بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

نسل Z چگونه برای بازنشستگی‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند؟

نسل Z یا همان Gen Z افرادی هستند که بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۰ متولد شده‌اند. مطالعات نشان می‌دهد که این نسل رویکردی آرام‌تر و خوش‌بینانه‌تر برای تامین امنیت مالی بلندمدت خود پیش گرفته است. نسل Z با اعتقاد به مفهوم «زندگی در لحظه»، کمتر به بازنشستگی اهمیت می‌دهد و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. در مقایسه با نسل‌های دیگر، این نسل زمان بیشتری برای پس‌انداز دارد؛ به ‌همین دلیل است که برخلاف صرفه‌جویی کمتر، نسبت به آینده خوش‌بین‌تر است.

احتمال بازنشستگی زودهنگام برای نسل Z بدون داشتن یک استراتژی برای پس‌انداز مناسب کمتر می‌شود؛ بنابراین لازم است که این افراد بهترین رویکردهای برنامه‌ریزی و پس‌انداز برای دوران بازنشستگی را بشناسند و مطابق با یک برنامه منسجم پیش روند.

استراتژی‌های نسل Z برای پس‌انداز و بازنشستگی

نسل Z از ذهن‌های جوان و ماهری تشکیل شده که در دوران پیشرفت سریع فناوری و ارتباطات جهانی به بلوغ رسیده و در عین حال، شاهد آشفتگی اقتصادی و تغییرات اجتماعی بوده است. همه این موارد دیدگاه آنها را نسبت به زندگی و امور مالی شکل داده است؛ به‌طوری‌که با نگاهی نامطمئن و پویا نسبت به آینده، دائما استراتژی‌های جدیدی برای پس‌انداز و بازنشستگی ایجاد می‌کند.

استراتژی‌های نسل Z برای پس‌انداز و بازنشستگی

این نسل از ابزارهای عصر دیجیتال به عنوان قطب‌نمای خود استفاده می‌کند و معتقد است که مسیرهای سنتی پس‌انداز، برای آنها کاربردی نخواهد بود. این افراد برای تامین امنیت مالی و رفاه آینده خود، به تلاش‌های پیشگیرانه، منابع درآمدی متنوع و برنامه‌ریزی مالی متکی است. در ادامه، ۷ ویژگی و رویکرد مهم نسل Z در پس‌انداز برای بازنشستگی را بررسی می‌کنیم:

۱. برنامه‌ریزی اولیه و آموزش مالی

یکی از ویژگی‌های متمایز نسل Z این است که برنامه‌ریزی مالی خود را زودتر شروع می‌کند. بسیاری از افراد این نسل با داشتن منابع متعدد، خیلی زودتر از نسل‌های قبلی خود درمورد امور مالی شخصی و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت یاد می‌گیرند. منابعی مانند وب‌سایت‌ها، پادکست‌ها و دوره‌های آنلاین به این نسل کمک کرده است که در اوایل زندگی، با آگاهی بیشتری درباره سرمایه و درآمد خود تصمیم‌گیری کنند.

۲. کار آزاد و قراردادهای کوتاه‌مدت

بر خلاف نسل‌های قبل، نسل Z بیشتر از کارهای آزاد و بازار کار مبتنی بر قراردادهای کاری موقت استقبال می‌کند. این انعطاف به آنها اجازه می‌دهد تا از منابع مختلف درآمد کسب کنند ولی نتوانند به برنامه‌های بازنشستگی کارفرمایان خود اعتماد کنند و بیشتر به حساب‌های مستقل و خرید بیمه عمر انفرادی تمایل داشته باشند.

۳. استفاده از فناوری

نسل Z نه تنها برای مدیریت مالی، بلکه برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز هم از فناوری استفاده می‌کند. بسیاری از افراد این نسل رویکرد هوشمندانه‌ای برای استفاده از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های آنلاین پس‌انداز دارند و سرمایه‌گذاری را به یک عادت تبدیل کرده‌اند.

۴. ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین

این نسل نسبت به نسل‌های قبلی تمایل بیشتری به ورود به بازار سهام و سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتال و NFT دارد. اگرچه این بازارها ثبات زیادی ندارند، نسل Z آنها را به عنوان آینده تجارت جهانی و بخشی ارزشمند از یک سبد بازنشستگی متنوع می‌داند.

۵. سرمایه‌گذاری‌های اخلاقی

بسیاری از افراد نسل Z معتقدند که باید دارایی‌های خود را در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که منعکس‌کننده ارزش‌های آنها باشد و قصد دارند که تاثیر مثبتی در جهان بگذارند. این نسل امیدوار است که پس‌اندازهای بازنشستگی و سرمایه‌گذاری‌های آنها علاوه بر تضمین رفاه آینده شخصی، به بهبود جامعه هم کمک کند.

۶. آمادگی برای ناشناخته‌ها

این نسل با آگاهی کامل از پتانسیل تحولات اقتصادی، تاکید بیشتری بر داشتن صندوق‌های اضطراری و جریان‌های درآمدی متنوع دارد. از این طریق آنها می‌توانند از مشکلات پیش‌بینی‌نشده و حوادث غیر مترقبه جلوگیری کنند.

۷. سبک زندگی متفاوت

چشم‌انداز نسل Z برای بازنشستگی، فراتر از این است که مبلغی برای گذران زندگی خود ذخیره کند. آنها هنگام برنامه‌ریزی برای آینده، به کیفیت زندگی خود هم فکر می‌کنند. این نسل به دنبال زندگی‌ای است که حس ماجراجویی و ارتباط اجتماعی را فراهم و ارزش‌های آنها را در انتخاب سبک زندگی بازنشستگی خود منعکس کند.

معایب استراتژی‌های پس‌انداز نسل Z

معایب استراتژی‌های پس‌انداز نسل Z

درحالی که نسل Z رویکردهای جدید و به‌روزی برای پس‌انداز و برنامه‌ریزی بازنشستگی دارد، با چالش‌های متعددی هم مواجه است. برخی از معایب استراتژی‌های برنامه‌ریزی بازنشستگی این نسل عبارت‌ است از:

  • جذب‌شدن این نسل به پلتفرم‌های به‌نسبت جدید سرمایه‌گذاری (مانند ارزهای دیجیتال و NFT)، می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد. نوسانات زیاد و نظارت نداشتن بر این بازارها، گاهی خطرات قابل‌توجهی برای ثبات مالی بلندمدت آنها ایجاد می‌کند؛
  • اگرچه فناوری دسترسی به ابزارها و امکانات مدیریت مالی را تسهیل می‌کند، اتکای بیش‌ازحد به پلتفرم‌های دیجیتال می‌تواند نسل Z را در برابر خطرات امنیت سایبری و اختلالات فناوری آسیب‌پذیر کند؛
  • سرمایه‌گذاری اخلاقی یک استراتژی قابل‌تحسین است؛ اما می‌تواند گزینه‌های سرمایه‌گذاری را محدود کند و در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های سنتی، به بازدهی کمتر منجر شود. ایجاد تعادل بین سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزش و عمل‌گرایی مالی هم چالش‌برانگیز است.

نسل Z باید برای مقابله با این چالش‌ها و موانع، رویکردی متعادل و آگاهانه برای برنامه‌ریزی بازنشستگی داشته باشد. تنوع‌بخشیدن به سرمایه‌گذاری‌ها برای کاهش خطرات، انجام اقداماتی برای تامین امنیت سایبری، استفاده از مشاوره حرفه‌ای و تعهد به برنامه‌ریزی مالی، از مهم‌ترین روش‌هایی است که می‌تواند امنیت مالی و رفاه آینده این نسل را تضمین کند.

نسل z و آینده‌ای غیرقابل‌ پیش‌بینی

چشم‌انداز نسل Z برای مسیر بازنشستگی خود همواره در حال تغییر است. آنها با ترکیبی از سواد مالی اولیه، استفاده از فناوری و ابزارهای مختلف، منابع درآمدی متفاوت و تنوع‌بخشیدن به سبدهای سهامی، خود را برای آینده‌ای غیرقابل‌پیش‌بینی آماده می‌کنند.

به‌طورکلی، این نسل با شرایط منحصربه‌فردی برای برنامه‌ریزی بازنشستگی مواجه است؛ اما هنوز برای ارزیابی و اصلاح استراتژی‌های خود فرصت زیادی دارد. اگر این نسل به یادگیری مستمر و مدیریت مالی محتاطانه متعهد باشد، می‌تواند سبک زندگی دلخواهش را پیش ببرد و در عین حال از رفاه خود در آینده مطمئن باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا