنابراین مبلغ مشخصی برای همه موتورسیکلت‌ها نخواهد داشت. در جدول زیر می‌توانید تاثیر نوع موتور روی جریمه دیرکرد را ببینید.

نوع موتورسیکلت مبلغ جریمه دیرکرد در سال 1402
موتورسیکلت گازی روزانه 2.073 تومان
موتورسیکلت دنده‌ای تک سیلندر روزانه 2.533 تومان
موتورسیکلت دنده‌ای دو سیلندر به بالا روزانه 2.782 تومان
موتورسیکلت سه‌چرخ و سایدکار روزانه 2.992 تومان

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت تنها برای 1 سال محاسبه خواهد شد. بنابراین اگر موتورسیکلتی 2 یا 3 سال دیرکرد خرید یا تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث موتور داشته باشد، تنها باید جریمه 1 سال را پرداخت کند.

جدول قیمت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت آسیا و ایران

نرخ دیه سال 1402 تقریبا 50% بیشتر از سال 1401 تعیین شده و همین موضوع تاثیر زیادی روی قیمت نهایی بیمه شخص ثالث موتورسیکلت داشته است. حداقل و حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث بر اساس دیه محاسبه شده و می‌تواند روی قیمت نهایی تاثیر بگذارد. البته نباید نوع موتورسیکلت را نادیده گرفت.

  • حداقل سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث موتور، 2.5% از مبلغ کل دیه در هر سال است.
  • حداکثر سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث موتور، 50% مبلغ کل دیه در هر سال است.

با احتساب دیه کامل انسان و نوع موتورسیکلت، نرخ پایه بیمه شخص ثالث طبق جدول زیر خواهد بود. بنابراین هر کدام از شرکت‌های آسیا یا ایران را برای خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت انتخاب کنید، باید حداقل مبلغ زیر را برای بیمه‌نامه پرداخت کنید.

نوع موتورسیکلت مبلغ پایه حق‌ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت
موتورسیکلت گازی 756.000 تومان
موتورسیکلت دنده‌ای تک سیلندر 924.000 تومان
موتورسیکلت دنده‌ای دو سیلندر به بالا 1.015.000 تومان
موتورسیکلت سه‌چرخ و سایدکار 1.092.000 تومان

تفاوتی ندارد که بیمه شخص ثالث را از بیمه آسیا خریداری کنید یا ایران، در هر صورت باید حداقل حق‌بیمه به شرح جدول فوق را پرداخت کنید. بنابراین در مقایسه بیمه موتورسیکلت آسیا و ایران باید گفت که این دو شرکت بیمه‌گر تفاوتی در این زمینه با یکدیگر ندارند.

جدول تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت آسیا و ایران

یکی دیگر از عواملی که روی قیمت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت آسیا و ایران تاثیر دارد، تخفیف عدم دریافت خسارت در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه است. بنابراین اگر مالک موتور در مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث خود از پوشش‌های خریداری شده استفاده نکرده باشد، مشمول تخفیفی خواهد شد که هر سال 5% به آن اضافه می‌شود. در این صورت حق‌بیمه کمتری پرداخت خواهید کرد.

تخفیف عدم دریافت خسارت درصد تخفیف
سال اول 5%
سال دوم 10%
سال سوم 15%
سال چهارم 20%
سال پنجم 25%
سال ششم 30%
سال هفتم 35%
سال هشتم 40%
سال نهم 45%
سال دهم 50%
سال یازدهم 55%
سال دوازدهم 60%
سال سیزدهم 65%
سال چهاردهم 70%

در مورد تخفیف‌های عدم دریافت خسارت نیز شرکت‌های بیمه آسیا و ایران تفاوتی با یکدیگر ندارند.

اگر علاوه‌بر بیمه شخص ثالث و بدنه مایل به خرید بیمه راکب موتورسیکلت هستید می‌توانید مقاله هر آنچه باید درباره پوشش و تخفیف‌های بیمه راکب موتورسیکلت بدانید؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

مقایسه شرایط خرید اقساطی بیمه موتورسیکلت آسیا و ایران

شرکت ازکی امکان خرید اقساطی بیمه شخص موتورسیکلت آسیا و ایران را فراهم کرده‌ است. اما شرایط این دو شرکت کمی متفاوت با یکدیگر است. در ادامه شرایط خرید بیمه موتورسیکلت قسطی از آسیا و ایران بررسی می‌شود.

شرایط خرید بیمه موتورسیکلت قسطی از بیمه آسیا

اگر برای خرید بیمه موتورسیکلت از سایت ازکی اقدام کنید، نیازی به پرداخت یک‌جای حق‌بیمه موتورسیکلت آسیا نخواهد بود و می‌توانید با شرایط زیر این بیمه را خریداری کنید.

  • پرداخت 50% از کل حق‌بیمه به‌صورت نقدی به‌همراه چک تسویه مابقی مبلغ برای بازه زمانی 3 تا 6 ماه آینده؛
  • دریافت وام از ازکی‌وام و بازپرداخت آن تا حداکثر 9 تا 11 ماه آینده.

شرایط خرید بیمه موتورسیکلت قسطی از بیمه ایران

شرایط خرید قسطی بیمه موتورسیکلت ایران در ازکی نیز فراهم شده است. بنابراین اگر شرکت بیمه ایران را برای خرید بیمه موتورسیکلت انتخاب کرده‌اید با شرایط زیر می‌توانید حق‌بیمه را قسطی پرداخت کنید.

  • پرداخت 50% از کل حق‌بیمه به‌صورت نقدی به‌همراه حداکثر 3 چک تسویه مابقی مبلغ برای بازه زمانی 3 تا 6 ماه آینده.

خرید بیمه موتورسیکلت آسیا و ایران از ازکی

موتورسیکلت به‌دلیل ساختار و امکان عبور از مسیرهای تنگ به یکی از بهترین وسیله‌های نقلیه برای دور زدن ترافیک شهرهای شلوغی مانند تهران تبدیل شده است. اما نگرانی بزرگ اینجاست که این وسیله به اندازه خودروها امن نیست و آمار تصادف آن نیز بالاست. در چنین شرایطی بیمه شخص ثالث و بدنه برای موتورسیکلت به امری ضروری تبدیل می‌شود تا به‌نحوی بتوان خسارت‌های جانی و مالی وارده به شخص ثالث و راکب را جبران کرد. در این مقاله مقایسه بیمه موتورسیکلت آسیا و ایران انجام شد.

سوالات متداول

  • آیا شرکت بیمه آسیا و ایران هر دو بیمه بدنه و شخص ثالث موتورسیکلت را ارائه می‌کنند؟ بله. شرکت‌های بیمه‌ای آسیا و ایران، انواع بیمه‌های موتورسیکلت را ارائه می‌کنند.
  • چه تفاوتی میان پوشش‌های بیمه شخص ثالث و بدنه موتورسیکلت آسیا و ایران وجود دارد؟ بیمه ایران و آسیا هیچ تفاوتی در نوع پوشش‌های بیمه شخص ثالث و بدنه موتورسیکلت ندارند.
  • آیا امکان خرید قسطی بیمه موتورسیکلت آسیا و ایران وجود دارد؟ بله. اگر از طریق سایت ازکی برای خرید بیمه موتورسیکلت آسیا و ایران اقدام کنید، امکان خرید قسطی فراهم است.
  • شرایط خرید قسطی بیمه موتورسیکلت آسیا و ایران چیست؟ برای خرید قسطی بیمه موتورسیکلت آسیا و ایران از ازکی باید 50% مبلغ را نقدی و مابقی را با چک پرداخت کنید.
  • قیمت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت آسیا و ایران چقدر است؟ قیمت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت آسیا و ایران به نوع پوشش‌ها، نوع موتور، تخفیف‌های عدم دریافت خسارت، جریمه دیرکرد و سقف تعهدات درخواستی بیمه‌گذار بستگی دارد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا