بیمه مسئولیت

همه چیز درباره شکستگی LCD گوشی و تعمیر آن


گوشی‌های موبایل هوشمند به ابزاری بسیار کاربردی برای همه افراد تبدیل شده‌ است. ابزاری که ممکن است در اثر ضربه دچار مشکل شود و هزینه زیادی روی دست ما بگذارد. شکستگی lcd گوشی یکی از محتمل‌ترین مشکلاتی است که برای افراد در هر موقعیتی پیش خواهد آمد. بهترین راهکار برای جبران خسارت‌های وارده، محافظت از گوشی و خرید بیمه موبایل در کنار گارانتی است. به‌همین‌دلیل در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی نحوه محافظت از ال‌سی‌دی و نشانه‌های آسیب به آن می‌پردازیم.

صفحه نمایش گوشی از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

گوشی‌های هوشمند دارای ۲ نوع اصلی نمایشگر است که مهم‌ترین آنها، LCD (مخفف Liquid Crystal Display) است. صفحه نمایش گوشی دارای ۴ لایه اصلی در یک پنل ال‌سی‌دی به شرح زیر است.

شکستگی lcd گوشی

لایه نور بک‌لایت

انواع مختلفی از نورهای پس‌زمینه LED وجود دارد، اما لایه نور بک‌لایت (Backlight) تقریبا همیشه نور سفید دارد. دیودهای نازک و جامعی که ساطع‌کننده نور سفید است، در پشت لایه کریستال مایع قرار می‌گیرد تا نور پایه برای اصلاح کار کریستال‌ها فراهم شود. وظیفه نور بک‌لایک قرمز بازتولید بهتر رنگ است، اما چون هزینه زیادی دارد، به‌ندرت در گوشی‌های هوشمند از آن استفاده می‌شود.

LCD گوشی‌های هوشمند همگی ماتریس فعال هستند. ماتریس فعال در واقع به نحوه خطاب‌کردن پیکسل‌ها اشاره دارد. این ماتریس‌ها از فناوری TFT استفاده می‌کنند. این فناوری به‌معنای ترانزیستور لایه نازک یا  Thin Film Transistor است. در واقع این اجزا باعث بازتولید دقیق‌تر رنگ می‌شوند و به پاسخ‌گویی صفحه نمایش کمک می‌کنند.

لایه کریستال مایع

مهم‌ترین قسمت در LCD گوشی‌های هوشمند لایه کریستال مایع است که رنگ‌های عبور داده شده و تصویر نمایشی را کنترل می‌کند. زمانی‌که جریان الکتریکی از این لایه عبور کند، سلول‌های کریستال مایع با استفاده از فیلترهای سبز، قرمز و آبی مربوط به زیرپیکسل‌ها در هم تنیده می‌شوند یا پیچ‌وتاب می‌خورند تا نور پس‌زمینه بتواند با شدت‌های مختلف از لایه کریستال مایع عبور کند.

در واقع این کریستال‌ها هستند که نور پس‌زمینه خنثی را با شدت رنگ‌هایی خاص فیلتر می‌کند و با ترکیب کریستال‌های دیگر با رنگ‌های مختلف، طیفی وسیع از میلیون‌ها رنگ را ایجاد خواهند کرد. اگر علائم شکستگی lcd گوشی نمایان شود، در زمان روشن‌شدن گوشی این لایه کریستال دیگر توانایی فیلتر رنگ‌ها را ندارد.

لایه‌های پلاریزه‌کننده

لایه‌های پلاریزه که بعد از لایه کریستالی قرار می‌گیرد، به این لایه‌های حساس کمک می‌کند تا نور مناسب را به چشم ما برساند. علاوه‌براین لایه‌های پلاریزه در حالت خاموش صفحه نمایش، تابش نور را قطع خواهد کرد.

لایه محافظ بیرونی

لایه محافظ بیرونی همان‌طور که از نامش مشخص است، برای محافظت از سایر لایه‌های صفحه نمایش گوشی اعمال و معمولا از نوعی پلاستیک شفاف یا شیشه ساخته می‌شود. شکستگی lcd گوشی معمولا در این لایه به چشم دیده می‌شود.

قبل از خرید بیمه موبایل باید با تفاوت‌های آن با گارانتی موبایل آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله تفاوت بیمه موبایل با گارانتی؛ چرا گارانتی برای محافظت از موبایل ما کافی نیست؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

اگر ال سی دی گوشی موبایل شکست چه کنیم؟

چگونه از آسیب‌دیدن صفحه نمایش گوشی جلوگیری کنیم؟

محافظت از صفحه نمایش و جلوگیری از شکستگی lcd گوشی راهکاری ساده دارد. وقتی یک‌بار برای خریدن محافظ استاندارد و باکیفیت هزینه کنید، دیگر نیازی نیست هزینه تعمیر شکستگی lcd گوشی را پرداخت کنید. چون از LCD گوشی به‌خوبی محافظت خواهد شد.

نصب گلس محافظ ال‌سی‌دی

گلس یا محافظ ال‌سی‌دی نقش بسیار مهمی در محافظت از صفحه نمایش گوشی دارد. در واقع این محافظ روی صفحه نمایش قرار می‌گیرد و در وهله اول از ایجاد خط‌‌‌ و خش جلوگیری می‌کند. اما مهم‌ترین وظیفه این محافظ‌‌ها جلوگیری از شکستگی lcd گوشی است. گلس محافظ ال‌سی‌دی به‌دلیل اینکه روی صفحه نمایش قرار می‌گیرد، تاثیر و شدت ضربه به صفحه نمایش را به‌شدت کاهش می‌دهد و مانع خط‌ و خش، ترک و شکستگی آن خواهد شد.

اگر از گلس باکیفیت استفاده کنید، تغییری در کیفیت تاچ صفحه نمایش ایجاد نمی‌شود و از ضربه‌های واردشده به گوشی در اثر افتادن از ارتفاع و غیره جلوگیری می‌کند. در بیشتر مواقع این گلس است که می‌شکند و شدت ضربه را خواهد گرفت.

استفاده از قاب و گارد استاندارد

گارد یا کیس‌های محافظتی که روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود، فقط برای زیبایی نیست. وقتی گوشی از دست شما می‌افتد، در اولین برخورد با زمین ضربه‌ای شدید به آن وارد می‌شود. هرقدر ارتفاع بیشتر باشد، شدت ضربه واردشده هم بیشتر خواهد شد.

گاردها و قاب‌های باکیفیت معمولا دارای لبه‌هایی در بخش جلویی است که می‌تواند از ال‌سی‌دی گوشی هم محافظت کند. بنابراین هدف از استفاده از این قاب‌ها نه‌تنها محافظت از بدنه بلکه محافظت از ال‌سی‌دی است. با خرید قاب‌ها یا گاردهایی که کتابی است و یک لایه هم روی ال‌سی‌دی قرار می‌گیرد، محافظت از lcd گوشی خود را دوچندان خواهید کرد.

مراقبت در زمان استفاده از گوشی

حتی اگر بهترین گلس‌ها و گاردها را هم استفاده کنید، اما نحوه استفاده شما از گوشی صحیح نباشد، بالاخره گوشی آسیب خواهد دید. برای اینکه ریسک خرابی و شکستگی ال‌سی‌دی گوشی را به حداقل برسانید، باید همیشه مراقب گوشی خود باشید. بهتر است در مکان‌های شلوغ از آن استفاده نکنید، چون ممکن است گوشی هر لحظه از دست شما بیفتد. از طرفی توصیه می‌شود که هرگز با دست‌های خیس از گوشی استفاده نکنید، چون علاوه‌بر نفوذ آب به بخش‌های داخلی و آسیب جدی ممکن است گوشی از دست شما سر بخورد.

موبایل‌های برند اپل جزء گران‌ترین گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان است، بنابراین بهتر است برای خرید بیمه موبایل اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله تا دیر نشده موبایل آیفون‌تان را بیمه کنید! را در بلاگ ازکی بخوانید.

تشخیص شکستگی ال سی دی گوشی

از کجا بفهمیم شکستگی گوشی از کدام قسمت صفحه نمایش است؟

همان‌طور که در بخش‌ ابتدایی مقاله اشاره شد، ال‌سی‌دی گوشی‌های هوشمند دارای ۴ لایه متفاوت است. زمانی‌که ضربه‌ای به صفحه نمایش وارد می‌شود، با‌توجه‌به شدت ضربه ممکن است یک یا چند تا از این لایه‌ها درگیر شود و آسیب ببیند.

اگر ضربه واردشده به ال‌سی‌دی باعث ایجاد ترک‌هایی به‌شکل شبکه تارهای عنکبوت شود، به‌ احتمال زیاد ضربه آنقدر شدید نبوده و نتوانسته به لایه‌های زیرین صفحه نمایش آسیب برساند. بنابراین تنها لایه رویی دچار شکستگی شده است. تشخیص شکستگی ال‌سی‌دی گوشی کار آسانی نیست و باید یک سری موارد و نشانه‌ها را بررسی کنید تا مشخص شود آیا به تعمیرات ال‌سی‌دی گوشی نیاز خواهید داشت یا خیر.

شکستگی lcd گوشی و خط‌های سفید و سیاهی که روی صفحه نمایش دیده می‌شود

بدترین حالتی که ممکن است با شکستگی lcd گوشی رخ دهید، ایجاد خط‌هایی سفید و سیاه روی صفحه نمایش است. این خط‌ها نشان می‌دهد که آسیب وارده بسیار جدی بوده و صفحه نمایش غیرقابل تعمیر است. بنابراین لازم است به یک نمایندگی مجاز مراجعه و برای تعویض ال‌سی‌دی گوشی اقدام کنید.

تاچ گوشی کار نمی‌کند اما صفحه نمایش روشن است

اگر صفحه نمایش روشن است، اما تاچ گوشی کار نمی‌کند، یعنی ضربه واردشده به‌حدی شدید بوده که تاچ گوشی را از کار انداخته است. در بیشتر موارد پنل شیشه‌ای گوشی هم ترک برمی‌دارد که نیاز به تعمیرات ال‌سی‌دی گوشی دارد.

تاچ گوشی کار می‌کند، اما صفحه نمایش شکسته است

اگر صفحه نمایش شکسته است، اما تاچ گوشی کار می‌کند، پس فقط پنل شیشه‌ای روی صفحه نمایش گوشی آسیب دبده است. در چنین شرایطی معمولا ترک‌های واردشده به شکل شبکه تار عنکبوت است. البته باید مطمئن شوید که ضربه نتوانسته به قسمت‌ها و لایه‌های زیرین آسیب وارد کند. برای اطمینان از این موضوع کافی است بخش‌های مختلف صفحه نمایش را لمس کنید تا از سلامت تاچ گوشی مطمئن شوید. از طرفی نباید هیچ‌گونه پرش یا تغییر رنگی در تصاویر ایجاد شود.

هاله یا خطوط رنگی روی صفحه نمایش ایجاد شده است

این مشکل بیشتر در گوشی‌های سامسونگ دیده می‌شود. وقتی به صفحه نمایش ضربه‌ای وارد می‌شود، ممکن است هاله‌ها یا خطوط رنگی روی آن به‌وجود آید که متاسفانه هیچ روشی برای رفع آنها وجود ندارد و باید ال‌سی‌دی را کاملا تعویض کنید.

هزینه تعمیر شکستگی lcd گوشی

صفحه نمایش گوشی سوسو می‌زند

سوسو زدن صفحه نمایش بیشتر در گوشی‌های سامسونگ رخ می‌دهد. در این شرایط در عملکرد استفاده از گوشی اختلال ایجاد می‌شود. از طرفی احتمال سوختن ال‌سی‌دی هم وجود دارد.

بخشی از صفحه نمایش گوشی سیاه شده است

سیاه‌شدن بخشی از صفحه نمایش نشان‌دهنده سوختن ال‌سی‌دی گوشی است. بنابراین دستگاه شما نمی‌تواند اطلاعات و محتوا را به نمایش بگذارد. تنها راه‌حل موجود در این شرایط، تعویض کامل تاچ ال‌سی‌دی خواهد بود.

در گوشی‌های سامسونگ و برخی دیگر از گوشی‌های اندرویدی می‌توانید کد دستوری *#۰*# را شماره‌گیری کنید. با شماره‌گیری این کد صفحه جدیدی باز می‌شود که دارای گزینه‌های مختلفی برای تست گوشی است. گزینه TOUCH را انتخاب کرده و تاچ گوشی در تمام بخش‌های صفحه نمایش را تست کنید.

یکی از بهترین روش‌ها برای جبران خسارت‌های واردشده، بیمه موبایل است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مزیت‌های بیمه موبایل چیست و چرا باید گوشی خود را بیمه کنیم؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

چه زمانی باید LCD موبایل را عوض کنیم؟

زمانی‌ که ضربه‌ وارد شده به صفحه نمایش باعث شکستگی lcd گوشی یا آسیب آن شده باشد، باید برای تعویض LCD موبایل اقدام کنید. در شرایط زیر باید خیلی زود برای تعمیر ‌ال‌سی‌دی گوشی اقدام کنید.

  • سیاه‌شدن ال‌سی‌دی گوشی؛
  • روشن‌شدن صفحه نمایش و کارنکردن تاچ گوشی؛
  • سیاه‌شدن بخشی از ال‌سی‌دی گوشی؛
  • روشن‌نشدن صفحه نمایش گوشی؛
  • وجود هاله یا خطوط رنگی روی صفحه نمایش؛
  • هنگ‌کردن صفحه نمایش؛
  • عدم نمایش تصاویر؛
  • تاریک‌شدن صفحه نمایش؛
  • بنفش‌شدن بخشی از تصویر.
علائم شکستگی ال سی دی گوشی

در صورت آسیب دیدن LCD گوشی چه کنیم؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که اگر ال‌سی‌دی گوشی موبایل شکست، چه کنیم؟ در چنین شرایطی نباید به صفحه نمایش گوشی دست بزنید یا از آن استفاده کنید، چون اگر لایه رویی صفحه نمایش از شیشه ساخته شده باشد، تکه‌های بسیار ریز آن وارد گوش می‌شود و یا باعث ایجاد بریدگی روی صورت خواهد شد. در اولین مرحله گوشی خود را داخل یک کیسه یا داخل جعبه موبایل بگذارید و به یک نمایندگی یا تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

یکی از اصلی‌ترین پوشش‌‌های بیمه موبایل و تبلت، ضربه‌خوردگی، شکستن تاچ و ال‌سی‌دی است. بنابراین در کنار گارانتی و خرید و نصب گلس باکیفیت و گارد پیشنهاد می‌شود برای خرید بیمه موبایل از ازکی اقدام کنید تا غیر از پوشش شکستن lcd گوشی از دیگر پوشش‌های این بیمه نیز استفاده کنید.

لازم است بدانید که بیمه موبایل مواردی مانند خسارت‌های ناشی از تعمیر نامناسب را پرداخت نخواهد کرد. بنابراین بهتر است به مراکز طرف قرارداد بیمه موبایل خود مراجعه کرده و در صورت نیاز از گارانتی استفاده کنید.

استفاده از پوشش‌های بیمه موبایل

گارانتی موبایل برخی از موارد و مشکلات را پوشش نخواهد داد. در چنین شرایطی بهترین راهکار خرید بیمه موبایل خواهد بود تا در کنار گارانتی پوششی کامل داشته باشید. پوشش‌های بیمه موبایل بین شرکت‌های مختلف بیمه‌گر مشابه و به شرح زیر است.

  • آب‌دیدگی و نم‌زدگی؛
  • نوسانات برق (القای الکتریکی)؛
  • ضربه‌خوردن، شکستن تاچ و ال‌سی‌دی؛
  • آتش‌سوزی، سیل، انفجار و طوفان؛
  • سرقت با شکستن حرز.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ضربه‌خوردن و شکستگی lcd گوشی و تاچ آن جزء پوشش‌های بیمه موبایل است. بنابراین می‌توانند از این پوشش‌ها برای جبران چنین خسارت‌هایی استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که برای تعمیر ال‌سی‌دی گوشی باید آن را به مراکز طرف قرارداد با شرکت بیمه گوشی خود ببرید. در‌غیراین‌صورت شرکت‌های بیمه هیچ تعهدی در قبال پرداخت هزینه‌های تعمیرات نخواهند داشت. بنابراین برای استفاده از پوشش شکستگی موبایل بیمه مناسب را خریداری کنید و قبل از مراجعه به تعمیرگاه از شرکت بیمه‌، معرفی‌نامه دریافت کنید. در نهایت برای دریافت خسارت باید رسید پرداخت و فاکتور رسمی ارائه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه موبایل، تبلت و لپ‌تاپ چیست؟ خسارت‌های تحت پوشش را در بلاگ ازکی بخوانید.

تعمیرات ال سی دی گوشی

هزینه تعمیرات LCD گوشی چقدر است؟

عوامل مختلفی روی هزینه تعمیرات lcd گوشی تاثیر می‌گذارد که در ادامه بررسی خواهد شد. بنابراین نمی‌توان یک مبلغ مشخص برای تعویض ال‌سی‌دی گوشی‌های مختلف تعیین کرد.

  • نوع و میزان آسیب وارده؛
  • مدل و برند گوشی؛
  • اندازه صفحه نمایش؛
  • نوع صفحه نمایش؛
  • در دسترس بودن قطعات؛
  • قیمت گوشی.

نحوه خرید بیمه موبایل از ازکی

یکی از حساس‌ترین بخش‌های گوشی‌های هوشمند، صفحه نمایش آن است. وقتی ضربه‌ای به گوشی وارد می‌شود، این بخش بیشترین آسیب را خواهد دید که شامل ترک، شکستگی و کارنکردن تاچ خواهد بود. شکستگی lcd گوشی یکی از متداول‌ترین مشکلاتی است که افراد با آن روبه‌رو هستند. در این شرایط بهترین راهکار استفاده از گلس باکیفیت و گارد مناسب برای گوشی و همچنین خرید بیمه موبایل خواهد بود. خرید بیمه موبایل از ازکی در کنار گارانتی گوشی می‌تواند پوششی کامل برای محافظت از گوشی ارائه کند.

سوالات متداول

  • صفحه نمایش گوشی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟
    لایه محافظ بیرونی، لایه‌های پلاریزه کننده، لایه کریستال مایع و لایه نور بک‌لایت، ۴ لایه اصلی صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند است.
  • بیمه موبایل چه مواردی را پوشش می‌دهد؟
    آب‌دیدگی و نم‌زدگی، نوسانات برق (القای الکتریکی)، ضربه‌خوردن، شکستن تاچ و ال‌سی‌دی ، آتش‌سوزی، سیل، انفجار و طوفان و سرقت با شکستن حرز از موارد تحت پوشش بیمه موبایل است.
  • چه عواملی روی هزینه تعمیر ال‌سی‌دی گوشی تاثیر می‌گذارد؟
    نوع و میزان آسیب واردشده، مدل و برند گوشی، اندازه صفحه نمایش، نوع صفحه نمایش، در دسترس بودن قطعات و قیمت گوشی از جمله عوامل موثر روی هزینه تعمیر lcd است.
  • اگر ال‌سی‌دی گوشی موبایل شکست چه کار کنیم؟
    در این شرایط نباید از گوشی استفاده کنید یا به صفحه نمایش دست بزنید و در اولین فرصت به مراکز تعمیرات مجاز طرف قرارداد با بیمه موبایل خود مراجعه کنید.
  • نشانه‌های آسیب و شکستگی lcd گوشی چیست؟
    کارنکردن صفحه نمایش یا ال‌سی‌دی، سیاه‌شدن بخشی یا تمام صفحه نمایش، سوسو زدن صفحه نمایش، ایجاد خطوط سفید و سیاه روی صفحه نمایش، ایجاد شبکه تار عنکبوتی روی LCD و از کار افتادن تاچ از جمله نشانه‌های آسیب به صفحه نمایش است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا