بیمه موبایل و تجهیزات الکترونیک

تا دیر نشده موبایل آیفون‌تان را بیمه کنید!


هر روز که می‌گذرد و با افزایش تورم، قیمت تجهیزات الکترونیکی مانند موبایل، تبلت و لپ‌تاپ بیشتر می‌شود. این افزایش نجومی قیمت‌ها تنها یک راه چاره برای جبران خسارت‌ها باقی گذاشته است و آن هم خرید بیمه موبایل و تجهیزات الکترونیک است. تمامی موبایل‌ها گارانتی دارد، اما این گارانتی تمامی حوادث احتمالی را پوشش نخواهد داد، اینجاست که پوشش‌های بیمه موبایل به یاری افراد خواهد آمد. با‌توجه‌به هزینه زیاد تعمیرات و تعویض قطعات و همین‌طور قیمت زیاد برخی از برندها مانند آیفون، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی پوشش‌های بیمه موبایل آیفون، موارد استثنا یا عدم پوشش، هزینه‌ها و نحوه دریافت غرامت در صورت خسارت جزئی، کلی و سرقت با شکست حرز می‌پردازیم.

چرا باید موبایل آیفون خود را بیمه کنیم؟

گوشی‌های آیفون یکی از محبوب‌ترین انواع گوشی‌های هوشمند بین جوانان است. اما آنچه که در زمان خرید این نوع گوشی‌های باعث نگرانی می‌شود، قیمت بسیار زیاد در مقایسه برندهای دیگر و هزینه زیاد تعمیر و تعویض قطعاتی مانند گلس و بدنه است. متاسفانه گاهی نوسانات برق در برخی مناطق و شهرهای کشور باعث سوختن گوشی می‌شود که خود حادثه‌ای غیرقابل‌ پیش‌بینی اما پُرهزینه است.

مواردی دیگر مانند ضربه یا شکستگی که در اثر افتادن گوشی رخ می‌دهد، بسیار محتمل است و بسیاری از افراد هزینه‌های زیادی را برای عوض‌کردن قاب و گلس گوشی‌های خود پرداخت کرده‌اند. اگر همه این موارد را بپذیریم، باز معضلی مانند سرقت گوشی آیفون ممکن است رخ دهد. چون این نوع گوشی‌ها حتی در شرایط آسیب‌دیده و دست‌دوم هم قیمت زیادی دارد، بنابراین سارقان هر فرصتی را برای سرقت این گوشی‌ها غنیمت می‌شمارند.

بیمه موبایل آیفون

در چنین شرایطی، هزینه‌های زیاد و امکان دزدیدن گوشی می‌تواند افراد را از خریدن گوشی همراه مورد علاقه‌شان منصرف کند. بهترین راهکار در این موارد خرید بیمه موبایل آیفون است. با خرید این بیمه و باتوجه‌به پوشش‌های بیمه‌ای که دارد، دیگر نگران اتفاقات ناگوار در طول روز نخواهید بود. از همین‌جا به اهمیت این موضوع پی می‌بریم که چرا بیمه موبایل آیفون بخریم.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مزیت‌های بیمه موبایل پیست و چرا باید گوشی خود را بیمه کنیم را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش‌های بیمه موبایل آیفون

پوشش‌های بیمه موبایل آیفون موارد مختلفی را شامل می‌شود که می‌تواند مزایای بسیاری برای افراد داشته باشد. با بیمه‌کردن موبایل، تقریبا ۸۰٪ از خطراتی که گوشی همراه شما را تهدید می‌کند، تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت. آن ۲۰٪ باقی‌مانده در واقع مواردی است که احتمال وقوع آنها بسیار کم بوده و به‌همین‌دلیل در بندهای پوشش بیمه موبایل قرار نگرفته‌ است. پوشش‌های بیمه موبایل آیفون به شرح زیر است:

  • آب‌دیدگی و نم‌زدگی گوشی؛
  • نوسانات برق (القای الکتریکی)؛
  • ضربه‌خوردن گوشی، شکستن ال‌سی‌دی و تاچ؛
  • آتش‌سوزی، سیل، انفجار و طوفان؛
  • سرقت با شکست حرز.

در مورد سرقت با شکست حرز باید اضافه شود که این سرقت فقط از ماشین، محل کار و منزل و با تایید مقامات قضایی و انتظامی قابل‌قبول خواهد بود.

پوشش سرقت در بیمه موبایل آیفون

همان‌طور که در بخش قبلی مطالعه کردید، بیمه تلفن همراه، سرقت با شکست حرز را پوشش خواهد داد. شکست حرز به‌ مفهوم شکستن مانع برای سرقت است، یعنی دزدی یا سرقت با شکستن در، قفل یا پنجره رخ داده باشد. در تعریف بیمه شکستن حرز به‌معنای استفاده از زور برای دزدی است. یعنی سرقت معمولی بدون شکست حرز در بیمه موبایل پوشش داده نمی‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه موبایل، تبلت و لپ‌تاپ چیست؟ خسارت‌های تحت پوشش را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش سرقت در بیمه موبایل آیفون

استثنائات بیمه موبایل اپل

مانند هر بیمه‌ای، بیمه موبایل هم دارای استثنائاتی است. آیا به‌خاطر دارید که اشاره کردیم بیمه موبایل تنها ۸۰٪ از خطرات را پوشش می‌دهد؟ مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود، استثنائات یا موارد عدم پوشش بیمه موبایل است. بنابراین در شرایط زیر بیمه‌گر هیچ‌گونه تعهدی در قبال پرداخت خسارت و غرامت نخواهد داشت.

  • موارد تحت گارانتی موبایل؛
  • خسارت‌های وارده ناشی از تعمیر غیراصولی و نامناسب؛
  • استهلاک عادی گوشی مانند زنگ‌زدگی یا فساد تدریجی آن در اثر شرایط آب‌وهوایی بد؛
  • عیوب و نقص‌هایی مانند خراشیدگی؛
  • هزینه‌های بازکردن و تعمیر موبایل در مراکز غیرتخصصی و مراکزی غیر از مراکز طرف قرارداد یا معرفی‌شده توسط شرکت بیمه‌گر؛
  • خسارت‌های عمدی واردشده به موبایل توسط بیمه‌گذار یا آشنایان او؛
  • خسارت‌های واردشده در صورت مخدوش‌شدن شماره سریال موبایل؛
  • سرقت تجهیزات مورد بیمه‌شده به‌دلیل کف‌زنی، زورگیری یا قاپ‌زنی.

تفاوت بیمه موبایل آیفون و گارانتی

بیمه موبایل آیفون در واقع مواردی را پوشش می‌دهد که شامل گارانتی و ضمانت‌نامه موبایل نیست. این مهم‌ترین تفاوت میان گارانتی و بیمه موبایل است. در واقع می‌توان گفت که بیمه‌گذار با خرید بیمه موبایل به‌نوعی پوشش‌هایی را دریافت می‌کند که در تکمیل گارانتی موبایل او است. به‌این‌ترتیب کلیه نگرانی‌ها بابت خسارت‌های واردشده برطرف خواهد شد؛ البته به شرط اینکه موارد مورد بحث تحت پوشش گارانتی و بیمه موبایل باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله تفاوت بیمه موبایل با گارانتی؛ چرا گارانتی برای محافظت از موبایل کافی نیست؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه موبایل اپل

از چه شرکتی بیمه موبایل آیفون بگیریم؟

شرکت‌های بیمه‌گر مختلفی نسبت به عرضه بیمه موبایل آیفون اقدام کرده‌اند. این شرکت‌ها خدماتی تقریبا مشابه یکدیگر ارائه می‌کنند و تنها در برخی موارد جزئی و البته در مبلغ حق‌بیمه تفاوت‌هایی با هم دارند. بنابراین بیمه‌گذارها با‌توجه‌به ارزش موبایل خود و با در نظر گرفتن بودجه‌ خود و پوشش‌هایی که نیاز دارند می‌توانند یکی از شرکت‌های بیمه‌گر را انتخاب کنند.

هزینه بیمه گوشی آیفون چقدر است؟

موارد مختلفی روی قیمت یا هزینه بیمه گوشی تاثیر می‌گذارد. بنابراین زمانی‌که شرایط را برای خرید بیمه بررسی می‌کنید، باید این موارد را در نظر بگیرید. هزینه بیمه گوشی به موارد زیر بستگی دارد:

  • برند؛
  • مدل؛
  • سال ساخت؛
  • ارزش ریالی گوشی هوشمند؛
  • قطعات استفاده شده؛
  • امکاناتی مانند ضدآب بودن.

در بین موارد بالا، اصلی‌ترین عامل در تعیین هزینه بیمه گوشی‌های اپل، ارزش ریالی گوشی در زمان خرید بیمه ‌موبایل یا ارزش ریالی درج‌شده در فاکتور خرید موبایل است.

شرایط خرید بیمه موبایل آیفون

در زمان خرید بیمه موبایل باید به شرایط آن دقت کنید. به‌عنوان مثال آکبندبودن موبایل یکی از شرایط خرید بیمه موبایل آیفون در بسیاری از شرکت‌های بیمه‌گر است. از دیگر شرایط خرید بیمه برای موبایل‌های اپل میزان فرانشیز بیمه است.

بیمه گوشی اپل

همان‌طور که می‌دانید فرانشیز درصدی از خسارت است که باید بیمه‌گذار آن را پرداخت کند و برعهده شرکت بیمه‌گر نخواهد بود. فرانشیز گوشی به شرح جدول زیر است.

موضوع فرانشیز درصد
فرانشیز خسارت جزئی شامل تعویض قطعه یا تعمیرات ۲۰% و حداقل ۱۰۰ هزار تومان
فرانشیز خسارت جزئی ال‌سی‌دی و تاچ شامل تعویض قطعه و تعمیرات ۴۰% و حداقل ۲۰۰ هزار تومان
فرانشیز خسارت کلی غیرقابل تعمیر ۳۰% قیمت روز موبایل در زمان بروز حادثه یا ۳۰% قیمت مندرج در بیمه‌نامه (هر کدام که کمتر باشد)
فرانشیز خسارت سرقت با شکست حرز ۴۰% قیمت روز موبایل در زمان بروز حادثه یا ۴۰% قیمت مندرج در بیمه‌نامه (هر کدام که کمتر باشد)

برای خرید بیمه موبایل آیفون چه مدارکی لازم داریم؟

برای خرید بیمه موبایل باید مدارکی را به شرکت بیمه‌گر ارائه کنید. مدارک خرید بیمه موبایل آیفون به شرح زیر است.

  • کارت ملی و تصویر کارت ملی مالک گوشی؛
  • آدرس و شماره تماس مالک گوشی؛
  • مدل دستگاه؛
  • رنگ دستگاه؛
  • شماره سریال یا IMEI؛
  • ارزش روز موبایل؛
  • عکس فاکتور خرید موبایل (در صورت لزوم).

برای دریافت شماره سریال دستگاه می‌توانید اطلاعات روی جعبه را مطالعه کنید. در مورد تمامی موبایل‌های وارداتی این کد روی جعبه درج می‌شود. درغیراین‌صورت می‌توانید کد دستوری *#۰۶# را شماره‌گیری کنید.

نحوه پرداخت خسارت بیمه موبایل آیفون چقدر است؟

محاسبه و نحوه پرداخت خسارت بیمه موبایل آیفون با‌توجه‌به نوع آسیب واردشده متفاوت خواهد بود. در ادامه نحوه تعیین قیمت و دریافت خسارت از بیمه موبایل در شرایط مختلف بررسی می‌شود.

نحوه پرداخت خسارت بیمه موبایل آیفون

بروز خسارت‌های جزئی

در شرایطی که خسارت واردشده به موبایل جزئی است و دستگاه به تعمیر یا تعویض قطعه نیاز داشته باشد، بیمه‌گذار باید مراحل زیر را برای دریافت خسارت دنبال کند.

  • بیمه‌گذار باید از شرکت بیمه‌گر یک معرفی‌نامه معتبر دریافت و به مراکز تعمیر تخصصی مورد تایید شرکت بیمه‌گر مراجعه کند.
  • بیمه‌گذار باید هزینه‌های تعمیرات و تعویض قطعات را پرداخت نماید و از مرکز تعمیرات فاکتور رسمی و مهرشده دریافت کند.
  • اگر برای تعمیر دستگاه قطعه‌ای تعویض شده باشد، بیمه‌گذار باید قطعه یا قطعات تعویض شده را به‌همراه فاکتور رسمی به شعبه‌های تعیین خسارت شرکت بیمه موبایل ارائه کند. (بیمه‌گذار برای ارائه فاکتور به‌همراه داغی قطعات به شعبه تعیین شده و امضای مفاصاحساب، تنها ۲۰ روز کاری فرصت دارد).
  • شرکت بیمه‌گر پس از بررسی فاکتور و تایید هزینه‌های انجام شده طی ۷ روز برای پرداخت مبلغ مورد‌نظر به بیمه‌گذار اقدام خواهد کرد
.

توجه کنید در صورتی که داغی قطعات توسط بیمه‌گذار ارائه شده باشد، شرکت بیمه‌گر می‌تواند ارزشی معادل با ارزش بازیافت آنها را مطابق با نظر کارشناس در مرکز تخصصی از مبلغ قابل پرداخت کم کند.

در‌صورتی‌که بین فاکتور ارائه‌شده توسط بیمه‌گذار و مبلغ متعارف هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات مغایرتی وجود داشته باشد، شرکت بیمه‌گر می‌تواند هزینه‌های انجام‌شده را دوباره توسط کارشناس خود بررسی کند و جبران خسارت را مطابق با قیمت‌های متعارف انجام دهد.

بیمه گوشی آیفون

بروز خسارت‌های کلی

خسارت کلی زمانی رخ می‌دهد که دستگاه دیگر قابل استفاده نباشد. بنابراین اگر موبایل بیمه‌گذار به‌گونه‌ای آسیب دیده باشد که دیگر حتی با تعویض قطعات و تعمیرات نیز قابل استفاده نیست، نحوه پرداخت خسارت بیمه موبایل به شرح زیر خواهد بود.

  • بیمه‌گذار یک معرفی‌نامه معتبر از شرکت‌ بیمه‌گر دریافت و به مراکز تخصصی تعمیر موبایل طرف قرارداد مراجعه می‌کند تا تلفن همراه او توسط کارشناسان بررسی شود.
  • کارشناسان مرکز تخصصی موبایل بیمه‌گذار را بررسی می‌کنند و درصورتی‌که قابل تعمیر نباشد، نامه‌ای با همین مضمون صادر می‌نمایند.
  • بیمه‌گذار پس از دریافت نامه غیرقابل‌ تعمیر بودن موبایل خود باید ظرف مدت ۲۰ روز کاری به شعب شرکت بیمه‌گر مراجعه کرده و با ارائه نامه مهرشده برای امضای فرم مفاصاحساب اقدام کند.
  • شرکت بیمه‌گر باید طی مدت ۷ روز موارد را بررسی کرده و برای پرداخت خسارت به بیمه‌گذار اقدام کند.

توجه کنید در صورتی‌که متعلقات موبایل و جعبه آن را بیمه‌گذار ارائه نکند، ارزش ریالی بازیافتی موارد ذکرشده مطابق نظر کارشناس مراکز تخصصی برآورد شده و از مبلغ خسارت کسر می‌شود.

در‌صورتی‌که بعد از خرید بیمه موبایل آیفون، قیمت دستگاه افزایش پیدا کند، خسارت موبایل در زمان پرداخت توسط شرکت بیمه‌گر مشمول کم‌بیمه‌گی و اعمال ضریب ماده ۱۰ قانون بیمه خواهد بود.

سرقت موبایل

در صورت سرقت موبایل با شکست حرز، شرایط و نحوه دریافت خسارت متفاوت از حالت‌های بالا خواهد بود. در صورت سرقت موبایل با شکست حرز، بیمه‌گذار باید مدارکی را ارائه کند که ادعای او را ثابت می‌کنند. این مدارک به شرح زیر است:

  • گزارش مقامات انتظامی و قضایی به‌منظور تایید وقوع سرقت با شکست حرز؛
  • تحویل جعبه دستگاه به‌همراه تمامی لوازم جانبی آن به شرکت بیمه‌گر؛
  • پرینت اطلاعات ثبت‌شده از دستگاه در سامانه هم‌یاب ۲۴ (مدارک تایید و اعلام سرقت رخ داده به اپراتورهای مربوطه)؛
  • ارائه مستنداتی برای اثبات وقوع حادثه سرقت با شکست حرز مانند فیلم دوربین یا استشهادهای محلی؛
  • ارائه فاکتور خرید موبایل جدید توسط بیمه‌گذار.
پوشش‌های بیمه موبایل آیفون

توجه کنید که در صورت ارائه نکردن جعبه و ملحقات آن، شرکت بیمه‌گر تعهدی برای پرداخت خسارت نخواهد داشت. بنابراین یکی از مدارک اصلی برای دریافت خسارت بیمه موبایل آیفون ارائه جعبه و لوازم جانبی آن به شرکت بیمه‌گر است.

در زمان دریافت خسارت سرقت موبایل با شکست حرز، بیمه‌گذار باید مالکیت یا رجیستری موبایل خود را به شرکت بیمه‌گر انتقال دهد. در غیر‌این‌صورت شرکت بیمه‌گر تعهدی برای پرداخت خسارت نخواهد داشت.

نحوه خرید بیمه موبایل از ازکی

اکنون که با مدارک و نحوه خرید بیمه موبایل آیفون آشنا شده‌اید و می‌دانید که این بیمه‌نامه چطور می‌تواند غرامت خسارت‌های واردشده در اثر حوادث را جبران کند. بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر برای خرید بیمه موبایل اقدام کنید. روند خرید بیمه بسیار ساده است، کافی است وارد صفحه خرید بیمه موبایل ازکی شده و برند دستگاه و مدل آن را وارد کرده و در مرحله بعد ارزش ریالی به‌روز آن را وارد کنید. با انتخاب دکمه استعلام قیمت، لیستی از شرکت‌های بیمه‌گر نمایش داده می‌شود که می‌توانید با‌توجه‌به نوع پوشش‌ها و هزینه، یکی از آنها را انتخاب کنید.

سوالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متداول

    • بیمه موبایل چه مواردی را پوشش می‌دهد؟
      آب‌دیدگی یا نم‌زدگی، نوسانات برق و القای الکتریکی، ضربه‌خوردن یا شکستن ال‌سی‌دی یا تاچ گوشی، آتش‌سوزی، سیل، انفجار و طوفان و سرقت با شکست حرز جزء موارد تحت پوشش بیمه موبایل است.
    • عوامل تاثیرگذار روی هزینه بیمه گوشی کدامند؟
      برند، مدل، کیفیت قطعات و ارزش ریالی تلفن همراه از جمله موارد تاثیرگذار روی هزینه بیمه گوشی است.
    • کدام عامل بیشترین تاثیر را در تعیین هزینه بیمه گوشی دارد؟
      ارزش ریالی گوشی همراه از جمله موثرترین عوامل در تعیین هزینه بیمه موبایل است.
    • آیا در صورت سرقت موبایل، شرکت بیمه‌گر خسارت پرداخت می‌کند؟
      اگر سرقت با شکست حرز رخ داده باشد، شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت خواهد بود.
    • فرانشیز خسارت جزئی و کلی موبایل چقدر است؟
      فرانشیز خسارت جزئی ۲۰٪ و حداقل ۱۰۰ هزار تومان و فرانشیز خسارت کلی ۴۰٪ حداقل ۲۰۰ هزار تومان است.
نمایش بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا