بیمه خودرو

راهنمای کامل وکالت خرید و فروش خودرو و نکاتی که باید حتما بدانید

خرید و فروش ماشین کاری زمانبر است و به دقت زیادی احتیاج دارد. از طرفی گاهی صاحب خودرو یا خریدار در دسترس نباشند، به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند ماشین‌شان را وکالتی بفروشند. اگر شما هم تصمیم دارید تا ماشین‌تان را وکالتی بفروشید یا می‌خواهید بدانید که وکالت خرید خودرو چیست و چه شرایطی دارد، با ما همراه باشید. ما در این مطلب سعی کردیم سوالات در مورد وکالت فروش خودرو را پاسخ دهیم.

وکالت خرید و فروش خودرو چیست؟

وکالت خرید و فروش خودرو چیست؟ وکالت‌دادن یعنی اینکه کسی از جانب شما نماینده و وکیل می‌شود که برخی از وظایف و کارهایتان را انجام دهد. در زمینه خرید و فروش خودرو هم اوضاع به همین ترتیب است؛ یعنی شما می‌توانید برای خریدن یا فروختن خودرو وکیل خود را بفرستید. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید در هنگام معامله حاضر باشید، پای وکالت خرید و فروش ماشین به میان می‌آید. وکیل شما کیست؟ وکیل کسی است که با او قراردادی رسمی و مشخص دارید و به او اجازه می‌دهید که برای انجام بعضی از کارها که با هم توافق کرده‌اید، به‌جای شما حاضر شود و فرایند را پیش ببرد.

پس وقتی که وکیلی برای خود تعیین می‌کنید و با او شرط و قرارداد انجام کاری را منعقد می‌کنید، شما موکل می‌شوید و اختیار کارتان را در زمینه‌ای مشخص به وکیل می‌سپارید. وکالت خرید و فروش خودرو هم همین است؛ یعنی یک نفر از جانب شما پای معامله حاضر می‌شود و به‌جایتان کار خرید یا فروش را انجام می‌دهد. پس هم در نقش خریدار و هم در نقش فروشنده می‌توانید وکیل داشته باشید. در ادامه وکالت خرید و وکالت فروش خودرو را به‌طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

وکالت خرید و فروش خودرو چیست؟

وکالت فروش خودرو چیست؟

با دادن وکالت فروش خودرو به شخصی دیگر، باعث می‌شوید که از بِ بسم‌اللهِ شروع معامله تا خداحافظی با مشتری سوئیچ‌به‌دستی که سوار ماشین‌تان می‌شود و به عنوان صاحب جدیدش بوق می‌زند و می‌رود، به عهده شخصی دیگر یا همان جناب وکیل باشد. با سپردن وکالت‌تان به شخصی دیگر، تمام کارهای فرایند معامله بر عهده او خواهد بود. مثلا چانه‌زدن با مشتری، مراجعه به مراکز تعویض پلاک و … را او از جانب شما انجام خواهد داد.

ماهیت عقد وکالت

یکی از انواع عقدهای جایز که از ماده ۶۵۶ تا ۶۸۳ در قانون مدنی ایران درباره آن صحبت شده است، عقد وکالت است.

طبق ماده ۶۵۶ قانون مدنی کشور، عقد وکالت یک شخص باید به شخص دوم برای انجام عمل خاصی مسئولیت محول کند. در این امر طرفی که وکالت می‌دهد، موکل و شخص دوم که وکالت را می‌پذیرد، وکیل نامیده می‌شود. وکیل از نظر قانونی اختیار و حق این را دارد که به ازای کاری که برای موکل انجام می‌دهد، از او تقاضای اجرت یا به بیان بهتر، حق‌الوکاله کند و یا این کار را به صورت کالا رایگان به سرانجام برساند.

انواع مختلف وکالت خرید و فروش خودرو

قانون مدنی ایران انواع وکالت به صورت زیر آورده است:

  • وکالت عام؛
  • وکالت خاص؛
  • وکالت مطلق؛
  • وکالت مقید.

طبق ماده ۶۷۸ قانون مدنی ایران، عقد وکالت از ۳ طریق به پایان می‌رسد:

  • از طریق عزل آن توسط موکل؛
  • از طریق استعفای وکیل؛
  • از طریق اثبات جنون (حجر) یا موت یکی از طرفین.

البته در صورتی که وکالت بلاعزل باشد، دیگر توسط موکل قابل عزل نخواهد بود.

مدت اعتبار وکالت فروش خودرو چقدر است؟

مدت اعتبار وکالت فروش خودرو را طرفین معامله با هم مشخص می‌کنند. هیچ سازمانی نمی‌تواند زمان وکالت را کم یا زیاد کند. به ‌محض اتمام مدت وکالت‌نامه، اعتبار آن به اتمام می‌رسد و امکان فروش خودرو با آن وکالت‌نامه ساقط می‌شود.

تفاوت وکالت کاری خودرو با وکالت فروش چیست؟

وکالت در فروش در خصوص وکالت در انتقال موضوع وکالت داده می‌شود ولی وکالت در تعویض پلاک در خصوص کارهای اداری مربوط به تعویض پلاک به وکیل داده می‌شود .مهم‌ترین فرق این دو وکالت در این است که در وکالت در تعویض پلاک مدت زمانی معین می‌شود که اگر در اون مدت زمان موفق به تعویض پلاک نشود، وکالت‌نامه از درجه اعتبار ساقط و منتفی می‌شود و باید دوباره وکالت گرفت؛ ولی در وکالت در فروش معمولا به صورت بلاعزل است و تا زمان انتقال موضوع وکالت، وکالت‌نامه اعتبار قانونی دارد و پس از انتقال منتفی می‌شود.

آیا با وکالت خرید و فروش خودرو می توان سند قطعی زد؟

باید گفت در صورتی وکیل می‌تواند با وکالت‌ نامه خرید و فروش خودرو خود اقدام به انتقال سند و تنظیم سند رسمی و قطعی نماید که اولا، وکالت خرید و فروش خودرو به‌صورت رسمی اعطا گردد؛ یعنی توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود؛ ثانیا، موکل در حدود وکالت اختیار انتقال و تنظیم سند رسمی و قطعی را به وکیل داده باشد.

آیا می‌شود وکالت فروش خودرو را باطل کرد؟

۱. فسخ وکالت : فسخ يک عمل حقوقی است. موکل هر زمان که بخواهد می تواند وکیل را عزل کند و برای این کار نیازی به توجیه کار خود ندارد. بنابراین هرگاه عقد وکالت حتی وکالت فروش بسته شود، باز هم به واسطه ماهيتش كه يک عقد جايز و قابل فسخ است، می‌تواند دائمی نباشد و موكل هر وقت كه بخواهد می‌تواند وكيل را عزل کند. اگر خريد و فروش بین طرفين انجام شده باشد و صرفاً از پوشش عقد وكالت در خصوص فروش و برای عمل حقوقی آنها استفاده شده باشد، بی‌شک اين موضوع مي‌تواند موجب ورود ضرر به خريدار شود.

۲. انفساخ : انفساخ انحلال قهری و خودبه‌خودی عقد است. به حكم قانون مدنی وكالت در اين موارد منفسخ می شود:

  • موت و جنون وكيل يا موكل؛
  • حجر يكی از وکیل یا موکل در مواردی كه مانع از توكيل يا اقدام به وكالت است؛
  •  از بين رفتن متعلق وكالت‌خواه به وسيله حوادث خارجی باشد يا اقدام موكل؛
  •  پایان مدت وکالت.

وکالت بلاعزل فروش خودرو چیست؟

وکالت بلاعزل وکالتی است که قابل سلب شدن نیست. البته به این معنی نیست که مثلاً فروشنده هیچ حقی در قبال خودرو و یا مال خود ندارد. درست است که موکل نمی‌تواند وکیل را عزل کند، ولی همچنان می‌تواند وکالت را خودش انجام دهد. با دریافت وکالت بلاعزل در فروش، خریدار صاحب خودرو نمی‌شود.

وکالت فروش خودرو به دو نفر

ٰٰٰٰصاحب ماشین می‌تواند همزمان به دو نفر وکالت بدهد، اما باید نحوه وکالت آنها را که می‌تواند به صورت مجتمعا یا منفردا باشد، مشخص کند.

وکالت فروش خودرو از راه دور

گاهی پیش می‌آید که‌ وکیل در شهر دیگری قرار دارد و موکل هم در شهر دیگر اقامت می‌کند. در این صورت اگر موکل بخواهد وکالت‌نامه‌ای تنظیم کند، باید حتما از شهر خود به شهر وکیل برود تا این کار انجام شود. اما از آنجایی که این رفت‌وآمدها برای وکیل و موکل بسیار سخت است، قانون‌گذاران شرایطی را پیش‌بینی کرده‌اند تا امکان تنظیم وکالت‌نامه از راه دور و بدون نیاز به حضور وکیل و موکل هم انجام شود.

وکالت مراجعه به ایران خودرو

می‌توانید برای تحویل ماشین از شرکت‌های سازنده مثل ایران خودرو وکالت‌نامه‌ای تنظیم کنید. برای این کار باید نمونه وکالت‌ خرید و فروش خودرو به شکل زیر داشته باشید.

موکل: آقای/ خانم ………………………… فرزند ……………… بشناسنامه شماره ……………. متولد ……………….. صادره از …………………… به شماره ملی ………………….. ساکن ……………………………………………………

وکیل: آقای/ خانم: ………………………. فرزند ………………… بشناسنامه شماره ……………. متولد ……………….. صادره از …………………. به شماره ملی ………………… ساکن ……………………………………………………

مورد وکالت: مراجعه  به  شرکت ……………… وادارات  و نمایندگی های وابسته  و تابعه در خصوص  تقاضا و تحویل  گرفتن  یک  دستگاه خودرو ……………   خریداری  شده توسط  …………………. طبق  سند شماره  …………….. شرکت  موصوف  و حمل  آن  به  مقصد …………………… به  هر طریق  که  وکیل  صلاح  و مقتضی  بداند و انجام  کلیه  مراحل اداری  و قانونی  وپرداخت  کلیه  هزینه های  لازم  و ارائه  اسناد تجاری  در وجه  شرکت  موصوف  و اخذ و تحویل  مدارک  مربوطه  و ضمانت  کشف  فساد و سپردن هر گونه  تعهد و امضا ذیل  اوراق  و اسناد و مدارک  و دفاتر مربوطه.

وکالت فروش خودرو برای اتباع غیر ایرانی

اتباع بیگانه که دارای اقامت قانونی در ایران هستند، می‌توانند در ارتباط با تنظیم سند رسمی اموال منقول و ثبت پلاک خودرو مبادرت کنند و برای آن مشکلی نخواهند داشت.

وکالت فروش خودرو بعد از فوت

بعد از فوت موکل، وکالت باطل است و برای انتقال سند حتما باید دادخواست الزام به تنظیم سند بدهید. در دادخواست قسمت ستون خواندگان دعوی، باید ایادی قبل و ورثه فرد فوت شده درج شود.

مشکلات خرید و فروش وکالتی خودرو چیست؟

از جمله معایب وکالت فروش خودرو که ممکن است برایتان مشکلی به وجود آورد، عبارت است از:

۱. شکایت پلیس از پلاک خودرو به دلیل تخلفات رانندگی سنگین و متعدد (خلافی و جریمه)؛

۲. شکایت قضایی از پلاک خودرو به دلیل مشکلات حقوقی مانند توقیف اموال برای پرداخت بدهی؛

۳. شکایت پلیس یا نهادهای انتظامی و امنیتی از خودرو به دلیل داشتن پلاک جعلی یا ارتکاب جرایم مرتبط با قاچاق؛

۴. در گروی بانک بودن سند خودرو به دلیل بدهی یا رهن و … ؛

۵. عدم تعیین تکلیف مالکیت خودرو پس از فوت مالک و مشکلات ناشی از عدم انحصار وراثت.

هر یک از این موارد می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی برای خریداری شود که به طور وکالتی معامله کرده است. زمانی که خریدار معامله وکالتی خودرو انجام می‌دهد، بدون آنکه از پیش فروشنده را با تنظیم مبایعه‌نامه متعهد کرده باشد، به نوعی مسئولیت هر گونه مشکل و خطر قانونی را شخصا بر عهده گرفته است.

مدارک لازم برای وکالت فروش خودرو

برای معامله خودرو و انعقاد قرارداد فروش به مدارکی از جمله سند سبز مالکیت پلاک خودرو، قرارداد رسمی مالکیت خودرو، کارت ماشین، بیمه‌‌نامه شخص ثالث و همچنین برای تطبیق مشخصات مالک، به اوراق هویتی از قبیل کارت ملی و کپی آن نیاز است.

هزینه وکالت خرید و فروش خودرو در سال ۱۴۰۱

مدارک هویتی طرفین و برگ سبز خودرو، از جمله مدارک لازم برای تنظیم این وکالت‌نامه بود و هزینه آن، در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان است.

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در فروش وکالتی خودرو

شرایط جدید انتقال بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ بدین صورت است که باید انتقال قطعی سند مالکیت صورت گرفته و معامله در قالب وکالت‌نامه (کاری، بلاعزل، تعویض پلاک و …) و قول‌نامه انجام نشده باشد.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا