جریمه

نحوه استعلام و پرداخت عوارض پارک حاشیه ای خودرو

پیدا کردن جای پارک مناسب یکی از بزرگترین دغدغه‌های همیشگی صاحبان خودروهای شخصی است. پارک کردن بی‌رویه خودروها کنار خیابان‌ها هم همیشه معضلات خودش را داشته است. در گذشته روش‌های مختلفی برای حل این معضل‌ها وجود داشت که هیچ‌کدام از آن‌ها با توجه به افزایش جمعیت و به طبع آن افزایش تعداد خودروهای شخصی، به اندازه کافی عملی نبوده‌اند. یکی از راه‌های در نظر گرفته شده برای حل این مشکلات از سوی شهرداری پارک حاشیه ای خودرو است. با این طرح رانندگان اجازه دارند که خودروهای خود را در قسمت‌های خاصی از کناره خیابان‌ها پارک کنند. اما این راه حل دقیقا چیست و چگونه قرار است مشکلات موجود را حل کند؟ با ما همراه باشید تا با جزئیات مربوط به پارک حاشیه‌ای خیابان استعلام و هزینه‌های مربوط به آن آشنا شوید.

پارک حاشیه ای چیست

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که جای پارک حاشیه‌ ای خودرو چیست و چه تفاوتی با پارک کردن‌های معمول در کناره خیابان‌ها دارد؟ بهتر است بدانید که جای پارک حاشیه‌ای بخشی از فضای کناری خیابان است که از سوی شهرداری برای توقف وسایل نقلیه موتوری در نظر گفته شده است. این فضاهای پارکینگ قسمتی از خیابان‌های عمومی هستند که معمولا در طرح ترافیک قرار گرفته‌اند و مجهز به دوربین‌هایی برای ثبت مشخصات و پلاک خودروهایی که در این محدوده توقف می‌کنند هستند. این فضاها برای دسترسی بهتر به فروشگاه‌ها و اماکن پر رفت و آمد در نظر گرفته شده است و مانند یک فضای پارکینگ در دسترس و البته موقتی عمل می‌کند. صاحبان خودورها، همانطور که برای قرار دادن وسایل نقلیه خود در پارکینگ‌ها موظف به پرداخت مبلغی مشخص هستند، بابت مدت زمانی که در این فضاها پارک می‌کنند هم هزینه‌ای مشخص پرداخت می‌کنند.

هزینه پارک حاشیه ای برای وسایل نقلیه مختلف در سال 1401

پس از پارک کردن خودرو در محل پارک هوشمند حاشیه‌ای، از پلاک خودرو توسط خودروهای مجهز به دوربینی که در طول آن مسیر در حرکت هستند و برای این کار در نظر گرفته شده‌اند عکس برداری می‌شود و این عمل هر نیم ساعت یک بار تکرار می‌شود. برای ماندن در جای پارک تا نیم ساعت اول، نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست اما پس از آن تا زمانی که راننده به خودرو خود بازگردد مستلزم پرداخت هزینه می‌شود. این هزینه برای خیابان‌ها و مناطق داخل و خارج از طرح ترافیک متفاوت است. در ادامه جداولی حاوی هزینه و مبالغی که مستلزم به پرداخت آن‌ها خواهید بود به تفکیک آورده شده است.

هزینه پارک حاشیه‌ ای در مناطق خارج از محدوده طرح ترافیک

وسیله نقلیه نیم ساعت تا یک ساعت یک ساعت تا چهار ساعت

بیشتر از چهار ساعت

(به ازای هر ساعت)

سواری و وانت 500 1000 2000
موتور سیکلت 250 310 600
مینی بوس و کامیونت 1200 2000 4000

هزینه پارک حاشیه‌ ای در مناطق داخل از محدوده طرح ترافیک

وسیله نقلیه نیم ساعت تا یک ساعت یک ساعت تا دو ساعت دو ساعت تا چهار ساعت

بیشتر از چهار ساعت

(به ازای هر ساعت)

سواری و وانت 700 1200 1800 3000
موتور سیکلت 200 370 450 1200
مینی بوس و کامیونت 1500 2400 3200 5200

 استعلام و پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای خودرو

پس از برداشت اطلاعات وسیله نقلیه و مدت زمانی که خودرو خود را در محل پارک باقی مانده، هزینه پارک حاشیه ای محاسبه و ثبت می‌شود. برای استعلام و پرداخت این عوارض راه‌های متفاوتی وجود دارد. راحت‌ترین و مطمئن‌ترین روش اقدام از طریق وبسایت یا اپلیکیشن تهران من است. پس از ورود به وبسایت تهران من و انتخاب گزینه استعلام بدهی طرح ترافیک پارک حاشیه‌ای و عوارض سالیانه خودرو باید روش استعلام و پرداخت را انتخاب کنید. پس از آن می‌توانید تنها با وارد کردن شماره پلاک خودرو خود بدهی‌ها و عوارض پارک حاشیه‌ای را مشاهده کنید. برای استعلام پارک حاشیه ای راه‌های دیگری مانند مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر و یا شماره‌گیری کد *137*3*3# وجود دارد.

پرداخت هزینه پارک حاشیه ای هوشمند تهران

شهروندان تهرانی که معمولا برای عبور و مرور روزانه خود از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند برای ورود و خروج به طرح ترافیک و با کنترل آلودگی در سامانه تهران من ثبت نام کرده‌اند و تجربه استفاده از آن را دارند. پس از ثبت نام در سایت https://my.tehran.ir/ و وارد کردن همه اطلاعات مربوط به خوردو شخصیتان، می‌توانید از همه خدمات این سامانه استفاده که پرداخت هزینه پارک حاشیه‌ ای هوشمند یکی از آن‌ها است استفاده کنید. هزینه‌های مربوط به پارک حاشیه‌ای به صورت اتوماتیک در حساب کاربری تهران من ثبت می‌شود و شما می‌توانید برای پرداخت آن، دو حالت پیش پرداخت و پس پرداخت هزینه را انتخاب کنید.

اگر انتخاب شما پرداخت به صورت پیش پرداخت باشد هزینه پارک حاشیه‌ای به صورت خودکار از کیف پول الکترونیکی شما برداشته می‌شود. اگر کیف پولتان موجودی کافی نداشت یا انتخاب شما روش پرداخت دیگری بود می‌توانید پس از استعلام پارک حاشیه ای در همین سامانه نسبت به پرداخت عوارض پارک حاشیه ای خودرو اقدام کنید.

پرداخت هزینه پارک حاشیه تبریز

هزینه پارک حاشیه خیابان در تبریز در گذشته با کمک برگه‌هایی شبیه به جریمه‌های راهنمایی رانندگی که از سوی پارکبانان این شهر صادر می‌شدند پرداخت می‌شد. اما حالا سامانه هوشمندی برای پراخت این هزینه در نظر گرفته شده است. برای استفاده از این سامانه، شهروندان تبریزی باید در اپلیکیشن ایراناپ ثبت نام کنند. کاربران می‌توانند با شارژ کردن حساب شهروندی که همان کیف پول الکترونیکی آن‌ها است هزینه پارک هوشمند خود را پرداخت کنند.

 پرداخت پارک حاشیه ای شیراز

هزینه پارک حاشیه‌ای در شهر شیراز از طریق طرح سی پی (C-pay) به صورت مکانیزه پرداخت می‌شود و در حال حاضر در خیابان‌های سمیه، ستارخان، معالی آباد، مشکین فام، هفت تیر و چند خیابان دیگر از خیابان‌های شلوغ و پر رفت و آمد این شهر فعال است. برای استفاده از این امکانات شهروندان شیرازی باید به وبسایت www.c-pay.ir مراجعه و در آن اطلاعات خود را ثبت کنند. پس از ثبت نام یک شناسه پرداخت اللکترونیکی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که باید آن را به شیشه خودرو خود بچسبانند. تا در هنگام نوقف در محل پارک حاشیه توسط دستگاه‌هایی که در اختیار ماموران کنترل و نظارت قار دارد بررسی  ثبت شود. در نهایت رانندگان هزینه پارک خودرو خود را ازطریق حساب شهروندی پرداخت می‌کنند.

 پرداخت پارک حاشیه ای اصفهان

هزینه پارک حاشیه‌ای هوشمند شهر اصفهان که برای کنترل ترافیک و عدم پارک طولانی مدت خودرو در چند خیابان پر رفت و آمد و شلوغ این شهر مانند خیابان‌های شمش آبادی، طالقانی، شیخ بهایی، چهار باغ بالا، توحید، نظر و شریعتی اجرا شده است از دو روش قابلیت پرداخت دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از نرم افزار اصپارک و دیگری استفاده از سامانه پارک حاشیه ای هوشمند اصفهان است. با کمک نرم افزار اصپارک می‌توانید پس از توقف در یکی از خیابان‌های طرح پارک حاشیه ای خوردرو تنها با وارد کردن پلاک خودرو خود، مکان توقف و مدت زمان آن هزینه پارک را مشاهده و همان لحظه آن را پرداخت کنید. اما سامانه پارک حاشیه‌ای هوشمند اصفهان معمولا برای استعلام و پرداخت بدهی‌ها و صورت‌ حساب‌های قبلی استفاده می‌شود.

 جریمه پارک حاشیه ای خودرو 1401

اگر قصد استفاده از مکان‌های در نظر گرفته شده برای پارک حاشیه خیایان را دارید باید در زمینه پرداخت هزینه آن هم دقت کافی داشته باشید و به موقع عمل کنید. اگر برای پرداخت هزینه پارک حاشیه ای از سامانه تهران من استفاده می‌کنید که بهتر است همیشه از موجودی کافی داشتن کیف پول الکترونیکی قبل از اقدام به پارک کردند مطمئن شوید، چون اگر اعتبار لازم را نداشته باشید برای شم جریمه در نظر گرفته می‌شود. شما باید این جریمه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت کنید. اگر هزینه و جریمه را به موقع پرداخت نکنید این هزینه با چریمه دیرکرد یا عدم پرداخت که برای هر بار پارک مبلغ 10 درصد هزینه است محاسبه و به عنوان خلافی خودرو در نظر گرفته می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا