بیمه شخص ثالث

آیا داشتن بیمه شخص ثالث برای تراکتور اجباری است؟

با رونق کشاورزی در استان‌های مختلف و گسترش زمین‌های زیرِکشت، کشاورزان برای کاشت و برداشت محصول از ماشین‌آلات مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از این ماشین‌آلات، تراکتور است که کاربردهای زیادی هم دارد. تا چند سال پیش نیازی به خرید بیمه تراکتور نبود چون کشاورزان تصور می‌کردند ماهیت این وسیله با خودروهای شخصی و ماشین‌های سنگین متفاوت است. اما نکته مهم اینجاست که خرید بیمه شخص ثالث تراکتور یک امر اجباری است و همه کشاورزان باید برای دریافت آن اقدام کنند. به‌ همین‌ دلیل در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی قیمت بیمه شخص ثالث و مدارک لازم برای خرید آن می‌پردازیم.

بیمه شخص ثالث تراکتور چیست؟

بیمه تراکتور هم مانند بیمه شخص ثالث کامیون و خودروهای شخصی اجباری است. بیمه شخص ثالث در اصل قراردادی است که طبق آن شرکت بیمه‌گر خسارات جانی و مالی وارد شده به شخص ثالث در حادثه رانندگی را پرداخت می‌کند. از نظر بسیاری از افراد چون تراکتور در مزارع تردد دارد، ممکن است نیازی به بیمه شخص ثالث نداشته باشد؛ اما نکته مهم اینجاست که طبق قانون مالک هر وسیله نقلیه موتوری زمینی باید برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام کند.

بیمه شخص ثالث تراکتور

اهمیت وجود بیمه شخص ثالث تراکتور

قیمت یک تراکتور حداقل از ۵۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و در برخی موارد باتوجه‌به قابلیت‌ها و مدل، ممکن است قیمتی بیشتر از ۱ میلیارد هم داشته باشد. اگر دستگاه وارداتی مانند کمباین خریداری شود، قیمت آن حتی می‌تواند به ۴ الی ۵ میلیارد هم برسد.

به دلیل ناهمواری مزارع و گاهی آسفالت نبودن مسیر، وجود دره در مسیر مزارع و عوامل دیگر، سرنشین تراکتور در معرض آسیب زیادی قرار دارد. از طرفی کنترل و راندن این وسیله هیچ شباهتی به وسایل‌نقلیه دیگر ندارد. بنابراین این دستگاه و سرنشین آن در معرض خطر هستند.

البته نباید احتمال بروز آتش‌سوزی در مزارع و در نتیجه وارد آمدن آسیب جدی به تراکتور و کمباین را نادیده گرفت. باتوجه‌به قیمت زیاد این وسیله و خطرات احتمالی، با پرداخت هزینه‌ای اندک می‌توانید برای خرید بیمه تراکتور اقدام کنید. به این ترتیب می‌توانید با خیالی آسوده از تراکتور در مزارع خود استفاده کنید، چون در صورت بروز حادثه، شرکت بیمه‌گر خسارت وارد شده را پرداخت خواهد کرد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث تراکتور چیست؟

بیمه شخص ثالث کمباین هم مانند دیگر وسایل‌نقلیه موتوری موارد مختلفی را پوشش می‌دهد. نوع پوشش‌ها در واقع تعیین‌کننده این موضوع است که بیمه تراکتور چقدر است. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت بیمه می‌توانید مقاله قیمت بیمه شخص ثالث در سال 1403 و نحوه محاسبه آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث تراکتور چیست؟

با در نظر داشتن اهمیت بیمه تراکتور، کشاورزان با‌توجه‌به صلاحدید خود می‌توانند نوع پوشش‌ها را انتخاب کنند. در میان تمام این پوشش‌ها، موارد زیر از جمله مهم‌ترین‌ها است.

  • جبران خسارات‌های جانی وارد شده به سرنشینان که شامل فوت و نقض‌ عضو خواهد بود. میزان خسارت هر سال و بر اساس دیه انسان کامل تعیین می‌شود.
  • پرداخت خسارت‌های مالی واردشده به شخص ثالث در حادثه رانندگی که مبلغ آن مطابق با سقف خسارت بیمه شخص ثالث تعیین می‌شود.

سقف خسارت بیمه شخص ثالث به نوع پوشش‌هایی بستگی دارد که یک بیمه‌گذار انتخاب می‌کند. برای انتخاب بهترین پوشش‌های بیمه‌ای می‌توانید مقاله راهنمای کامل سقف تعهد بیمه شخص ثالث و اهمیت افزایش آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

قیمت بیمه تراکتور چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان، قیمت بیمه شخص ثالث تراکتور است. آنها معتقدند که یک تراکتور مانند ماشین‌های شخصی و کامیون‌ها در جاده‌های اصلی و شلوغ تردد ندارد و بنابراین حق بیمه شخص ثالث تراکتور باید کمتر از این وسایل باشد. به ‌همین دلیل خرید بیمه تراکتور برای تمامی کشاورزان چالشی بزرگ خواهد بود. اما به‌هرحال، تمامی کشاورزانی که تراکتور یا کمباین دارند، باید برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام کنند.

بیمه شخص ثالث ماشین آلات کشاورزی

غیر از نوع پوشش‌ها، عوامل دیگری هم در محاسبه بیمه شخص ثالث تراکتور نقش دارند که در ادامه بررسی خواهند شد.

طرح‌های بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تراکتور

طرح‌های بخشودگی جریمه دیرکرد در مناسبت‌های مختلفی اجرا می‌شود. این طرح در واقع برای تشویق کشاورزانی است که در موعد مقرر برای تمدید بیمه شخص ثالث دستگاه خود اقدام نکرده‌اند. طبق این طرح، در یک بازه زمانی مشخص، تمامی جریمه‌های دیرکرد بیمه تراکتور بخشیده می‌شود و در نتیجه کشاورزان می‌توانند با هزینه کمتری برای خرید بیمه تراکتور اقدام کنند. با اجرای طرح بخشودگی، دیگر نیازی به پرداخت جریمه نیست و کشاورزان تنها باید هزینه بیمه شخص ثالث تراکتور را باتوجه‌به نوع پوشش‌های انتخابی پرداخت کنند.

تخفیف عدم تصادف و خسارت ناشی از آن

تخفیف عدم تصادف و خسارت ناشی از آن فقط به وسایل‌نقلیه‌ای تعلق می‌گیرد که در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه، دچار حادثه نشده است و در نتیجه خسارتی از بیمه‌گر دریافت نکرده‌اند. این کشاورزان می‌توانند در زمان خرید و تمدید بیمه تراکتور از این نوع تخفیف استفاده کنند تا هزینه‌های آنها کاهش پیدا کند. این تخفیف با هدف تشویق کشاورزان برای رانندگی ایمن‌تر و در نتیجه تمدید بیمه شخص ثالث با هزینه کمتر در نظر گرفته شده است.

تخفیف بیمه شخص ثالث تراکتور توسط شرکت‌های بیمه‌گر

شرکت‌های بیمه هم تخفیفاتی برای انواع بیمه‌های شخص ثالث و بیمه بدنه در نظر می‌گیرند. این تخفیفات شامل ماشین‌های سنگین، تراکتور و کمباین هم می‌شود. باتوجه‌به اینکه طرح تخفیفات شرکت‌های بیمه با یکدیگر متفاوت است، بنابراین باید به سایت شرکت بیمه‌گر مراجعه کنید.

جالب است بدانید که شرایط طرح بخشودگی جرایم دیرکرد تا حدودی در مورد تخفیفات بیمه هم صدق می‌کند؛ به این مفهوم که شرکت‌های بیمه‌گر در مناسبت‌های خاص به‌منظور ترغیب مشتریان خود برای خرید و تمدید بیمه، تخفیفات دوره‌ای در نظر می‌گیرند. بنابراین کشاورزان می‌توانند برای استعلام بیمه شخص ثالث تراکتور اقدام و این نوع بیمه را با قیمت کمتری خریداری کنند.

بیمه شخص ثالث کمباین

مدارک مورد نیاز برای خرید بیمه شخص ثالث تراکتور

همان‌ طور که اشاره شد، خرید بیمه شخص ثالث تراکتور اجباری است و تمامی کشاورزانی که ماشین‌الات کشاورزی دارند باید برای خرید و تمدید به‌موقع این بیمه اقدام کنند. بعد از استعلام بیمه شخص ثالث کمباین و در نظر گرفتن تخفیفاتی که در بخش قبلی اشاره شد، قیمت بیمه شخص ثالث تراکتور هر کشاورز مشخص می‌شود. پس از محاسبه بیمه شخص ثالث، کشاورزان باید مدارک زیر را به شرکت‌ بیمه‌گر مورد نظر خود ارائه کنند:

  • مدارک شناسایی بیمه‌گذار؛
  • تقاضانامه‌ کتبی بیمه‌گذار؛
  • تصویر بیمه‌نامه قبلی در صورت وجود؛
  • سند تراکتور؛
  • الحاقیه فسخ بیمه‌نامه شخص ثالث قبلی؛
  • اصل برگه اسقاط خودرو فرسوده.

مشکل کشاورزان با بیمه ماشین آلات کشاورزی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که کشاورزان با خرید بیمه تراکتور دارند، یکسان بودن هزینه بیمه شخص ثالث تراکتور با خودروهای شهری یا تعرفه برابر با خودروهای شهری است. اکثر کشاورزان معتقدند که حق بیمه تراکتور نباید با حق بیمه شخص ثالث خودروهایی مانند کامیون یا خودروهای سواری یکسان باشد. آنها معتقدند که تراکتور مانند خودروهای شخصی و کامیون‌ها چندین سرنشین ندارد و از طرفی در خیابان‌های شلوغ شهر‌ها هم تردد نمی‌کند. باتوجه‌به اینکه تراکتور تنها یک سرنشین دارد، کشاورزان می‌گویند که قیمت بیمه شخص ثالث کمباین و ماشین‌الات کشاورزی باید کمتر از خودروهای شخصی باشد.

نکته مهمی که کشاورزان به آن توجه نمی‌کنند، احتمال خطر زیاد برای سرنشینان ماشین‌های سنگین مانند تراکتور است. در واقع می‌توان گفت که بیمه ماشین‌آلات کشاورزی مانند تراکتور و کمباین حتی مهم‌تر از بیمه خودروهای شخصی است؛ چون میزان خساراتی که این وسایل سنگین به خودروهای دیگر در یک حادثه وارد می‌کنند، بیشتر است.

بیمه شخص ثالث تراکتور و کمباین

گواهی‌نامه ویژه برای صدور بیمه ماشین آلات کشاورزی

یکی از مدارکی که کشاورزان باید برای خرید بیمه تراکتور ارائه کنند، گواهی‌نامه ویژه است. متاسفانه بسیاری از کشاورزان از دریافت این گواهی‌نامه خودداری می‌کنند و زمان را از دست می‌دهند؛ چون هرقدر دیرتر برای دریافت آن اقدام کنند، به همان نسبت خرید بیمه تراکتور به تعویق خواهد افتاد.

یکی از اصلی‌ترین شروط برای جبران خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی و تصادفات تراکتور، گواهی‌نامه ویژه است. دریافت این گواهی‌نامه حدود ۶ ماه زمان می‌برد. شاید به همین دلیل است که بسیاری از کشاورزان برای دریافت آن اقدام نمی‌کنند.

آیا در صورت سقوط تراکتور یا کمباین به دره، بیمه ثالث خسارت را پرداخت می‌کند؟

باتوجه‌به قرارگیری مزارع کشاورزی در مناطق مختلف، ممکن است مسیر دسترسی به این مزارع از کنار دره‌ بگذرد. بنابراین خطر سقوط تراکتور یا کمباین در دره وجود دارد. در شرایطی که حادثه سقوط با خسارت جانی همراه باشد، خسارت‌های واردشده طبق پوشش‌های بیمه شخص ثالث به بیمه‌گذار پرداخت خواهد شد.

توجه داشته باشید که سقوط تراکتور و کمباین از یک ارتفاع به داخل دره با خسارت مالی هم همراه است؛ یعنی تراکتور و کمباین دچار خسارت مالی خواهند شد. باتوجه‌به اینکه بیمه شخص ثالث فقط خسارات جانی را پوشش می‌دهد، کشاورزان برای جبران خسارات مالی باید برای خرید بیمه بدنه اقدام کنند.

در صورت خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، شرکت بیمه‌گر موظف است تمامی خسارات واردشده شامل خسارات جانی و مالی را پرداخت کند. این خسارات در صورت مقصر بودن راننده هم قابل جبران خواهد بود. برای خرید بیمه بدنه تراکتور و ماشین‌های سنگین، می‌توانید به سایت ازکی مراجعه کنید.

خرید بهترین بیمه شخص ثالث تراکتور

اکنون که با اهمیت و ضرورت خرید بیمه شخص ثالث تراکتور و دیگر ماشین‌های سنگین کشاورزی آشنا شدید، باید هرچه زودتر برای استعلام قیمت و خرید اقدام کنید. همان‌ طور که اشاره شد، بیمه شخص ثالث خسارت‌های جانی واردشده را مطابق با پوشش‌های خریداری شده جبران خواهد کرد. باتوجه‌به احتمال زیاد بروز حوادث برای تراکتور و کمباین و هزینه بالای خسارت‌های بدنی، بهترین کار انتخاب پوششی مناسب خواهد بود. پیشنهاد می‌شود در کنار بیمه شخص ثالث، برای خرید بیمه بدنه هم اقدام کنید تا خسارت‌های مالی هم جبران شوند.

سوالات متداول

  • بیمه شخص ثالث تراکتور چه مواردی را پوشش می‌دهد؟
    بیمه شخص ثالث ماشین‌آلات کشاورزی، خسارات جانی و مالی واردشده به شخص ثالث در حادثه رانندگی را جبران خواهد کرد.
  • آیا خرید بیمه تراکتور اجباری است؟
    بله. مانند تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی، مالکان تراکتور هم باید برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام کنند.
  • چه مدارکی برای خرید بیمه شخص ثالث ماشین‌آلات کشاورزی لازم است؟
    اصل و کپی مدارک شناسایی مالک، تقاضانامه کتبی بیمه‌گذار، سند تراکتور و گواهی‌نامه ویژه باید ارائه شود.
  • دریافت مدرک گواهی‌نامه ویژه برای صدور بیمه تراکتور و کمباین چقدر زمان می‌برد؟
    دریافت گواهی‌نامه ویژه حدود ۶ ماه زمان می‌برد.
  • قیمت بیمه تراکتور چقدر است؟
    قیمت بیمه تراکتور به نوع پوشش‌هایی که کشاورز در قرارداد خود انتخاب می‌کند، بستگی خواهد داشت.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا