بیمه تکمیلی درمان

آیا بیمه تکمیلی شامل جراحی زیبایی می‌شود؟

از آن‌جا که بیمه‌نامه‌های پایه همه هزینه‌های درمانی بیماران را پرداخت نمی‌کنند، بسیاری از افراد برای جبران هزینه‌طهای خود، بیمه تکمیلی گروهی یا انفرادی می‌گیرند. بیمه‌نامه تکمیلی هزینه‌های پزشکی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 

یکی از سوالات اساسی بیمه‌شدگان، این است که: «آیا بیمه تکمیلی شامل جراحی زیبایی می‌شود؟»

در جواب این سوال باید گفت که بیمه تکمیلی هزینه عمل‌هایی را که فقط به‌دلیل زیبایی انجام شوند، پوشش نمی‌دهد؛ اما برخی از جراحی‌هایی که به تشخیص پزشک، جنبه درمانی نیز دارند، تحت‌پوشش این بیمه نامه قرار می‌گیرند.

در این مطلب، پوشش‌های جراحی‌‌های زیبایی بیمه تکمیلی، شرایط پرداخت هزینه‌های عمل و مواردی از این قبیل را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

بیمه تکمیلی عمل زیبایی کدام جراحی‌ زیبایی را پوشش می‌دهد؟ 

برخی از جراحی‌های زیبایی، کارکردی دوگانه دارند؛ یعنی هم در زیبایی افراد تاثیرگذار هستند و هم به سلامتی آن‌ها کمک می‌کنند. برخی از این‌گونه عمل‌ها که تحت‌پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از:

جراحی سیتوپلاستی بینی

پرطرفدارترین و متداول‌ترین جراحی زیبایی در ایران، عمل بینی است. به‌طور کلی، دو نوع عمل جراحی بینی وجود دارد:

نوع عمل توضیح ضرورت پزشکی بیمه تکمیلی
رینوپلاستی زیبایی و تغییر فرم بینی ندارد تعلق نمی‌گیرد
سیتوپلاستی برطرف‌کردن انحراف بینی دارد تعلق می‌گیرد

 

در برخی از موارد، نقص‌های مادرزادی یا مواردی که در اثر شکستگی بینی افراد به وجود آمده است، در تنفس آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند. این مشکلات از طریق جراحی سیتوپلاستی برطرف می‌شوند. بیمه تکمیلی این‌گونه جراحی‌هایی را که به تشخیص پزشک ضروری هستند، تحت پوشش قرار می‌دهد:

  • تنگ‌شدن دهلیز بینی با رشد دیواره‌های داخلی؛
  • شکستگی استخوان بینی و کج‌شدن دیواره آن؛
  • رشد بی‌رویه مخروط‌های بینی.

جراحی بای پس معده

جراحی بای پس معده یا میان‌بر، نوعی عمل کاهش وزن است که در آن یک کیسه کوچک ایجاد شده و به‌طور مستقیم، از معده به روده کوچک متصل می‌شود. پس از عمل، مواد خوراکی اضافی به جای معده، وارد این کیسه کوچک شده و به روده کوچک می‌رسد. 

جراحی بای پس معده، یکی از رایج‌ترین روش‌های کاهش وزن سریع است و برای کسانی انجام می‌شود که نتوانسته‌اند با رژیم غذایی و ورزش، وزن خود را کم کنند یا به‌دلیل چاقی زیاد، دچار مشکلاتی جدی شده‌اند. در صورتی که شاخص توده بدنی افراد (BMI) بالاتر از ۴۰ باشد، بیمه تکمیلی هزینه جراحی بای پس معده را پرداخت خواهد کرد. این مورد باید توسط پزشکان قابل‌اعتماد بیمه‌گر، تایید شده باشد.

جراحی بای پس معده و پوشش‌های بیمه تکمیلی

جراحی اسلیو معده

عمل کوچک‌کردن یا اسلیو معده نیز یکی دیگر از جراحی‌هایی است که به منظور کم‌شدن وزن بیمار انجام می‌شود. این عمل باعث می‌شود که فرد، کمتر غذا بخورد؛ بنابراین در زمان نسبتا کوتاهی مقدار زیادی از وزن خود را از دست می‌دهد. یکی از  مهم‌ترین شروط تحت‌پوشش قرارگرفتن این جراحی زیبایی، این است که متقاضی بیمه تکمیلی گروهی داشته باشد.

همچنین اگر شاخص توده بدنی فرد، بالای ۴۰ باشد، بیمه تکمیلی هزینه‌های جراحی اسلیو معده او را پوشش می‌دهد؛ در غیر این صورت، این جراحی فقط به‌خاطر زیبایی خواهد بود و ضرورت پزشکی ندارد؛ در نتیجه، بیمه تکمیلی به آن تعلق نمی‌گیرد.

آیا بیمه تکمیلی عمل زیبایی هزینه آزمایش‌های پیش از عمل جراحی را پوشش می‌دهد؟ 

برخی از شرکت‌های بیمه تکمیلی، بخشی از هزینه‌های قبل از عمل‌های جراحی زیبایی را (مانند آزمایش خون، سی‌تی‌اسکن و…) به بیمه‌شده پرداخت می‌کنند. همچنین، ممکن است که همه هزینه‌های افرادی که بیمه تکمیلی گروهی دارند نیز توسط بیمه‌گر پرداخت شود. برای اطمینان از این موارد و کسب اطلاعات بیشتر، حتما با شرکت بیمه خود تماس گرفته یا از کارشناسان ازکی کمک بگیرید.

شرکت‌های پوشش‌دهنده بیمه تکمیلی عمل زیبایی کدامند؟ 

شرکت‌های پوشش دهنده بیمه تکمیلی، هزینه خدماتی مانند جراحی‌های تخصصی، زایمان، نازایی، بستری، جراحی‌های عمومی، ویزیت، خرید دارو و… را پرداخت می‌کند. دقت کنید که معمولا موارد تحت‌پوشش این بیمه‌نامه، در شرکت‌های مختلف یکسان است.

با توجه به لیست خدمات تحت‌پوشش بیمه تکمیلی، می‌بینیم که بیمه‌گرها هزینه‌های جراحی‌های زیبایی را به‌صورت مستقیم پرداخت نمی‌کنند و فقط هزینه‌های جانبی را (آن هم در برخی از موارد)، تحت‌پوشش قرار می‌دهند.

به‌طور کلی هزینه‌های تحت‌پوشش و میزان آن‌ها، به توافق بیمه‌گر و بیمه‌گذار بستگی دارد. در برخی از مواقع، شرکت‌های پوشش‌دهنده بیمه تکمیلی هزینه جراحی‌هایی را که به تشخیص پزشک معتمد، ضروری باشد، پرداخت می‌کنند.

شرکت‌های پوشش‌دهنده بیمه تکمیلی عمل زیبایی کدامند؟

پرداخت هزینه‌های جراحی زیبایی توسط بیمه

پرداخت هزینه‌های جراحی زیبایی (به شرطی که ضرورت پزشکی داشته باشد)، از دو روش انجام می‌شود:

  1. مراجعه به مراکز طرف قرارداد شرکت بیمه: ارائه معرفی‌نامه و دفترچه بیمه.
  2. مراجعه به مراکزی که طرف قرارداد نیستند: پرداخت هزینه‌ها به‌صورت شخصی و ارائه مدارک لازم به شرکت بیمه برای دریافت هزینه‌های پرداخت‌شده.

در روش دوم، بیمه‌شده برای دریافت هزینه‌ها باید دستور پزشک معالج را همراه با مدارکی مانند کپی جواب آزمایش، به یکی از شعب بیمه‌گر خود ارائه کند. توجه کنید که این مدارک برای پرداخت هزینه‌ها ارائه می‌شود و به شما بازگردانده نخواهد شد؛ بنابراین، حتما باید کپی مدارک ارائه شود.

مدارک لازم برای دریافت هزینه عمل زیبایی

مهم‌ترین مدارکی که بیمه‌گذار باید برای دریافت هزینه‌های خود ارائه کند، به شرح زیر است:

  • اصل قبض پرداختی برای هزینه‌های پاراکلینیکی؛
  • کپی جواب آزمایشات؛
  • صورت‌حساب اصل و ممهور به مهر معتبر مرکز درمانی؛
  • فاکتور داروها، ممهور به مهر معتبر داروخانه؛
  • گواهی ممهور پزشک با ذکر تعداد جلسات مشاوره روان‌پزشکی، کاردرمانی، فیزیوتراپی و… (در صورت وجود)؛
  • کپی برابر اصل چک دریافتی (در صورت دریافت هزینه توسط بیمه‌گر پایه).

جمع‌بندی

هزینه جراحی‌های زیبایی مستقیما توسط شرکت‌های پوشش‌دهنده بیمه تکمیلی، پرداخت نخواهد شد. این هزینه‌ها تنها در صورتی از سوی بیمه‌گر جبران می‌شود که عمل زیبایی، ضرورت پزشکی داشته باشد و به سلامتی افراد کمک کند.

برای خرید انواع بیمه‌نامه تکمیلی گروهی و انفرادی، می‌توانید از ازکی کمک بگیرید. کارشناسان ما به شما کمک می‌کنند تا بسته به شرایط و اهداف خود، بهترین بیمه را انتخاب کنید و در مسیر سلامتی و شادابی قدم بگذارید!

سوالات متداول

۱. آیا هزینه تزریق ژل به لب، توسط بیمه تکمیلی پوشش داده می‌شود؟

خیر؛ مواردی که فقط برای زیبایی انجام می‌شوند و دلیل پزشکی ندارند، تحت‌پوشش بیمه تکمیلی قرار نمی‌گیرند.

۲. آیا می‌توانم برای پرداخت هزینه عمل بینی از بیمه تکمیلی کمک بگیرم؟

در صورتی که جراحی سپتوپلاستی بوده و برای سلامتی شما ضرورت داشته باشد، بیمه تکمیلی بخشی از هزینه‌های آن را تقبل خواهد کرد.

۳. قد من ۱۷۰ سانتی‌متر و وزنم ۶۵ کیلوگرم است. اگر بخواهم عمل بای پس معده انجام دهم، بیمه تکمیلی هزینه‌های آن را پرداخت خواهد کرد؟

با این وزن و قد، شاخص توده بدنی شما ۲۲.۵ است. بیمه تکمیلی فقط هزینه جراحی کاهش وزن افرادی را پرداخت می‌کند که BMI آن‌ها از ۴۰ بالاتر باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا