بیمه خودروبیمه شخص ثالث

بیمه مازاد شخص ثالث چیست و چه پوشش‌هایی دارد؟

بیمه شخص ثالث ۲ نوع پوشش دارد که بیمه مرکزی نرخ آنها را هر ساله با‌توجه‌به دیه مشخص شده برای آن سال اعلام می‌کند. نوع اول پوشش جانی و نوع دوم پوشش مالی است. خسارت‌های جانی در حوادث را شرکت‌های بیمه پرداخت می‌کند و سقف آن باتوجه‌به میزان دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام تعیین می‌شود. در بخش خسارت مالی، سقف تعهدات برابر با دو و نیم درصد (۲٫۵٪) تعهدات جانی و بدنی است. بیمه‌گذار می‌تواند برای جبران خسارت‌های جانی و مالی که مبلغ آنها بیشتر از این مقدار مشخص شده است، بیمه مازاد شخص ثالث یا بیمه مسئولیت وسایل نقلیه موتوری را خریداری کند.

در ادامه این مقاله تلاش می‌کنیم که همه چیز را در مورد بیمه مازاد شخص ثالث بیان کنیم و توضیح دهیم چرا خرید آن به نفع همه راننده‌ها است. با ما همراه باشید.

بیمه مازاد شخص ثالث چیست؟

تصور کنید بیمه مازاد شخص ثالث به عنوان بیمه تکمیلی بر روی بیمه خودرو اعمال می‌شود و باعث افزایش سقف پوشش‌ها و تعهدات شرکت بیمه در صورت وقوع حادثه می‌شود. با داشتن بیمه مازاد، سقف تعیین‌شده برای هزینه‌های تعمیرات، جایگزینی قطعات خودرو و پوشش مسئولیت مالی و غیره نسبت به شخص ثالث بیشتر می‌شود؛ به این معنی که در صورت رخ دادن حادثه‌ای که هزینه تعمیراتش بیشتر از سقف تعیین شده در بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه باشد، بیمه مازاد به عنوان پوشش تکمیلی برای جبران مابه‌التفاوت هزینه می‌آید.

اگرچه بیمه مازاد هزینه‌ بیشتری را نسبت به بیمه شخص ثالث ایجاد می‌کند، اما در صورت وقوع حادثه، می‌تواند هزینه‌های بسیار بیشتری را پوشش دهد. 

چرا بیمه مازاد شخص ثالث مهم است؟

اگر در خیابان با خودرویی گران قیمت در تصادفی کم خطر و حتی کم خسارت برخورد کنید، بدون شک خسارتی که به خودرو شخص ثالث وارد می‌شود بیشتر از مبلغ تعیین شده برای خسارت‌های بدنی خواهد بود. در این شرایط توصیه می‌شود که بیمه مازاد شخص ثالث بخرید تا بیمه‌گذار از پرداخت بخشی از خسارت باقیمانده از جیب خود معاف شود.

در صورتی که خدایی نکرده راننده مقصر تصادف منجر به فوت یک یا چند نفر باشید و فرآیند قضایی به دلیل مراجعه‌های طولانی و رضایت ندادن خانواده‌های متوفیان، بیش از ۲ سال به طول انجامد و پس از آن مجبور به پرداخت دیه شوید، بر اساس قوانین بیمه شخص ثالث مجبور به پرداخت دیه در سال جدید می‌شوید. باتوجه‌به اینکه نرخ دیه هر سال نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد، در طی این بازه زمانی باتوجه‌به نرخ دیه جدید مبلغی به مبلغ قبلی اضافه می‌شود. در این شرایط، در صورت داشتن بیمه مازاد شخص ثالث، تغییرات دیه تا سقف تعیین‌شده در بیمه‌نامه مازاد به عهده شرکت بیمه قرار خواهد گرفت.

بیمه مازاد شخص ثالث تا حد دیه

در قوانین مجازات اسلامی دیه جزایی است که برای جبران آسیب‌ها و صدمات بدنی و جانی ناشی از عمل غیر عمدی در نظر گرفته می‌شود. همان طور که در بالا گفته شد، پوشش‌های جانی بیمه شخص ثالث درصدی از دیه مرد مسلمان در ماه‌های حرام است. مازاد شخص ثالث همان پوششی است که مابه‌التفاوت پوشش‌های بیمه‌نامه شخص ثالث و خسارت‌های جانی را تا سقف دیه تامین می‌کند.

تفاوت الحاقیه و بیمه مازاد چیست؟

به طور کلی الحاقیه برای اصلاح بیمه‌نامه و تغییراتی استفاده می‌شود که بعد از خرید بیمه‌نامه رخ می‌دهد، در حالی که مازاد بیمه شخص ثالث به میزان پوشش بیمه شخص ثالث قبل از خرید اشاره دارد. الحاقیه سندی است که به بیمه‌ خریداری‌شده اضافه می‌شود. الحاقیه بعد از خرید بیمه نامه شخص ثالث ثبت می‌شود و تغییرات و اصلاحاتی را نشان می‌دهد که در سطح پوشش بیمه‌نامه رخ می‌دهد. اما مازاد بیمه شخص ثالث قبل از خرید بیمه‌نامه تعیین می‌شود و به معنای این است که بیمه‌گذار در زمان خرید بیمه‌نامه میزان پوشش بیمه شخص ثالث را افزایش داده است.

نحوه خرید بیمه مازاد چگونه است؟

قیمت بیمه مازاد شخص ثالث به دلیل تغییرات مداوم نرخ ارز و شرایط بازار بسیار متغیر است. همچنین، قیمت بیمه مازاد بسته به نوع خودرو، سال ساخت، مدل و شرایط رانندگی شما متفاوت خواهد بود. در ایران، میزان هزینه بیمه مازاد اغلب بیشتر از بیمه شخص ثالث است و بسته به شرایط مختلف ممکن است ۲۰ تا ۵۰ درصد از مبلغ بیمه شخص ثالث باشد. به هر حال، برای محاسبه دقیق هزینه بیمه مازاد، می‌توانید با شرکت بیمه تماس بگیرید و اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت خودرو و سابقه رانندگی خود را ارائه دهید.

بیمه مازاد شخص ثالث به تنهایی کافی است؟

بسته به شرایط و نوع خودرویی که می‌رانید، بیمه مازاد می‌تواند از لحاظ اقتصادی مفید باشد. در صورتی که خودروی شما ارزش زیادی دارد یا در مناطقی با ترافیک شدید رفت و آمد دارید، بیمه مازاد در صورت وقوع حوادث ناگوار و نیاز به تعمیرات خودرو، هزینه‌هایی را که به عهده خود شما قرار می‌گیرد، کم می‌کند و شما را از نگرانی‌های مرتبط با هزینه‌های اضافی پس از وقوع حادثه نجات دهد. البته در یک تصادف معمولا خودروهای دو طرف آسیب می‌بیند. اگر مقصر یک تصادف باشید و بدنه خودروتان آسیب دیده باشد، هیچ بیمه شخص ثالثی خسارت شما را جبران نمی‌کند. اینجاست که لزوم خرید بیمه بدنه در کنار بیمه شخص ثالث برای شما اهمیت دارد. برای پیدا کردن بهترین بیمه بدنه و مقایسه قیمت‌ها و شرایط می‌توانید به سایت ازکی مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا