بیمه بدنه

تعریف بیمه بدنه کیلومتری، شرایط خرید، فسخ و فرانشیز آن

میانگین تردد در خیابان‌ها و جاده‌ها برای بیمه بدنه خودرو ۱۵ هزار کیلومتر است، اما میزان تردد بیشتر خودروها حتی به این میانگین نزدیک هم نمی‌شود. بنابراین برخی از افراد تصمیم می‌گیرند تا حق‌ بیمۀ بدنه خودروی خود را بر اساس کیلومتر پیمایش پرداخت کنند. به‌همین‌دلیل بعضی از شرکت‌های بیمه‌گر بیمه بدنه کیلومتری را طراحی و عرضه کردند تا بتوان حق‌ بیمه بدنه خودرو را بر اساس میزان پیمایش خودرو پرداخت کرد. باتوجه‌به جذابیت بیمه بدنه پیمایشی برای بسیاری از افراد، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی پوشش‌های بیمه بدنه کیلومتری، فرانشیز، شرایط فسخ بیمه بدنه کیلومتری و شرایط خرید می‌پردازیم.

گفتنی است که این نوع بیمه در حال حاضر در ازکی دات کام قابل ارائه نیست؛ اما به‌زودی می‌توانید این سرویس را در سایت ازکی و از شرکت بیمه مورد نظر خود بخرید.

پوشش‌های بیمه بدنه کیلومتری

بیمه بدنه پیمایشی یا کیلومتری هم مانند سایر بیمه‌ها دارای پوشش‌هایی است که می‌تواند خسارت‌های واردشده به بدنه خودرو را در برخی از حوادث جبران کند. به‌صورت‌کلی خسارت‌های واردشده به خودرو زمانی مشمول بیمه بدنه قرار می‌گیرد که قصور از سوی راننده خودروی بیمه‌شده نباشد. در‌غیراین‌صورت شرکت بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت خسارت‌های واردشده ندارد و جبران هزینه‌ها و خسارت‌های واردشده بر عهده واردکننده خسارت (راننده مقصر در حادثه) خواهد بود و فرد می‌تواند فقط از بیمه شخص ثالث استفاده کند. پوشش‌های بیمه بدنه کیلومتری

پوشش‌های بیمه بدنه پیمایشی به شرح زیر است:

پوشش بیمه آتش‌سوزی در بیمه بدنه پیمایشی

همان‌ طور که از نام این پوشش مشخص است، شرکت‌های بیمه‌گر خودرو را در برابر خسارت‌های واردشده ناشی از حوادث زیر تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌دهد:

  • آتش‌سوزی؛
  • صاعقه؛
  • انفجار.

طبق پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی علاوه‌بر جبران خسارت‌های واردشده به بدنه خودرو، شرکت‌‌های بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت واردشده به وسایل همراه خودرو هم خواهند بود.

پوشش بیمه سرقت در بیمه بدنه پیمایشی

سرقت کلی خودرو و همین‌ طور خسارت‌های ناشی از سرقت خودرو جزء دسته خطرهای اصلی و تحت پوشش بیمه بدنه در بیمه بدنه کیلومتری قرار می‌گیرد؛ اما نکته مهم اینجاست که سرقت لوازم جانبی خودرو جزء پوشش‌ بیمه بدنه قرار نمی‌گیرد و شرکت بیمه‌گر تعهدی برای پرداخت خسارت نخواهد داشت.

یکی از مواردی که نگرانی‌های زیادی را در میان مالکان خودروهای مختلف ایجاد کرده، سرقت پلاک خودرو است. سرقت پلاک خودرو برای انجام جرم‌‌هایی مانند سرقت یا دیگر اعمال مجرمانه توسط برخی افراد سودجو انجام می‌شود. برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله در صورت سرقت پلاک خودرو چکار کنیم؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

نکته مهم: وسایل جانبی خودرو در دسته پوشش‌های اضافی بیمه بدنه قرار می‌گیرد و پرداخت خسارت از سوی بیمه‌گر تنها زمانی اتفاق می‌افتد که بیمه‌گذار در زمان خرید بیمه بدنه پیمایشی، پوشش‌های اضافی را انتخاب کرده باشد. در این شرایط بیمه‌گذار باید حق‌بیمه بیشتری پرداخت کند تا در زمان سرقت بتواند علاوه‌بر پوشش اصلی از پوشش‌های اضافی‌ای استفاده کند که سرقت لوازم جانبی خودرو را پوشش می‌دهد.

بیمه بدنه پیمایشی

بیمه‌ سرقت کلی و جزئی دارای پوشش‌های مختلفی است که بیمه‌گذار بنابه‌صلاحدید خود و باتوجه‌به میزان بودجه‌ای که دارد، می‌تواند آنها را انتخاب کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله با پوشش‌های کلی و جزئی بیمه سرقت خودرو بیشتر آشنا شوید را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش‌های اضافی در بیمه بدنه پیمایشی

غیر از پوشش‌های اصلی در بیمه بدنه کیلومتری که شامل پوشش آتش‌سوزی و سرقت بود، این نوع بیمه پوشش‌های اضافی هم دارد که بیمه‌گذار می‌تواند آنها را به بیمه‌نامه خود اضافه کند. پوشش‌های اضافی بیمه بدنه پیمایشی به شرح زیر است:

  • شکستن شیشه خودرو؛
  • سرقت درجا؛
  • پاشیدن مواد شیمیایی و رنگ روی بدنه خودرو؛
  • آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان؛
  • خسارت‌های ناشی از سقوط خودرو؛
  • پوشش افزایش سرمایه؛
  • پوشش افزایش ارزش خودرو؛
  • خسارت‌های واردشده به لاستیک و باطری خودرو؛
  • هزینه‌های ایاب‌وذهاب در مدت زمان تعمیر خودرو بعد از حادثه.

شاید برای برخی از افراد پوشش‌ هزینه ایاب‌وذهاب عجیب به‌نظر برسد، اما این نوع پوشش در بیمه بدنه خودرو بسیار کاربردی است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله هزینه ایاب و ذهاب، هزینه‌ای برای روزهای بی‌ماشینی! را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش‌ هزینه ایاب‌ذهاب بیمه بدنه کیلومتری

شرکت‌های بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت‌های واردشده طبق پوشش‌های اصلی و پوشش‌های اضافی یا الحاقی است، اما لازم است بدانید که بیمه بدنه برخی از خسارت‌ها را پوشش نمی‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله راهنمای جامع خرید بیمه بدنه خودرو به همراه پوشش ها را در بلاگ ازکی بخوانید.

چرا بیمه بدنه کیلومتری بخریم؟

تا به اینجا که در مورد پوشش‌های بیمه بدنه کیلومتری صحبت شد، مزیت‌های خرید این نوع بیمه برای بسیاری از کاربران مشخص شده است، اما لازم است بدانید که یکی از دلایل اصلی خرید این نوع بیمه بدنه توسط افراد، قیمت مناسب آن است. هزینه‌ها یا به‌عبارتی حق‌بیمه این نوع بیمه‌نامه معمولاً یک‌دوم یا یک‌سوم هزینه بیمه بدنه عالی است. این موضوع خود به تنهایی می‌تواند یکی از مزایای اصلی و دلایل مهم برای خرید بیمه بدنه پیمایشی باشد. البته خرید این نوع بیمه‌ بدنه مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

  • بیمه‌گذار می‌تواند برای خرید بیمه‌نامه یک‌ساله یا کوتاه‌مدت اقدام کند.
  • شرکت‌های بیمه‌گر بیمه‌نامه‌ بیمه بدنه پیمایشی را به ۲ شیوه‌ استفاده از دستگاه کیلومترشمار و یا بدون استفاده از این دستگاه صادر می‌کند.
  • در این نوع بیمه‌نامه بدنه خودرو، تمامی خطرهای در حال حرکت و سکون برای خودرو تحت پوشش قرار می‌گیرد. منظور از خطرات در حالت سکون، تصادف‌های ماشین‌های پارک شده است.
  • بیمه بدنه پیمایشی دارای بسته‌های مختلف ۵، ۸ و ۱۲ هزار کیلومتری برای مدت ۱ سال یا حتی مدت زمان کمتر است.
  • در صورت اتمام بسته خریداری‌شده، بیمه‌گذار می‌تواند برای شارژ آن اقدام کند.
  • بیمه‌گذار می‌تواند از تخفیف عدم خسارت بیمه‌ بدنه کیلومتری استفاده کرده و در خرید بعدی حق‌بیمه کمتری پرداخت کند.

فرانشیز بیمه بدنه کیلومتری

بیمه‌گذار برای اینکه بتواند حداکثر مبلغ خسارت‌های واردشده را دریافت کند، باید بیمه‌نامه‌ای با پوشش‌های مناسب خریداری کند. برای دریافت بیمه‌نامه با پوشش‌های اصلی و الحاقی، بیمه‌گذار موظف به پرداخت حق‌بیمه مطابق با تعداد و نوع پوشش‌ها خواهد بود تا در صورت بروز حادثه مشمول دریافت غرامت شود.

شرایط فسخ بیمه بدنه کیلومتری

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد حق‌بیمه وجود دارد، فرانشیز بیمه بدنه است. فرانشیز بخشی از هزینه‌هایی است که بیمه‌‌گذار موظف به پرداخت آن خواهد بود. فرانشیز بیمه بدنه باتوجه‌به میزان خسارت‌های واردشده و نوع پوشش‌های اصلی و الحاقی در بیمه‌نامه، شامل درصدی می‌شود که بر عهده بیمه‌گذار خواهد بود. در مورد هر کدام از پوشش‌های بیمه‌ای، فرانشیز با درصد مختلفی وجود دارد که به شرح زیر است:

فرانشیز آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار

فرانشیز آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار که جزء پوشش‌های اصلی بیمه بدنه کیلومتری است، ۱۰٪ از مبلغ کل خسارت واردشده خواهد بود. برای خسارت‌های جزئی ناشی از این حوادث، فرانشیز خسارت اول ۱۰٪ و فرانشیز خسارت دوم، ۲ برابر فرانشیز خسارت اول خواهد بود.

فرانشیز خسارت‌های کلی به‌جز سرقت

فرانشیز بروز هرگونه خسارت غیر از خسارت سرقت، ۱۰٪ از مبلغ کل خسارت واردشده خواهد بود. در مورد راننده‌هایی که سابقه رانندگی کمتر از ۳ سال دارند، این مورد ۱۰٪ بیشتر از خسارت‌های دیگر خواهد بود.

فرانشیز سرقت

میزان فرانشیز خسارت‌های ناشی از سرقت، ۲۰٪ از مبلغ کل خسارت واردشده خواهد بود. در مورد حوادث رانندگی که بیمه‌گذار در آنها مقصر نیست، خسارت‌های ناشی از حادثه رانندگی مشمول ۵۰٪ فرانشیز مبلغ خسارت اول خواهد بود.

فرانشیز شکست شیشه خودرو و دیگر خسارت‌ها

  • فرانشیز شکست شیشه‌های خودرو: ۲۰٪ مبلغ کل خسارت واردشده
  • فرانشیز پاشیده‌‌شدن مواد شیمیایی و رنگ به بدنه خودرو: ۳۰٪ مبلغ کل خسارت وارده
  • فرانشیز خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی: ۱۰٪ مبلغ کل خسارت وارده

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرانشیز بیمه بدنه هستید، مقاله فرانشیز بیمه بدنه چقدر است؟ در بلاگ ازکی می‌تواند اطلاعات خوبی به شما ارائه کند.

شرایط فسخ بیمه بدنه کیلومتری

فسخ بیمه بدنه کیلومتری می‌تواند از سوی بیمه‌گذار یا بیمه‌گر انجام شود. در بیمه مرکزی ایران شرایطی برای فسخ بیمه‌نامه از سوی دو طرف (بیمه‌گر و بیمه‌گذار) پیش‌بینی شده است که به‌عنوان شرایط فسخ شناخته می‌شود. بنابراین طرفین می‌توانند طبق این شرایط برای فسخ بیمه‌نامه اقدام کنند.

شرایط فسخ بیمه بدنه پیمایشی

فسخ بیمه‌نامه از طرف بیمه‌گذار

طبق شرایط تعیین‌شده توسط بیمه‌ مرکزی ایران، بیمه‌گذار در شرایط زیر می‌تواند برای فسخ بیمه بدنه پیمایشی اقدام کند.

  • فعالیت شرکت بیمه‌گر به هر دلیلی متوقف شده باشد.
  • خطرات بیمه کاهش پیدا کرده و بیمه‌گر حاضر به بازپرداخت حق‌بیمه اضافی به بیمه‌گذار نباشد.

اگر بیمه‌گذار به هر دلیلی غیر از موارد گفته شده در بالا مایل به فسخ بیمه‌نامه باشد، شرکت بیمه‌گر، بیمه‌نامه را کوتاه‌مدت تلقی کرده و متناسب با آن مابقی مبلغ حق‌بیمه را به بیمه‌گذار پرداخت می‌کند.

فسخ بیمه‌نامه از طرف بیمه‌گر

طبق شرایط تعیین‌شده توسط بیمه‌ مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه‌گر در شرایط زیر می‌توانند برای فسخ بیمه بدنه پیمایشی اقدام کنند:

  • اگر بیمه‌گذار حق‌بیمه بدنه کیلومتری را به‌موقع پرداخت نکند.
  • اظهارات بیمه‌گذار خلاف وقایع موجود بوده و این موضوع روی ارزیابی میزان خطرات تاثیر گذاشته باشد.
  • شدت‌گرفتن خطر برای خودروی بیمه‌شده به وجود آمده باشد.

شرایط خرید بیمه بدنه پیمایشی

مانند تمامی بیمه‌نامه‌ها، شرکت‌های بیمه‌گر شرایطی را برای خرید بیمه بدنه پیمایشی تعیین کرده‌‌‌ است. در‌حال‌حاضر بیمه سامان یکی از بهترین انواع بیمه بدنه کیلومتری را ارائه می‌دهد. در ادامه به بررسی شرایط خرید بیمه بدنه پیمایشی از شرکت بیمه سامان می‌پردازیم.

شرایط خرید بیمه بدنه کیلومتری سامان

بیمه سامان دارای طرحی برای بیمه بدنه کیلومتری است که در آن به‌ازای تردد با مسافت‌های ۵، ۸ و ۱۲ هزار کیلومتر، حق‌بیمه متناسب با میزان استفاده از خودرو دریافت خواهد شد. بنابراین بیمه‌گذار هر بار متناسب با استفاده از خودرو حق‌بیمه پرداخت می‌کند که می‌تواند کمتر از حق‌بیمه بدنه عادی باشد.

یکی از اصلی‌ترین مزایای خرید بیمه بدنه کیلومتری سامان، دارابودن تمامی پوشش‌های بیمه بدنه عادی، قیمت مناسب و پرداخت حق‌بیمه کمتر است که برای بیمه‌گذارها گزینه بسیار جذابی است. از جمله دیگر مزایا و شرایط خرید بیمه بدنه کیلومتری سامان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان خرید بیمه‌نامه کوتاه‌مدت و یک‌ساله؛
  • امکان صدور بیمه‌نامه به ۲ روش مختلف با دستگاه کیلومترشمار (تلمتیکس) یا بدون دستگاه کیلومترشمار؛
  • پوشش خطرهای در حال حرکت و خطرات درجا (خودروی پارک شده)؛
  • امکان بهره‌مندی از تخفیف‌های عدم خسارت در بیمه‌نامه بدنه قبلی؛
  • امکان شارژ کیلومتر در صورت تمام‌شدن بسته خریداری شده؛
  • امکان انتخاب میان بسته‌های ۵، ۸ و ۱۲ هزار کیلومتری برای مدت زمان یک‌سال یا کمتر از آن با تمامی پوشش‌های بیمه‌نامه بدنه عادی.

از طریق گزینه زیر می‌توانید برای استعلام بیمه بدنه پیمایشی سامان اقدام کنید:

استعلام بیمه سامان

شرایط خرید بیمه بدنه کیلومتری

عوامل مؤثر بر قیمت بیمه بدنه کیلومتری

برخی از عوامل به‌طور مستقیم بر قیمت بیمه بدنه کیلومتری تأثیر می‌گذارد که به شرح زیر است:

  • مدل خودرو؛
  • سال ساخت خودرو؛
  • ارزش ریالی خودرو؛
  • شرایط جوی؛
  • ضریب سختی جاده‌ها.

شرکت‌های بیمه‌گر باتوجه‌به این عوامل قیمت بیمه بدنه کیلومتری را محاسبه خواهند کرد. بنابراین باید قبل از خرید برای استعلام قیمت اقدام کنید.

بیمه بدنه کیلومتری؛ کاهش هزینه‌ها و امنیت تردد

بیمه بدنه کیلومتری زمانی طراحی و ارائه شد که بسیاری از مالکان خودرو از حداقل کیلومتر لازم برای بهره‌مندی از پوشش‌های اصلی و الحاقی بیمه بدنه استفاده نمی‌کردند. همان‌ طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، این حداقل کیلومتر تردد، ۱۵ کیلومتر است که بسیاری از خودروها حتی با وجود سفرهای داخل شهری هر روزه در طول سال حتی به آن نزدیک هم نمی‌شوند، بنابراین لزومی نداشت که هزینه بیشتری پرداخت شود. خرید بیمه بدنه پیمایشی یا عادی شاید اجباری نباشد، اما مزایای آن شامل پرداخت خسارت‌های وارده ناشی از حوادث، می‌تواند بسیار قابل‌توجه باشد.

سوالات متداول

  • بیمه بدنه کیلومتری چیست؟
    بیمه بدنه کیلومتری نوعی بیمه بدنه کوتاه‌مدت است و طبق میزان پیمایش خودرو محاسبه شده و هزینه‌ای کمتر از بیمه بدنه عادی دارد.
  • بیمه بدنه پیمایشی چه بسته‌‌هایی دارد؟
    این نوع بیمه دارای بسته‌های مختلفی مانند ۵، ۸ و ۱۲ هزار کیلومتری است که برای مدت زمان یک سال (۳۶۵ روز) یا کمتر ارائه می‌شود.
  • پوشش‌های اصلی بیمه بدنه پیمایشی کدامند؟
    آتش‌سوزی و سرقت از جمله پوشش‌‌های اصلی بیمه بدنه پیمایشی است.
  • آیا بیمه بدنه پیمایشی اجباری است؟
    خیر. بیمه بدنه پیمایشی مانند بیمه بدنه عادی اختیاری است و بیمه‌‌گذار بنابه‌صلاحدید خود آن را خریداری می‌کند.
  • چه عواملی روی قیمت بیمه بدنه کیلومتری تأثیر می‌گذارد؟
    مدل خودرو، سال ساخت خودرو، ارزرش ریالی آن، سابقه رانندگی بیمه‌‌گذار، شرایط جوی و ضریب سختی جاده‌ها از عوامل مؤثر بر قیمت بیمه بدنه پیمایشی است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا